eitaa logo
مشکات هدایت
1هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
133 ویدیو
230 فایل
کانالی جذاب و پر محتوا در دنیای اعتقادات و باور ها شناخت خطوط بین تحریف و بدعت و حقیقت ما حامی اندیشه ها و باور های ناب شما هستیم تلگرام: https://t.me/meshkatehedayat اینستاگرام: instagram.com/meshkatehedayat ادمین انتقادات و پیشنهادات @meshkat_205
مشاهده در ایتا
دانلود
مشکات هدایت
#پاسخ_شبهه #شرک #تربت #شفا 🔴جواب حلی(قسمت دوم): 1⃣ در رابطه با شبهه مطرح شده تنها شیعه نباید پاسخ
3⃣ شیعه معتقد است که اگر تربت امام حسین علیه السلام اثر شفاء بخشی دارد، به اذن و قدرت خداوند متعال می باشد. نه اینکه تربت کربلاء بدون اذن و خارج از قدرت خدا شفا بخش باشد. در رابطه با این مطلب مهم اهل بیت علیهم السلام در روایات متعدد تصریح نمودند که تربت امام حسین علیه السلام به اذن خداوند شفا بخش است. امام صادق علیه السلام در این رابطه فرمودند: «قسم به خدائی که غیر از او کسی نیست، هیچ کس از تربت امام حسین علیه السلام استفاده نکرده در حالی که عقیده داشته که خدا به وسیله آن نفع می دهد، مگر اینکه نتیجه گرفته». 📚(الکافی،ج۴،ص۳۳۹) 👈با توجه به این روایت معتبر از امام صادق علیه السلام، زمانی تربت امام حسین شفا بخش است، که اعتقاد شخص باید این باشد که خداوند اجازه و اذن شفا در تربت را قرار داده است. که چنین اعتقادی عین وحدانیت و توحید می باشد. 🆔 @meshkatehedayat
31.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺کلیپ شماره (۱۴) دانلود با کیفیت بالا ✍شبهه: آیا پیامبر اکرم در حدیث غدیر به غیر از لفظ «مولی»، از الفاظ دیگری (همانند کلمه ولی ، اولی، خلیفتی، امامی و...) برای خلافت و امامت حضرت علی علیه السلام مطرح نمودند؟ ✅ استاد عباسی ❌ این کلیپ زیبا را از دست ندهید. 🔰کاری از کانال مشکات هدایت 🆔 @meshkatehedayat
❌حذف نام امام علی در جریان مباهله❌ جریان مباهله، یکی از اتفاقات مهم تاریخ اسلام می باشد. اهمیت این موضوع در آن است که رسول خدا صلی الله علیه و آله، برترین انسان های امتش را همراه خودشان برای مباهله با مسیحیان نجران بردند. این افراد عبارتند از: امام علی، حضرت زهرا، امام حسن و امام حسین علیهم السلام. و از طرفی هم علمای اهل تسنن حضور این افراد را در جریان مباهله مورد اتفاق دانستند. 📌برای نمونه، ابوبکر جصّاص (متوفای ۳۷۰ق) در کتاب «احکام القرآن» می گوید: «همانا راويان سيره ها و ناقلان احاديث هيچ اختلافى ندارند در اين كه پيامبر صلّى الله عليه وآله وسلّم دست حسن، حسين، على و فاطمه عليهم السلام را گرفت و نصارايى را كه با ايشان مجادله مى كردند، به مباهله فرا خواند». 📖یکی از احادیث وارد شده پیرامون این موضوع، حدیثی است که در «صحیح مسلم»، ص۱۳۱۰ از «سعد بن ابی وقاص» نقل شده است. او می گوید: «لَمَّا نَزَلَتْ هَذِهِ الْآيَةُ: {فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ} دَعَا رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ 👈علِيًّا👉 وفَاطِمَةَ وَحَسَنًا وَحُسَيْنًا فَقَالَ: «اللهُمَّ هَؤُلَاءِ أَهْلِي» ترجمه: «هنگامى که آیه مباهله نازل شد، رسول خدا (صلی الله علیه و آله)، 👈على👉، فاطمه، حسن و حسین را به حضور طلبید و فرمود: بار پروردگارا! اینان اهل بیت من هستند». 🔺ولی متاسفانه در کتاب «البحرالمحیط» تالیف ابوحیان اندلسی (متوفای ۷۴۵ق)، ج۲، ص۵۰۲ این روایت به این صورت نقل شده است: «فی صحیح مسلم من حدیث سعد بن ابی وقاص قال : لَمَّا نَزَلَتْ هَذِهِ الْآيَةُ: { تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ} دَعَا رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ (✂️) فاطِمَةَ وَحَسَنًا وَحُسَيْنًا فقَالَ: «اللهُمَّ هَؤُلَاءِ أَهْلِي» ترجمه: «طبق آن چیزی که در صحیح مسلم آمده است، سعد بن ابی وقاص می گوید: زمانی که آیه مباهله نازل شد، رسول خدا (صلی الله علیه و آله)، (✂️) فاطمه، حسن و حسین را فراخواندند و فرمودند: «بارالها، این افراد اهل من هستند». 🔰 مشاهده می کنیم که در کتاب «البحر المحیط» این روایت از «صحیح مسلم» و از قول «سعد بن ابی وقاص» نقل شده است، اما نامی از امیرالمومنین (علیه السلام) نیامده است. در صورتی که حضور ایشان در این واقعه، امری مشهور بوده، و سعد بن ابی وقاص نیز نام امیرالمؤمنین (علیه السلام) را نیز در کنار سایر اهل بیت (علیهم السلام) آورده بود. 🔺کاری از کانال مشکات هدایت به همت استاد جلال رضایی 🆔 @meshkatehedayat
📚کتاب: «ناگفته هایی از حقایق عاشورا» 📌مولف: «آیت الله سید علی میلانی» 📎 آیت الله میلانی در سال ۱۳۲۷ش در شهر نجف اشرف متولد شدند. و نزد علمایی همچون آیت الله وحید خراسانی، آیت الله سید محمد رضا گلپایگانی و... شاگردی نمودند. ایشان از متخصصین مباحث فقه، اصول، کلام و به ویژه مسائل امامت (فریقین) می باشند. که در سال ۱۳۸۷ موسسه بنیاد فرهنگی امامت را تأسیس نمودند. 🔰 معرفی کتاب: مولف گرانقدر در این کتاب به بررسی نگرش علمای اهل تسنن و موضع آنان در رابطه با عاشورا و شخصیت یزید پرداخته و آن دسته از علمای اهل تسنن که در طول تاریخ از مدافعین یزید بوده اند را مورد انتقاد می دهد. و از طرفی علل به وجود آمدن حادثه عاشورا از صدر اسلام تا زمان یزید را مورد بررسی قرار می‌ دهد. و به تلاش هاى نافرجام براى فراموشى اتفاقات روز عاشورا و به کارهایی که در این زمینه صورت گرفته، اشاره می کند. ✔️فایل PDF کتاب را در پست بعدی مشاهده فرمایید. 🆔@meshkatehedayat
❌ بررسی عزاداری عایشه (۱) ❌ ✅ بر اساس منابع اهل تسنن یکی از کارهایی را که عایشه در عزای پیامبر اکرم انجام داده است، لطمه و سینه زنی می باشد. در روایتی معتبر عایشه نقل می کند: «وقتی رسول خدا (صلی الله علیه وآله) از دنیا رفتند ، سر ایشان بر دامن من بود که از سفاهت و کم سنی من این بود که سر ایشان را روی بالشتی گذاشتم. 👈بلند شدم و به همراه زنان به سر و صورت و سینه خود می زدم👉». 🔰 در این پست به نظر «شش نفر» از بزرگان اهل تسنن و وهابیت اشاره خواهیم نمود، که این حدیث را معتبر دانسته و حکم به صحت این روایت نمودند. و ان شاء الله در روز های آینده به پاسخ اشکالات دلالی و متنی که توسط وهابیت و اهل تسنن گرفته شده است، می پردازیم. 🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#نقد_ها_و_چالش_ها #عایشه #عزاداری ❌ بررسی عزاداری عایشه (۱) ❌ ✅ بر اساس منابع اهل تسنن یکی از کار
1⃣ مجدی فتحی سید (محقق کتاب صحیح السیرة النبویة): «إسناده صحیح» 📚(صحیح السیرة النبویة، ص۴۸۰) 2⃣ حسین سلیم أسد[محقق کتاب مسند ابی یعلی]: 📚«إسناده حسن» (مسند أبی یعلی الموصلی، ج۸، ص۶۳) 3⃣ ألبانی: «قلت: و إسناده حسن» 📚(إرواء الغلیل، ج۷، ص۸۶) 4⃣محمد بن طاهر البرزنجی[محقق کتاب تاریخ الطبری]: «فإسناده حسن» 📚(صحیح تاریخ الطبری، ج۲، ص۳۸۶) 5⃣ حمزة أحمد الزین [محقق کتاب مسند احمد بن حنبل]: «إسناده صحیح» 📚(المسند لإمام احمد بن محمد بن حنبل، ج۱۸، ص۱۹۹) 6⃣ شعیب الارنووط [محقق کتاب مسند احمد بن حنبل]: «إسناده حسن» 📚(مسند الامام احمد بن حنبل، ج۴۳، ص۳۶۸) 🔺 ادامه دارد... 🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#نقد_ها_و_چالش_ها #عایشه #عزاداری ❌ بررسی عزاداری عایشه (۱) ❌ ✅ بر اساس منابع اهل تسنن یکی از کار
✍ اشکال: اشکالی که اهل تسنن و وهابیت نسبت به این روایت مطرح می کنند، اینست که عایشه در رابطه با این عملش (لطمه و سینه زنی) گفته است: «فمن سفهی و حداثة سنی» یعنی از روی کم عقلی و کم سن و سال بودنم به لطمه و سینه زنی پرداختم. که این نشان می دهد عایشه از این کارش پشیمان شده است. بنابراین دیگر به این روایت در باب عزاداری نمی توان استناد نمود. ❌سفاهت در لغت بمعنای «نقصان در عقل» می باشد. 🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#نقد_ها_و_چالش_ها #عایشه #عزاداری ✍ اشکال: اشکالی که اهل تسنن و وهابیت نسبت به این روایت مطرح می ک
📌جواب: 1⃣ بفرض هم حتی اگر قبول نماییم عایشه از لطمه زدن و سینه زنی خود پشیمان شده است، در رابطه با دیگر زنانی که جزء اصحاب پیامبر اکرم بوده اند چه خواهید گفت؟ به خاطر اینکه طبق همین روایت آنان هم در عزای پیامبر اکرم به سر و صورت و سینه خود زده اند. و از طرفی هم در هیچ زمانی از چنین عملی اظهار پشیمانی نکرده اند. 👈آیا اهل تسنن و وهابیت حاضر هستند همانند ابن تیمیه و ابن‌کثیر که چنین عزاداری هایی را بدعتی زشت و شیطانی بر می شمارند، نسبت به اصحاب هم چنین کلامی را بگویند؟ 👈آیا حاضر هستند که این اصحاب را به‌خاطر این نوع از عزاداری از عدالت خارج نمایند؟ 🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#نقد_ها_و_چالش_ها #عایشه #عزاداری 📌جواب: 1⃣ بفرض هم حتی اگر قبول نماییم عایشه از لطمه زدن و سینه ز
2⃣ اگر کسی بگوید که عایشه از عمل ( لطمه و سینه زنی) خود پشیمان شده است، در اشتباه می باشد. زیرا جمله «فمن سفهی و حداثة سنی» مربوط به لطمه و سینه زنی عایشه نمی باشد، بلکه این پشیمانی بنابر قرائنی مربوط به این بوده است، که نباید سر پیامبر را از دامن خود بر می داشت و مشغول به کار دیگری می شد(به دو قرینه در این رابطه اشاره می نماییم). 🔺قرینه اول: اگر پشیمانی عایشه به خاطر لطمه و سینه زنی بوده است، پس چرا این سفاهت را فقط به خود نسبت داده و به مابقی زنان که همانند او مشغول به لطمه و سینه زنی بوده اند نسبت نمی دهد؟ و به جای جمله «فمن سفهی (یعنی از سفاهت من) از جمله «فمن سفهنا» (یعنی از سفاهت ما) استفاده ننموده است؟ این نشان می دهد که این سفاهت مربوط به کاریست که فقط به عایشه اختصاص داشته است. که آن هم برداشتن سر مبارک پیامبر از دامنش بوده است. 🔺قرینه دوم: در روایتی که به عنوان قرینه می توان از آن استفاده نمود، آمده که عایشه گفته است: « از کمی سن خود در عجب بودم که پیامبر در آغوش من رحلت فرمود و من ایشان را تا هنگامی که غسل دادند تنها نگذاشتم. ولی بالشتی آوردم و زیر سر رسول خدا نهادم. سپس برخاستم و همراه با زنان گریستم و بر سر و صورت خود زدم. و در آن لحظه (عزاداری) سر پیامبر را بر روی بالشت گذاشتم و آن حضرت را از آغوش خود کنار نهادم ». 📚(الطبقات الکبری، ج۲،ص۲۲۹) ✅ طبق این روایت، عایشه در تمام لحظات تا زمان غسل دادن بدن پیامبر اکرم به غیر از هنگام عزاداری، سر حضرت را از دامن خود جدا ننمود. که چنین مطلبی نشان می دهد پشیمانی و تعجب عایشه از این بوده است که چرا سر پیامبر را در آن لحظه (عزاداری) از خود جدا کرده و مشغول به کار دیگری شده است. که بدین خاطر متذکر شده است که سر پیامبر را تا زمان غسل ایشان به غیر از آن لحظه (عزاداری)، از دامن خود جدا ننمود. 🆔@meshkatehedayat
❌تحریف حدیث مبغوض ترین قبیله ها(۱)❌ 👈ان شاءالله در ماه های محرم و صفر به بررسی و بیان تحریفات صورت گرفته با هدف تطهیر خلفای أموی می پردازیم. ✅ در «مسند أبی یعلی»، جلد۱۳، صفحه۴۱۷ حدیثی نقل شده است که بیان کننده موضع رسول خدا صلی الله علیه و آله درباره سه قبیله از قبایل عرب می باشد. متن حدیث بدین شرح است: «حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ الدَّوْرَقِيُّ، قَالَ: حَدَّثَنِي حَجَّاجُ بْنُ مُحَمَّدٍ، حَدَّثَنَا شُعْبَةُ، عَنْ أَبِي حَمْزَةَ، جَارِهِمْ، عَنْ حُمَيْدِ بْنِ هِلَالٍ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُطَرِّفٍ، عَنْ أَبِي بَرْزَةَ، قَالَ: «كَانَ أَبْغَضَ الْأَحْيَاءِ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ 👈بَنُو أُمَيَّةَ👉 وَثَقِيفٌ وَبَنُو حَنِيفَةَ» 📌ترجمه: «ابوبرزه می گوید: مبغوض ترینِ قبیله ها نزد رسول خدا، 👈بنی امیه👉، ثقیف، و بنی حنیفه بودند». (✂️) حال با کمال تعجب می بینیم که این روایت در کتاب «مسند احمد بن حنبل» نیز با سند مشابه آمده است. اما کلمه « بنی أمیة» از متن حدیث حذف شده است: «حَدَّثَنَا حَجَّاجٌ، أَخْبَرَنَا شُعْبَةُ، عَنْ أَبِي حَمْزَةَ جَارِهِمْ قَالَ: سَمِعْتُ حُمَيْدَ بْنَ هِلَالٍ يُحَدِّثُ، عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ مُطَرِّفٍ،عَنْ أَبِي بَرْزَةَ قَالَ: " كَانَ أَبْغَضَ النَّاسِ أَوْ أَبْغَضَ الْأَحْيَاءِ إِلَى رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، (✂️) ثَقِيفُ، وَبَنُو حَنِيفَةَ» 🔺ادامه دارد... 🆔@meshkatehedayat
❌ بررسی عزاداری عایشه (۲)❌ ✍ یکی از اشکالاتی که اهل تسنن و وهابیت بر علیه شیعیان مطرح می کنند، درباره برپایی محافل نوحه سرایی برای امام حسین علیه السلام می باشد. که چنین عملی را شیطانی و بدعت آمیز قلمداد می نمایند. در حالیکه با سند صحیح در کتب اهل تسنن و وهابیت نقل شده است، که «عایشه» و «ام فروه» (خواهر ابوبکر) مجلس نوحه خوانی برای عزای ابوبکر برپا نمودند. 👤ابن سعد در این رابطه نقل می کند: «هنگامی که ابوبکر از دنیا رفت، 👈عایشه مجلس نوحه خوانی برای او برپا نمود👉. هنگامی که خبر این مجلس به عمر بن خطاب رسید، آنان را از نوحه خوانی بر ابوبکر نهی نمود. اما آن زنان قبول نکردند. به همین دلیل عمر بن خطاب به هشام بن ولید گفت: 👈دختر ابو قحافه را از این مجلس بیرون بیاور. (مقصود ام فروه خواهر ابوبکر است)👉 سپس عمر بن خطاب، ام فروه خواهر ابوبکر را با چند ضربه ی تازیانه زد و زنان نوحه خوان هنگامی که این را شنیدند پراکنده شدند. عمر بن خطاب به آنان گفت: آیا می خواهید که ابوبکر با گریه ی شما عذاب شود؟ رسول خدا فرمودند: مرده با گریه ی خانواده اش عذاب می شود». 📚(الطبقات الکبری، ج۳، ص۱۹۱) 🔺ابتدا در این پست به بررسی سند این روایت پرداخته، و ان شاء الله در روز های آینده نحوه استدلامان به این حدیث را مطرح می نماییم. 🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#نقد_ها_و_چالش_ها #عایشه #عزاداری ❌ بررسی عزاداری عایشه (۲)❌ ✍ یکی از اشکالاتی که اهل تسنن و وهابی
✅ علمای متعددی از اهل تسنن و وهابیت تصریح به صحت سند این روایت نمودند. در ذیل به چند نمونه از آن اشاره می نماییم: 1⃣ ابن حجر عسقلانی: «وصله إبن سعد في «الطبقات» بإسناد صحیح» 📚(فتح الباری، ج۷، ص۵۵۰) 2⃣ عبد الله بن محمد الدویش [محقق کتاب أخبار المدینة النبویة]: «ورجاله رجال الصحیح» 📚(أخبار المدینه النبویة، ج۲، ص۲۴۱) 3⃣ دکتر عبد الله بن وکیل [محقق کتاب حدیث هشام بن عمار]: «هذا إسناد صحیح» 📚(حدیث هشام بن عمار، ص۱۸۹) 🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
✅ علمای متعددی از اهل تسنن و وهابیت تصریح به صحت سند این روایت نمودند. در ذیل به چند نمونه از آن اشا
📌اشکالی که مخالفین شیعه در رابطه با سند این روایت مطرح می نمایند، اینست که این روایت بصورت مرسل نقل شده است. یعنی «سعید بن مسیب» که راوی این جریان می باشد اصلا زمان وفات ابوبکر را درک نکرده است تا بتواند این ماجرا را پس از مشاهده نمودن نقل نماید. بلکه او در زمان خلافت عمر بن خطاب بدنیا آمده است. و در نتیجه حکم چنین روایتی (مرسل) ضعیف بوده و استدلال نمودن به آن اشتباه می باشد. ✍پاسخ: ما فعلا در صدد بررسی حجیت داشتن مرسلات تابعی یا عدم حجیت آن در نزد اهل تسنن و وهابیت نمی باشیم. بلکه آنچه که مهم است اینست که علمای اهل تسنن و سلفی، بعضی از مرسلات تابعین را مستثنی نموده و آن را صحیح و قابل احتجاج می دانند. که از جمله آن مرسلات، مرسلات «سعید بن مسیب» می باشد. که در اینجا به چند نمونه از این اقوال اشاره می نماییم: 🆔@meshkatehedayat