eitaa logo
محمد رضا مصباح 🇮🇷
1.6هزار دنبال‌کننده
89 عکس
42 ویدیو
6 فایل
✓منبرک,کشکول,کلیپ,پادکست,سخنرانی ها, و اطلاع رسانی جلسات .. ✓متن کامل سخنرانی,تفسیر قرآن و شرح نهج البلاغه, داخل کانال بارگزاری می شه. ⚠️انتشارِ #متنیِ مطالبِ کانال #شرعا بدون نام و #لینک کانال جایز نمی باشد. مشهد مقدس @m_r_mesbah
مشاهده در ایتا
دانلود
📷 | تفسیر قرآن 🔸 دوشنبه ۲۸خرداد ماه 1403 | ۱۰ ذیحجه 1445 🔹 مسجد حضرت ابالفضل ع نبش شاهد۵۷ | عضو شوید👇 @mesbah_online
| (۱) حجت الاسلام مصباح دوشنبه ۲۸ خردادماه ۱۴۰۳ در مسجد حضرت اباالفضل ع نبش شاهد ۵۷ ایراد گردید. ▫️این سوره دارای دو نام است ✓ مسد، برگرفته از واژه اخر ✓ تبت، آغاز با فعل تبت است ✓سوره مکی است ▫️جایگاه سوره: در مجمع البیان از پیامبر نقل شده من قراها رجوت عن لا یجمع الله بینه و ببن ابی لهب فی دار واحده امیدوارم کسی که این سوره رو می خواند با ابولهب هرگز در یک جایگاه قرار نگیرد ▫️شان نزول: مورد اتفاق است شان نزول این سوره ابن عباس نقل کرده رسول خدا بعد از اینکه رخصت به دعوت علنی پیدا کردند روزی پیامبر بالای کوه صفا ایستادند یکباره فرمود یا صباحا اعلام هجوم دشمن و غارت چرا از صباح استفاده می کردند؟ حمله ها در سپیده دم نوعا صورت می گرفته روز حمله دشمن رو یوم الصباح در کلام عرب می گفتند. فالمغیرات صبحا اشاره قرآن هم هست یا صباحا یعنی خطر است ممکن است مورد هجوم دشمن باشیم تا این رو گفت قریشی ها امدند گفتند چی شده چه خبر شده؟ ایا اگر بگم دشمن صبحگاهان یا شامگاهان حمله می کند منو تصدیق نمی کنید گفتند بله یکباره فرمود اگر مرا تصدیق می کنید من خبر مهمتری رو به شما می خوام بدم و تهدید جدی تری رو فانی نذیر لکم بین یدی عذاب شدید دارم هشدار می دم به شما با این عبادت بتان می کنید پیش روی شماعذاب شدید الهی است که بر شما چیره خواهد شد تا این جمله از زبان پیامبر خارج شد ابولهب گفت تبّا لک یعنی نابود بشی برای همین سخن از ما خواستی بیایم اینجا بعد از این ماجرا خدا سوره تبت یا مسد را نازل فرمود. تبت یدی ابی لهب و تب فعل اغازین در این سوره فعل تبت از ماده تباب میاد به معنای الهلاک و الخسران مستمرا هلاک و نابودی پیوسته رو تباب می گن صنعت قلب کامل است تبت از انتها هم بخوانید همان می شه تبت نابود باد و هلاک باد دو دست ابی لهب وتب، یعنی و چونان شد یعنی هلاک شد دو دست ابی لهب. ✓ نکته اول: صنعت دیگر ادبی برائه استهلال با همین جمله در همین ایه نخستین تمام مقصد و‌مقصود رو گفت در ادامه بیان و شرح همین ایه اول است ✓ نکته دوم: چرا دو دست ابی لهب گفت؟ ابی لهب اینجا کلمه ترکیب است مضاف و مضاف الیه است ابو لهب اب در این کلمه در حالت رفعی ابو خوانده می شه در حالت نصبی ابا خوانده می شه در حالت جری ابی خوانده می شه. اینجا در حالت جری است ابی خوانده شده یک اب یکی لهب مثل اب و فضل می شه ابواالفضل این ترکیب رو کنیه می گن در عرب اسم داریم ، لقب داریم، کنیه داریم کنیه برای نام برد از افراد گفته می شد نه به این معنا که اب به معنای پدر باشد اینجا ابوالفضل یعنی پدر فضل نه اینطور نبود بلکه مراد از کلمه اب وقتی بکار برده می شد و به دنبال اون مضاف الیه می امد به معنای ملازمت و پیوستگی و اتصال بود ابوالفضل فضل و فزونی زیاد دارد نه اینکه فرزندی به نام فضل داشته باشد اگر کسی ملازم و پیوسته با خیر بود می گفتند ابو الخیر . ابوسعید ابوالخیر ماه رمضان رو ابوالبرکات می گویند به ابراهیم ابوالضیفان زندگی او پیوسته گره خورده بود به ضیافت و‌مهمانی از بندگان نیازمند اینجا هم ابولهب ترکیب این کنیه نام شخصی است هاشمی قریشی است نام ابو عبد العزا و کنیه او ابولهب چرا به این هاشمی قریشی می گفتند ابولهب چون چهره ی گلگون و سرخ فامی داشت گونه های او گل انداخته داشت همیشه چنین حالتی در صورت او داشت ابو عتبه هم گاه به او می گفتند عموی پیامبر و فرزند عبدالمطلب است سوابق خاصی دارد ابولهب در زمانی پیش از سلام متهم به سرقت گنجینه های مکه شد واین موجب براشفتگی هاشمیان شد و کدورتی بین او برادرانش به خصوص ابوطالب ایجاد شد. عبد العزا یا ابولهب دشمنی ویژه ای با پیامبر داشت عداوت اشکار با پیامبر داشت و گاهی ریشه عداوت تعصبات شدید ابولهب بر بتان بود و گاهی عداوت هایی بین حامی نخستین پیامبر یعنی ابوطالب و ابولهب وجود داشت که این به شدت عداوت او با پیامبر می افزود. ▫️نمونه های عداوت ابولهب: ۱.شرکت در تحریم پیامبر در شعب ابوطالب کار رو در عداوت به جایی رساند که هنگامی که پیامبر به شعب ابوطالب رفتند کسانی که هم پیمان با قریشیان شد در تحریم پیامبر همین عموی پیامبر شد. ۲.شرکت در شورای ترور مشرکان قریش ابن سعد در طبقات اشاره می کند هنگامی که مشرکان تصمیم بر قتل پیامبر گرفتند از کسانی که در شورای ترور پیامبر شرکت کرد ابولهب بود این اوج عداوت یک عمو نسبت به برادر زاده است ۳.جسارت علنی به رسول خدا سیره ابن هشام در بازار ذی مجاز گذر می کرد دیدم جوانی می گذرد و می گوید قولوا لا اله الا الله تفلحوا دیدم مردی به دنبال او با سنگ به ساق پاهای او‌می کوبد سوال کردم گفتند او محمد فرزند عبدالله و او هم عموی او عبد العزا است که پسر برادر خود را با سنگ می زند.👇
پس عبدالعزایا ابولهب از دشمنان خاص پیامبر بود بنای قران بر این نیست که نام ها و اسامی رو ببرد سوای نام و اسما پیامبران و اولیا خدا که به جهت اقتباس و معرفی و الگوسازی نامشون رو مطرح می کند نوعا محور بر نام بردن نیست در قران نوعا تعریف به رسم ویژگی ها و صفات است نه اسما اما اینجا قران اسم می برد و موارد نادر دیگر که اگر از فرعون ، قارون ، هامان ،ابولهب نام برده می شود خداوند این نام ها رو به عنوان نماد یاد می کند اینها یک نماد هستند برای حرکت ها و گروه هایی که در مقابل حق ایستاده اند که مومنان پیوسته باید مراقب شیوه های رفتاری باشند که ممکن است در هر زمانی مصداق پیدا کند ▫️چرا ابولهب به دلیل عداوت ها نماد چیست ؟ هزار دوست که بیگانه از خدا باشد فدای یک تن بیگانه کاشنا باشد ابولهب هاشمی ، قریشی از گوشت و خون پیامبر است اما در قبال حقیقت و توحید می ایستد و اولین کسی که بانگ مخالفت با پیامبر ساز می کند من از بیگانگان هرگز ننالم که هر چه کرد با من آشنا کرد این بسیار حرکت زشتی بود که عمو در مقابل پیامبر ایستاد. ▫️اگر ابولهب سید هاشمی قریشی باشی مخالف حق و پیامبر باشی نسبت از میان برداشته و محو می شود جواب تبّا لک او می شود تبت یدی ابی لهب و تب واین نکته مهمی است که خدا بازگو می کند ان روز گفت تبا لک اما تو با خدای خود انداز کارو دل خوش دار .... پاسخ تبا انروز رو خدا چنین داد تبت یدی ابی لهب و تب اینگونه از پیامبر خویش دفاع می کند نابود باد دو دست ابولهب و نابود شد. ▫️چرا نمی گه خود ابولهب نابود باد چرا تبت یدی می گه تبت ابی لهب نمی گه؟؟ ۱. ابتدائا عمده تصرفات انسان ها توسط دست است از دست و زبان که براید کز عهده ی شکرش بدر اید من از دست و زبانم شکر دارم که زور مردم ازاری ندارد بما کسبت ایدیهم بما کسبت ایدیکم بارها در قران اعمال انسان ها به دست انسانها نسبت داده می شه تبت یدی اب لهب گفته :بدلیل اینکه ابی لهب رفتارهایی که انجام داد با دست انجام داده است ۲.گاهی خود واژه یدی و دو دست اساسا نشانه ی خود شخص انسان است نسبت به دست می ده اما شخص و نفس مطرح است خدا در قران می فرماید ولا تلقوا بایدیکم الی التهلکه یعنی لا تلقوا انفسکم الی التهلکه اینجا به جای نفس، دست می نشیند یعنی نابود باد ابولهب. ۳.شاید معنای سومی که مناسب تر با مضمون ایه باشد که این معنا از ادامه ایه استفاده می کنیم ما اغنی عنه ماله و ماکسب ابولهب محتشم بود متمکن بود صاحب ثروت و موقعیت خوبی داشت کار ابولهب به جایی کشید که ما اغنی عنه ماله و ما کسب این اعجاز قران است تاریخ نزول سوره مسد سوم یا چهارم بعد از بعثت است ابولهب در چه سالی جان می دهد ۷ روز بعد از ماجرای بدر ورود به سال دوم هجرت پیامبر یعنی ۹ سال بعد از نزول سوره مبارکه مسد انچه که خدا می فرماید محقق می شود ابی لهب نابود می شود بر شرک و کفر می میرد و ایمان هم نمی اورد اما ما اغنی عنه ماله و ما کسب خداوند تاکید به ابولهب کرد نگفت عبدالعزا چون جایگاه قران به گونه ای است که نمی خواهد رسمیت بدهد حتی به نام عبد العزا بنده بت عزا باشد ▫️نکته بعدی اینکه کنیه ابولهب یعنی چهره برافروخته اما این لهبی که خدا بکار می برد اون لهب نیست این ایهام تناسب است ولو اسم این اقا ابو لهب است بعد خدا بنا دارد بفرماید سیصلی نارا ذات لهب این لهبی که در اینجا وجود دارد لهب گداخته اتش جهنم و قهر الهی است که با اون لهب به لحاظ لفظی یکسان است این یک ایهام و تناسبی دارد که خداوند هم به اون جهت ادب اموزی نخستین و هم به لحاظ این تناسب بین کلمه لهب و لهب دوزخ ابولهب رو بکار می برد این اقای ابولهب متمکن و دارای قدرت کارش به جایی رسید بعد از بدر تحمل نکرد چند روزی بیش طول نکشید مبتلا به بیماری مسری شد بد خیم جلدی اگزمای پوستی خاندان ابولهب او را طرد کردند و زن و فرزند او را ترک کردند غذا و اب رو برای او پرت می کردند تا در همان حال با همان بیماری که مردم مکه طاعونی می دانستند در نهایت عفونت و ذلت مرد و جنازه ی او رو تشییع نکردند سنگ ریختن و جنازه او مدفون شد ۹ سال قبل قران می گه ما اغنی عنه ماله و ما کسب این پیش بینی قرآن و معجزه ی قرآن است. تمام موقعیت مالی و ثروتی که اندوخته بود در قبال بیماری که خدا بر او عارض کرد نتوانست کاری بکند و ما کسب و انچه را که کسب ▫️تفاوت بین مال و ما کسب چیست؟ مال یعنی اموال ما کسب فراتر از اموال یعنی اعتبار و ابرو باشد یا مال اموال نقدی ما کسب اموال غیر نقدی باشد در مجموع، اعتبارات و سرمایه هایی که در طول اندوخته بود هیچ کاری برای او نکرد. سوای ابولهب این نکته بسیار تکان دهنده عبرت اموزی است که قران باز گو می کند👇
که اگر اتکا ادمیان صرفا به گونه ای باشد که به سرمایه ها و اموالشان باشد و به جایی برسند که یحسب عنه ماله اخلده گمان کنند که تکیه ی به این مال است که می تواند انها را نجات دهد حتی در دنیا در اشتباه بزرگی به سر می برند مبادا که ادمیان تکیه بر اموال و ثروت و اقتدار خودشان کنند. ▫️چرا دو دست فرمود؟ ماله: ثروت ماکسب :غیر از اعتبارات ، یعنی اولاد است ما دو بازو داریم اموال و اولاد که بواسطه ی اینها به موفقیت هایی انسان دست پیدا می کند فرمود دو بازوی ابولهب هلاک شد که کفایت نکرد مال او و ماکسب او که اولاد او بود این پایان پیش بینی قرآن است که محقق شد. 7⃣ 🌱 | عضو شوید👇 @mesbah_online
هدایت شده از محمد رضا مصباح 🇮🇷
🌕 موضوع: شرح خطبه اول نهج‌البلاغه ✓ چهارشنبه ها بعد از نماز مغرب و عشا ✓شهرک غرب _ نبش شاهد ۵۷ _مسجد حضرت اباالفضل (ع) 3⃣ 🌱 | عضو شوید👇 @mesbah_online
📷 | 🔸 چهارشنبه ۳۰خرداد ماه 1403 | ۱۲ ذیحجه 1445 🔹 مسجد حضرت ابالفضل ع نبش شاهد۵۷ | عضو شوید👇 @mesbah_online
نهج_البلاغه| # خطبه_ اول ج۴ حجت الاسلام مصباح چهارشنبه ۳۰خردادماه ۱۴۰۳ در مسجد حضرت اباالفضل ع نبش شاهد ۵۷ ایراد گردید ▫️در ادامه خطبه حضرت به سرمنشا و نقطه ی اغازین و صفر خلقت اشاره می کند که از عجائب است ▫️به گونه ای می گوید که ذره ای ابهام در بیان حضرت نیست. ▫️مثل ناظری که مشاهدات خودش رو بیان فرموده با نهایت اتقان و اطمینان ▫️در مسئله اغاز خلقت نظریه ها مختلف است و نهایت زمان معینی که پیش بینی شده که از ان تعبیر به پدیده بیگ بنگ یا مه بانگ اغاز خلقت می شود اما در چگونگی و چرایی آن هیچگونه گفتار قطعی مطرح نشده است ▫️وبیان حضرت در چگونگی و چرایی اغاز خلقت نوعی اعجاز است ثُمَّ أَنْشَأَ سُبْحَانَهُ فَتْقَ الْأَجْوَاءِ سپس خداى سبحان طبقات فضا را شكافت فتق مقابل رتق .فتق گشودن جو به معنای فضا. فضایی که چیزی در اون واقع می شه وَ شَقَّ الْأَرْجَاءِ و اطراف آن را باز كرد شق: گستراندن و باز کردن وَ سَكَائِكَ الْهَوَاءِ و هواى به آسمان و زمين راه يافته را آفريد سکاکه: مراتب، اندازه، ابعاد فضا را محیا کرد در اغاز خلقت ظرفی برای وجود ایجاد می کند فَأَجْرَى فِيهَا مَاءً و در آن آبى روان ساخت یا ماده ای یا جوهری مُتَلَاطِماً تَيَّارُهُ مُتَرَاكِماً زَخَّارُهُ آبى كه امواج متلاطم آن شكننده بود كه يكى بر ديگرى مى نشست اجزا ان ماده متلاطم بود حَمَلَهُ عَلَى مَتْنِ الرِّيحِ الْعَاصِفَةِ آب،ماده، را بر بادى طوفانى و شكننده نهاد باد، عامل انتقال و حرکت است وَ الزَّعْزَعِ الْقَاصِفَةِ فَأَمَرَهَا بِرَدِّهِ و باد را به باز گرداندن آن فرمان داد وَ سَلَّطَهَا عَلَى شَدِّهِ و به نگهدارى آب یا ماده، مسلّط ساخت وَ قَرَنَهَا إِلَى حَدِّهِ الْهَوَاءُ و حد و مرز آن را به خوبى تعيين فرمود مِنْ تَحْتِهَا فَتِيقٌ وَ الْمَاءُ مِنْ فَوْقِهَا دَفِيقٌ فضا را در زير تند باد و آب را بر بالاى آن در حركت بود ثُمَّ أَنْشَأَ سُبْحَانَهُ رِيحاً اعْتَقَمَ مَهَبَّهَا سپس خداى سبحان طوفانى بر انگيخت كه آب را متلاطم ساخت وَ أَدَامَ مُرَبَّهَا و امواج، آب را پى در پى در هم كوبيد وَ أَعْصَفَ مَجْرَاهَا وَ أَبْعَدَ مَنْشَأَهَا طوفان به شدّت وزيد، و از نقطه اى دور دوباره آغاز شد فَأَمَرَهَا بِتَصْفِيقِ الْمَاءِ الزَّخَّارِ سپس به طوفان امر كرد تا امواج درياها را به هر سو روان كند و بر هم كوبد وَ إِثَارَةِ مَوْجِ الْبِحَارِ فَمَخَضَتْهُ مَخْضَ‏ السِّقَاءِ و با همان شدّت كه در فضا وزيدن داشت، بر امواج آب ها حمله ور گردد فمخضته .. مخض، مشک رو می زدند کره می انداخت وَ عَصَفَتْ بِهِ عَصْفَهَا بِالْفَضَاءِ این رو با شتاب به سوی فضا حرکت می داد تَرُدُّ أَوَّلَهُ [عَلَى‏] إِلَى آخِرِهِ از اوّل آن بر مى داشت و به آخرش مى ريخت وَ سَاجِيَهُ [عَلَى‏] إِلَى مَائِرِهِ حَتَّى عَبَّ عُبَابُهُ و آب هاى ساكن را به امواج سركش بر گرداند. تا آنجا كه آب ها روى هم قرار گرفتند سکون داخل ماده رو به جنبش تبدیل کرد شدت در خورد آب عباب می گویند عب: پی در پی غب. یکی در میان علیکم بحمام الغب وَ رَمَى بِالزَّبَدِ رُكَامُهُ و چون قلّه هاى بلند كوه ها بالا آمدند سطح بالای ان رو پرتاب کرد فَرَفَعَهُ فِي هَوَاءٍ مُنْفَتِقٍ وَ جَوٍّ مُنْفَهِقٍ امواج تند كف هاى بر آمده از آب ها را در هواى بازو فضاى گسترده بالا برد فتیق السان به صبح هم فتیق می گویند. فَسَوَّى مِنْهُ سَبْعَ سَمَوَاتٍ كه از آن هفت آسمان را پديد آورد تسویه: هر چیزی درجای خودش قرار گرفتن تسویه کرد خدا. الذی خلقک فسواک فعدلک تسویه وجود انسان: هر چیز در وجود تو‌در جای خود جَعَلَ سُفْلَاهُنَّ مَوْجاً مَكْفُوفاً آسمان پايين را چون موج مهار شده منظور اسمان اول، یا سما الدنیا وَ عُلْيَاهُنَّ سَقْفاً مَحْفُوظاً و آسمان هاى بالا را مانند سقفى استوار و بلند قرار داد. ▫️تقسیم بندی اسمان های مادی و غیر مادی از اسمانی یاد می کند در قران که بسته است. ▫️وَ فُتِحَتِ السَّماءُ فَکانَتْ أَبْواباً قَالَ تُفْتَحُ أَبْوَابُ الْجِنَانِ. ▫️علی‌بن‌ابراهیم (رحمة الله علیه)- منظور از وَفُتِحَتِ السَّمَاء فَکَانَتْ أَبْوَابًا، این است که درهای بهشت گشوده می‌شود سماوات عرشی و فرشی رو به نوعی مطرح می کند وَ سَمْكاً مَرْفُوعاً بِغَيْرِ عَمَدٍ بى آن كه نيازمند به ستونى باشد يَدْعَمُهَا وَ لَا دِسَارٍ [يَنْتَظِمُهَا] يَنْظِمُهَا يا ميخ هايى كه آنها را استوار كند. ثم زينها بزينه الكواكب و ضياء الثواقب سپس آسمان پايين را به وسيله كواكب و نور ستارگان درخشان زينت بخشيد و اجري فيها سراجا مستطيرا و در آن چراغي روشني‌بخش و قمرا منيرا:في فلك دائر و سقف سائر و رقيم مائر و قمري نورافشان قرار داد تا در مداري خاص و صفحه‌اي متحرك بگردند ▫️جمع بندی:
✓ از منبا قدرتی حضرت علی می گوید با یک صلابت می گوید توش شاید و احتمال نمیاره مثل ناظری که دیده و می گه از نقطه صفر خلقت. ✓در اوج بلاغت و زیبایی می گوید ▫️نهایت اندیشه ی بشری تقریبا ۱۵ میلیارد سال قبل یه ماده ای به ابعاد یک سانتی متر در فضایی قرار گرفت فضای اسکالر چه اتفاقی افتاد؟؟ نمی دانیم !!!که یکباره فشاری بر این ماده ایجاد شد از درون این ماده جنبشی ایجاد شد که این با یه سرعتی ۱۰ به توان منهای ۴۳ سرعت پلانک می شه در فیزیک بهش می گن. مثل یک کیک در فر خلقت و پف کردن و پوکیدن شد تورم کیهانی. در ادامه خطبه به خلقت ملائکه اشاره می شود... 7⃣ 🌱 | عضو شوید👇 @mesbah_onlineن
شنبه شب ها بلا فاصله بعد از نماز ▫️موضوع: نقش پُر رنگ امام هادی (ع) در افزایش معرفت شیعیان به جایگاه ولایت | عضو شوید👇 @mesbah_online
حجت الاسلام مصباح_3.mp3
30.88M
🎙| صوت سخنرانی 🎤| شیخ محمد رضا مصباح 🌙| ۲ تیرماه ۱۴۰۳ | ۱۵ ذیحجه 🕌| مسجد حضرت اباالفضل.نبش شاهد۵۷ 📝| موضوع : نقش پُر رنگ امام هادی (ع) در افزایش معرفت شیعیان به جایگاه ولایت | عضو شوید👇 @mesbah_online
🌕 جشن و اطعام روز √ حجت الاسلام محمد رضا مصباح √ کربلایی محمد حسینی ✅ بعد از مراسم سر سفره امیرالمومنین (علیه السلام) مهمان هستیم ▫️زمان:سه شنبه ۵ تیرماه | بلافاصله بعد از نماز ظهر و عصر ▫️مکان: نبش شاهد ۵۷ | مسجد حضرت اباالفضل ع ✓ مسجد حضرت اباالفضل ✓ هیات محبان قمر بنی هاشم ✓ پایگاه بسیج شهدای راه آهن | عضو شوید👇 @mesbah_online