eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
762 ویدیو
276 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 فلسفه دین و کلام جدید: اولویت‌های پژوهشی (https://iict.ac.ir/1400/07/fdink/) (https://iict.ac.ir/1400/07/fdink/)🔰تازه‌ترین اثر پژوهشگاه منتشر شد. 🔹دانش فلسفۀ دین در غرب نسبت به فلسفه یا کلام، دانشی نوپاست و از زمان ورود آن به داخل کشور و طرح فلسفه دین اسلامی نیز زمان چندانی نمی‌گذرد. تازگی مباحث و فقدان آثار کافی به‌ویژه با نگاه اسلامی، ابهامات فراوانی را در این عرصه به جای گذاشته و لذا شایسته پژوهش‌های گسترده است. 🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️رعایت پروتکل‌های بهداشتی از زبان علامه مصباح یزدی(ره) واقعا تفاوت علامه مصباح قدس الله سره با برخی که داعیه دارند، اینجا روشن می‌شود . 🆔@meshkatnoor
♨️آیا نماز و روزۀ استیجاری نامعقول است؟ فلسفۀ نماز و روزۀ استیجاری چیست؟ چه معنا دارد که با نمازخواندن فرزند، تکلیف پدر ادا شود. این مانند آن است که زید درس بخواند، اما مدرک تحصیلی را به عمر بدهند. یکی از آقایان با این بیانات نماز و روزه استیجاری را به تمسخر گرفته و آن را برداشتی نادرست از دین می داند؟ پاسخ شما چیست؟ 🔹پاسخ : اولا اگر قرار بر نقد نظر فقها و عالمان دین است، تمسخر چه معنا دارد؟ استهزاء کاری غیر اخلاقی است و با آن چیزی اثبات نمی شود. اگر استدلال معتبر برای ادعایشان دارند آن استدلال را بیان کنند. متأسفانه خشم و نفرت و هیجان مانع فهم و داوری درست می شود. ما اگر به هر دلیلی از کسانی عصبانی باشیم به سختی می توانیم دربارۀ آنها و افکارشان داوری درستی داشته باشیم. براستی کنار نهادن حب و بغض در مقام فهم و داوری از مصادیق جهاد اکبر است. ثانیا حوزۀ دین حوزه اسرار و رموز است. اگر قرار بر این باشد که هر چیزی را که با درک عرفی و عادی ما قابل فهم نباشد به سخره بگیریم، بسیاری از احکام مسلم دینی را می توان از روی جهل استهزاء کرد. اصل نماز، روزه، حج، اعتکاف و مانند کارهایی نیست که انسان ها در زندگی عادی و عرفی و غیر دینی خود انجام دهند. این گونه اعمال برای کسی که به دین اعتقاد ندارد بی معنا و لغو است. اما نگاه دیندار متفاوت است. او بر اساس عقلانیت، اصل لزوم عبادت و اطاعت را اثبات می کند و دربارۀ شکل و نحوۀ عبادت تابع احکام شریعت و متعبد به آن است. تعبدی که در دیگر احکام شرعی جاری است درباره نماز و روزۀ استیجاری هم جاری است. البته در کنار این نکته حکمت هایی هم هست که برای ما قابل فهم است. ثالثا این حکم اختصاص به نماز و روزه ندارد. اگر پدری به کسی بدهکار باشد، ورثه موظفند در صورت توان آن دین را ادا کنند. اگر این آقای محترم که نماز و روزه استیجاری را مسخره می کند، از کسی طلبکار باشد و آن شخص از دنیا برود و فرزندان بدهکار بخواهند دین او را به ایشان ادا کنند، آیا ایشان نمی گیرد و آنها را مسخره می کند و به آنها می خندد، یا خوشحال می شود و می گوید عجب قانون خوبیست و چقدر بد می شد اگر با مرگ شخص دین هم از وراث ساقط می شد؟! رابعا این حکم اهمیت تکلیف را نشان می دهد، که حتی با مرگ هم برخی تکالیف مانند نماز و روزه برداشته نمی شوند. این امر موجب می شود که انسان به تکالیفش بیشتر توجه کند و بیشتر پایبند به آن باشد و نگوید گذشته ها گذشت، بلکه تا زنده است بکوشد تکالیفش را انجام دهد و دیونش را ادا کند. خامسا هنگامی که شخص بداند تکالیف او با مرگش ساقط نمی شوند بلکه بر عهده فرزندانش قرار می گیرد، از باب عطوفت و دلسوزی به فرزندانش و پیشگیری از به مشقت افتادن آنها می کوشد تکالیف و دیونش را تا زنده است خود ادا کند. سادسا فرزندان شخص دنباله وجود و ثمرۀ عمر او هستد، چه بُعدی دارد که با اقدام فرزندان شخص تکلیف او ادا شود، چنانکه در دیون مالی این مساله قابل درک است. سابعا بی شک پدر و مادر برگردن فرزند حق دارند و فرزند مدیون والدین و موظف به احسان به آنها است. این تکلیف چنانکه در زمان حیات والدین جاری است پس از مرگ آنها هم جاری است. فرزندان با اعمال نیک و خیرات و مبرات می توانند بخشی از دین خود به والدینشان را ادا کنند. ثامنا خداوند ارحم الراحمین است و رحمتش بر غضبش سبقت دارد. خداوند دنبال بهانه برای به جهنم بردن بندگانش نیست، بلکه بدنبال بهانه ای برای عفو و بخشش آنهاست. مقتضای رحمت الهی این است که راه هایی را برای جبران کاستی های بندگانش حتی پس از مرگ آنها باز بدارد تا هرچه بیشتر مشمول لطف و عنایتش قرار گیرند. تاسعا یکی از حکمت های این گونه احکام مأیوس نشدن از رحمت الهی است. بنده چون خداوند را ارحم الراحمین می داند در هیچ شرایطی از رحمت خدا ناامید نمی شود. اگر بنده در پایان عمر توجه کند که تکالیفی از او فوت شده، گرچه نادم و پیشمان و نگران می شود اما از رحمت خدا ناامید نمی شود و امید می برد که فرزندانش بتوانند بخشی از دیونش را ادا کنند. عاشرا در کنار آنچه گفتیم باید توجه داشت که لازمۀ نماز و روزه استیجاری و مانند آن این نیست که کسی که برایش نماز استیجاری می خوانند مانند کسی است که خود در حیاتش نمازش را خوانده است. هرگز این دو برابر نیستند و قطعا کسی که نماز نخوانده خسارت عظیم کرده است، اما خداوند از باب رحمتش این باب را به روی بندگان عاصیش گشوده تا بخشی از آن خسارت جبران شود. به جای استهزاء عامیانه باید کوشید اهمیت این گونه احکام را درک کرد و خداوند را که ابواب رحمتش را از راه های مختلف به روی بندگانش می گشاید سپاس گفت و شاکر بود و دینی را که به این گونه ظرائف توجه دارد تحسین کرد. ✍️ دکتر محمد فنایی استاد موسسه امام خمینی
مدیتیشن، فصل مشترک مدیتیشن، یعنی کردن برای رسیدن به . به عبارت دیگر، ، برای مشکلات، بدون اینکه راه‌حلی ارائه کند. متأسفانه بیشتر مانند: ، ، ، tsm، و غیره... از این ابزار برای پیشبرد استفاده‌کنند. 🆔@Andyshedini 🆔@meshkatnoor
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
بشنوید صوت نقد ✅ ✅ موضوع: مقایسه دیدگاه‌های علامه مصباح یزدی(ره) و محمد نقیب العطاس در زمینه علوم انسانی اسلامی 👤 ناقد: حجت الاسلام و المسلمين آقای دكتر علی مصباح 🗓 برگزار شده در دو‌شنبه 19 مهرماه 1400 🔰 🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیه قرآن درباره " شراب طهور" توسط آقامیری ⁉️آیا می شود در برابر تمسخر قرآن سکوت کرد؟! ✳️چند نکته: ✅هنر ، نفی عبادت خدا و مبارزه با تکلیف گرایی و تبلیغ اباحه گری است که با هوای نفس انسان سازگار است و به همین دلیل، سخنش بین افرادی که اهل مسامحه در دین هستند، برد دارد و بیشتر نفوذ می کند. خیلی از خطباء هم اگر با این شیوه سخنرانی کنند، می توانند دل جمع کثیری از انسانها را جذب کنند اما قرار نیست چنین شود و پا روی حق بگذاریم... ✅به بیان دیگر، طبق حدیث: الناس عبید الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه ما درت معیشتهم بسیاری از مردم، بنده دنیا هستند و تا زمانی سراغ دین می روند که هزینه ای برای آنها نداشته باشد و اگر دین هزینه بردار شد، دین را رها می کنند. ✅هنر یزید و عبیدالله بن زیاد( که توانستند اکثریت را با خودشان همراه کنند) دست گذاشتن بر دنیاطلبی مردمی بود که نمی خواستند بهای راه حق را بپردازند. ✅اما امامان معصوم و شیعیان آنها، سخنانشان بر خلاف هوای نفس است و از این رو، همواره از سوی افراد و جریان های دنیاطلب، مورد تمسخر و استهزاء قرار گرفته اند. 🔆پ.ن: آیه مبارکه ای که آقامیری آن را مورد تمسخر قرار می دهد: عَالِيَهُمْ ثِيَابُ سُنْدُسٍ خُضْرٌ وَإِسْتَبْرَقٌ ۖ وَحُلُّوا أَسَاوِرَ مِنْ فِضَّةٍ وَسَقَاهُمْ رَبُّهُمْ شَرَابًا طَهُورًا (۲۱انسان) 📝جواد گلی @Andyshedini 🆔@meshkatnoor
🔰سلسله دروس تفسیر آیات عقائدی براساس تفسیرالمیزان با بررسی امتداد آیات در علوم انسانی 💠استاد معظم حجت الاسلام والمسلمین شیخ عبدالحمید 🕖جمعه ها ساعت 19 الی 20 مکان: 🕌مسجد و مکتب امام صادق علیه‌السلام مشهد مقدس- خ دانشگاه – روبروی کوچه اسرار. 🎥نشانی پخش زنده: لينك وبينار ▪️https://nhr.lms2.hozehkh.com/ws/ayate-eteghadi ▪️https://m.aparat.com/imamsadegh_mosque ▪️https://www.instagram.com/imamsadegh_mosque?r=nametag ..🌿....🌿....🌿....🌿 مراکز تخصصی آموزش فلسفه وکلام اسلامی نور حکمت رضوی و فقه و اصول امام رضا علیه السلام 🆔@meshkatnoor
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 بشنوید 👇👇👇 ✅ ✅ موضوع: نقد و بررسی جریان روشنفکری معنوی در کشور 👤 سخنران : حجت الاسلام دکتر محمد جعفری ؛ دانشیار موسسه امام خمینی 🗓 برگزار شده در یکشنبه 18 مهرماه 1400 در بنیاد نخبگان 🆔@meshkatnoor
سیر مطالعاتي فلسفه دین از سطح مقدماتی تا پیشرفته.docx
36.6K
👆👆سير مطالعاتي فلسفه دين، از سطح مقدماتي تا پیشرفته. ✅ تهیه شده در گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی. 🆔@meshkatnoor
🍃🌷آغاز امامت و ولایت گل سرسبد عالم هستی، حضرت اباصالح المهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را تبریک و تهنیت عرض می نماییم🌷🍃 🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نظر صریح رهبرانقلاب درباره توهین به مقدسات اهل سنت به بهانه شادکردن دل حضرت زهرا(س) در نهم ربیع‌الاول 🔸بهترین وسیله، برای دشمنان نظام اسلامی در جهت ضربه زدن و جلوگیری از ترویج پیام انقلاب به جهان ، همین مجالس است . 🆔@meshkatnoor
تبری یا تفرقه .pdf
148.1K
💠 تبری یا تفرقه ؟! 💠 آیا راه اظهار برائت از دشمنان اهل بیت در برگزاری مراسمات علنی و توهین صریح به مقدسات اهل سنت است؟ 💠 پاسخ به این سوال را در مقاله فوق 👆👆ببینید. ✍️ محمد جعفری 🆔@meshkatnoor
بهره مندی از جدیدترین مطالب اساتید برجسته ی علوم عقلی، نقلی و طب در مشهد. 🚀 پیشتازترین مرکز تخصصی در زمینه: 🔹 مدل سازی دینی 🔹 تمدن سازی 🔹 شبکه سازی 🔹 کاربردی سازی علوم دینی 💠 مدل های تولید شده و در دست تولید: 🚭 مدل ترک اعتیاد 💑 مدل روابط زناشویی 👨‍👩‍👧‍👦 مدل خانواده پایدار 👨‍👧‍👦 مدل تربیت فرزند 🌇 مدل شهرسازی اسلامی 🏫 مدارس تخصصی فلسفی و فقه تمدنی 🛠 کارگاه های نگرشی دیگر به دین 🌷🌷🌷 عضویت در کانال موسسه🔰🔰🔰 https://eitaa.com/joinchat/63176758C5be3dc50e0
🔻«بخش بین الملل مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات (حوزه های علمیه)» و «هسته علوم‌شناختی مرکز رشد و نوآوری پژوهشگاه و مرکز پژوهش های مجلس» برگزار میکنند: 💠 سلسله نشست های «مرزهای دانشی-سیاسی» *الهیات و هوش مصنوعی* 🔰 : *آشنایی با دانش هوش مصنوعی و نقاط تلاقی آن با الهیات* سخنرانان: 🎙 *دکتر بهروز مینایی*، دانشگاه علم و صنعت ایران 🎙 *دکتر یوریک ویلکس*، دانشگاه شفیلد انگلستان 🗓 تاریخ: شنبه، ۱۴۰۰/۰۷/۲۴ ⏱ زمان: ۱۹:۳۰ تا ۳۰-۲۱ 📎 لینک حضور در نشست: instagram.com/pasokhtv 📎 لینک پخش زنده نشست از تلویزیون اینترتی پاسخ: http://pasokh.tv 🖇برای جزئیات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید: https://www.andisheqom.com/fa/News/View/92558/
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 فیلم اظهارات پورآذر در اعلام برائت از فرقه مدعی یمانی خدمت همه دوستان و مخاطبین سالروز آغاز امامت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را تبریک عرض میکنم. چند مدتی بود دنبال فرصتی مناسب بودم که حاصل تحقیقات و مطالعات و مباحثات خود را در خصوص دعوت احمدالحسن اعلام کنم. بفضل خدا توفیق شد در این روز مبارک این خبر مهم را که حاصل عنایت امام مهدی عج به این حقیر است خدمتتان اعلام کنم. اینجانب سید حسن سید پور آذر همانطور که می دانید؛ هفت سال به دعوت احمدالحسن ایمان داشتم؛ در کتب احمد الحسن تحقیق کردم؛ مقالات متعددی در این زمینه تالیف کردم؛ در حوزه مهدویت تدریس داشتم و همچنین به عنوان مدیریت دانشکده مهدوی از طرف مسئولین منصوب شدم و برای پیشرفت علمی انصار فعالیتهای متعددی انجام دادم. اما بعد از بازخوانی و تامل دوباره و تحقیق آزادانه و بدون تعصب به این نتیجه رسیدم که اشکالات متعدد و تعارضات و تناقضات علمی بسیار و کمبودهای تربیتی و تعارضات در مواضع سیاسی اجتماعی در این دعوت وجود دارد؛ لذا به صورت رسمی اعلام میکنم که دعوت احمدالحسن را دعوت حقی نمی دانم. والسلام علی من اتبع الهدی سید حسن سید پورآذر @DavateShoom 🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻اندر احوالات خدا ناباوران ؛ 👍هنگ کردن پدر آتئیست ها ، در مقابل استاد ریاضیات آکسفورد 🆔@meshkatnoor
‏دستگاه فکری ‎ امام/ولی فقیه مسئله را تبیین می کند، مسیر حرکت آینده(اهداف ‎) را بیان می کند، کلام امام انواع نظامات(اقتصادی، سیاسی، امنیتی، نظامی، سلامت...) را متناسب با ویژگی های انسانی و دیگر شاخصه ها ایجاد و در آن ها جاری می کند. این کلام ‏در صورت نیاز به نظریه، مدل ریاضی، دستورالعمل، طرح...تبدیل می شود. نظر امام قابلیت اثر گذاری در ماهیت و سیاست های حاکم بر فناوری را پیدا می کند. از همان لحظه اول که امام مسئله را می فهمد تا زمانیکه در جامعه و دولت پیاده سازی می شود نیازمند یک چارچوب است. چارجوب به شما از چگونگی ‏انجام این کار می گوید. به این چارچوب دستگاه فکری می گوییم. این دستگاه فکری باید بتواند هماهنگ کننده، شفاف ساز، دارای قابلیت ردیابی، امکان تحلیل متغیرهای کمی، کیفی و ساختاری...را برای ولایت بوجود بیاورد. همچنین این دستگاه فکری در انواع زیرنظامات نیز باید قابلیت پیاده سازی داشته ‏باشد. برای تحقق این مسیر فیلسوف، دانشمند، مهندس، فقیه باید هرکدام نقشی را ایفاء کنند تا کلام امام از طریق سبک زندگی و سبک حکمرانی در جامعه و دولت امکان مداخله پیدا کند. چارچوب این دستگاه فکری که نقش هر کدام از این افراد را در مسیر ‎ تعیین می‌کند را می توانیم ‏همان ‎ نیز در نظر بگیریم. این دستگاه به صورت چرخه ای و یادگیرنده است. این دستگاه از یک مدل هفتی که برگرفته از الگوی قوس صعود و نزول است تبعیت می کند. 🆔@meshkatnoor
جهت حضور مجازی در جلسه لطفا از لینک زیر وارد شوید. ✅https://b2n.ir/f.din
🔸 کتاب "نقش امام باقر علیه السلام در شکل گیری جامعه اعتقادی امامیه" تألیف آقای روح الله رجبی پور از آثار پژوهشگاه قرآن و حدیث منتشر شد. 📖 معرفی کتاب: ✍️ در این کتاب تلاش شده تا فرضیه‌هایی که پیدایش جامعه اعتقادی امامیه را متأثر از عوامل بیرونی و جریان‌های فکری انحرافی می پندارد بر پایه شواهد و مستندات تاریخی، واکاوی و شکل‌گیری جامعه اعتقادی امامیه در آغاز سده دوم هجری را بر پایه آموزه‌های امام باقر علیه السلام تبیین و تحلیل نموده و نقش مؤثر امام باقر علیه السلام در شکل‎گیری جامعه اعتقادی شیعه را به اثبات برساند. ✍️ در کتاب حاضر، نخست به وضعیت شیعیان در عصر حیات امام باقر علیه السلام پرداخته و با تأکید بر نقش محوری امام باقر علیه السلام و مهمترین دستاوردهای ایشان در عرصه اعتقادی، تحول یافتن امامیه به یک جامعه اعتقادی را نشان داده است. ✍️ کتاب حاضر در چهار فصل تالیف یافته که... ادامه مطلب 👇👇 http://www.riqh.ac.ir/post/72615 🆔@meshkatnoor
⛔️ تناقضات القران ✍️ اصغرزمانی ♦️یکی از روایت های تاریخی که بسیار نقل گردیده و بوسیله آن فلسفه و فلاسفه را در مقابل دین و اهل بیت معرفی میکنند؛ مطلبی است که مرحوم ابن شهر اشوب از جناب کندی نقل میکند.ما ابتدا اصل روایت تاریخی را نقل میکنیم و در ادامه به نقد تحقیقی آن می پردازیم. 🔻جناب ابن شهر آشوب (م 588) به نقل از کتاب «التبدیل [و التحریف]» تألیف «ابو القاسم کوفی» می‌ نویسد: «یعقوب بن اسحاق کندی (185 - حدود 252) فیلسوف عرب در عصر خود، دست به تألیف کتابی [به زعم خود] در تناقضات قرآن زد و کسی را در جریان کار خود نگذاشت. 🔻 روزی یکی از شاگردان او به حضور امام عسکری(علیه السّلام) رسید. امام به او فرمود: آیا در میان شما کسی نیست تا استادتان را از آنچه درباره قرآن می‌ نویسد، بازدارد؟ او گفت: ما شاگرد او هستیم، چگونه می‌ توانیم درباره این موضوع یا غیر آن به او اعتراض کنیم؟ 🔻امام به او فرمود: اگر چیزی بگویم به کندی خواهی گفت؟ آن مرد گفت: آری، امام فرمود: پیش او برو و از وی بپرس: آیا از نظر شما ممکن است منظور قرآن غیر از آن معانی باشد که شما گمان کرده و پذیرفته‌ اید؟ 🔻خواهد گفت ممکن است؛ زیرا اهل فهم است. پس بگو: چه می‌ دانی؟ شاید همان گونه که امکان آن را پذیرفتی، مراد قرآن غیر از آن باشد که تو می‌ فهمی و سخنان آن برای معانی دیگری به کار گرفته شده باشد. آن مرد نزد کندی آمد و سخنان امام را به او منتقل کرد. 🔻کندی که این مسأله را در سخن، امری محتمل و از نظر عقلی جایز می‌ دانست، گفت: قسم می‌ خورم که این کلام از تو نیست. آن مرد گفت: این سخنان از ابو محمد عسکری(علیه السّلام) است. کندی گفت: هم اکنون پیش او می‌ روم که این امر جز از این خاندان بر نمی‌ آید؛ آنگاه آتش خواست و همه آنچه را که نوشته بود، سوزاند و از بین برد»👇👇👇👇