eitaa logo
مشکات هدایت
1هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
131 ویدیو
229 فایل
کانالی جذاب و پر محتوا در دنیای اعتقادات و باور ها شناخت خطوط بین تحریف و بدعت و حقیقت ما حامی اندیشه ها و باور های ناب شما هستیم تلگرام: https://t.me/meshkatehedayat اینستاگرام: instagram.com/meshkatehedayat ادمین انتقادات و پیشنهادات @meshkat_205
مشاهده در ایتا
دانلود
❌عالم اهل تسنن: حضرت علی واسطه فیض 👤«قاضی ثناء الله پانی پتی» از بزرگان حنفی مذهب اهل تسنن می باشد. او بخاطر تبحرش در فقه و حدیث در نزد اهل تسنن به «بیهقی» دوران ملقب شد. ✳️ثناء الله پانی پتی در کتاب تفسیرش درباره امام علی علیه السلام می نویسد: 📌«مردان این امت در مقایسه با مردان امت های گذشته از جهت ارشاد و تاثیر بر مردم برای جذب به سوی خداوند متعال موفق تر و قوی تر اند. قطب ارشاد کمالات ولایت حضرت علی علیه السلام بودند. 👈و هیچ کدام از امت های گذشته به درجه ی اولیا نرسیده اند، مگر بواسطه روح آن حضرت👉.» 📚(تفسیر المظهري، ج۲، ص۱۲۲) 🆔@meshkatehedayat
«ای حجت هشتم که خدا خوانده رضایت مدح تو جز از خالق دادار نیاید دیدم همه جا بر در و دیوار حریمت جایی ننوشته است گنهکار نیاید» 🌸ولادت امام رضا علیه السلام مبارک باد🌸 🆔@meshkatehedayat
📚کتاب: «مناظرات تاریخی امام رضا علیه السلام» 📌مولف: «آیت الله مکارم شیرازی» 📎آیت الله مکارم در سال ۱۳۰۵ ش در شهر شیراز به دنیا آمدند. در سن ۱۴ سالگی وارد حوزه شده و در محضر بزرگانی همچون «آیت الله بروجردی»، «سید محسن حکیم»، «سید کوه کمره ای» و... شاگردی نمودند. ایشان دارای تالیفات فراوانی از قبیل «اعتقاد ما»، «پیام امام امیرالمومنین»، «وهابیت بر سر دوراهی»، «اصول عقاید»، و... می باشند. 🔰معرفی کتاب: مولف یکی از مهم ترین ابعاد زندگانی امام رضا علیه السلام را بعد فرهنگی، علمی و دفاع از حریم عقاید دینی می داند. این بخش الگوی بسیار مناسب و مهمی برای کسانی که مشغول به صحبت و گفتگو با مذاهب و مکاتب دینی و غیر دینی بوده می باشد. در این کتاب به موضوعاتی همچون: حقیقت چهره حکومت بنی عباس، انگیزه اصلی مأمون برای برپایی مناظرات ، مناظرات هفتگانه امام با پیروان مکاتب مختلف از قبیل مسیحیت، یهودیت، زرتشتیان و...، تحلیل و بررسی مناظرات حضرت و... پرداخته شده است. 🔺فایلPDF کتاب را در پست بعدی مشاهده فرمائید. 🆔@meshkatehedayat
۱۱۰ ✍سوال: 🔺آیا آیه «۱۱۰ سوره مبارکه آل عمران» دلالت بر عدالت همه صحابه می کند؟ 🔹«كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ...» 📌ترجمه: «شما بهترين امتى هستيد از ميان مردم پديد آمده، كه امر به معروف و نهى از منكر مى‌ كنيد و به خدا ايمان داريد...» 🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#سوال #عدالت_صحابه #آل_عمران_۱۱۰ ✍سوال: 🔺آیا آیه «۱۱۰ سوره مبارکه آل عمران» دلالت بر عدالت همه صحا
۱۱۰ 🔴 پاسخ: ✳️این آیه را در دو قسمت مورد بررسی قرار می دهیم: 1⃣«كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ» 👈خطاب این بخش از آیه مربوط به چه کسانی است؟ آیا فقط مختص اصحاب پیامبر اکرم بوده یا اینکه شامل همه امت پیامبر تا روز قیامت می شود؟ 👈خطاب در این آیه شامل همه امت پیامبر اکرم می باشد؛ زیرا خطابات قرآنی مختص به گروه خاصی از مردم نبوده، بلکه شامل همه آنان تا روز قیامت می شود. مگر اینکه با دلیل قطعی خلاف آن ثابت گردد. 👤ابن کثیر از بزرگان اهل تسنن در ذیل این آیه می نویسد: «صحیح آنست که این آیه شامل همه امت می شود». 📚(تفسیر القرآن العظیم، ج۲، ص۹۴) 🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#پاسخ_سوال #عدالت_صحابه #آل_عمران_۱۱۰ 🔴 پاسخ: ✳️این آیه را در دو قسمت مورد بررسی قرار می دهیم: 1⃣
2⃣ «تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ»: 👈هنگامی که خداوند می فرماید امت پیامبر برترین امت ها هستند، بلافاصله در ادامه آیه آنچه که موجب برتری این امت گردیده را ذکر می کند. که آن ویژگی ها «امر به معروف»، «نهی از منکر» و «ایمان به خدا» می باشد. یعنی زمانی امت پیامبر برترین امت ها هستند که دارای چنین صفاتی باشند. ولی اگر امر به معروف و نهی از منکر نکنند و ایمان به خدا نداشته باشند، این برتری از آنان سلب خواهد شد. 👤قرطبی از عالمان اهل تسنن در این رابطه می نویسد: «مدحی برای این امت است مادامی که آن ویژگی را اقامه کنند و به آن متصف باشند، پس زمانیکه تغییر را ترک کنند و توافق بر منکر نمایند، نام مدح از آنان زایل و اسم ذم به آنها ملحق می شود و آن سببی برای هلاکتشان خواهد بود.» 📚(الجامع لأحکام القرآن، ج۵، ص۲۶۴، برای مشاهده کلام مولوی محمد عمر سربازی درباره این قسمت به اسکن در ذیل مراجعه فرمایید.) 🔰بنابر مطالبی که در بالا ذکر گردید؛ این آیه ارتباطی با عدالت صحابه ندارد. زیرا خطاب خداوند شامل همه امت پیامبر تا روز قیامت می باشد. و از طرفی حکم برتری امت پیامبر زمانیست که ویژگی های ذکر شده در آیه را انجام دهند. 🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
2⃣ «تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ»: 👈هنگامی که خ
📚اسکن کتاب «تفسیر القرآن العظیم» 📚اسکن کتاب «الجامع لأحکام القرآن» 📚اسکن کتاب «تبیین الفرقان» 🆔@meshkatehedayat
❌بر سر دو راهی❌ ✳️ در منابع اهل تسنن روایتی از عایشه نقل شده است که گفت: «همانا ابوبکر بر او وارد شد، درحالی که پیامبر نزد او (عایشه) بود و آن روز عید فطر یا قربان بود. و دو کنیز آواز خوان نزدش بودند. که سرود انصار در جنگ بعاث (روز جنگ أوس و خزرج) را می خواندند. (در روایتی دیگر آمده که همراه با آواز، دف هم می زدند) ابوبکر گفت: آواز شیطان! (در روایتی دیگر آمده ابوبکر از عایشه عصبانی گردید و گفت آواز شیطان در نزد پیامبر!) پیامبر به ابوبکر فرمود: آن دو کنیز را رها کن. همانا هر قومی را عیدی است و همانا عید ما امروز است». 📚(صحیح البخاری،ص۹۶۵ و ص۸۷۲) ↔️ اهل تسنن بر اساس این روایت ناگزیرند یکی از دو مورد ذیل را انتخاب نمایند: 👈یا باید چنین عملی را همانطور که ابوبکر زشت و شیطانی دانسته، آنان هم چنین عملی را زشت و شیطانی بدانند. که در این صورت چگونه پیامبر می تواند بنا بر کلام قرآن اسوه حسنه و نیکو برای مردم باشد؟ 👈و یا بگویند کار پیامبر اکرم درست بوده ولی ابوبکر تقریر{۱} پیامبر اکرم را قبول نداشته است. زیرا اگر آن را حجت می دانست باید همانند ایشان سکوت کرده و نه اینکه چنین عملی را در مقابل سکوت پیامبر شیطانی بداند. 🔺{۱} تقرير در نزد اهل تسنن عبارت است از سكوت پیامبر در برابر عملى كه در محضر او انجام گيرد. و اگر آن قول و عمل، حرام و منكر بود، بايد پیامبر با آن مخالفت مى‌كرد. ‎🆔 @meshkatehedayat
❌تحریف نفرین پیامبر بر معاویه(۳)❌ ✳️ در کتاب «صحیح مسلم، ج۴، ص۲۰۱۰»، حدیثی در مذمت معاویه آمده است که به شرح زیر است: 🔹«حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْمُثَنَّى الْعَنَزِيُّ، ح وَحَدَّثَنَا ابْنُ بَشَّارٍ، - وَاللَّفْظُ لِابْنِ الْمُثَنَّى - قَالَا: حَدَّثَنَا أُمَيَّةُ بْنُ خَالِدٍ، حَدَّثَنَا شُعْبَةُ، عَنْ أَبِي حَمْزَةَ الْقَصَّابِ، عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ، قَالَ: كُنْتُ أَلْعَبُ مَعَ الصِّبْيَانِ، فَجَاءَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَتَوَارَيْتُ خَلْفَ بَابٍ، قَالَ فَجَاءَ فَحَطَأَنِي حَطْأَةً، وَقَالَ: «اذْهَبْ وَادْعُ لِي 👈مُعَاوِيَةَ👉» قَالَ: فَجِئْتُ فَقُلْتُ: هُوَ يَأْكُلُ، قَالَ: ثُمَّ قَالَ لِيَ: «اذْهَبْ فَادْعُ لِي 👈مُعَاوِيَةَ👉» قَالَ: فَجِئْتُ فَقُلْتُ: هُوَ يَأْكُلُ، فَقَالَ: «لَا أَشْبَعَ اللهُ بَطْنَهُ» 📌ترجمه: «ابن عبّاس می گوید: من با كودكان بازی می كردم كه رسول خدا آمد. خودم را پشت دری مخفی كردم. حضرت به پشتم زد و فرمود: برو به 👈معاويه👉 بگو بيايد. من آمدم و گفتم: او دارد غذا می خورد. دوباره به من فرمود: برو به 👈معاویه👉 بگو بیاید. پس برگشتم و گفتم: او دارد غذا می خورد. حضرت فرمود: خدا شكمش را سير نكند». 🔺با توجه به این حدیث رسول خدا صلی الله علیه و آله پس از دو بار درخواست از معاویه دلخور شده، و او را نفرین نمودند. ✂️اما متاسفانه این جریان در منابع اهل تسنن تحریف شده است. بعنوان نمونه، در کتاب «تهذیب الکمال، ج۲۲،ص۳۴۴» این حدیث با سند مشابه نقل شده است؛ اما کلمه 👈«فلان»👉 جایگزین نام معاویه شده تا آبروی او در این جریان حفظ شود. 🔰مشاهده اسکن مستندات 🆔@meshkatehedayat
❌توهین به امام علی توسط معاویه❌ ✳️ بر اساس روایت معتبر در منابع اهل تسنن، معاویه دستور به سب و دشنام حضرت علی علیه السلام داده است. 🔹در کتاب «صحیح مسلم، ص۱۱۲۸ » چنین نقل شده است: «أَمَرَ مُعَاوِيَةُ بْنُ أَبِي سُفْيَانَ سَعْدًا، فَقَالَ : مَا مَنَعَكَ أَنْ تَسُبَّ أَبَا التُّرَابِ ؟ فَقَالَ : أَمَّا مَا ذَكَرْتُ ثَلَاثًا قَالَهُنَّ لَهُ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فَلَنْ أَسُبَّهُ...». 📌ترجمه: «معاویه بن ابی‌سفیان به سعد بن ابی وقاص دستور داد. معاویه، از وی پرسید: به چه سبب علی را دشنام نمی‌دهی؟ سعد گفت: من سه چیز را به یاد دارم که پیامبر به علی گفت که بخاطر آن‌ها به علی هرگز دشنام نمی دهم...» 🔰جالب اینجاست آنچنان این روایت برای بعضی از اهل تسنن سنگین و گران آمده که برای حفظ آبروی معاویه دست به تحریفات گوناگون زده اند. 👈مثلا در ابتدای این روایت مشاهده می کنید (أَمَرَ مُعَاوِيَةُ بْنُ أَبِي سُفْيَانَ سَعْدًا) که معاویه دستوری را به سعد داده، ولی اینکه به چه چیزی امر کرد از متن روایت حذف گردید. ولی با توجه به ادامه روایت و گفتار عالمان اهل تسنن مشخص می شود، آن چیزی که معاویه به آن دستور داده، سب و ناسزاگویی به حضرت علی علیه السلام بوده است. 👤دکتر «شاهین لاشین» از بزرگان اهل تسنن در این رابطه می نویسد: «به خاطر اینکه کسی معاویه را مذمت نکند دستور معاویه در این جمله حذف شده است. و در حقیقت چنین بوده است: «معاویه سعد را امر کرد که به [حضرت] علی ناسزا گوید». 📚(فتح المنعم، ج۹، ص۳۳۲) 👤و یا مثلا «سندی» از بزرگان حنفی مذهب اهل تسنن می نویسد: «این کلام صراحت دارد که معاویه امر به سب [حضرت علی] کرده است». 📚(حاشیة السندی علی صحیح مسلم ص۶۲۷) ❓سوال❓ 👈چرا معاویه به شخصیتی همانند حضرت علی علیه السلام که نفس پیامبر بوده، امر به سب و ناسزاگویی می کند؟ 👈براستی اگر معاویه چنین عملی را نسبت به ابوبکر و عمر انجام می داد، آیا باز هم اهل تسنن نظری مثبت به معاویه داشتند؟ و یا اینکه به فسق و بی دین بودن او حکم می کردند؟ 👈اسکن مستندات 🆔@meshkatehedayat
❌دستور به قتل معاویه توسط پیامبر اکرم ✳️ در منابع اهل تسنن با سند معتبر از پیامبر اکرم نقل شده است که حضرت فرمودند: 🔹«وَحَدَّثَنِي إِبْرَاهِيمُ بْنُ الْعَلافِ الْبَصْرِيُّ قَالَ، سَمِعْتُ سَلامًا أَبَا الْمُنْذِرِ يَقُولُ، قَالَ عَاصِمُ بْنُ بَهْدَلَةَ حَدَّثَنِي زِرِّ بْنِ حُبَيْشٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مَسْعُودٍ قَالَ، قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: إِذَا رَأَيْتُمْ مُعَاوِيَةَ بْنَ أَبِي سُفْيَانَ يَخْطُبُ عَلَى الْمِنْبَرِ فَاضْرِبُوا عُنُقَهُ» 📌ترجمه: «هنگامی که معاویه بن ابی سفیان را بر روی منبر دیدید خطبه می خواند، گردنش را بزنید». 📚(أنساب الأشراف، ج۵،ص۱۳۷) 👈با توجه به این روایت معتبر، آیا رواست اهل تسنن معاویه را بهشتی بدانند و در کنار نام او «رضي الله عنه» بیاورند؟ 👈براستی چگونه می توان محبت کسی که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله دستور به قتلش داده است را در دل داشت؟ 👈آیا وقت آن نرسیده است که دوستداران معاویه در عقایدشان نسبت به معاویه بازنگری نمایند؟ 🔺مشاهده بررسی سند🔺 🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
❌دستور به قتل معاویه توسط پیامبر اکرم ✳️ در منابع اهل تسنن با سند معتبر از پیامبر اکرم نقل شده است
بررسی_سند_روایت_دستور_پیامبر_به_قتل_معاویه.zip
1.97M
🔰بررسی سند روایت «إِذَا رَأَيْتُمْ مُعَاوِيَةَ بْنَ أَبِي سُفْيَانَ يَخْطُبُ عَلَى الْمِنْبَرِ فَاضْرِبُوا عُنُقَهُ» 🔺فایلzip 🆔@meshkatehedayat