eitaa logo
فرهنگی قرآنی مدرسه مشکات
371 دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
964 ویدیو
68 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🕋فضائل حضرت قرآن در کلام نورانی حضرت السلطان علی بن موسی الرضا (علیه آلاف التحیة و الثناء): ✨«[الْقُرْآن] .. لاَ يَخْلَقُ عَلَى الْأَزْمِنَةِ، وَ لاَ يَغِثُّ عَلَى الْأَلْسِنَةِ، لِأَنَّهُ لَمْ يُجْعَلْ لِزَمَانٍ دُونَ زَمَانٍ » (۱) ✔️عدم کهنگی و فرسودگی در طول زمان ➖کلام الله عزوجل محدود به زمان و دورانی خاص و نیز برای مردمانی خاص نمی باشد ؛ «کلّ علم هستی» در بواطن قرآن قرار دارد. لذا گذر ایّام و زمان و گذشت اعصار، نه تنها سبب کهنگی و فرسودگی و قدیمی شدن قرآن نمی گردد، بلکه سبب به بروز و ظهور رسیدن بطنی از بطون، علمی از علوم و حقیقتی از حقائق نامنتهای آن می شود. از آنجا که حضرت قرآن «تبیانا لکلّ‌شیء» می باشد، با تکرار شدن آیاتش بر زبان های مختلف، و نیز گذشت زمان، همواره بر طروات و تازگی آن افزوده می گردد و الی یوم القیامة نزد هر قومی از مردم و در هر دورانی از زمان تازه و جدید است؛ چنانکه حضرت ابالحسن علی بن موسی الرضا (علیه السلام) در حدیثی دیگر بر این موضوع تصریح فرموده اند: عَنِ الرِّضَا عَنْ أَبِيهِ علیهماالسلام أَنَّ رَجُلًا سَأَلَ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام مَا بَالُ الْقُرْآنِ لَا يَزْدَادُ عَلَى النَّشْرِ وَ الدَّرْسِ إِلَّا غَضَاضَةً ؟ فَقَالَ لِأَنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَمْ يَجْعَلْهُ لِزَمَانٍ دُونَ زَمَانٍ وَ لَا لِنَاسٍ دُونَ نَاسٍ فَهُوَ فِي كُلِّ زَمَانٍ جَدِيدٌ وَ عِنْدَ كُلِّ قَوْمٍ غَضٌّ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ (۲) 📔 منابع 📔 (۱). البرهان فی تفسیر القرآن ج۱ ص۶۵؛ عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج‏ ۲ ص۱۳۰؛ بحار الأنوار ج۸۹ ص۱۴ (۲). الأمالي (للطوسي)، النص، ص: ۵۸۰؛ البرهان في تفسير القرآن ؛ ج۱ ؛ ص۶۶؛ بحار الأنوار ج۸۹ ص: ۱۵ حضرت امام رضا (علیه السلام) از پدر بزرگوارشان نقل می نمایند که شخصی از حضرت امام صادق (علیه السلام) سوال کرد: چرا قرآن با وجود گذشت زمان و خوانده شدنِ فراوان، جز بر تازگى اش نمى‌افزايد؟ حضرت فرمودند: زيرا خداوند متعال، آن را براى يک دوره و يک (گروهی خاص از) مردم قرار نداده است؛ قرآن در هر زمان جديد و نزد هر مردمى تا روز قيامت تازه است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ 🌹 آیات ۱۰۱ و ۱۰۲ سوره مائده 💥يا أَيُّهَا الَّذِينَ ءامَنُوا لَا تَسْأَلُوا عَنْ أَشْيَآءَ إِنْ تُبْدَ لَكُمْ تَسُؤْكُمْ وَ إِنْ تَسْأَلُوا عَنْهَا حِينَ يُنَزَّلُ الْقُرْآنُ تُبْدَ لَكُمْ عَفَا اللَّهُ عَنْهَا ۗ وَاللَّهُ غَفُورٌ حَلِيمٌ (۱۰۱) 💥قَدْ سَأَلَهَا قَوْمٌ مِنْ قَبْلِكُمْ ثُمَّ أَصْبَحُوا بِهَا كَافِرِينَ (۱۰۲) : ای کسانی که ایمان آوردید از چیزهایی نپرسید كه اگر برای شما آشكار شود غمگینتان كند و اگر هنگامی كه قرآن نازل می ‌شود از آنها بپرسید، برای شما روشن می‌ شود. خدا از آن امور (سؤالات نابجا) گذشت كرد؛ و خدا بسیار آمرزنده و بردبار است (۱۰۱) گروهی قبل از شما از آن امور پرسیدند، سپس به آن كافر شدند (۱۰۲) : نپرسید : چیزها : آشکار شود :ْ شما را ناراحت کند : از آن‌گذشت، آن را پوشاند : بسیار آمرزنده : بردبار : شدند این آیات در مدینه نازل شده است. یکی از آموزه های لطیف که برای‌ زندگی امروزه ما هم مفید است این است که سؤال هایی که پاسخش سبب ناراحتی ما می شود را نپرسیم. شک‌ نيست كه سؤال كردن، كليد فهم حقايق است و در آيات و روايات اسلامى نيز به مسلمانان دستور اكيد داده شده است كه هر چه را نمى ‌دانند بپرسند، ولى از آنجا كه هر قانونى معمولاً استثنايى دارد، اين اصل اساسى تعليم و تربيت نيز استثنايى دارد و آن اين كه گاهى بعضی از مسایل پنهان بودنش براى حفظ نظام اجتماع و تأمين مصالح افراد بهتر است در اين گونه موارد جستجوها و پرسش هاى پى در پى، نه تنها فضيلتى نيست بلكه ناپسند نيز مى ‌باشد. در اين آيه به اين موضوع اشاره كرده مى‌ فرمايد: « يا أَيُّهَا الَّذِينَ ءامَنُوا لا تَسْئَلُوا عَنْ أَشْياءَ إِنْ تُبْدَ لَكُمْ تَسُؤْكُمْ؛ ای کسانی که ایمان آوردید از چیزهایی نپرسید که اگر برای شما آشکار شود غمگینتان کند» «وَ إِنْ تَسْئَلُوا عَنْها حِينَ يُنَزَّلُ الْقُرْآنُ تُبْدَ لَكُمْ؛ و اگر هنگامی که قرآن نازل می شود از آنها بپرسید، برای شما آشکار می شود» به مسلمانان عهد پیامبر می گوید وقتی آیه نازل شد دیگر هر چیزی که به ذهن شما رسید نپرسید زیرا به این پرسش ها پاسخ داده میشه و این پاسخ ها شما را به زحمت می اندازد. سپس می فرماید: «عَفَا اللّهُ عَنْها وَ اللّهُ غَفُورٌ حَلِيمٌ؛ خدا از آن امور (سؤالات نابجا) گذشت کرد و خدا بسیار آمرزنده و بردبار است» در حديثى از «عليه السّلام» مى ‌خوانيم: «خداوند واجباتى براى شما قرار داده آنها را ضايع نكنيد، و حدود و مرزهايى تعيين كرده از آنها تجاوز ننماييد و از امورى نهى كرده، در برابر آنها پرده‌ درى نكنيد، و از امورى ساكت شده و صلاح در كتمان آن ديده و هيچ گاه اين كتمان از روى نسيان نبوده، در برابر اين گونه امور، اصرارى در افشای آن نداشته باشيد» سپس براى تأكيد مطلب مى‌ گويد:‌ بعضى از اقوام پيشين، اين گونه سؤالات را داشتند و به دنبال پاسخ آنها به مخالفت و عصيان برخاستند که‌ می فرماید: «قَدْ سَأَلَها قَوْمٌ مِنْ قَبْلِكُمْ ثُمَّ أَصْبَحُوا بِها كافِرِينَ؛ گروهی قبل از شما از آن امور پرسیدند، سپس به آن کافر شدند» 🔹پیامهای آیه ۱۰۱و۱۰۲ سوره مائده ✅ دانستن هر چیزی، نه لازم است، نه مفید، بلکه باید سراغ دانش های مفید رفت. ✅ مکلف نساختن مردم به بخشی از احکام ، پرتوی از عفو و گذشت الهی است. ✅ به بندگانش مهلت توبه می دهد. ✍تهیه و تنظیم : استاد عاشوری
🦋🍃🦋🍃 🍃🦋🍃 🦋🍃 🍃 🦋 دعای حضرت زهرا سلام الله علیها در روز جمعه 🦋«اللّهُمَّ اجْعَلْنا مِنْ أَقْرَبِ مَنْ تَقَرَّبَ إِلَیْكَ، ‌وَ أَوْجَهِ مَنْ تَوَجَّهَ إِلَیْكَ، وَ أَنْجَحِ مَنْ سَأَلَكَ وَتَضَرَّعَ إِلَیْكَ. اَللّهُمَّ اجْعَلْنا مِمَّنْ كَأَنَّهُ یَراكَ إِلی یَوْمِ الْقِیامَةِ الَّذی فِیهِ یَلْقاكَ، وَلا تَمُتْنا إِلاّ عَلی رِضاكَ اَللّهُمَّ وَاجْعَلْنا مِمَّنْ أَخْلَصَ لَكَ بِعَمَلِهِ وَ أَحَبَّكَ فی جَمِیعِ خَلْقِكَ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، وَاغْفِرْ لَنا مَغْفِرَةً جَزْمَاً، حَتْماً، لا نَقْتَرِفُ بَعْدَها ذَنْباً، وَ لا نَكْتَسِبُ خَطیئَةً وَلا إِثْمَاً اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، صَلاةً نامِیَةً دَائِمَةً زاكِیَةً مُتَتابِعَةً مُتَواصِلَةً مُتَرادِفَةً بِرَحْمَتِكَ یا أَرْحَمَ الرّاحِمین» 📚 بحارالانوار ج ۸۷ ص۳۳۸ 🦋🍃🦋
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴فضیلت صلوات از شامگاه پنجشنبه تا غروب روز جمعه 🔵 امام صادق علیه السلام می‌فرماید: 🟢 هنگامی که شام پنج‌شنبه و شب جمعه فرا می‌رسد، فرشتگانی از آسمان نازل می‌شوند که به همراه خود قلم‌هایی از طلا و کاغذهایی از نقره دارند. آنها در طی این مدت تا غروب روز جمعه، هیچ عملی به جز صلوات بر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم را ثبت نمی‌کنند. 📚 من لا یحضره الفقیه،ج ۱ص ۴۲۴ 🟣 منتظرین گرامی صلوات از بهترین ادعیه برای حاجت روایی است و چه حاجتی بالاتر از فرج امام زمان (عج) 🌹 در این فرصت طلایی امام خود را یاری کنید با دعا برای ظهور با ذکر صلوات همراه با عجل فرجهم
🕊🥀 غربت امام زمان (عج) 🥀🕊 ✍ امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف از غربت امام رضا علیه السلام و امام حسين علیه السلام نيز بيشتر است. 💚 اگر حسين بن علی علیه السلام به دليل کمی ياران و اعوان، غريب بود،فرزندش مهدی از او نيز غريب‌تر است. چراکه همان هفتاد و دو يارِ حسين،در محشر عاشورا تا پای جان، امام خويش را نصرت کردند؛ اما بيش از هزار سال است که امام زمان(عج) ،در رسيدن به سيصد و سيزده ياور مخلص، انتظار می‌کشد.[۱] 🌷 اگر تنهایی و دوری از خانه و کاشانه و اهل و عيال،غربت است، چگونه يوسف زهرا غريب نباشد، وقتی امام کاظم علیه السلام در وصف او چنين می فرمايند:او همان طرد شده‌ی تنهای غريبِ پنهان از خاندانش است؟[۲] 🕊 آری! امام زمان (عج) غريب است، نه در ميان خِيل گرگان درنده در صحرای کربلا يا در کاخ مأمون؛ بلکه در ميان محبّان و شيعيانش...😔 📚 [۱]کمال‌الدين، ج۲، ص۳۷۸ [۲]هو الطريد الوحيد الغريب الغايب بحارالانوار، ج۵۱، لینک کانال فرهنگی قرآنی حدیثی مدرسه علمیه مشکات 💠https://eitaa.com/meshkat_ft
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭐این صدقه دادن های اول صبح... 🌺صادق آل محمد علیه السلام فرمودند: «که هیچ چیز نزد خدا از صرف نمودن مال برای امام علیه السلام محبوب تر نیست و بدرستی که خداوند در عوض یک درهم که مؤمن از مال خود بمصرف امام برساند به اندازه کوه احد در بهشت به او عطا می فرماید.» 🔸️(مکیال المکارم/ج۲/ص۳۵۱) این صدقه دادن های اول صبحت به نیت سلامتی امام زمانت (اگر چه مبلغ اندکی باشد) خیلی اوضاع و احوال زندگی ات را سر و سامان می دهد، مولا علیه السلام بدهکار تو و من نمی مانند و هزار هزار برابر برایمان جبران می کنند. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈ لینک کانال فرهنگی قرآنی مدرسه علمیه مشکات https://eitaa.com/meshkat_ft
💎امام علی علیه السلام : جاوِرِ القُبورَ تَعتَبِرْ؛ با گورها مأنوس باش تا عبرت بگيرى 📗[غرر الحكم، ح4800]
-میگفت : یکی‌از‌راه‌های‌نجات‌انسان‌ازگناه، پناه‌بردن‌به‌امام‌زمان‌‹ع›است. ايشان‌به‌انتظارنشسته‌اند تاكسی‌دستش‌را‌به‌سمتشان‌دراز‌كند، تا‌ايشان‌او‌راهدايت‌ڪنند. 🌹 تعجیـل‌در‌ظهـور امام زمان صلـوات🌸
✳️ در لحظه مرگ باورهای درونی انسان بیرون می‌ریزد! 🔻 در لحظه‌ی فکر و خیلی کار نمی‌کند بلکه انسان بیرون می‌ریزد. اگر کسی درون دل او و باشد بیرون می‌ریزد. اگر درون دل او و باشد او هم بیرون می‌ریزد. 🔸 مرحوم در هنگام مرگ دچار فراموشی شدیدی شده بودند. طوری که بسیاری از اصطلاحات علمی و فلسفه‌ها و قیل‌وقال‌های کلامی را فراموش کرده بودند. حتی رئیس بیمارستانی که ایشان در آن‌جا بستری بودند می‌گفتند اگر یک لیوان آب به دست ایشان می‌دادیم همین‌طور در دست خود نگاه می‌داشتند مگر اینکه به ایشان می‌گفتیم آن را بخورید. اما با این وجود برخی از بستگان ایشان می‌گفتند ما دیدیم در لحظات آخر لب ایشان تکان می‌خورد و گویی حرف می‌زنند. از ایشان سؤال کردیم که چکار می‌کنید؟ فرمودند تکلم. گفتیم تکلم با چه کسی؟ گفت با حضرت حق. این را فراموش نکرده چون در جان او رسوخ کرده است. 👤
🦋 عزیزان طلاب غیرایرانی 🔹آخرین مهلت مسابقه اصول کافی 🔹و تحویل پاسخنامه سوالات تستی و تشریحی 🔹روز سه‌شنبه 16 خرداد می باشد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ 🌹 آیه ۱۰۳ سوره مائده 💥 مَا جَعَلَ اللَّهُ مِنْ بَحِيرَةٍ وَلَا سَآئِبَةٍ وَلَا وَصِيلَةٍ وَلَا حَامٍ ۙ وَلَٰكِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا يَفْتَرُونَ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ ۖ وَ أَكْثَرُهُمْ لَا يَعْقِلُونَ : خدا هیچ حیوانی را به عنوان بحیره و سائبه و وصیله و حام، مقدّس و ممنوع از تصرّف قرار نداده است. ولی كسانی كه كافرند بر خدا دروغ‌ می‌ بندند و بیشترشان تعقل نمی ‌كنند. این آیه در مدینه نازل شده است. در اين آيه، اشاره به چهار بدعت نابجا شده كه در ميان جاهلیت قبل از اسلام معمول بود، آنها بر بخشی از حيوانات به جهتى از جهات علامت نامى گذارده و خوردن گوشت آن را ممنوع مى ‌ساختند و يا حتّى خوردن شير و چيدن پشم و سوار شدن بر پشت آنها را مجاز نمى ‌شمردند. هيچ يک از اين احكام را به رسميّت نمى ‌شناسد «ما جَعَلَ اللّهُ مِنْ بَحِيرَةٍ وَ لا سائِبَةٍ وَ لا وَصِيلَةٍ وَ لا حامٍ؛ خدا هیچ حیوانی را به عنوان بحیره و سائبه و‌ وصیله و حام، مقدس و ممنوع از تصرف قرار نداده است. و امّا توضيح اين چهار نوع حيوان: 1⃣ : به حيوانى مى‌ گفتند كه پنج بار زاييده بود و پنجمين آنها مادّه و به روايتى نر بود، گوش چنين حيوانى را شكاف وسيعى مى ‌دادند و آن را به حال خود آزاد مى ‌گذاشتند و از ذبح آن صرف نظر مى‌ كردند. 2⃣ : شترى بوده كه دوازده (و به روايتى ده) بچّه مى ‌آورد، آن را آزاد مى ‌ساختند و حتّى كسى سوار بر آن نمى ‌شد، تنها گاهى از شير آن مى‌ دوشيدند و به ميهمان مى ‌دادند. 3⃣ : به گوسفندى مى ‌گفتند كه هفت بار فرزند مى ‌آورد و به روايتى به گوسفندى مى ‌گفتند: كه دوقلو مى‌ زاييد، ذبح چنان گوسفندى را نيز حرام مى ‌دانستند. 4⃣ : به حيوان نرى مى ‌گفتند كه ده بار از آن براى تلقيح حيوانات ماده استفاده مى ‌كردند و هر بار فرزندى از نطفه آن به وجود مى ‌آمد. مشرکان این ها را به نسبت می دادند و‌ می گفتند این ها قانون الهی است سپس مى ‌فرمايد: «وَ لكِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا يَفْتَرُونَ عَلَى اللّهِ الْكَذِبَ وَ أَكْثَرُهُمْ لا يَعْقِلُونَ؛ ولی کسانی که کافرند بر خدا دروغ می بندند و بیشترشان تعقل نمی کنند» 🔹پیام های آیه ۱۰۳ سوره مائده ✅ دین را باید از خرافات و بدعت ها پاک نمود. ✅ تا از سوی ، قانونی نسبت به تحریم حیوانات وضع نشده، اصل حلال بودن آنهاست. ✅ بدعت در ، کفر است. حتی اگر کسانی خدا را قبول دارند و بر خدا دروغ می بندند نیز کافرند ✅ اگر اکثریت جامعه اهل تعقل باشند، بدعت ها رشد نمی کند. ✍تهیه و تنظیم : استاد عاشوری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🦋 عزیزان طلاب غیرایرانی 🔹آخرین مهلت مسابقه اصول کافی 🔹و تحویل پاسخنامه سوالات تستی و تشریحی 🔹روز سه‌شنبه 16وچهارشنبه 17 خرداد می باشد
📣✨ سوالات تشریحی مسابقه اصول کافی ازباب کبر و حسد بسمه تعالی ۱- قال النبی(ص) إنّ المَلَكَ لَيَصعَدُ بعَملِ العَبدِ مُبتَهِجا بهِ ، فإذا صَعِدَ بحَسَناتِهِ يقولُ اللّه ُ عزّ و جلّ : اجعَلُوها في سِجِّينٍ إنّهُ لَيسَ إيّايَ أرادَ بِه بنا بر قول پیامبر علیه السلام چرا عمل حسنه شخص در دیوان اعمال گنهکاران نوشته می‌شود؟ ۲.در حدیث شریف قال الله عزوجل: أَنَا خَيْرُ شَرِيكٍ مَنْ أَشْرَكَ مَعِي غَيْرِي فِي عَمَلِي لَمْ أَقْبَلْ إِلاَّ مَا كَانَ لِي خَالِصاً. چرا خداوند خود را بهترین شریک می داند؟ ۳. در حدیث عن ابی جعفر(ع): قال الابقاء علی العمل اشد من العمل ،قال: چرا امام باقر علیه السلام نگهداری عمل را سخت تر از خود عمل میداند؟ ۴.در روایت شریفه عن ابی عبدالله(ع) قال: ان الحسد یاکل الایمان کما تاکل النار الحطب .خوردن حسد ایمان را به چه چیزی تشبیه کرده است؟ ۵.امام صادق(ع) در روایت عن معاویة بن وهب قال: قال ابوعبدالله: <آفة الدین الحسد والعجب و الفخر> آفت دین را چه اموری می‌داند؟ ۶.در حدیث عن ابی عبدالله(ع) : قال انَّ المومنَ یَغبِطُ وَ لایَحسِدُ وَالمنافِقُ یَحسِدُ وَلایَغبِطُ بنابر قول امام صادق ویژگی مومن و منافق چیست؟ ۷.عن احدهما عليه السلام قال: لایَدخُلُ الجَنَّةَ مَن كانَ في قَلبِهِ مِثقالَ حَبَّةٍ مِن خَردَلٍ مِنَ الكِبَرِ قال: فاستَرجَعتُ فقالَ: مالَكَ تَستَرجِعُ؟ قُلتُ: لِما سَمِعتُ مِنكَ، فقالَ: لَيسَ حَيثُ تَذهَبُ، اِنَّما أعني الجُحودَ، إنِّما هُوَ الجُحودُ با توجه به حدیث فوق کدام یک از اقسام کبر اگر در انسان باشد مانع داخل شدن شخص در بهشت میشود؟ ۸.در روایت شریفه عن ابی عبدالله(ع) قال: الکِبرُ أن تَغمِصَ النّاسَ وَ تَسفُهَ الحَقَّ امام كبر را چگونه تعریف می‌کند؟ ۹.سَمِعتُ اباعبدالله( ع) یقولُ:إنَّ المُتكَبِّرينَ يُجعَلونَ في صُوَرِ الذَّرِّ يَتَوَّطَّأُهُم النّاسُ حتّي يَفرَغُ اللهُ مِنَ الحِسابِ بنابر حدیث بالا متکبرین به چه صورت محشور می‌شوند؟ ۱۰. در حدیث عن ابی عبدالله: قال: ما مِن رَجُلٍ تَكَبّرَ أَو تَجَبَّرَ إلّا لِذِّلَّةٍ وَ جَدَها في نَفسِهِ. امام صادق(ع) علت کبر را چه چیزی می‌داند؟
🔹آثار و برکات عبادت در شب پانزدهم ماه ذی القعده... ▫️امشب، شب ۱۵ ماه ذیقعده است ... در کتب ادعیه در فضیلت امشب چنین آمده است: ▫️از رسول خدا صلی اله علیه وآله روایت شده است که : همانا در ماه ذی القعده شب مبارکی وجود دارد و آن، شب پانزدهم است که خداوند با نظر رحمت به بندگانش می نگرد. پاداش کسی که این شب به طاعت و عبادت بپردازد،معادل پاداش صد نفر عابد روزه داری که به اندازه یک چشم زدن معصیت خدا نکرده اند. ▫️روایت شده : هر کس در این شب از خداوند درخواستی نماید،خداوند به او عطا می کند. ▫️مرحوم سید بن طاووس در کتاب "اقبال الاعمال" می نویسد: بعد از نیمه شب به عبادت ،نماز و درخواست حاجت از خداوند متعال مشغول شو. 📗منبع: اقبال الاعمال، ص 616 👌لازم به ذکر است که که دعا برای فرج امام زمان ارواحنافداه، و نابودی دشمنان آن حضرت، یکی از وظایف شیعیان در زمان غیبت است... 🤲اللهم عجل لولیک الفرج والنصر و العافیه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ 🌹 آیه ۱۰۴ سوره مائده 💥وَ إِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَآ أَنْزَلَ اللَّهُ وَ إِلَى الرَّسُولِ قَالُوا حَسْبُنَا مَا وَجَدْنَا عَلَيْهِ ءابَآءَنَآ ۚ أَوَلَوْ كَانَ ءابَآؤُهُمْ لَا يَعْلَمُونَ شَيْئًا وَ لَا يَهْتَدُونَ : و هنگامی كه به آنان گفته شود: به سوی آنچه خداوند نازل كرده و به سوی پیامبر بیایید گویند: آیینی كه پدرانمان را بر آن یافته ‌ایم ما را بس است. آیا هر چند پدرانشان چیزی نمی ‌دانستند و هدایت نشده بودند [باز هم باید راه آنان را ادامه دهند؟] 🌷 : بیایید 🌷 : ما را بس است 🌷 : یافتیم 🌷 : پدرانمان این آیه در مدینه نازل شده است و در ادامه آیه قبلی است و به دليل و منطق در بدعت های نابجا در مورد حیوانات که در آیه قبلی بیان شده اشاره كرده، مى‌ فرمايد: «وَ إِذا قِيلَ لَهُمْ تَعالَوْا إِلى ما أَنْزَلَ اللّهُ وَ إِلَى الرَّسُولِ قالُوا حَسْبُنا ما وَجَدْنا عَلَيْهِ ءاباءَنا؛ و هنگامی که به آنان گفته شود؛ به سوی آنچه خداوند نازل کرده و به سوی پیامبر بیایید گویند: آیینی که پدرانمان را بر آن یافته ایم ما را بس است» در حقيقت خلافكاری ها و بت ‌پرستی هاى آنها از يک نوع بت‌ پرستى ديگر يعنى تسليم بدون قيد و شرط در برابر آداب و رسوم خرافى اجدادشان سر چشمه مى‌ گرفت. صريحاً به آنها پاسخ مى دهد: كه «أَ وَ لَوْ كانَ ءاباؤُهُمْ لا يَعْلَمُونَ شَيْئاً وَ لا يَهْتَدُونَ؛ آیا هر چند پدرانشان چیزی نمی دانستند و هدایت نشده بودند [باز هم باید راه آنان را ادامه دهند؟] بنابراين، كارشان شما مصداق روشن تقليد «جاهل» از «جاهل» است كه در ميزان عقل و خرد بسيار ناپسند مى‌ ‌باشد. 🔹پيام های آیه ۱۰۴ سوره مائده ✅ ، مردم را به پیروى از دستوراتِ خدا و پیامبر دعوت می کند. ✅ پذیرفتن دعوت ، سبب تعالى و رشد است. ✅ اصل، است، نه فرهنگ گذشتگان ✅ و سنّت و سیره و حكومت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم ملاک عمل است. ✅ خود را حاكم كنیم ✅ و به گذشتگان آرى، پیروى از افكار جاهلانه‏ ى آنان و وفادارى نابجا خیر ✅ كوركورانه، نشانه‏ ى بى‏ عقلى است. ✅ هدایت‏ پذیر، بى‏ خطر است. خطر آنجاست كه جاهلان، هدایت ‏پذیر نباشند. ✍تهیه و تنظیم : استاد عاشوری