eitaa logo
فرهنگی قرآنی مدرسه مشکات
371 دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
964 ویدیو
68 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ 🌹 آیه ۹۶ سوره مائده 💥 أُحِلَّ لَكُمْ صَيْدُ الْبَحْرِ وَ طَعَامُهُ مَتَاعًا لَكُمْ وَ لِلسَّيَّارَةِ ۖ وَ حُرِّمَ عَلَيْكُمْ صَيْدُ الْبَرِّ مَا دُمْتُمْ حُرُمًا ۗ وَا تَّقُوا اللَّهَ الَّذِيٓ إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ : صید دریا و خوراكی آن برای شما حلال شده که بهره ای برای شما و کاروانیان است و شكار صحرایی تا زمانی كه مُحرم هستید بر شما حرام است. و خدا را تقوا پیشه کنید همان کسی كه به سوی او محشور می ‌شوید. 🌷 : دریا 🌷 : خوراکی آن 🌷 : بهره 🌷 : گروه مسافر، کاروان 🌷 : خشکی 🌷 : محشور می شوید این آیه در ادامه آیات قبلی در مورد احکام و در زمان احرام حج یا عمره است. در اين آيه پيرامون صيدهاى دريا سخن به ميان آورده، مى‌ فرماید: «أُحِلَّ لَكُمْ صَيْدُ الْبَحْرِ وَ طَعامُهُ؛ صید دریا و خوراکی آن برای شما حلال شده» منظور از « » همان خوراكى است كه از ماهيان صيد شده ترتيب داده مى ‌شود، زيرا آيه مى‌خواهد دو چيز را مجاز كند نخست صيد كردن و ديگر خوردن غذاى صيد شده. سپس به فلسفه اين حكم اشاره كرده که به خاطر اين است كه شما و مسافران بتوانيد بهره ببريد «مَتاعاً لَكُمْ وَ لِلسَّيّارَةِ؛ بهره ای برای شما و کاروانیان است» يعنى به خاطر اين كه در حال احرام براى به زحمت نيفتيد و بتوانيد از يک نوع صيد بهره ‌مند شويد، اين اجازه در مورد به شما داده شده است. بار ديگر به عنوان تأكيد به حكم سابق بازگشته، مى ‌فرمايد: «وَ حُرِّمَ عَلَيْكُمْ صَيْدُ الْبَرِّ ما دُمْتُمْ حُرُماً؛ و‌ شکار صحرایی تا زمانی که در حال احرام هستید بر شما حرام است» و در پايان آيه براى تأكيد تمام احكامى كه ذكر شد مى ‌فرمايد: «وَ اتَّقُوا اللّهَ الَّذِي إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ؛ و خدا را تقوا پیشه کنید همان کسی که به سوی او محشور می شوید» 🔹پیام های آیه ۹۶ سوره مائده🔹 ✅ برای افرادی که در حال احرام حج یا عمره هستند، همه راه ها بسته نیست در کنار ممنوعیت شکار صحرایی، شکار دریایی را حلال کرده است. ✅ حیوانات صحرایی در حال احرام، بی تقوایی است. ✅ به قیامت و محاسبه اعمال، عامل بازدارنده از گناه است. ✍تهیه و تنظیم : استاد عاشوری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕋فضائل حضرت قرآن در کلام نورانی حضرت السلطان علی بن موسی الرضا (علیه آلاف التحیة و الثناء): ✨«هُوَ حَبْلُ اللَّهِ الْمَتِينُ، وَ عُرْوَتُهُ الْوُثْقَى..» (۱) ➖حبل الله ✔️امر خداوند عزوجل به اعتصام به حبل الله «و اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا..» (سوره مبارکه آل عمران،‌ آیه ۱۰۳) که دلالت بر اعتصام بندگان به «حضرت قرآن» دارد، سبب هدایت یافتن ایشان به «صراط مستقیم» یعنی ولایت أميرالمؤمنين علی علیه السلام (۲) و خروج از ابتلائات و فتن می گردد: «.. أَتَانِي جَبْرَئِيلُ فَقَالَ يَا مُحَمَّدُ سَيَكُونُ فِي أُمَّتِكَ فِتْنَةٌ قُلْتُ فَمَا الْمَخْرَجُ مِنْهَا فَقَالَ كِتَابُ اللَّهِ ..هُوَ حَبْلُ اللَّهِ الْمَتِينُ .. مَنِ اعْتَصَمَ بِهِ هُدِيَ إِلى‏ صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ » (۳) ➖عروة الوثقی ✔️آنچه که خداوند عزوجل در تبیین حقیقتِ «تمسّک به عروة الوثقی» بیان فرموده که این امر با کفر به طاغوت و ایمان به الله محقق می شود: «..فَمَنْ يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ يُؤْمِنْ بِاللَّهِ فقد استَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقى‏..» (سوره مبارکه بقره آيه ۲۵۶) بدین معناست که تنها کسی حقیقتا مُتمَسِّک به حضرت قرآن است که از ولایت طواغیت امّت و اعداء الله برائت جسته و به ولایت امیرالمومنین علی (علیه السلام) ایمان داشته باشد؛ چنانکه حضرت السلطان علی بن موسی الرضا (علیه السلام) در احادیث دیگری بر این مهم تأکید فرمودند «الطَّاغُوت ... هُمُ الَّذِینَ غَصَبُوا آلَ مُحَمَّدٍ (علیهم السلام) حَقَّهُمْ» (۴) و نیز فرموده اند: «مَنْ أَحَبَّ أَنْ يَتَمَسَّكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقى‏ فَلْيَتَمَسَّكْ بِحُبِّ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ» (۵) 📔 منابع 📔 (۱). البرهان فی تفسیر القرآن ج۱ ص۶۵؛ عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج‏ ۲ ص۱۳۰؛ بحار الأنوار ج۸۹ ص۱۴ (۲).عن الرّضا (علیه السلام) فی قوله سبحانه: اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِیمَ هُوَ عَلِیٌّ (علیه السلام) تأویل الآیات الظاهره ص۵۳۷؛ تفسیر العیاشی، ج۱، ص۲۴؛ تفسیر القمی، ج۲، ص۲۸۰ (۳).تفسیر العیاشی ج۱ ص۳؛ البرهان فی تفسیر القرآن ج۱ ص۱۵؛ بحارالانوار ج۸۹ ص۲۴ (۴).تفسیر القمی، ج۱، ص۸۴؛ بحارالأنوار، ج۸۹، ص۲۶۳ (۵). عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج‏ ۲، ص ۵۸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕋فضائل حضرت قرآن در کلام نورانی حضرت السلطان علی بن موسی الرضا (علیه آلاف التحیة و الثناء): «[الْقُرْآن] هُوَ .. طَرِيقَتُهُ الْمُثْلَى» (۱) ✔️راه برتر و برگزيده ی خداوند ➖خداوند عزوجل بندگان خویش را بر استقامت بر طريق «وَ أَنْ لَوِ اسْتَقامُوا عَلَى الطَّريقَةِ لَأَسْقَيْناهُمْ ماءً غَدَقا» (سوره مبارکه جن،‌ آيه ۱۶) که همان «طريقة المُثلی» (۲) یعنی راه برتر و برگزیده ی خداوند عزوجل است (۳)، ترغیب و توصیه نموده و نتیجه و پاداش آن را «بهره‌مندی از نورانیت علم و فراگیری علم کثیر از سرچشمه علم» (۴) معرفی می نماید. «طريقة المُثلی» در یک وجه، «حضرت قرآن» و در وجهی دیگر «ولایت أميرالمؤمنين و أئمه الأطهار علیهم السلام» (۵) است. 📔 منابع 📔 (۱). البرهان فی تفسیر القرآن ج۱ ص۶۵؛ عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج‏ ۲ ص۱۳۰؛ بحار الأنوار ج۸۹ ص۱۴ (۲).«و ان لو استقاموا عَلَى الطَّرِيقَةِ» یعنی الطريقة المثلى‏ تفسير الصافي ؛ ج‏۵ ؛ ص۲۳۶ (۳). المثلى تأنيث الأمثل، وهو الأفضل.. يقال فلان أمثل قومه أي: أشرفهم وأفضلهم مجمع البيان في تفسير القرآن ج ۷ ص۳۵ (۴).عن ابی عبدالله (علیه السلام): لَأَسْقَيْناهُمْ ماءً غَدَقاً قَالَ لَأَذَقْنَاهُمْ عِلْماً كَثِيراً يَتَعَلَّمُونَهُ مِنَ الْأَئِمَّةِ علیهم السلام تأويل الآيات الظاهرة ص۷۰۳ ؛ البرهان في تفسير القرآن ج ۵ ص ۵۰۹؛ بحارالأنوار، ج۲۴، ص۲۹ (۵).عن أبي جعفر (عليه السلام): قال: یَعْنِی لَوِ اسْتَقَامُوا عَلَی وَلَایَهًِْ عَلِیِّ‌بْنِ‌أَبِی‌طَالِبٍ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) وَ الْأَوْصِیَاءِ مِنْ وُلْدِهِ (علیه السلام) وَ قَبِلُوا طَاعَتَهُمْ فِی أَمْرِهِمْ وَ نَهْیِهِمْ..» الکافی، ج۱، ص۲۲۰؛ تفسير نورالثقلین ج۵ ص۴۳۸
هدایت شده از بسیج اساتیدونخبگان جامعه الزهرا(س)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
راهکارهایی ازامام رضاعلیه السلام برای برکت مال وزندگی وفرزندان استادعالی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ 🌹 آیات ۹۷تا۹۹ سوره مائده جَعَلَ اللَّهُ الْكَعْبَةَ الْبَيْتَ الْحَرَامَ قِيَامًا لِلنَّاسِ وَالشَّهْرَ الْحَرَامَ وَ الْهَدْيَ وَالْقَلَآئِدَ ۚ ذَٰلِكَ لِتَعْلَمُوٓا أَنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَ مَا فِي الْأَرْضِ وَأَنَّ اللَّهَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ(۹۷) اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ وَأَنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ (۹۸) مَا عَلَى الرَّسُولِ إِلَّا الْبَلَاغُ ۗ وَاللَّهُ يَعْلَمُ مَا تُبْدُونَ وَمَا تَكْتُمُونَ (۹۹) : خدا، كعبه، آن خانه با حرمت و ماه ‌های حرام‌ و قربانی ‌های بی‌ نشان و قربانی ‌های نشان‌‌ دار را وسیله برپایی برای مردم قرار داد. برای آن است كه بدانید قطعاً خدا آنچه را در آسمان ‌ها و آنچه در زمین است می ‌داند؛ و قطعاً خدا به همه چیز داناست (۹۷) بدانید قطعاً خدا سخت‌ كیفر و قطعا بسیار آمرزنده و مهربان است (۹۸) بر عهده پیامبر جز رساندن [پیام خدا] نیست و خدا آنچه را آشكار می ‌كنید و آنچه را پنهان می ‌دارید می ‌داند (۹۹) 🌷 : خانه با حرمت 🌷 : وسیله برپایی 🌷 : ماه 🌷 : قربانی های بی نشان 🌷 : قربانی های نشان دار 🌷 : برای اینکه بدانید 🌷 : آسمان ها 🌷 : زمین 🌷 : سخت کیفر 🌷 : آمرزنده 🌷 : مهربان 🌷 : رساندن پیام 🌷 : آشکار می کنید 🌷 : پنهان می دارید این آیه همانند سایر آیات سوره مائده در مدینه نازل شده است. به دنبال آيات گذشته كه در زمينه تحريم در حال احرام، بحث مى ‌كرد، در اين آيه به اهميّت «مكّه» و اثر آن در سازمان زندگى اجتماعى مسلمان ها اشاره كرده نخست مى ‌فرمايد: «جَعَلَ اللّهُ الْكَعْبَةَ الْبَيْتَ الْحَرامَ قِياماً لِلنّاسِ: ، کعبه ، آن خانه با حرمت را وسیله برپایی برای مردم قرار داد»‌ و از آنجا كه اين مراسم بايد در محيطى امن و امان از جنگ و نزاع صورت گيرد اشاره به اثر ماه هاى حرام (ماه هايى كه جنگ مطلقاً در آن ممنوع است) در اين موضوع كرده، مى ‌فرمايد: «وَ الشَّهْرَ الْحَرامَ؛ و همچنین ماه های » ماه های حرام عبارتند از: رجب، ذیقعده، ذیحجه و محرم و نيز نظر به اين كه وجود قربانی هاى بى ‌نشان و قربانی هاى نشان دار كه تغذيه را در روزهایی كه اشتغال به مراسم حجّ و عمره دارند تأمين كرده و فكر آنها را از اين جهت آسوده مى ‌كند، تأثيرى در تكميل اين برنامه دارد به آنها نيز اشاره كرده مى ‌فرمايد: «وَ الْهَدْيَ وَ الْقَلائِدَ؛ و قربانی های بی نشان و قربانی های نشان دار» سپس می فرماید:‌ «ذلِكَ لِتَعْلَمُوا أَنَّ اللّهَ يَعْلَمُ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ وَ أَنَّ اللّهَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ؛ برای آن است که بدانید قطعا خدا آنچه را در آسمان ها و آنچه در زمین است می داند؛ و قطعا خدا به همه چیز داناست» از همه چیز به ویژه نیازمندی های روحی و جسمی بندگانش باخبر است. سپس براى تأكيد دستورات گذشته و تشويق مردم به انجام آنها و هشدار به مخالفان و معصيت ‌كاران مى‌ ‌‌فرمايد: «اعْلَمُوا أَنَّ اللّهَ شَدِيدُ الْعِقابِ وَ أَنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ؛ بدانید قطعا سخت کیفر و قطعا بسیار آمرزنده و مهربان است» و باز براى تأكيد بيشتر مى‌ فرماید: «ما عَلَى الرَّسُولِ إِلاَّ الْبَلاغُ: بر عهده پیامبر جز رساندن پیام خدا نیست» مسئول اعمال شما خودتان هستید و صلی الله علیه و آله و سلم مسئولیتی جز ابلاغ رسالت و ‌رساندن دستورات خدا ندارد «وَ اللّهُ يَعْلَمُ ما تُبْدُونَ وَ ما تَكْتُمُونَ؛ و خدا آنچه را آشکار می کنید و آنچه را پنهان می دارید می داند» 🔹پیامهای آیات ۹۷تا۹۹ سوره مائده ✅ ، مایه ی ثبات و قوام است. ✅ حجی که سبب برپایی جامعه نباشد حج واقعی نیست. ✅ اگر جامعه ثبات داشته باشد ، زمینه ی خداشناسی در آن رشد می کند. ✅ و‌ باید در کنار هم باشد. ✅ وظیفه ی تنها ابلاغ دین است. ✍تهیه و تنظیم : استاد عاشوری
💎امام رضا عليه‏ السلام : مَن سَألَ اللّه‏َ التَّوفيقَ و لَم يَجتَهِد فَقَدِ استَهزَأَ بِنَفسِه؛ هر كس از خدا توفيق بخواهد و تلاش نكند ، خود را مسخره كرده است. 📗 [ميزان الحكمه ، ح 2790 ] 🍂🍃🍂🍃 🍃🍂🍃🍂
🌼ولادت امام الرئوف و انیس النفوس حضرت علی بن موسی الرضا علیه آلاف التحیة و الثناء مبارک باد🌼 🔹 (حفظه الله): «درس امام رضا علیه‌السلام به همه‌ی ما این است که ای مسلمان! از مبارزه خسته نشو. نخواب چون دشمن همیشه بیدار است و در شکلهای مختلف و در لباسها و نقابهای گوناگون و با آرایشهای رنگارنگ ظاهر میشود؛ چشم تیزی داشته باشید، دشمن را بشناسید و راه مبارزه‌ی با دشمن را بلد بشوید و مثل علی بن موسی الرضا از اول تا آخر مبارزه را ادامه بدهید.» 🗓 ۶۳/۹/۳〰️ 🍂🍃 🍃🍂🍃🍂
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌨 علامه طباطبایی قدس‌سره، می‎فرمودند: «انسان هنگامی كه وارد حرم رضوی، علیه‌السلام، می‎شود، مشاهده می‎كند كه از در و دیوار حرم آن امام، می‎بارد.» ┈••✾•🌿🌺🌿•✾•• 💠❁❁💠 🌿 🍃🌸 🌺🍃🌸🌿
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ 🌹 آیه ۱۰۰ سوره مائده قُلْ لَا يَسْتَوِي الْخَبِيثُ وَالطَّيِّبُ وَلَوْ أَعْجَبَكَ كَثْرَةُ الْخَبِيثِ ۚ فَاتَّقُوا اللَّهَ يَا أُولِي الْأَلْبَابِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ بگو: ناپاک و پاک مساوی نیستند؛ اگر چه فراوانی ناپاک ‌ها تو را به تعجب‌ در آورد. پس ای صاحبان خِرَد! خدا را تقوا پیشه کنید، باشد که شما رستگار شوید. 🌷 : بگو 🌷 : مساوی نیست 🌷 : ناپاک 🌷 : پاک 🌷‌ : اگر‌چه 🌷 : فراوانی 🌷 : تقوا پیشه کنید 🌷 : صاحبان خرد 🌷 : رستگار می شوید به پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم مى ‌فرمايد که: « قُلْ لا يَسْتَوِي الْخَبِيثُ وَ الطَّيِّبُ وَ لَوْ أَعْجَبَكَ كَثْرَةُ الْخَبِيثِ؛ بگو ناپاک و پاک مساوی نیستند اگر چه فراوانی ناپاک ها تو را به تعجب در آورد» اگر در جامعه در بازار در هر جایی انسان های ناپاک بیشتر از انسان های پاک بودند یک دفعه این اکثریت برای ما ملاک نباشد. بنابراين، خبيث و طيّب، شامل هر نوع پاک و ناپاکی در انسان ها، اموال، در آمدها، غذاها و اشیای گوناگون است. سپس انديشمندان را مخاطب ساخته و مى‌ فرماید: «فَاتَّقُوا اللّهَ يا أُولِي الْأَلْبابِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ؛ پس ای صاحبان خرد! خدا را تقوا پیشه کنید، باشد که شما رستگار شوید» را تقوا پیشه کنید یعنی با دوری از گناهان خدا را برای خودتان حفظ کنید رحمت و لطف خدا را از دست ندهید شاید همین پرهیز از گناهان سبب رستگاری شما شد. 🔹پيامهای آیه ۱۰۰ سوره مائده🔹 ✅ در ارزش‏ ها، حقّ وباطل است، تعداد افراد ملاک نیست. ✅ ‏تقوایى، نشان بى‏ خردى است. ✅ شناخت از و تقوا داشتن و تسلیم هیاهوى جمعیّت نشدن، تنها كار خردمندان است. ✅ علاوه بر عقل و خرد، به تقواى الهى نیاز دارد. ✍تهیه و تنظیم : استاد عاشوری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ؛ نمازهای دوزاری 😟 🎙آیت الله میرباقری 📌 ابلیس دو رکعت نماز خواند و ۴۰‌۰۰ سال طول کشید، اما این نماز در ترازوی خدای متعال هیچ وزنی ندارد. 🍁🍁🍁🍁🍁 🍁🍁🍁🍁🍁
؛ عملیات نورانی💫✨ نورانی‌ ترین عملیاتِ رزمنده ها بـود همه جور نماز 👇👇👇👇 ✅ نماز اول وقت ✅نماز جماعت ✅نماز شب ✅نمازهای مستحبی خلاصه تیر و ترکش و خمپاره هم نمی تونست جلو این ✨ را بگیره چون بچه ها با خدا بودن ❤️ 🌹🌹🌹 شهدا را با صلوات یاد کنید 🌹🌹🌹
‏خدا رحمت کند آقای صفایی را، می‌گفتند: شیطان اگر بتواند، نمی‌گذارد بکاری! اگر کاشتی نمی‌گذارد جوانه‌بزند! اگر جوانه‌اش زد، نهالش را می‌شکند! تا بالاخره یک کِرْمی در میوه‌اش می‌گذارد. نمی‌گذارد کار به نتیجه برسد و برای این هدف، تدبیر و برنامه‌ریزی می‌کند! -استادسیدمحمدمهدی‌میرباقری -
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕋فضائل حضرت قرآن در کلام نورانی حضرت السلطان علی بن موسی الرضا (علیه آلاف التحیة و الثناء): ✨«[الْقُرْآن] هُوَ.. الْمُؤَدِّي إِلَى الْجَنَّةِ وَ الْمُنْجِي مِنَ النَّارِ» (۱) ✔️پیوند دهنده ی بندگان به بهشت؛ و نجات دهنده ی آنان از آتش ➖از شئونات حضرت قرآن، شأن قیادت و رهبری است. قرآن، امامِ حیّ و هادی (۲) است که هر که را به او اقتدا نماید، به بهشت هدایت می کند و هرکه را از او تخلف کند، به جهنم می‌کشاند؛ چنانکه در احادیث فرموده اند: «مَنْ جَعَلَهُ أَمَامَهُ قَادَهُ إِلَى الْجَنَّةِ وَ مَنْ جَعَلَهُ خَلْفَهُ سَاقَهُ إِلَى النَّارِ» (۳). لذا بندگانی که بواسطه حلال شمردن محلّلات و حرام شمردن محرّمات و ایمان به متشابهات، از قرآن پیروی و تبعیت نموده اند، حضرت قرآن ایشان را به بهشت راهنمایی و دلالت می نماید؛ در مقابل، ضایع کنندگان حدود و احکامش را به جهنم سوق می‌دهد؛ همانطور که در کلام حضرات قرآن ناطق (علیهم السلام) به این موضوع تصریح شده است: «إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ يَجِي‏ءُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ قَائِداً وَ سَائِقاً يَقُودُ قَوْماً إِلَى الْجَنَّةِ أَحَلُّوا حَلَالَهُ وَ حَرَّمُوا حَرَامَهُ وَ آمَنُوا بِمُتَشَابِهِهِ وَ يَسُوقُ قَوْماً إِلَى النَّارِ ضَيَّعُوا حُدُودَهُ وَ أَحْكَامَهُ وَ اسْتَحَلُّوا مَحَارِمَه‏» (۴) 📔 منابع 📔 (۱). البرهان فی تفسیر القرآن ج۱ ص۶۵؛ عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج‏ ۲ ص۱۳۰؛ بحار الأنوار ج۸۹ ص۱۴ (۲). عن مولانا الإمام حسن المجتبی (علیه السلام) : «مَا بَقِيَ فِي الدُّنْيَا بَقِيَّةٌ غَيْرُ هَذَا الْقُرْآنِ، فَاتَّخِذُوهُ إِمَاماً يَدُلَّكُمْ عَلَى هُدَاكُمْ..» تنها چيزي که در اين دنياي فاني و زوال‏ پذير باقي مي‏ ماند، قرآن است؛ پس قرآن را امام خود قرار دهيد تا به راه راست و مستقيم هدايت شويد. إرشاد القلوب إلى الصواب (للديلمي)، ج‏ ۱، ص ۷۹ (۳).الكافي، ج‏ ۲، ص ۵۹۸؛ تفسير العياشي ج۱ ص ۲؛بحار الأنوار ج ۷۴، ص ۱۳۴ (۴).إرشاد القلوب إلى الصواب (للديلمي)، ج‏ ۱، ص ۷۹
🕋فضائل حضرت قرآن در کلام نورانی حضرت السلطان علی بن موسی الرضا (علیه آلاف التحیة و الثناء): ✨«[الْقُرْآن] .. لاَ يَخْلَقُ عَلَى الْأَزْمِنَةِ، وَ لاَ يَغِثُّ عَلَى الْأَلْسِنَةِ، لِأَنَّهُ لَمْ يُجْعَلْ لِزَمَانٍ دُونَ زَمَانٍ » (۱) ✔️عدم کهنگی و فرسودگی در طول زمان ➖کلام الله عزوجل محدود به زمان و دورانی خاص و نیز برای مردمانی خاص نمی باشد ؛ «کلّ علم هستی» در بواطن قرآن قرار دارد. لذا گذر ایّام و زمان و گذشت اعصار، نه تنها سبب کهنگی و فرسودگی و قدیمی شدن قرآن نمی گردد، بلکه سبب به بروز و ظهور رسیدن بطنی از بطون، علمی از علوم و حقیقتی از حقائق نامنتهای آن می شود. از آنجا که حضرت قرآن «تبیانا لکلّ‌شیء» می باشد، با تکرار شدن آیاتش بر زبان های مختلف، و نیز گذشت زمان، همواره بر طروات و تازگی آن افزوده می گردد و الی یوم القیامة نزد هر قومی از مردم و در هر دورانی از زمان تازه و جدید است؛ چنانکه حضرت ابالحسن علی بن موسی الرضا (علیه السلام) در حدیثی دیگر بر این موضوع تصریح فرموده اند: عَنِ الرِّضَا عَنْ أَبِيهِ علیهماالسلام أَنَّ رَجُلًا سَأَلَ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام مَا بَالُ الْقُرْآنِ لَا يَزْدَادُ عَلَى النَّشْرِ وَ الدَّرْسِ إِلَّا غَضَاضَةً ؟ فَقَالَ لِأَنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَمْ يَجْعَلْهُ لِزَمَانٍ دُونَ زَمَانٍ وَ لَا لِنَاسٍ دُونَ نَاسٍ فَهُوَ فِي كُلِّ زَمَانٍ جَدِيدٌ وَ عِنْدَ كُلِّ قَوْمٍ غَضٌّ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ (۲) 📔 منابع 📔 (۱). البرهان فی تفسیر القرآن ج۱ ص۶۵؛ عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج‏ ۲ ص۱۳۰؛ بحار الأنوار ج۸۹ ص۱۴ (۲). الأمالي (للطوسي)، النص، ص: ۵۸۰؛ البرهان في تفسير القرآن ؛ ج۱ ؛ ص۶۶؛ بحار الأنوار ج۸۹ ص: ۱۵ حضرت امام رضا (علیه السلام) از پدر بزرگوارشان نقل می نمایند که شخصی از حضرت امام صادق (علیه السلام) سوال کرد: چرا قرآن با وجود گذشت زمان و خوانده شدنِ فراوان، جز بر تازگى اش نمى‌افزايد؟ حضرت فرمودند: زيرا خداوند متعال، آن را براى يک دوره و يک (گروهی خاص از) مردم قرار نداده است؛ قرآن در هر زمان جديد و نزد هر مردمى تا روز قيامت تازه است.