eitaa logo
مشکات هدایت
1هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
131 ویدیو
229 فایل
کانالی جذاب و پر محتوا در دنیای اعتقادات و باور ها شناخت خطوط بین تحریف و بدعت و حقیقت ما حامی اندیشه ها و باور های ناب شما هستیم تلگرام: https://t.me/meshkatehedayat اینستاگرام: instagram.com/meshkatehedayat ادمین انتقادات و پیشنهادات @meshkat_205
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: 🔰ای ابوذر: اضطراب انسان با ایمان از گناه خود بیشتر از اضطراب گنجشکی است که در دام افتاده و برای رهایی از قفس تقلا می کند، و بخود می لرزد. 📙قسمتی از وصایای پیامبر به اباذر غفاری 🆔 @meshkatehedayat
مشکات هدایت
#شبهه #فاطمیه #شهادت_حضرت_زهرا_سلام_الله_علیها #وفات #شهادت #پاسخ_به_شبهات 🧠 قسمت اول: ✅ ما به دو
🧠🧠 قسمت دوم 🔹 جواب حلی: با مراجعه به کتب لغت، می بینیم که کلمه «وفات» برای هر کسی که روح از بدنش جدا شده است، به کار برده می شود و در این مورد تفاوتی بین مرگ طبیعی و کشته شدن نیست. مثلا ابن فارس (م ۳۹۵ق) از لغویون بزرگ عرب درباره کلمه «وفی» می نویسد: «... كَلِمَةٌ تَدُلُّ عَلَى إِكْمَالٍ وَإِتْمَامٍ... وَيَقُولُونَ: أَوْفَيْتُكَ الشَّيْءَ، إِذَا قَضَيْتَهُ إِيَّاهُ وَافِيًا... وَمِنْهُ يُقَالُ لِلْمَيِّتِ: تَوَفَّاهُ اللَّهُ. 📚(معجم مقاییس اللغة ذیل ماده وفی) 📌ترجمه: «... [وفی] بر اکمال و اتمام دلالت می کند... هنگامیکه اوفیتک الشی می گویند یعنی آن را بصورت کامل انجام دادم... و از اینجاست که برای میت لفظ وفات را بکار می برند (یعنی بصورت کامل روح از بدنش خارج شده است)» 👈 بر این اساس نهایت چیزی که کلمه وفات بر آن دلالت می کند، این است که یک شخص روح از بدنش جدا شده و وارد دنیای دیگری شده است. بنابراین از خود این کلمه بصورت مستقل نمی توان برداشت مرگ طبیعی یا کشته شدن نمود؛ بلکه برای فهمیدن این موضوع باید به قرائن دیگری رجوع کرد. 🔴 با توجه به مطالب بالا می گوییم: با این‌که شهادت جعفر و کشته شدن عمر و عثمان یک امر قطعی در تاریخ می باشد، ولی مشاهده می کنیم که کلمه «وفات» برای این سه نفر به کار رفته است. پس علما با استعمال این لفظ به دنبال این نبودند که بگویند آن سه نفر کشته نشدند. زیرا چنان‌که گفتیم، کلمه «وفات» طبق آن‌چه در کتب لغت آمده است، صرفا به‌معنای از دنیا رفتن است؛ خواه با مرگ طبیعی باشد، خواه از طریق کشته شدن. 🆔 @meshkatehedayat
مشکات هدایت
#شبهه #فاطمیه #شهادت_حضرت_زهرا_سلام_الله_علیها #وفات #شهادت #پاسخ_به_شبهات 🧠🧠 قسمت دوم 🔹 جواب حلی
🔴 برای روشن تر شدن این مطلب، به کلامی از سخاوی از علمای بزرگ اهل تسنن اشاره می کنیم. او درمورد زمان و نحوه وفات خلفا می نویسد: «أَن وَفَاة عمر بن الْخطاب كَانَت فى سنة ثَلَاث وَعشْرين، وَذَلِكَ فى آخر يَوْم فى ذى الْحجَّة شَهِيدا. ... أَن وَفَاة عُثْمَان بن عَفَّان كَانَت فى سنة خمس وَثَلَاثِينَ وَذَلِكَ فى ذى الْحجَّة أَيْضا شَهِيدا. ... أَن وَفَاة على بن أَبى طَالب كَانَت فى سنة أَرْبَعِينَ، وَذَلِكَ فى رَمَضَان شَهِيدا. » 📚 (الغایة فی شرح الهدایة، ص۴۸۲) 📌 ترجمه: «وفات عمر در سال ۲۳ در آخر ذی الحجه می‌باشد. او در حالی‌که شهید شد از دنیا رفت... وفات عثمان در سال ۳۵ در اواخر ذی الحجه است. او در حالی‌که شهید شد از دنیا رفت... وفات علی بن ابی طالب در ماه رمضان سال چهلم است. او در حالی‌که شهید شد از دنیا رفت.» 🟡 سخاوی در ابتدای این سه جمله، کلمه «وفات» را برای هر سه نفر به کار برده است که تنها اشاره به این دارد که آن‌ها از دنیا رفتند. اما در ادامه این جملات، با به کار بردن کلمه «شهیدا» به کیفیت و نحوه وفات ایشان اشاره می‌کند و می‌گوید که این سه نفر شهید شدند. ❌ در نتیجه مرحوم کلینی و علامه مجلسی هنگامی که لفظ «وفات» را برای حضرت زهرا علیها السلام به کار می برند، صرفا منظورشان این است که حضرت از دنیا رفته اند. نه این‌که اعتقاد به عدم شهادت ایشان داشته باشند. [اسکن کتاب را در پست بعدی مشاهده فرمایید] 🆔 @meshkatehedayat
🖊شبهه: 🔹اگر حضرت زهرا علیها السلام به شهادت رسیدند چرا بعضی از علمای شیعه برای ایشان لفظ «وفات» را به کار بردند؟ 📌پاسخ نقضی: https://eitaa.com/meshkatehedayat/619 📌پاسخ حلی: https://eitaa.com/meshkatehedayat/630 👈لطفا نشر دهید. 🆔@meshkatehedayat
🌸 امیرالمؤمنین عليه السلام: 🍃 وقتى با گناهان خود راه را بر دعايت بسته اى، تأخير در اجابت آن را دير مشمار 📔 (غررالحكم حدیث10329) ‎🆔@meshkatehedayat
❌ کاسه داغ تر از آش شدن ❌ بارها شنيديم و خوانديم كه يكی از عقايد مهم اهل تسنن، عدالت جميع اصحاب پيامبر اكرم صلی الله علیه و آله می باشد. مثلا قرطبی در اين رابطه می نويسد: «فالصحابة كلهم عدول» 📌ترجمه: « همه صحابه عادل هستند.» 📚(الجامع لأحکام القرآن، ج۱۹،ص۳۵۰) 👈جالب اينجاست هنگامیكه به کتب تاریخی و حدیثی اهل تسنن، مراجعه می نمائيم درگیری هایی را در بین صحابه مشاهده می کنیم که هر شخصی را به تعجب وا میدارد که نمی داند باید این قاعده کذایی (عدالت جمیع اصحاب) را قبول کند یا سیره عملی صحابه که عدالت یکدیگر را زیر سوال برده و مخالف با این قاعده بودند؟ که به قطره ایی از این دریای بی کران اشاره می نمائیم: 🔺روزی عباس بن عبد المطلب و امام علی علیه السلام به خاطر اختلافشان بر سر یک مساله ای به پیش عمر بن خطاب می آیند که عباس در ابتدای صحبت به عمر می گوید: «يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ اقْضِ بَيْنِى وَبَيْنَ هَذَا الْكَاذِبِ الآثِمِ الْغَادِرِ الْخَائِنِ.» 📌ترجمه: «ای عمر بین من ( عباس) و بین علی که دروغگو و گنهکار و فریبکار و خیانتکار است قضاوت کن.» 📚(صحیح مسلم،ص۸۳۹) چند نکته: 1⃣ بسیار جالب است که علمای اهل تسنن در طرفداری از صحابه این قاعده کذایی (عدالت جمیع اصحاب) را درست کردند ولی می بینیم که خود اصحاب اولین نفراتی هستند که این قاعده را نقض می کنند و عدالت یکدیگر را زیر سوال می برند. 2⃣ هنگامی که اصحاب خودشان هم این قاعده قبول را ندارند، چرا اهل تسنن از صحابه تبعیت نمی کنند و پایشان را فراتر از آنان می گزارند؟ [اسکن کتاب در ذیل مشاهده فرمائید] ‎🆔 @meshkatehedayat
🏴السلام علیکِ یا ام‌البنین سلام‌الله‌علیها فرارسیدن وفات حضرت ام‌البنین علیها السلام تسلیت باد. ‎🆔 @meshkatehedayat
🍁پیامبر رحمت(صلی الله علیه و آله) 🌸هر کجا هستى از خدا بترس؛ به دنبال گناه، کار نیک انجام بده تا آن را محو کند و با مردم خوش اخلاق و نیکو رفتار باش. 📚نهج الفصاحه، ص163 🆔 @meshkatehedayat
🖊شبهه: 🔹 آیا حضرت ام کلثوم دختر حضرت علی(علیه السلام) با عمر بن خطاب ازدواج کرده است❓ 🔹 آیا این ازدواج دلالت بر روابط خوب بین حضرت علی(علیه السلام) و عمر بن خطاب می کند❓ ‎🆔 @meshkatehedayat
مولی علی(علیه السلام) خوشا به حال آنکه عیب خودش، او را از عیب های مردم باز دارد.☘ 🍀طوبی لمن شغل عیبه عن عیوب الناس. 📙نهج البلاغه، خطبه ۱۷۶ 🆔 @meshkatehedayat
⬅️ حذف خطبه فدکیه ➡️ 📌یکی از مصادر خطبه فدکیه، کتاب «الفاضل فی صفة الادب الکامل» تألیف «محمد بن احمد الوشاء» (متوفی۳۵۲ق) می باشد. این خطبه مشهوره در نسخه چاپی این کتاب با تحقیق دکتر «یحیی وهیب الجبوری» از صفحه ۲۱۰ تا ۲۱۳ آمده است. ✂️ اما با مراجعه به 👈 برخی 👉 از نسخه های خطی این کتاب، می بینیم که متأسفانه برخی از ناسخان اقدام به حذف 👈 خطبه فدکیه 👉 از کتاب نموده اند. بعبارتی، جملات قبل و بعد از خطبه موجود است. اما متن خطبه که شامل چند صفحه می شود، از کتاب حذف شده است. 📎 تذکر: ✅ نسخه بالا قسمت سمت راست صفحه در اسکن، موجود در مکتبة البلدیة الاسکندریة، شماره 6289، تاریخ کتابت: 1278ق ✅ نسخه پایین قسمت سمت راست صفحه در اسکن، موجود در کتابخانه مجلس شورای اسلامی ایران، شماره 13908، تاریخ کتابت: 1281ق 🔺کاری از کانال مشکات هدایت به همت استاد جلال رضایی 🆔@meshkatehedayat
🌸امام صادق علیه السلام: 🍃عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه‌السلام قَال: «إِنَّمَا سُمِّيَ الْقَائِمُ مَهْدِيّاً لِأَنَّهُ يَهْدِي إِلَى أَمْرٍ قَدْ ضَلُّوا عَنْهُ وَ سُمِّيَ بِالْقَائِمِ لِقِيَامِهِ بِالْحَقِّ.» ترجمه: «قائم را مهدی خوانند برای آنکه به دین گمشده‌ای راهنمایی کند، و اینکه او را قائم نامند برای آن است که به حق قیام فرماید.» 📙(الارشاد ج۲ ص۳۸۳) 🆔 @meshkatehedayat
🌺این هفته با برنامه های مختلف در خدمت شما هستیم 🌺 🆔 @meshkatehedayat
🌹🌹پيامبر خدا صلی الله عليه و آله 🌼منْ أَعْرَضَ عَنْ مُحَرَّمٍ أَبْدَلَهُ اللّه ُ بِهِ عِبادَةً تَسُرُّهُ؛ 🍃هر كس از حرام دورى كند، خداوند به جاى آن عبادتى كه او را شاد كند نصيبش مى گرداند. 📙بحارالأنوار، ج 77، ص 121 🆔 @meshkatehedayat
مشکات هدایت
#شبهه #فاطمیه #شهادت_حضرت_زهرا_سلام_الله_علیها #حضرت_ام_کلثوم #شهادت #پاسخ_اجمالی 🖊شبهه: 🔹 آیا حضر
🧠قسمت اول: 🔴 جواب تفصیلی: ✳️ اگر اهل سنن و وهابیت با این شبهه بخواهند بر شیعیان احتجاج کرده و اشکالی بر مذهب شیعه وارد نمایند، باید اصل و کیفیت این ازدواج را از کتب شیعه اثبات کنند. زیرا از اصول مناظره و احتجاج این است که وقتی کسی بخواهد از مطلبی برای رد مذهب مخالف خود استفاده کند، باید از کتب مورد قبول مذهب مخالفش استناد کند؛ زیرا کتب دیگران برای مخالفین حجیتی ندارد. 👈 از علمای بزرگ اهل تسنن در این رابطه می گوید: 📌 «معنا ندارد که [در برابر شیعیان] به روایات خودمان احتجاج کنیم؛ زیرا آن‌ها ما را تصدیق نمی‌کنند. [هم‌چنین] معنا ندارد که آنان به روایاتشان [که] ما تصدیق نمی‌کنیم، احتجاح کنند؛ بلکه واجب است طرفین نزاع، آنچه را که طرف مقابل تصدیق می‌کند، به عنوان حجت برای او اقامه کنند.» 📚 (الفصل فی الملل و الأهواء و النحل، ج۴، ص۷۸، متن عربی در اسکن مشاهده شود.) 📎همانطور که اگر یک مسلمان بخواهد در هنگام بحث با یک مسیحی از قران برای او دلیل بیاورد. در این هنگام شخص مسیحی می تواند اعتراض کند و بگوید : اصلا قرآن برای ما حجیت ندارد که برای علیه ما از آن استفاده می کنی وگرنه باید مسلمان می شدیم بلکه باید از انجیل و کتب مورد قبول ما برایم دلیل بیاورید. بنابراین طبق قاعده گفته شده شبهه کنندگان باید از منابعی که شیعیان آن را حجت و معتبر می دانند بر علیه شان احتجاج نمایند. ✅ اگر به کتب شیعه رجوع نمائیم، می‌بینیم که در بین علمای شیعه در رابطه با این ازدواج چندین نظر وجود دارد که هیچ کدام از این اقوال به نفع شبهه کنندگان نخواهد بود. این اقوال را به‌صورت خلاصه بیان می‌کنیم: ‎🆔 @meshkatehedayat
مشکات هدایت
#شبهه #فاطمیه #شهادت_حضرت_زهرا_سلام_الله_علیها #حضرت_ام_کلثوم #شهادت #پاسخ_تفصیلی 🧠قسمت اول: 🔴 جوا
📌 قول اول: عمر با ام کلثوم دختر ابوبکر ازدواج نمود. ✅ عده ای از علمای شیعه معتقدند: عمر بن خطاب با ام کلثوم دختر ابوبکر بوده ازدواج نموده و این ماجرا ربطی به ام کلثوم دختر حضرت زهرا سلام الله علیها ندارد. بدین صورت که اسماء بنت عمیس هنگامی که با ابوبکر ازدواج کرد، از او صاحب دو فرزند به‌نام محمد و ام کلثوم شد. و حضرت علی علیه السلام بعد از ابوبکر با اسماء ازدواج کرده و دختر ایشان را بزرگ نمودند و در نهایت عمر با این ام کلثوم که دختر ابوبکر و اسماء بوده ازدواج کرده است. 👈 این قول نظرر بزرگانی همچون علامه مرعشی نجفی در تعلیقاتشان بر کتاب إحقاق الحق، ج۳، ص۳۱۵ می باشد. (نحوه کیفیت این ازدواج در قول سوم به‌صورت مفصل خواهد آمد.) 👈ادامه دارد... [اسکن کتب را در پست بعد مشاهده فرمایید.] 🆔 @meshkatehedayat
امیرمومنان علی(عایه السلام): أوَّلُ الشَّهوَةِ طَرَبٌ ، وآخِرُها عَطَبٌ آغاز شهوت، لذت است و پایانش نابودی. غررالحکم، ح۳۱۳۳ 🆔 @meshkatehedayat