#متن | #سخنرانی
حجتالاسلام مصباح
@mesbah_online
شنبه ۲۹ اردیبهشت ماه در مسجد حضرت اباالفضل علیه نبش شاهد ۵۷ بلافاصله بعد از نماز مغرب و عشا ایراد گردید.
🌕 موضوع: مقام های انسانی
۳.ویژگی های مقربین
مقام شهادت که مشاهده ذات خداوند است مقام مقربین بود
حضرت علی (ع) فرمود خدایی را که نبینم عبادت نمی کنم
• قلب ادراک بینایی دارد
• قلب ادراک شنوایی داره
پیامبر با گوش قلب ، وحی رو می شنید
اصحاب جبرئیل رو نمی دیدند ونه صداش رو می شنیدند
گوش و چشم دیگری می خواد که ببینه و بشنوه
• قلب ادراک بویایی دارد
✓حکایت اویس قرنی:انی اشم رائحه الجنه من جانب الیمن
• یک دهان دیگری هم دارد قلب انسان
إِنِّی أَبِیتُ عِنْدَ رَبِّی وَ یُطْعِمُنِی وَ یَسْقِینِی
من شب را نزد پروردگارم به صبح میرسانم و او مرا میخوراند و میآشامد.
مسلماً آن خوراک و شراب از سطح و جنس خوراک و شراب مثل منی بالاتر است .
بر سماع راست، هر کی چیر نیست
لقمۀ هر مرغکی انجیر نیست
پس یک دهان دیگری هم دارد که مأکولات و مشروبات غیر دنیایی را بخورد.
غیر از حواس پنجگانه حواس پنجگانه دیگری هم دارد که مربوط به قلب است
به کلی مرتبه اتصال ما با عالم غیب تعطیله ولی اتصال ما با عالم طبیعت خب بازه.
یک قلبی دارند حقایق ملکوتی رو ادراک کنند ولی اون بسته است
▫️راه باز شدن چیست؟؟
این دهان بستی دهانی باز شد
تا خورنده لقمه های دل راز شد.
گوش خر بفروش دیگر گوش خر
کین سخن را در نیابد گوش خر
ما در حد ادراک حیوانی هستیم نه انسانی
▫️برای اینکه بفهمیم در مرتبه انسان هستیم یا حیوان!!!
ببینیم ادراکات انسانی داریم یا نداریم !!!
وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كَثِيرًا مِنَ الْجِنِّ وَالْإِنْسِ ۖ لَهُمْ قُلُوبٌ لَا يَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْيُنٌ لَا يُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لَا يَسْمَعُونَ بِهَا ۚ أُولَٰئِكَ كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ ۚ أُولَٰئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ.
چرا می گه این انسان از حیوان پایین تر است؟؟!!
چون حیوان ابزار ادراک ماورایی رو نداره
ما داریم و استفاده نمی کنیم
✓یکی سرمایه نداره نمی ره بازار یکی داره ولی نمی ره بازار از سرمایه اش استفاده کنه.
✓مخلصین کسانی اند که با چشم قلب شهود می کنند ذات خدا رو
این شهادت در اثر کشته شدن ایجاد می شه
نفس حیوانی در انسان به قتل برسه.
▫️نفاق اصغر , نفاق اکبر داریم
منافق کیست کسی که در قلبش ایمان به خدا نداره لکن در ظاهر برای نفوذ در بین مسلمانان می گه من مسلمانم.
▫️یک نفاق مال ما مومنین است
وَمَا يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُمْ بِاللَّهِ إِلَّا وَهُمْ مُشْرِكُونَ
و اکثر خلق به خدا ایمان نمیآورند مگر آنکه مشرک باشند ، و جز خدا امور دیگر را نیز مؤثر در انتظام عالم دانند
ایمان اکثر مردم با شرک قاطیه ایمان خالص نیست
ما اعتقاد به خدا داریم
ایمان جایگاهش قلبه از این قلب پرتو می اندازه به همه وجود ما.
اگر چشم ایمان داره اون ایمان قلبی است که پرتو انداخته چشم رو پر کرده
مثلا اینجا چراغ روشنه پنجره نور داره وقتی از بیرون نگاه می کنی این نور داخل هست به همه پنجره ها هم سرایت کرده
ایمانی که در باطن ما هست پرتو انداخته
هر گاه گناهی کنه ایمان ازش سلب می شه
اصل ایمان گرفته نمی شه
مثال: با چشم گناه می کنه ایمان چشم ازش سلب می شه با گوش با زبان با خیال گناه می کنه در همان لحظه ایمان همان عضو از بین می رود و بعد از گناه باز قلب پرتو افکنی می کنه ایمان بر می گرده به اون عضو بنابراین انسان در یک آن واحد هم مومن است هم کافر است این می شه نفاق.
همه وجود ما از ایمان سهم داره ..
▫️نفاق از کجا درست می شه در مومنین؟؟
۱. اصل ایمان و شرک در قلب هست.
مثال: اصالت به دنیا می ده مغازه و اداره رو برای خودش رب می دونه خودش رو عبد اینها می دونه
یا خودش رو رب می دونه می گه اگه من نباشم خونوادم از کجا بخوره این شرکه
▫️علت ناراحتی بعداز اخراج شدن از کار چیه؟
می گه از کجا بخورم این شرکه همین که می گه این اداره و این حقوق زندگی منو اداره می کنه این شرکه.
وَمَا يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُمْ بِاللَّهِ إِلَّا وَهُمْ مُشْرِكُونَ.
شرک در رزاقیت عجیب در بین ماها نفوذ کرده
▫️در سطح فردی و اجتماعی رزاق خداست.
• ومن یتق الله یجعل له مخرجا و ...
• ولو ان اهل القری امنوا و اتقوا...
۲. در سطح بعدی ایمانی که از قلب پرتو افکنده بر همه اعضا ما گناه می کنه
گوش کافر زبان کافر چشم کافر اما قلب ایمان دارد
بزرگترین انحراف در طول تاریخ در اصل توحید نبوده در اصل خدا نبوده شرکی که داشتند در ربوببت خدا بوده
✓پیامبران پیامشون وحدت رب و اتحاد رب و خالق بود.
ربوبیت رو از خالقیت جدا می کردند
و بعد در رب تکثر ایجاد می کردند
ایمان به خدا داریم از جهت خالقیت
شرک به خدا داریم از جهت ربوبیت
این می شه نفاق
عضو ایمان ندارد و کافر است
قلبی که ایمان دارد با شرک غاطی است
این نفاق اکبره. 👇👇
نفاق اصغر:
قلب ایمان نداره اما زبانا می گه من مسلمانم
این نفاق نیست چون در باطل خودش ایمان نداره
نفاق اکبر مال مومنان است در دومرحله ای که بالا عرض شده. عضو ایمان ندارد و کافر است
قلبی که ایمان دارد با شرک غاطیه
نفاق جمع شدن ایمان و کفره در اولی اصلا منافق بودن صدق نمی کنه چون اصلا ایمانی در قلبشون نیست که بخواد با شرک جمع بشه.
ان المنافقین فی الدرک الاسفل من النار.
▫️تحولات عجیب در انتقال ما از دنیا به قیامت است
بعضی از اعمال صواب ما در قیامت نیست
جرح و تبدیل در اعمال زیاد صورت می گیره
حضرت علی فرمود مرگ چه گردنه ی هولناکیه پیامبر نفرمود به ما همه ی مسایل مربوط به مرگ رو چون ما طاقتش رو نداریم
مثال تریلی روش کاه ریختن تو این دست انداز ها بالا و پایین ها به باد می ره
یه موقع یک سنگی روی تریلی گذاشتند با طناب های محکم بستند تکوننمی خوره ایمان اینطور باید همراه انسان بیاد.
با مرگ تمام وجود مجازی ما خراب می شه
خانه ماشین فرش و...
هر علم و ایمان و عمل در لایه ظاهری ما باشه با این وجود مجازی هم از بین می ره
مگر ایمان و عمل با روح انسان اتحاد وجودی پیدا کنه که اونوقت از بین نمی ره و ثابته
اون شرک نمی گذاره اعمال ما به قلب نفوذ کنه قلب ها ویرانه هستند.
#سخنرانی_هفتگی2⃣ 🌱
#محمد_رضا_مصباح | عضو شوید👇
@mesbah_online
🌕نماز عجیب و پر ثواب یکشنبه ماه ذی القعده
▫️اگر به هر دلیلی نتونستید یکشنبه اول ماه بخونید یکشنبه های دیگر این ماه رو به نیت رجائا بخونید انشاءالله از ثواب و آثار این نماز بهره مند می شید🌱
التماس دعا 🙏
#اعمال_خاص 1⃣ 🌱
#محمد_رضا_مصباح | عضو شوید👇
@mesbah_online
🌕 قطعاً روزی حسرت امروز را خواهیم خورد!
@mesbah_online
▪️ حتماً برای همهی ما پیش آمده است که وقتی با نتیجهی تصمیمات اشتباه خود در گذشته مواجه شدهایم، افسوس خورده و از خدا خواستهایم که ما را به گذشته باز گرداند، تا بتوانیم این بار تصمیم درست بگیریم و درست عمل کنیم. واقعیت این است که امروز هم گذشته فردای ما است و امروز دقیقاً همان روزی است که فردا حسرت خواهیم خورد که چرا قدر آن را ندانستیم و به غفلت گذراندیم.
▫ اساساً روزی خواهد آمد که همهی مردم عالم حسرت میخورند که چرا در دنیا خوب یا خوبتر عمل نکردند؛ از این رو است که خدا در قرآن از «قیامت» با عنوان «روز حسرت» یاد کرده واز نبیّ خود خواسته است که مردمان غافل را نسبت به آن روز هشدار دهد: «وَ أَنْذِرْهُمْ يَوْمَ الْحَسْرَةِ إِذْ قُضِيَ الْأَمْرُ وَ هُمْ في غَفْلَةٍ» (مریم، ۳۹).
▪ آیه به این واقعیت تلخ اشاره دارد که روزی، همهی ما به عجز و لابه از خدا خواهیم خواست که یک بار دیگر ما را به امروز باز گرداند تا درست عمل کنیم: «رَبَّنَا أَبْصَرْنَا وَ سَمِعْنَا؛ فَارْجِعْنَا نَعْمَلْ صَالِحًا» (سجده، ۱۲)، که البتّه این درخواست شدنی نیست؛ چرا که مسیر زندگی انسان، بیبازگشت است.
▫ راستش عمق واقعیت نهفته در آیات، بیش از از این حرفها است؛ چرا که بر حسب متون دینی، اعمال امروز ما جزئی از وجود ابدی ما خواهد شد؛ پس ما تا ابد گرفتار رفتار امروز خود خواهیم بود، پس حسرت قیامت «حسرت ابدی» است و حسرت ابدی چیست؟ ...
▪ چه میگویم؟! درک مفاهیم مربوط به «ابد» برای ما که در چرخ زمان و فنا گرفتاریم، آسان نیست و به عنایت خود او محتاج است. لا اقلّ من در مورد خود مطمئنام که به شکل کامل و عمیق این مفاهیم را نمیفهمم، و الا لحظهای از لحظات عمر را به بطالت و غفلت سپری نمیکردم!
#منبرک | #متنی5⃣1⃣ 🌱
#محمد_رضا_مصباح | عضو شوید👇
@mesbah_online
🌕 علامت اجازه ورود به این خانه، اشک است.
@mesbah_online
▫️وقتی انسان قبل از #زیارت بر در حرم ایستاده و اذن دخول میخواند، باید منتظر شود تا ببیند اهل خانه اجازه ورود دادهاند یا نه؟
▪️راه فهمیدن این اذن را آیتالله بهجت (رحمةاللهعلیه) اینگونه بیان فرمودند که: «وقتی به عبارت "أَ أَدْخُلُ یَا حُجَّةَ اللهِ" میرسی، به قلبت رجوع کن، ببین آیا صاحبخانه بر آن نظری افکنده و تحول و تغییری در آن مشاهده میکنی یا نه؟
اگر دیدی قلبت متحول نشده پس اجازه ورود ندادند باید برگردی و به دنبال کار مستحبی دیگری بروی، سه روز روزه بگیری، تضرع و استغاثه کنی و بعد از سه روز برگردی و اذن دخول بخوانی و ببینی راهت میدهند یا نه.
▫️در ادامه روایتی خواندند که زائر چگونه متوجه میشود او را به خانه راه دادهاند؛
«فإن خشع قلبك و دمعت عينك فهو علامة الإذن»[1]
اگر اشکی از چشمت آمد این علامت اذن است.»[2]
▪️چون «امام ساکن اعلی علیین است»[3] و از عرش پاسخ زائر را میدهد.
«وَ كانَ عَرْشُهُ عَلَى الْماءِ» (سوره هود، آیه۷) و عرش الهی بر روی آب است.
دل مؤمن هم عرش خداست و این آب جاری در عرش، #اشک مؤمن است!
▫️پس آن بخش از وجود او که اتصال به اعلی علیین دارد اشک اوست و اگر پاسخی از عرش بیاید علامتش سرازیر شدن این اشک است،
که مؤمن نه به زور، بلکه با یک حالت انکسار باطنی، شرمندگی یا شوق درونی برای زیارت، توجه صاحبخانه را احساس میکند.
[1] مصباح المتهجد، ج۱، ص ۷۲۰.
[2] بهسوی محبوب، ص۱۲۴.
[3] خصال، ج۲، ص۳۴۲.
#منبرک | #متنی6⃣1⃣ 🌱
#محمد_رضا_مصباح | عضو شوید👇
@mesbah_online
حجت الاسلام مصباح_2.mp3
18.67M
🎙 | صوت سخنرانی
🎤 | شیخ محمدرضا مصباح
🌙 | شب ولادت امام رضا (ع)
📆 | ۳۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
🕌 | مسجد حضرت اباالفضل (ع)
📍 | شهرک غرب_نبش شاهد۵۷
📝 | امام رضا در حدیثی فرمودند:
سه گروه مبغوض خداوند هستند
#سخنرانی | #صوتی 1⃣ 🌱
#محمد_رضا_مصباح | عضو شوید👇
@mesbah_online
#تفسیر_قرآن
🌕 موضوع: تفسیر سوره الاخلاص
✓ دوشنبه ها بعد از نماز مغرب و عشا
✓شهرک غرب _ نبش شاهد ۵۷ _مسجد حضرت اباالفضل (ع)
#اطلاعیه 2⃣ 🌱
#محمد_رضا_مصباح | عضو شوید👇
@mesbah_online
🌕موضوع:تفسیر سوره الاخلاص
دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در مسجد حضرت ابالفضل علیه السلام نبش شاهد ۵۷ ایراد گردید.
▫️خالص ترین حقیقت وجود که توحید است در این سوره مطرح شده.
▫️تمام حقیقت توحید الهی در این سوره گنجانده شده
▪️اسامی این سوره:
۱.سوره قل هو الله احد
۲.سوره اخلاص
▪️شأن نزول:
عده ای از کفار قریش به تحریک یهود به پیامبر گفتند نسبت پروردگار و تبار او رو باز گو کن پیامبر سکوت کردند بعد از گذشت سه روز وحی الهی سوره اخلاص رو بر پیامبر نازل کرد.
▪️فضیلت خواندن این سوره:
۱. قال الصادق من قرا قل هو الله احد مره واحده فکانما قرا ثلث القران و ثلث التوراه و ثلث الانجیل و ثلث الزبور
پس فضیلت خواندن قل هو الله احد یک سوم قرآن است.
چرا؟
شاید یکی از وجوهی که اینجا می شه آورد این باشه که مجموعه معارف قرآن رو ۳ بخش کنید توحید، معاد، نبوت است پس بنابر این اگر کسی یک بار قرائت کند گویا مثل اینکه یک سوم حقایق و معارف قرآن که توحید است رو باز گو کرده وخوانده است
۲. از امام رضا علیه السلام در خصوص توحید سوال کردند حضرت فرمودند:
کل من قرا قل هو الله احد و امن بها فقد عرف التوحید.. قلت کیف یقرئها قال کما یقرئها الناس
سوره اخلاص رو به عنوان جلوه توحید امام رضا علیه السلام معرفی کردند
۳. امام باقر فرمود:
أَنَّالنَّبِیَّ صَلَّی اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ صَلَّى عَلَى سَعْدِ بْنِ مُعَاذٍفَقالَ لَقَدْ وَافَی مِنَ اَلْمَلاَئِکَةِ سَبْعُونَ أَلْفاً وَ فِیهِمْ.جَبْرَئِیلُ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ یُصَلُّونَ عَلَیْهِ فَقُلْتُ لَهُ یااجَبْرَئِیلُ بِما یَسْتَحِقُّ صَلاَتَکُمْ عَلَیْهِ فَقالَ بِقِرَاءَتِهِ.«قُلْ هُوَ اَللّٰهُ أَحَدٌ»قَائِماً وَ قَاعِداً وَ رَاکِباً وَ مااشِیاً وَ ذَاهِباً وَ جَائِیاً
و نيز آن حضرت عليه السلام فرمود: پيغمبر صلي الله عليه و آله بر جنازه سعد معاذ نماز خواند و پس از آن فرمود: هفتاد هزار فرشته كه در آنها جبرئيل عليه السّلام بودند آمدند و بر جنازه سعد نماز خواندند، من بجبرئيل گفتم: اي. جبرئیل بچه عمل سزاوار نماز شماها شد؟ جبرئیل گفت: برای خواندنش« قُلْ هُوَ اَللّهُ أَحَدٌ »را (در همة احوال) ايستاده و نشسته و سواره و پياده و در هنگام رفتن و آمدنش.
۴. امام صادق (علیه السلام)
وَ قَالَ عَلَیْهِ السَّلاَمُ:مَنْ أَوَی إِلَی فِراشِهِ فَقَرَأَ قُلْ هُوَ اَللَّهُ أَحَدٌعَشْرَ مَرَّاتٍ حُصِّنَ فِی دَارِهِ وَ دُوَیْرَاتٍ حَوْلَهُ.
ادامه دارد..
تفسیر_قرآن 4⃣ 🌱
#محمد_رضا_مصباح | عضو شوید👇
@mesbah_online
#شرح_نهج_البلاغه
🌕 موضوع: شرح خطبه اول نهجالبلاغه
✓ چهارشنبه ها بعد از نماز مغرب و عشا
✓شهرک غرب _ نبش شاهد ۵۷ _مسجد حضرت اباالفضل (ع)
#اطلاعیه 3⃣ 🌱
#محمد_رضا_مصباح | عضو شوید👇
@mesbah_online
🌕 کدام امام زمان را دوست داریم؟
@mesbah_online
▫️همانطور که خداهای ما با هم متفاوت هست امامزمانهای ما هم متفاوت هست. اگرچه امام زمان(عج) یک نفر هست؛ اما گاهی اوقات امام زمان(عج) شما با امام زمان(عج) بغلدستی شما زمین تا آسمان متفاوت هست؟
۱. امام زمانِ عقیدتی:
▫️علاقههای ما امامزمانهای ما را میسازند بعضیها امام زمان(عج) عقیدتی را دوست دارند. فقط در حد یک عقیده خشکوخالی نه کمتر نه بیشتر.
۲. امام زمانِ باب الحوائجی:
▫️بعضیها امام زمانِ باب الحوائجی را دوست دارند. وقتی گرفتار میشوند دیگر رفتن به جمکران و دربخانه صاحبالزمان را رها نمیکنند.
هر وقت که سرت به درد آید * نالان شوی و سوی من آیی * چون درد سرت شفا بدادم * یاقی شوی و دگر نیای
✓چقدر خوبه موقعی هم که کار یا حاجتی نداریم باز هم بگیم خدا.
۳.امامزمانیهای حبی و عشقی:
▫️بعضی رابطهشان با امام زمان(عج) عاشقانه هست. خیلی اوقات مداحیهای ما به این سمت کشیده میشود. ذائقۀ مردم را تغییر می دهند. یک امام زمان معشوقی که با او من یک رابطه فردی دارم و بس.
۴. امامزمانِ دعای ندبۀ و مهم ترین ویژگی آن امام زمان(عج):
▫️اما بعضیها امامزمانشان، امامزمان دعای ندبه هست. امام زمانی که در دعای ندبه معرفی میشود
اترانا نحف بک و انت تام الملئ..این هادم ابنیه...
▫️دو تا ویژگی مهم دارد یکی بهشدت این امام زمان سیاسی هست و دیگر اینکه این امام زمان(عج) بهشدت جهانی عمل میکند.
▫️منتظر امام زمانی هستند که قرار هست با او جهان را نجات دهند و معادلات قدرت را تغییر دهند. اگر هم با حضرت عشقبازی میکند با یک امام سیاسی و جهانی عشقبازی میکنند.
▫️حالا شما قضاوت کن امام زمان(عج) کدام امامزمانیها را دوست دارد؟!
#منبرک | #متنی7⃣1⃣ 🌱
#محمد_رضا_مصباح | عضو شوید👇
@mesbah_online
🌕 سخن گفتن با امام زمان (عج)
@mesbah_online
▫️دوست داری یه وقتِ ملاقاتِ خصوصی با امام زمان داشته باشی؟!
• این روایتِ زیبا رو بخون
• در زمان امام هادى(ع)، شخصی از یکی از شهرهای دور، نامهاى براى حضرت نوشت:
▫️ آقا من از شما دور هستم،
گاهی حاجاتی دارم، مشکلاتی دارم..
باید چه کار کنم؟!
• أَنَّ الرَّجُلَ یُحِبُّ أَنْ یُفْضِیَ إِلَى إِمَامِهِ مَا یُحِبُّ أَنْ یُفْضِیَ إِلَى رَبِّهِ.
• دوست دارم همانطور که با خدا حرف میزنم، و حاجاتم را میخواهم، با امامِ خود حرف بزنم، و حاجاتم را بخواهم..
باید چه کار کنم؟!
▫️امام هادی (ع) در جوابِ این شخص نوشتند:
إِنْ کَانَ لَکَ حَاجَةٌ، فَحَرِّکْ شَفَتَیْکَ، فَإِنّ الْجَوَابَ یَأْتِیکَ
✓ هر وقت حاجتی داشتی، لبهایت را حرکت بده، و حرف بزن..
ما از شما دور نیستیم..
جواب خواهی گرفت.
📚 بحارالانوار، ج ۵۳، به نقل از کتاب رسائل، مرحوم کلینى.
▫️ امام هادی (ع) به ما یاد دادند که با امامِ زمانِ خودمون حرف بزنیم..
و قول داده که امام جواب میده..
✓آدم امام مهربانی به اسم «مهدی» داشته باشه، اونوقت باهاش حرف نزنه!!
• بیائید شبها قبل از خواب، یه سلام به آقامون بدیم، و چند کلمه باهاش صحبت کنیم..
✓حرفهای دلمون رو بگیم..
✓حاجتهامون رو بگیم...
✓با آقامون درد و دل کنیم...
• خودشون فرمودند:
حَرِّکْ شَفَتَیْکَ • لبهات رو تکون بده، حرف بزن..
فَإِنَّ الْجَوَابَ یَأْتِیکَ • جواب میگیری.
• قبل از خواب با آقامون حرف بزنیم،
که اگر مُردیم و از خواب بیدار نشدیم،
آخرین عملی که در نامهی عملِ ما ثبت میشه سخن گفتن باامام زمان باشه
#منبرک | #متنی8⃣1⃣ 🌱
#محمد_رضا_مصباح | عضو شوید👇
@mesbah_online
🌕 برکات شهادت سیدالشهدا خدمت
@mesbah_online
▫️امام عسکری علیه السلام :🌱
ما مِن بَلِیّةٍ إلا و للّه ِ فیها نِعمَةٌ تُحیطُ بِها
هیچ گرفتارى و بالایى نیست مگر آن که نعمتى از خداوند آن را در میان گرفته است.
▫️این واقعاً خسارت است برای ما. حوزه علمیه چقدر باید تلاش کند که مثل اقای رئیسی تربیت کند؟ یا مانند آقای آل هاشم
تربیت کند؟ سیستم آموزشی ما در دانشگاه چقدر با ید تلاش کند که در عرصه دیپلماسی امیرعبداللهیان تربیت کند؟ سخت
است. این واقعاً خسارت است، واقعاً گریه دارد، واقعاً سوز دارد، واقعاً عزاداری دارد.
▫️اما از طرفی با نگاه امام عسكری علیه السلام وقتی به این پدیده نگاه کنیم می بینیم چه قدر برکات خواهد داشت ان شاءالله.
▫️اولین برکت :
افزايش بصیرت نسبت به رئیس جمهور
همه فهمیدند که او به قدرت فكر نمی کرد، بلكه به خدمت فكر می کرد.
▫️دومین برکت :
به رخ کشیدن پايداری ساختار سیاسی کشور
▫️سومین برکت :
انعکاس ديانت سیاسی مردم
در هیچ کجا ی دنیا نمی بینید برا ی یک مسئول سیاسی مردم قیام کنند و قیامت برپا کنند!
مردم ما اگر مسئول خوب ببینند، تا پای جان برایش هزینه می کنند.
▫️چهارمین برکت :
افزايش انسجام اجتماعی
هر کسی با هر سلیقه ای با هر طیفی چه موافق و چه مخالف آمده است! اظهار و ابراز تاسف کرده است.
▫️برکت پنجم :
ايجاد الگويی برای مسئولین
شهید رئیسی الگوی مسولین و سیدالشهدای خدمت انقلاب و الگوی خستگی ناپذ یران و مسولین مخلص بود.
▫️برکت ششم :
شناخت و غربال دوست از دشمن
اینكه بخاطر این غم و مصیبت چه کسانی تبریک و تسلیت گفتند ، چه کسانی تعطیلی و عزای عمومی اعلام کردند؟ سوریه
عزای عمومی اعلام کرد، عراق ،یمن ، لبنان ، ترکیه ، کوبا، تاجیكستان، پاکستان، هندو... عزای عمومی اعالم کردند.
وهمچنین از این سانحه چه کسانی خوشحال شدند؟ اسرائیلی ها خوشحال شدند، برانداز ها خوشحال شدند، سلطنت طلبها خوشحال شدند. اگرمیخواستیم همین غربال را انجام بدهیم، کلی با ید هزینه میكردیم، ولی این اتفاق باعث شد درونیات آنها مشخص شود. قرآن کریم زیبا فرمود: وَدُّوا مَا عَنِتُّمْ دوست دارند شما در زحمت و بدبختی باشید. همین الان شادنوش، یعنی مشروب آورده، مشروب می خورند به شادی اینكه آقا ی رئیسی از دنیا رفته است. این ها همان هایی بودند که در ابتدای محرم مشروب خوردند به سلامتی یزید!!!
▫️برکت هفتم :
افزايش امید به مفتوح بودن باب شهادت
آن هایی که دنبال شهادت می رفتند فهمیدند که شهادت تنها در خط مقدم مبارزه و جبهه نیست. آدم در هر جایی ممكن
است به شهادت دست پیدا کند.
▫️برکت هشتم :
ظرفیت سازی برای تبیین معارف انقلاب
این مجالس یادبود خودش ظرفیتی است برای بیان معارف انقلاب و اسلام. به برکت این شهدا، این فرصت ایجاد شد که
عاشقانه بشینیم، گوش کنیم و وظایفمان را انجام دهیم.
#منبرک | #متنی9⃣1⃣ 🌱
#محمد_رضا_مصباح | عضو شوید👇
@mesbah_online
🌕 شرایط ظهور امام زمان چیست؟
@mesbah_online
▫️خداوند در قرآن می فرماید: وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُون:
▫️در «زبور» بعد از ذکرتورات نوشتیم:«بندگان شایستهام وارث حکومت زمین خواهند شد
آیه 105 انبیاء
▫️برای ظهور امام زمان(عج) شرایطی نیاز است که باید فراهم شود.شرایط به امورى گفته مى شود كه #تحقق_ظهور وابسته به وجود آنهاست و تا آنها محقق نشوند، ظهورى در كار نخواهد بود.
▫️چهار شرط برای ظهور لازم است که ۲ شرط آن فراهم است و باید ۲ شرط دیگر را ما فراهم کنیم.
▫️دو شرطی که فراهم است
✓ ۱.وجود رهبرمقتدر و توانمند است که خود وجود مقدس امام عصر(عج) هستند .
✓۲.داشتن برنامه اى جامع براى مبارزه با مشكلات و تغییر وضع موجود است که حضرت این برنامه را از جانب خدا دارا هستند.
▫️اما دو شرطی که مردم باید فراهم کنند:
✓ اول: وجود یارانى فداكار است كه با آشنایى نسبت به برنامه ها و اهداف و اعتقاد به آنها تا آخرین لحظه، از رهبر و انقلاب دست بر ندارند و آماده هر گونه فداكارى باشند.
✓ دوم: پذیرش مردمى است که اگر مردم آن را نخواهند، و شرایط فكرى و روانى فراهم نباشد، آن قیام به سرانجام نمى رسد؛ چنان كه امام حسین«ع» به جهت عدم همراهى مردم به شهادت رسید.
#منبرک | #متنی0⃣2⃣ 🌱
#محمد_رضا_مصباح | عضو شوید👇
@mesbah_online
هدایت شده از محمد رضا مصباح 🇮🇷
#سخنرانی_هفتگی
🌕 موضوع: مقام های انسانی
▫️مقام سوم: مقربین
✓ شنبه ها بعد از نماز مغرب و عشا
✓شهرک غرب _ نبش شاهد ۵۷ _مسجد حضرت اباالفضل (ع)
#اطلاعیه1⃣ 🌱
#محمد_رضا_مصباح | عضو شوید👇
@mesbah_online
📷 #گزارش_تصویری | مقام های انسانی
🔸 شنبه ۵ خرداد ماه 1403 | ۱۶ذی القعده 1445
🔹 مسجد حضرت ابالفضل ع نبش شاهد۵۷
#محمد_رضا_مصباح | عضو شوید👇
@mesbah_online
.
#متن | #سخنرانی
حجتالاسلام مصباح
@mesbah_online
شنبه ۵ خرداد ماه در مسجد حضرت اباالفضل علیه نبش شاهد ۵۷ بلافاصله بعد از نماز مغرب و عشا ایراد گردید.
🌕 موضوع: مقام های انسانی
۳.ویژگی های مقربین.
▫️مقربین در مقام جهاد اکبر هستند
جهاد اکبر و جهاد اصغر هر دو لازم است
هر دو جهاد برای رسیدن به مقام مقربین لازم است. مقربین همه دستورات اسلام رو باید انجام بدهد
مقربین به بالاترین مقام جهاد اکبر رسیده اند و اگر جهاد اصغر اگر برای آنها میسر نباشد می مونه برای زمان ظهور امام زمان که در رکاب حضرت به جهاد اصغر بپردازند و دیگه چیزی از دستورات الهی نمانده باشد که اینها انجام نداده باشند.
▫️مقربین در مقام اسلام اکبر هستند:
✓اسلام اصغر: تسلیم زبانی
✓اسلام اکبر: مرحله ای که با قلبش تسلیم باشد.
فَلا وَ رَبِّكَ لا يُؤْمِنُونَ حَتّى يُحَكِّمُوكَ فِيما شَجَرَ بَيْنَهُم ثمّ لا يَجِدُوا في أَنْفُسِهِمْ حَرَجا مِمّا قَضَيْتَ وَ يُسَلِّمُوا تَسْلِيما
نه به خدا قسم اینها ایمان نمی اورند به تو مگر در اختلافات به تو رجوع کنند وقتی حکم دادی در نفسشون هیچگونه نارضایتی و ناراحتی در خودشون پیدا نکند و تسلیم شود تسلیم شدنی.
وقتی خدا حکم داد بر علیه او ، در مقام تسلیم محض باشند
فنای اراده انسان در اراده خدا
انسان اراده ای در خودش نبیند
چیزی می خوام اون چیزی که پیش امده مطابق میل من نیست اصلا ناراحتی ها از همین جا بوجود میاد
المومن کالمییت بین یدی الغسال
احساس کنه غم و ناراحتی نداره
▫️ناراحتی ها از کجا بوجود میاد؟
حادثه ای پیش اومده من اونو نمی خوام غم ایجاد می شه
اگر فانی بشه انسان در عالم دیگه از این عالم چیزی نمی فهمه گرمی و سردی دیگه براش مهم نیست.
الكافي عن عبد اللّه بن يحيى الكاهلي : عنه عليه السلام : لَو أنَّ قَوما عَبَدُوا اللّه َ وَحدَهُ لا شَرِيكَ لَهُ ، و أقامُوا الصلاةَ ، و آتَوا الزَّكاةَ ، و حَجُّوا البيتَ ، و صامُوا شهرَ رَمَضانَ ، ثُمّ قالوا لِشَيءٍ صَنَعَهُ اللّه ُ أو صَنَعَهُ النبيُّ صلى الله عليه و آله : أ لا صَنَعَ خلافَ الذي صَنَعَ ؟ ! أو وَجَدُوا ذلكَ في قُلُوبِهِم ، لَكانُوا بذلكَ مُشرِكِينَ ، ثُمّ تلا هذهِ الآيَةَ «فَلا وَ رَبِّكَ لا يُؤْمِنُونَ حَتّى يُحَكِّمُوكَ فِيما شَجَرَ بَيْنَهُم ثمّ لا يَجِدُوا في أَنْفُسِهِمْ حَرَجا مِمّا قَضَيْتَ وَ يُسَلِّمُوا تَسْلِيما» .ثُمّ قالَ أبو عبدِ اللّه ِ عليه السلام : فَعَلَيكُم بِالتَّسليمِ .
امام صادق ع فرمود : اگر مردمى خداى يگانه و بى شريك را بپرستند و نماز بخوانند و زكات بپردازند و حج بروند و ماه رمضان را روزه بگيرند، ولى از روى اعتراض به عملكرد خداوند يا پيامبر ص بگويند : چرا خلاف آن را عمل نكرد ، يا در دلشان چنين اعتراضى كنند و به زبان نياورند، به سبب آن مشرك شوند . امام آن گاه اين آيه را تلاوت كرد : «نه ، سوگند به پروردگارت كه ايمان نياورده باشند ، مگر آن گاه كه در اختلافات ميان خودشان، تو را داور كنند و از داورى تو احساس دلتنگى نكنند و كاملاً تسليم باشند» . امام صادق عليه السلام سپس فرمود : پس ، تسليم باشيد.
یعنی درقلب تسلیم خدا باشید اراده شما فانی در اراده خدا بشود.
✓این برای ما عیب نیست چون ما درمقام اسلام اصغر هستیم در زبان به یگانگی خدا شهادت می دیم این کفر در مقابل اسلام اکبر هستش.
▫️مقربین در مقام ایمان اکبر هستند:
ایمان اکبر در یقین کامل و محض نسبت به هر چیزی که از خدا صادر می شه باشه
این ایمان اکبر زمانی بوجود میاد که انسان در مقام مشاهده ذات خدا باشد
اینکه حضرت علی ع فرمودند :
اگر پرده ها کنار بره به یقین من اضافه نمی شه چرا ؟ چون در مقام شهود ذات خدا است.
ایمان قلبی که محصول شهود باشه این ایمان ایمان اکبر است.
▫️ایمان اکبر اثاری دارد:
قد افلح المومنون
الذین هم فی صلاتهم خاشعون
خشوع مال قلب است
خضوع مال جسم است
قلب خاشع نمی شه مگر با دیدن عظمت خدا قلب حالت ذلت و خاکساری پیدا می کنه
خشوع در زمان دیدن و شهود عظمت است
ما درقلبمون خاشع نیستیم چون عظمت او را مشاهده نکردیم می دونیم خدا عظیمه اما قلب در مقابل خدا خاکساری و ذلت ندارد
با جسم خاضع هستیم سجده می ریم اما خاشع نیستیم چون هنوز در قلبم تکبر دارم در ذهنم می گذرد که من چیزی دارم که دیگران ندارند بنابر این تکبر می کنم. تکبر علامت عدم خشوع است
بنابر این خضوع جسمانی ما از خشوع قلبی ما ناشی نمی شه
بلکه خضوع ما عقلیه از ترسه عقل محاسبه می کند، اگر سجده نکنی برای خدا، خدا عذاب می کند و عذاب ضرر است ،دفع ضرر واجب است پس واجب است سجده کنی.
این سجده محصول محاسبات عقل است.
یا فروتنی ما در راه رفتن محصول محاسبه عقل است محصول شهود عظمت نیست
خضوع جسمانی اینها از خشوع قلبیشون صادر می شه
یکی قطره باران ز ابری چکید
خجل شد چوپهنای دریا بدید
که جایی که دریاست من کیستم
گر او هست حقا که من نیستم 👇
قلب مقام عظمت رومشاهده می کنه اسم العظیم رو مشاهد می کنه کبریایی او رومشاهده می کنه از وجود خودش خجالت پیدا می کنه در قلب خودش خاکساری پیدا می کنه وقتی در قلب این خشوع پیدا شد خود به خود جسم رو به خضوع وا می دارد
خضوع جسمانی انها از خشوع قلبی ناشی می شه و اون خشوع قلبی از مشاهده عظمت خدا ناشی می شه.
به محاسبات عقلی نیست به رویت قلبی است
▫️مقربین کسانی هستند که خشوع قلبی دارند
در نماز روح عروج می کند (الصلاه معراج المومن) به نزد خدا می ره عظمت خدا رو مشاهده می کند قلب خاشع می شه اون خشوع قلبی رو جسم تاثیر می زاره.
اینجا جسم به طور قهری خاشع می شه نه به صورت عقلی
زنان در حضور یوسف دست بریدند درد احساس نکردند چون وجودشان فانی در یوسف شده بود
عقل تعطیله عقل تمییز می ده می گه کارد تیزه بر دستت نزار دفع ضرر واجبه کارد بر میوه بزار که اون منفعته .
چی شد نتونستند تشخیص بدهند کو دست کومیوه دست بریدند سوزش هست اما متوجه نشدند چون در مقام مشاهده بودن تاذقبل از دیدن یوسف به زلیخا ایراد می گرفتند تا در مقام مشاهده قرار گرفتند
هر چی زلیخا می گفت اخه زیبا است هر چی زیبا باشه باید عاشق برده ی خودت بشی
زلیخا اینها رو به مقام شهود رساند و اون مجلس رو ترتیب داد زنها رو دعوت کرد و به یوسف گفت خارج شو
چنان از خود بی خود شدند
قل حاش لله ما هذا بشر ان هو ملک کریم
این انسان نیست این جز ملکی کریم نتواند بود این فرشته است
وقتی به مقام مشاهده می رسه از خودش درد احساس نمی کنه عقل تعطیل می شه درد احساس نمی کنه.
خشوع مال قلبه وقتی عظمت خدا رو مشاهد می کنه البته در مقام مشاهده اسما جمالی می شه عشق میاد یکوقت اسما جلالی روشهود می کند عظمت و کبریا و قهاریت رو جسم به خضوع وا می دارد.
ایمان اکبر اون ایمانی است که قلب در اثر مشاهده پیدا می کنه
اسلام اکبر: فنای اراده ی انسان در اراده ی خدا
ایمان اکبر: اون یقینی است که برای قلب حاصل می شه در اثر مشاهده که البته یکی از آثارش خشوع است
.
#سخنرانی_مکتوب 3⃣ 🌱
#محمد_رضا_مصباح | عضو شوید👇
@mesbah_online
🌕 چهل سالگی ! سعادت یا شقاوت؟
@mesbah_online
▫️پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
إذا بَلَغَ الرَّجُلُ أربَعينَ سَنَةً و لَم يَغلِبْ خَيرُهُ شَرَّهُ ، قَبَّلَ الشَّيطانُ بَينَ عَينَيهِ و قالَ : هذا وَجهٌ لا يُفلِحُ !
▫️هر گاه آدمى به چهل سالگى رسد و خوبی اش بر بدی اش نچربد، شيطان بر پيشانى او بوسه زند و گويد:
« اين چهره اى است كه روى رستگارى را نمى بيند! »
( مشكاة الأنوار : ۲۹۵/۹۰۲ و ح ۹۰۳ )
#منبرک | #متنی1⃣2⃣ 🌱
#محمد_رضا_مصباح | عضو شوید👇
@mesbah_online
🌕 غسل و نماز توبه یکشنبههای ماه ذیالقعده
@mesbah_online
براى روز یکشنبه این ماه نمازى با فضیلت بسیار از رسول خدا صلىاللهعلیهوآله روایت شده است که هر که این نماز را بهجا آورد، توبههایش پذیرفته و گناهش آمرزیده میشود، طلبکاران او در قیامت از وى راضى میگردند، باایمان از دنیا خواهد رفت ، ایمانش از او گرفته نشود، قبرش وسیع و نورانى میگردد و والدینش از او راضى میشوند ...
نماز به این گونه اقامه میشود :
▫️غسل کنید (نیت توبه)،
▫️ وضو بگیرید،
▫️ ۲ تا دو رکعت نماز مانند نماز صبح به جا آورید که در هر نماز، در هر رکعت سوره «حمد» را یک مرتبه، سوره «توحید» را سه مرتبه، سوره «فلق» را یک مرتبه و سوره «ناس» را یک مرتبه بخوانید.
▫️ پس از نماز هفتاد مرتبه استغفار کنید:«استغفرالله ربی و اتوب الیه».
▫️بعد از ۷۰ بار استغفار یکبار بگویید :
«لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ اِلّا بِاللهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ».
▫️ سپس یکبار بگویید:
«یا عَزِیزُ یا غَفَّارُ اغْفِرْ لِی ذُنُوبِی وَ ذُنُوبَ جَمِیعِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَات فَإِنَّهُ لایَغْفِرُ الذُّنُوبَ الا انت».
#ماه_ذی_القعده
#نماز_توبه
#محمد_رضا_مصباح | عضو شوید👇
@mesbah_online
هدایت شده از محمد رضا مصباح 🇮🇷
#تفسیر_قرآن
🌕 موضوع: تفسیر سوره الاخلاص
✓ دوشنبه ها بعد از نماز مغرب و عشا
✓شهرک غرب _ نبش شاهد ۵۷ _مسجد حضرت اباالفضل (ع)
#اطلاعیه 2⃣ 🌱
#محمد_رضا_مصباح | عضو شوید👇
@mesbah_online
🌕موضوع:تفسیر سوره الاخلاص ۲
دوشنبه ۷ خرداد ماه ۱۴۰۳ در مسجد حضرت ابالفضل علیه السلام نبش شاهد ۵۷ ایراد گردید.
▫️خالص ترین حقیقت وجود که توحید است در این سوره مطرح شده
▫️قل هو
ضمیر مرجع می خواد مراد ضمیر باید مشخص باشد. ابتدا اسمی میاد بعد ضمیر به ان اسم بر می گردد.
اینجا ضمیر نداریم
مشابه این در سوره قدر است
انا انزلناه فی لیله القدر
ما نازل کردیم او را در شب قدر
اسمی قبلش نیومده که ضمیر به آن برگردد.
▫️ایا برا الله جز حضرت پروردگار وجود داره و تصور می شه که ضمیر بخواهد به آن برگردد؟؟
ذهن ها به کسی غیر از خدا می ره اصلا
هو یک مرجع دارد انهم نیست مگر خدا تمام وجود او، عالم هستی رو پر کرده
هو که بر می گردد به خدا ، از هر اسم ظاهری ظاهر تر است
در عین ظهور اضمار و خفایی در ذات معرفت او وجود دارد.
یا من لا هو الا هو
از زبان علی ع به عنوان اسم اعظم معرفی شده
▫️الله احد
الله جامع ترین نام و وصف خداست
اسم مستجمع لجمیع الصفات الجمال و الکمال
اسامی دیگر خدا بر دیگران اطلاق می شه اما الله بر کسی اطلاق نشده نام اختصاصی است
بعد از الله رحمان نهی شده بر کسان عبد الرحمان درست است.
▫️امام صادق علیه السلام فرمودند:
هر کس ۱۰ بار بگوید یا الله ندا می اید لبیک چه حاجتی داری
▫️الله سه ریشه دارد
✓۱. از ماده اَلَهَ به معنای عَبَدَ ذاتی که سزاوار پرستش است
✓۲. از ماده وَلَهَ باشد ذاتی که همگان در او واله و حیران
الهی زدنی فیک تحیرا..
إِلَهِی وَ أَلْهِمْنِی وَلَهاً بِذِکْرِکَ إِلَی ذِکْرِکَ
خدایا شیدایی و شیفتگی ذکر خود را پیاپی در دلم انداز. الهی عاشقم عاشق ترم کن
✓۳. از ال لاه باشد
به معمای احتجب ذات در حجاب که اگر پرده را کنار نمی زد کسی با حقیقت او آشنا نمی شد.
▫️احد
کلمه احد محوریت سوره رو رقم می زند
احدیت خداوند نشانه وحدانیت حضرت پروردگار است
به لحاظ لغوی احد و واحد یک معنا دارد
احد از وَحَدَ گرفته می شه به جهت ابدال واو بدل به همزه شد واحد تبدیل به احد شد
▫️تعریف احد و واحد:
الإمامُ الباقرُ عليه السلام :
الأحَدُ الفَردُ المُتَفَرِّدُ
اَحَد، يعنى يگانه و منحصر به فرد
و الواحِدُ المُتَبائنُ الّذي لا يَنبَعِثُ مِن شَيءٍ ، و لا يَتَّحِدُ بِشَيءٍ
واحد آن جدا از همه اى كه نه برخاسته از چيزى است و نه با چيزى متّحد و يكى مى شود.
إنَّ أعرابِيّا قامَ يَومَ الجَمَلِ إلى أميرِ المُؤمِنينَ عليه السلام فقالَ : يا أميرَ المُؤمِنينَ ، أ تَقولُ : إنَّ اللّه َ واحِدٌ ؟
در بحبوحه جنگ جمل، باديه نشينى به امير المؤمنين عليه السلام عرض كرد: اى امير مؤمنان! آيا خدا يكى است؟
قالَ : فحَمَلَ النّاسُ عَلَيهِ قالوا : يا أعرابِيُّ ، أما تَرى ما فيهِ أميرُالمُؤمِنينَ مِن تَقَسُّمِ القَلبِ ؟ !
مردم بر او تاختند و گفتند: اى اعرابى! مگر نمى بينى كه امير المؤمنين عليه السلام در چه وضعى قرار دارد؟
فقالَ أميرُ المُؤمِنينَ عليه السلام : دَعوهُ ؛ فإنَّ الّذي يُريدُهُ الأعرابِيُّ هُوَ الّذي نُريدُهُ مِنَ القَومِ
امير المؤمنين عليه السلام فرمود: رهايش كنيد. آنچه اين باديه نشين مى خواهد، همان چيزى است كه ما از اين مردم (لشكر جمل) مى خواهيم.
ثُمّ قالَ : يا أعرابِيُّ ، إنَّ القَولَ في أنَّ اللّه َ واحِدٌ عَلى أربَعَةِ أقسامٍ
سپس فرمود: اى اعرابى! سخن در اين كه خدا يكى است، چهار صورت دارد:
فوَجهانِ مِنها لا يَجوزانِ عَلَى اللّه ِ عَزَّ و جلَّ ، و وجهانِ يَثبُتانِ فيهِ :
دو صورت آن درباره خداوند عزّ و جلّ روا نيست و دو صورت آن درباره او صادق است
فأمَّا اللَّذانِ لا يَجوزانِ عَلَيهِ فقَولُ القائلِ :
واما انچیزی که روا نيست در حق خدا گفته شود، اين است كه كسى بگويد:
واحِدٌ ، يَقصُدُ بِه بابَ الأعدادِ
خدا يكى است و مقصودش يكِ عددى باشد
یعنی خدا رو در سلسله اعداد طبیعی قرار بدهد
اصول دین چند بود؟
۵ بود دانستنش گنج بود
توحید یعنی: خدا یکی هست و دو تا نیست عین شرک محض است.
عدد یک رو پیش نام خدا بنویسد و خدا رو یکی بداند مصداق شرک است.
✓ بنابراین اگر خدا معدود و عدد شد با خدایی که لیس کمثله شی هست سنخیتی ندارد
فهذا ما لا يَجوزُ ؛ لِأنَّ ما لا ثانِيَ لَهُ لا يَدخُلُ في بابِ الأعدادِ
اين درباره خدا جايز نيست؛ چون آن يك كه دو ندارد، در باب اعداد داخل نمى شود.
أ ما تَرى أنَّهُ كَفَرَ مَن قالَ : ثالِثُ ثَلاثَةٍ
مگر نمى بينى كسى كه گفت: «او سومينِ سه است»، به سبب اين عقيده خود به كفر در افتاد
و قولُ القائلِ : هُوَ واحِدٌ مِنَ النّاسِ يُريدُ بِهِ النَّوعَ مِنَ الجِنسِ
وجه دوم كه در حق خدا روا نيست اين است كه كسى بگويد او يكى از مردم است و منظورش نوعى از جنس باشد
فهذا ما لا يَجوزُ عَلَيهِ ؛ لأنَّهُ تَشبيهٌ ، و جَلَّ رَبُّنا عَن ذلكَ و تَعالى.
اين تشبيه است و در حق خداوند روا نیست پروردگار ما برتر و والاتر از آن است كه مانندى داشته باشد.
و أمّا الوَجهانِ اللّذانِ يَثبُتانِ فيهِ :
اما آن دو وجهى كه درباره خداوند صادق است،
فقَولُ القائلِ : هُوَ واحِدٌ لَيسَ لَهُ في الأشياءِ شَبَیهٌ ، (معادلش در فارسی یکتای بی همتا)
يكى اين است كه كسى بگويد: او يكى است؛ يعنى در ميان چيزها شبيه و مانندى ندارد
كَذلِكَ رَبُّنا ،
پروردگار ما البته چنين است
و قولُ القائلِ : إنَّهُ عَزَّ و جلَّ أحَدِيُّ المَعنى ، يَعني بِهِ أنَّهُ لا يَنقَسِمُ في وُجودٍ و لا عَقلٍ و لا وَهمٍ ، .
ديگرى آن كه كسى بگويد: خداوند عزّ و جلّ مفهومى يگانه دارد؛ يعنى، نه در عالمِ خارج، قابل انقسام است، نه در عقل و نه در وهم.
كَذلكَ رَبُّنا عَزَّ و جلَّ.
پروردگار ما برتر و والاتر از آن است كه مانندى داشته باشد.
قل هو الله احد
او یکتاست
و یگانه ای که تجزیه ای در ذات اومعنا ندارد.
▫️تعریف دیگر از واحد و احد
ابوهلال عسگری فروغ اللغه
واحد الفرد الذی لم یزل وحده و لم یکن معه آخر
ذاتی که در کنار او هیچ کس دیگه ای نیست لیس کمثله شی.
الاحد الفرد الذی لا یتجزی ولا یقبل الانقسام
ذاتی که هیچ تجزیه ندارد وقابل هیچ قسمتی نیست نه تجزیه زمانی دارد نه تجزیه جزئی.
✓ ۶ جا در قرآن واحد میاد مبادا در ذهن کسی جز معنای احدیت بیاد به دنبالش صفت قهار میاد.
وَ مَا مِنْ إِلٰهٍ إِلَّا اللَّهُ الْوَاحِدُ الْقَهَّارُ..
لِمَنِ الْمُلْكُ الْيَوْمَ لِلَّهِ الْواحِدِ الْقَهَّارِ
تفسیر_قرآن 5⃣ 🌱
#محمد_رضا_مصباح | عضو شوید👇
@mesbah_online
🌕 موضوع: ارزش و قیمت جوانی
@mesbah_online
▫️اللَّهُ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ ضَعْفٍ ثُمَّ جَعَلَ مِنْ بَعْدِ ضَعْفٍ قُوَّةً ثُمَّ جَعَلَ مِنْ بَعْدِ قُوَّةٍ ضَعْفًا وَشَيْبَةً ۚ يَخْلُقُ مَا يَشَاءُ ۖ وَهُوَ الْعَلِيمُ الْقَدِير.
خدا همان کسی است که شما را آفرید در حالی که ضعیف بودید؛ سپس بعد از ناتوانی، قوّت بخشید و باز بعد از قوّت، ضعف و پیری قرار داد؛ او هر چه بخواهد میآفریند، و دانا و تواناست.
(سوره روم آیه ۵۴)
▫️امام على عليه السلام:
اَرْبَعَةُ اَشْياءَ لا يَعْرِفُ قَدْرَها اِلاّ اَرْبَعَةٌ : اَلشَّبابُ لا يَعْرِفُ قَدْرَهُ اِلاَّالشُّيوخُ وَالْعافيَةُ لا يَعْرِفُ قَدْرَها اِلاّ اَهْلُ الْبَلاءِ وَ الصِّحَةُ لا يَعْرِفُ قَدْرَها اِلاَّ الْمَرضىوَ الْحَياةُ لا يَعْرِفُ قَدْرَها اِلاَّ الْمَوْتى ؛
▫️ارزش چهار چيز را جز چهار گروه نمى شناسند :
• جوانى را جز پيران
• آسايش را جزگرفتاران
• سلامتى را جز بيماران
• و زندگى را جز مردگان
[مواعظ العدديّه ، ص 275]
▫️داستان:
در «روض الجنان»،در حالات جهانگیرخان قشقایی آمده :وی ابتدا، فردی مطرب و تار زن بوده است، روزی در اطراف اصفهان بسر می برده که سیم تارش پاره می شود.برای تعمیر سیم تارش،به بازار اصفهان،رو بروی مدرسه ی علمیه صدر،می رود. از پنبه دوزی،سراغ دکان مطربی را می گیرد، پنبه دوز از او می پرسد: برای چه می خواهی؟ جهانگیرخان جواب می دهد.می خواهم سیم تارم را درست کنم، پنبه دوز،با یک جمله،زندگی او را دگرگون می کند و می گوید:«ای جوان،برو سیم تار دلت را وصله کن!» وی می گوید:به کجا بروم؟ پنبه دوزبه مدرسه علمیه اشاره می کند و می گوید:این،مدرسه ی طلاب است.جهانگیر خان،همین که وارد مدرسه می شود، حال و هوای آنجا بر او اثر گذاشته و در همان حال، تارش را بر زمین می کوبد. او سیم تار دل خود را درست کرد و کسی شد که افراد بلند مرتبه و صاحب نامی چون:آیة اللّه بروجردی و آیة اللّه سید جمال الدین گلپایگانی،در نزد ایشان سال ها، شاگردی کردند.
پیرم و گاهی دلم یاد جوانی میکند
بلبل شوقم هوای نغمه خوانی میکند
همتم تا میرود ساز غزل گیرد به دست
طاقتم اظهار عجزو نا توانی میکند
#منبرک | #متنی2⃣2⃣ 🌱
#محمد_رضا_مصباح | عضو شوید👇
@mesbah_online
هدایت شده از محمد رضا مصباح 🇮🇷
#شرح_نهج_البلاغه
🌕 موضوع: شرح خطبه اول نهجالبلاغه
✓ چهارشنبه ها بعد از نماز مغرب و عشا
✓شهرک غرب _ نبش شاهد ۵۷ _مسجد حضرت اباالفضل (ع)
#اطلاعیه 3⃣ 🌱
#محمد_رضا_مصباح | عضو شوید👇
@mesbah_online
#متن_سخنرانی | #شرح_نهج_البلاغه
خطبه اول | جلسه دوم
حجت الاسلام مصباح
چهارشنبه ۹ خرداد ماه 1403 | ۲۰ ذی القعده 1445در مسجد حضرت ابالفضل ع نبش شاهد۵۷ ایراد گردید
أَوَّلُ الدِّينِ مَعْرِفَتُهُ
سر آغاز دین، خداشناسى است
وَ كَمَالُ مَعْرِفَتِهِ التَّصْدِيقُ بِهِ
و كمال شناخت خدا، باور داشتن او
وَ كَمَالُ التَّصْدِيقِ بِهِ تَوْحِيدُهُ
و كمال باور داشتن خدا، شهادت به یگانگى اوست
وَ كَمَالُ تَوْحِيدِهِ الْإِخْلَاصُ لَهُ
و كمال توحید (شهادت بر یگانگى خدا) اخلاص
وَ كَمَالُ الْإِخْلَاصِ لَهُ نَفْيُ الصِّفَاتِ عَنْهُ
و كمال اخلاص، خدا را از صفات مخلوقات جدا كردن است
لِشَهَادَةِ كُلِّ صِفَةٍ أَنَّهَا غَيْرُ الْمَوْصُوفِ
زیرا هر صفتى نشان مى دهد كه غیر از موصوف
وَ شَهَادَةِ كُلِّ مَوْصُوفٍ أَنَّهُ غَيْرُ الصِّفَة
و هر موصوفى گواهى مى دهد كه غیر از صفت است
اگر صفتی برای موصوفی متصف کردید
یک صفت دارید یک صاحب صفت دارید این دوئیت با ذات خدا جمع نمی شه و خارج از توحید است
صفات ذات خدا تقدم و تاخر بر ذات حق ندارد بلکه عینیت با ذات خداوند دارد
علم و حکمت و... در ذات خداست وجود خدا بدون علم ، قدرت و حکمت تصور نمی شه اتحاد ذات و صفات است پس ما از جنس خودمون صفتی را برای ذات خدا بگیم که اگر بگیم سر از شرک در میاره.
✓ صفات مخلوقات هميشه از ذاتشان جداست، يا به تعبير ديگر، صفاتى است زائد بر ذات.
انسان يک چيز است و علم و قدرت او چيز ديگر.
و به اين ترتيب وجود او مرکّب از اين دو است
اما صفات خدا عين ذات اوست و هيچ گونه ترکيبى در آن راه ندارد
فَمَنْ وَصَفَ اللَّهَ سُبْحَانَهُ فَقَدْ قَرَنَهُ
پس كسى كه خدا را با صفت مخلوقات تعریف كند او را به چیزى نزدیك كرده
وَ مَنْ قَرَنَهُ فَقَدْ ثَنَّاهُ
و با نزدیك كردن خدا به چیزى، دو خدا مطرح شده
وَ مَنْ ثَنَّاهُ فَقَدْ جَزَّأَهُ
و با طرح شدن دو خدا، اجزایى براى او تصوّر نموده
وَ مَنْ جَزَّأَهُ فَقَدْ جَهِلَهُ
و با تصّور اجزا براى خدا، او را نشناخته است
وَ مَنْ جَهِلَهُ فَقَدْ أَشَارَ إِلَيْهِ
و كسى كه خدا را نشناسد به سوى او اشاره مى كند
وَ مَنْ أَشَارَ إِلَيْهِ فَقَدْ حَدَّهُ
و هر كس به سوى خدا اشاره كند، او را محدود كرده،
وَ مَنْ حَدَّهُ فَقَدْ عَدَّهُ
و هر کس خدا را محدود کند او را به شمارش آورده
وَ مَنْ قَالَ فِيمَ فَقَدْ ضَمَّنَهُ
و آن كس كه بگوید «خدا در چیست» او را در چیز دیگرى پنداشته است
وَ مَنْ قَالَ عَلَامَ فَقَدْ أَخْلَى مِنْهُ
و كسى كه بپرسد «خدا بر روى چه چیزى قرار دارد» به تحقیق جایى را خالى از او در نظر گرفته است
كَائِنٌ لَا عَنْ حَدَثٍ مَوْجُودٌ لَا عَنْ عَدَمٍ
در صورتى كه خدا همواره بوده، و از چیزى به وجود نیامده است
مَعَ كُلِّ شَيْءٍ لَا بِمُقَارَنَةٍ
با همه چیز هست، نه اینكه همنشین آنان باشد
وَ غَيْرُ كُلِّ شَيْءٍ لَا بِمُزَايَلَةٍ
و با همه چیز فرق دارد نه اینكه از آنان جدا و بیگانه باشد
فَاعِلٌ لَا بِمَعْنَى الْحَرَكَاتِ وَ الْآلَةِ
انجام دهنده همه كارهاست، بدون حركت و ابزار و وسیله
بَصِيرٌ إِذْ لَا مَنْظُورَ إِلَيْهِ مِنْ خَلْقِهِ
بیناست حتّى در آن هنگام كه پدیده اى وجود نداشت
مُتَوَحِّدٌ إِذْ لَا سَكَنَ يَسْتَأْنِسُ بِهِ وَ لَا يَسْتَوْحِشُ لِفَقْدِهِ.
یگانه و تنهاست، زیرا كسى نبوده تا با او انس گیرد، و یا از فقدانش وحشت كند.
در خطبه نخستین امیر المومنین مشغول گشت و گذار هستیم
در زنجیره معرفت الله به مرحله چهارم رسیدیم
ادامه ی اخلاص اعتقادی
اوج اخلاص برای خداوند اینست که صفات رو از خدا نفی کنید
ظاهر کلام حضرت:
توصیفی برای خدا نکنید و صفات رو از خدا حذف کنید
در باب شناخت ذات خدا و بررسی صفات او در میان مسلمانان پیچ و تاب هایی دارد
گویا امام تمام شبهات و انحرافات اعتقادی و فکرهای انحرافی رو دیده از کلام او ردیه ی تمام انحرافات توحیدی بیرون میاد.
ابن ابی الحدید معتزلی
هنگامی که می رسه به شرح این خطبه نمی تونه تحمل کنه ج اول ص ۸۰ با انچه علی می گوید حق این است که علی می داند معلومات و دانش های فرقه های مختلف دارد من الاولین و الاخرین و هو یعلم العلوم کلها با این شیوه سخن گفتنش همه علوم در کف اوست که اینطور سخن می گه در وادی توحید.
توصیفاتی بشری که در ذهن دارید از خدا بزدائید
شما نمی تونید خدا رو مانند انسان ها توصیف کنید.
اگر کسی خدا رو توصیف کند به صفتی که ما می شناسیم این صفت رو قرین و همانند خدا قرار داده یعنی در کنار خدا نهاده
خدا این صفت را دارد .. ذات می شه چیزی، صفت می شه چیزی
دو چیز می شه اینجا ، خدا و صفتش
اکر کسی اینگونه خدا شناسی داشته باشد که خدا چیزی و صفتش چیز دیگری
است دو چیز می داند و می شناسد نه قل هو الله احد.. نه انما الهکم اله واحد👇
بلکه ی خدا می شناسد و یک صفت خدا
شد تعدد شد تثنیه نه توحید و وحدت
اگر کسی اینگونه برای خدا صفت بیاورد و قائل به صفت و صاحب صفت باشد خدا رو تجزیه کرده خدا دارای اجزایی است که هر جز یک صفت اوست یک جز علم یک جز حکمت ... ینی خدا می شه اجزایی که هر جز او صفت اوست
خدا اینطور قابل جز پذیری می شه درحالی که ذات خدا بسیطه،جز ندارد ترکیب ندارد
تمام موجودات دارای ترکیب و جز هستند اما خدا تک است.. لیس کمثله شی
اکر کسی برای خدا قائل به جز شد فقد جهله
جهلش رو به خدا اثبات کرده چون خدایی که قوامش به اجزایش می شه که اگر اون اجزا نباشد خدا نیست لازمه ی این معنا یعنی فقر و حاجت، اجزا قوامش به کل است
درحالی که انتم الفقرا الی الله والاه غنی حمید
خدای غنی و حمید نیاز و فقر ندارد
پس اگر کسی خدا رو از جنس توصیفات بشری توصیف کند قائل به دو چیز شده است
یک خدا یک صفت خدا
اگر کسی خدا رو قائل به دو چیز شد صفت و موصوف قائل شد سر در می اورد که خدا اجزایی دارد که صفات اوست اگر کسی قائل به جز گذاری شد برای خدا ، خدا رو ترکیب دانسته است و مرکب اجزا ان علت قوام و پایداری اوست و الا قوام و پایداری نخواهد داشت
واگر کسی خدا را جهل به ذات او پیدا کند نتیجه این می شه که در ذهن و خیالش یا در خارج اشاره به سوی خدا می کند
یعنی یک مفهوم ذهنی میاره می گه هذا الهٌ، این خداست
ی چیزی در وجود ببیند بگوید این خداست
یعنی اون ذهنیت خودش رو به عنوان خدای خودش ممکن است جاهلانه تصور کند
جان تمام انحرافات توحیدی رو چه در ذهن وخیال چه در عین و نظر علی روشن می کند
نه زين رشته سر مى توان تافتن
نه سر رشته را مى توان يافتن
بک عرفتک و انت دللتنی من تو را به تو می شناسم و تویی که من رو به معرفت خودت دلالت و رهنمون می کنی
یعنی عشق از معشوق اول سر زند
معرفت الهی از سوی حضرت حق اغاز می شود
معروف تجلی می کند به جان عارف تا انسان عارف می شه.
دو میلیارد بت پرست انحرافات در وادی توحید سر از تثلیث و تثنیه در بیاورد
هر چی روکه شما در ذهنتون می سازید به عنوان پروردگار این مصنوع و مخلوق شماست
معرفت خداوند از سوی حضرت دوست می اید اگر کسی خداشناس می خواد بشه باید خدا رو به خدا بشناسد خدا رو به توصیفات خداوند بشناسید انگونه که او خودش رو به انسان معرفی می کند
معرفی خدا به انسان یا شهودی است یاعقلی ویاحسی است
گاهی ظهور در طبیعیات می کند
گاهی جلوه در عقول می کند از طریق تشریحات
گاهی جلوه در جان می کند از طریق شهودات
اینی که تو ذهن منه شد خدا بلکه این خدای دست ساز ذهن من است
شرح_نهج_البلاغه 4⃣ 🌱
#محمد_رضا_مصباح | عضو شوید👇
@mesbah_online
🌕 راه مفید برای افزایش حضور قلب
@mesbah_online
▫️در دعای ندبه آمده است که نماز ما به واسطه امام زمان عجّلَ الله تعالی فَرجَهُ الشّریف قبول میشود و گناهان ما به واسطهی ایشان بخشیده و دعایمان مستجاب میشود : «وَ اجْعَلْ صَلَاتَنَا بِهِ مَقْبُولَةً وَ ذُنُوبَنَا بِهِ مَغْفُورَةً وَ دُعَاءَنَا بِهِ مُسْتَجَاباً»
▫️همچنین در زیارت جامعه کبیره میگوییم: «وَ بِمُوَالاتِكُمْ تُقْبَلُ الطَّاعَةُ الْمُفْتَرَضَةُ ؛ به واسطه دوستی شما اهل بیت عبادت واجب، قبول میشود»
▫️از آیت الله بهجت رضوان الله علیه سوال شد: برای اینکه در نماز با خشوع [و حضور قلب] باشیم چه کنیم؟ فرمود: در اول نماز توسل حقیقی به امام زمان عجّلَ الله تعالی فَرجَهُ الشّریف داشتن که عمل را با تمامیت مطلقه انجام بدهید.
▫️بنابراین ادب حکم می کند قبل از گفتن تکبیره الاحرام، سلامی با توجه به محضر نماز کامل، امام زمان داشته باشیم تا از یاد نورانی آن بزرگوار برای حضور قلب مدد بگیریم.
✓ منبع:هشت گام تا حضور قلب ؛ اصغر آیتی و حسن محمودی ؛ صفحه ۱۰۹
#منبرک | #متنی3⃣2⃣ 🌱
#محمد_رضا_مصباح | عضو شوید👇
@mesbah_online
🌕 نوزاد غافل
@mesbah_online
«كَلَّا بَل لَّا تُكۡرِمُونَ ٱلۡيَتِيمَ، وَلَا تَحَـٰٓضُّونَ عَلَىٰ طَعَامِ ٱلۡمِسۡكِينِ» (سوره فجر، آیات۱۷و۱۸)
▫️اکرام کردن یتیم ظاهری، عنایات ویژهای دارد. حال اگر، #یتیم_حقیقی را اکرام کنید چقدر عنایت میشود؟
کسی که از والد حقیقی خود، #امام_زمان (عجلاللهتعالیفرجهالشریف) بریده و در بلاد کفر است، اما استعداد و ظرفیت دارد، هنوز طفل و نوزاد است، چگونه میتواند برود پدرش را پیدا کند؟!
شما او را به پدرش، به این معارف، به رسول اکرم (صلیاللهعلیهوآله)، به امیرالمؤمنین (علیهالسلام)، به امام و استاد وصل کنید و بیدارش نمایید، این میشود #تکریم_یتیم_حقیقی.
▫️حال اگر خودت استاد باشی و به یتیم حقیقی بیاموزی، تکفل او را به عهده گرفتهای.
✓ این اکرام از وصل کردن او به استاد بالاتر است.
▫️قالَ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ:
أَنَا وَ كَافِلُ اَلْيَتِيمِ كَهَاتَيْنِ فِي اَلْجَنَّةِ
پيامبر اکرم (صلىاللهعليهوآله) در حالى كه انگشت اشاره و ميانى خود را از هم باز كرده بود فرمودند: «من و سرپرست يتيم در بهشت، مانند اين دو هستيم.
#منبرک | #متنی4⃣2⃣ 🌱
#محمد_رضا_مصباح | عضو شوید👇
@mesbah_online
🌕 چرا قانع نیستیم؟
@mesbah_online
▫️احادیث زیادی در خصوص قناعت داریم که به مواردی اشاره می کنم.
• القَناعَةُ ،مالٌ لا يَنفَدُ
قناعت ، ثروتى تمام ناشدنى است
• القَناعَةُ ، سَيفٌ لا يَنبُو
قناعت ، شمشيرى است كه كُند نمى شود
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
• خِيارُ اُمَّتي ، القانِـعُ و شِرارُهُمُ ، الطامِعُ .
بهترينان امّت من، قناعت كنندگان و بدترينان آنها، طمعكاران هستند.
▫️قناعت نداشتن در زندگی علتهای دارد که چرا گاهی انسان به آنچه که دارد قانع نیست.
۱- چشم و هم چشمی
مقایسه کردن زندگی خود با دیگران موجب ناشکری و نارضایتی می.شود نتیجه مقایسه کردن این می شود که انسان کم کم قناعت در زندگی را از دست بدهد و خودش را به زحمت طاقت فرسا بیندازند تا به اصطلاح کم نیاورد و زندگی خود را حتی از راه حرام شبیه دیگران کند.
۲-حرص و طمع
در تاریخ نقل شده در سال ۱۷۰ ق که هارون الرشيد خليفه بود، دوست داشت بدون واسطه سخنی را از پیامبر به وسیله شخصی بشنود اطرافیان او هرچه تفحص کردند کسی را جز یک پیرمرد لاغر و ضعیف نیافتند که قوای جسمی و طبیعی خود را در اثر کهولت و پیری از دست داده و از حال رفته و فتور و ضعف او را گرفته بود وی را در زنبیلی گذاردند و با نهایت مراقبت و احتیاط به دربار خلیفه بودند. هارون بسیار مسرور شد که به آرزوی خود رسیده است و به پیرمرد گفت ای پیرمرد، تو خودت او را گرفته بود وی را در زنبیلی گذاردند و با نهایت مراقبت و احتیاط به دربار خلیفه بودند هارون بسیار مسرور شد که به آرزوی خود رسیده است و به پیرمرد گفت ای پیرمرد، تو خودت پیامبر را دیده ای؟ گفت وقتی کودکی ،بودم پدرم دست مرا گرفت و به خدمت رسول اکرم (ص) برد و من بعد از آن دیگر خدمت آن حضرت نرسیدم تا رحلت فرمود هارون :گفت بگو ببینم در آن روز از رسول خدا سخنی شنیدی یا نه؟ گفت: بلی، آن روز از حضرت شنیدم که می فرمود : يَشِيبُ ابْنُ عَادَمَ وَ تَشُبُّ مَعَهُ خَصْلَتَانِ : الْحِرْصُ وَ طُولُ الامَلِ ؛ فرزند آدم در حالی که به تدریج پیر می شود، دو صفت در او جوان میشود: یکی حرص و دیگری آرزوی طولانی هارون دستور داد یک کیسه زر به او دادند. همین که پیرمرد را از دربار بیرون بردند ناله ضعیف خود را بلند کرد که مرا نزد هارون برگردانید با او سخنی .دارم گفتند نمی شود گفت کار لازمی دارم وی را دوباره به دربار برگرداندند. هارون گفت چه خبر است؟ پیرمرد گفت حضرت سلطان بفرمایید این عطایی که امروز به من داشتید فقط برای امسال است یا هرساله عنایت خواهید کرد؟ هارون الرشید صدای خنده اش بلند شد و از روی تعجب گفت : صدق رسول الله (ص) يَشِيبُ ابْنُ ءَادَمَ وَ تَشُبُّ مَعَهُ خَصْلَتَانِ : الْحِرْصُ وَ طُولُ الامَلِ. این پیرمرد رمق ندارد و گمان نمی رود تا دربار زنده ،بماند حالا میگوید آیا این عطا اختصاص به این سال دارد یا هر سال می دهید.
تعجب گفت : صدق رسول الله (ص) يَشِيبُ ابْنُ ءَادَمَ وَ تَشُبُّ مَعَهُ خَصْلَتَان : الْحِرْصُ وَطُول الامل این پیرمرد رمق ندارد و گمان نمی رود تا دربار زنده ،بماند حالا میگوید آیا این عطا اختصاص به این سال دارد حرص ازدیاد مال و آرزوی طولانی، حتی پیرمرد
را به جایی میرساند که باز هم برای خود عمری پیش بینی می کند و در صدد اخذ اعطای دیگر است.
۳-نشناختن حقیقت دنیا
دنیا محل آزمایش است دنیا محل سختی است و دنیا عشرتکده نیست باید نگاه ما به دنیا عوض شود بعضی با فقر و برخی با ثروت آزمایش می شوند
#منبرک | #متنی5⃣2⃣ 🌱
#محمد_رضا_مصباح | عضو شوید👇
@mesbah_online
📷 #گزارش_تصویری | شرح نهج البلاغه
🔸 چهارشنبه ۹ خرداد ماه 1403 | ۲۰ذی القعده 1445
🔹 مسجد حضرت ابالفضل ع نبش شاهد۵۷
#محمد_رضا_مصباح | عضو شوید👇
@mesbah_online