۹ خرداد ۱۴۰۲
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
#تفسیر_قران_جلسه_92
🌹 آیه ۹۶ سوره مائده
💥 أُحِلَّ لَكُمْ صَيْدُ الْبَحْرِ وَ طَعَامُهُ مَتَاعًا لَكُمْ وَ لِلسَّيَّارَةِ ۖ وَ حُرِّمَ عَلَيْكُمْ صَيْدُ الْبَرِّ مَا دُمْتُمْ حُرُمًا ۗ وَا تَّقُوا اللَّهَ الَّذِيٓ إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ
#ترجمه: صید دریا و خوراكی آن برای شما حلال شده که بهره ای برای شما و کاروانیان است و شكار صحرایی تا زمانی كه مُحرم هستید بر شما حرام است.
و خدا را تقوا پیشه کنید همان کسی كه به سوی او محشور می شوید.
🌷 #الْبَحْر: دریا
🌷 #طَعَامُهُ: خوراکی آن
🌷 #مَتَاع: بهره
🌷 #سَّيَّارَة: گروه مسافر، کاروان
🌷 #الْبَرِّ: خشکی
🌷 #تُحْشَرُونَ: محشور می شوید
این آیه در ادامه آیات قبلی در مورد احکام #صید و #شکار در زمان احرام حج یا عمره است.
در اين آيه پيرامون صيدهاى دريا سخن به ميان آورده، مى فرماید: «أُحِلَّ لَكُمْ صَيْدُ الْبَحْرِ وَ طَعامُهُ؛ صید دریا و خوراکی آن برای شما حلال شده»
منظور از « #طعام » همان خوراكى است كه از ماهيان صيد شده ترتيب داده مى شود، زيرا آيه مىخواهد دو چيز را مجاز كند نخست صيد كردن و ديگر خوردن غذاى صيد شده.
سپس به فلسفه اين حكم اشاره كرده که به خاطر اين است كه شما و مسافران بتوانيد بهره ببريد «مَتاعاً لَكُمْ وَ لِلسَّيّارَةِ؛ بهره ای برای شما و کاروانیان است»
يعنى به خاطر اين كه در حال احرام براى #تغذيه به زحمت نيفتيد و بتوانيد از يک نوع صيد بهره مند شويد، اين اجازه در مورد #صيد_دريا به شما داده شده است.
بار ديگر به عنوان تأكيد به حكم سابق بازگشته، مى فرمايد: «وَ حُرِّمَ عَلَيْكُمْ صَيْدُ الْبَرِّ ما دُمْتُمْ حُرُماً؛ و شکار صحرایی تا زمانی که در حال احرام هستید بر شما حرام است»
و در پايان آيه براى تأكيد تمام احكامى كه ذكر شد مى فرمايد: «وَ اتَّقُوا اللّهَ الَّذِي إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ؛ و خدا را تقوا پیشه کنید همان کسی که به سوی او محشور می شوید»
🔹پیام های آیه ۹۶ سوره مائده🔹
✅ برای افرادی که در حال احرام حج یا عمره هستند، همه راه ها بسته نیست #خداوند در کنار ممنوعیت شکار صحرایی، شکار دریایی را حلال کرده است.
✅ #شکار حیوانات صحرایی در حال احرام، بی تقوایی است.
✅ #ایمان به قیامت و محاسبه اعمال، عامل بازدارنده از گناه است.
✍تهیه و تنظیم : استاد عاشوری
۹ خرداد ۱۴۰۲
۹ خرداد ۱۴۰۲
۹ خرداد ۱۴۰۲
#ذوالقعدة_الحرام
#معرفت_حضرت_قرآن
🕋فضائل حضرت قرآن در کلام نورانی حضرت السلطان علی بن موسی الرضا (علیه آلاف التحیة و الثناء):
✨«هُوَ حَبْلُ اللَّهِ الْمَتِينُ، وَ عُرْوَتُهُ الْوُثْقَى..» (۱)
➖حبل الله
✔️امر خداوند عزوجل به اعتصام به حبل الله «و اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا..» (سوره مبارکه آل عمران، آیه ۱۰۳) که دلالت بر اعتصام بندگان به «حضرت قرآن» دارد، سبب هدایت یافتن ایشان به «صراط مستقیم» یعنی ولایت أميرالمؤمنين علی علیه السلام (۲) و خروج از ابتلائات و فتن می گردد: «.. أَتَانِي جَبْرَئِيلُ فَقَالَ يَا مُحَمَّدُ سَيَكُونُ فِي أُمَّتِكَ فِتْنَةٌ قُلْتُ فَمَا الْمَخْرَجُ مِنْهَا فَقَالَ كِتَابُ اللَّهِ ..هُوَ حَبْلُ اللَّهِ الْمَتِينُ .. مَنِ اعْتَصَمَ بِهِ هُدِيَ إِلى صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ » (۳)
➖عروة الوثقی
✔️آنچه که خداوند عزوجل در تبیین حقیقتِ «تمسّک به عروة الوثقی» بیان فرموده که این امر با کفر به طاغوت و ایمان به الله محقق می شود: «..فَمَنْ يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ يُؤْمِنْ بِاللَّهِ فقد استَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقى..» (سوره مبارکه بقره آيه ۲۵۶) بدین معناست که تنها کسی حقیقتا مُتمَسِّک به حضرت قرآن است که از ولایت طواغیت امّت و اعداء الله برائت جسته و به ولایت امیرالمومنین علی (علیه السلام) ایمان داشته باشد؛ چنانکه حضرت السلطان علی بن موسی الرضا (علیه السلام) در احادیث دیگری بر این مهم تأکید فرمودند «الطَّاغُوت ... هُمُ الَّذِینَ غَصَبُوا آلَ مُحَمَّدٍ (علیهم السلام) حَقَّهُمْ» (۴) و نیز فرموده اند: «مَنْ أَحَبَّ أَنْ يَتَمَسَّكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقى فَلْيَتَمَسَّكْ بِحُبِّ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ» (۵)
📔 منابع 📔
(۱). البرهان فی تفسیر القرآن ج۱ ص۶۵؛ عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج ۲ ص۱۳۰؛ بحار الأنوار ج۸۹ ص۱۴
(۲).عن الرّضا (علیه السلام) فی قوله سبحانه: اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِیمَ هُوَ عَلِیٌّ (علیه السلام)
تأویل الآیات الظاهره ص۵۳۷؛ تفسیر العیاشی، ج۱، ص۲۴؛ تفسیر القمی، ج۲، ص۲۸۰
(۳).تفسیر العیاشی ج۱ ص۳؛ البرهان فی تفسیر القرآن ج۱ ص۱۵؛ بحارالانوار ج۸۹ ص۲۴
(۴).تفسیر القمی، ج۱، ص۸۴؛ بحارالأنوار، ج۸۹، ص۲۶۳
(۵). عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج ۲، ص ۵۸
۹ خرداد ۱۴۰۲
۹ خرداد ۱۴۰۲
۹ خرداد ۱۴۰۲
#ذوالقعدة_الحرام
#معرفت_حضرت_قرآن
🕋فضائل حضرت قرآن در کلام نورانی حضرت السلطان علی بن موسی الرضا (علیه آلاف التحیة و الثناء):
«[الْقُرْآن] هُوَ .. طَرِيقَتُهُ الْمُثْلَى» (۱)
✔️راه برتر و برگزيده ی خداوند
➖خداوند عزوجل بندگان خویش را بر استقامت بر طريق «وَ أَنْ لَوِ اسْتَقامُوا عَلَى الطَّريقَةِ لَأَسْقَيْناهُمْ ماءً غَدَقا» (سوره مبارکه جن، آيه ۱۶) که همان «طريقة المُثلی» (۲) یعنی راه برتر و برگزیده ی خداوند عزوجل است (۳)، ترغیب و توصیه نموده و نتیجه و پاداش آن را «بهرهمندی از نورانیت علم و فراگیری علم کثیر از سرچشمه علم» (۴) معرفی می نماید. «طريقة المُثلی» در یک وجه، «حضرت قرآن» و در وجهی دیگر «ولایت أميرالمؤمنين و أئمه الأطهار علیهم السلام» (۵) است.
📔 منابع 📔
(۱). البرهان فی تفسیر القرآن ج۱ ص۶۵؛ عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج ۲ ص۱۳۰؛ بحار الأنوار ج۸۹ ص۱۴
(۲).«و ان لو استقاموا عَلَى الطَّرِيقَةِ» یعنی الطريقة المثلى
تفسير الصافي ؛ ج۵ ؛ ص۲۳۶
(۳). المثلى تأنيث الأمثل، وهو الأفضل.. يقال فلان أمثل قومه أي: أشرفهم وأفضلهم
مجمع البيان في تفسير القرآن ج ۷ ص۳۵
(۴).عن ابی عبدالله (علیه السلام): لَأَسْقَيْناهُمْ ماءً غَدَقاً قَالَ لَأَذَقْنَاهُمْ عِلْماً كَثِيراً يَتَعَلَّمُونَهُ مِنَ الْأَئِمَّةِ علیهم السلام
تأويل الآيات الظاهرة ص۷۰۳ ؛ البرهان في تفسير القرآن ج ۵ ص ۵۰۹؛ بحارالأنوار، ج۲۴، ص۲۹
(۵).عن أبي جعفر (عليه السلام): قال: یَعْنِی لَوِ اسْتَقَامُوا عَلَی وَلَایَهًِْ عَلِیِّبْنِأَبِیطَالِبٍ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) وَ الْأَوْصِیَاءِ مِنْ وُلْدِهِ (علیه السلام) وَ قَبِلُوا طَاعَتَهُمْ فِی أَمْرِهِمْ وَ نَهْیِهِمْ..»
الکافی، ج۱، ص۲۲۰؛ تفسير نورالثقلین ج۵ ص۴۳۸
۹ خرداد ۱۴۰۲
۹ خرداد ۱۴۰۲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
راهکارهایی ازامام رضاعلیه السلام
برای برکت مال وزندگی وفرزندان
استادعالی
۹ خرداد ۱۴۰۲
۹ خرداد ۱۴۰۲
۱۰ خرداد ۱۴۰۲