eitaa logo
MESBAHYAZDI.IR
30.8هزار دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
1.2هزار ویدیو
145 فایل
پایگاه اطلاع رسانی و نشر آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) ارتباط با ادمین: @mesbahyazdi_adm
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | مبعوث رحمت 🔺️بخشی از بیانات آیت الله مصباح یزدی قدس سره در باب سختی های پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله‌علیه‌اله در ابتدای و صبر ایشان ۱۳۹۲/۰۵/۰۲ 💻 @mesbahyazdi_ir
💠 غفلت مایه بدبختی انسان است «وَلَقَدْ ذَرَأْنا لِجَهَنَّمَ كَثیراً مِنَ الْجِنِّ وَالاِْنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لاّيَفْقَهُونَ بِها وَلَهُمْ اَعْيُنٌ لايُبْصِرُونَ بِها وَلَهُمْ اذانٌ لاّيَسْمَعُونَ بِها اُولئِكَ كَالاْنْعامِ بَلْ هُمْ اَضَلُّ اُولئِكَ هُمُ الْغافِلُونَ.» (اعراف ۱۷۹) «ترجمه: و حقّا كه ما بسيارى از جن و انس را (گويى) براى دوزخ آفريده‌ايم، زيرا كه دل‌ها دارند ولى (حقايق را) بدان نمى‌فهمند، و چشم‌ها دارند ولى بدان (به عبرت) نمى‌نگرند و گوش‌ها دارند ولى بدان (معارف حقّه را) نمى‌شنوند؛ آنها مانند چهارپايانند بلكه گمراه ترند (زيرا با داشتن استعداد رشد و تكامل، به راه باطل مى‌روند) و آنها همان غافلانند.» 🔹️مایه بدبختى کسانى که به عذاب ابدى و شقاوت جاودانى مبتلا مى‌شوند، همان غفلت و ناآگاهى ایشان از حقائقى است که انسانیت انسان اقتضاى آگاهى، التفات و توجّه به آنها را دارد و به همین لحاظ، این افراد از نظر ارزش از حیوانات هم که مقتضاى طبعشان غفلت و ناآگاهى است ـ پست‌تر مى‌شوند. طبعاً، از این آیه و آیات مشابه نیز مى‌توان دریافت که آنچه در نقطه مقابل غفلت واقع مى‌شود؛ یعنى، توجّه و التفات و آگاهى، نیز مایه سعادت انسان خواهد بود. اخلاق در قرآن جلد دوم صفحه ۷۹ ترجمه آیه از آیت الله مشکینی 💻 @mesbahyazdi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | رابطه معرفت با محبت 🔺️قسمت پنجاه و پنجم از سلسله جلسات حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) با موضوع « » 🎞 جهت مشاهده با کیفیت بالا: https://aparat.com/v/6I7aJ 💻 @mesbahyazdi_ir
💠سلیمان قدرت را برای ترویج دین طلب می‌کرد «وَهَبْ لى مُلْكَاً لا يَنْبَغى لاِحَد مِنْ بَعْدى.» (ص ۳۵)‌ «گفت: پروردگارا، مرا ببخش، و به من حكومتى (به نحو اعجاز) عطا كن كه براى احدى بعد از من سزا نباشد.» 🔹اشکال قدرتهاى مادّى و دنیوى در همین بازدارندگى آنها است و اگر انسان را متوقّف نمى‌کردند و مانع ترقّى و تعالى انسان نمى‌شدند و عوارض سوء اجتماعى و اخلاقى به دنبالشان نبود، تحصیل آنها اشکالى نداشت. سلیمان پیامبر الهى از خداوند قدرت فوق‌العاده‌اى را طلب مى‌کرد، اما همین قدرتى را که به شدّت از خدا طلب مى‌کرد، هدف اصلىِ او نبود و به آن دلبستگى نداشت؛ بلکه، قدرت را مى‌خواست تا در سایه آن، دین خدا و آیین حقّ را ترویج و قدرتمندان مشرک و غیر مسلمان را به سوى اسلام و آیین الهى بکشاند. بنابراین، او چنین قدرتى را مى‌خواست تا از آن به صورت وسیله‌اى براى وصول به کمالى برتر بهره‌بردارى کند. از اینجاست که مى‌بینیم او هیچ گاه از قدرت فوق العاده خود سوء استفاده نمى‌کرد و و در حدّى اوج گرفته بود که نه تنها بر انسانها بلکه، بر جنّیان نیز ـ آنچنان که قرآن گفته است ـ فرمان مى‌راند، ولى، با چنین قدرتى او خودش یک لقمه نان جو خشک مى‌خورد و مغرور قدرت خویش نبود. 🔸اگر انسان به هر مقامى که رسید به ضعفهاى خود بیندیشد و به نداریها و ناتوانیها توجّه داشته باشد، هیچ گاه متکبر نمى‌شود. انسانهاى شایسته و اولیاى خدا هر چه قدرتشان بیشتر مى‌شود، ضعف خود را بیشتر درک مى‌کنند و متواضع‌تر مى‌شوند؛ یعنى مشاهده مى‌کنند که این قدرت مال آنها نیست، بلکه، هرچقدر زیاد هم که باشد قدرت الهى است که در اختیار آنان قرار داده است و منهاى قدرت الهى انسان ذاتاً چیزى از خود ندارد و نیز هر چقدر که قدرتشان هم زیادتر بشود با معرفت بالایى که دارند، خود را در سیطره قدرتى بالاتر مى‌بینند که این قدرتها در مقایسه با آن بسیار ناچیز خواهد بود. اخلاق در قرآن جلد دوم صفحه ۱۲۷ ترجمه آیه، از آیت الله مشکینی 💻 @mesbahyazdi_ir
💠«لهو» انسان را از خود بیگانه می‌کند «ذَرْهُمْ يَأْكُلُوا وَيَتَمَتَّعُوا وَيُلْهِهِمُ الاْمَلُ فَسَوْفَ يَعْلَمُون (حجر ۳) «ترجمه: آنان را (به حال خود) واگذار تا بخورند و (از لذائذ دنيا) برخوردار شوند و آرزوها مشغولشان كند، كه به زودى خواهند فهميد.» 🔹️علّت اینکه بسیارى از افعال به عنوان «لهو» تحریم شده همین است که انسان را از خود غافل و بیخود مى‌کند؛ زیرا منشأ صدور هر کار صحیحى در انسان، توجّه به خویشتن است: توجّه به اینکه چه کسى هست؟ کجا هست؟ چه کارى برایش مصلحت دارد و چه کارى مصلحت ندارد؟ چه کارى را باید انجام دهد و چه کارى را نباید انجام دهد؟ صرفاً، در صورت توجّه است که انسان مى‌تواند راه درست را انتخاب کند. امّا وقتى عوامل خارجى آنچنان بر وى مسلّط شدند و مقهورش کردند که اصلا غافل شد و دیگر توجّهى به خودش ندارد قدرت گزینش از او گرفته خواهد شد و به اصطلاح قرآن گرفتار حالت لهو مى‌شود حالتى که در بعضى مراتب حرام است و در مراتب دیگرى اخلاقاً مذموم. اخلاق در قرآن جلد دوم صفحه ۸۹ ترجمه آیه، از آیت الله مشکینی 💻 @mesbahyazdi_ir
📚 «شکوه نجوا» ✴برشی از کتاب: 🔹️بیش تر از نصف درخواست پاک شدن از آلودگی‌ها و بقیه آن نام بردن از کمالات و صفات عالی الهی است که به امید افاضه برکت و رحمت خوانده می شود. پس بخش اول زمینه‌ساز است چون بیشترین کلمه ای که در آن بخش به کار رفته است عفو و مشتقات آن است. 💻 @mesbahyazdi_ir
991226-شکوه نجوا(1).pdf
1.41M
📚 «شکوه نجوا» نویسنده: آیت الله محمد تقی مصباح یزدی ◀️ توضیح کوتاه درباره کتاب: اين کتاب شرح و توضيح مناجات شريف شعبانيه و مناجات المريدين است که ضمن آن حضرت استاد مباحث آموزنده اخلاقي و معرفتي آنها را يادآور شده اند. ◀️رؤوس مطالب کتاب: اهميت ذکر صلوات با نگاهي به نقش صلوات در استجابت دعا، فرق بين ندا، دعا و نجوا، علم الهي نسبت به حال و موقعيت انسان، انواع عذرخواهي و پذيرش عذر، سادهترين راه ايجاد محبت به خداوند، توضيح درباره ولايت و انواع آن، اشاره به محبت به عنوان محوريترين مفهوم در مناجات المريدين، آثار محبت الهي و راههاي محبوبيت در پيشگاه خداوند. ناشر: انتشارات مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) قیمت: ۱۶٨/۰۰۰ ریال لینک فروش اینترنتی: 🌐 http://eshop.iki.ac.ir/shop/7/Product/2892 💻 @mesbahyazdi_ir
💠توجه به خویشتن، ریشه اصلی همه خیرات است «یا اَيُّهَا الَّذینَ امَنُوا عَلَيْكُمْ اَنْفُسَكُمْ لايَضُرُّكُمْ مَنْ ضَلَّ اِذا اهْتَدَيْتُمْ.» (مائده ۱۰۵) «ترجمه: اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد، مراقب خودتان باشيد، اگر شما خود هدايت يافتيد (ضلالت) كسى كه گمراه شده به شما زيانى نمى‌رساند (هر چند بايد او را نيز دعوت كنيد)، بازگشت همۀ شما به سوى خداست پس شما را از آنچه مى‌كرديد آگاه خواهد نمود.» 🔷این آیه مى‌گوید که انسان باید به خودش بپردازد و به فکر منافع و مصالح واقعى خودش باشد؛ ولى، این در صورتى میسور است که انسان توجّه به خویش داشته باشد و در صورت غفلت، تشخیص اینکه چه کارى براى انسان مفید است که انجام دهد و چه کارى مضرّ و زیانبار است که باید ترک کند امرى دشوار است و به فکر انسان راه پیدا نمى‌کند. بنابراین، مى‌توان گفت: توجّه به خویش ریشه اصلى همه کارهاى خیر و مفید خواهد بود، چنانکه غفلت و بى‌توجهى نسبت به خویش و به اصطلاح از خودبیگانگى، آینده انسان را یکباره تباه مى‌کند. اخلاق در قرآن جلد دوم صفحه ۹۰ ترجمه آیه، از آیت الله مشکینی 💻 @mesbahyazdi_ir
📸 | چیزی از خزانه خدا کم نمی‌شود 🔸️اهمیت و لطف محب (علیه‌السلام) بودن آنچنان برای پروردگار ارزشمند است که خداوند ابایی ندارد بخاطر ایشان همه بندگانش را مورد بخشش و رحمت قرار دهد. با بخشیدن عباد چیزی از خزانه رحمت خداوند کم نمی‌شود و تنها عاملی که رحمت خداوند را محدود می‌کند این است که خلاف حکمت او باشد. 💻 @mesbahyazdi_ir
📸 | به خودمان می‌رسد «اللهم صل علی محمد و آل محمد» «خداوندا؛ بر محمد و آل محمد رحمت فرست.» 🔸️بازگشت اين صلوات‌ها به خود انسان‌هاست. چرا كه ما براى پيامبر صلى الله عليه وآله و خاندانش طلب رحمت مى‌كنيم و چون ظرف وجودى آنان لبريز از رحمت الاهى است و نيازى به آن ندارند، اين رحمت به كسانى كه تحت ولايت آن‌ها هستند سرازير مى‌شود 🔹️درست مثل آن‌كه، شخصى ليوانى را پر از آب كرده است و روى آن آب، آبى بريزد. قطعاً در ظرفى كه زير آن ليوان وجود دارد، سرازير شده، موجوداتى كه در آن ظرف يا اطراف آن هستند بهره مى‌گيرند. بنابراين هر كس صلوات مى‌فرستد؛ بركت اين صلوات به خود او و ديگران مى‌رسد. 📚 کتاب شکوه نجوا، ص ۱۲ و ۱۳ ١ 💻 @mesbahyazdi_ir
💠برتری‌های مادّی سرابی بیش نیست «تِلْكَ الدّارُ الآخِرَةُ نَجْعَلُها لِلَّذینَ لا يُریدُونَ عُلُوَّاً فى الأرْضِ وَلا فَساداً.» (قصص ۸۳) «ترجمه: آن خانۀ برتر و والاى آخرت را از آن كسانى قرار مى‌دهيم كه در روى زمين ارادۀ برترى و تسلط (بر ديگران) و فساد و تباهى ندارند.» 🔹️اکنون این سؤال مطرح مى‌شود که آیا آیاتى که ما از برترى طلبى باز مى‌دارند، این مفهوم را القا مى‌کنند که انسان باید قانع باشد و هیچ‌گاه در فکر صعود به مقامهاى بالاتر نیفتد؟ در این صورت، آیات فوق ما را امر به رکود، ایستادن و توقّف کرده‌اند و این خلاف اصلى است که تاکنون بر آن تأکید داشته و گفته‌ایم: آدمى هیچ وقت نباید به آنچه که دارد قانع و بر آن متوقّف شود، بلکه، پیوسته باید نداریها و کمبودها مدّ نظر و مورد توجّه او باشند تا با جبران آنها واجد کمالات بیشترى شود. 🔸️در پاسخ سؤال فوق باید بگوییم: این آیات هیچگاه ما را وادار به رکود و توقّف نمى‌کنند، بلکه، این حقیقت را به ما مى‌آموزند که برتریهائى مادّى و زمینى، که خیلى‌ها بدان دل بسته‌اند، حقیقت ندارند، بلکه، برتریهاى دروغین هستند که انسان را از وصول به برتریهاى حقیقى باز مى‌دارند. بینش قرآنى به ما مى‌آموزد که برتریهاى مادّى، در واقع، هدف نهایى و آخرین نقطه تعالى انسان نیستند. و مطلوبيّت ذاتى ندارند بلکه، در حدّ ابزار و وسیله‌اى بیش نیستند و ارزش آنها ارزشى غیرى است که در پرتو ارزش ذاتى ِ اهداف نهایى و در مسیر وصول به آنها تحقّق مى‌یابد. 🔹️برتریهاى مادّى نمى‌توانند درد انسان را دوا و نیاز فطرى وى را برطرف سازند. بلکه، سرابى بیش نیستند و اسباب بازى و گول زننده‌اند. برتریهاى مادّى نقش پستانک را بازى مى‌کنند که کودک را از اینکه پستان پر شیر، مادر را جستجو کند باز مى‌دارد و انسان با دل بستن به این برتریهاى غیر حقیقى، در واقع خود را فریب مى‌دهد، از طلب و جستجوى برتریهاى حقیقى باز مى‌ماند، به فساد و انحراف مى‌افتد و سقوط خواهد کرد. اخلاق در قرآن جلد دوم صفحه ۱۲۵ ترجمه آیه، از آیت الله مشکینی 💻 @mesbahyazdi_ir
🖼 🌳انتشار به مناسبت هفته منابع طبیعی و روز درختکاری ۹۸/۱۲/۲۴ 💻 @mesbahyazdi_ir
🔰 حامیان اسلام سپاه، عزيز بودنش به خاطر اين است كه پاسدار اسلام است وقتى به اصل اسلام در رسانه ها توهین می شود، چه توقعى داريد به توهين نشود، معلوم مى‏شود شما حاميان اسلام هستيد که مورد هجمه اید، پاسداران اسلام توجه شان را معطوف مسائل نظرى و معرفت اسلامی بکنند و از درگير شدن با مسائل فصلى و موسمى پرهيز كنيد. دشمن این را مى‏خواهد که شما را با چيزهاى ساده مشغول كند و از مسائل اساسى باز دارد. ۱۳۷۸/۰۴/۳۰ 💻 @mesbahyazdi_ir
📸 | خدا، دست او شده اگر معتقديم حضرت اباالفضل صلوات الله عليه با آن دست‌هاي بريده‌اش دست كسانى را مى‌گيرد؛ اين همان است كه خدا دست او شده، مصداق همين روايت است که خداوند فرموده: «... يَدَهُ الَّتِي يَبْطِشُ بِهَا» من دست او شدم. ۱۳۹۷/۰۶/۰۲ 💻 @mesbahyazdi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | حضور مرحوم آیت الله مصباح یزدی در مراسم غبار روبی حرم مطهر قمربنی هاشم حضرت اباالفضل علیه السلام ۱۳۹۱/۰۸/۲۴ 💻 @mesbahyazdi_ir
📸 | صلوات «اللهم صل علی محمد و آل محمد» «خداوندا؛ بر محمد و آل محمد رحمت فرست.» 🔸️انسان وقتى مى‌خواهد از بزرگی چيزى درخواست كند ولى در خود چنين لياقتى نمى‌بيند؛ بنابر اصول روان‌شناسى اوّل باید توجّه آن شخص بزرگ را به مطلوبش جلب كرده، سپس خواسته خود را مطرح نمايد. به عنوان مثال ابتدا به فرزند او اظهار ارادت كرده و كم‌كم زمينه درخواست خود را فراهم نمايد. 🔹️بى‌ترديد ما انسان‌ها به دليل گناهان‌مان، شايستگى درخواست از پيشگاه با عظمت پروردگار را نداريم و از سوى ديگر چاره‌اى جز درخواست از درگاه او نيست، پس، بايد لياقت درخواست را پيدا كنيم و براى اين كار هيچ چيز بهتر از طلب رحمت براى اولياى الاهى نيست. 🔸️از این‌رو، با صلوات فرستادن براى عزيزترين دوستان خدا، لياقت جلب توجّه الاهى را پيدا كرده، درخواست‌هاى خود را مطرح مى‌نماييم. 📚 کتاب شکوه نجوا، ص ۱۴ ۲ 💻 @mesbahyazdi_ir
💠اعتقادات ظنی دیر یا زود فرو می‌ریزد «اِنْ يَتَّبِعُونَ اِلاَّ الظَنَّ وَاِنَّ الظَنَّ لا يُغْنى مِنَ الْحَقِّ شَيْئاً.» (نجم ۲۸) «ترجمه: آنها جز از ظنّ و گمان پيروى نمى‌كنند، و بى‌ترديد ظنّ و گمان به هيچ وجه از حق بى‌نياز نمى‌كند.» 🔹این راه صحیحى نیست که انسان در مقام شناختن حقایق، به اعتقادات ظنّى اکتفا کند. نرفتن به دنبال علم و یقین و بسنده کردن به ظنّ و گمان، راه خطرناکى است و ضمانت صحّت ندارد. اگر ما اعتقاد و بینشى پیدا کردیم که مطابق با واقع نبود از آنجا که، اساسى ندارد نه تنها از آن تکاملى براى ما حاصل نمى‌شود، بلکه ما را به بیراهه مى‌کشاند. کسى که اساس روش زندگى و رفتارى خود را بر ظنّ و گمان بنا کند همانند کسى است که پى ساختمان خویش را بر لبه پرتگاهى که در حال ریزش است و به تعبیر قرآن «على شفا جرف هار» بنا کند که در این صورت ساختمان او ریشه و اساسى ندارد و دیر یا زود فرو خواهد ریخت و در جهنّم سقوط مى‌کند. «فانهار به فى نار جهنّم.» اخلاق در قرآن جلد دوم صفحه۱۰۱ ترجمه آیه، از آیت الله مشکینی 💻 @mesbahyazdi_ir
📸 | صدایم را بشنو! «وَاسْمَعْ دُعايى اِذا دَعَوْتُكَ وَاسْمَعْ نِدائى اِذا نادَيْتُكَ وَ اَقْبِلْ عَلَىَّ اِذا ناجَيْتُكَ؛» « و بشنو دعايم را آن‌گاه كه تو را مى‌خوانم و بشنو ندايم را آن‌گاه كه تو را ندا مى‌كنم و رو به من بياور آن‌گاه كه با تو مناجات مى‌كنم.» 🔸️خداوندى كه به هر چيزى عالم است، هر صدايى را مى‌شنود و هر چيزى را مى‌بيند؛ چگونه ممكن است صدايى را نشنود و ما از او درخواست شنيدن صدا و نداى خود را داشته باشيم؟ 🔹️جواب آن است كه منظور از اين شنيدن اجابت است. چنان‌كه در محاورات عرفى مى‌گوييم: «فلان شخص حرف مرا شنيد» و منظور ما ترتيب اثر دادن است نه رسيدن صدا به گوش او. و شايد منظور از شنيدن، عنايت خاص باشد، همان‌طور كه ما با كسى حرف مى‌زنيم و او علاوه بر آن كه صدا به گوش او مى‌رسد، توجّه خاصى نيز مى‌نمايد 📚 کتاب شکوه نجوا، ص ۱۶ و ۱۷ ۳ 💻 @mesbahyazdi_ir
📸 | لذت مناجات! «رَبَّنا ما خَلَقْتَ هذا باطِلا» 🔸 امام سجاد (علیه السلام) وقتى سحرگاهان به آسمان نگاه مى‌کند و آیات آخر سوره آل عمران را تلاوت مى‌کند، که «رَبَّنا ما خَلَقْتَ هذا باطِلا...»، مانند سیل از چشمانش سرازیر مى‌شود و در لذت مناجات با خداى متعال غرق مى‌گردد. به راستى این چه لذتى است که اولیاى الهى از آن متلذذ مى‌شوند؟! پیام مولا از بستر شهادت، ص ۲۰۳ 💻 @mesbahyazdi_ir
📋 | آیین اختتامیه کنگره شعر مصباح 🕯بزرگداشت علامه محمدتقی مصباح یزدی ✅ با سخنرانی : دکتر محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ✅ با حضور: حجت‌الاسلام‌والمسلمین زکریا اخلاقی دکتر علیرضا قزوه علی‌محمد مؤدب حجت‌الاسلام‌والمسلمین جواد محمدزمانی دکتر عالیه مهرابی سیدمهدی موسوی میلاد عرفان‌پور ✅با تلاوت: حاج قاسم مقدسی ✅با اجرای: نجم‌الدین شریعتی 🔸️مکان: تهران، میدان بهارستان، نرسیده به چهارراه سرچشمه، انتهای کوچه شهید صیرفی‌پور، مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی 🔹️زمان: چهارشنبه، هجدهم اسفند ۱۴۰۰، ساعت ۱۵ 💻 @mesbahyazdi_ir
💠 هر پرسشی درست و بجا نیست «یا أَيُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَسْئَلُوا عَنْ أَشْیاءَ إِنْ تُبْدَ لَكُمْ تَسُؤْكُمْ وَاِنْ تَسْئَلُوا عَنْها حینَ يُنَزِّلُ القُرآنُ تُبْدَ لَكُمْ عَفَا اللّهُ عَنْها وَاللّهُ غَفُورٌ حَلیمٌ قَدْ سَأَلَها قَومٌ مِنْ قَبْلِكُمْ ثُمَّ اَصْبَحُوا بِها کافِرینَ.» (مائده ۱۰۱ و ۱۰۲) اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد، از چيزهايى كه اگر براى شما آشكار گردد ناراحت و غمگينتان مى‌كند (از پيامبر) مپرسيد و اگر هنگامى كه قرآن نازل مى‌گردد (و فرشتۀ وحى حاضر است) از آنها بپرسيد بر شما آشكار مى‌گردد خداوند از آنها (از پرسش هاى نارواى گذشته) درگذشت و خداوند بسيار آمرزنده و بردبار است. البته گروهى پيش از شما نيز اين چيزها را پرسيدند، سپس بدان كافر شدند. 🔹️پرسش و سؤال، راه کسب علم و گرفتن اطلاعات است و از آنجا که هر علمى مفید نیست هر سؤالى نیز درست و به جا نمى‌تواند باشد و ارزش مثبت یا منفى هر علمى به سؤالات مربوط به آن نیز سرایت خواهد کرد و از اینجاست که قرآن در مواردى امر مى‌کند به اینکه درباره آنچه را که نمى‌دانید بپرسید. «فَسْئَلُوا اَهلَ الذِّكْرِ إنْ كُنتُمْ لا تَعْلَمُونَ.» (نحل ۴۳) پس سؤال کنید از اهل ذکر اگر نمى‌دانید. و در مواردى از پرس و جو ما را منع مى‌کند کنجکاوى و پرس و جو درباره آنچه که دانستنش حرام است و یا براى انسان مشکل مى‌آفریند و تکلیف او را سنگین و طاقت فرسا مى‌کند تا جایى که ممکن است منشأ کفر و الحاد او بشود. از این رو در تعدادى از آیات به مؤمنین دستور مى‌دهد که «لا تسئلوا عن اشیاء» یا «و لا تجسّسوا». 🔸️قرآن، داستان بنى اسرائیل را نقل مى‌کند که با پرسشهاى بیجا و بى‌مورد خود از حضرت موسى ، کار را بر خود مشکل مى‌ساختند و این کمترین زیانى است که بر این سؤالهاى بنى‌اسرائیلى بار مى‌شود. بنابراین، حدّ و مرز کنجکاوى و پرس و جوى خود را باید رعایت کنیم تا درگیر نتایج سوء آن نشویم. اخلاق در قرآن جلد دوم صفحه ۱۰۶ ترجمه آیه، از آیت الله مشکینی 💻 @mesbahyazdi_ir
💠شیطان آدم را با وعده قدرت فریب داد «یا آدَمُ هَلْ اَدُلُّكَ عَلى شَجَرَةِ الْخُلْدِ وَمُلْک لا يَبْلى.» (طه ۱۲۰) «ترجمه: پس شيطان او را وسوسه كرد، گفت: اى آدم، آيا تو را به درخت جاودانى و ملكى كهنه نشدنى راهنمايى كنم ؟ (درختى كه تا ابد ميوه دهد و يا ميوه‌اش حيات ابدى بخشد و سلطنتى كه به هيچ حادثه‌اى ضعيف يا زايل نگردد).» 🔹️شیطان براى وسوسه آدم و فریب دادن او روى قدرت تکیه کرد و خواست از مطلوب بودن آن و گرایشى که آدم نسبت به آن دارد سوء استفاده کند و آدم را به بیراهه بکشاند. از این رو، به وى گفت: آیا مى‌خواهى ترا به سلطنت بى‌زوال و کهنه نشدنى هدایت کنم؟ «سلطنت» و به تعبیر موجود در خود آیه «ملک» در واقع سمبل قدرت است. بزرگترین قدرت انسان عبارت از تسلط بر دیگران؛ یعنى، قدرت اجتماعى است. و تسلّط بر دیگران یا قدرت اجتماعى همان است که، ما از آن به «سلطنت» تعبیر مى‌کنیم و در قرآن از آن به «ملک» تعبیر شده است. 🔸️آری شیطان به آدم گفت: اگر جاودانگى و قدرت بى‌زوال مى‌خواهى باید از این شجره (شجرة الخلد یا درخت جاودانگى) تناول کنى. سپس قرآن حکایت مى‌کند که آدم و حوّا تحت تأثیر وسوسه‌هاى شیطان قرار گرفتند و فریب وعده وعیدهاى او را خوردند. در واقع، از داستان فوق، مى‌توان فهمید که شیطان روانشناس ماهرى بود و مى‌دانست که در نهاد انسان میل به قدرت وجود دارد و نقشه‌اش این بود که از وجود این میل سوء استفاده کند و آدم و حوا را به بیراهه بکشاند و او این کار را کرد و موفّق هم شد و این نشانگر وجود این میل در فطرت انسان است و دلالت دارد بر این که آدم حتّى قبل از آنکه هبوط کند و به این عالم بیاید، از چنین میل فطرى برخوردار بوده و همین میل او منشأ سوء استفاده شیطان و فریب خوردن آدم از وى گردیده است. اخلاق در قرآن صفحه ۱۱۵ ترجمه آیه، از آیت الله مشکینی 💻 @mesbahyazdi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | کسی که خدا او را به ولایت می‌پذیرد 🔺️قسمت پنجاه و ششم از سلسله جلسات حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) با موضوع « » 💻 @mesbahyazdi_ir
📸 | دعا،‌ ندا و نجوا «وَاسْمَعْ دُعايى اِذا دَعَوْتُكَ وَاسْمَعْ نِدائى اِذا نادَيْتُكَ وَ اَقْبِلْ عَلَىَّ اِذا ناجَيْتُكَ؛» « و بشنو دعايم را آن‌گاه كه تو را مى‌خوانم و بشنو ندايم را آن‌گاه كه تو را ندا مى‌كنم و رو به من بياور آن‌گاه كه با تو مناجات مى‌كنم.» 🔸️بين اين سه واژه تفاوت‌هايى وجود دارد: «دعا» داراى معنايى گسترده است، يعنى با هر زبانى و به هر كيفيّتى صدا بزنند. 🔹️ولى ندا صدايى بلند و فريادگونه است؛ چه از راه دور، چه نزديك، ولى نه به قصد رساندن صدا به گوش طرف مقابل، بلكه با انگيزه‌اى مانند آرام شدن و تخليه روانى. 🔸️و نجوا به معناى حرف زدن خصوصى با كسى است به گونه‌اى كه ديگرى نمى‌تواند آن را بشنود. پس نجوا سخنى بين دو نفر است كه شخص سوم از شنيدن آن بى‌بهره است. 🔹️به عنوان مثال خداوند مى‌فرمايد: «وقتى كه بنده جز رضايت من هدفى نداشته باشد او را دوست مى‌دارم و در شبهاى تاريك و خلوت‌هاى روز با او مناجات مى‌كنم»؛ يعنى بنده مى‌فهمد خدا با او حرف مى‌زند، ولى هيچ‌كس متوجّه چنين رابطه‌اى نمى‌گرد. 📚کتاب شکوه نجوا، ص۱۹ و ۲۰ ۴ 💻 @mesbahyazdi_ir
💠قدرت حقیقی انسان در بندگی خداست «اِنَّ الْمُتَّقینَ فى جَنّات وَنَهَر فى مَقْعَدِ صِدْق عِنْدَ مَلیک مُقْتَدِر.» (قمر ۵۴ و ۵۵) «ترجمه: همانا پرهيزكاران در بهشت‌ها و باغ‌ها و رودهاى جارى و وسعت زندگى و روشنى دائم خواهند بود. در جايگاهى راستين (جايگاهى در برابر ايمان و عمل راستين، يا تبلور و تجسم يافته از عقايد و كردار راستين) نزد سلطانى با كمال اقتدار.» 🔹️قدرت حقیقى انسان در این است که در سایه قدرت خدا بر همه چیز تسلّط پیدا کند. قدرتى که با حرکت صحیح از زندگى و ستایش و عبادت خدا و فناء در قدرت او به دست آورده و در واقع، این قدرت خداست که از این مجرا ظاهر مى‌شود. میل به قدرت در وجود انسان قرار داده شده براى این که انسان را در این مسیر و به سوى این نقطه سیر بدهد و قدرت حقیقى انسان این است که بنده خدا بشود تا قدرت خدا در وجود او ظاهر گردد. بنابراین، اکتفا کردن به قدرتهاى محدود مادّى، دنیوى و اعتبارى و دلبستگى به آن به طورى که انسان را از وصول به این قدرت حقیقى برتر باز دارد کارى است نادرست، و قرآن نیز همین را محکوم کرده است نه قدرت طلبى به هر شکلش را. اخلاق در قرآن جلد دوم صفحه ۱۲۶ ترجمه آیه، از آیت الله مشکینی 💻 @mesbahyazdi_ir