eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
800 ویدیو
294 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
نشست تخصصی نقد آتئیسم «از علم تا خدا: چالش‌های الاهیاتیِ فیزیک کوانتوم و کیهان‌شناسی الحاد جدید» اساتید: 👤حجت‌الاسلام‌والمسلمین زمانی‌فرد 👤دکتر عباس جوارشکیان 👤دکتر محمود رضایی 👤دکتر میثم توکلی‌بینا 👤دکتر هادی رستگار مقدم رضائیون 🔸زمان: پنج‌شنبه و جمعه ۳۰ آذر و ۱ دی 🔸آخرین مهلت ثبت‌نام: ۲۵ آذر ۱۴۰۲ 📍مکان: مشهد، میدان آزادی، دانشگاه فردوسی، دانشکده علوم، تالار دکتر سعادت 🔹نشانی ثبت‌نام حضوری: https://survey.porsline.ir/s/xUT3bjh0 🔹نشانی ثبت‌نام مجازی: https://survey.porsline.ir/s/RsX5GoHm 🆔@meshkatnoor
✍ نشریه تخصصی «پژوهشنامه معارف کلامی تفسیری» کلام اسلامی و تفسیر واحد کرمانشاه که با همکاری گروه الهیات آغاز به کار نموده است، موفق به دریافت مجوز انتشار گردیده است🌹☘🌹 ✅ فراخوان دریافت مقالات ارزشمند شما فرهیختگان هم به زودی منتشر خواهد شد 🔻▫️ @kalamkermanshah 🔰🔰🔰🔰🔰🔰 گروه کلام و فلسفه دين مؤسسه امام خمینی این موفقیت را به مرکز تخصصی کلام استان کرمانشاه تبریک می گوید. 🆔@meshkatnoor
هدایت شده از فلسفه دین اسلامی
📄 🟪 بررسی رابطه دین و اخلاق از منظر سم هریس ✍🏻 نویسندگان: مرتضی فقیهی فاضل و یوسف دانشور نیلو 📒منتشر شده در پژوهشنامه فلسفه دین، شماره ۴۱، بهار و تابستان ۱۴۰۲ 📮DOI: 10.30497/PRR.2022.242538.1741 🌐 لینک دانلود مقاله: https://prrj.isu.ac.ir/article_76454.html ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔻چکیده چکیده سم هریس، یکی از سردمداران خداناباوری جدید، به تعارض رابطه دین و اخلاق معتقد است. بر خلاف آنچه عموم متدینان فکر می‌کنند، او دین را نه مبنای اخلاق، بلکه ویرانگر آن می‌داند. برای اثبات این مدعا، او به دو طریق عمل می‌کند. نخست، تمسک به بررسی‌های میدانی و استنباط این که در کشورهای دین‌دار اخلاق نوعاً در سطحی نازل قرار دارد و بالعکس در کشورهای خداناباور در وضعیت مناسبی است. او در شیوه اول از معیارهایی همچون رفاه مادی، حقوق زنان، رعایت مسائل بهداشتی، رعایت حقوق بشر، دسترسی همگانی به آموزش و غیره به عنوان شاخص‌های یک جامعه اخلاقی نام می‌برد. در اینجا او به کمک آمارهای میدانی به دنبال القای آن است که کشورهای خداناباور در شاخص‌های فوق در موقعیت به مراتب بهتری نسبت به کشورهای خداباور قرار دارند، و در نتیجه این خداناباوری است که جامعه را اخلاقی‌تر کرده است. دوم، از طریق بررسی آموزه‌های دینی و توجه به آموزه‌هایی همچون جهاد و شهادت و تأکید بر خشونت‌بار بودن آن، که در این صورت دیگر جایی برای دفاع از منبعیت دین باقی نمی‌ماند. در این مقاله به طرح و بررسی مدعیات سم هریس راجع به رابطه دین و اخلاق پرداخته‌ایم و به این نتیجه رسیده‌ایم که این مدعیات دچار اشکالات مهمی از جمله تلقی نادرست از اخلاق و ارزش‌ها و مبانی آنها، عدم تعیین دقیق معنای خداباروی و خداناباوری، عدم توجه به شاخص‌های مختلف در حیات اخلاقی انسان، رویکرد غیرعلمی در ارزیابی شاخص‌های اخلاقی کشورهای خداباور و خداناباور، بی‌توجهی به جنایات خداناباوران در طول تاریخ و نیز نگاه سطحی و نادرست به آموزه‌های دینی است. کلیدواژه‌ها: ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🟪 A Study of the Relationship between Religion and Morality from Sam Harris's Perspective ✍🏻 Authers: Morteza Faghihi Fazel & Yousef Daneshvar Nilo ____________ Abstract A leading figure of "new atheism", Sam Harris, maintains that religion and morality are in conflict. He, despite what religious believers generally think, does not take religion to be a basis for morality, instead, he believes that religion devastates morality and the moral system. In order to substantiate this claim, Harris takes two ways. First, based on some surveys, he argues that religious countries witness a moral decline, while atheist countries are morally in an acceptable situation. Accordingly, he seeks to induce by field studies that atheist countries are in a much better position than the theist countries in the moral indicators such as material well-being, respect for women's rights, human rights, etc.. As a result, it is atheism that has made society more moral. Second, by inspecting some religious doctrines, he decides that they are sources of violence and clashes among human beings and, consequently, lead societies toward moral decline. In this article, we examine Harris' claims concerning the relationship between religion and morality, concluding that they suffer from following flaws: not accurately determining the meaning of theism and atheism, misunderstanding about moarality and values, not paying attention to various indicators in human moral life, taking a weak scientific approach in evaluating the moral indicators of theist and atheist countries, not paying attention to the crimes of atheists throughout history, and having a superficial and false understanding of religious teachings. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📬کانال فلسفه دین اسلامی |ایـتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات | یوتیوپ|
📙فلسفه یونان و خداشناسی ادیان ابراهیمی/ حجت الاسلام سید محمد حسن صالح دانش آموخته گروه کلام 🔹بی‌شک فلسفه یونان به جهت تأثیری که در دیگر مکاتب بشری داشته است، دارای اهمیت ویژه‌ای است. 🔹در یونان باستان علاوه بر محوریت انسان بر خودبسندگی عقل تأکید ویژه‌ای شد. همچنین تمام واقعیات از جمله وجود خدا زمانی مورد پذیرش خواهند بود که مبرهن بشوند. خداوند بیش از آنکه فعال معرفی شود فکور است. شناخت خداوند عمومی نبوده و مخصوص طبقات خاصی است. 🔹از حیث روش هم منطق ارسطویی به عنوان یک دستگاه مدون فکری که قابلیت تحلیل تمام واقعیات را از راه جنس و فصل دارد مورد پذیرش واقع شد و ازاین‌رو برای هر ادعایی باید برهانی ارائه می‌شد که با میزان منطق ارسطو هماهنگ باشد. 🔹آنچه در این کتاب به آن پرداخته شده نوع مواجهه الهیات عقلانی ادیان ابراهیمی با فلسفه یونان است. آیا سه دین یهودیت، مسیحیت و اسلام به نحو یکسانی با میراث فلسفی یونان برخورد و استفاده نمودند یا اینکه استفاده برخی از آن‏ها از فلسفه صرفاً ابزاری بوده است؟ 🔹نتایج بررسی نشان می‌دهد در دین اسلام اگرچه برخی آموزه‌های فلسفی ریشه یونانی دارد اما این دین دارای بن‌مایه‌های عقلانی است که می‌توان تفکر منطقی و استدلالی را اصیل برشمرد. هم چنین یهودیت به واسطه اعتقاد به برتر بودن نژادی، عملا در مواجهه با همه تفکرات وارداتی از جمله فلسفه مقاومت نموده و کمتر تاثیر پذیرفته است. در مقابل الهیات مسیحی در طول تاریخ بیشترین تاثیر را از فلسفه یونان پذیرفته و می‌توان ادعا نمود که چیزی به عنوان فلسفه مسیحی اصلا وجود ندارد. 🆔@meshkatnoor
۳. هرمنوتیک کلاسیک- الهی‌راد.mp3
27.57M
3️⃣ هرمنوتیک کلاسیک 👤 حجت‌الاسلام دکتر صفدر الهی‌راد ؛ عضو هیات علمی گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔@meshkatnoor
🔹فراخوان مقاله علمی باسمه تعالی دوفصلنامه «راهنماشناسی» با هدف جستار و واکاوی تخصصی مسائل نبوت و امامت آماده دریافت نگاشته های علمی فرهیختگان محترم است. ✅ آدرس سایت مجله: https://rahnama.isri.ac.ir ایمیل مجله: rahnama@isri.acir شماره تماس دبیر تخصصی مجله: ۰۹۱۲۷۴۸۲۷۸۵ نشانی: قم میدان شهید محلاتی بلوار شهید محلاتی، پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام ❇️ به پاس تلاش نویسندگان و پژوهشگران گرانقدر حق الزحمه پرداخت خواهد شد. 🆔@meshkatnoor
هدایت شده از ديانت و عقلانيت
1401-09-27-OstadJafari.mp3
1.89M
💠 باز نشر به مناسبت روز 27 آذر ماه؛ روز وحدت حوزه و دانشگاه ✅ گونه شناسی وحدت حوزه و دانشگاه ✅ بیان دیدگاه حضرت امام راحل و رهبر معظم انقلاب درباره وحدت حوزه و دانشگاه ✅ وظیفه راهبردی حوزه در قبال وحدت حوزه و دانشگاه 🎙 سخنران: حجت الاسلام جعفري 🗓 1401-09-27 🆔@mjafari_ir
🔻بسیج دانشجویی با همکاری برگزار میکند؛ 💢واکاوی مسئله علم و دین؛ تقابل یا تعامل 🔹با حضور حجت الاسلام حسن قره‌باغی (دانش آموخته مقطع دکتری فلسفه دین از موسسه امام‌خمینی"ره) : دانشگاه آزاد همدان، دانشکده یادگار امام(ره)، سالن خوارزمی : سه‌شنبه 28 آذر، ساعت 10:30 صبح 🆔@meshkatnoor
🔻چرا مخالفان علامه مصباح(ره) راهی جز مغالطه در برخورد با او ندارند؟ سیدعلی مهدیون، دانشجوی دکتری اندیشه سیاسی دانشگاه تهران، در یادداشتی پیرامون حملات اخیر برخی از افراد و جریان‌های خاص به شخصیت علامه مصباح یزدی(ره) نوشت: 🔹مرحوم علامه مصباح(ره) عمر شریف خود را صرف کسب و نشر علم در سطوح مختلف کردند. ایشان در طول حیات علمی خود از محضر بزرگانی چون آیت‌الله بروجردی(ره)، حضرت امام (ره)، آیت‌الله اراکی، علامه طباطبایی، آیت‌الله بهجت و دیگر بزرگان بهره بردند که هر کدام جزو سرآمدانِ حوزه علمیه بودند. 🔹 علامه مصباح با جد و جهدی که در کسب علم داشت و با تملذّ در محضر اساتید خود توانست در ۲۷ سالگی به مقام اجتهاد برسد. جدای از فقه و اصول که از دروس سنتی حوزه قلمداد می‌شد، فلسفه و عرفان هم از مهمترین دغدغه‌های ایشان بود. علاوه‌ی بر این با توجه به اقتضائات زمان توجه ایشان به علوم انسانی غربی جلب شد و ایشان از اولین افرادی در حوزه‌ی علمیه قم بودند که شاگردان خود را ترغیب به خواندن کتب و مطالبی در این حیطه کردند. نوشتن کتب‌ و مقالات متعدد در حوزه‌های مختلف من جمله فلسفه‌های مضاف و ارائه‌ی مباحث خود در این قالب نشانگر توجه ایشان به رویکردها و قالب‌های جدید علمی است. با این وجود خیلی عجیب است که برخی مخالفان غیر منصف، علامه مصباح(ره) را به جمود فکری متهم می‌کنند درحالی که ایشان در طول حیات علمی خود همواره راه‌های جدیدی را در مقابل اهل علم و فکر گشوده‌اند. 🔹مرحوم علامه مصباح جزو روحانیونی بودند که چه پیش از انقلاب و چه پس از آن دایره‌ی عمل خود را محدود به حوزه‌ی علمیه و تدریس دروس سنتی نکردند. یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های ایشان عرصه‌ی عمومی و عرصه‌ی سیاسی و کنش‌گری در این حوزه بود. همین مطلب موجب حملات فراوانی از سوی گروه‌های مختلف به ایشان بود. کنشگری متفاوت ایشان در حوزه‌ی عمومی مطلوب بسیاری از افراد نبود؛ از طرفی روحانیون سنتی‌ای که حضور روحانیت در عرصه‌ی سیاست را نادرست می‌دانستند در مقابل ایشان قرار داشتند و از سوی دیگر گروه‌هایی که نگاه فلسفی علامه مصباح را برنمی‌تابیدند. 🔹گروه دیگری که خود را در مقابل مرحوم علامه(ره) می‌دیدند، روشنفکرنماهایی بودند که برای آن‌ها دین محدود به حوزه‌ی خصوصی می‌شد و نگاه حداقلی آن‌ها در مقابل نگاه همه جانبه‌ی علامه مصباح(ره) قرار می‌گرفت. سیاست‌مدارانی که رویکردهای جدید در غرب را پذیرفته‌ بودند هم از دیگر مخالفان ایشان بودند. اشکال و نقد این دسته از افراد در فهم فضای سیاسی و احکام سیاسی بود. قدرت محوری‌ترین مفهوم در اندیشه‌ی این افراد بود و ورود احکام اخلاقی و احکام دینی را به این حوزه روا نمی‌دانستند. 🔹در مقابل محوری‌ترین مفهوم در این حوزه برای علامه مصباح(ره) نه اراده‌ی معطوف به قدرت بلکه اراده‌ی معطوف به حقیقت بود. از طرفی ایشان فضای سیاسیِ تهی از احکام دینی و اخلاقی را نمی‌پذیرفتند و سیاست را واجدِ این احکام می‌دانستند. جدای از رویکرد تئوریک، رویکرد عملی ایشان هم در سیاست رویکرد به دور از زد و بندهای سیاسی برای استمساک به قدرت به بود. مقابله‌ی غیرعلمی با علامه مصباح(ره) از سر ناتوانی 🔹کسانی که با مرحوم مصباح آشنا هستند، حال چه مخالف ایشان و چه موافق ایشان باشند به توانایی و دقت علمی ایشان گواهی می‌دهند. عبدالکریم سروش، البته سروشِ متاخر، که خود از منتقدین علامه مصباح است در جایی بعد از بیان نقدهای نابجا، در مورد ایشان گفته ‌بود: «مصباح یک فیلسوف بود، فلسفه‌خوانده بود و خوب هم فلسفه خوانده بود. بنده در حدی که ایشان را می‌شناسم می‌توانم گواهی بدهم که فلسفه‌ی اسلامی را نیکو می‌دانست، از مدرسین خوب فلسفه بود». 🔹مخالفین مرحوم مصباح وقتی توانایی ایشان در فضای علمی را می‌بینند و همچنین عدم توانایی خود در نقد و رد مدعاهای علمی ایشان، لاجرم مجبور می‌شوند که شخصیت ایشان را مورد حمله قرار دهند. در منطق مغالطه‌ای وجود دارد تحت عنوان مغالطه‌ی حمله شخصی “Ad hominem fallacy”. این مغالطه زمانی رخ می‌دهد که به جای پرداختن به استدلال یا موضع یک شخص، به طور نامربوط به شخص یا جنبه‌ای از شخص استدلال‌کننده حمله شود. 🔹عموم حملاتی که در طی این سال‌ها به علامه مصباح(ره) شده‌است مصداقی از مغالطه‌ی مذکور است. از مزدوران جیره مواجب بگیر چه در داخل و چه در خارج از کشور انتظاری جز این نمی‌رود اما جای تعجب است افرادی که خود را روشنفکر قلمداد می‌کنند هم جز راه توهین و تهمت نتوانسته‌اند راهی برای مقابله‌ی علمی و عقلی با مرحوم مصباح پیدا کنند. 🔹البته مشکل از این افراد نیست، قوت استدلال‌های مرحوم مصباح در حوزه‌های گوناگون علمی برای مخالفان راهی جز تخریب شخصیت ایشان باقی نگذاشته‌است. ✅ @Rajanews_com 🆔@meshkatnoor
۲۰ جمله از رهبر انقلاب درباره «علم و پژوهش» بدون شک علم پایه تمدّن است. ۲۲/۰۲/۱۳۸۲ علم، پایه‌ی پیشرفت همه‌جانبه‌ی یک کشور است. ۱۴/۱۱/۱۳۹۰ علم برای یک ملّت مهم‌ترین ابزار آبرو و پیشرفت و اقتدار است. ۲۰/۰۸/۱۳۹۴ علم و دست برتر علمی، راز پیشرفت هر کشوری در اقتدار اقتصادی، سیاسی، نظامی و روحیه‌ای است. ۱۳۸۴/۱۲/۰۸ علم باید با اخلاق و ایمان همراه شود تا ما به همان چاله‌ای نیفتیم که غرب در آن افتاد. ۲۵/۰۶/۱۳۸۵ علم با دین و اخلاق هست که برای بشریت مفید خواهد بود. علم هر چه هم پیشرفت کند، اگر از اخلاق و دین فاصله بگیرد، به حال بشریت مفید نخواهد بود. ۲۵/۰۶/۱۳۸۵ تحصیل علم و خود علم و تأثیر آن در آینده‌ی کشور، یک نقطه‌ی برجسته و اساسی برای نظام جمهوری اسلامی است. ۲۵/۰۶/۱۳۸۵ ما باید علم را با همه‌ی معنای کامل آن به عنوان یک جهاد دنبال کنیم. ۱۳۸۵/۰۱/۰۱ نوآوری و ابتکار، شجاعت علمی، اعتماد به نفس شخصی و ملی و کارِ متراکم و انبوه، علاج کارِ پیشرفت علمی ماست. ۱۳/۰۷/۱۳۸۵ پیشرفت علمی بایستی با خودباوری : اولاً؛ امید به موفقیت ثانیاً؛ حرکت جهادگونه ثالثاً؛ همراه باشد. ۰۳/۰۷/۱۳۸۷ رویکرد مصرف‌کنندگیِ علم را باید به رویکرد تولید علم تبدیل کنیم. ۲۰/۰۳/۱۳۹۷ پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّه‌ی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. ۲۰/۰۳/۱۳۹۷ در زمینه‌ی علم و فناوری، آن کاری را که ذهن بشر به آن دست نیافته است، آن را وجهه‌ی همت قرار بدهید و دنبال بکنید؛ این طوری است که ما خط مقدم علم را شکسته‌ایم و یک قدم به جلو برداشته‌ایم. ۱۳/۰۷/۱۳۸۵ ما باید به آن‌جا برسیم که اگر در اکناف عالم یک پژوهشگر، یک دانشمند، بخواهد به فلان نظریه‌ی علمی یا نظریه‌ی فلسفی دست پیدا کند، ناچار باشد زبان فارسی را یاد بگیرد. ۱۴/۰۲/۱۳۸۴ علم مجرد و به تنهایی کافی نیست؛ باید علم را به فناوری، فناوری را به صنعت و صنعت را به توسعه‌ی کشور وصل کنیم. ۱۳۸۵/۰۱/۰۱ پژوهش اولاً مورد اهتمام قرار بگیرد، ثانیاً سمت و سوی پرداختن به نیازهای کشور را پیدا کند. پژوهش را تابع نیاز خودمان قرار بدهیم. ۱۳۸۸/۰۶/۰۸ هدف پژوهش دو چیز است: یکی رسیدن به مرجعیّت علمی و حضور در جمع سرآمدان علم و فنّاوری دوّم حلّ مسائل کنونی و آینده‌ی کشور. ۱۳۹۷/۰۳/۲۰ اگر علم نباشد، هیچ‌چیز نیست؛ و اگر فناوری هم باشد، فناورىِ عاریه‌یی و دروغی و وام‌گرفته‌ی از دیگران است. ۱۳۸۳/۰۹/۱۱ بهترین مشوق برای گسترش علم، تکریم دارنده‌ی علم است. ۱۳۸۷/۰۷/۰۳ آن کسانی که دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقی، مرکز علمی را میخواهند از علم و از تحقیق و پژوهش دور کنند، برای دشمن کار میکنند. ۱۴/۰۳/۱۳۸۵ 🆔@meshkatnoor
ثبت نام تریبون آزاد طلاب تریبون آزاد با موضوع الحاد معاصر برگزار می گردد. با حضور اساتید گرامی حجت الاسلام دکتر محمد جعفری ( دانشیار موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی) جناب دکتر نریمانی (پژوهشگر علم و دین ) - از جامعه المصطفی بعنوان یک نهاد علمی بین المللی در زمینه نقد الحاد علمی چه انتظاری دارید ؟ _ اگر ملحدی بگوید علم برای همه چیز تبیینی دارد، و نیازی به خدا برای تبیین این جهان نداریم چه پاسخی دارید ؟ _ ملحدی اگر ادعا کند حیات از یک تصادف کوچک ایجاد شده و به وسیله انتخاب طبیعی موجودات متفاوت به وجود آمده اند چگونه پاسخ می دهید ؟! _ اگر کسی ادعا کند علم ثابت کرده عالم از هیچ به وجود آمده پاسخ شما به او چیست؟ و... پاسخ شما به این سوالات و سوالات دیگری که برای ملحدین یا جوانان ایجاد میشود چیست ؟ شما بعنوان طلبه المصطفی چگونه با موج جدید الحاد مقابله می کنید و از چه روش هایی استفاده می نمایید؟ با توجه به تنگی وقت از عده محدود و در زمان کوتاهی خدمت عزیزان شرکت کننده در تریبون آزاد خواهیم بود. زمان : شنبه ۲ دی ، ساعت ۱۰ تا ۱۲ مکان : میدان جهاد ، مجتمع امام خمینی سالن عارف الحسینی برای ثبت نام برای سخنرانی و شرکت در تریبون آزاد به آیدی زیر پیام دهید @gomnam143 🆔@meshkatnoor
📲 نسخه جدید نرم‌افزار اندرویدی عرضه شد! ✅امکانات و قابلیت ها : • جستجوی حدیث در منابع روایی شیعه • مشاهده احادیث موجود در منابع روایی شیعه • دسترسی به شروح و سند روایات • مشاهده دیگر احادیث هم موضوع با حدیث مورد نظر (احادیث مرتبط) • مشاهده ترجمه روایات • امکان نمایه‌زنی بر احادیث • امکان تعین دامنه احادیث • امکان ایجاد قفسه دلخواه از روایات • اتصال روایات به کتاب در پایگاه کتابخانه دیجیتال نور 📤 دریافت رایگان نرم‌افزار موبایلی جامع الأحادیث: www.noorsoft.org/fa/software/View/73958 ┄┅═══••✾••═══┅┄ 🆔@meshkatnoor