پاسخ به برخی شبهات و ابهامات پیرامون آیه ولایت ؛ حجت الاسلام حسینی 👆👆👆👆👆
نقد ادعاهای احمد الحسن ؛ جلسه ششم / حجت الاسلام جعفری 👆👆👆👆👆👆
✔️رضا عیسی نیا🔻
🔸در تاریخ ۱۹ آبان ۱۳۹۷ برابر با ۱۰ نوامبر ۲۰۱۸، همایش «اسلام و دموکراسی» در لوگانوی سوئیس به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و همکاری مرکز فرهنگی امام علی(ع) تیچینو سوئیس برگزار شد. در این همایش رضا عیسی نیا عضو هیأت علمی این پژوهشکده با مقاله ای تحت عنوان " جمهوری اسلامی ایران و چگونگی حل بحرانهای پنجگانه با مکانیزم مردم سالارانه" شرکت کردند بخشی از گزارش عیسی نیا در گفتگو با مباحثات:
🔹از من پرسیدند وضعیت اقلیتهای دینی در ایران جالب نیست و از حقوق شهروندی محرومند؛ چطور توضیح میدهید؟ بنده گفتم ما در ایران ۸۹درصد شیعه داریم؛ ۲درصد اقلیتهای دینی و ۹درصد اقلیتهای مذهبی. در قانون اساسی ما دو اقلیت به رسمیت شناخته شدهاند؛ یکی اهل سنت ـ با چهارفرقه ـ که حدود هفت میلیون نفرند، و این گروه حدود سیصد مدرسه و چهل هزار روحانی دارند و… .
🔹اقلیت مذهبی دیگر هم زیدیه هستند. این دو اقلیت مذهبی بهطور رسمی در قانون اساسی ما، به رسمیت شناخته شدهاند. البته ما از زیدیه آماری نداریم. هرچند از زیدیههای یمن تعدادی در ایران درس میخوانند؛ چون یمن حدود ۳۵ الی ۴۰درصد زیدیه دارد. در اقلیتهای دینی هم ما سه اقلیت داریم، یهودیها ده تا یازده هزار نفر؛ زرتشتیها سیهزار نفر(جمعیت زرتشتیها در کل جهان صدوپنجاه هزار نفر است)، مسیحیها هم حدود نود هزار نفر هستند، که شصت هزار نفرشان کلدانی و سیهزار نفرشان آشوری هستند و اینها دویست و پنجاه کلیسا در ایران دارند. و براساس اصل ۶۴ قانون اساسی هم اقلیتهای مسیحی دو نماینده در پارلمان ایران داشته و پنجاه مدرسه و پنجاه مرکز فرهنگی ـ ورزشی هم دارند.
🔹یکی از حاضران سوال کرد پس چرا بهاییها هیچ جایگاهی در ایران ندارند؟ بنده گفتم پرسش شما پرسش دقیقی است؛ اما معمولاً اقلیتهای رسمی و غیررسمی، نسبت به حکومتها سه استراتژی دارند: انطباق، سازش، حذفگرایی(درگیری). بهائیان در ایران، اولاً اقلیت رسمی نیستند؛ ثانیاً اگر استراتژی سازش یا انطباق را اتخاذ کنند، ما مشکلی نداریم. مثلاً ما الآن در ایران مارکسیستهایی هم داریم که زندگی میکنند و کسی هم کاری به کارشان ندارد؛ چون استراتژی انطباق یا سازش دارند؛ نه حذفگرایی؛ با دولت درگیر نمیشوند. سؤالکننده دوباره پرسید یعنی همه بهاییها در ایران استراتژی حذفگرایی دارند و با حکومت درگیرند؟ گفتم در دولت آقای خاتمی، هم بهاییها راضی بودند و هم دولت آقای خاتمی؛ چون در آن دوره آنها به سمت تعامل و سازش آمده بودند. خلاصه جلسه به خیر و خوبی تمام شد؛ اما بعد از جلسه آمدند و گفتند این پاسخ شما، پاسخ نقضی بود.
🔹البته من آنجا گفتم ـ در مقاله هم آوردهام ـ که ما در جمهوری اسلامی ایران، شهروندی را بر فراز تمایزات مذهبی نمیتوانیم داشته باشیم، و در این مورد تعارف هم نداریم. اگر هرکس هم میگوید، خودش را گول میزند. ما می توانیم شهروندی را برفراز تمایزات نژادی، فرهنگی و زبانی داشته باشیم، ولی بر فراز تمایزات مذهبی نه.
🔹شما وقتی قانون اساسی ـ چه قانون اساسی قبل از سال ۶۸ و چه قانون اساسی بعد از آن ـ را میبینید، مشاهده میکنید که این قید «اسلامیت» وجود دارد؛ چه در مباحث حاکمیت ملی و چه در مباحث حاکمیت اسلامی؛ هم در بحث جمهوریت و هم در بحث اسلامیت، این قید «اسلامیت» وجود دارد؛ یعنی اینکه مخالف اسلام نباشد. حتی در اصل ۴۴. یا براساس اصل ۱۱۵ قانون اساسی رئیس جمهور باید حتماً ایرانیالاصل بوده، تابعیت ایران داشته، و مؤمن و مذهبی رسمی ایران را داشته باشد و… ؛ یعنی باید مسلمان شیعه باشد. به تعبیر دیگر یک شهروند غیرمسلمان مثلاً نمیتواند رئیس جمهور شود.
ادامه بحث شبهات مربوط به آیه ولایت ؛ حجت الاسلام آقای حسینی 👆👆👆👆
جلسه هفتم نقد ادعاهای احمد الحسن ؛ حجت الاسلام جعفری☝️☝️☝️☝️
✅ آیت الله #علی_اکبر_رشاد:
🔰#طب باید بر مبنای علوم معتبر باشد
🔶 رئیس و موسس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی پیش از آغاز درس خارج اصول در مدرسه علمیه امام رضا(ع) به سخنرانی پرداخته و با اشاره به فقراتی از خطبه امیرمومنان امام علی(ع) گفت: برخورداری زیاد از برخی خوردنیها انسان را از برخی خوردنیهای دیگر محروم میکند.
📌 امروز در زمینه مسائل بهداشتی اخبار نقل شده از قرآن و روایات زیاد است که در این ایام بیان آنها برای مردم مومن مایوس از طب شیمیایی جلب توجه کرده است و همین امر سبب میشود که برخی دکان و دفتر باز کرده و سوء استفاده کنند.
آیتالله رشاد با بیان اینکه گاهی برخی مدعی علامه طب اسلامی بودن هستند، ابراز کرد: معمولا علامه به کسی اطلاق میشود که در چند جهت جامعیت علمی داشته باشند و سرآمد علم روزگار خود باشند اینکه برخی از عنوان علامه برای خود استفاده میکنند بدون اینکه به چنین جایگاهی رسیده باشند اشتباه است.
📌 آیت الله رشاد افزود: همچنین درس خارج اصطلاح خاصی است که به فقه و اصول مربوط میشود اینکه برخی از آن برای دروسی نظیر کلام، مهدویت یا حتی طب استفاده میکنند به نوعی لوث کردن اصطلاحات رایج و پذیرفته شده است و نباید چنین کنند.
وی بیان داشت: کسانی که مغرضانه یا غیرمغرضانه، آگاهانه یا غیرآگاهانه بر تمسک به اخبار فاقد سند دامن میزنند کار خطایی را مرتکب میشود که آثار سوئی دارد.
📌 آیتالله رشاد با بیان اینکه طب نیز بر طریق کاشف و واقع است، عنوان کرد: در طب ما با واقعیات سروکار داریم اینکه فلان دارو فلان خاصیت را دارد با یک خبر واحد ثابت نمیشود، باید چنین علومی را بر مبنای علم معتبر ساخت، اگر کسی بر اساس یک خبر واحد ضعیف نسخهای را برای دیگران تجوزی کند خود او خسارت مصرف کننده دارو را ضامن است.
📌 وی با بیان اینکه گاهی برخی یک یا دو ماه به هند و چین رفته آنجا مقدار اندکی از طب را مشاهده میکنند خود را طبیب میدانند، ابراز کرد: استفاده از آیات و روایات در هر قلمرو و حوزه بر اساس تناسب و اقتضائات آن حوزه باید صورت بگیرد طب نیز همچون عقاید باید به طرق کشف به آن مراجعه کرد.
ادامه پاسخ به شبهات آیه ولایت ؛ حجت الاسلام حسینی 👆👆👆👆👆👆👆
فایل « افول روشنفکری دینی و طلوع روشنفکری معنوی» از حجت الاسلام دکتر جعفری ؛ 👆👆👆👆
فارغ التحصیلان گروه کلام و فلسفه دین موسسه الحمد لله در هر کجا هستند با کار فکری ، فرهنگی و قلمی خود در دفاع از کیان اسلام عزیز و تبلیغ آموزه های آن فعالند . در ذیل دو کتاب از آقای دکتر محمد علی جابری از فارغ التحصیلان سابق گروه اشاره می شود 👇👇👇👇👇👇👇
هدایت شده از محمد علی
﷽؛
• نماز چه تاثیری بر زندگی فردی و اجتماعی ما دارد؟
• نقش نماز در کاهش طلاق چیست؟
• رابطه نماز با اجابت دعا چیست؟
• نقش نماز در کیفیت مرگ انسان چیست؟
• پیامدهای سبکشمردن نماز چیست؟
• پاسخ این دست سوالها را میتوانید در کتاب نماز و زندگی به دست آورید.
لینک تهیه کتاب با ۲۰٪ تخفیف
http://basalam.ir/new/ketabhayman
هدایت شده از محمد علی
بسیاری از آن هیولایی هفت سر ساختهاند که اندیشیدن به آن لذت زندگی را میبرد.مرگ سخت است؛ ولی اهلبیت علیهم السلام راههای فراوانی برای گذر سالم و بیخطر از این گردنه فراروی شیعیان خود گذاشتهاند. در بخش اول کتاب مرگ آسان نگاهی گذرا به مرگ از دیدگاه قرآن و اهلبیت علیهم السلام شده است. در ادامه بخش اول به آثار یاد مرگ و همچنین علل ترس از مرگ و کیفیت زمان احتضار اشاره شده است. در بخش دوم کتاب بیست و پنج راهکار برای آسان شدن مرگ ارائه شده است. این راهکارها را میتوانید در کتاب مرگ آسان مطالعه کنید.
لینک تهیه کتاب با ۲۰٪ تخفیف
http://basalam.ir/new/ketabhayman
✍پدیده ای به نام آقا میری ✍ در اخبار دیدم که دادگاه ویژه روحانیت حکم به خلع لباس شخصی روحانی نما به نام آقا میری داده است؛ کاری ضروری و البته دیر هنگام . همیشه در این سالها که خودم که هم در جلسات حضوری و مباحث فضای مجازی در نقد آقا میری سخن گفته و نوشته ام و حتی او را به گفتگوی رو در رو دعوت کردم ،این سوال برایم مطرح بود که چرا باید در جامعه اسلامی، یک طلبه نما این چنین جولان دهد و اندیشه و کیان اسلامی را به سخره بگیرد؟ آیا نباید نظام اسلامی با او برخورد داشته باشد؛ خصوصا این که وی از لباس و جایگاه روحانیت هم سوء استفاده نموده و آن را ابزاری برای تثبیت جایگاه خود قرار داده است ! ✍ هنوز برای برخی گویا سوال است که چرا خلع لباس ؟ مگر او چه کرده بود ؟ آقا میری ابتدائا با طرح بحث اسلام رحمانی و زیر سوال بردن آیات عذاب و جهنم و اساسا خدای قهر و غضب و نگاهی لیبرالیستی به اسلام ،توانست ذهن برخی جوانها را به خود جلب نماید . در ادامه از بی اهمیت بودن عمل در ارزش ایمانی و از پاکی دل سخن گفت ؛ گویا مرجئه بعد از 1300 سال دوباره زنده شده که امام معصوم فرمود جوانهایتان را از خطر مرجئه دور نگه دارید که در قرن اول و دوم دقیقا از بی اهمیتی گناه و همین تعبیر دلت پاک باشد ، دم می زدند. در ادامه پروژه اسلام رحمانی ، زیر سوال بردن حکم قصاص و حجاب و در ادامه طرح بحث تحریف قرآن و عدم حجیت آن ، سرخط مطالب منبری و جلسه ای آقا میری شد و بعد هم در مقام عمل حرکات و رفتارهای خلاف شئون روحانیت به صورت شخصی و با خانواده و .... ✍ مباحث آقا میری چهره ای دیگر از همان بحث معنویت بدون دین و یا معنویت سکولار است که بی اعتنا به شریعت و حقانیت آموزه های های اعتقادی ، اخلاقی و فقهی دین، در صدد ارضا حس معنویت جویی انسان است و لازم است در نقد آن، به مبانی و مولفه های این معنویت در فضای اومانییستی توجه شود . این پدیده امروزه فراگیر تر و جدی تر شده و حوزویان باید در شناخت آن و نمایاندن نقاط قوت معنویت دینی در مقابله با آن مصمم تر باشند . ✍ پدیده آقا میری نه اولین است و نه آخرین . قبلا هم در طول همین انقلاب و سده های گذشته، داشته ایم طلابی بی سواد و شهرت طلب که با ارائه تفاسیری دلبخواهانه از آیات و نگاهی روشنفکر مآبانه از دین ، در صدد نام جویی بودند . گودرزی رهبر گروهک فرقان و آشوری طلبه ماتریالیست در قبل از انقلاب ، نمونه هایی از این دستند. این پدیده ها ذر آینده هم در چهره هایی دیگر نمایان می شوند ؛ مهم آن است که مدیریت حوزه علمیه در مواجهه با این افراد مسوولیت خود را بداند و سکوت و بی تفاوتی را به جایی نرساند که دادگاه بخواهد ورود کند . امثال آقا میری دزد لباس روحانیتند و بیش از همه باید خود صاحبخانه باید دغدغه حفظ حریم خانه خود را داشته باشد. خداوند رحمت نماید مرحوم آیت الله شیخ عبدالکریم حایری موسس حوزه را که به او گفتند طلبه ای را گرفتیم که دزدی می کرده است ؛ وی در پاسخ فرمود آری او لباسش را هم از حوزه دزیده است ! ✍ در این چند روز همان گونه که پیش بینی می شد آه از نهاد و نهان برخی اصلاح طلبان، در دفاع از آقا میری برآمد و جز این هم انتظار نمی رفت که جماعتی که همواره به نگاه لیبرالستی و التقاطی از اسلام علاقه مند بوده اند و هستند، در این مورد هم کوتاهی نکنند و حکم دادگاه را زیر سوال برند ؛ از همین جا می توان فهمید که زیر سوال بردن شهدای دفاع از حرم و شعار مرگ بر ان توسط آقا میری چه پشت صحنه ای داشته است !
✍ محمد جعفری
هدایت شده از کانال یالثارات الحسين🇮🇷🇵🇸
💥 ۵۰۰۰ ساعت سخنرانی!!
🔻سال ۱۳۷۸ ایامی بود که بدعت گذاری و دین ستیزی با نام اصلاحات به اوج خود رسیده بود.
در آن سالها حضرت آیتالله مصباحیزدی برای مبارزه با نظریات فاسد اصلاح طلبان وارد میدان شد و با روشنگریها و دفع شبهات متعدد، ملت و جوانان را آگاه میکرد.
🔻نماینده محترم ولی فقیه در سپاه، حجت الاسلام سعیدی نقل میکرد:
"وضعیت نظام اسلامی در دوران اصلاحات، از وضعیت سفید به زرد و سپس به نارنجی (نزدیک به وضعیت قرمز) رسید؛ آیتالله مصباح یزدی توانست با ۵٠٠٠ ساعت سخنرانی این وضعیت خطرناک را به وضعیت سفید و عادی برگرداند..."
@fatemiyoon110
"تنفر ریچارد داوکینز از دین و مذهب باعث شده است او علم را به بیراهه برده و سخنان احمقانه بگوید تا آنجا که میتوان داوکینز را متوهم علمی نامید. لاورنس کراوس نیز به هیجوجه نتوانسته نشان دهد جهان خود به خود از هیچ به وجود آمده است"
این👆 سخنان بالا را افراد مذهبی نگفتهاند بلکه این سخنان را جان هورگان، یکی از تحلیلگران سایت علمی ساینتیفیک
امریکن(Scientific American) در بلاگ متعلق به این سایت بیان کرده است.
به عین عباراتی که در این مقاله آمده توجه کنید:
Krauss recently wrote a book, A Universe from Nothing. He claims that physics is answering the old question, Why is there something rather than nothing?
Krauss’s book doesn’t come close to fulfilling the promise of its title, but Dawkins loved it. He writes in the book’s afterword: "If On the Origin of Species was biology's deadliest blow to supernaturalism, we may come to see A Universe From Nothing as the equivalent from cosmology."
Just to be clear: Dawkins is comparing Lawrence Krauss to Charles Darwin. Why would Dawkins say something so foolish? Because he hates religion so much that it impairs his scientific judgment. He succumbs to what you might call “The Science Delusion.”
ترجمه: لاورنس کراوس کتابی نوشته است با نام " جهانی از هیچ". او ادعا میکند که علم فیزیک پاسخی است به این سوال قدیمی که: چرا به جای هیچ، چیزی وجود دارد؟ اما کرواس به تحقق وعدهای که درعنوان کتابش آمده( که توضیح دهد چرا به جای هیچ، چیزی وجود دارد) حتی نزدیک هم نشده است اما ریچارد داوکینز عاشق آن است!!! داوکینز میگوید: اگر کتاب داروین با نام "منشاء انواع" مهلکترین ضربهی زیست شناسی به ماوراء طبیعه بود، کتاب "جهانی از هیچ" کرواس میتواند معادل آن در کیهان شناسی باشد!! در واقع داوکینز در حال مقایسه کردن کراوس با داروین است! چرا داوکینز باید چنین چیز احمقانهای بگوید؟ ....
بار دیگر به این جمله دقت کنید:
Why would Dawkins say something so foolish? Because he hates religion so much that it impairs his scientific judgment. He succumbs to what you might call “The Science Delusion.”
ترجمه:
چرا داوکینز باید چنین چیز احمقانهای بگوید؟ زیرا او بسیار از دین و مذهب متنفر است که این باعث شده است قضاوتهای علمی او خراب شود. داوکینز تبدیل شده است به چیزی که شما به آن "متوهم علمی" میگویید.
لینک این مقاله:
https://blogs.scientificamerican.com/cross-check/dear-skeptics-bash-homeopathy-and-bigfoot-less-mammograms-and-war-more/
جالب اینکه هم خداناباوران ایرانی و هم خارجی به شدت بر روی علم تاکید دارند حال آنکه بیخدایی دقیقا عامل به انحراف کشاندن علم است تا آنجا که باعث میشود امثال داوکینز و کراوس به وضوح سخنان احمقانه بگویند و جالبتر آنکه ناباوران ایرانی به این افراد که میتوان آنها رو "متوهمان علمی" نامید، دلخوش هستند.
مناظره با اهل سنت در باب حضرت زهرا سلام الله علیها ؛ حجت الاسلام و المسلین حسینی👆👆👆👆👆
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#کرسی
#اندیشه_کلامی
🔶 حجت الاسلام دکتر #محمد_صفر_جبرئیلی در کرسی علمی " بررسی اندیشههای کلامی حضرت آیتالله خامنهای(دامت برکاته)":
✅ بررسی آرای کلامی آیتاللهالعظمی خامنهای نقش بسزایی در تدوین #الهیات و #کلام_اجتماعی دارد.
⚜ مشروح خبر:
🌐 iict.ac.ir/kalam01
🆔 @iictchannel