🚨نجات جمعیت، مسئولیتی همگانی‼️
✅ ارزش والای علوم دینی نسبت به دیگر علوم، نهفته در آموزه های والای توحیدی موجود در آن است که عالمان دین، دغدغه تحقق آنها را دارند و نسبت به آن مسئولند.
✅ موضوع افزایش کمی وکیفی جمعیت خداباوران، از آن دست مسائل بسیار مهم و حیاتی است که نسبت به آن، آیات و روایات فراوانی وجود داشته و در چارچوبه اهداف توحیدی و اسلامی قابل تعریف، توصیه و پیگیری است.
تأمل در روشهای پیچیده و موفق جبهه شرک و نفاق برای کاهش جمعیت توحیدی، می تواند تأییدی بر اهمیت مدعای ما باشد.
✅ امروزه جمعیت شناسی که علمی بین رشته ای بوده و با علوم مختلفی داد و ستد دارد، بر سیاستگذاری های جمعیتی تأثیر فراوانی دارد. از این رو علاج کاهش جمعیت و نجات از بحران های ناشی از آن، نیازمند جهاد فرهنگی در علوم مختلفی است که طبیعتا بایستی متخصصان این علوم به این عرصه ورود کرده و تبیین مباحث آن رابه عهده گیرند.
✅ عالمان و مدافعان حصون دین که در سنگر دفاع از اسلام، تیر عِلم را بر قلب بدعت ها نشانه می گیرند، می توانند خط ارتباط رشته علمی خود با موضوع جمعیت را شناسایی کرده و مشعل روشنگری را برافروخته و در اصلاح باورها و سبک زندگی و فرزندآوری و فرزندپروری نقش مؤثری داشته باشند
✅ علامه طهرانی(ره) نمونه ای از عالمان بصیر و دوراندیشی است که یک تنه سنگینی رسالت بسیاری از افراد را به دوش کشید و اشتغالات فلسفی، کلامی، فقهی، سیاسی و اجتماعی خود را به نفع موضوع جمعیت بکار بست و متعهدانه به مسئولیت اجتماعی خود عمل کرد.
هرچند فریادش در هیاهوی سیاست کنترل جمعیت گم شد، اما امروزه این صدا رساتر از هر زمانی به گوشهای شنوا می رسد.
🔺آیا در این زمان که فرصت زیادی برای نجات جمعیت کشور نداریم، عالمان زیادی همچون علامه طهرانی خواهیم داشت که این رسالت مهم تاریخی را بر دوش کشند؟!
📝 حجت الاسلام دکتر سید مرتضی موسوی؛ دانش آموخته سطح عالی کلام 🆔 @meshkatnoor
مجموعه مقالات اندیشه های علمی آیت الله سبحاني.pdf
9.25M
🔹مجموعه مقالات
مجموعه حاضر مشتمل بر مجموعه مقالاتی است که از میان 65 مقاله¬ی رسیده به دبیرخانه همایش و پس از ارزیابی و کسب امتیازات لازم برای چاپ انتخاب شدهاند.
828 صفحه
اولین همایش ملی بررسی اندیشههای علمی
آیتاللهالعظمی جعفر سبحانی (مدظله العالی)
مرکز مدیریت حوزه علمیه استان آذربایجانشرقی
مرکز مطالعات و پژوهشهای علم و دین دانشگاه صنعتی سهند تبریز
مرکز توسعه پژوهشهای بین رشته¬ای معارف اسلامی و علوم سلامت (دانشگاه علوم پزشکی تبریز)
دی ماه 1397 🆔 @meshkatnoor
6.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅🎥 پاسخ به ۲ سوال مهم در مورد #حجاب!
1️⃣ مگر حجاب یک امر شخصی نیست؟
2️⃣ آیا آمار تجاوز در کشورهای غربی کمتر نیست!؟
👌 پاسخ دکتر غلامی 🆔 @meshkatnoor
15.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ دیدگاه پروفسور سمندری در مورد روح ✅ ببینید که یک ساینتیست با تگاه علمی در مورد روح چگونه نظر می دهد؟ 👆👆👆 🆔 @meshkatnoor
هدایت شده از @javadgoli
🔺🔺🔺خباثت رسانه ای دولت انگلیس در مخالفت با عزاداری امام حسین ( علیه السلام) تمامی ندارد.
⚫️ کانال تلگرام «بی بی سی فارسی» با سوء استفاده از سخن رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم، به مخاطبانش تلقین می کند که برگزاری مراسم عزاداری محرم، عامل تشدید کرونا در قم است.
❓❓اما دشمنان امام حسین( علیه السلام) در شبکه «بی بی سی» که در ایام محرم بارها با طرح شبهات بی پایه سعی در تعطیلی مراسم عزاداری محرم داشتند، بر اساس کدام پژوهش علمی ادعا دارند عزاداری ها موجب شیوع بیشتر کرونا شده است ؟!
❓❓چرا «بی بی سی» با تمرکز بر مراسم عزاداری و نادیده گرفتن عوامل دیگر مانند مسافرت های تفریحی برخی در ایام عزاداری محرم به سواحل شمال، کوشش دارد مراسم عزاداری را تخریب کند؟!
❓❓❓چرا «بی بی سی» بدون مستندات علمی، اظهارات مقامات مسئول را درباره این که در ایام عزاداری محرم، شمار مبتلایان افزایش نیافته، مورد تردید قرار می دهد؟!
📝 جواد گلی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹گوینده موجبیت گرایی (دترمینیسم) را یک اصل مسلم در نظر گرفته است، در حالی که نه تنها دلیل قطعی بر آن وجود ندارد که برخی یافته های جدید علمی همچون عدم قطعیت در سطح کوانتومی نشان از عدم قطعیت در بنیادی ترین سطح طبیعت دارد.
🔹 گوینده با استناد به چند آزمایش موردی، استنتاجی کلی کرده و نورون های مغزی را علت تامه تمامی فعالیت های شناختی و غیرشناختی انسان معرفی کرده است. چنین استقرائی بر اساس کدام مکتب فلسفه علمی قابل توضیح می باشد؟
در سالهای اخیر گرایشی جدی در بین فیزیکدانان نسبت به نوپدیدارگرایی (emergentism) ایجاد شده است که بر اساس آن دیگر نمی توان با نگاهی تقلیل گرا (reductionism) تمام پدیده ها را بر اساس سطح اتمی، مولکولی و یا سلولی توضیح داد. بر این اساس همانگونه که سطوح زیرین طبیعت بر سطح بالاتر آن تأثیرگذار می باشد، سطوح عالی نیز به مدیریت سطوح زیرین پرداخته و رابطه ای دوسویه میان آن دو شکل می گیرد.
هر چند نوپدیدارگرایی را نمی توان به معنای پذیرش بعد مجرد انسان (روح) دانست، اما زمینه ای مناسب را برای پذیرش علیت های تنازلی (top-down) در مقابل علیت های تصاعدی (bottom-up) ایجاد نموده است که تأثیرگذاری ابعاد غیرمادی بر عالم ماده را ملموس تر می نماید.
🔹ضمناً میشه پاسخی هم بر اساس وجدان و درک شهودی بدهیم. هر چند که این افراد سعی می کنند که این وجدان رو نتیجه توهم معرفی کنند، اما خود این افراد در زندگی خودشون پایبند به این نکته نیستند. 🔹 حجت الاسلام دکتر محسن انبیایی؛ استاد فلسفه دین و پژوهشگر فیزیک
هدایت شده از بیداری ملت
﷽؛
👆🔴تصویری که چند روزه در فضای مجازی دست به دست می چرخه👆
خُب بریم ببینیم داستان چیه؟!
در فضای مجازی تصویری از فاکتور خرید یک فروشگاه پخش شده که در زیر آن فاکتور ، روایتی آورده شده با این متن :
هر مردی که از همسرش پیروی کند خدا وی را به چهره در آتش در میافکند!😳
اینکه اصلآ چنین فاکتوری در فضای حقیقی وجود داره یا نه ، این با یک تلفن ساده قابل بررسیه..این به کنار..امّا
این حدیث نصفه نیمه است که بدین شکل داره دست به دست تصویرش می چرخه...
تا نسبت به اسلام بدبینی ایجاد کنه و ایجاد شبهه کنه..
متن کامل روایت:👇
قال رسول الله ص
یا عَلیُّ: مَن أَطاعَ امرأتَهُ أَکَبَّهُ اللّهُ عَلى وَجهِهِ فی النَّارِ، فَقالَ عَلیٌّ علیه السلام: وَما تِلکَ الطَّاعَةُ؟ قالَ (ص): یأذَنُ لَها فی الذِّهابِ إِلى الحَمَّاماتِ والعُرُساتِ وَالنَّائِحاتِ وَلُبسِ الثِّیابِ الرِّقاقِ.
رسول خدا حضرت محمد صلیالله علیه و آله فرمودند: ای علی! هر مردی که از همسرش پیروی کند خدا وی را به چهره در آتش در میافکند. امام علی (ع)پرسیدند: این پیروی چیست؟ آن حضرت فرمودند: به همسرش جهت رفتن بدون پوشش به حمامهای عمومی و عروسیها و سوگواریها و پوشیدن لباس نازک اجازه دهد.
📚 من لایحضرهالفقیه، جلد4، صفحه 362
مبرهنه که 👆منظور اطاعت کردن از زن در اُموری چون گناهه که نمونه اش در حدیث ذکر شده.
توجّه کنیم که این حدیث در کتاب حلیة المتقین هم نقل شده که از نظر سندی مرسل و ضعیف و مطروده
خیلی اوقات برای مقاصد شوم، احادیث نصفه یا با سندیت ضعیف منتشر میشه
🔴 بیداری ملت
@bidariymelat
@bidariymelat
12.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نوشتن کتاب درباره حضرت زهرا(س) و حضرت زینب(س) توسط یک کشیش مسیحی
هدایت شده از پژوهشگاه فضای مجازی (پردیس قم)
دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی برگزار میکند:
✅ چهارمین نشست علمی دفتر مطالعات اسلامی با موضوع "هوش مصنوعی؛ آسیب ها و فرصت ها برای زندگی دینی" توسط حجت الاسلام دکتر انبیائی
🗓 زمان: پنجشنبه 27 شهریور،ساعت 9 صبح
🌐 لینک پخش آنلاین:
https://room.live-class.ir/b/wxr-4ku-4a4
🏢 مکان: زنبیل آباد، بلوار فردوسی، بعد از خیابان شهید حسنپور، ساختمان دفتر مطالعات اسلامی (ساختمان نعیم)
#نشست_ها
دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی
@oisc_majazi
هدایت شده از جامعهشناسی انتقادی
بسمهتعالی
قرائتهای مدرن عاشورا
بخشهایی از نوشتار:
عاشورا واقعهای نیست که در این عالم کسی بتواند در قبال آن سکوت کند و یا از کنار آن خاموش درگذرد.
اندیشههای مدرن نیز پس از ورود به حوزهٔ فرهنگی مسلمانان ناگزیر از مواجهه با این واقعهٔ عظیم بوده و هستند. آنان در برخی از مقاطع و خصوصاً در هنگام غلبهٔ سیاسی جریان منورالفکری در دورهٔ رضاخان کمر به حذف این واقعه از عرصهٔ فرهنگ و زیست جامعه بستند؛ ولکن عاشورا با امواج خروشان خود نشان داد که تقابل حذفی با آن به حذف مقابلهکنندگان منجر میشود.
رویکردهای روشنفکری چپ در دههٔ پنجاه برای نخستین بار قرائت و تفسیر ایدئولوژیک انقلابی و در عین حال سکولار و مدرن خود را از عاشورا ارائه دادند. بدین ترتیب تصویر خود را در کنار تصاویر تاریخیای قرار دادند که سنت متکثر فرهنگی جهان اسلام در آینهٔ عاشورا ترسیم کرده بود .
افول روشنفکری چپ در سطح جهانی و منطقهای و غلبهٔ لیبرالیسم متأخر ناگزیر قرائتها و روایتهای جدیدی از عاشورا را به دنبال آورده و میآورد. این قرائتها بهرغم مخالفت با بعد انقلابی چپ قرائتهای روشنفکرانه، در تقابل با روایتهای متکثر تاریخی عاشورا نیز قرار داشته و از مبانی و اصول معرفتی مدرن بهره میبرند.
ویژگی مشترک قرائتهای مدرن حذف ابعاد قدسی و معنوی متعالی و آسمانی عاشورا و فروکاستن عاشورا به ابعاد تاریخیفرهنگی آن بهعنوان برساختی صرفاً بینالاذهانی است.
در این قرائتها از همهٔ ظرفیتهای منازعات تاریخی ظاهرگرایان و متکلمان اشعری برای تبدیل عنصر محوری عاشورا یعنی امام(علیهالسلام) به انسانی صرفاً زمینی و دنیوی استفاده میشود. بهموازات آن هم بهگونهای شتابزده همهٔ آنچه که در باب ابعاد ملکوتی و آسمانی مقام امام بیان میشود، بهعنوان غلو تاریخی دوران صفویه و مانند آن معرفی میگردد. بدون آنکه موازین اولیهٔ مربوط به سنجش میراث مکتوب و یا قواعد و ضوابط علمی برای توصیف منازعات تاریخی کلامی شیعی رعایت شود.
چشمفروبستن بر مقام و منزلت امام نشان از عبور از مقام انسان و ظلم به حقیقت انسانیت دارد. این امر نیز بهنوبهٔ خود حاکی از نسیان و فراموشی حق(سبحانهوتعالی) است.
متن کامل:
http://resanedanesh.ir/?p=1259
#نوشتار
@hparsania
96101083975.mp3
42.76M
🎤فایل صوتی
⭕️ موضوع : # نسبت دین و معنویت
🔷 #قسمت_ شانزدهم (نقد پروژه معنویت و عقلانیت آقای مصطفی ملکیان) ✅ مقایسه ایمان و عقلانیت در معنویت مدرن و معنویت دینی
✅ آیا معنویت ، لزوماً برآمده از دین است یا خارج از دین هم می توان به معنویت دست یافت؟
🔴 مجموعه مباحث حجت الاسلام دکتر # محمد جعفری، دانشیار فلسفه دین موسسه امام خمینی که در برنامه رواق معرفت رادیو معارف پخش شده است. 🆔 @meshkatnoor