هدایت شده از تبیین (انجمن فارغ التحصیلان مؤسسه ره
دلخوش به پیکان رعیت
آقای روحانی از ابتدای ریاست جمهوری با این تفکر وارد میدان شد که می توان با آمریکا کنار آمد و کنار آمدن با آمریکا، یعنی کنار آمدن با کدخدا و حل همه مشکلات کشور.
روحانی در مناظرات انتخابات ریاست جمهوری در سال 92 نیز خطاب به حدادعادل که از او پرسیده بود آیا شما آمریکا را کدخدا می دانید، بیان کرده بود که مرادش از کدخدا خطاب کردن آمریکا، این است که آمریکا کدخدای اروپایی هاست. در واقع روحانی از سلطه آمریکا بر کشورهای اروپایی خبر داد که بدون خواست آمریکا، نمی توانند کاری کنند و لذا اگر بتوان با کدخدا بست، آن رعیت ها هم می پذیرند.
البته این تفکر، از قبل نیز در ایشان وجود داشته است؛ ایشان در کتاب خود کشورهای اروپایی را ضعیف وغیر قابل اطمینان عنوان کرده بود که در هدف، با آمریکا وحدت دارند. وی همچنین می گوید:
« من با بیانی در یک مصاحبه مطبوعاتی در سال 1383 گفتم که ما بین دوچرخه و پیکان مخیر بودیم. دوچرخه غیرمتعدها و پیکان، همان انگلیس به اضافه فرانسه و آلمان بودند. بنز هم، (آمریکا) بود، ولی ما اجازه نداشتیم از آن استفاده کنیم. پس، ناچار شدیم بین آن دو، پیکان را انتخاب کنیم. در این حالت، دیگر نباید توقع بنز از ما داشته باشید، البته اروپاییها از این مصاحبه کمی مکدر شده بودند.» [1]
اما امروز حسن روحانی در واکنش به تصمیم ترامپ مبنی بر خروج از برجام اعلام می کند که اگر 5 کشور دیگر ، پایبند به توافق باشند و منافع کامل ایران در برجام را تضمین کنند، توافق را بدون آمریکا ادامه خواهد داد.
سئوال این است که اگر این قدر حضور امریکا در برجام، بی اثر بوده است که بدون او نیز می تواند به تمام منافع ادعایی برجام رسید، این همه تأکید برای مذاکرات دو جانبه با آمریکا و قدم زدن با جان کری برای چه بود؟
آقای روحانی همچنین گفته است: «خوشحال هستم که یک فرد مزاحم از برجام خارج شده است». گویا آقای روحانی فراموش کرده است که این فرد مزاحم، همان کدخدای بنز سوار ست و پیکان اروپایی که بقای برجام، منوط به همکاری آنها دانسته شده است، همان رعیت هستند.
اما به نظر می رسد دلخوش کردن به پیکان رعیت، همانند اعتماد به بنزکدخدا، ساده لوحی است.
امروز هیچ عاقل منصفی، شکی ندارد، دلواپسی دلواپسانی که با همین عنوان مورد طعنه و تمسخر و گاهی اهانت قرار می گرفتند، بیجا نبود، بلکه ساده اندیشی کسانی که امضاء کری را تضمین می دانستند، مذموم بود. متأسفانه، دلواپسان عزت و منفعت جمهوری اسلامی، تندرو لقب گرفته و مورد تمسخر واقع شدند و ساده لوحان، امیرکبیر زمان و سرداران دیپلماسی معرفی شدند.
http://tabyin.ir/node/79131
@tabyinir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#بازنشر
کسانی که از تهدید ترامپ می ترسند گوش کنند
@mesbahedustan
↙️ علامه مصباح:
❌ چقدر احمق است کسی که ...
🔹 خداوند متعال در جنگ بدر، مسلمانان را در حالي که ذليل و ضعيف بودند و نسبت به دشمن از نفراتي اندک برخوردار بودند، و از نظر تجهيزات نيز تنها چند شمشير و چند شتر داشتند، به پيروزي رساند و بالعکس، در جنگ حنين که نفرات و تجهيزات مسلمانان به قدري فراوان بود که خود مسلمانان تعجب کرده بودند، شکست خوردند. يعني هر چند بايد خود را آماده، و تجهيزات را مهيا کنيم، اما اميدمان نبايد به ادوات و تجهيزات و نفرات باشد، بلکه اميد ما فقط بايد به خداوند متعال باشد.
🔹 کليد پيروزي، اطاعت از خدا و توکل و اعتماد بر اوست، حتي به جمعيت و تجهيزات خود نبايد اعتماد کنيم؛ چه برسد به اينکه بخواهيم به دشمن اعتماد کنيم! چه قدر ناداني و حماقت لازم است تا انسان به دشمن خودش اعتماد کرده، به وعدههاي او دل خوش کند!
https://eitaa.com/mesbahedustan
#حماقت
#بدر
#اخلاص
#توکل
http://mesbahyazdi.ir/node/5767
آدرس کانال در نرم افزار سروش:
http://sapp.ir/mesbahedustan
#ارسالی_از_اعضا
روزی یک مربی فوتبال وقتی از بازیکنانش در تمرین ضربات ایستگاهی ناامید شد، خودش قدم پیش گذاشت و گفت: ببینید برای این که بتوانید توپ را وارد دوازه کنید، باید با این زاویه به توپ ضربه بزنید ( و خودش ضربه ای به توپ زد و توپ از فاصله چند متری دروازه بیرون رفت!!! )
وی ( در حالی که سعی کرده بود قافیه را نبازد) ادامه داد: ببنید؛ شما دائما این طور ضربه میزنید؛ به خاطر همین توپتان گل نمی شود!!!
حالا آقای روحانی نیز با این اوضاع ( برجام پاره شده، دلار 7000 تومانی و وضعیت بحرانی اقتصاد ) در واقع می خواهد بگوید: ببینید ، شما اگر رئیسی را می آوردید، چنین بلایی سرتان می امد؛ به نظرتان خوب است؟ بروید خدا را شکر کنید، که من انتخاب شدم، وگرنه شاهد چیزی بودید که الآن هستید.
@mesbahedustan
↙️ علامه مصباح در جمع اساتید طرح ولایت:
🔹طرح ولایت، نظام مندی معارف و اجزاء دینی را تبیین می کند
🔹عزیزان من! آنچه بنده در بیش از 70 سال طلبگي از بزرگان و منابع دینی آموختهام، این است که باید شناخت صحیح، معرفت و آگاهی به حقایق در اولویت قرار گیرد.
🔸 شناخت بايد به حدی باشد که فرد قلباً آن را باور کند، و بعد از شناخت با توکل بر خدا، بر اساس آنچه فهمیده، عمل کند؛ اصلاح جامعه نیز در گرو شناخت و معرفت صحیح است.
🔹 ذهن بشر طالب نظم، و شناخت ارتباط بين اجزای یک مجموعه است؛ بر همين اساس هر فرد حقيقتجو در پي آن است كه بداند دین از کجا سرچشمه ميگيرد، به کجا ختم میشود، و ارتباط اجزای آن چگونه است.
🔸 این که بگوییم اصول دین پنجتا است و فروع دین دوازدهتا، و انتظار داشته باشيم که افراد تعبداً آن را بپذیرند، فایدهای ندارد؛ لازم است ارتباط منطقی بين اجزا و آموزههای دین مشخص شود.
🔹 تا قبل از اجرای «طرح ولایت» بنده مجموعهای كه اين چنين مطالب دین را به صورت منطقي و حلقات به هم پیوسته ارائه دهد، نديده بودم؛ این از ویژگیهای این طرح است.
18 اردیبهشت 97
@mesbahedustan
آیت الله مصباح در دیدار با اساتید مدرسه رشد:
🔹طبق روایت اگر کسانی حق را به بهترین وجه توصیف کنند، و در عمل هم به آن پایبند باشند، اما واقعاً به آن باور و ایمان نداشته باشند، کارهایشان ارزشی نخواهد داشت.
🔹 مهمترین عناصر سازنده شخصیت يك انسان، رفتار والدین، استاد، و کسانی است که فرد با آنها معاشرت میکند.
🔹 امام راحل هنگام راه رفتن بسیار باوقار و متین بودند. برخی از شاگردانشان هم از شدت علاقه به ایشان، ناخودآگاه شبیه امام(ره) راه میرفتند و حتی گاهی لحن و نوع تعبیراتشان هم مثل لحن و تعبیرات امام(ره) بود. این امر نشان میدهد رفتار استاد به شدت در ساختن شخصیت شاگرد تأثیرگذار است.
@mesbahedustan
@tabyinir
هدایت شده از تبیین (انجمن فارغ التحصیلان مؤسسه ره
کلیپ های پخش شده در سی و پنجمین نشست انجمن فارغ التحصیلان مؤسسه امام خمینی (ره) بلا موضوع نقش ولی فقیه در مدیریت حامعه👇👇
هدایت شده از تبیین (انجمن فارغ التحصیلان مؤسسه ره
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
علامه مصباح:
اگر رهبری نبود ...
@tabyinir
هدایت شده از تبیین (انجمن فارغ التحصیلان مؤسسه ره
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
اگر شبانه روز سجده شکر به جا بیاورم فقط به خاطر این نعمت، باز هم نمی توانم حق شکرش را ادا کنم
@tabyinir
هدایت شده از تبیین (انجمن فارغ التحصیلان مؤسسه ره
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
حتی حسودان و دشمنان ناچارند اعتراف کنند که ...
@tabyinir
🔰 علامه مصباح در دیدار با نیروهای نظامی سپاه و نیروی انتظامی:
🔻 «انما الاعمال بالنیات» ؛ این حديث شريف را همه ما، بارها شنیدهایم؛ اما كمتر به آن اندیشیدهایم؛ در واقع این عبارت پاسخ دشوارترین مسائل در فلسفه اخلاق و فلسفه ارزشها است.
🔹 هر کاری دارای جنبه فعلی و فاعلی است؛ چه بسیار کارهایی که به خوبي انجام ميشوند و حُسن فعلی دارند، اما چون با نیت خوبی انجام نشدهاند، حُسن فاعلی ندارند.
🔸 خلوص نیت نیز مراتبی دارد؛ چرا که انجام خالصانه يك كار برای خدا، از محبت نسبت به خدا سرچشمه میگیرد و محبت نيز دارای مراتب مختلفي است.
🔹این همه شهید فدا نشدند تا ما هم مثل کشورهای دیگر باشیم؛ بلکه برای اعتلاي اسلام، این همه هزینه شده است؛ لذا ما بايد سعی کنیم نگاهی فراتر از هدفهای مادی داشته باشیم و نیتمان را ارتقا بدهیم.
🔸میگوییم نماز را «قربة الی الله» میخوانیم، اما حقیقت این است که بسیاری از ما نماز را به طمع بهشت، یا به خاطر ترس از جهنم ميخوانیم؛ البته نماز خواندن به نیت رفتن به بهشت یا از ترس جهنم موجب رهایی از عذاب و رسيدن به بهشت میشود؛ اما نماز با چنین نیتی کجا، و نماز با نیت خالص برای قرب به پروردگار کجا؟!
🔹غیر از محاسبه مادی نتيجه کارها، محاسبه دیگری هم وجود دارد كه مربوط به نیت انسان است؛ اگر کاری هر چند کوچک، برای خداوند انجام شود، ارزش بسیار زیادی دارد.
17 اردیبهشت ماه 90
@mesbahedustan
🔴 سخنان مهم علامه مصباح در جمع تعدادی از اساتید حوزه:
🔹 گذشته از عوامل طبیعی که سبب کمرنگ شدن روحیه انقلابی در جامعه میشود، دشمنان نیز روز به روز اهمیت اين انقلاب را بیشتر درک میکنند و در صدد جلوگیری از گسترش انقلاب اسلامي، و نهايتاً نابودي آن هستند و در این مسیر تمام توان خود را به کار گرفته، و می گیرند.
🔸 امروز وضع ظاهری بعضي از شهرها تناسبي با جامعه اسلامی ندارد؛ بانکها در رباخواری از یکدیگر سبقت میگیرند؛ حتی گاهی برخي از مسئولان نظام جمهوری اسلامی سخنانی میگویند که جای تعجب دارد! طبیعتاً در چنين شرايطي رهبری جامعه اسلامی که اوضاع جامعه را رصد میکند، باید به گونهاي که دشمنان نتوانند از آن سوءاستفاده کنند، هشدارهاي لازم را بدهند؛ بر همين اساس ايشان خطاب به قشرهای مؤثر جامعه فرمودند كه باید انقلابی باشید، و انقلابی بمانید.
🔹 وضعيت فعلي کشور، با وجود همه مشکلات اقتصادی، اصلاً قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست.
🔸 امروز برخی به دنبال آن هستند كه انقلاب را به عنوان عامل مشکلات اقتصادی معرفی کنند؛ در حالي كه مقصر اصلی این شرايط، اشتباهات مسئولانی است که انقلابی عمل نکردهاند.
🔹معنای انقلابی بودن یعنی اینکه ارزشهای انقلاب را بشناسیم، آنها را تبیین کنیم، و در عمل نیز هم خود به آنها پایبند باشیم، هم دیگران را به آن دعوت کنیم.
🔸 امروز فساد از در و دیوار میبارد، و با وجود ابزارهايي مثل گوشی تلفن همراه زمینه فساد حتي برای كودكان هم فراهم شده است؛ اما در چنين شرايطي یک محسن حججی عالم را مبهوت رفتار خود میکند، و البته جوانانی مثل او فراوان هستند. گاهي جوانانی را میبینیم که چه بسا از نظر ما ظاهر نامناسبی دارند، اما عاشقانه در مراسم مذهبی شرکت میکنند و حتی حاضرند برای انقلاب و رهبری جانفشاني کنند.
🔹 وجود چنین افراد پاکی در این دوران بسیار امیدوار کننده است؛ اما آیا ميتوانيم آسوده باشيم كه چون اسباب امیدواری وجود دارد، ما وظیفهای نداریم؟ اتفاقاً ما وظیفه سنگینتری داریم؛ خدا چنین ظرفیتی را قرار داده، تا ما هم به وظیفه خود عمل کنیم.
🔸خوشبینی رهبر انقلاب و پیشبینی ایشان از رشد و تعالی جامعه در آینده به معنای نادیده گرفتن زمینههای انحراف در جامعه نیست؛ به این معنا هم نیست که ما هیچ وظیفهای نداریم و آینده انقلاب بدون تلاش ما روشن خواهد بود؛ خیر؛ مقام معظم رهبري در کلام حکیمانه خود، بر لزوم انقلابی بودن و فاصله نگرفتن از ارزشهای انقلابی هم تأکید میکنند؛ چون در سایه انقلابی بودن و عمل به وظیفه است که پیشبینی ایشان محقق میشود.
17 اردیبهشت 97
@mesbahedustab
هدایت شده از تبیین (انجمن فارغ التحصیلان مؤسسه ره
🔰 فحش، تهمت، ناسزا و قلت یاران و کثرت دشمنان نباید مانع انجام تکلیف باشد
🔻 علامه مصباح یزدی در جمع فارغ التحصیلان موسسه امام (ره):
🔹طبق روایات علما وارثان هستند اما وارثان انبیا چه وظیفهای بر عهده دارند؛ به عبارت بهتر انبیا چه وظیفهای داشته اند که وارثان انبیا نیز از آنها ارث ببرند؟
🔸شارع، دو نوع حکم دارد؛ احکام امضائی و احکام تعبدی و آنچه که عقل بشر نمیتواند به آن دست یابد، احکام امضائی است، وگرنه مستقلات عقلیه را میتوان با عقل درک کرد؛ لذا برخی معتقدند تنها وظیفه انبیا، بیان احکام شرعی تعبدی است و بر همین اساس وظیفه وارثان انبیا نیز یاد گرفتن مسائل شرعی و بیان آنها برای مردم است.
🔹بر اساس این نگاه، تنها وظیفه عالمان، نوشتن رساله و آگاه کردن مردم از تکالیف شرعی تعبدی است؛شاید بسیاری از افراد کمابیش چنین تفکری را قبول دارند، اما طبق آیات قرآن کریم و روایات، وظیفه انبیا تنها بیان احکام شرعی نیست؛ انبیا تنها به خاطر بیان احکام فقهی مورد آزار و اذیت قرار نمیگرفتند؛ سیدالشهدا علیهالسلام هم تنها به خاطر فتوا به احکام تعبدی، به شهادت نرسید.
🔸اولین وظیفه پیامبران، یادآوری و مطالبه فطرت خداپرستی از مردم است؛ وظیفه دوم آنها، یادآوری نعمتهای الهی برای مردم است تا آنها لزوم شکر خداوند را درک کنند؛ وظیفه دیگر انبیا بیان احکام و تبلیغ است و در آخر انبیا وظیفه دارند تا عقلهایی را که زیر حجابها و غبارها دفن شده اند را زنده کنند. از این رو وارثان انبیا نیز چنین وظیفه هایی دارند.
🔹عقل، همیشه کارآمد نیست؛ عقل زمانی میتواند کارآیی داشته باشد که اولا مبتلا به غفلت نباشد، ثانیا دچار نسیان و فراموشی نشده باشد و ثالثا حجاب هوای نفس روی آن حائل نشود و فرد تسلیم شیطان نشود.
🔸هیچ فرد عاقلی سکه طلا را با یک هزارتومانی – هر چقدر هم که نو و زیبا باشد – عوض نمیکند و کسی هم که چنین کند، از نگاه مردم کم عقل است. اما اگر به زندگی خودمان نگاه کنیم شاید شبیه چنین کاری را زیاد انجام داده باشیم؛ مثلا یک ساعت از عمر که میتوان در آن کاری انجام داد تا اجر بی نهایت نصیبمان گردد را در مقابل لذتهای زودگذر دنیایی از دست داده ایم. این کارها نیز بچه گانه و کم عقلی است، اما گاهی مرتکب میشویم.
🔹زیانکارترین مردم کسانی هستند که در مسیر گمراهی تلاش میکنند و در عین حال گمان میکنند که در مسیر رستگاری هستند؛ مبادا ما گمان کنیم که وارثان انبیا هستیم و کارمان، بهترین کارهاست، اما هدفمان، تنها دنیا باشد! در این صورت مصداق همین آیه خواهیم بود.
🔸هر کسی فقط دنیا را بخواهد، خدا به او خواهد داد؛ اما در آخرت از عذاب الهی، ایمن نخواهد بود.
🔹هر کدام از ما باید منصفانه خودمان را ارزیابی کنیم؛ ببینیم زمانی که از خواب بیدار میشویم با انگیزه مادی کار میکنیم و یا انگیزه الهی؟ اگر قرار باشد انگیزه ما، مادی باشد، با کافران چه تفاوتی خواهیم کرد؟
🔸همه پیامبران، اگر چه در قلت و ضعف بودهاند، اما این سبب نشد تا به وظیفه خود عمل نکنند؛ آنها نگفتند که من تنها هستم و نمیتوانم در مقابل همه مردم، کاری از پیش ببرم.
🔹اگر ما وارث انبیا هستیم، نباید از تنها بودن و قلت نفرات بترسیم، باید ببینیم خدا چه میپسندد و به دنبال آن باشیم؛ در این مسیر نیز خودمان را برای تحمل انواع تهمت ها، فحش ها، ناملایمات، شکنجهها و حتی کشته شدن نیز آماده کنیم.
@tabyinir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
↙️روایت علامه مصباح از خدمتی که ترامپ به دنیا کرد!!!
سروش
http://sapp.ir/mesbahedustan
ایتا:
https://eitaa.com/mesbahedustan
آی گپ:
http://igap.net/mesbahedustan
🔆رمضان فرصتى گرانبها
🔹 زندگى به سرعت در گذر است و انسان توجه ندارد كه چه سرمايه اى را از دست مى دهد. گاهى كه موفق مى شود گذشته هاى خود را مرور كند مى بيند كه روزگارى از او گذشته، نيروهايى صرف كرده و تلاشهايى انجام داده است، ولى چيزى به دست نياورده است.
🔹 در طول سال، پيوسته به دنبال به دست آوردن فرصتى هستيم تا درباره زندگى خود و آغاز و انجام آن بينديشيم مسيرى را انتخاب كنيم كه زندگى ابدى را براى ما رقم زند؛ اما كمتر چنين فرصتى به دست مى آوريم. شايد بهترين اوقاتى كه مى توان براى اين منظور از آن استفاده كرد #ماه_مبارك_رمضان باشد.
🔹 همواره، به خود وعده مى دهيم تا #ماه_رمضان فرا رسد و بهتر از ساير اوقات به عبادت بپردازيم، از دنيا و دنيا پرستى تا حدى چشم بپوشيم و به سوى خدا برويم و بينديشيم كه كيستيم، از كجا آمده ايم، به كجا مى رويم و در اين سرا چه بايد بكنيم.
🔆 سرانجام، انتظار پايان مى پذيرد و ماه رمضان از راه مى رسد، اما #شيطان مى كوشد تا چون گذشته، انسان نتواند از اين اوقات شريف و لحظات گران بها استفاده كند و به توفيقات الهى دست يابد. همه جا دست پيدا و پنهان او در كار است تا انگيزه انسان به اغراض نفسانى و دنيوى آلوده شود و دعا، مناجات و عبادت او با سنگينى و كسالت توأم گردد و حال راز و نياز از او سلب شود. در اين كشمكش و تضاد بين عوامل الهى و عوامل نفسانى و شيطانى، انسان بايد از خدا توفيق بخواهد و فرصتهاى پيش آمده را مغتنم بشمرد و عبادت و دعا را به اوقات ديگر موكول نكند. بايد تلاش نمايد هر قدر كه ممكن است گامى مثبت در مسير تكامل خود بردارد و به خدا نزديك شود.
📗شرح فرازهايى از دعاى افتتاح، ص 97 و 98
https://eitaa.com/mesbahedustan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹علامه مصباح: انقلاب اسلامی، زمینه ساز امتحانات اجتماعی
🔸برخی می گویند جانم فدای رهبر ولی تابع کدخدا هستند
سروش
http://sapp.ir/mesbahedustan
ایتا:
https://eitaa.com/mesbahedustan
آی گپ:
http://igap.net/mesbahedustan
🔰🔸جلسه اول درس اخلاق رمضان 1439
↙️ایمان چیست؟
🔷دو شرط ایجابی و سه شرط سلبی برای ایمان
🔆 علامه مصباح:
🔹 معرفت و محبت اسباب ایجابی تحقق ایمان هستند، اما التزام به لوازم آن، یک شرط سلبی هم دارد. ما در کارها و زندگیمان همیشه با عوامل سلبی سروکار داریم.
🔸 فرض بفرمایید که میخواهیم آتشی را روشن کنیم. روشن است که باید هیزمی فراهم کنیم و کبریتی به آن بزنیم تا روشن شود و آتش بگیرد. این را همه میدانیم که شرط وجود آتش است، اما اگر اتفاقا باران آمده بود و هیزمها خیس بود، هرچه کبریت بزنیم، هیزمها آتش نمیگیرد؛ زیرا رطوبت داشتن هیزم مانع آتش گرفتن آن است.
↙️ اولین شرط سلبی برای ایمان: مخالفت با هوای نفس
🔹برای اینکه پدیدهای تحقق پیدا کند، افزون بر وجود شرطهای ایجابی، باید موانع و شرطهای سلبی آن نیز نباشند. ما باید افزون بر داشتن معرفت و محبت، از هوای نفس مخالف با آن محبت، خالی باشیم و اگر هوای نفسی داشته باشیم که چیز دیگری را برای ما زیباتر و لذتبخشتر جلوه دهد، دنبال آن میرویم.
↙️ دومین شرط سلبی برای ایمان: فریب نخوردن از دنیا
🔸 عامل دوم «دنیا»ست. خداوند در قرآن میفرماید: فَلَا تَغُرَّنَّكُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا وَلَا يَغُرَّنَّكُم بِاللَّهِ الْغَرُورُ. دنیا نیز از مسائلی است که در فرهنگ عمومی مسلمانها شایع است. همه این حدیث را میدانند که حب الدنيا رأس کل خطيئة. اساس هر گناهی حب دنیاست.
↙️ شرط سلبی سوم: شیطان
🔹 عامل سوم نیز شیطان است. قرآن میگوید: شیطان شما را گمراه و جهنمی میکند؛ از او پیروی نکنید؛ أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يَا بَنِي آدَمَ أَن لَّا تَعْبُدُوا الشَّيْطَانَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُّبِينٌ. این خطاب خداوند خطاب به همه انسانهاست و کلمه بنیآدم شامل پیغمبران و معصومان نیز میشود.
🔸 وجود این سه عامل مانع میشود که انسان آنچه را میداند جدی بگیرد و به آن عمل کند. اگر میخواهیم موفق شویم و به سعادت برسیم، باید با این سه عامل مبارزه کنیم.
مشروح:
http://mesbahyazdi.ir/node/6793
🔰🔸جلسه دوم درس اخلاق رمضان 1439
↙️ جنگ عقل و نفس
🔹 نفس معنای مختلفی دارد؛ خود، شخص و روح سه معنا برای نفس هستند که البته بار ارزشی منفی یا مثبت ندارند. اما آن نفس در معنای دیگری به کار می رود که یکی از معانی آن غالبا در مقابل عقل قرار می گیرد و بار ارزشی منفی دارد.
🔸 عقل است که میاندیشد که این کار در همین جا، در خانوادهام، در محیط، در شهر، در زندگی تا دم مرگ، حتی بعد از آن تا روز قیامت چه لوازمی دارد و و بالاخره آیا باعث میشود که من به بهشت بروم یا به جهنم. عقل باید همه اینها را حساب کند تا بگوید این کار را بکن یا نکن.
🔹 اما حکم نفس ( در معنا با بار ارزشی منفی ) فقط برخاسته از غرایز است؛ همان غرایزی که در حیوانات نیز وجود دارد. این است که این دو غالبا با هم سازگار نیستند. غالبا آن چیزی که انسان بر اساس غریزه میخواهد، همان چیزی نیست که عقل میگوید؛
🔸 انسان روزه میگیرد، غریزه میگوید: غذا بخور، اما عقل میگوید: نخور! وقتی انسان به سن بلوغ میرسد، غرایز حیوانیاش تقویت میشود و آن غریزه میگوید: هر جایی که شد به هر وسیلهای اعمال غریزه کن؛ شرطی ندارد! اما عقل میگوید: حساب کن که اگر این طور عمل کردی چه نتایجی بر آن بار میشود و فکر آن را هم باید کرد.
🔹 این دو غالبا با هم نمیسازند؛ البته گاهی اتفاق میافتد که با هم در یک سو باشند.
🔸 برای مثال، ازدواج چیزی است که هم غریزه انسان به آن تمایل دارد، هم عقل به آن حکم میکند و هم دستور شرع است. البته فرض ما این است که عقل و شرع با هم همراه هستند.
🔹 جنگ بین نفس و عقل به این معناست که غرایز انسان اقتضائاتی دارد که همیشه با حکم عقل موافق نیست. پیروی از هوای نفس یعنی پیروی از غرایزی که در ما وجود دارد، بدون اینکه به حکم عقل و حکم شرع نظر داشته باشیم.
🔸 البته نفس معانی دیگری هم دارد که دارای بار ارزشی مثبت است مانند لفس لوامه و نفس مطمئنه.
@mesbahedustan
@tabyinir
مشروح در :
http://mesbahyazdi.ir/node/6794
🔰🔸جلسه سوم درس اخلاق رمضان 1439 (قسمت اول)
↙️ جایگاه عقل و دین در شناخت ارزش ها
🔹 آیا هر چیزی که مقتضای غرایز ما باشد، عاملی سلبی است و باید از آن اجتناب کرد یا اینگونه نیست؟هر چند گاهی مقتضای غرایز ما با آن چه در رسیدن ما به کمالات مؤثر است، همسو میشوند؛ مانند ازدواج.
🔸 پاسخ اجمالی این پرسش آن است که در برخی از مسایل خداوند متعال از راه عقلی که به ما داده است، به ما میفهماند که اشباع این غریزه در این شکل، در این حد، در این مکان و در این زمان مانع سعادت انسان میشود. کمابیش همه انسانها نیز این چیزها را قبول دارند و هر خواستهای را در هر جایی اشباع نمیکنند. برای مثال حیایی که انسان دارد باعث میشود که در بعضی جاها اصلا بعضی غرایزش را مطرح نکند و درصدد اشباعش برنیاید. هیچ کس وسط خیابان هر کاری که در اتاق خلوتش انجام میدهد، انجام نمیدهد. اینها ریشهای عقلایی دارد. کودک یتیمی را فرض کنید که یک شیرینی دارد و دلش به آن خوش است. در اینجا عقل بدی گرفتن این شیرینی از دست این کودک را میفهمد؛ اگرچه ممکن است با گرفتن آن غریزه انسان اشباع شده و گرسنگیاش برطرف شود.
🔹 ولی همهجا این طور نیست و به خصوص برای کسانیکه به دین و احکام دینی و واجبات و محرمات معتقد هستند، بسیاری از موارد وجود دارد که دین به آنها میگوید، این کار بد است و نباید آن را انجام داد یا خوب است و باید انجام داد، ولی عقل آن را نمیفهمد. اصلا فایده دین همین است. دین آمده است تا به عقل در جایی کمک کند که نمیتواند ما را به آنچه موجب سعادتمان است هدایت کند. به این ترتیب برای ما از راه عقل و وحی ثابت میشود که این پیروی از هوای نفس با سعادت ابدی ما منافات دارد و نباید انجام دهیم. اگر این احکام شرع نبود ما بسیاری از مسایل را نمیتوانستیم اثبات کنیم. اما همه مکاتب فلسفه اخلاق اینگونه نیستند.
@mesbahedustan
@tabyinir
مشروح :
http://mesbahyazdi.ir/node/6796
🔰🔸جلسه سوم درس اخلاق رمضان 1439 (قسمت دوم)
↙️ ارزش مطلق آزادی در فرهنگ الحادی
🔹 متأسفانه علیرغم پیشرفتهایی که انسان در جهات علمی و عقلانی کرده است، در جهات اخلاقی بیش از نود درصد تنزل کرده است. امروز همه محافل علمی و دانشگاههای دنیا یک چیز را ارزش مطلق میدانند که فقط استثنائاتی میتواند داشته باشد؛ و آن ارزش هم این است که به هر چه دلت میخواهد، عمل کن؛ آزادی به معنای عام آن! این یکی از ارزشهایی است که امروز در همه دنیا شناخته شده و مورد قبول است.
🔸 بزرگان کشورهایی که به عنوان پیشرفتهترین کشورها شناخته میشوند، گاهی میگویند: ما افتخار میکنیم که در کشور ما طوری است که هر کس میتواند هر طور دلش میخواهد زندگی کند. ما هم در سفرهایی که به این کشورها داشتهایم با این صحنه و منطق مواجه بودهایم؛ صحنههایی که بیان آن واقعا شرمآور است.
🔹 اینکه انسان هر طور دلش میخواهد رفتار کند، به معنای بیبند و باری اخلاقی است، اما امروز خود این مسئله به عنوان یک ارزش مهم شناخته میشود و در بحثها، سخنرانیها، کتابها ونوشتههایشان، و حتی در کلاسهایی که برای بحثهای اخلاقی برگزار میشود و در آن درباره فلسفه ارزشها صحبت میکنند، آن را جزو مسلمات میدانند. میگویند: اصل آزادی است و هیچ چیزی از این آزادی بالاتر نیست.
↙️ ارزش آزادی در چارچوب سعادت انسان
🔹 به هر حال این یک اختلاف مبنایی بین همه ادیان (بهخصوص دین اسلام) با فرهنگ الحادی است که امروز سراسر دنیا را فراگرفته است. در این فرهنگ بالاترین ارزشی که دیگر در مقابل آن نمیشود سخن گفت، این است که «دلم میخواهد و دوست میدارم»، واگر کسی با این مخالفت کند، بزرگترین جنایت را به بشریت کرده و نماد خشونت است، و باید هرگونه فحش و تهمتی را نثارش کرد تا دیگر سخنش خریدار نداشته باشد.
🔸 اینکه ما میگوییم هوای نفس عاملی منفی برای سعادت است و شرط تأثیر عوامل سعادت در رساندن انسان به سعادت حقیقی این است که انسان تابع هوای نفس نباشد، براساس ارزشهای اسلامی است؛ وگرنه براساس ارزشهای الحادی که دنیای امروز میپسندد، عکس این مطلب صادق است. برای آنها اصل هوای نفس است.
🔹 به نظر آنها نه تنها هوای نفس بد نیست که یک ارزش مثبت و فوق همه ارزشهاست. این یک مسئله، که ما از ابتدا باید بدانیم اگر در ارزشهای اخلاقی مبنای اسلام را حاکم قرار بدهیم، به معنای محدود کردن غرایز و خواستهای انسان در چارچوبی است که متناسب با سعادت ابدی انسان است، و هر جا که این غرایز با آن سعادت تزاحم پیدا کند، ارزش منفی خواهد داشت.
@mesbahedustan
@tabyinir
مشروح :
http://mesbahyazdi.ir/node/6796
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷 وقتی همه در روز قیامت وانفسا می گویند، پیامبر ما، واامتا می گوید
اما چه میشود که رحمه للعالمین بااین دلسوزی، از امتش آن هم در سخت ترین شرایط که نیاز به کمک او دارند،شکایت می کند؟
#قرآن
@mesbahedustan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷 جلوی دشمنان ذلیل نباشید ...
@mesbahedustan