eitaa logo
محمد رضا مصباح 🇮🇷
1.1هزار دنبال‌کننده
92 عکس
42 ویدیو
6 فایل
✓منبرک,کشکول,کلیپ,پادکست,سخنرانی ها, و اطلاع رسانی جلسات .. ✓متن کامل سخنرانی,تفسیر قرآن و شرح نهج البلاغه, داخل کانال بارگزاری می شه. ⚠️انتشارِ #متنیِ مطالبِ کانال #شرعا بدون نام و #لینک کانال جایز نمی باشد. مشهد مقدس @m_r_mesbah
مشاهده در ایتا
دانلود
📷 | شرح نهج البلاغه 🔸 چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت 1403 | ۶ ذی القعده 1445 🔹 مسجد حضرت ابالفضل ع نبش شاهد۵۷ | عضو شوید👇 @mesbah_online
| خطبه اول | جلسه دوم حجت الاسلام مصباح چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت 1403 | ۶ ذی القعده 1445در مسجد حضرت ابالفضل ع نبش شاهد۵۷ ایراد گردید. أَوَّلُ الدِّينِ مَعْرِفَتُهُ وَ كَمَالُ مَعْرِفَتِهِ التَّصْدِيقُ بِهِ وَ كَمَالُ التَّصْدِيقِ بِهِ تَوْحِيدُهُ وَ كَمَالُ تَوْحِيدِهِ الْإِخْلَاصُ لَهُ وَ كَمَالُ الْإِخْلَاصِ لَهُ نَفْيُ الصِّفَاتِ عَنْهُ . ▫️از معارف توحیدی در سخنان ذوات مقدسه محمد و آل محمد از عمیق ترین ابواب معرفه الله است. ▫️۵ نکته رو حضرت مطرح می کند: ۱. أَوَّلُ الدِّينِ مَعْرِفَتُهُ اولین جز دینداری معرفت الله است دین. مجموعه اخلاق،احکام، اعتقادات رو دین می گویند. ✓دین یعنی :ساختار تضمین کننده روش زندگی سالم انسان در دنیا و کمال و سعادت او در عالم دیگر ✓معرفت: به معنای شناخت است نه علم آگاهی علمت الله نمی گیم می گیم عرفت الله خداشناسی می گیم ، خدا دانی نمی گیم خدا ، شناختنی است ، نه دانستنی. ▫️اولین گام دین ، معرفت است چرا؟ ۱.چون اگر سر منشا دین رو نشناسد دینداری او معنی ندارد ۲.اوج دین عبودیت است جوهر عبودیت ، اطاعت خداست تا کسی معبود را نشناسد آیا می تونه عبد باشد؟ مطیع باید مطاع رو بشناسد تا نشناسد خدا رو حقیقت عبودیت دست نمی دهد ✓معرفت در منطق ارسطویی صفر ویک است در منطق ما معرفت صفر تا صدی است یعنی دارای مراتب است و مراتب فرق می کند یکی ده جز یکی ۳۰ جز یک ۵۰ جز و یکی ۱۰۰ جز از معرفت را دارد مثل امیرالمومنین (ع) پیش نیاز دیانت معرفت است. ۲.کمال معرفته التصدیق به معرفت اوج دارد ، کمال معرفت خدا، تصدیق ذات باری تعالی است با شناخت، انسان حرکت می کند اما به منزل نمی رسد چون به یک باور و یقین نرسیده ممکنه شناخت بیاد اما تصدیق و باور نیاد باید شناخت ها تبدیل به باور و تصدیق بشه. ▫️از دو راه به شناخت می رسیم؟ ۱.سیر در آفاق: اثر ببینید ماثر شناس بشوید برهان لِم: یعنی دیدن پدیده ها چشم دل باز کن که جان بینی آنچه نادیدنی است آن بینی ۲.سیر در انفس: گاهی پدیده ها رو انسان می بینه پی به خالق می بره گاهی خدا رو می بینند بعد از خدا پی به وجود پدیده ها می برد. ▫️حضرت سیدالشهدا در جملاتی نغز و عارفانه فرمود: "كَيْفَ يُسْتَدَلُّ عَلَيْكَ بِما هُوَ فى وُجُودِهِ مُفْتَقِرٌ اِلَيْكَ چـگـونـه استدلال شود بر وجود تو به چيزى كه خود آن موجود، در هستي اش نيازمند بـه تـو اسـت اَيَكُونُ لِغَيْرِكَ مِنَ الظُّهُورِ ما لَيْسَ لَكَ حَتّى يَكُونَ هُوَ الْمُظْهِرَ لَكَ و آيـا اسـاساً براى ما غیر تو ظهورى هست كه در تو نباشد تا آن؛ وسيله ظهور تو گـردد؟ مَتى غِبْتَ حَتّى تَحْتاجَ اِلى دَليلٍ يَدُلُّ عَليْكَ تـو کى پـنـهان شده اى تا محتاج به دليلى باشيم كه به تو راهنمایى كند وَمَتى بَعُدْتَ حَتّى تَكُونَ الاْ ثارُ هِىَ الَّتى تُوصِلُ اِلَيْكَ. و چه وقت دور مانده اى تا آثار تو، ما را به تو واصل گرداند. به جهان خرم از آنم که جهان خرم از اوست عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست عکس روی تو چو در آینه جام افتاد عارف از خنده می در طمع خام افتاد ۳.كَمَالُ التَّصْدِيقِ بِهِ تَوْحِيدُهُ کمال تصدیق و باور به خدا توحید خداست یعنی به اوج یگانگی برسد. توحید به معنای یکی نیست به معنای یکتایی است به معنای بی مانندی است می بیند تمام وجود رو صفات الهی پر کرده جایی برای ظهور غیر نمی ماند. ما عدم هاییم و هستی های ما تو وجود مطلقی ، فانی نما به اینجا که می رسد که یک ملک ،یک قوی ،یک قادر یک صمد و... می بیند سهمی از این صفات برای کسی اختصاص نمی دهد. ۴. وَ كَمَالُ تَوْحِيدِهِ الْإِخْلَاصُ لَه کمال توحید خداوند اخلاص برای اوست ▫️اخلاص سه معنی: ۱.اخلاص اعتقادی: توحید و یگانگی به حدی در وجودش می رسد که وقتی می گی رحیم در ذهن این انسان موحد رحمت برای کسی دیگر در کنار خدا نیاد. خالصه خالص صفات رو فقط برای خدا تصور می کنه این اخلاص اعتقادی است ۲.اخلاص عملی: جز خدا رو در عمل خویش نبیند عبادی باشد یا غیر عبادی من منبر بروم بعد از اتمام توجه ام این باشد که بگن آفرین ، طیب الله کار خراب است ۳.اخلاص قلبی یعنی به هر کجای دلش سر می زنه در عرض خدا غیر از خدا کسی نمی بیند در عرض خدا نه ، در طول بله هست مملکت جان و دل به تسلط حضرت جانان در آمده. ۵.وَ كَمَالُ الْإِخْلَاصِ لَهُ نَفْيُ الصِّفَاتِ عَنْهُ این اخلاص با قسم پنجمی که توضیحش در جلسه عرض خواهد شد یه شکل دیگه ای پیدا می کند. ادامه دارد... | عضو شوید👇 @mesbah_online
🌕 دلت را از غیر خدا و امام زمان خالی کن. @mesbah_online حاج‌آقا حق‌شناس : وقتی که برای تحصیل علوم دینی به محضر استاد رسیدم، او که درس می‌گفت یک حدیث برای ما می‌خواند. من به استادم گفتم: دایی بنده هیچ توجهی به من ندارد. مرحوم دایی بنده خیلی متمکن بود، خب اول جوانی بود دیگر! استاد گفتی: چه گفتی تو بابا...؟ گفتم: هیچی، ایشان پول‌دار است اما توجهی به من ندارد. گفت: این شعبه‌ای از شعبات محبّت دنیاست که در قلب تو رسوخ کرده است؛ زود باید این را از قلبت خارج کنی. دایی کدام است...؟ باید بگویی خدا و از امام زمان علیه‌السّلام بخواهی. بنده ی پیر خراباتم که لطفش دائم است و رنه لطف شیخ و زاهد گاه هست و گاه نیست | ⃣1⃣ 🌱 | عضو شوید👇 @mesbah_online
🌕 موضوع: مقام های انسانی ▫️مقام سوم: مقربین ✓ شنبه ها بعد از نماز مغرب و عشا ✓شهرک غرب _ نبش شاهد ۵۷ _مسجد حضرت اباالفضل (ع) ⃣ 🌱 | عضو شوید👇 @mesbah_online
| حجت‌الاسلام مصباح @mesbah_online شنبه ۲۹ اردیبهشت ماه در مسجد حضرت اباالفضل علیه نبش شاهد ۵۷ بلافاصله بعد از نماز مغرب و عشا ایراد گردید. 🌕 موضوع: مقام های انسانی ۳.ویژگی های مقربین مقام شهادت که مشاهده ذات خداوند است مقام مقربین بود حضرت علی (ع) فرمود خدایی را که نبینم عبادت نمی کنم • قلب ادراک بینایی دارد • قلب ادراک شنوایی داره پیامبر با گوش قلب ، وحی رو می شنید اصحاب جبرئیل رو نمی دیدند ونه صداش رو می شنیدند گوش و چشم دیگری می خواد که ببینه و بشنوه • قلب ادراک بویایی دارد ✓حکایت اویس قرنی:انی اشم رائحه الجنه من جانب الیمن • یک دهان دیگری هم دارد قلب انسان إِنِّی أَبِیتُ عِنْدَ رَبِّی وَ یُطْعِمُنِی وَ یَسْقِینِی‌ من شب را نزد پروردگارم به صبح می‌رسانم و او مرا می‌خوراند و می‌آشامد. مسلماً آن خوراک و شراب از سطح و جنس خوراک و شراب مثل منی بالاتر است . بر سماع راست، هر کی چیر نیست لقمۀ هر مرغکی انجیر نیست پس یک دهان دیگری هم دارد که مأکولات و مشروبات غیر دنیایی را بخورد. غیر از حواس پنجگانه حواس پنجگانه دیگری هم دارد که مربوط به قلب است به کلی مرتبه اتصال ما با عالم غیب تعطیله ولی اتصال ما با عالم طبیعت خب بازه. یک قلبی دارند حقایق ملکوتی رو ادراک کنند ولی اون بسته است ▫️راه باز شدن چیست؟؟ این دهان بستی دهانی باز شد تا خورنده لقمه های دل راز شد. گوش خر بفروش دیگر گوش خر کین سخن را در نیابد گوش خر ما در حد ادراک حیوانی هستیم نه انسانی ▫️برای اینکه بفهمیم در مرتبه انسان هستیم یا حیوان!!! ببینیم ادراکات انسانی داریم یا نداریم !!! وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كَثِيرًا مِنَ الْجِنِّ وَالْإِنْسِ ۖ لَهُمْ قُلُوبٌ لَا يَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْيُنٌ لَا يُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لَا يَسْمَعُونَ بِهَا ۚ أُولَٰئِكَ كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ ۚ أُولَٰئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ. چرا می گه این انسان از حیوان پایین تر است؟؟!! چون حیوان ابزار ادراک ماورایی رو نداره ما داریم و استفاده نمی کنیم ✓یکی سرمایه نداره نمی ره بازار یکی داره ولی نمی ره بازار از سرمایه اش استفاده کنه. ✓مخلصین کسانی اند که با چشم قلب شهود می کنند ذات خدا رو این شهادت در اثر کشته شدن ایجاد می شه نفس حیوانی در انسان به قتل برسه. ▫️نفاق اصغر , نفاق اکبر داریم منافق کیست کسی که در قلبش ایمان به خدا نداره لکن در ظاهر برای نفوذ در بین مسلمانان می گه من مسلمانم. ▫️یک نفاق مال ما مومنین است وَمَا يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُمْ بِاللَّهِ إِلَّا وَهُمْ مُشْرِكُونَ و اکثر خلق به خدا ایمان نمی‌آورند مگر آنکه مشرک باشند ، و جز خدا امور دیگر را نیز مؤثر در انتظام عالم دانند ایمان اکثر مردم با شرک قاطیه ایمان خالص نیست ما اعتقاد به خدا داریم ایمان جایگاهش قلبه از این قلب پرتو می اندازه به همه وجود ما. اگر چشم ایمان داره اون ایمان قلبی است که پرتو انداخته چشم رو پر کرده مثلا اینجا چراغ روشنه پنجره نور داره وقتی از بیرون نگاه می کنی این نور داخل هست به همه پنجره ها هم سرایت کرده ایمانی که در باطن ما هست پرتو انداخته هر گاه گناهی کنه ایمان ازش سلب می شه اصل ایمان گرفته نمی شه مثال: با چشم گناه می کنه ایمان چشم ازش سلب می شه با گوش با زبان با خیال گناه می کنه در همان لحظه ایمان همان عضو از بین می رود و بعد از گناه باز قلب پرتو افکنی می کنه ایمان بر می گرده به اون عضو بنابراین انسان در یک آن واحد هم مومن است هم کافر است این می شه نفاق. همه وجود ما از ایمان سهم داره .. ▫️نفاق از کجا درست می شه در مومنین؟؟ ۱. اصل ایمان و شرک در قلب هست. مثال: اصالت به دنیا می ده مغازه و اداره رو برای خودش رب می دونه خودش رو عبد اینها می دونه یا خودش رو رب می دونه می گه اگه من نباشم خونوادم از کجا بخوره این شرکه ▫️علت ناراحتی بعداز اخراج شدن از کار چیه؟ می گه از کجا بخورم این شرکه همین که می گه این اداره و این حقوق زندگی منو اداره می کنه این شرکه. وَمَا يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُمْ بِاللَّهِ إِلَّا وَهُمْ مُشْرِكُونَ. شرک در رزاقیت عجیب در بین ماها نفوذ کرده ▫️در سطح فردی و اجتماعی رزاق خداست. • ومن یتق الله یجعل له مخرجا و ... • ولو ان اهل القری امنوا و اتقوا... ۲. در سطح بعدی ایمانی که از قلب پرتو افکنده بر همه اعضا ما گناه می کنه گوش کافر زبان کافر چشم کافر اما قلب ایمان دارد بزرگترین انحراف در طول تاریخ در اصل توحید نبوده در اصل خدا نبوده شرکی که داشتند در ربوببت خدا بوده ✓پیامبران پیامشون وحدت رب و اتحاد رب و خالق بود. ربوبیت رو از خالقیت جدا می کردند و بعد در رب تکثر ایجاد می کردند ایمان به خدا داریم از جهت خالقیت شرک به خدا داریم از جهت ربوبیت این می شه نفاق عضو ایمان ندارد و کافر است قلبی که ایمان دارد با شرک غاطی است این نفاق اکبره. 👇👇
نفاق اصغر: قلب ایمان نداره اما زبانا می گه من مسلمانم این نفاق نیست چون در باطل خودش ایمان نداره نفاق اکبر مال مومنان است در دومرحله ای که بالا عرض شده. عضو ایمان ندارد و کافر است قلبی که ایمان دارد با شرک غاطیه نفاق جمع شدن ایمان و کفره در اولی اصلا منافق بودن صدق نمی کنه چون اصلا ایمانی در قلبشون نیست که بخواد با شرک جمع بشه. ان المنافقین فی الدرک الاسفل من النار. ▫️تحولات عجیب در انتقال ما از دنیا به قیامت است بعضی از اعمال صواب ما در قیامت نیست جرح و تبدیل در اعمال زیاد صورت می گیره حضرت علی فرمود مرگ چه گردنه ی هولناکیه پیامبر نفرمود به ما همه ی مسایل مربوط به مرگ رو چون ما طاقتش رو نداریم مثال تریلی روش کاه ریختن تو این دست انداز ها بالا و پایین ها به باد می ره یه موقع یک سنگی روی تریلی گذاشتند با طناب های محکم بستند تکون‌نمی خوره ایمان اینطور باید همراه انسان بیاد. با مرگ تمام وجود مجازی ما خراب می شه خانه ماشین فرش و... هر علم و ایمان و عمل در لایه ظاهری ما باشه با این وجود مجازی هم از بین می ره مگر ایمان و عمل با روح انسان اتحاد وجودی پیدا کنه که اونوقت از بین نمی ره و ثابته اون شرک نمی گذاره اعمال ما به قلب نفوذ کنه قلب ها ویرانه هستند. ⃣ 🌱 | عضو شوید👇 @mesbah_online
🌕نماز عجیب و پر ثواب یکشنبه ماه ذی القعده ▫️اگر به هر دلیلی نتونستید یکشنبه اول ماه بخونید یکشنبه های دیگر این ماه رو به نیت رجائا بخونید انشاءالله از ثواب و آثار این نماز بهره مند می شید🌱 التماس دعا 🙏 1⃣ 🌱 | عضو شوید👇 @mesbah_online
🌕 قطعاً روزی حسرت امروز را خواهیم خورد! @mesbah_online ▪️ حتماً برای همه‌ی ما پیش آمده است که وقتی با نتیجه‌ی تصمیمات اشتباه خود در گذشته مواجه شده‌ایم، افسوس خورده و از خدا خواسته‌ایم که ما را به گذشته باز گرداند، تا بتوانیم این بار تصمیم درست بگیریم و درست عمل کنیم. واقعیت این است که امروز هم گذشته فردای ما است و امروز دقیقاً همان روزی است که فردا حسرت خواهیم خورد که چرا قدر آن را ندانستیم و به غفلت گذراندیم. ▫ اساساً روزی خواهد آمد که همه‌ی مردم عالم حسرت می‌خورند که چرا در دنیا خوب یا خوب‌تر عمل نکردند؛ از این رو است که خدا در قرآن از «قیامت» با عنوان «روز حسرت» یاد کرده واز نبی‌ّ خود خواسته است که مردمان غافل را نسبت به آن روز هشدار دهد: «وَ أَنْذِرْهُمْ يَوْمَ الْحَسْرَةِ إِذْ قُضِيَ الْأَمْرُ وَ هُمْ في‏ غَفْلَةٍ» (مریم، ۳۹). ▪ آیه به این واقعیت تلخ اشاره دارد که روزی، همه‌ی ما به عجز و لابه از خدا خواهیم خواست که یک بار دیگر ما را به امروز باز گرداند تا درست عمل کنیم: «رَبَّنَا أَبْصَرْنَا وَ سَمِعْنَا؛ فَارْجِعْنَا نَعْمَلْ صَالِحًا» (سجده، ۱۲)، که البتّه این درخواست شدنی نیست؛ چرا که مسیر زندگی انسان، بی‌بازگشت است. ▫ راستش عمق واقعیت نهفته در آیات، بیش از از این حرف‌ها است؛ چرا که بر حسب متون دینی، اعمال امروز ما جزئی از وجود ابدی ما خواهد شد؛ پس ما تا ابد گرفتار رفتار امروز خود خواهیم بود، پس حسرت قیامت «حسرت ابدی» است و حسرت ابدی چیست؟ ... ▪ چه می‌گویم؟! درک مفاهیم مربوط به «ابد» برای ما که در چرخ زمان و فنا گرفتاریم، آسان نیست و به عنایت خود او محتاج است. لا اقلّ من در مورد خود مطمئن‌ام که به شکل کامل و عمیق این مفاهیم را نمی‌فهمم، و الا لحظه‌ای از لحظات عمر را به بطالت و غفلت سپری نمی‌کردم! | ⃣1⃣ 🌱 | عضو شوید👇 @mesbah_online
🌕 علامت اجازه‌ ورود به این خانه، اشک است. @mesbah_online ▫️وقتی انسان قبل از بر در حرم ایستاده و اذن دخول می‌خواند، باید منتظر شود تا ببیند اهل خانه اجازه ورود داده‌اند یا نه؟ ▪️راه فهمیدن این اذن را آیت‌الله بهجت (رحمة‌الله‌علیه) اینگونه بیان فرمودند که: «وقتی به عبارت "أَ أَدْخُلُ یَا حُجَّةَ اللهِ" میرسی، به قلبت رجوع کن، ببین آیا صاحبخانه بر آن نظری افکنده و تحول و تغییری در آن مشاهده میکنی یا نه؟ اگر دیدی قلبت متحول نشده پس اجازه ورود ندادند باید برگردی و به دنبال کار مستحبی دیگری بروی، سه روز روزه بگیری، تضرع و استغاثه کنی و بعد از سه روز برگردی و اذن دخول بخوانی و ببینی راهت می‌دهند یا نه. ▫️در ادامه روایتی خواندند که زائر چگونه متوجه می‌شود او را به خانه راه داده‌اند؛ «فإن خشع قلبك و دمعت عينك فهو علامة الإذن»[1] اگر اشکی از چشمت آمد این علامت اذن است.»[2] ▪️چون «امام ساکن اعلی علیین است»[3] و از عرش پاسخ زائر را می‌دهد. «وَ كانَ عَرْشُهُ عَلَى الْماءِ» (سوره هود، آیه۷) و عرش الهی بر روی آب است. دل مؤمن هم عرش خداست و این آب جاری در عرش، مؤمن است! ▫️پس آن بخش از وجود او که اتصال به اعلی علیین دارد اشک اوست و اگر پاسخی از عرش بیاید علامتش سرازیر شدن این اشک است، که مؤمن نه به زور، بلکه با یک حالت انکسار باطنی، شرمندگی یا شوق درونی برای زیارت، توجه صاحبخانه را احساس می‌کند. [1] مصباح المتهجد، ج۱، ص ۷۲۰. [2] به‌سوی محبوب، ص۱۲۴. [3] خصال، ج۲، ص۳۴۲. | ⃣1⃣ 🌱 | عضو شوید👇 @mesbah_online
حجت الاسلام مصباح_2.mp3
18.67M
🎙 | صوت سخنرانی 🎤 | شیخ محمدرضا مصباح 🌙 | شب ولادت امام رضا (ع) 📆 | ۳۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ 🕌 | مسجد حضرت اباالفضل (ع) 📍 | شهرک غرب_نبش شاهد۵۷ 📝 | امام رضا در حدیثی فرمودند: سه گروه مبغوض خداوند هستند | 1⃣ 🌱 | عضو شوید👇 @mesbah_online
🌕 موضوع: تفسیر سوره الاخلاص ✓ دوشنبه ها بعد از نماز مغرب و عشا ✓شهرک غرب _ نبش شاهد ۵۷ _مسجد حضرت اباالفضل (ع) 2⃣ 🌱 | عضو شوید👇 @mesbah_online
🌕موضوع:تفسیر سوره الاخلاص دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در مسجد حضرت ابالفضل علیه السلام نبش شاهد ۵۷ ایراد گردید. ▫️خالص ترین حقیقت وجود که توحید است در این سوره مطرح شده. ▫️تمام حقیقت توحید الهی در این سوره گنجانده شده ▪️اسامی این سوره: ۱.سوره قل هو الله احد ۲.سوره اخلاص ▪️شأن نزول: عده ای از کفار قریش به تحریک یهود به پیامبر گفتند نسبت پروردگار و تبار او رو باز گو کن پیامبر سکوت کردند بعد از گذشت سه روز وحی الهی سوره اخلاص رو بر پیامبر نازل کرد. ▪️فضیلت خواندن این سوره: ۱. قال الصادق من قرا قل هو الله احد مره واحده فکانما قرا ثلث القران و ثلث التوراه و ثلث الانجیل و ثلث الزبور پس فضیلت خواندن قل هو الله احد یک سوم قرآن است. چرا؟ شاید یکی از وجوهی که اینجا می شه آورد این باشه که مجموعه معارف قرآن رو ۳ بخش کنید توحید، معاد، نبوت است پس بنابر این اگر کسی یک بار قرائت کند گویا مثل اینکه یک سوم حقایق و معارف قرآن که توحید است رو باز گو کرده وخوانده است ۲. از امام رضا علیه السلام در خصوص توحید سوال کردند حضرت فرمودند: کل من قرا قل هو الله احد و امن بها فقد عرف التوحید.. قلت کیف یقرئها قال کما یقرئها الناس سوره اخلاص رو به عنوان جلوه توحید امام رضا علیه السلام معرفی کردند ۳. امام باقر فرمود: أَنَّالنَّبِیَّ صَلَّی اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ صَلَّى عَلَى سَعْدِ بْنِ مُعَاذٍفَقالَ لَقَدْ وَافَی مِنَ اَلْمَلاَئِکَةِ سَبْعُونَ أَلْفاً وَ فِیهِمْ.جَبْرَئِیلُ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ یُصَلُّونَ عَلَیْهِ فَقُلْتُ لَهُ یااجَبْرَئِیلُ بِما یَسْتَحِقُّ صَلاَتَکُمْ عَلَیْهِ فَقالَ بِقِرَاءَتِهِ.«قُلْ هُوَ اَللّٰهُ أَحَدٌ»قَائِماً وَ قَاعِداً وَ رَاکِباً وَ مااشِیاً وَ ذَاهِباً وَ جَائِیاً و نيز آن حضرت عليه السلام فرمود: پيغمبر صلي الله عليه و آله بر جنازه سعد معاذ نماز خواند و پس از آن فرمود: هفتاد هزار فرشته كه در آنها جبرئيل عليه السّلام بودند آمدند و بر جنازه سعد نماز خواندند، من بجبرئيل گفتم: اي. جبرئیل بچه عمل سزاوار نماز شماها شد؟ جبرئیل گفت: برای خواندنش« قُلْ هُوَ اَللّهُ‌ أَحَدٌ »را (در همة احوال) ايستاده و نشسته و سواره و پياده و در هنگام رفتن و آمدنش. ۴. امام صادق (علیه السلام) وَ قَالَ عَلَیْهِ السَّلاَمُ:مَنْ أَوَی إِلَی فِراشِهِ فَقَرَأَ قُلْ هُوَ اَللَّهُ أَحَدٌعَشْرَ مَرَّاتٍ حُصِّنَ فِی دَارِهِ وَ دُوَیْرَاتٍ حَوْلَهُ. ادامه دارد.. تفسیر_قرآن 4⃣ 🌱 | عضو شوید👇 @mesbah_online