eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
762 ویدیو
276 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
منتخب اثار دارشکوه.pdf
5.25M
کتاب مجمع البحرین از اولین و بهترین آثار در الهیات تطبیقی اسلام و هندوئیزم 👆👆👆👆
📕اندیشه دینی در اسلام و مسیحیت 🖋لوئی گارده وژرژ قنواتی(دو محقق فرانسوی و مصری هر دو نویسنده کاتولیک تومیستی (پیروان توماس آکوینی) هستند. 📝ترجمه به عربی توسط صبحی صالح روحانی بلندپایه و ادیب نوگرای لبنانی و فرید جبر کشیش لبنانی دارای دکترای فلسفه 📝ترجمه از عربی به فارسی احسان موسوی خلخالی ✨ این کتاب به زبان فرانسه ۷۰ سال پیش نوشته شده است. ✨به لحاظ حوزه معرفتی، به الهیات مقایسه ای اختصاص دارد و به مقایسه الهیات مسیحی و الهیات اسلامی می پردازد. 👓 در ناحیه الهیات اسلامی صرفا به کلام اشاعره توجه شده و به کلام معتزله و کلام شیعه اعم از اثنی عشری و ... پرداخته نشده است. چون آن زمان اکثر منابع از صورت مخطوط به صورت چاپ شده و طبع شده در نیامده بود. 👓در ناحیه الهیات مسیحی نیز این کتاب جامع نیست، زیرا صرفا به کلام مسیحیت کاتولیک می پردازد و الهیات مسیحیت پروتستان و الهیات مسیحی ارتودوکس شرقی مورد توجه قرار نمی گیرد. چون هر دو نویسنده کاتولیک تومیستی هستند، همچنین مقایسه تا قرن ۹ هجری بوده است. معرفی چندخط کتاب ب دیگران👇🌺 http://eitaa.com/joinchat/4032036877Cc794fedda0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بنده ایشان را در سال ۳۶دیدم! در همان ایام جوانی یک چهره برجسته علمی و معروف به تقوا هم بود. و ایشان با همان مایه، درس خوانده بود درس گفته بود، مبارزه کرده بود، کرده بود! آیت الله خامنه ای # 19 فروردین شهادت آیت الله سید محمد باقر صدر 🔴 @meshkatnoor
☀️اثبات ولایت تکوینی حضرت مهدی (علیه السلام) ✅در قرآن مجید در مورد معجزات حضرت عیسی (که نشانه رسالتش بود)، چنین آمده است: «وَ رَسُولاً إِلى‏ بَنِي إِسْرائِيلَ أَنِّي قَدْ جِئْتُكُمْ بِآيَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ أَنِّي أَخْلُقُ لَكُمْ مِنَ الطِّينِ كَهَيْئَةِ الطَّيْرِ فَأَنْفُخُ فِيهِ فَيَكُونُ طَيْراً بِإِذْنِ اللَّهِ وَ أُبْرِئُ الْأَكْمَهَ وَ الْأَبْرَصَ وَ أُحْيِ الْمَوْتى‏ بِإِذْنِ اللَّهِ وَ أُنَبِّئُكُمْ بِما تَأْكُلُونَ وَ ما تَدَّخِرُونَ فِي بُيُوتِكُمْ إِنَّ فِي ذلِكَ لَآيَةً لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ» (آل عمران، 49) «و (او را به عنوان) رسول و فرستاده به سوى بنى اسرائيل (قرار داده، كه به آنها مى‏گويد:) من نشانه‏اى از طرف پروردگار شما، برايتان آورده‏ام، من از گل، چيزى به شكل پرنده مى‏سازم، سپس در آن مى‏دمم و به فرمان خدا، پرنده‏اى مى‏گردد. و به اذن خدا، كور مادرزاد و مبتلايان به برص [پيسى‏] را بهبودى مى‏بخشم، و مردگان را به اذن خدا زنده مى‏كنم، و از آنچه مى‏خوريد، و در خانه‏هاى خود ذخيره مى‏كنيد، به شما خبر مى‏دهم، مسلما در اينها، نشانه‏اى براى شماست، اگر ايمان داشته باشيد.» ✅بر اساس احادیث بسیاری که از پیامبر اکرم نقل شده است در دوره آخر الزمان، حضرت مهدی(علیه السلام) امامت می‌کند و حضرت مسیح نیز دوباره به زمین باز می‌گردد و حضرت مهدی را یاری می‌کند و امام آن زمان، حضرت مهدی است. ✳️در کتاب «صحیح بخاری» و «صحیح مسلم» (که مهمترین و معتبرترین کتاب‌های حدیث نزد تمامی اهل سنت است و آنان همۀ احادیث این دو کتاب را صحیح می‌دانند) در این زمینه چنین آمده است: قال رسول الله صلى عليه و سلم: "كيف أنتم إذا نزل عيسى بن مريم فيكم و إمامكم منكم.» (بخاری، صحيح البخاري - كتاب أحاديث الأنبياء - باب نزول عيسى إبن مريم ، حدیث 3265؛ مسلم نیشابوری، صحيح مسلم - كتاب الإيمان - باب نزول عيسى إبن مريم حاكماً بشريعة نبينا محمد، حدیث 155) «چه حالی خواهید داشت وقتی که عیسی بن مریم نازل می‌شود در حالی که امام شما، شخصی از شما است.» ✳️ طبق احادیث متواتر، آن شخصی که در زمان نزول حضرت عیسی، امامت دارد و حضرت عیسی نیز وی را یاری می کند و در نماز به ایشان، اقتدا می کند، حضرت مهدی است. این مطلبی است که حتی مخالفان معاند نیز به آن اذعان دارند. به عنوان نمونه، ابن قیم جوزیه، شاگرد برجسته ابن تیمیه و از بزرگان سلفیه، برای این که امامت حضرت مهدی را (که از نسل پیامبر اکرم است) اثبات کند و دیدگاه کسانی را که به استناد حدیث ضعیف(لا مهدی الا عیسی)، امام مسلمانان در دوره آخر الزمان را حضرت عیسی معرفی کرده اند، ابطال کند، ابن قیم به سخنان آبری از علمای بزرگ اهل سنت استناد می کند و چنین می‌نویسد: ✳️« قال أبو الحسين محمد بن الحسين الآبري في كتاب مناقب الشافعي: ... وقد تواترت الأخبار واستفاضت عن رسول الله صلى الله عليه وسلم بذكر المهدي وأنه من أهل بيته وأنه يملك سبع سنين وأنه يؤم الأرض عدلا وأن عيسى يخرج فيساعده على قتل الدجال وأنه يؤم هذه الأمة ويصلي عيسى خلفه.»(ابن قیم جوزیه، المنار المنیف، ص142، تحقیق: عبدالفتاح ابوغده، حلب، مکتب المطبوعات الاسلامیه) طبق این عبارت، بر اساس احادیث متواتر که اهل سنت نقل کرده‌اند، حضرت مهدی که از اهل‌بیت پیامبر اکرم است پیشوای امت اسلامی می‌گردد و حضرت عیسی نیز در نماز به او اقتدا می‌کند.» ✅با توجه به این که امام باید مقامی برتر از مأمومش داشته باشد، امامت حضرت مهدی و مأموم شدن حضرت عیسی (در زمانی که وی به زمین باز می‌گردد) نشانه برتری مقام حضرت مهدی بر حضرت عیسی و مقرب‌تر بودن ایشان در درگاه خداوند متعال است. ✅قدرت حضرت عیسی در انجام معجزات به این دلیل بود که وی مقام ولایت تکوینی داشت؛ مقامی که به دلیل تقرب به خداوند متعال به آن نایل شده بود و با پشتوانه آن می توانست به اذن و امداد الهی در جهان هستی تصرفات خارق العاده الهی انجام دهد تا مردم با دیدن معجزات الهی به رسالت وی ایمان آورند: «اذ قال الله یا عیسی ابن مریم اذکر نعمتی علیک... اذ أیدتک بروح القدس... و اذ تخلق من الطین ... و تبری الاکمه و الابرص باذنی و اذ تخرج الموتی باذنی»(مائده، 110) ✅چون مقام معنوی حضرت مهدی(علیه السلام) برتر از حضرت عیسی است؛ بنابراین،ولایت تکوینی را که حضرت عیسی داشت؛ بلکه برتر از آن را، حضرت مهدی نیز دارا است. از این رو، حضرت مهدی می‌تواند (هم در زمان غیبتش و هم در زمان ظهورش)، با اذن الهی کراماتی را در راستای هدایت مردم و تقویت ایمان مؤمنان اظهار کند؛ مثلا مریضان را شفا دهد(ابری الاکمه و الابرص) و در هنگام ظهورش، آن دسته از شیعیان عاشقش را که در زمان حیات دنیوی مشتاق یاری وی بودند، دوباره زنده کند تا رجعت کنند.(احی الموتی باذن الله) 📝حجت الاسلام دکتر جواد گلی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ اخلاق عصر حضور و وظایف منتظران ✅ حجت الاسلام دکتر احمد حسین شریفی 🔴 @meshkatnoor
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ آیا بروز و شیوع کرونا ناشی از گناهان ما انسانهاست ؟ ✅ حجت الاسلام دکتر محمد جعفری 🔴 @meshkatnoor
🌀 نکاتی چند درباره روزهای کرونایی در یادداشت حجت الاسلام دکتر سید احمد غفاری قره باغ ۱) ضرورت مواجهه با وجوه و ابعاد مختلف معضل کرونا؛ ↖️ فارغ از بُعد بهداشتی و پزشکی معضل اجتماعی کرونا، که باید به توصیه‌های متخصصان در این زمینه توجه کنیم و قطعاً با توجه به این که عدم رعایت امور بهداشتی، سبب ضرر رساندن به خود و دیگران می‌شود و بدین جهت، شبهه‌ی حرمت شرعی دارد، معضل کرونا را می‌توان معضلی وسیع و چندوجهی تلقی کرد که با تاریخی که بر آن می‌گذرد و پدیده‌هایی که در حول و حوش آن رخ می‌دهد، وجوه و ابعاد مختلفی می‌یابد که به طور جدی باید توسط محققان علوم انسانی و دانشمندان علوم اجتماعی مورد بررسی قرار گیرد. ۲) کرونا و امنیت؛ ↖️ یکی از ابعاد مهم معضل کرونا، وجه امنیتی و جنگ بیولوژیکی آن است؛ همانگونه که در بیانات رهبر معظم انقلاب نیز آمده است، گرچه این وجه به اثبات قطعی نرسیده است اما احتمال این تهدید را نیز باید جدی گرفت. بلکه چه‌بسا بتوان چنین حدس زد که این معضل اجتماعی، سرپوشی برای اقدام اصلی دیگری است، که باید نیروهای متخصص حوزه‌ی امنیت، کاملاً به این جنبه توجه کنند. ۳) ارزیابی پیشرفت فرهنگی در جوامع به‌اصطلاح توسعه‌یافته، در ایام کرونایی؛ ⤴️ جنبه سوم از این معضل را می‌توان مرتبط با حوزه علوم انسانی و ارزیابی توفیق تاریخی مدرنیته در پیشرفت جوامع به اصطلاح توسعه‌یافته دانست. این حادثه تلخ نشان داد که بخش قابل توجهی از مردمان جوامع، بخصوص جوامع به اصطلاح توسعه‌یافته، دچار گسست اجتماعی جدی است، و نه تنها پیشرفت چندانی در فرهنگ اجتماعی نکرده است، بلکه ظرفیت تحقق فرهنگ دوران پیش از تاریخ را در خود دارد که در برهه‌ای از آن دوران، انسان‌ها به طرز وحشیانه‌ای زندگی می‌کردند و از یکدیگر ارتزاق می‌نمودند. در زمانه‌ی کرونا نیز، رفتار بخشی از مردم آمریکایی و اروپایی با هجوم به فروشگاه‌ها و خرید بیش از نیاز، همچنین رفتار برخی دولت‌ها در دزدی دریایی دولتی توسط کشورهای اروپایی و آمریکایی و سرقت لوازم بهداشتی، همان رفتارهای وحشیانه‌ی دوران بربریت را تداعی می‌کند. این نکته نشان می‌دهد که انسان در دوره‌ی صنعتی چقدر به سمت سقوط و انحطاط فرهنگی پیش رفته است و این ادعا که از سوی برخی از پژوهشگران علوم انسانی در خصوص فلسفه‌ی تاریخ ذکر شده است که انسان در بستر تاریخ، به‌ویژه در دوره‌ی مدرن، در حال تکامل تاریخی است، بر اساس این شواهد عینی، چقدر غیرمقبول می‌ نماید . ۴) تربیت توحیدی کرونا؛ ⤵️ بعد دیگر معضل کرونا، مربوط به لزوم توجه انسان به دخالت خداوند در اداره‌ی جهان است؛ خدای قادر با یک ذرّه، مدیریت جهان را دگرگون کرده است و به‌ روشنی به همگان نشان داده است نظمی که تاکنون انسان گمان می‌کرد در آن به سر می‌برد، توهّمی بیش نیست، و منتظر بروز یک ویروس در حدّ و اندازه‌ی یک میکرون بوده است. اینکه برخی از علمای اهل معرفت و معنویت، در این ایام توصیه به چلهگیری می‌کنند، توضیحی برخاسته از منطق وحیانی است که هم چهل روز بودن آن، مورد تجربه اهالی معرفت و معنویت و مورد توصیه احادیث است و هم مجتمع بودن ادعیه در ساعت خاص، برای فراهم‌ کردن اجتماع قلوب در زمان واحد و تضرع به خدای متعال در زمان واحد است. گویی که خداوند با شیوع جهانی این ویروس، ادبستانی را در سطح جهانی‌اش شکل داده است تا انسان کمی به خلوت خود برود و به ضعف خودش در برابر خالق جهان بیندیشد و بفهمد که قرار بر این نیست مانند ربات‌ها هر روز به گونه‌ی دیروز زندگی کند؛ بلکه گاهی باید شکل جدیدی را تجربه کند تا تربیت شود و صبوری را یاد بگیرد. نکته ظریفی که در همین زمینه قابل طرح است، بدون درمان بودن کرونا است. انسان در قرن ۲۱، با موضوعی مواجه شده است که ادامه حیات او را در این دنیا با خطر جدی مواجه می‌کند، بدون این که اسباب ظاهری بتوانند کمکی به او بکنند، هیچ دارویی برای رفع این معضل فراهم نیست. این وجه از معضل کرونا توحیدی‌بودن تربیت کرونایی ‌را پر رنگتر می‌کند. گویی که خداوند می‌خواهد منحصراً به سبب ساز اصلی که مسبب‌الاسباب است، توجه کنیم و از اسباب صرف‌نظر نماییم و از عمق جانمان، این فقره از مناجات شعبانیه را قرائت کنیم که «الهی بِیَدِک لا بِیَدِ غیرِکَ زِیادتی و نَقصی و نَفعی و ضُرّی.» ۵) کرونا و سرمایه‌ی اجتماعی؛ 🔄 بعد دیگری از معضل کرونا، زیبایی اجتماعی‌ است که در کشور عزیز ما ایران رقم خورد، و شاهد حضور جهادی گروه زیادی از هموطنان خود شدیم که بدون موظفی اداری و سازمانی، به عنوان مدافع حریم سلامتِ امت اسلامی به مقابله با این معضل پرداختند. حقیقتاً این سرمایه اجتماعی در دنیا، کم‌یاب بلکه نایافتنی است و بر سیاستگذاران کشور، زشت است که در سیاست‌گذاری‌های کلان کشوری، این سرمایه‌ی اجتماعی را نادیده گرفته و چشم به بیگانه‌ای بدوزند که حسرت چنین سرمایه‌های اجتماعی را دارند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فریاد بازگشت به دین برای نجات از کرونا در وسط نیویورک ☝️☝️☝️☝️
☑️راستی ! شنیده ای که حرم های مقدس و مساجد بسته شده اند! ☑️دیدی که چگونه منادیان دین به گوشه ای خزیده اند! ☑️دین را چه شده ؟! حالش چگونه است؟! خناسان گویند نه از حرم و نه از مسجد و نه از دین کاری ساخته نیست! عجبا...!!!! 🔅اما... اما باید چشم ها را شست و جور دیگری باید دید... ❇️امروز دیگر پرده کنار رفته... امروز خود دین جلوه گر شده... آیا جز این است که دین برای تربیت انسان است؟! ❇️آیا جز این است که حرم های مقدس سنگ نشانی اند که ره گم نشود؟! ❇️آری ... امروز دین از هر زمانی دیگری قدرت خود را بیشتر به رخ کشیده!!! امروز دیگر دین از پشت کلمات و دیوارها با ما سخن نمیکند!!! ❇️امروز دین در قامت انسان جلوه گر شده... انسانی که برایش فرود آمد... انسانِ ایثارگر و فداکار ...انسانِ شجاع و انسان دوست ... انسانِ بی ریا و بی کلک... انسانِ انسانِ انسان... انسانی که دلمان از ندیدنش به تنگ آمده بود! ❇️کجا اینهمه مهربانی... کجا اینهمه بخشش ... کجا اینهمه گذشت ؟؟ راستی! چرا اینها غارت نمی کنند؟ چرا اینها از هیچ باکی ندارند؟ آرامش اینها از کجاست؟ چه فرقی است بین اینها و دیگران!! اینها را چه شده است؟!! ❇️آری ... دین، حرم ها، منادیان کار خود را به درستی انجام داده اند. امروز گرچه به ظاهر بسته اند لکن از همیشه گشوده و گسترده تر...! از همیشه زنده و سازنده تر...! از همیشه حاضر و پاینده تر...! ❇️آری ... این نیز بگذرد و روسیاهی آن برای خناسان باقی خواهد ماند... 📝 حجت الاسلام جواد قلی پور؛ دانشجوی دکترای کلام 🔴 @meshkatnoor
انتظاری زمینه‌ساز انتظار فرج یک عمل است؛ افضل‌الاعمال، و عملی که آن حضرت از ما خواسته، «هم‌دل شدن بر عهد و پیمانی است که او با ما بسته» و آن عهد و پیمان این است که؛ در ارتباط با برادران ایمانی، تقوای الهی را مراعات کرده و حقوقشان را ادا کنیم؛ اگر همگی بر این عهدِ مهدوی، هم‌دل شویم، در جامعه‌ی ایمانی، «انسجام اجتماعی، با محوریت اداء حقوقِ برادری» شکل گرفته و زمینه برای حضور آن‌حضرت فراهم می‌شود. پس با برادران ایمانی، «پیوندی اجتماعی» بسازیم و در آن پیوند، حقوق برادری‌مان را ادا کرده و آن را بگسترانیم و بر این «پیوند و اداء حقوق» هم‌دل شویم، آن‌حضرت به شیخ مفید فرمودند: «وَ لَوْ أَنَّ أَشْيَاعَنَا وَفَّقَهُمْ اللَّهُ لِطَاعَتِهِ عَلَى اجْتِمَاعٍ مِنَ الْقُلُوبِ فِي الْوَفَاءِ بِالْعَهْدِ عَلَيْهِمْ لَمَا تَأَخَّرَ عَنْهُمُ الْيُمْنُ بِلِقَائِنَا»(الاحتجاج، ج2/499) 📝حجت الاسلام استاد احمد فربهی 🔴 @meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️سید شهیدان اهل قلم: رواج غرب‌زدگی نتیجه ضعف خود ماست. ⭕️ سالروز شهادت شهید آوینی 🔴 @meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴رهبر انقلاب به سخنان کدام سناتور آمریکایی اشاره کردند؟/ فرماندار ایلینوی: اینجا غرب وحشی حاکم است 🔹مقام معظم رهبری در سخنرانی تلویزیونی امروز به مصاحبه فرماندار ایالت ایلینوی آمریکا اشاره کردند که از زنده شدن غرب وحشی بعد از شیوع کرونا در آمریکا سخن گفته بود . 🔴 @meshkatnoor
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅نقد سخنان کرونایی دکتر سروش ✅ قسمت چهارم : اصناف دینداری ✅ فایل صوتی حجت الاسلام دکتر احمد حسین شریفی استاد تمام موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی در بیان مباحث معرفتی مرتبط با کرونا # مباحث معرفتی کرونا 🔴 @meshkatnoor
چوب در حوض غرب! ✅ «به طور كلى هر چيزى كه انسان را در شرايط غير عادى كه آرامش روح را بهم مى‏ زند قرار دهد، پرده از روى اخلاق واقعى انسان برمى‏ دارد. انسان در حال عادى حكم آب راكد را دارد كه در حوضى جمع شده است؛ به واسطه ركود، مخلوط هاى آب ته‏ نشين مى‏ شود و آب بسيار صاف و زلال مشاهده مى‏ شود. اما همين‏ كه يك چوب داخل آب ببريد و آب را تكان بدهيد و زير و رو كنيد، آن‏ وقت مى‏ بينيد چقدر كثافت داخل اين آب است.» (شهید مطهری مجموعه آثار، ج25، ص 59) 🔶 غربِ شیکِ متمدن! در حالت عادی، بسیار منظم و باکلاس و همچون ساعت کار می کرد! برخی از خودبیگانگان بی هویت نیز از این فرصت استفاده کرده، دائماً بر سر دین و دینداری ما می کوبیدند و با بودجه های هنگفتی از بیت المال مسلمین علیه باورها و فرهنگ مان تاخته و در این راه حتی از نقلِ ناقص سخنان غرب ستیزی همچون سید جمال هم فروگذار نکردند و... دوران بر همین منوال گذشت تا اینکه خداوند از حماقت همان مدعیان تمدن و فرهیخته گی و فرزانگی!!!!! در ایجاد ویروس آزمایشگاهی کرونا، چوبی ساخت که حوض راکد و آرام آنان را متلاطم نمود و کثافت های آنها را به رخ خودشان و جهانیان کشاند، تا جایی که حتی قدرت رسانه ای، نظامی و اقتصادیشان هم نتوانست کثافت های فکری، اخلاقی و رفتاری آنها را بپوشاند. همان متمدن های کروات زدۀ فرهیخته! نه در شب، بلکه در روز و نه بار، بلکه بار را با شتر (هواپیما) ربودند. همان هایی که حقوق بشرشان گوش فلک را کر کرده بود، کفتاروار –بلانسبت کفتار- به جان دولت و ملتهای ضعیف افتادند. 🔶 گرچه برای آنان که چشم باز داشته باشند، قبل و بعد از کرونای غرب تفاوتی نکرده است، چرا که این وحشیان، همان متمدنانی بودند که در تجاوز جنسی به زندگان، همجنسان و حیوانات اکتفا نکرده و از کودکان بی گناه، جنازه ها و افراد در حال کُما نیز فروگذار نکردند. گرچه اما داستان کرونا قدری بیشتر کثافات ته نشین شده غرب را برای برخی بر ملا کرد. ✅ حکیمی چنین می گفت: «غرب یک باغ وحش منظم است.» (آیت الله جوادی) تصور کنید اگر نظم باغ وحش به هم بریزد چگونه می شود؟ البته لازم نیست خیال پردازانه تصور کنید، به غرب نگاه کنید تا باغ وحش به هم ریخته را ببیند. باغ وحشی که نظمِ پلیسی و الکترونیکی آن برسر چند دستمال توالت و ماسک بهم می ریزد. ✅ این میوهٔ همان نهال خبیث انسان گرایی و فردگرایی است که چند قرنی است در غرب کاشته شده است. همانگونه که موج همدلی، جهاد در خط مقدم و پشت جبهه سلامت، ایثار و از خودگذشتگی، پیشرفت های خیره کننده در پی تلاش بی وقفه و تضرع به درگاه الهی، ثمره درخت تناور و پربرکت عقاید، اخلاق و سیاست اسلامی است که در جلسات دعا و حرم های اهل بیت _علیهم اسلام_ بارور شده است. ✅ واقعاً دل می سوزد! برای آن بیچارگانی که امروز ناچارند با چشم های از حدقه بیرون زده، ویرانی کعبه آمال و کاخ سیاه خود را به تماشا بنشینند. قیافه آنها در این ایام دیدنی است! ✅ کرونا اگر حتی نتواند آمریکا و اروپا را به فروپاشی بکشاند، حتماً نقاب تزویر و درنده خویی را از چهره آنها خواهد انداخت و آنها را عریان به نمایش خواهد گذاشت. همان کرونایی که ماسک بر صورت عالمی زد، ماسک از صورت غرب بر می دارد! و چقدر سفیه خواهند بود آنهایی که از این پس، باز هم به این مجسۀ عریان دخیل ببندند و از او حاجت طلب کنند. 📝 حجت الاسلام سید ابوالقاسم کاظمی شیخ شبانی # مباحث معرفتی کرونا 🔴 @meshkatnoor
🔆 پاسخ به شبهه ای در زمینه تعارض آموزه قرآنی همزمانی سختی ها و آسانی ها(ان مع العسر یسرا) با مصایب و سختی های بیماری کرونا ❓❓تقریر شبهه: ☑️ عقل می گوید همراهی و همزمانی دو چیزی که ضد یکدیگر هستند، محال است. ☑️ عسر(سختی های زندگی) و یسر(آسانی ها و گشایش ها) ضد یکدیگر هستند. ☑️ قرآن می گوید: " ان مع العسر یسرا"(انشراح، 6) «همراه با دشواری ها و سختی ها، آسانی و گشایش است.» طبق این آیه، باید در این ایام، مردم جهان، همزمان با این که درگیر سختی های بیماری کرونا هستند، در گشایش و آسایش باشند. اما وضعیت بدین گونه نیست و کرونا برای مردم ارمغانی جز سختی های بیماری و فقر و رکود اقتصادی نداشته است. 🔆 پاسخ شبهه: ✅ بر اساس آیات قرآن، هر شی، یک بعد دنیوی دارد و یک بعد ملکوتی (اخروی): "او لم ینظروا فی ملکوت السموات و الارض و ما خلق الله من شیء" (اعراف، 185) آیا به ملکوت آسمان ها و زمین و مخلوقات خداوند نظر نکردند؟» 🔹همچنین طبق آیه " یعلمون ظاهرا من الحیاه الدنیا و هم عن الاخره هم غافلون"(روم، 7) حیات دنیوی و اعمال دنیوی ظاهری دارد و باطنی؛ باطن دنیا و اعمال دنیوی، جزای آخرت است. ✅ بر اساس مطالب بالا، بعد دنیوی اعمال انسان با بعد ملکوتی(اخروی) اعمال معیت و همراهي دارند؛ زیرا رابطه میان آنها رابطه ظاهر شی و باطنش است که با هم معیت دارند و جدا از یکدیگر نیستند. از این رو، قرآن می فرماید جهنم( که همان بعد باطنی و ملکوتی گناهان کافران است) كافران را احاطه کرده است: " ان جهنم لمحیطة بالکافرین"(توبه، 49) اما دیدن این معیت ظاهر و باطن اعمال، نیاز به علم الیقین دارد: " کلا لو تعلمون علم الیقین لترون الجحیم" (تکاثر، 5-6) 🔐 معیت و همراه بودن ظاهر و باطن اعمال، شبیه معیت و همراه بودن بدن مادی(جنبه دنیوی انسان) با روح (جنبه ملکوتی انسان) است که از یکدیگر منفصل نیستند بلکه با یکدیگر معیت و همراهی دارند. ✅ اعمال نیک مومنان از قبیل تحمل سختی ها و مصیبت های بیماری کرونا و جهاد با مال و جان برای یاری رسانی و امداد به مبتلایان به این بیماری و مردم آسیب دیده از پیامدهای کرونا، سختی های دارد. این سختی ها(عسر) جنبه ظاهری و دنیوی این اعمال صالح است، اما جنبه باطنی آنها بهشت(یسر) است. " ان الله اشتری من المومنین انفسهم و اموالهم بان لهم الجنه"(توبه، 111) شاهد بر مدعای مزبور آیات ذیل است: ❇️"لَّقَد تَّابَ اللَّهُ عَلَى النَّبِيِّ وَالْمُهَاجِرِينَ وَالْأَنصَارِ الَّذِينَ اتَّبَعُوهُ فِي سَاعَةِ الْعُسْرَةِ" ٌ(توبه، 117) ﻣﺴﻠﻤﺎً ﺧﺪﺍ ﺭﺣﻤﺖ ﻭﻳﮋﻩ ﺍﺵ ﺭﺍ ﺑﺮ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﻭ ﻣﻬﺎﺟﺮﺍﻥ ﻭ ﺍﻧﺼﺎﺭ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺳﺎﻋﺖ ﺩﺷﻮﺍﺭ ﺍﺯ ﺍﻭ ﭘﻴﺮﻭﻱ ﻛﺮﺩﻧﺪ ، ﺍﺭﺯﺍﻧﻲ ﺩﺍﺷﺖ. *⃣ طبق آموزه های قرآنی، پاداش این عسر و سختی ها(جهاد با اموال و جان ها) در دنیا رسیدن به گشایش و راحتی اخروی است؛ چون باطن ملکوتی این اعمال، کسب رضوان الهی و نعمت های بهشتی است که گشایش و آسایش (یسر) ابدی است. ❇️"فاما من اعطی و اتقی و صدق بالحسنی فسنیسره للیسری"(لیل، 5-7) « پس کسی که (جان و مالش) را می دهد و به پاداش نیک الهی باور دارد، رسیدن به گشایش و راحتی(یسر) را برای وی آسان می کنیم. ✅این بهشت نقد است و نسیه نیست؛ بلکه معیت با اعمال نیک دارد؛ زیرا باطن اعمال نیک است و چشم باطنی می خواهد تا آن را ببیند. از این رو، حضرت زینب در پاسخ به ابن زیاد ملعون که برای طعنه زدن سوال کرد: ⚫️" کیف رایت صنع الله باخیک و اهل بیتک" «دیدی که خداوند چه بلایی سر برادر و خاندانش آورد؟ 🔸حضرت زینب پاسخ داد: " ما رایت الا جمیلا" «جز زیبایی چیزی ندیدم.(بحار الانوار، ج45، ص116) ⬅️ نتیجه: آیه" ان مع العسر یسرا" بیانگر همراهی و معیت دو ضد در یک مکان نیست، تا بر خلاف حکم عقل باشد؛ چون مکان سختی ها(عسر) برای مومنان عالم دنیا است که با بلاها و سختی هایی مانند بیماری کرونا و پیامدهای مختلف آن همراه است و محل گشایش و راحتی (یسر) عالم ملکوت (بهشت) است؛ اگر چه اعمال نیک دنیوی و نعمت ها و آسایش آخرت با یکدیگر معیت و همراهی دارند؛ چون نعمتهای بهشتی باطن اعمال نیک است اعمالی که کادر پزشکی و طلاب و دانشجویان جهادی در عرصه مبارزه سخت و دشوار با بیماری کرونا و سیل و زلزله و ‌تحریم استکبار جهانی به آنها می پردازند. 📝 حجت الاسلام دکتر جواد گلی معرفتی کرونا @meshkatnoor🔴
📚 ليست کتب مرکز پژوهشي دائرةالمعارف علوم عقلي اسلامي 🔵 تلفن تماس: 02532137238 02532137243 02532137707 09127475339 🔰 @daeratolmaaref
✍🏼 مي‌خواهم رساله علمي بنويسم، اما ... 📚 اما نمي‌دانم از چه منابعي استفاده کنم؛ ⏰ وقت کافي ندارم؛ 🤔 کار دشواري به نظر مي‌آيد؛ و ... ما به شما پيشنهاد مي‌کنيم با يکي از شماره‌هاي زير تماس بگيريد: 025_32137243 025_32137707 يا 09127475339 مرکز پژوهشي دائرةالمعارف علوم عقلي اسلامي 🔰 @daeratolmaaref
جهانشناسی .pdf
198.6K
📕 جهان شناسی ✍️مقدمه استاد شهید هاشمی نژاد بر کتاب یکه تاز پیروز عناوین: 🔹دنیای نگران و افسرده 🔸به دنبال چاره 🔹علم منهای ایمان 🔸پناهگاهی مطمئن به نام مذهب 🔹تنها و تنها اسلام 🔸اسلام خصم ستمگران و حامی رنج دیدگان 🔹یکه تاز پیروز
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
دعا و درمان زمینه ساز بهبودی یا علت تامه ؟ 🎙حجت الاسلام دکتر محمد جعفری معرفتی کرونا @meshkatnoor🔴
🔹 مدلهاي دينداري و سنخهاي رواني 🔸قسمت اول: مسأله سنخهاي رواني و تيپهاي شخصيت 🎙فایل صوتی جناب حجت الاسلام دکتر احمد حسین شریفی، استاد تمام موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی مباحث_ روشنفکری @meshkatnoor🔴👇👇👇👇👇