eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
762 ویدیو
276 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 كتاب زيبایی شرور، شرور و بلايا؛ چرایی و وظيفه ما 🖋 حضرت آیت الله علامه مصباح یزدی(ره) 🖊 تدوین: حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسين مظفری 📜🌴 اين نوشتار، به‌رغم اختصارش، در بررسی محققانه ابعاد بلايا و شرور، كم‌نظير يا بی‌نظير است، و از همين‌رو مطالعه دقيق و عالمانه آن برای معرفت‌دوستان مفيد است. 🌐 مشاهده و خرید اینترنتی https://eshop.iki.ac.ir/shop/7/Product/4409 ✅مطالعه در نرم‌افزار مشکات 2 (رایگان) دانلود از سایت: 🌐mesbahyazi.ir 🌐 کانال مؤسسه امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir
سکولاریسم و نسبت آن با معاویه در جهان اسلام ✍🏻 مرتضی زاده بامری؛ دانش پژوه دکتراي عرفان اسلامي موسسه امام خميني ره سقیفه؛ کودتا یا شبه کودتا علیه غدیر یا شکل گیری دوگانه ی اسلام محمدی _ اسلام امریکایی ریشه تفکر آدمی و سیر تاریخی آن را باید همسان با آفرینش انسان جست؛ یعنی هرگاه بشری روی کره زمین می‌زیسته، تفکر و اندیشه به عنوان فصل منطقی و جزو لاینفک ماهیت انسانی به شمار می‌رفته است و زاییده این افکار و تضارب آراء و اندیشه ها، مکاتب فلسفی بسیاری است که زندگی بشررا متاثر ساخته است. یکی از مکاتبی که از جنبه های مختلف بر حیات انسانی تاثیرگذار بوده، مکتب اومانیسم (اعتقاد به محوریت و اصالت انسان) است. هرچند افکاری چون انا ربکم الاعلی فرعونی و پیشینیان او را می توان خمیرمایه های اولیه ی تفکر اومانیستی دانست اما یونان باستان و عصر سوفسطایی گری و پروتاگوراس را می‌توان منبع و مبدا اولیه شکل گیری اومانیسم به عنوان یک مکتب(هرچند ناپخته )در نظر گرفت. از منظر پروتاگوراس حقیقت ثابت و نفس الامر وجود ندارد . از منظر ایشان، حقیقت، تابع معرفت است و معرفت در مقام فاعل شناسا و حقیقت در معرض انفعال می‌باشد. از دیدگاه آنها مقیاس همه چیز انسان است و هر آنچه را که انسان حق تشخیص دهد همان حق است و ملاک و معیار صدق و کذب قضایا، نه نفس الامر و واقع آن ، بلکه فهم انسان است. هرچند سقراط شهید را می‌توان یگانه فاتح مناظرات تئوریک بین سوفسطی گری و عقلانیت فلسفی دانست اما هرگاه نور حقیقت شروع به تابیدن گرفت این عمروعاص ها بودند که با خدعه و نیرنگ، فهم انسان های نفهم را نشانه رفتند و جهل، این بزرگترین سلاح باطل علی ع را هم توانست خانه نشین کند. اومانیست در پیچ و خم تاریخ، پخته تر شد و قرون وسطی و توحش کلیسا زمینه ساز ظهور عصر روشنگری و روشنفکری و آنهم باعث تسریع در تثبیت مبادی و مبانی اومانیست مدرن شد. اومانیسم را می توان شالوده و زیر بنای مکاتب فکری و فلسفی عصر روشنفکری از جمله سکولاریسم دانست. سکولاریسم (دنیاگرایی-جدایی نهاد دین از نهاد دولت) یعنی اینکه قوانین زندگی این دنیایی مبتنی بر مبادی متعارف و پرهیز از مبادی غیر متعارف یا ماوراء الطبیعی و متافیزیکی باشد. به عبارت دیگر سکولاریسم به معنای جدایی دین از سیاست و تقلیل دین به حوزه های شخصی و فردی آن و اجتناب از مداخله در امور اجتماعی و سیاسی و نفی حکومت الله و سپردن امور اجتماع اعم از تشریع و اجرا به عهده انسان است. هم سطح با جریان سکولاریسم در لایه های تمدن غربی، جرقه های سکولاریسم و جدا انگاری حوزه دین از اجتماع را می توان در صدر اسلام و افکار ناپخته بعضی از مسلمین آن عصر به نظاره نشست. هسته های خاموش سکولاریسم در لایه های بالایی حکومت نفوذ کرده بود به طوریکه تئوریسین های آن در صدر اسلام دست به ترور فیزیکی رسول الله در بازگشت از تبوک زدند اما نافرجام ماند. این افکار مخفیانه به رشد و بالندگی خود ادامه داد و در روز غدیر شخصی به اسم حارث ابن نعمان فهری(البته با اختلاف مصادیق) فریاد علنی سکولاریسم را سر داد. بعد از رحلت(یا شهادت) پیامبر ص سقیفه محلی شد برای اجتماع سکولارها و سکولاریزاسیون جامعه آن روز. اگرچه سران سقیفه و خلفای خود خوانده ادعای حکومت دینی و حفظ ظواهر اسلام را داشتند اما در واقع طرح ریزی اولیه سکولاریسم از آنجا شکل گرفت و حادثه عاشورا و تفکرات انحرافی داعش را می‌توان زاییده و محصول سقیفه دانست چنانکه علی ابن ابی طالب ع فرمود: اگر قریش حکومت را از ما نمی‌گرفت احدی گمراه نمی‌شد. قرائت پوزیتیویستی از علم و سکولاریستی از اسلام در شمار انحرافاتی بود که جوامع بشری را به انحطاط کشاند. و معاویه را می توان بانی اصلی سکولاریسم به عنوان یک مکتب در مقام عمل در جهان اسلام دانست تا جاییکه خود علنا حکومت خود را سکولاریستی و هدف از آن را نه برپایی احکام اسلام بلکه حکومت برای حکومت می‌خواند. و یزید بن معاویه نیز مهر تاییدی بر اندیشه های سکولاریستی پدر زد: لعبت هاشم بالملک فلا خبر جاء و لا وحی نزل. 🆔@meshkatnoor
عده ای در پی انکار اند و مجال اندیشیدن به آن نمی دهند، تا آنجا که قوای بی رحم جهل ، لشگریان عقل را لگدکوب می کنند و شمع بی جان هدایت در خویش را به کلی محو و خاموش می گردانند و حال اینجا آدمی مانده با دنیای تاریک ذهن خود که ستارگان عقلانیت در آن بی فروغ اند و اهریمنان درون و بیرون قلاده به گردنش آویخته و او را به سوی جنون بی پایان و ضلالت ابدی می کشانند.... 📚بُت های۲۲ | ✍ eitaa.com/BEYTOSAJJAD 🆔@meshkatnoor
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
☑️ تو برو گلدانش را بیاور! 🎙 مرحوم حضرت علامه آیت‌الله مصباح یزدی رضوان الله تعالی علیه 🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✍️همایش عظیم اربعین حسینی آرام آرام نام امام حسین علیه السلام را جهانی و عالمگیر می کند تا آن که اسم و حماسه سید الشهدا زبانزد عام و خاص در کل گیتی می گردد و از همین جاست که حضرت ولی عصر در هنگام ظهور، خود را به عنوان فرزند امام حسین علیه السلام معرفی می نماید: الا یا اهل العالم ان جدی الحسين قد قتلوه عطشانا 🆔@mjafari_ir
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👈اگر میتونین فقط یک روایت برای اربعین بیارین🧐‼️ این ادعای یک کارشناس وهابیه که میگه: بیست سال بهتون وقت میدم که فقط یک روایت معتبر از کتب شیعه در تایید اربعین از یکی از ائمه(ع) بیارین😳‼️ استاد طبسی هم یک کتاب آوردن براش😁👌 🎙استاد : 1402.06.07 ☑️ شبکه ولایت 🔰 @velayattv 🆔@meshkatnoor
📸 | رزمایش بزرگ معرفتی طرح ولایت ١۴٠٢ مشهدمقدس 🇮🇷 این طرح بایستی فراگیر شود. امام خامنه ای مدظله العالی. 🟧 برگزاری دوره های طرح ولایت دانشجویان، معلمان، فعالان فرهنگی و دانش آموزان در سه بازه و چندین نقطه در شهر مشهد مقدس. 📱@hamzevasl
♦️شاخصه مغفول مانده در افزایش امید به زندگی 🔔ارتقاء سطح بهداشت و درمان و افزایش میزان امید به زندگی سبب خواهد شد که آینده کشور با تعداد زیادی از سالمندان مواجه شود که به طور طبیعی نیازمند مراقبت و نگهداری بیشتری باشند. 🔹البته در یک جامعه دینی بر خلاف جوامع غربی، توجه و رسیدگی به امور سالمندان به عنوان یک وظیفه مهم عرفی، اخلاقی و شرعی به حساب می‌آید. 🔸اگر کشور تعداد نیروی جوان بیشتری نسبت به سالمندان داشته باشد به راحتی و با فراغت و دست گشاده‌تری می‌تواند به امور سالمندان رسیدگی کند. ✅توجه به این نکته لازم است که احترام و رسیدگی به امور سالمندان را نباید تنها منحصر به خدمات رفاهی و کمک‌های مالی دانست. 🖇ادامه مطلب در: https://btid.org/fa/news/255699 📎 📎 📎 📎 ✍ حجت الاسلام دکتر سید مرتضی موسوی، دانش آموخته موسسه امام خمینی 🔰 معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه 🆔@meshkatnoor
✍️ محمد جعفری 📮آغازگر و خاستگاه نگارش این کتاب، سوالاتی است که از اوان نوجوانی در ذهنم چالش ایجاد می کرد؛ سوالاتی از قبیل آیا دین، تسلیم محض و بی چون چرا نسبت به تعالیم خدا است ؟ آیا شخص متدین نباید در مسائل و آموزه های دینی بیندیشد و تفکر کند؟ آیا خردورزی و تأمّل در مسائل دینی، از ایمان انسان می کاهد و او را بیش از آن که خداجو و خداپرست باشد، عقل محور و خردپرست می نماید ؟ آیا می توان در مسائل دینی هم چون و چرا کرد و آنها را به نقد و وزن کشی خواند؟ شاید امروزه همین سوالات را در ذهن و ضمیر بسیاری از جوانان و خصوصاً دانشجویان و قشر تحصیلکردة جامعه هم مشاهده می کنیم که البته سوالاتی در خور توجه و بررسی است. امروزه ما در فضای آزاد و چه بسا حتی افسار گسیخته اطلاعات و ارتباطات قرار گرفته ایم و برخورد ما با دنیای مدرن و علوم و عقلانیت جدید، هزاران از این دست سوالات را در جامعه ما که جامعه ای دینی است و بر اساس قوانین دینی هم اداره می شود، ایجاد و تشدید می کند. بی تردید برای تبیین اندیشه دینی و دفاع از کیان آن، باید به بحث و گفتگویی کاملا علمی در این مورد و سایر موارد مشابه بنشینیم و ذهن پر سوال جوانان خود را در مورد دین اِقناع نماییم . البته نا گفته روشن است که برخی نویسندگان دیار ما و خصوصا روشنفکران دینی در دهه های اخیر به دامن زدن به این ذهنیت کمک کرده اند که دین با عقلانیت و خرد ورزی و تفکر، میانه ای ندارد . آنها اساس و محور دین را تعبد دانسته اند و تعبد را هم در نقطه مقابل عقلانیت قرار داده اند. 🆔@mjafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 لزوم علنی کردن محبت به اهل بیت علیهم السلام 🔶 چرا عزاداری و یا محبت به اهل بیت را علنی و اظهار می کنید؟ ⭕️ جناب حجت‌اسلام دکترجواد سلیمانی پاسخ می‌دهد. 🔴 واحد پاسخگویی به شبهات موسسه امام خمینی ره 🆔@meshkatnoor 🆔 @difqom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍️ محمد جعفری 📮تأملاتی چند در مورد دین انسانیت 🔶 امروزه دین انسانیت، ورد زبان افرادی از جامعه ما شده است و این که پابندی به آیین انسانیت، بهتر از التزام به شریعت الهی است. در ذیل به برخی نکات و چالش‌ها در این مورد توجه می دهم‌؛ امیدوارم ذهن این دوستان را برانگیزد. 👇👇 1. در دین انسانیت سخن از انسان است و هویت و ارزش‌های وجودی او. دقیقا مساله و چالش ما هم همین جاست : این انسان کیست و ارزش‌های او چیست؟ آیا بدون تکیه بر دین الهی و صرفا با مراجعه به عقلانیت بریده از دین، می توان انسان را شناخت؟! بسیاری از فلاسفه و حتی دانشمندان تجربی اذعان کرده اند که هنوز که هنوز است بسیاری از ابعاد وجودی انسان برای ما ناشناخته است! 2. شریعت و رعایت خط قرمزها و محرمات دینی در دین انسانیت، مورد بی توجهی است. سوال این جاست که آیا اساسا کسی که بر امیال و خواهش های نفسانی خویش مسلط نباشد چگونه می تواند نسبت به دیگران، اخلاق کامل را رعایت کند؟ 3. تاکید دین انسانیت بر رعایت اخلاق و ارزش‌های اخلاقی در جامعه است. حال سوال این جاست که با نفی بهشت و جهنم چه ضمانت اجرایی برای پیاده شدن قواعد اخلاقی در فرد و جامعه وجود دارد؟ 4_ انسان دارای ابعاد مختلف است. دین محدود به اخلاق نیست و روح انسان با اتصال به معبود خویش می تواند فقر وجودیش را برطرف کند. لذا انسان با عبودیت، عبادت و مناجات و مناسک روح فزای دین، جان تشنه خود را سیراب نموده و مراتب و درجات کمال را طی می نماید. آیا دین انسانیت این خلا را می تواند پوشش دهد؟! 🔺کلیپ بالا را هم حتما تا آخر ببینید. 🆔@mjafari_ir
متن پياده شده 4 جلسه.pdf
291.9K
⭕️ بررسی و نقد شبهات در مورد دین، انسانیت و معنویت 👤 کارشناس: حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر ابوالفضل ساجدی، عضو هیئت علمی گروه کلام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔶 لینک فايلهای صوتی: https://eitaa.com/sajedi_ir/3445 🔰@Sajedi_ir 🌐 کانال مؤسسه امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir
✅ رویداد تخصصی حجاب از نگاه علم "نگرشی چند‌ رشته ای" 🔴برگزارکننده: آکادمی اخلاق‌پژوهی روشمند، انجمن علمی معارف اسلامی دانشگاه شهید بهشتی و دفتر هم‌اندیشی استادان دانشگاه با همکاری انجمن ها و مراکز علمی و فرهنگی ☑️ مزایا: بهره‌مندی از ایده‌های ۱۳۰ استاد داخلی و خارجی/ اعطای گواهینامه معتبر دانشگاهی 📅زمان: ۲۸ شهریور تا ۲۵ آبان ماه ۱۴۰۲ 👈 آی‌دی ثبت نام: @Ethics_academy (پیام‌رسان ايتا، بله و تلگرام) 🌐اطلاعات نشست ها: http://eitaa.com/ethicssbu 📌جزئیات رويداد: https://eitaa.com/ethicssbu/1035 🆔@meshkatnoor
🌹 کانال حجت الاسلام دکتر حسینی قلعه بهمن، دانشيار موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی ره. 👈در اولین فصل به سطح یک این عرصه توجه خواهیم کرد و در هر هفته چهار گفتار در این زمینه بارگذاری می‌کنیم. سطح یک به موضوعاتی همچون اخلاقی، ، و پرداخته می‌شود. برنامه هفتگی عبارت است از: 🌺یکشنبه ها: اخلاقی؛ 🌺دوشنبه‌ها: ؛ 🌺سه‌شنبه‌ها: ؛ 🌺چهار‌شنبه‌ها: . 👈البته در میان برنامه‌ها، روند ارائه مطالب و محتواهای علمی اخلاقی را نیز ادامه خواهیم داد به یاری خدا. مباحث فوق و دیگر مطالب مفید در حوزه فلسفه اخلاق و سایر مباحث فکری را در آدرس ذیل، دنبال نمایید. 👇👇👇 https://eitaa.com/akhlagheelmi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 آقاي محسن برهاني: «اگر اکثريت مردم خواستند معصيت کنند، حکومت اسلامي حق تقابل ندارد»! شاهد: اميرمؤمنان(ع) از بدعت‌هاي متعدد مانع نشد؛ چنانکه اجازه داد مردم نماز «تراويح» بخوانند و گفتند اگر مانع بشوم انشقاق اجتماعي پيش مي‌آيد و سپاه من متفرق مي‌شود. همچنين امام مجتبي(ع) چون ديد مردم در جنگ با معاويه همراهي نمي‌کنند، حکومت را تحويل معاويه داد، و مردم را مجبور نکرد که به ميدان جنگ بيايند. ✍️ نقد و پاسخ: اولا قاعده عقلي و شرعي اين است که در تزاحم میان «مهم» و «مهم‌تر»، جانب «مهم‌تر» گرفته شود. براي اميرمؤمنان جلوگيري از بدعت‌ها (نماز تراويح و...) مهم؛ اما جلوگيري از گسست سپاه و اجتماع مسلمين مهم‌تر بود، و براي امام مجتبي(ع) حفظ حکومت مهم، اما حفظ جان شيعيان و حفظ اصل تشيع اوليٰ و مهم‌تر بود. ثانیا شواهد نقض این سخن فراوان است: مثلا تقابل رسول خدا با اکثريت مشرکان و کفار جزيرة العرب، تقابل امام علي(ع) با معاويه با اينکه اکثر مردم شام طرفدار معاويه بودند، قيام امام حسين(ع) در شرايطي که اکثريت مردم با او همراه نشدند. ثالثا از آقاي برهاني بايد پرسيد: تکليف احکام و معارف اساسي دين؛ به‌ويژه «نهي از منکر» و «اجراي حدود الهي» چه مي‌شود؟! راستي اگر اکثريت مردم بخواهند در انظار عمومي عريان ظاهر شوند يا اصلاً مال و يا جاني را به‌ناحق بستانند يا ناموسي را هتک کنند، تکليف چيست؟! 👈 از نکات ارسالی دوستان در اصلاح و تکمیل این پیام استفاده میکنیم. ✍️حامد منتظری مقدم 🔰https://eitaa.com/Tashayo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 شماره 80 از فصل‌نامه علمی پژوهشی منتشر شد 1️⃣ تحلیل و نقد نظریه وجود رابط معلول در حکمت صدرایی / سید‌ محمد‌جواد میرجعفری، غلامرضا فیاضی (ص7) 2️⃣ بررسی رابطه وجود و ماهیت در اندیشه صدرایی معاصر با محوریت سه تفسیر «حدی، عینی و تصوری» از ماهیت / مختارعلی رضائی، محمدعلی محیطی اردکان (ص23) 3️⃣ بررسی و نقد نفس‌الامر از نگاه علامه طباطبائی / سینا علوی‌تبار، حبیب‌الله دانش شهرکی (ص39) 4️⃣ بازخوانی انتقادی دیدگاه قیصری درباره ماهیت زمان / فردین جمشیدی‌مهر (ص51) 5️⃣ بررسی انتقادی مؤلفه خودآیینی در نظریه معنویت‌گرای عقلانیت و معنویت / سید احمد غفاری قره‌باغ، محمدجواد فرج‌نژاد (ص67) 6️⃣ نظریه لیبرالیستی «عدالت چون انصاف» جان رالز و نقد آن / حمید شهریاری (ص87) 7️⃣ واقع‌گرایی اخلاقی در نگرش صدرایی / علی شیروانی، مرضیه ورمزیار (ص101) 8️⃣ نقد و تحلیل رویکرد دنت درباره برهان معرفت / محسن بهلولی فسخودی (ص115) 🌐 سایت نشریه معرفت فلسفی 🌐 marefatfalsafi.nashriyat.ir 💠 کانال مؤسسه امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir
🔔رفع اتهام از افزایش جمعیت ✍️برخی با نگاهی محدود نسبت به محیط زیست و رابطه آن با جمعیت، بر این باورند که منابع محیط زیست تناسبی با افزایش جمعیت نداشته و منابع موجود در کشور، ظرفیت بیش از جمعیت فعلی را ندارد. 🕋بینشی که دین درباره رابطه جمعیت و محیط زیست در اختیار ما قرار می‎‌دهد، متفاوت از بینشی است که باورهای غیر توحیدی از این رابطه در اختیار ما قرار داده و بر تصمیم‌گیری ما نسبت به تعداد جمعیت تأثیر می‌گذارد. 🌏 از نگاه دینی منابع طبیعی و محیط زیست برای پاسخگویی به نیازهای مختلف انسانی کافی بوده و خداوند همگام با تولد هر انسانی، روزی او را برعهده گرفته است. ✅انسان باید به جای ترس از افزایش جمعیت، از توان مدیریتی که خدا در وجود او قرار داده است به نفع مدیریت جمعیت رو به ازدیاد خود استفاده کند. 🖇ادامه مطلب در: https://btid.org/fa/news/257103 📎 📎 📎 ✍ حجت الاسلام دکتر سید مرتضی موسوی، دانش آموخته موسسه امام خمینی 🔰 معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه 🆔@meshkatnoor
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
باور کنیم شهدا با عالم ما ارتباط دارند. اگر تردید دارید، یک داستان واقعی از زبان استاد قرائتی بشنوید. 🆔@meshkatnoor
📍به مناسبت هفته دفاع مقدس دفاع امری فطری، بلکه غریزی است و همه جانداران اعم از حیوان و انسان در مقابل تهاجم به خود و زیستگاه شان واکنش دفاعی نشان می‌دهند تا دشمنی که به خانه و کاشانه آن‌ها تعرض کرده را دفع نمایند. روشن است که دفاع به این معنا قداستی ندارد؛ چون مشترک بین انسان و حیوان بوده و حیوانات را در این عرصه یارای تمایز بین امر قدسی و غیر قدسی نیست. آنچه دفاع را مقدس می‌کند نه دفاع از سرزمین و خانه و لانه است، بلکه دفاع از امری قدسی است. اینجا اهمیت انگیزه و آرمان و اینکه «از چه چیزی» دفاع می‌شود، روشن می‌گردد. دفاع از ارزش‌های دینی و امانت انبیای الهی و صالحان عالم که دست به دست چرخیده و از لابلای صخره‌ها و دره‌های پرفراز و نشیب تاریخ عبور کرده تا به دست ما رسیده است، آن را ارزشمند نموده و از سطح دفاع غریزی بالاتر برده است. پس و ارزش‌های الهی و انگیزه‌های معنوی اکسیری است که امر غریزی را تبدیل به امری قدسی می‌نماید, و البته این خدمت دین به بشر را، شایسته فراموشی نیست! بنابراین، دفاعی که این ظرفیت را دارد تا مقدس شود را نباید با نگاه تقلیل‌گرایانه به امری غریزی تحویل برد و آن را در دفاع از سرزمین و میهن محدود نمود. با این نگاه دفاع مقدس منحصر به میدان‌های نظامی و جنگ سخت نبوده، بلکه میدان علم، فرهنگ، اقتصاد و... را نیز دربر می‌گیرد و تلاش با انگیزه الهی در دفاع از ارزش‌های قدسی در این عرصه‌ها نیز مقدس است. نتیجه اینکه مؤلفه «از چه چیزی» است که جایگاه دفاع را مشخص می‌نماید و یعنی دفاع ارتقا یافته از امری غریزی و حیوانی به امری قدسی و الهی در میدان‌های گوناگون نظامی، علمی، فرهنگی، اقتصادی و... . ✍️ حجت الاسلام دکتر سید ابولقاسم کاظمی، دانش آموخته کلام موسسه امام خمینی https://eitaa.com/sayyedabolqasemkazemi 🆔@meshkatnoor
1_6855999038.pdf
148.1K
✍️ محمد جعفری 📮تبری یا تفرقه ⚠️ نهم ربیع الاول و برخی مناسبتهای تاریخی مورد ادعای آن، دست مایه ای برای برخی از مومنین فراهم می نماید که به برگزاری جشنهای برائت پرداخته و در آن به لعن و سب برخی شخصیتهای مورد احترام اهل سنت بپردازند. متاسفانه این امر ، همیشه زمینه ساز تفرقه بوده و بهانه خوبی را در اختیار دشمنان دین و تشیع قرار داده که احساسات اهل سنت را بر انگیخته و آن را علیه شیعه در جای جای عالم به کار گیرند. هنوز فراموش نکردیم که قتل عام 1700 سرباز شیعه پایگاه اسپایکر ( در عراق ) توسط داعش مصادف با برگزاری مراسم لعن یکی از همسران پیامبر در لندن توسط یاسر الحبیب صورت گرفت. 🔺البته بدیهی است که ما هم تبری را از ارکان اعتقادی و رفتاری تشیع دانسته و هیچ گاه از آن تنزل نخواهیم نمود اما این نحوه مجالس تبری و بی احترامی مبتذل به مقدسات دیگران، هیچ مبنای عقلانی و دینی ندارد . در مقاله «تبری یا تفرقه»، به موارد مختلف در کلام و سیره اهل بیت اشاره کرده ایم که قطعا با برگزاری مجالس عید الزهرا در این ایام منافات دارد . حال قضاوت با خود این دوستان برائتی است که آیا اساسا برای سیره اهل بیت در این مورد ارزشی قائل هستند یا این که بنا دارند بر اساس امیال خود عمل نمایند؟! 🆔@mjafari_ir
1_6120701097.pdf
2.61M
📣 دانلود دومین فصلنامۀ علمی_تخصصی مطالعات شبهه پژوهی ☝️☝️ صاحب امتیاز : مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات (حوزه‌های علمیه) سردبیر : حجت الاسلام دکتر محمد جعفری 🔻مقالات ارسالی به این نشریه، در سطح علمی پژوهشی و در موضوعاتی پیرامون فلسفۀ شبهه مانند مفهوم شناسی، تبارشناسی، پیامدها، تبیین روان‌شناختی و جامعه‌شناختی شبهه، شیوه‌های القاء شبهه، پیش نیازهای شبهه پژوهی، اصول، مبانی و شیوه‌های شبهه پژوهی، جریان شناسی شبهه، رسانه‌های شبهه افکن و پاسخگو با تأکید بر نگاه درجۀ دوم و بیرونی به شبهه می باشد. ➖گفتنی است در اين شماره‌‌، مقالاتی با عناوين ذيل ارائه گرديده است:👇👇 📝 ملاحظات روش‌شناختی در چگونگی مواجهه با الحاد جدیـد ✍️ حمیدرضا شاکرین 📝 خاستگاه و مبادی شبهات علم دینی ✍️ رمضان علی‌تبار 📝 گونه‌شناسی شبهات تاریخی و ترفندهای آنان ✍️مصطفی محسنی 📝 نیازسنجی پژوهشی در گستره شبهه‌پژوهی ✍️ احمدرضا فامیل دردشتی 📝پاسخ‌گویی به سؤالات از منظر قرآن کریم (مبانی، اهداف، شیوه‌ها و نمونه‌ها) ✍️مجید خاموشی 📝 تعینات شخصيتی شبهه‌گران و حاملان شبهه در پارادایم نظری اسلام ✍️ فرانک بهمنی ـ سعید بهمنی 🖇برای جزئیات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید: https://www.shobhepajouhi.ir/ 🆔@meshkatnoor
حیث التفاتی و هوش مصنوعی قوی 🎙 ارائه دهندگان ابوالفضل کیاشمشکی علیرضا قائمی نیا یکشنبه 9 مهرماه ساعت 13:30 http://skyroom.online/ch/iict/hekmat 🆔@meshkatnoor