↙️ علامه مصباح در جمع اساتید طرح ولایت:
🔹طرح ولایت، نظام مندی معارف و اجزاء دینی را تبیین می کند
🔹عزیزان من! آنچه بنده در بیش از 70 سال طلبگي از بزرگان و منابع دینی آموختهام، این است که باید شناخت صحیح، معرفت و آگاهی به حقایق در اولویت قرار گیرد.
🔸 شناخت بايد به حدی باشد که فرد قلباً آن را باور کند، و بعد از شناخت با توکل بر خدا، بر اساس آنچه فهمیده، عمل کند؛ اصلاح جامعه نیز در گرو شناخت و معرفت صحیح است.
🔹 ذهن بشر طالب نظم، و شناخت ارتباط بين اجزای یک مجموعه است؛ بر همين اساس هر فرد حقيقتجو در پي آن است كه بداند دین از کجا سرچشمه ميگيرد، به کجا ختم میشود، و ارتباط اجزای آن چگونه است.
🔸 این که بگوییم اصول دین پنجتا است و فروع دین دوازدهتا، و انتظار داشته باشيم که افراد تعبداً آن را بپذیرند، فایدهای ندارد؛ لازم است ارتباط منطقی بين اجزا و آموزههای دین مشخص شود.
🔹 تا قبل از اجرای «طرح ولایت» بنده مجموعهای كه اين چنين مطالب دین را به صورت منطقي و حلقات به هم پیوسته ارائه دهد، نديده بودم؛ این از ویژگیهای این طرح است.
18 اردیبهشت 97
@mesbahedustan
آیت الله مصباح در دیدار با اساتید مدرسه رشد:
🔹طبق روایت اگر کسانی حق را به بهترین وجه توصیف کنند، و در عمل هم به آن پایبند باشند، اما واقعاً به آن باور و ایمان نداشته باشند، کارهایشان ارزشی نخواهد داشت.
🔹 مهمترین عناصر سازنده شخصیت يك انسان، رفتار والدین، استاد، و کسانی است که فرد با آنها معاشرت میکند.
🔹 امام راحل هنگام راه رفتن بسیار باوقار و متین بودند. برخی از شاگردانشان هم از شدت علاقه به ایشان، ناخودآگاه شبیه امام(ره) راه میرفتند و حتی گاهی لحن و نوع تعبیراتشان هم مثل لحن و تعبیرات امام(ره) بود. این امر نشان میدهد رفتار استاد به شدت در ساختن شخصیت شاگرد تأثیرگذار است.
@mesbahedustan
@tabyinir
هدایت شده از تبیین؛ انجمن فارغ التحصیلان مؤسسه امام خمینی ره
کلیپ های پخش شده در سی و پنجمین نشست انجمن فارغ التحصیلان مؤسسه امام خمینی (ره) بلا موضوع نقش ولی فقیه در مدیریت حامعه👇👇
هدایت شده از تبیین؛ انجمن فارغ التحصیلان مؤسسه امام خمینی ره
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
علامه مصباح:
اگر رهبری نبود ...
@tabyinir
هدایت شده از تبیین؛ انجمن فارغ التحصیلان مؤسسه امام خمینی ره
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
اگر شبانه روز سجده شکر به جا بیاورم فقط به خاطر این نعمت، باز هم نمی توانم حق شکرش را ادا کنم
@tabyinir
هدایت شده از تبیین؛ انجمن فارغ التحصیلان مؤسسه امام خمینی ره
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
حتی حسودان و دشمنان ناچارند اعتراف کنند که ...
@tabyinir
🔰 علامه مصباح در دیدار با نیروهای نظامی سپاه و نیروی انتظامی:
🔻 «انما الاعمال بالنیات» ؛ این حديث شريف را همه ما، بارها شنیدهایم؛ اما كمتر به آن اندیشیدهایم؛ در واقع این عبارت پاسخ دشوارترین مسائل در فلسفه اخلاق و فلسفه ارزشها است.
🔹 هر کاری دارای جنبه فعلی و فاعلی است؛ چه بسیار کارهایی که به خوبي انجام ميشوند و حُسن فعلی دارند، اما چون با نیت خوبی انجام نشدهاند، حُسن فاعلی ندارند.
🔸 خلوص نیت نیز مراتبی دارد؛ چرا که انجام خالصانه يك كار برای خدا، از محبت نسبت به خدا سرچشمه میگیرد و محبت نيز دارای مراتب مختلفي است.
🔹این همه شهید فدا نشدند تا ما هم مثل کشورهای دیگر باشیم؛ بلکه برای اعتلاي اسلام، این همه هزینه شده است؛ لذا ما بايد سعی کنیم نگاهی فراتر از هدفهای مادی داشته باشیم و نیتمان را ارتقا بدهیم.
🔸میگوییم نماز را «قربة الی الله» میخوانیم، اما حقیقت این است که بسیاری از ما نماز را به طمع بهشت، یا به خاطر ترس از جهنم ميخوانیم؛ البته نماز خواندن به نیت رفتن به بهشت یا از ترس جهنم موجب رهایی از عذاب و رسيدن به بهشت میشود؛ اما نماز با چنین نیتی کجا، و نماز با نیت خالص برای قرب به پروردگار کجا؟!
🔹غیر از محاسبه مادی نتيجه کارها، محاسبه دیگری هم وجود دارد كه مربوط به نیت انسان است؛ اگر کاری هر چند کوچک، برای خداوند انجام شود، ارزش بسیار زیادی دارد.
17 اردیبهشت ماه 90
@mesbahedustan
🔴 سخنان مهم علامه مصباح در جمع تعدادی از اساتید حوزه:
🔹 گذشته از عوامل طبیعی که سبب کمرنگ شدن روحیه انقلابی در جامعه میشود، دشمنان نیز روز به روز اهمیت اين انقلاب را بیشتر درک میکنند و در صدد جلوگیری از گسترش انقلاب اسلامي، و نهايتاً نابودي آن هستند و در این مسیر تمام توان خود را به کار گرفته، و می گیرند.
🔸 امروز وضع ظاهری بعضي از شهرها تناسبي با جامعه اسلامی ندارد؛ بانکها در رباخواری از یکدیگر سبقت میگیرند؛ حتی گاهی برخي از مسئولان نظام جمهوری اسلامی سخنانی میگویند که جای تعجب دارد! طبیعتاً در چنين شرايطي رهبری جامعه اسلامی که اوضاع جامعه را رصد میکند، باید به گونهاي که دشمنان نتوانند از آن سوءاستفاده کنند، هشدارهاي لازم را بدهند؛ بر همين اساس ايشان خطاب به قشرهای مؤثر جامعه فرمودند كه باید انقلابی باشید، و انقلابی بمانید.
🔹 وضعيت فعلي کشور، با وجود همه مشکلات اقتصادی، اصلاً قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست.
🔸 امروز برخی به دنبال آن هستند كه انقلاب را به عنوان عامل مشکلات اقتصادی معرفی کنند؛ در حالي كه مقصر اصلی این شرايط، اشتباهات مسئولانی است که انقلابی عمل نکردهاند.
🔹معنای انقلابی بودن یعنی اینکه ارزشهای انقلاب را بشناسیم، آنها را تبیین کنیم، و در عمل نیز هم خود به آنها پایبند باشیم، هم دیگران را به آن دعوت کنیم.
🔸 امروز فساد از در و دیوار میبارد، و با وجود ابزارهايي مثل گوشی تلفن همراه زمینه فساد حتي برای كودكان هم فراهم شده است؛ اما در چنين شرايطي یک محسن حججی عالم را مبهوت رفتار خود میکند، و البته جوانانی مثل او فراوان هستند. گاهي جوانانی را میبینیم که چه بسا از نظر ما ظاهر نامناسبی دارند، اما عاشقانه در مراسم مذهبی شرکت میکنند و حتی حاضرند برای انقلاب و رهبری جانفشاني کنند.
🔹 وجود چنین افراد پاکی در این دوران بسیار امیدوار کننده است؛ اما آیا ميتوانيم آسوده باشيم كه چون اسباب امیدواری وجود دارد، ما وظیفهای نداریم؟ اتفاقاً ما وظیفه سنگینتری داریم؛ خدا چنین ظرفیتی را قرار داده، تا ما هم به وظیفه خود عمل کنیم.
🔸خوشبینی رهبر انقلاب و پیشبینی ایشان از رشد و تعالی جامعه در آینده به معنای نادیده گرفتن زمینههای انحراف در جامعه نیست؛ به این معنا هم نیست که ما هیچ وظیفهای نداریم و آینده انقلاب بدون تلاش ما روشن خواهد بود؛ خیر؛ مقام معظم رهبري در کلام حکیمانه خود، بر لزوم انقلابی بودن و فاصله نگرفتن از ارزشهای انقلابی هم تأکید میکنند؛ چون در سایه انقلابی بودن و عمل به وظیفه است که پیشبینی ایشان محقق میشود.
17 اردیبهشت 97
@mesbahedustab
هدایت شده از تبیین؛ انجمن فارغ التحصیلان مؤسسه امام خمینی ره
🔰 فحش، تهمت، ناسزا و قلت یاران و کثرت دشمنان نباید مانع انجام تکلیف باشد
🔻 علامه مصباح یزدی در جمع فارغ التحصیلان موسسه امام (ره):
🔹طبق روایات علما وارثان هستند اما وارثان انبیا چه وظیفهای بر عهده دارند؛ به عبارت بهتر انبیا چه وظیفهای داشته اند که وارثان انبیا نیز از آنها ارث ببرند؟
🔸شارع، دو نوع حکم دارد؛ احکام امضائی و احکام تعبدی و آنچه که عقل بشر نمیتواند به آن دست یابد، احکام امضائی است، وگرنه مستقلات عقلیه را میتوان با عقل درک کرد؛ لذا برخی معتقدند تنها وظیفه انبیا، بیان احکام شرعی تعبدی است و بر همین اساس وظیفه وارثان انبیا نیز یاد گرفتن مسائل شرعی و بیان آنها برای مردم است.
🔹بر اساس این نگاه، تنها وظیفه عالمان، نوشتن رساله و آگاه کردن مردم از تکالیف شرعی تعبدی است؛شاید بسیاری از افراد کمابیش چنین تفکری را قبول دارند، اما طبق آیات قرآن کریم و روایات، وظیفه انبیا تنها بیان احکام شرعی نیست؛ انبیا تنها به خاطر بیان احکام فقهی مورد آزار و اذیت قرار نمیگرفتند؛ سیدالشهدا علیهالسلام هم تنها به خاطر فتوا به احکام تعبدی، به شهادت نرسید.
🔸اولین وظیفه پیامبران، یادآوری و مطالبه فطرت خداپرستی از مردم است؛ وظیفه دوم آنها، یادآوری نعمتهای الهی برای مردم است تا آنها لزوم شکر خداوند را درک کنند؛ وظیفه دیگر انبیا بیان احکام و تبلیغ است و در آخر انبیا وظیفه دارند تا عقلهایی را که زیر حجابها و غبارها دفن شده اند را زنده کنند. از این رو وارثان انبیا نیز چنین وظیفه هایی دارند.
🔹عقل، همیشه کارآمد نیست؛ عقل زمانی میتواند کارآیی داشته باشد که اولا مبتلا به غفلت نباشد، ثانیا دچار نسیان و فراموشی نشده باشد و ثالثا حجاب هوای نفس روی آن حائل نشود و فرد تسلیم شیطان نشود.
🔸هیچ فرد عاقلی سکه طلا را با یک هزارتومانی – هر چقدر هم که نو و زیبا باشد – عوض نمیکند و کسی هم که چنین کند، از نگاه مردم کم عقل است. اما اگر به زندگی خودمان نگاه کنیم شاید شبیه چنین کاری را زیاد انجام داده باشیم؛ مثلا یک ساعت از عمر که میتوان در آن کاری انجام داد تا اجر بی نهایت نصیبمان گردد را در مقابل لذتهای زودگذر دنیایی از دست داده ایم. این کارها نیز بچه گانه و کم عقلی است، اما گاهی مرتکب میشویم.
🔹زیانکارترین مردم کسانی هستند که در مسیر گمراهی تلاش میکنند و در عین حال گمان میکنند که در مسیر رستگاری هستند؛ مبادا ما گمان کنیم که وارثان انبیا هستیم و کارمان، بهترین کارهاست، اما هدفمان، تنها دنیا باشد! در این صورت مصداق همین آیه خواهیم بود.
🔸هر کسی فقط دنیا را بخواهد، خدا به او خواهد داد؛ اما در آخرت از عذاب الهی، ایمن نخواهد بود.
🔹هر کدام از ما باید منصفانه خودمان را ارزیابی کنیم؛ ببینیم زمانی که از خواب بیدار میشویم با انگیزه مادی کار میکنیم و یا انگیزه الهی؟ اگر قرار باشد انگیزه ما، مادی باشد، با کافران چه تفاوتی خواهیم کرد؟
🔸همه پیامبران، اگر چه در قلت و ضعف بودهاند، اما این سبب نشد تا به وظیفه خود عمل نکنند؛ آنها نگفتند که من تنها هستم و نمیتوانم در مقابل همه مردم، کاری از پیش ببرم.
🔹اگر ما وارث انبیا هستیم، نباید از تنها بودن و قلت نفرات بترسیم، باید ببینیم خدا چه میپسندد و به دنبال آن باشیم؛ در این مسیر نیز خودمان را برای تحمل انواع تهمت ها، فحش ها، ناملایمات، شکنجهها و حتی کشته شدن نیز آماده کنیم.
@tabyinir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
↙️روایت علامه مصباح از خدمتی که ترامپ به دنیا کرد!!!
سروش
http://sapp.ir/mesbahedustan
ایتا:
https://eitaa.com/mesbahedustan
آی گپ:
http://igap.net/mesbahedustan
🔆رمضان فرصتى گرانبها
🔹 زندگى به سرعت در گذر است و انسان توجه ندارد كه چه سرمايه اى را از دست مى دهد. گاهى كه موفق مى شود گذشته هاى خود را مرور كند مى بيند كه روزگارى از او گذشته، نيروهايى صرف كرده و تلاشهايى انجام داده است، ولى چيزى به دست نياورده است.
🔹 در طول سال، پيوسته به دنبال به دست آوردن فرصتى هستيم تا درباره زندگى خود و آغاز و انجام آن بينديشيم مسيرى را انتخاب كنيم كه زندگى ابدى را براى ما رقم زند؛ اما كمتر چنين فرصتى به دست مى آوريم. شايد بهترين اوقاتى كه مى توان براى اين منظور از آن استفاده كرد #ماه_مبارك_رمضان باشد.
🔹 همواره، به خود وعده مى دهيم تا #ماه_رمضان فرا رسد و بهتر از ساير اوقات به عبادت بپردازيم، از دنيا و دنيا پرستى تا حدى چشم بپوشيم و به سوى خدا برويم و بينديشيم كه كيستيم، از كجا آمده ايم، به كجا مى رويم و در اين سرا چه بايد بكنيم.
🔆 سرانجام، انتظار پايان مى پذيرد و ماه رمضان از راه مى رسد، اما #شيطان مى كوشد تا چون گذشته، انسان نتواند از اين اوقات شريف و لحظات گران بها استفاده كند و به توفيقات الهى دست يابد. همه جا دست پيدا و پنهان او در كار است تا انگيزه انسان به اغراض نفسانى و دنيوى آلوده شود و دعا، مناجات و عبادت او با سنگينى و كسالت توأم گردد و حال راز و نياز از او سلب شود. در اين كشمكش و تضاد بين عوامل الهى و عوامل نفسانى و شيطانى، انسان بايد از خدا توفيق بخواهد و فرصتهاى پيش آمده را مغتنم بشمرد و عبادت و دعا را به اوقات ديگر موكول نكند. بايد تلاش نمايد هر قدر كه ممكن است گامى مثبت در مسير تكامل خود بردارد و به خدا نزديك شود.
📗شرح فرازهايى از دعاى افتتاح، ص 97 و 98
https://eitaa.com/mesbahedustan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹علامه مصباح: انقلاب اسلامی، زمینه ساز امتحانات اجتماعی
🔸برخی می گویند جانم فدای رهبر ولی تابع کدخدا هستند
سروش
http://sapp.ir/mesbahedustan
ایتا:
https://eitaa.com/mesbahedustan
آی گپ:
http://igap.net/mesbahedustan
🔰🔸جلسه اول درس اخلاق رمضان 1439
↙️ایمان چیست؟
🔷دو شرط ایجابی و سه شرط سلبی برای ایمان
🔆 علامه مصباح:
🔹 معرفت و محبت اسباب ایجابی تحقق ایمان هستند، اما التزام به لوازم آن، یک شرط سلبی هم دارد. ما در کارها و زندگیمان همیشه با عوامل سلبی سروکار داریم.
🔸 فرض بفرمایید که میخواهیم آتشی را روشن کنیم. روشن است که باید هیزمی فراهم کنیم و کبریتی به آن بزنیم تا روشن شود و آتش بگیرد. این را همه میدانیم که شرط وجود آتش است، اما اگر اتفاقا باران آمده بود و هیزمها خیس بود، هرچه کبریت بزنیم، هیزمها آتش نمیگیرد؛ زیرا رطوبت داشتن هیزم مانع آتش گرفتن آن است.
↙️ اولین شرط سلبی برای ایمان: مخالفت با هوای نفس
🔹برای اینکه پدیدهای تحقق پیدا کند، افزون بر وجود شرطهای ایجابی، باید موانع و شرطهای سلبی آن نیز نباشند. ما باید افزون بر داشتن معرفت و محبت، از هوای نفس مخالف با آن محبت، خالی باشیم و اگر هوای نفسی داشته باشیم که چیز دیگری را برای ما زیباتر و لذتبخشتر جلوه دهد، دنبال آن میرویم.
↙️ دومین شرط سلبی برای ایمان: فریب نخوردن از دنیا
🔸 عامل دوم «دنیا»ست. خداوند در قرآن میفرماید: فَلَا تَغُرَّنَّكُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا وَلَا يَغُرَّنَّكُم بِاللَّهِ الْغَرُورُ. دنیا نیز از مسائلی است که در فرهنگ عمومی مسلمانها شایع است. همه این حدیث را میدانند که حب الدنيا رأس کل خطيئة. اساس هر گناهی حب دنیاست.
↙️ شرط سلبی سوم: شیطان
🔹 عامل سوم نیز شیطان است. قرآن میگوید: شیطان شما را گمراه و جهنمی میکند؛ از او پیروی نکنید؛ أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يَا بَنِي آدَمَ أَن لَّا تَعْبُدُوا الشَّيْطَانَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُّبِينٌ. این خطاب خداوند خطاب به همه انسانهاست و کلمه بنیآدم شامل پیغمبران و معصومان نیز میشود.
🔸 وجود این سه عامل مانع میشود که انسان آنچه را میداند جدی بگیرد و به آن عمل کند. اگر میخواهیم موفق شویم و به سعادت برسیم، باید با این سه عامل مبارزه کنیم.
مشروح:
http://mesbahyazdi.ir/node/6793
🔰🔸جلسه دوم درس اخلاق رمضان 1439
↙️ جنگ عقل و نفس
🔹 نفس معنای مختلفی دارد؛ خود، شخص و روح سه معنا برای نفس هستند که البته بار ارزشی منفی یا مثبت ندارند. اما آن نفس در معنای دیگری به کار می رود که یکی از معانی آن غالبا در مقابل عقل قرار می گیرد و بار ارزشی منفی دارد.
🔸 عقل است که میاندیشد که این کار در همین جا، در خانوادهام، در محیط، در شهر، در زندگی تا دم مرگ، حتی بعد از آن تا روز قیامت چه لوازمی دارد و و بالاخره آیا باعث میشود که من به بهشت بروم یا به جهنم. عقل باید همه اینها را حساب کند تا بگوید این کار را بکن یا نکن.
🔹 اما حکم نفس ( در معنا با بار ارزشی منفی ) فقط برخاسته از غرایز است؛ همان غرایزی که در حیوانات نیز وجود دارد. این است که این دو غالبا با هم سازگار نیستند. غالبا آن چیزی که انسان بر اساس غریزه میخواهد، همان چیزی نیست که عقل میگوید؛
🔸 انسان روزه میگیرد، غریزه میگوید: غذا بخور، اما عقل میگوید: نخور! وقتی انسان به سن بلوغ میرسد، غرایز حیوانیاش تقویت میشود و آن غریزه میگوید: هر جایی که شد به هر وسیلهای اعمال غریزه کن؛ شرطی ندارد! اما عقل میگوید: حساب کن که اگر این طور عمل کردی چه نتایجی بر آن بار میشود و فکر آن را هم باید کرد.
🔹 این دو غالبا با هم نمیسازند؛ البته گاهی اتفاق میافتد که با هم در یک سو باشند.
🔸 برای مثال، ازدواج چیزی است که هم غریزه انسان به آن تمایل دارد، هم عقل به آن حکم میکند و هم دستور شرع است. البته فرض ما این است که عقل و شرع با هم همراه هستند.
🔹 جنگ بین نفس و عقل به این معناست که غرایز انسان اقتضائاتی دارد که همیشه با حکم عقل موافق نیست. پیروی از هوای نفس یعنی پیروی از غرایزی که در ما وجود دارد، بدون اینکه به حکم عقل و حکم شرع نظر داشته باشیم.
🔸 البته نفس معانی دیگری هم دارد که دارای بار ارزشی مثبت است مانند لفس لوامه و نفس مطمئنه.
@mesbahedustan
@tabyinir
مشروح در :
http://mesbahyazdi.ir/node/6794
🔰🔸جلسه سوم درس اخلاق رمضان 1439 (قسمت اول)
↙️ جایگاه عقل و دین در شناخت ارزش ها
🔹 آیا هر چیزی که مقتضای غرایز ما باشد، عاملی سلبی است و باید از آن اجتناب کرد یا اینگونه نیست؟هر چند گاهی مقتضای غرایز ما با آن چه در رسیدن ما به کمالات مؤثر است، همسو میشوند؛ مانند ازدواج.
🔸 پاسخ اجمالی این پرسش آن است که در برخی از مسایل خداوند متعال از راه عقلی که به ما داده است، به ما میفهماند که اشباع این غریزه در این شکل، در این حد، در این مکان و در این زمان مانع سعادت انسان میشود. کمابیش همه انسانها نیز این چیزها را قبول دارند و هر خواستهای را در هر جایی اشباع نمیکنند. برای مثال حیایی که انسان دارد باعث میشود که در بعضی جاها اصلا بعضی غرایزش را مطرح نکند و درصدد اشباعش برنیاید. هیچ کس وسط خیابان هر کاری که در اتاق خلوتش انجام میدهد، انجام نمیدهد. اینها ریشهای عقلایی دارد. کودک یتیمی را فرض کنید که یک شیرینی دارد و دلش به آن خوش است. در اینجا عقل بدی گرفتن این شیرینی از دست این کودک را میفهمد؛ اگرچه ممکن است با گرفتن آن غریزه انسان اشباع شده و گرسنگیاش برطرف شود.
🔹 ولی همهجا این طور نیست و به خصوص برای کسانیکه به دین و احکام دینی و واجبات و محرمات معتقد هستند، بسیاری از موارد وجود دارد که دین به آنها میگوید، این کار بد است و نباید آن را انجام داد یا خوب است و باید انجام داد، ولی عقل آن را نمیفهمد. اصلا فایده دین همین است. دین آمده است تا به عقل در جایی کمک کند که نمیتواند ما را به آنچه موجب سعادتمان است هدایت کند. به این ترتیب برای ما از راه عقل و وحی ثابت میشود که این پیروی از هوای نفس با سعادت ابدی ما منافات دارد و نباید انجام دهیم. اگر این احکام شرع نبود ما بسیاری از مسایل را نمیتوانستیم اثبات کنیم. اما همه مکاتب فلسفه اخلاق اینگونه نیستند.
@mesbahedustan
@tabyinir
مشروح :
http://mesbahyazdi.ir/node/6796
🔰🔸جلسه سوم درس اخلاق رمضان 1439 (قسمت دوم)
↙️ ارزش مطلق آزادی در فرهنگ الحادی
🔹 متأسفانه علیرغم پیشرفتهایی که انسان در جهات علمی و عقلانی کرده است، در جهات اخلاقی بیش از نود درصد تنزل کرده است. امروز همه محافل علمی و دانشگاههای دنیا یک چیز را ارزش مطلق میدانند که فقط استثنائاتی میتواند داشته باشد؛ و آن ارزش هم این است که به هر چه دلت میخواهد، عمل کن؛ آزادی به معنای عام آن! این یکی از ارزشهایی است که امروز در همه دنیا شناخته شده و مورد قبول است.
🔸 بزرگان کشورهایی که به عنوان پیشرفتهترین کشورها شناخته میشوند، گاهی میگویند: ما افتخار میکنیم که در کشور ما طوری است که هر کس میتواند هر طور دلش میخواهد زندگی کند. ما هم در سفرهایی که به این کشورها داشتهایم با این صحنه و منطق مواجه بودهایم؛ صحنههایی که بیان آن واقعا شرمآور است.
🔹 اینکه انسان هر طور دلش میخواهد رفتار کند، به معنای بیبند و باری اخلاقی است، اما امروز خود این مسئله به عنوان یک ارزش مهم شناخته میشود و در بحثها، سخنرانیها، کتابها ونوشتههایشان، و حتی در کلاسهایی که برای بحثهای اخلاقی برگزار میشود و در آن درباره فلسفه ارزشها صحبت میکنند، آن را جزو مسلمات میدانند. میگویند: اصل آزادی است و هیچ چیزی از این آزادی بالاتر نیست.
↙️ ارزش آزادی در چارچوب سعادت انسان
🔹 به هر حال این یک اختلاف مبنایی بین همه ادیان (بهخصوص دین اسلام) با فرهنگ الحادی است که امروز سراسر دنیا را فراگرفته است. در این فرهنگ بالاترین ارزشی که دیگر در مقابل آن نمیشود سخن گفت، این است که «دلم میخواهد و دوست میدارم»، واگر کسی با این مخالفت کند، بزرگترین جنایت را به بشریت کرده و نماد خشونت است، و باید هرگونه فحش و تهمتی را نثارش کرد تا دیگر سخنش خریدار نداشته باشد.
🔸 اینکه ما میگوییم هوای نفس عاملی منفی برای سعادت است و شرط تأثیر عوامل سعادت در رساندن انسان به سعادت حقیقی این است که انسان تابع هوای نفس نباشد، براساس ارزشهای اسلامی است؛ وگرنه براساس ارزشهای الحادی که دنیای امروز میپسندد، عکس این مطلب صادق است. برای آنها اصل هوای نفس است.
🔹 به نظر آنها نه تنها هوای نفس بد نیست که یک ارزش مثبت و فوق همه ارزشهاست. این یک مسئله، که ما از ابتدا باید بدانیم اگر در ارزشهای اخلاقی مبنای اسلام را حاکم قرار بدهیم، به معنای محدود کردن غرایز و خواستهای انسان در چارچوبی است که متناسب با سعادت ابدی انسان است، و هر جا که این غرایز با آن سعادت تزاحم پیدا کند، ارزش منفی خواهد داشت.
@mesbahedustan
@tabyinir
مشروح :
http://mesbahyazdi.ir/node/6796
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷 وقتی همه در روز قیامت وانفسا می گویند، پیامبر ما، واامتا می گوید
اما چه میشود که رحمه للعالمین بااین دلسوزی، از امتش آن هم در سخت ترین شرایط که نیاز به کمک او دارند،شکایت می کند؟
#قرآن
@mesbahedustan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷 جلوی دشمنان ذلیل نباشید ...
@mesbahedustan
🔷 سخنان مهم علامه مصباح یزدی در جلسه چهارم درس اخلاق ماه مبارک رمضان
↙️ پیروی از هوای نفس سبب می شود تا انسان بخواهد به وسیله مذاکره با آمریکا، به مردمش کمک کند
🔹شاید شدیدترین لحن قرآن در این زمینه ( پیروی از هوای نفس ) مربوط به این آیه باشد که میفرماید: أَفَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَهَهُ هَوَاهُ؛کسیکه دلخواه خودش را میپرستد و او را به جای خدا اخذ کرده است.
🔸به جای اینکه در هر کاری ببیند خدا اجازه میدهد یا نمیدهد، میبیند دلش میخواهد یا نمیخواهد. این همان فرهنگی است که امروز در جهان الحادی حکمفرماست. نتیجه این رویکرد نیز این است؛ وَأَضَلَّهُ اللَّهُ عَلَى عِلْمٍ؛ ما به زحمت میتوانیم این جمله را معنا کنیم! میفرماید: با اینکه علم داشت، خداوند او را گمراه کرد. گمراه یعنی انسان راه را نداند و آن را گم کند، ولی خداوند میفرماید با اینکه میدانند، خدا گمراهشان کرده است. مصیبت بسیار بزرگی است!
🔹 انسان وقتی جاهل است، اگر راه خطایی هم برود، ممکن است از کسی بپرسد یا کسی راهنماییاش کند و برگردد، اما وقتی آگاهانه راه خطا را انتخاب کند، چگونه هدایت میشود؟ ممکن است نسبت به این انتخاب خیلی هم خوشحال باشد؛ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعًا.
🔸ممکن است انسان شب که میخوابد، در ذهنش این باشد که من فردا میخواهم فلان کار را به نفع کشورم انجام بدهم و مردم را از فقر نجات بدهم. برای این منظور باید کاری کنم که آمریکا تحریمها را بردارد. در این صورت اقتصاد کشور رواج پیدا میکند، مردم سود میبرند، زندگی و درآمدشان خوب میشود و از فقر نجات پیدا میکنند، اما توجه ندارد که سیاستهای خودش باعث ایجاد فقر شده است، و او کسانی را سر کار آورده که با رشوه و رانتخواری و... منافع مردم را به خطر انداختهاند.
🔹فراموش میکند که برای چه فلان وزیر را انتخاب کرده است. فراموش میکند که او را چون میلیاردر بود و ریزهکاریهای تجارت خارجی را میدانست، سر کار آورده بود، تا با او همکاری بکند و هر استفادهای که میخواهد ببرد، حتی اگر به ضرر چند میلیون خلق کشور باشد. با این وصف، میگوید: برای اینکه مردم را از فقر نجات بدهم، باید با آمریکا بسازیم؛ یعنی تسلیم شویم و عذرخواهی کنیم تا تحریمها را بردارند، تا کمی اقتصاد رواج پیدا کند.
🔸ممکن است در سطحی از آگاهی، باورش این باشد که میخواهد فقر مردم را برطرف کند، غافل از اینکه هم خودش، هم مردمش، هم دینش و هم خونهای شهدا را پایمال کرده است، ریشه انقلاب را کنده است و تا روز قیامت هر چه فساد بر این کار مترتب شود، به گردن اوست. أَفَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَهَهُ هَوَاهُ وَأَضَلَّهُ اللَّهُ عَلَى عِلْمٍ؛ انسان کودنی نیست. اینگونه نیست که مسائل سرش نشود، علم دارد، تجربه دارد، سیاست و اقتصاد سرش میشود، به مردم هم میخواهد خدمت کند، اما باورش نمیشود که میشود با آمریکا درافتاد. میگوید: مگر میشود؟ امریکا کدخدای عالم است.
.
🔹 یک امامی باید باشد که بگوید آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند. با خدا باش! وقتی انسان خدا را فراموش کرد اینگونه میشود. اگر خدا را کنار بگذاریم، همه حسابها درست است؛ واقعا در مقابل ثروت، تکنولوژی، سیاستمداران، تجربههای سیاسی وجنگی آنها کم میآوریم، اما ما چیزی داریم که آنها ندارند؛ وَلَقَدْ نَصَرَكُمُ اللّهُ بِبَدْرٍ وَأَنتُمْ أَذِلَّةٌ؛ ما خدا را داریم. وَأَضَلَّهُ اللَّهُ عَلَى عِلْمٍ وَخَتَمَ عَلَى سَمْعِهِ وَقَلْبِهِ؛ کسیکه خدا را فراموش کند، دیگر قوای اداراکیاش درست کار نمیکند و نمیتواند حقیقت را بشناسد. خداوند بر دلش (همان قوهای که باید حق و باطل را تشخیص بدهد) مهری میزند که باز نمیشود. فَمَن يَهْدِي مَنْ أَضَلَّ اللَّهُ؛ کسی را که خدا گمراه کند، چه کسی میتواند هدایت کند؟ آیا قدرتی بالاتر از خدا برای هدایت او هست؟! این نتیجه پیروی از هوای نفس است.
31 اردیبهشت 97
مشروح :
http://mesbahyazdi.ir/node/6798
@mesbahedustan
🔷 دشمن ترین دشمنان ما، در درون خودمان است ...
↙️ هوای نفس؛ دشمنی همیشگی
🔹در روایت دیگری میفرماید: الْمُؤْمِنَ لَا يُصْبِحُ وَ لَا يُمْسِي إِلَّا وَ نَفْسُهُ ظَنُونٌ عِنْدَهُ؛ هیچ صبح و شامی بر مؤمن نمیگذرد، مگر اینکه نسبت به خودش بدگمان است؛ یعنی همیشه به مکر نفسش توجه دارد؛ مثل اینکه با دشمنی روبهرو است که میخواهد او را فریب دهد، بنابراین هیچگاه به نفسش اطمینان نمیکند.
🔸همیشه با سوءظن به خواستههای نفس نگاه میکند. هر صبح و شام نفس خودش را متهم میداند، نه اینکه گاهی، سالی، ماهی، ماه رمضانی، توجه پیدا کند.
🔹از پیامبرصلیاللهعلیهوآله نقل شده است که فرمود: أَعْدَى عَدُوِّكَ نَفْسُكَ الَّتِي بَيْنَ جَنْبَيْك
🔸 همه ما معنای دشمن را میفهمیم و میدانیم دشمن، خیر ما را نمیخواهد. دشمن میخواهد از ما سوءاستفاده کند و حتی به ما ضرر برساند. اینها را میدانیم. کمابیش دشمنهایی را نیز در اطراف خودمان میشناسیم. از بین انسانها نیز کمتر کسی است که در زندگی هیچ دشمنی نداشته باشد، اما...
🔹 اما هیچ وقت باور نمیکنیم که دشمنترین دشمنان انسان در درون خودش، حضور دارد و بیش از همه میخواهد به او ضرر بزند.
🔸حضرت میفرماید: هیچ دشمن بیرونی به این اندازه نسبت به انسان، دشمن نیست و این اندازه توان ندارد که به او ضرر بزند.
🔹 تمایلات نفسانی که انسان را وادار به ارضا میکند، بیشترین ضررها را به انسان میزند؛ از خوردن و خوابیدن گرفته تا مسائل خانوادگی، معاشرتی، مالی، اقتصادی ،سیاسی و بینالمللی.
🔸 اگر دشمن خارجی نیز بخواهد به انسان ضرر بزند، از راه همین گرایشهای درونی وارد میشود و همینها را تحریک میکند تا او را فریب دهد و به هلاکت برساند.
#درس_اخلاق
#جلسه_پنجم
#موانع_التزام_به_ایمان
@mesbahedustan
🔷 آثار تضمین شده برای ترجیح خواست خدا بر هوی نفس
↙️ آیت الله مصباح در جلسه پنجم درس اخلاق در ماه مبارک رمضان:
🔹 يقُولُ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ: وَعِزَّتِي وَجَلَالِي وَعَظَمَتِي وَكِبْرِيَائِي وَنُورِي وَعُلُوِّي وَارْتِفَاعِ مَكَانِي؛
🔸 خداوند در شب معراج برای پیغمبرش این قسمها را خورده است و این مطالب را فرموده است و حضرت پس از بازگشت برخی از آنها برای مردم نقل کردند. یکی از آن مطالب این است؛
🔹 ...لَا يُؤْثِرُ عَبْدٌ هَوَايَ عَلَى هَوَاهُ إِلَّا اسْتَحْفَظْتُهُ مَلَائِكَتِي وَكَفَّلْتُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرَضِينَ رِزْقَهُ وَكُنْتُ لَهُ مِنْ وَرَاءِ تِجَارَةِ كُلِّ تَاجِرٍ وَأَتَتْهُ الدُّنْيَا وَهِيَ رَاغِمَةٌ؛
🔸خداوند دو طایفه را با هم مقایسه میکند. چند قسم یاد میکند و میفرماید: بنده من گاهی طوری است که میل من را بر میل خودش مقدم میدارد. در این صورت این کارها را برایش انجام میدهم.
1⃣اول اینکه فرشتگان را مأمور حفاظت و نگاهبانی او میکنم. اگر انسان بخواهد محافظی برای خودش استخدام کند که تمام وقت شب و روز مراقب او باشد، چقدر پول باید خرج کند؟ اما خداوند این تیم قوی را برای حفاظت کسی که خواسته خدا را برخواسته خودش مقدم میدارد، گمارده است.
2⃣ دوم: آسمانها و زمین را کفیل رزق او قرار میدهم که رزقش هرجا باشد به آسانی به دستش برسد؛ در هر معاملهای که انجام میدهد، من پشتیبان نفع او هستم. آنچنان کارها را تنظیم میکنم که هر کاری به نفع او تمام شود.
3⃣سوم : این دنیایی که این همه مردم به دنبال آن هستند و شبانهروز برای آن میدوند و برایش خودکشی میکنند، با نرمی و آرامی در اختیارش قرار میگیرد، بدون این که هیچ زحمتی بکشد. این برای کسانی است که میل من را بر میل خودشان مقدم میدارند.
🔷 مجازات های ترجیح هوی نفس بر خواست خدا
اکنون ببینیم مجازات و گوشمالیهای کوچک خدا نسبت به کسی که خواست خودش را بر خواست خدا مقدم میدارد، چیست.
میفرماید: لَا يُؤْثِرُ عَبْدٌ هَوَاهُ عَلَى هَوَايَ إِلَّا شَتَّتُّ عَلَيْهِ أَمْرَهُ وَلَبَّسْتُ عَلَيْهِ دُنْيَاهُ وَشَغَلْتُ قَلْبَهُ بِهَا وَلَمْ أُؤْتِهِ مِنْهَا إِلَّا مَا قَدَّرْتُ لَهُ؛
1⃣ اول: نظم و سامان را از کارش برمیدارم و کارش پراکنده میشود؛ هر کاری میکند به آن نتیجه مطلوب نمیرسد، و از هر راهی میرود به بنبست میرسد.
2⃣ دوم: در کار دنیایش نیز نمیتواند تشخیص دهد که مصلحت و مفسدهاش چیست. خیال میکند خیلی سیاستمدار است و چیزهایی میفهمد که هیچ کس نمیفهمد، ولی غافل است که اصلا نمیفهمد که مصلحت و مفسدهاش چیست. آن چنان امر برایش مشتبه میشود که خیر و شر خودش را هم نمیتواند تشخیص دهد.
3⃣سوم: آنچنان مشغول دنیایش میکنم که به کلی فکر آخرت، خدا و ارزشها از ذهنش برود. آن چنان سرگرم میشود که فرصتی پیدا نمیکند که ببیند در چه حال است و از خودش حساب بکشد و چیزی برای آخرتش بفرستد.
4⃣ چهارم: در آخر نیز با همه دغلبازی، غیر از آن روزیای که من برایش مقدر کردهام، به چیز دیگری نخواهد رسید.
🔷🔷البته این کار که انسان در همه کارها بنا بگذارد خواست خدا را بر خواست خودش مقدم بدارد، آسان نیست.
#درس_اخلاق
#جلسه_ششم
#موانع_التزام_به_ایمان
@mesbahedustan
مقام رضا
🔷 حضرت علامه آیت الله مصباح یزدی حفظه الله
🔹کسانی هستند که در همین عالم بهخصوص در شب قدر تقدیرات خدا برایشان روشن میشود و کمال رضایت را نسبت به تقدیر الهی دارند؛ حتی هوس اینکه این تقدیر ذرهای تغییر کند، در دلشان پیدا نمیشود. بیشترین لذتشان این است که آنگونه باشند که خدا دوست دارد و لذتی که از این حالت میبرند، از هر لذتی بالاتر است.
🔸 همانند میتی که در دست غسال است و غسال هر طور میخواهد او را تکان میدهد. اینها خود را دائما در دست خدا میبینند که او حرکتشان میدهد و حتی اختیارشان هم با اراده الهی است؛ وَمَا تَشَاؤُونَ إِلَّا أَن يَشَاء اللَّهُ رَبُّ الْعَالَمِينَ.
1397/3/8 درس اخلاق درفتر مقام معظم رهبری – قم
بسمه تعالي
↙️ بيانيه انجمن فارغ التحصيلان مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره)
به مناسبت روز جهاني قدس
🔹هفتاد سالگی اشغال قدس و سرزمین فلسطین توسط صهیونیستها، یادآور یکی از بزرگترین ظلمهایی است که در تاریخ بشریت بر این ملت مسلمان و مظلوم رفته است. قصة پرغصّة لگدکوب کردن عدالت و انسانیت با طراحی و حمایت استکبار جهانی، در عین حال، قصهای پرعبرت است برای همه کسانی که به لبخند مستکبران چشم دوخته و به وعدههای آنان دل خوشکردهاند.
🔸هر روز که بر این ستم بینظیر تاریخ میگذرد، زوایای بیشتری از این توطئة پیچیده آشکار میگردد، و پردة نفاق از چهرة تعداد بیشتری از حکام و دولتهای نامشروع جهان و منطقه فرومیافتد. امروز دیگر کمتر کسی است که نداند مذاکرات صلح و سازش و قولهای شیاطین آمریکایی و اروپایی چیزی جز یک بازی خسارتبار به تمام معنا نیست.
🔹 همانگونه که امام خميني رضوانالله تعاليعلیه فرمود: راه قدس از کربلا میگذرد، و مقاومت و مبارزهای حسینی با یزیدیان زمان تنها راه نجات فلسطین از چنگال خونچکان رژیم کودککش اسرائیل است. چنین مقاومتی البته جز با تمسک به عروةالوثقای اسلام ناب محمدی (ص) و آموزههای حیاتبخش آن امکانپذیر نیست؛ اسلامی که امروز پرچمدار آن امام خامنهای اداماللهظله، و نماد آن جمهوری اسلامی است.
🔸امروز رژيم صهيونيستي در حصار سخت مقاومت ناچار به عقبنشيني گرديده، مذبوحانه تلاش میکند با حرکتهای نمایشی چون انتقال سفارتخانة برخی کشورهای بدنام یا بیاراده به قدس، یا موشکباران مواضع مقاومت در سوریه، خود را زنده و توانمند جلوه دهد. این درحالی است که نشانههای زوال این رژیم جعلی بیش از پیش آشکار شده، و پيشبيني مقام معظم رهبري در نابودي قریبالوقوع آن، مرحله به مرحله در حال تحقق است.
🔹 تحقق این وعده الهی البته مشروط به تقویت بصیرت، همت، و وحدت امت اسلام بر محور توحید و آموزههای اسلامی است.
🔸روز جهاني قدس روز جلوة حقیقی اتحاد و انسجام دنیای اسلام دربرابر ظلم و زیادهخواهی استكبار جهاني به سردمداري شيطان بزرگ آمريكا است. این روز آزمایشی بزرگ برای ملتهای مسلمان است که موضع خود را در صف بندی حق دربرابر باطل، و عدل در مقابل ظلم مشخص سازند، و حقانیت اسلام را در صحنة بینالملل به منصة ظهور برسانند.
🔹انجمن فارغ التحصيلان مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) از امت اسلامي، به ويژه ملت شهيدپرور ايران ميخواهد با حضور تماشايي خود بار دیگر كيد دشمنان را خنثي کرده، پرشورتر از گذشته، مرگ صهیونیسم را فریاد زنند، و عظمت اسلام و مسلمين را به رخ جهانیان بکشانند.
@tabyinir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#بازنشر // روایت آیت الله مؤمن از جلسه خبرگان رهبری و انتخاب شایسته آیت الله العظمی خامنه ای
@mesbahedustan