eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
762 ویدیو
276 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیت‌الله فیاضی همیشه از نکته‌های ناب سرشار است و از موعظه‌‌های گران‌مایه پربار، در این فایل صوتی چند توصیه اخلاقی ایشان را درباره همسرداری می‌شنویم
پاسخ به شبهه فخر رازی در آیه اکمال ؛ حجت الاسلام حسینی ☝️☝️☝️☝️
❓آیا مردم کشورهای اروپای مسیحی و قارۀ آمریکا هیچ گاه به فلسطینی بودن (ع) و آسیایی بودن دین شان فکر کرده اند تا به خاطر عرق ملی و تعصبات ناسیونالیستی دینشان را کنار بگذارند؟!🤔 ❓آیا یهودیان اروپا و اسرائیل و آمریکا تا به حال نسبت به مصری بودن (ع) و آفریقایی بودن دین خود تعصب به خرج داده اند و دین دیگری انتخاب کنند؟!🤔 ❗️پس چرا وقتی همین یهودیان و مسیحیان به خاطر ترس از فراگیر شدن ، بحث عربی بودن دین اسلام را مطرح می کنند عده ای از ایرانیان ساده و ناآگاه به نشر این مطالب می پردازند؟!🤔 ❓آیا این فقط به خاطر کثرت هجمه های فرهنگی علیه ایران و ایرانی است یا آنکه سادگی و ناپختگی ما ایرانی ها نیز در این مساله دخالت دارد؟! 💎 فقط در ایران است که گاه برخی، گوهر دست خود را از گردوی در دست دیگران کمتر می پندارند!😔 🔻آیا خداوندی که را در عراق به نبوت برگزید باید خداوند عراقی دانست؟! 🔻آیا خداوندی که حضرت موسی را در به نبوت برگزید باید خداوند مصری یا آفریقایی دانست؟! 🔻آیا خداوندی که حضرت عیسی را در به نبوت برگزید باید خداوند فلسطینی دانست؟! 🔻آیا خداوندی که اصحاب کهف را در برگزید ، باید خداوند را یونانی دانست؟ ❓پس چرا خداوندی که حضرت محمد (ص) را در به نبوت برگزید خداوند عربی و دین اسلام را دین عربی می نامند؟! 🚫 چرا یهودیان و مسیحیان،خداپرستی در اسلام را می نامند اما خود یهودیت را آفریقایی پرستی نمی دانند و مسیحیت را آسیایی پرستی نمی خواند؟ ⛔️ چرا فقط یک ایرانی می تواند علیه مذهب خودش مطلب نشر دهد! ✅ حالا میفهمیم که چرا باید... 🔺 سال 1984 کنگره ای با حضور 300 دانشمند درجه يك از تمام جهان و یهودیان در دانشکده تاریخ دانشگاه با رهبری برومبرگ و زوینس و مایکل فیشر و برنارد لویس و کرامر، برای پیدا کردن راهی برای نابود کردن مردمی که نتوانستند مثل ملتهای دیگر به استعمار بگيرند ( مخصوصا ایرانیان ) برگزار شد و بعد از ارائه ى 30 مقاله در 3 روز به این نتیجه رسيدند که تا وقتی این مردم از درس میگیرند و به امام دوازدهم نشسته اند و تلاش میکنند ، هیچ راهی برای مقابله با آنها وجود ندارد ! ❌ پس باید لفظ و را از آنها بگیرند...! و با ریختن دامن های کوتاه به سر دختران به جای بمب ، دختران و پسران را فاسد کنند و با های مختلف و و ارائه و تحریک بر سرشان هجوم ببرند ، تا دیگر دختری نباشد که با از و و ، براى كودكان چنان مادرى كند که با تقدس مردانگی و ایثار به سرشان سربند "یا حسین" ببندند و از ناموس و کشور و آرمانشان ، جلوی ۳۴ کشور به سرکردگی و و با اهرم صدام، ۸ سال مقاومت و دفاع کنند... 📛 حالا بندهای پروتکل های قابل فهم میشود که: اگر را میخواهید ، را از آنها بگیرید .
#خبرجدید كرسی ترویجی «نقد و بررسي ديدگاه‌هاي فيلسوفان غرب و انديشمندان مسلمان درباره واقع‌نمايي امور فطري» لینک ثابت خبر: qabas.iki.ac.ir/node/6066 @ravabet_iki_ac_ir
#نشست #قطب_فلسفه_دین ✅ نشست علمی 📙 جریان شناسی #الحاد_مدرن 🎙 با حضور: #حمید_رضا_شاکرین 📅 دوشنبه 13 اسفندماه 97 ساعت 18:30 🏬 قم / ساختمان انجمن های علمی حوزه 🆔 @iictchannel
#خبرجدید کرسی ترویجی سنجه‌های ارزشیابی معنویت‌های دینی و سکولار دوشنبه، 20 اسفند، ساعت19 مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، طبقه5، سالن اندیشه لینک ثابت خبر: qabas.iki.ac.ir/node/6073 @ravabet_iki_ac_ir
«در حال حاضر، امواج فقه و فلسفه و کلام و حقوق، دنیا را فراگرفته است ... چقدر در زمینه فلسفه و کلام و کلام جدید و فلسفه دین و مباحث دین‌شناسی و سایر زمینه‌ها، مطلب نوشته‌اند و چقدر کار کرده‌اند؟ ممکن است همه اینها هم غلط باشد؛ اما بالأخره یک متاع فکری و موج فکری است که بخشی از فضای ذهن جامعه را اشغال خواهد کرد. شما در حال حاضر کجایید؟ ...» از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار جمعی از نخبگان حوزوی/ آذر 1374
#انتصابات #قطب_علمی_فلسفه_دین 🔶 طی حکمی از سوی آیت‌الله #علی_اکبر_رشاد: ✅ مدیر جدید #قطب_علمی_فلسفه_دین_اسلامی معرفی شد ⚜ مشروح خبر: 🌐 iict.ac.ir/moarefeqtb 🆔 @iictchannel
🔶 از سوی دکتر وزیر محترم ، تحقیقات و فناوری: ✅ مجوز پژوهشگاه صادر شد ⚜ مشروح خبر: 🌐 iict.ac.ir/qtbeslami 🆔 @iictchannel
برگزاری کرسی ترویجی " بررسی نظریه متکلمین درباره خلقت از عدم 👇👇👇👇👇👇 کانال اطلاع رسانی برنامه های انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه قم ایتا:  https://eitaa.com/Islamic_theology تلگرام: https://t.me/Islamic_theology1 "http://www.ikq.ir/index.php/81-news/419-2019-03-10-08-16-34
🌠 ببینید| نماز شب را ترک نکنید ولو اینکه قضایش را بخوانید 🌹 خاطره‌ای که حاج‌احمدآقا از گریه شدید و شبانه امام خمینی تعریف میکرد 🔸 رهبر انقلاب در دیدار اعضای موسسه عالی فقه و علوم اسلامی: واقعاً بدون توجّهات معنوی نمیشود، بدون توسّل، بدون دعا، بدون نماز شب، بدون مراجعه‌ و خواندن صحیفه‌ی سجادیه نمیشود. اگر چنانچه آدم بخواهد ارتباط قلبی خودش را، ارتباط معنوی خودش را با خدا حفظ نکند و مراقبت نکند از آن، کار پیش نمیرود. 🔹 خدا رحمت کند، مرحوم حاج احمدآقا میگفت نیمه‌ی شبها که امام پا میشود گریه میکند، دستمالهای معمولی کفایت نمیکند که اشکهایش را پاک کند، حوله‌ی دست و رو خشک کنی امام دمِ دستش میگذارد که اشکهایش را با آن پاک کند؛ خدا هم به او توفیق داد، کمک کرد، به خاطر همین معنویّت. 🔸 من توصیه میکنم نماز شب را تا آنجایی که میتوانید، ولو یک وقتی هم نتوانستید، مثلاً قضایش را [بخوانید]، ترک نشود؛ یعنی دنبال کنید اینها را، اینها خیلی اثر میگذارد، نورانیّت میدهد به شما و آن وقت این نورانیّت، به شما کمک میکند در پیدا کردن راه. 📥👇 http://farsi.khamenei.ir/video-content?id=41925
آیت الله #جوادی_آملی: اون دینی که به ما گفته طلب العلم فریضه ... اون دینی که به ما گفته اطلب العلم ولو بالصین گفته چی بخون یا نگفته؟ گفتن چی بخون انما یعنی انما برا حصره دیگه ... انّما العلم ثلاثه آیه محکمه فریضه عادله سنّته قائمه ما متاسفانه تو حوزه گفتیم: آیه محکمه؛ فقه و اصول فریضه عادله؛ فقه و اصول سنه قائمه؛ فقه و اصول اما علامه ( #طباطبایی ) فرمود: آیه محکمه؛ تفسیر و فلسفه فریضه عادله؛ فقه و اصول سنه قائمه؛ اخلاق و حقوق ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌ طرح ولایت فقط یک دوره آموزشی نیست! 🎥 بخش‌هایی دیدنی از دوره گذشته را در این کلیپ ببینید
#خبرجدید آغاز ثبت نام دوره جدید تربیت مدرس مبانی اندیشه اسلامی از 1 تا 25 اسفندماه97 لینک خبر: qabas.iki.ac.ir/node/6065 @ravabet_iki_ac_ir
#خبرجدید کرسی ترویجی سنجه‌های ارزشیابی معنویت‌های دینی و سکولار دوشنبه، 20 اسفند، ساعت19 مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، طبقه5، سالن اندیشه لینک ثابت خبر: qabas.iki.ac.ir/node/6073 @ravabet_iki_ac_ir
#خبرجدید آغاز پذیرش دوره دکتری مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) از 10 اسفند لینک خبر: qabas.iki.ac.ir/node/6064 @ravabet_iki_ac_ir
آیت الله مصباح یزدی : روحانیت باید حقیقت اخلاق و معنویت از منظر اسلام را تبیین کند؛ نه آن معنویتی که مشترک بین مسلمان و بت‌پرست است؛ مراد از اخلاق هم صرفا خوش‌اخلاقی و خوش‌برخوردی با دیگران نیست که اختصاص به دین نداشته باشد. این همان وظیفه‌ای است که حتی قبل از فرمایش رهبری نیز بر عهده ما قرار داشت؛ اما بیانیه رهبری لزوم توجه بیشتر به این مسأله را به ما یادآور می‌شود. آیت‌الله مصباح با طرح این سؤال که برای ترویج اخلاق و معنویت چه کاری باید انجام دهیم، ادامه داد: آیا کافی است که روی منبر مسائل اخلاقی را بیان کنیم؟ طبیعتا کافی نیست؛ بلکه باید همه جوانب اخلاق و معنویت تبیین شده و راه‌کار ترویج آن‌ها در جامعه نیز مورد بررسی و اجرا قرار گیرد.
#خبردفاع رساله دکتری «بررسی پیامدهای هرمنوتیک پل ریکور در روش شناسی علوم انسانی» حجت الاسلام سیدمحمود مرتضوی شاهرودی 5شنبه، 23 اسفند ماه 97، ساعت 13 لینک ثابت خبر: qabas.iki.ac.ir/node/6076 @ravabet_iki_ac_ir
كتاب «علوم فطری نزد فیلسوفان غرب و اندیشمندان مسلمان» منتشر شد لینک ثابت خبر: qabas.iki.ac.ir/node/6078 لینک خرید الکترونیکی: Eshop.iki.ac.ir @ravabet_iki_ac_ir
مقام معظم رهبری: بیشترِ تخصّصِ حوزه‌ها تقریباً فقه است. چقدر در زمینه‌ی فلسفه و کلام و کلامِ جدید و فلسفه‌ی دین و مباحث دین شناسی و سایر زمینه‌ها، مطلب نوشته‌اند و چقدر کار کرده‌اند! ممکن است همه‌ی اینها هم غلط باشد؛ اما بالاخره یک متاع فکر و موج فکری است که بخشی از فضای ذهن جامعه را اشغال خواهد کرد. شما در حال حاضر کجایید؟ چطور میخواهید با اینها مقابله کنید؟ کجاست آن «عبدالجلیل رازی قزوینی» که «النقضِ» مناسب این زمان را هم بنویسد و نه یک کتاب، بلکه ده هزار کتاب در این زمینه ها نوشته شود. امروز دنیا، دنیای امواج است. با امواج و رایانه، همه‌ی مفاهیم از این طرف به آن طرفِ دنیا منتقل میشود. الان دورترین کتابخانه‌های دنیا میتوانند در ظرف مدّت پنچ دقیقه، مطالب کتابی را که در کتابخانه‌ی کنگره‌ی امریکاست، روی صفحه‌ی کاغذ خود چاپ کنند! این گونه، مطالب منتقل میشود. ما از این دنیا عقبیم؛ دیگر چرا این را منکر شویم!؟ این یک عیب قطعی است که حوزه‌ی امروز ما، آن را دارد. اگر «محمدبن زکریای رازی»، چهار کلمه‌ی الحادی بر زبانش جاری میشد، فوراً «سید مرتضای رازی» در ردّ او کتاب می نوشت و نمیگذاشت حرف او بیجواب بماند. اگر فلان نویسنده‌ی معاند اهل بیت، کتابی می نوشت و حقایق و اعمال شیعه را مسخره میکرد، بلافاصله «عبدالجلیل رازی قزوینی» حقّش را کف دستش می گذاشت و کتاب «النقض» را مینوشت. بنابراین، هرکسی که در زمینه‌های فقهی و کلامی - بخصوص - چیزی به شیعه میگفت، شیعه با قدرت و قوت، به زبان علمی به او جواب میداد و سخن تلخِ رقیب و حریف و معاند را به خانه نمی‌برد.   تا اواخر هم وضعیت این گونه بوده است. در هند یک نفر پیدا شد و کتاب «تحفه‌ی اثنی عشریه» را که بر ضدّ و ذّم شیعه و در قدح اهل بیت است، نوشت. «سید حامد حسین»، کتاب «عبقاتِ» به آن عظمت را در جوابش نگاشت و آن‌طور که به نظرم میرسد، شاید حدود ده ردّ بر کتاب «تحفه‌ی اثنی عشریه» نوشته شده است.   من فهرستی را نگاه میکردم که متعلّق به کتب علمای هندىِ شیعه بود که البته بزرگان و اَعلام درجه‌ی یک هم در میان آنان بودند. به نظرم ده ردّ و شاید هم بیشتر علیه این کتاب نوشتند. بنابراین، حوزه های علمیه از زمان خودشان عقب نبودند. یک نفر پیدا می شد حرفی را در یک کتاب خطّی میزد و یک نسخه مینوشت و دیگری پخش میکرد و دیگری میخواند و چهار نفر در طول زمان از آن مطّلع می شدند؛ عالم شیعه هم برمی‌داشت همین کار را عیناً جواب میداد و گاهی تندتر و سریعتر و بهتر از او اقدام میکرد و عقب نمی‌ماند. عیب دوم، عدم گسترش کافی و لازم در باب کلام است که این، حقیقتاً فاجعه است. از این بالاتر و تلختر، فراموش شدن کلام است. حوزه‌ی اسلام و حوزه‌ی علمیه‌ی اهل بیت، در درجه‌ی اوّل، حوزه‌ی کلام و بعد حوزه‌ی فقه بود و بزرگانِ فقهای ما، متکلّمین بودند. شما نگاه کنید، در حوزه‌های ما «کلام» منسوخ است؛ در حالی که امروز بیشترین تهاجم از سمت مباحث کلامی است. همان‌طور که مطرح کردم، ما در گذشته عقب نبودیم و هر کس چیزی میگفت، فوراً جوابش حاضر بود؛ ولی امروز این قدر مباحث کلامی در دنیا مطرح میشود که حوزه‌ی علمیه از آنها مطّلع نیست. میدانید امروز چقدر در دنیا مسأله‌ی دین شناسی و فلسفه‌ی دین، مورد بحث است و چه کسانی مینویسند و میگویند و تحقیق میکنند و ما خبر نداریم؟ این عیب بزرگی است. البته کسانی از آحاد منتسب به حوزه، کارهای با ارزشی کردند و میکنند؛ اما این کار، کار حوزه - در شکل نظام یافته‌ی آن - نیست. کارهای افراد، غیر از کارِ نظام است. نظام حوزه بایستی جواب بدهد. حالا یک نفری پیدا شد و وارد منطقه‌ای گردید و کاری کرد و محصولی هم داد؛ نمیشود این را به حساب حوزه گذاشت. انصافاً حوزه در این زمینه کاری نمیکند. اگر از کار کلامی صحبت میکنیم، فوراً ذهن به نوشتن چهار کتاب بحث کلامی نرود. کار حوزه، نشر بیشتر نیست؛ بلکه تولید فکر تکاملی است. چنانچه تولید افزایش یافت، نوبت به نشر هم میرسد. نشر، مسأله‌ی دوم است. این طور نباشد که خیال کنیم مثلاً ده کتاب درباره‌ی مسأله‌ای نوشتیم و قضیه تمام شد؛ نه. حوزه باید در زمینه‌های کلامی، فکرهای نو تولید کند. عزیزان من! امروز شبهه‌های نو و خطرناکی وجود دارد. آن شبهه‌های قدیمی تمام شد. امروز، شبهه‌ی «ابن کمونه» را کسی مطرح نمیکند. امروز شبهات عظیم در تمام زمینه‌های کلامی وجود دارد. از اصل توحید و لزوم دین بگیرید تا به وجود صانع و نبوّت عامّه و نبوّت خاصّه و بعد مسأله‌ی ولایت و مسائل گوناگونی که در زمینه‌های دینی و اسلامی وجود دارد، برسید. همه‌ی اینها مورد بحث است و امروز نسبت به همه‌ی اینها شبهه وجود دارد. چه کسی باید به این شبهات پاسخ دهد؟ مگر علما، مرزداران عقیده نیستند؟ آیا مرزهای عقیده مدافع ندارد و رهاست؟ چه کسی در مقابل ایتام آل محمّد صلوات‌اللَّه علیهم اجمعین که بیدفاع در معرض این امواج قرار گرفته‌اند، جواب