eitaa logo
محمد رضا مصباح 🇮🇷
978 دنبال‌کننده
89 عکس
39 ویدیو
6 فایل
✓منبرک,کشکول,کلیپ,پادکست,سخنرانی ها, و اطلاع رسانی جلسات .. ✓متن کامل سخنرانی,تفسیر قرآن و شرح نهج البلاغه, داخل کانال بارگزاری می شه. ⚠️انتشارِ #متنیِ مطالبِ کانال #شرعا بدون نام و #لینک کانال جایز نمی باشد. مشهد مقدس @m_r_mesbah
مشاهده در ایتا
دانلود
۶ @mesbah_online 🔰میانه روی در معیشت ▫️تنظیم درست دخل و خرج، در اداره زندگی نقش مهمی دارد. ضعف تدبیر اقتصادی و ناتوانی در کنترل درآمد و هزینه، شخص را در زندگی اقتصادی اش ناکام می سازد. ✅ بنابراین، خرج و دخل باید با برنامه ریزی باشد و با درست خرج کردن، می توان را در زندگی حفظ کرد. 🔅حضرت علی علیه السلام می فرماید: قِوامُ الْعَیْشِ حُسْنُ التَّقْدِیرِ وَ مِلاکُهُ حُسْنُ التَّدْبِیر.(۱) استواری زندگی به خوب اندازه گیری کردن و اصل آن، تدبیر خوب (برنامه ریزی درست) است. 🔅امام باقر علیه السلام نیز می فرماید: کُلُّ الْکَمالِ التَّفَقُّهُ فِی الدِّینِ وَ الصَّبْرُ عَلَی النّائِبَهِ وَ تَقْدِیرُ الْمَعِیشَهِ.(۲) تمام کمال، در دین شناسی و صبر بر مصیبت های دنیا و نگاه داشتن اندازه در خرج زندگی است. ➖در احادیث بسیاری، میانه روی در خرج و هزینه، بخش جدایی ناپذیر زندگی به شمار آمده که به زندگی رونق می بخشد 🔅امام علی علیه السلام فرموده است: أَلاْءِقْتِصادُ نِصْفُ الْمَئُونَهِ (۳) میانه روی در خرج، نیمی از درآمد است. 🔅حضرت در کلامی دیگر فرمود: اِذا أَرادَ اللّه ُ بِعَبْدٍ خَیْرا أَلْهَمَهُ الاْءِقتِصادَ و حُسْنَ التَّدْبِیرِ و جَنَّبَهُ سُوءَ التَّدْبِیرِ وَ الاِْسْرافِ.(۴) هرگاه خداوند خیر بنده اش را بخواهد، میانه روی و برنامه ریزی در دخل و خرج را به او الهام می فرماید و وی را از اسراف و ولخرجی دور نگه می دارد. 🔰 اثر پربرکت میانه روی در زندگی وَ مَنْ صَحِبَ الاْءِقْتِصادَ دامَتْ صُحْبَهُ الْغِنی لَهُ و جَبَرَ الاْءِقْتِصادُ فَقْرَهُ وَ خَلَلهُ.(۵) کسی که [در زندگی] با میانه روی همراه باشد، پیوسته بی نیاز است و میانه روی، نداری و فقر را جبران می کند. ➖کسی که بی حساب و کتاب خرج می کند، به مشکلات فراوانی در زندگی بر می خورد و روی آسایش را نمی بیند. ▫️امام علی علیه السلام در کلامی متین می فرماید: آفَهُ الْمَعاشِ سُوءُ التَّدْبِیرِ (۶) بی برنامگی و بد خرج کردن، آفت زندگی است. گرفتن وام های پر سود از بانک ها را نیز می توان از تصمیم گیری های نابخردانه و اشتباه های اقتصادی خانواده ها به شمار آورد. اگر زن و مرد جوان از همان روزهای آغاز زندگی مشترک، با همکاری و هم دلی، به اندازه خرج کنند و از تجمل گرایی و خرج های غیرضروری بپرهیزند، آسایش بیشتری خواهند داشت و گرفتار فقر و بدهکاری نمی شوند. ✓ بنابراین، شایسته است خانواده ها و این کلام گهربار امیرمؤمنان را نیز آویزه گوش سازند که فرمود: لَنْ یَهْلِکَ مَنِ اقْتَصَدَ(۷) کسی که میانه روی کند، هلاک نمی شود. ▫️با توجه به این سخن، از برخی مهمانی ها، سفرهای غیرضروری و تفریح های پرهزینه که از میانه روی خارج است، چشم بپوشند. 🔰عاقل ترین انسان ها حضرت علی ع فرمود: اَفْضَلُ النّاسِ عَقْلاً اَحْسَنَهُمْ تَقْدِیرا لِمَعاشِهِ(۸) برترین مردم از نظر عقل، کسی است که بهتر برای خرج زندگی اش برنامه ریزی کند. ➖بنابراین، مؤمن، با توکل به خداوند و تکیه بر ایمان، بر خود و برنامه ریزی در زندگی، می تواند در حد نیاز از نعمت ها برخوردار شود. ♻️حکایت: یه زمانی اطلاع دادند در مجاورت مسجد یه آقایی هست که امورات زندگیش به سختی می‌گذره به اتفاق امنای مسجد رفتیم منزلشون دیدیم بله گفته‌ها با واقعیت مطابقت داره بین مردم اعلام کردیم مبلغ خوبی جمع شد خیلی محترمانه به ایشون تقدیم کردیم چند روز بعد ایشون رو مسجد دیدیم یه گوشی هوشمند گرون قیمت تو دستش بود گفتم الحمدالله مثل اینکه وضع مالی خوب شده گفت نه حاج آقا همون پولی که برای من آوردین من دادم این گوشی هوشمند رو خریدم بهش گفتم مرد حسابی تو تو اولیات زندگیت گیری رفتی گوشی هوشمند خریدی اونم به این گرون قیمتی!! از اون به بعد هر موقع می‌خواستیم به ایشون کمک بکنیم مواد غذایی تهیه می‌کردیم و براش می‌بردیم. 🔰منابع: ۱.غررالحکم، ج ۴، ص ۳۵۴ ۲. بحارالانوار، ج ۷۵، ص ۱۷۲ ۳.غررالحکم، ص ۳۵۳ ۴. غررالحکم، ص ۳۵۳ ۵.غررالحکم، ص ۳۵۴ ۶.غررالحکم، ص ۳۵۴ ۷. غررالحکم، ص ۳۵۳ ۸.غررالحکم، ص ۵۲   | 0⃣2⃣1⃣ 🌱 | عضو شوید👇 @mesbah_online
🔰کلید رستگاری @mesbah_online 🔅ابوبصیر می گوید: در خدمت امام باقر علیه السلام بودیم، نیز حضور داشت فردی وارد شد و عرض کرد: در شرف مرگ است - عکرمه رای خوارج را داشت اما به امام باقر علیه السلام علاقه مند بود - از جا برخاست، به حاضران فرمود: شما منتظر باشید تا من برگردم و خود رفت. بعد از اندکی بازگشت و فرمود: اگر عکرمه را قبل از مرگش در می یافتم کلماتی یادش می دادم که برایش سودمند باشد ولی چنین نشد، هنگامی رسیدم که مرگ گریبانش را گرفته بود. 🔅من عرض کردم: فدایت گردم! آن کلام چیست؟ فرمود: به خدا سوگند! آنچه می خواستم به عکرمه یاد دهم همان است که شما به آن اعتقاد دارید (یعنی ). سپس امام فرمود: به اطرافیانتان، در هنگام مرگ، «لااله الاالله» و ولایت را تلقین کنید. (۱) ✅ حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: مَن رَزَقَهُ اللهُ حُبّ الائمّةِ مِن اَهلِ بَیتی فَقَد اَصابَ خَیرَالدُّنیا و الآخرةِ (۲) کسی را که خداوند محبت امامان از اهل بیتم را به او مرحمت فرموده، به خیر دنیا و آخرت رسیده است. ✓ به بهانه ولادت ع 🔰منابع: ۱.بحارالانوار، ج ۴۶، ص ۳۳۳ ۲.مشکوة الانوار، طبرسی، ص ۸۱   | 1⃣2⃣1⃣ 🌱 | عضو شوید👇 @mesbah_online
🔰امام نگران دوستان است! @mesbah_online می گوید: در یکی از سفرهای حج همسفر بودم. در مدینه بودیم که جابر بر امام باقر علیه السلام وارد شد، سپس با آن حضرت وداع کرد و با چهره ای شاد بیرون آمد و به سوی کوفه حرکت کردیم. به اولین منزل در بیرون مدینه که رسیدیم روز جمعه بود، نماز ظهر را خواندیم و حرکت کردیم که ناگاه مردی بلند قد و گندمگون پیدا شد و نامه ای به دست جابر داد. آن را بوسید و بر چشم نهاد؛ نامه از علیه السلام بود و با گل سیاه رنگی که هنوز تَر بود مُهر شده بود. ▫️جابر از آن مرد پرسید: چه وقت خدمت مولایم بودی؟ پاسخ داد: هم اکنون. پرسید: قبل از نماز یا بعد از نماز؟ پاسخ داد: بعد از نماز. جابر نامه را گشود و شروع به خواندن کرد. همان طور که نامه را مطالعه می کرد چهره اش گرفته می شد تا نامه به پایان رسید. نامه را بست و از آن به بعد، من او را خندان و شاد ندیدم تا این که وارد کوفه شدیم. 🔅فردای آن روز به سراغش رفتم. با تعجب دیدم تکه استخوانی به گردن خود انداخته، بر چوبی سوار شده و می گوید: من منصور بن جمهور را امیری غیر مامور می یابم و در ضمن، اشعاری هم می خواند. به من که رسید نگاهی کرد. من نیز به او نگاه کردم ولی سخنی رد و بدل نشد، از حال وی گریه ام گرفت. مردم، اطراف ما را گرفتند، جابر به راهش ادامه داد تا به رَحبه (۱) رسید. ▫️بچه ها و مردم می گفتند: جابر بن یزید شده است. به خدا سوگند! چند روزی بیشتر نگذشت که از جانب نامه ای به رسید که در آن از وی خواسته بود جابر بن یزید را گردن زند و سرش را نزد او بفرستد. ▫️حاکم کوفه از اطرافیانش پرسید: این جابر کیست؟ گفتند: خدا او را شفا دهد، مردی دارای علم و فضل بود، اما امسال به حج رفت، از حج که بازگشت دیوانه شده است و هم اکنون در رَحبه بر چوبی سوار می شود و با بچه ها بازی می کند. حاکم به آن جا رفت، جابر را دید که با بچه ها بازی می کند. (خوشحال شد و) گفت: سپاس خدای را که من را از کشتن این مرد حفظ کرد. 🔅راوی می گوید: چند روزی بیشتر نگذشت که وارد کوفه شد و همان کاری را کرد که جابر می گفت. (۲) ✅ حضرت رسول اکرم صلوات الله علیه و آله فرمود: مَن صَحَّ ایمانُهُ و حَسُنَ عَمَلُهُ اشتَدَّ بَلاءُهُ (۳) آن که دارای ایمانی درست و عملی نیکو باشد، گرفتاری اش شدید است. ✓ به بهانه ولادت ع 🔰منابع: ۱- نام محلی در کوفه. ۲- بحارالانوار، ج۴۶، ص ۲۸۲. ۳- اصول کافی، ج ۲، ص ۲۵۲.   | 2⃣2⃣1⃣ 🌱 | عضو شوید👇 @mesbah_online
🔰درسی از هلال ماه رجب @mesbah_online ✓ هزاران نفر، بی تفاوت از برابر فرو افتادن سیبی از درخت می گذشتند، اما متفکری چون به این پدیده دقت می کند و از آن، درس جاذبه زمین می آموزد. ✓ انسان های بی شماری، هر روز پرواز پرندگان را شاهد بودند، ولی تنها از آن، درس پرواز می آموزد. ✓ همگان حس کرده اند که بدنشان در آب سبک می شود، اما تنها، از آن اصول فشار و تعادل مایعات را نتیجه می گیرد. 🔅پدیده های مادی در دسترس همگان بوده است، اما اندکی از آدمیان نازک اندیش، از دل این پدیده ها، آن همه اختراع و اکتشاف بیرون کشیدند. ▫️درباره از طبیعت و نگریستن به پدیده های طبیعت و آموختن درس های معنوی از آنها نیز چنین است. ✓ در این باره نیز و ، هرگز از کنار آنها بی تفاوت نگذشتند و حداکثر درس های معنوی و روحی را از آنها گرفتند. می توان، چون از کنار نهر آب روان گذشت و از شتاب بی درنگ آب، گذر سریع و بی برگشت عمر را یادآور شد: بر لب جوی نشین و گذر عمر ببین کاین اشارت ز جهان گذرا ما را بس ▫️حافظ همو یاد می کند که: شبی، نظر به مزرع سبز فلک (آسمان پرستاره) کردم و را که هلال آن چون داس به نظر می آمد، نگریستم و با مشاهده این صحنه زیبا، به یاد خود افتادم و اینکه، روزی باید این کشته های اعمالم را _ از خوب و بد _ درو کنم. مزرع سبز فلک دیدم و داس مه نو یادم از کشته خویش آمد و هنگام درو گفتم ای بخت، بخفتیدی و خورشید دمید گفت با این همه، از سابقه نومید مشو نیز که پیام آور گشودن دریچه های و به روی آدمیان است. ✓ از منظر معصومین علیهم السلام بسیار مهم است. آنان با نظر به آن، بهره خویش را از حیث تحفه های ارزشمند معنوی، می ستاندند. ✓چنان که رسول اکرم صلی الله علیه و آله، چون را می دید، این گونه به مناجات می نشست: اللّهُمَّ بارِکْ لَنا فی رَجَبٍ وَ شَعْبانَ وَ بَلِّغْنا شَهْرَ رَمَضانَ وَ اَعِنّا عَلَی الصِّیامِ وَ الْقِیامِ وَ حِفْظِ اللِّسانِ وَ غَضِّ الْبَصَرِ وَ لاتَجْعَلْ حَظَّنا مِنْهُ الْجُوعَ وَ الْعَطَشَ. پروردگارا! ماه رجب و شعبان را بر ما مبارک گردان و ما را به ماه رمضان برسان؛ ما را در ماه رجب بر روزه داری و نماز و محافظت از زبان و چشم اعانت فرما و بهره مان را (از روزه آن) تنها گرسنگی و تشنگی قرار مده! ✅ همان گونه که از این دعای شریف پیداست، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، با دیدن هلال ماه رجب، به یاد می افتد و آنها را از حضرت حق می خواهد. ➖۱) مبارک بودن رجب بر پیامبر نخستین درخواست آن حضرت از خداوند است. ✓ البته، رجب بر کسی مبارک است که چون حضرت رسول صلی الله علیه و آله، فرصت های نهفته آن را دریابد، و حظّ خویش را از لطافت های این ماه بستاند و به تعبیر ملای رومی: دل او با حال و هوای دوست، حریف شود. پنهان مشو که روی تو بر ما مبارک است نظاره تو بر همه جان ها مبارک است هر دل که با هوای تو امشب شود حریف او را یقین بدان تو که فردا مبارک است ای بستگان تن، به تماشای جان روید کاخر رسول گفت است ➖۲) از خداوند می طلبد او را یاری کند تا افزون بر روزه داری و اقامه نماز در این ماه، مراقب زبان و چشم خویش نیز باشد. 🔰با توجه به این فراز: 🔅اولاً: باید گفت که بدون یاری و لطف حضرت حق، هیچ بنده ای قادر به پرهیزکاری و انجام اعمال صالح نیست. جهان آفرین گر نه یاری کند کجا بنده پرهیزکاری کند 🔅ثانیا: نماز و روزه به تنهایی، بدون کنترل زبان و چشم، ارزش چندانی ندارد. آنکه از روح نماز و اسلام، بهره جسته است، هرگز دیدگانی آلوده نخواهدداشت: منم که شهره شهرم به عشق ورزیدن منم که دیده نیالوده ام به بد دیدن ✓ و نیز زبانی آزاد و رها: نگاه دار زبان تا به دوزخت نبرند که از زبان بتر اندر جهان، زیانی نیست ➖۳) در فراز پایانی دعا از خداوند می خواهد که به دست یابد، و به ظاهر روزه که گرسنگی و تشنگی است، بسنده نکند. ▫️باری، همه عبادت ها، ظاهری دارند و باطنی و پوسته ای دارند و مغزی. گروهی به و لُبّ عبادت دست یافتند. گروهی نیز به و قشر آن بسنده کردند. 🔅ببین تفاوت ره از کجاست تا به کجا! یکی گوهر برآورد و هدف شد یکی بگذاشت آن، نزد صدف شد ✓ به بهانه حلول ماه   | 3⃣2⃣1⃣ 🌱 | عضو شوید👇 @mesbah_online
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۷ 🔰توبه و بازگشت @mesbah_online در دستورهای دینی همواره از انسان خواسته شده که پس از ارتکاب گناه به راه بندگی باز گردد. 🔅امام باقر علیه السلام می فرماید: کسی که از گناه کند، مانند کسی است که گناه نکرده است و کسی که بر گناه می ورزد و در عین حال از آن توبه می کند، گویا خدا را مسخره می کند.(۱) 🔅پیامبر گرامی اسلام نیز در سفارش به توبه و بازگشت به سوی خدا فرمود: اگر آن قدر گناه کنید که به آسمان برسد، سپس پشیمان شوید و توبه کنید، همانا خداوند با نظر رحمت به شما رو آورد.(۲) ▫️امام علی علیه السلام در سخنی، شیوه فروتنی و زاری و توبه را چنین به پیروانش می آموزد: ✓ بار خدایا! گناهانی را که از من به آنها داناتری، بر من ببخش. پس اگر به گناه بازگشتم، تو نیز به آمرزش باز گرد. ✓ خداوندا! آنچه اعمال نیکو وعده کردم و نزد من وفایی به آن نیافتی، بر من ببخش. ✓ پروردگارا! آنچه به وسیله آن با زبانم به تو تقرب جستم، پس دلم با آن مخالفت ورزید، برمن ببخش. ✓ خداوندا! نگاه های اشارت آمیز، گفتارهای ناهنجار، خواهش های دل و لغزش های زبان را بر من ببخش.(۳) ✅ از حضرت سجاد (ع) روایت شده است که فرمود : در بنی اسرائیل مرد بود ، همسایه اش مریض شد و ترسید بمیرد ، مرد کفن دزد را صدا کرد و به او گفت چگونه همسایه ای بودم : مرد کفن دزد گفت خوب همسایه ای بودی مرد همسایه به کفن دزد گفت من کاری دارم که میخواهم تو انجام دهی ، مرد کفن دزد گفت : انجام می دهم ، مرد همسایه دو کفن آورد و به مرد کفن دزد گفت هرکدام که بهتر است بردار برای خودت تا مرا در کفن دیگر بپوشانند و چون مرا دفن کردند قبر مرا نشکاف و مرا برهنه مساز و کفن مرا نبر ، کفن دزد نپذیرفت تا اینکه به سبب اصرار همسایه کفن نیکوتر را برداشت و رفت و چون همسایه مرد و دفنش کردند ، کفن دزد گفت مرده که شعوری ندارد تا بفهمد من خلف وعده با او کرده ام ، میروم و کفن او را می دزدم ، پس قبرش را شکاف و چون خواست کفن را بردارد و او را برهنه سازد ، صیحه و صدای سختی شنید که می گوید این کار را نکن ، پس ترسید و کفن را ندزدید و قبرش را پوشانید ، تا هنگام مردنش به فرزندانش گفت چگونه پدری بودم برای شما ، گفتند نیکو پدری بودی گفت مرا به شما حاجتی است ، گفتند انجام خواهیم داد گفت هرگاه مردم بدنم را آتش بزنید و وقتی خاکستر شدم خاکسترم را به باد بفرستید نصفی به سمت دریا و نصفی به سمت صحرا قبول کردند و چون مرد چنین کردند ، پس خدای تعالی خاکسترهای متفرقه بدن او را جمع نمود و زنده اش کرد و فرمود چه سبب شد که چنین وصیتی کردی عرض کرد به عزتت قسم ترس از عذاب تو مرا بر این وصیت داشت ، پس فرمود : من هم تو را بخشیدم و ترس تو را به آرامش مبدل کردم و طلبکارانت را راضی خواهم کرد.(۴) ✅ از این حکایت دانسته میشود که هرگاه گنهکار از گناهش پشیمان شود و از عذاب خداوند ترسناک باشد ، خداوند هم او را خواهد آمرزید و خصماء او را راضی خواهد فرمود. 🔰منابع: ۱.اصول کافی، ج ۲، ص ۴۳۵. ۲.محجه البیضاء، ج ۷، ص ۲۴. ۳.نهج البلاغه، خطبه ۷۶. ۴.جلد ۱۵ بحارالانوار باب الخوف و الرجاء ص۱۱۷   | 4⃣2⃣1⃣ 🌱 | عضو شوید👇 @mesbah_online
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 موضوع: برائت واژه برائت نه اینکه فقط بگیم یکی از فروع دین و قابلیت استثنا دارد این تعبیر حتی از خود رهبر انقلاب می‌فرماید: در طول تاریخ خیلی از علما و بزرگان قائل به این بودند که و از اصول دین نه از فروع دین. ✓ اصول دین هیچ وقت استثنا پذیر نیست شما نمی‌تونید بگید خب حالا یه دو سال خدا رو قبول داشته باشیم یه سال خدا راقبول نداشته باشیم نمی شه که! ✅ تولی و تبری ریشه ی دینه هیچ عالمی در هیچ قرنی و در هیچ عصری نفرموده است قابلیت استثنا دارد. بلکه تعریف برائت باید یه ذره روش دقت بکنیم. ببینید دو نگاهه یه وقت شما میگید که محبت امیرالمومنین هم به عنوان یه مکمل یا بالاتر به عنوان یه شرط قبولی عمل یعنی اصل بندگی کردن نماز خوندن ولایت امیرالمومنینم یه شرطیه که مثل وضو چه جوریه که وضو نگیری نمازت قبول نیست ولایت امیرالمومنینم نداشته باشی نمازت قبول نیست! بلکه سخن یه چیز فراتر از این حرفاست ما اصلاً نماز می‌خونیم که بگیم ولایت امیرالمومنین رو قبول داریم یعنی نماز میشه محبت به امیرالمومنین! چه جوری؟ ان کنتم تحبون الله فاتبعونی اگه راست می گین دوسم دارین پس تبعیت کنید یعنی من اصلاً اطاعت می‌کنم که بگم علی دوستم من بسم الله اول حمد و سوره مو بلند میگم تو نماز ظهرو عصر که بگم آقا من محب امیرالمومنینم محب مخالفین نیستم. ▫️اون وقت نماز میشه مقدمه اثبات حب خدا و حب اهل بیت. ‼️یعنی دو تا مقوله می شه به نظر میرسه نگاه دقیق این نگاهه. 🔰 چند نکته در خصوص برائت تعریف برائت: ما یه داریم یه برائت. ♻️مثال: مثال معکوس از نهج البلاغه که تفاوت مشخص بشه. اهل بیت ما به عبارات مختلف فرمودند: ما اهل بیت از بد دهنی بدمون میاد! اونی که فحش می ده جنسش جنس ما اهل بیت نیست. ✓ آیه قرآن داریم که می‌فرماید: به بزرگان مشرکین یا به بت های اونها سب و فحش ندهید که اونها به بزرگان شما فحش ندهند. ما قبل از جنگ صفین داشتیم حجر بن عدی تو کوفه می‌چرخید سب به معاویه می کرد، فحش میداد به معاویه. ( پس معلوم میشه با فرق میکنه ها. خود امیرالمومنین به معاویه لعن داره تو قنوت نمازهاش دارد  أنّه قنت في الصبح فلعن معاوية و عمرو بن العاص و أبا موسى و أبا الأعور اسلمی امیرالمومنین در تمام قنوط‌های نماز صبحش معاویه و عمروعاص و ابوالاعور اسلمی و ابوموسی اشعری رو لعن می‌کرد) امیرالمومنین به حجر ابن عدی فرمود: انی اکره من السبابین من بدم میاد از اونی که فحش می ده. حجر ابن عدی گفت: آقا به معاویه دارم فحش میدم دیگه آقا فرمود معاویه هم باشه بر لسان مومن فحش صادر نمی شه. 🔅ولی یه جایی که اهل بیت قراره از خودشون خرج بکنن برای نگه داشتن تو مقام سهم خودشون رو می زارن وسط. اهل بیت میفرمایند: برای اینکه جانتونو حفظ کنید به من امیرالمومنین اگه جسارت کردید عیبی نداره. ✓ حضرت می‌فرماید بعد از من تو شرایطی قرار می‌گیرید فضا فضای تقیه است شمشیر می‌گیرن بالا سرتون میگن یا باید جسارت به امیرالمؤمنین بکنید یا گردنتونو می‌زنیم. حضرت می‌فرماید که و اما السب فسبُّونی. اما سب عیبی نداره منو سبم بکنید که جانتونو حفظ کنید. حضرت فرمود: و اما البرائه فلا تبرَّءُوا منی. از من برائت نجوئید. حضرت می‌فرماید: فحش بدید معاذ الله برای اینکه جونتونو حفظ بکنید ولی برائت نجویید. 🔅آیا از صریح کلام حضرت اینجا بر نمیاد که با فرق میکنه؟ برائت با جسارت فرق می‌کنه؟ ✓ چیه اون برائت؟ برائتی که هیچ وقت در طول تاریخ استثنا نمی‌خوره اینِ! ✓ برائت یعنی: از ظالم من تو دلم همیشه ی تاریخ حالم از قتله ی اهل بیت به هم میخوره نه فقط قتله ی اهل بیت از هر کسی که مشی اش شبیه مشی قتله ی اهل بیته. ادامه👇
➖ولی اظهار برائت تابع شرایطِ ✓ تابع شرائط یعنی چی؟ اهل بیت تو سیره شون به ما یاد دادن توی به شدت باید حواستون به خودتون باشه. ✓ ما داریم از می‌گیریم می‌تابیم به عصر خودمون که رو تو عصر خودمون پیدا کنیم. ✓ اگه قرار باشه من از سب و لعن بر قرون اول عبور نکنم و فقط گیر کنم تو قرن اول هجری خدا لعنت کنه قاتل حضرت زهرا خب حالا اونی که الان شبیه قاتل حضرت زهرا داره زندگی می‌کنه چی!؟ به وفور می‌تونید تو سیره اهل بیت پیدا بکنید که اهل بیت تمرکز و بردن روی خودشون. 🔅 یه جایی تو کتاب رهبر انقلاب آقا بحث می‌کنه می‌فرماید: اینی که جا افتاده میگن اهل بیت روضه خون و شاعر و خیلی تحویل می‌گرفتن این حرفِ درست هست ولی دقیق نزدن این حرف رو. ▫️اهل بیت هر روضه خون و شاعری رو تحویل نگرفتند روضه خون و شاعری و تحویل گرفتن که رو داره میزنه. ✓ بعد اونجا آقا مثال می‌زنه فرمود: فرض کن شما رفتی درباره هشام ابن عبدالملک ملعون اون ظالم عصر امام باقر بعد تو دربار هشام هستی هشام میگه آقای شاعر شعر بخون من اونجا بشینم رسول الله بگم بعد ابوجهل و ابولهب بگم، به کجای تریج قبای هشام برخوردِ الان؟هیچ جا! اتفاقاً هشام ابن عبدالملک بهت هدیه و جایزه هم می ده. تا می‌تونی مدح پیغمبر بگو که چی؟ تهش می گه خب خلیفه پیغمبر کیه؟ منم دیگه هشام ابن عبد الملک!! یعنی گاهی اوقات این مدح پیغمبر گفتن من رونق دادن به حکومت هشام ابن عبدالملک می شه!! ▫️ولی امام باقر و امام صادق علیه السلام و رو ویژه تحویل گرفتند که کمیت و فرزدق تو چشم هشام عبدالملک نگاه می‌کردن علیه بنی مروان شعر می گفتند، استکبار عصر رو می زنه. ✓ همین الان داشتیم دور هم میگفتیم که امیر در تمام قنوت های نماز صبحش معاویه رو لعن میکرد الغیبه شیخ طوسی میگه نائب سوم امام زمان، بهره ای از علم غیب داشت با عنایت امام زمان برای اینکه بتونه حقانیتشو اثبات بکنه راوی میگه از قم اومدیم پیش حسین ابن روح گفتیم آقا ما از کجا بفهمیم تو نائب امام زمانی که وجوهاتمون رو بدیم میگه حسین یه نگاه کرد گفت که فلان کیسه ای که تو جیب مثلاً سمت راستته فلانقدر پول توشه مال کشاورزِ، فلان کیسه ای که اینورِ دستته مال فلان تاجر قم فلانقدر توشه. از غیب می‌گفت. ➖حالا شیخ طوسی در این حرف عجیب و میزنه میگه من عاقل‌تر از حسین بن روح ندیدم در بین اصحاب اهل بیت چطور؟ یه دو سه تا قصه تعریف می‌کنه من یه دونشو براتون میگم می گه یه داشت این دربان دم در خونه حسین نگهبانی میداد معاویه رو یه وعده لعن کرد حسین ابن روح اینو اخراج کرد خودشو می‌کوبید زمین میگفت مگه چیکار کردم به سیره امیرالمومنین عمل کردم! ۶ ماه تمام این دربان میومد و می رفت می گفت غلط کردم من دیگه معاویه رو لعن نمیکنم می گفت: خیلی خب غلط کردی توبه تو خدا قبول می‌کنه ولی اینجا دیگه حق نداری بیای. گفت: بابا لنگ شکم زن و بچم شدم بیکار شدم گفت برو پیش فلان کاسب بغداد شیعه است بهش بگو حسین ابن روح سلام رسونده گفته یه شغلی بهت بده شکمتو اونجا شغل برات درست می‌کنم سیر کن ولی دیگه اینجا رات نمیدم! ➖حالا جرمش چیه این بدبخت؟ معاویه استکبار عصر امیرالمومنینِ تو کوفه امیرالمومنین منفور بود ولی تو بغداد من حسین بن روح محبوبِ و من حسین ابن روح به هم زیستی مسالمت آمیز با اهل سنت نیاز دارم. ➖طرف شب و روز ابوسفیان و معاویه رو به باد لعن می گیره بعد بهش میگی خب می‌دونی امام صادق علیه السلام فرمود: که سفیانی از نسل ابوسفیانه؟ حتی امام صادق فرمود: از نسل ، عتبه، داداش معاویه است ادامه 👇