eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
762 ویدیو
276 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
اگر به زبان ساده می خواهید ضرورت اسلامی سازی علوم انسانی و نقش حوزه را در آن بدانید، مصاحبه فوق 👆👆👆👆را مطالعه نمایید
یا مهدی(عج): 💢دیدگاه تکامل زیستی در نفی خدا تبیین و نقد نظرگاه داوکینز ✍️ حجت الاسلام دکتر حمیدرضا شاکرین ⭕️ ریچارد داوکینز استاد «رفتارشناسی حیوانات» دانشگاه‌های انگلیس است. او برآن است تا با دلایلی احتمالی وجود خدا را تا حد زیادی ناممکن بنمایاند. عمده دلایل وی در این زمینه عبارت است از: 1. اصل انتخاب طبیعی 2. پیچیدگی خدا. دلیل دوم او را طرح و بررسی می‌کنیم: ❇️ پیچیدگی خدا داوکینز در کتاب "پندار خدا" می‌‌گوید: "احتمال ایجاد [تصادفی] حیات بر زمین، بیش از این احتمال نیست که تندبادی بر یک انبار اوراقی بوزد و از آن قراضه‌ها یک بوئینگ ۷۴۷ بسازد!" او از این مثال استفاده می‌‌کند که تبیین پیچیدگی‌های جهان از طریق خدا مشکلی را حل نمی‌‌کند، زیرا همین مساله در مورد خدا مطرح می‌‌شود و بی‌پاسخ می‌‌ماند و به عبارت دیگر خدا مانند سازنده آن بوئینگ است که چگونگی پیدایش او ساده‌تر از آن نیست. از این رو می‌‌گوید اگر کسی به عنوان خدا با آنهمه قدرت و دانایی وجود داشته باشد، باید بسیار پیچیده باشد، به ویژه آنکه او مبدع هستی است و هرگاه چیزی، چیز دیگری را طراحی و ابداع کند، دست کم باید به اندازه محصول خود پیچیدگی و اطلاعات داشته باشد. از دیگر سو بین پیچیدگی و اطلاعات با احتمال وجود نسبت معکوس برقرار است؛ یعنی هر اندازه چیزی پیچیده‌تر باشد احتمال وجود داشتنش کمتر است. پس تقریباً با اطمینان می‌‌توان گفت خدا وجود ندارد.» 🔻 نقد داوکینز خدا بودگی را مساوی با پیچیدگی و احتمال وجودش را بسیار اندک می‌انگارد. در این باره چند نکته در خور توجه است: ❇️ 1. مراد از پیچیدگی چیست؟ او در «ساعت ساز کور» می‌گوید امری پیچیده است که دارای اجزایی باشد و آن اجزا به گونه‌ای در کنار هم سازمان یافته باشند، به طوری که احتمال سازمان یافتن آنها تنها به واسطه شانس، بسیار کم باشد. ولی خداوند امری روحانی است و نه مادی و بنابراین اصلاً اجزا ندارد. بر این اساس پیچیدگی فقط در مادیات معنی دارد و کاربست این تعابیر در مورد حقایق فرامادی، به‌ویژه خداوند که بسیط علی‌الاطلاق است، کاملا نابجاست. ❇️ 2. مدعای داوکینز مبنی بر رابطه معکوس بین پیچیدگی و اطلاعات با احتمال وجود، نه قاعده‌‌ای عقلی و فلسفی است و نه اصلی علمی و تجربی. اگر چنین باشد اینهمه ارگان‌های پیچیده و جهانی با این همه پیچیدگی نباید وجود می‌داشت. ❇️ 3. این گمان داوکینز که بر اساس آفرینش‌گرایی جهان از طریق خدا تبیین می‌شود، اما همین مساله در مورد خدا تکرار شده و بدون پاسخ می‌‌ماند، سخنی نادرست است. خداباوران با استناد به ادله فلسفی دیگری ملاک‌های نیاز به علت و تبیین را بررسی کرده و ثابت می‌‌کنند که او واجب الوجود و متبین بالذات است و در او ضوابط و معیارهای معلولیت وجود ندارد تا سخن از چرایی وجود او رود. ❇️ 4. پلانتینگا معتقد است: «داوکینز در استدلال‌های خود ماتریالیسم را مفروض می‌گیرد و از این رو است که می‌‌گوید هرچه میزان اطلاعات و آگاهی موجودی بیشتر باشد امکان وجودش کمتر می‌شود. زیرا وقتی فرض کنیم آخرین ذرات جهان ذرات بنیادی مادی هستند، توجیه وجود موجودی که به همه چیز آگاه است تنها براساس علل مادی بسیار ناممکن می‌شود؛ ولی نمی‌توان با فرض ماتریالیسم، خداباوری را نفی کرد. براساس الهیات کلاسیک خداوند واجب الوجود است و در تمامی جهان‌های ممکن وجود دارد. بنابراین احتمال وجود خدا یک و احتمال عدم وجودش صفر است. بنابراین وقتی داوکینز می‌گوید وجود خدا غیرمحتمل است باید استدلالی ارائه کند مبنی بر اینکه موجود واجبی با ویژگی‌های خداوند وجود ندارد. ظاهراً داوکینز اصلاً نمی‌داند که می‌بایست چنین استدلالی ارائه کند.» لینک اصل مقاله👇👇👇 http://maarefmags.ir/node/3278
💢دیدگاه تکامل زیستی در نفی خدا تبیین و نقد نظرگاه داوکینز ✍️ حجت الاسلام دکتر حمیدرضا شاکرین ⭕️ ریچارد داوکینز استاد «رفتارشناسی حیوانات» دانشگاه‌های انگلیس است. او برآن است تا با دلایلی احتمالی وجود خدا را تا حد زیادی ناممکن بنمایاند. عمده دلایل وی در این زمینه عبارت است از: 1. اصل انتخاب طبیعی 2. پیچیدگی خدا. دلیل دوم او را طرح و بررسی می‌کنیم: ❇️ پیچیدگی خدا داوکینز در کتاب "پندار خدا" می‌‌گوید: "احتمال ایجاد [تصادفی] حیات بر زمین، بیش از این احتمال نیست که تندبادی بر یک انبار اوراقی بوزد و از آن قراضه‌ها یک بوئینگ ۷۴۷ بسازد!" او از این مثال استفاده می‌‌کند که تبیین پیچیدگی‌های جهان از طریق خدا مشکلی را حل نمی‌‌کند، زیرا همین مساله در مورد خدا مطرح می‌‌شود و بی‌پاسخ می‌‌ماند و به عبارت دیگر خدا مانند سازنده آن بوئینگ است که چگونگی پیدایش او ساده‌تر از آن نیست. از این رو می‌‌گوید اگر کسی به عنوان خدا با آنهمه قدرت و دانایی وجود داشته باشد، باید بسیار پیچیده باشد، به ویژه آنکه او مبدع هستی است و هرگاه چیزی، چیز دیگری را طراحی و ابداع کند، دست کم باید به اندازه محصول خود پیچیدگی و اطلاعات داشته باشد. از دیگر سو بین پیچیدگی و اطلاعات با احتمال وجود نسبت معکوس برقرار است؛ یعنی هر اندازه چیزی پیچیده‌تر باشد احتمال وجود داشتنش کمتر است. پس تقریباً با اطمینان می‌‌توان گفت خدا وجود ندارد.» 🔻 نقد داوکینز خدا بودگی را مساوی با پیچیدگی و احتمال وجودش را بسیار اندک می‌انگارد. در این باره چند نکته در خور توجه است: ❇️ 1. مراد از پیچیدگی چیست؟ او در «ساعت ساز کور» می‌گوید امری پیچیده است که دارای اجزایی باشد و آن اجزا به گونه‌ای در کنار هم سازمان یافته باشند، به طوری که احتمال سازمان یافتن آنها تنها به واسطه شانس، بسیار کم باشد. ولی خداوند امری روحانی است و نه مادی و بنابراین اصلاً اجزا ندارد. بر این اساس پیچیدگی فقط در مادیات معنی دارد و کاربست این تعابیر در مورد حقایق فرامادی، به‌ویژه خداوند که بسیط علی‌الاطلاق است، کاملا نابجاست. ❇️ 2. مدعای داوکینز مبنی بر رابطه معکوس بین پیچیدگی و اطلاعات با احتمال وجود، نه قاعده‌‌ای عقلی و فلسفی است و نه اصلی علمی و تجربی. اگر چنین باشد اینهمه ارگان‌های پیچیده و جهانی با این همه پیچیدگی نباید وجود می‌داشت. ❇️ 3. این گمان داوکینز که بر اساس آفرینش‌گرایی جهان از طریق خدا تبیین می‌شود، اما همین مساله در مورد خدا تکرار شده و بدون پاسخ می‌‌ماند، سخنی نادرست است. خداباوران با استناد به ادله فلسفی دیگری ملاک‌های نیاز به علت و تبیین را بررسی کرده و ثابت می‌‌کنند که او واجب الوجود و متبین بالذات است و در او ضوابط و معیارهای معلولیت وجود ندارد تا سخن از چرایی وجود او رود. ❇️ 4. پلانتینگا معتقد است: «داوکینز در استدلال‌های خود ماتریالیسم را مفروض می‌گیرد و از این رو است که می‌‌گوید هرچه میزان اطلاعات و آگاهی موجودی بیشتر باشد امکان وجودش کمتر می‌شود. زیرا وقتی فرض کنیم آخرین ذرات جهان ذرات بنیادی مادی هستند، توجیه وجود موجودی که به همه چیز آگاه است تنها براساس علل مادی بسیارغ ناممکن می‌شود؛ ولی نمی‌توان با فرض ماتریالیسم، خداباوری را نفی کرد. براساس الهیات کلاسیک خداوند واجب الوجود است و در تمامی جهان‌های ممکن وجود دارد. بنابراین احتمال وجود خدا یک و احتمال عدم وجودش صفر است. بنابراین وقتی داوکینز می‌گوید وجود خدا غیرمحتمل است باید استدلالی ارائه کند مبنی بر اینکه موجود واجبی با ویژگی‌های خداوند وجود ندارد. ظاهراً داوکینز اصلاً نمی‌داند که می‌بایست چنین استدلالی ارائه کند.» لینک اصل مقاله👇👇👇 http://maarefmags.ir/node/3278
کتاب حکیمانه ترین حکومت.pdf
2.7M
📗 🌹 حکیمانه ترین حکومت 🖋 اثر آیت الله 💠 متن کتاب از سایت آیت الله مصباح نیز قابل دریافت است👌 🚥اندیشه سیاسی👇👇 🆔 @darseenghelab
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❓آیا فلاسفه و عرفا همه چیز را خدا می دانند؟ ❓چرا فلاسفه و عرفا را تکفیر می کنند؟ ✴️ درد و گرفتاری و تعبیرات فلاسفه و عرفا را نفهمیدند ✴️ ✳️ گمان نکنید هر کسی که حرف عرفانی زد کافر است ✳️ ♨️ موجب تاثر است که حوزه از خیرات (فلسفه و عرفان) محروم بماند ♨️ #امام_خمینی #فلسفه #عرفان 🔴🔴 خانه طلاب جوان 🔰🔰 @khaneTolab
اطلاعیه بنیاد ملی نخبگان بر اساس آیین‌نامه «پشتیبانی از فعالیت‌های علمی و فرهنگی دانشجویان مستعد تحصیلی کشور» در سال تحصیلی 99-1398 اعتبارها و تسهیلاتی را به دانشجویان مستعد دانشگاه‌ها و مراکز آموزش‌عالی کشور اعطا می‌کند. مهمترین نکات برای ثبت درخواست بهره‌مندی از پشتیبانی‌ها به شرح زیر است: دانشجویان هریک از دانشگا‌ها و مراکز آموزش عالی کشور که واجد شرایط مذکور در شیوه‌نامه پشتیبانی از فعالیت‌های علمی و فرهنگی دانشجویان مستعد تحصیلی کشور در سال تحصیلی 99-1398 (کلیک کنید) هستند، می‌توانند درخواست خود را از طریق سامانه اطلاعاتی بنیاد (به نشانی sina.bmn.ir) ثبت کنند. فرایند ثبت‌نام آن دسته از متقاضیانی که در حال حاضر دانشجو هستند، از پنجم تیرماه سال 1398 آغاز می‌شود. دانشجویان باید اطلاعات خود را به همراه تصاویر و مدارک مربوطه، در سامانه سینا بارگذاری و یا به‌روزرسانی کنند. متقاضیان حداکثر تا پایان روز 15/5/1398 (غیرقابل تمدید) فرصت خواهند داشت گزینه «درخواست بررسی پرونده برای بهره‌مندی از پشتیبانی‌های دانشجویی» را در بخش «ثبت درخواست‌ها»ی سامانه انتخاب کنند. تذکر 1. برای ارائه آخرین معدل (معدل فعلی)، نیاز به درج مستندات نیست؛ اما برای معدل کل مقاطع تحصیلی قبلی لازم است مستندات در سامانه ثبت شود. تذکر 2. زمان ثبت درخواست دانشجویان نوورود در هر یک از مقاطع تحصیلی، متعاقباً از طریق وبگاه بنیاد ملی نخبگان اطلاع‌رسانی خواهد شد. بنیاد ملی نخبگان پس از بررسی درخواست‌ها و بر اساس ظرفیت سالیانه، نتیجه اولیه پذیرش متقاضیانی که بالاترین امتیاز را از مجموعه فعالیت‌های علمی، پژوهشی و فناورانه در مقایسه با سایر افراد کسب کرده‌اند را (صرفاً از طریق سامانه سینا) اعلام خواهد کرد. تذکر 3. با توجه به این‌که نتایج اولیه صرفاً بر اساس مدارک ادعایی مندرج در سامانه سینا اعلام خواهد شد، قویاً تأکید می‌شود متقاضیان، با مطالعه دقیق شیوه‌نامه و راهنماهای مرتبط، از بارگذاری اطلاعات نامعتبر و نامربوط در سامانه خودداری نمایند. ضمناً در صورتی که در هر مرحله از بررسی‌ها مشخص شود که متقاضی آگاهانه اطلاعاتی نامعتبر و خلاف واقع بارگذاری کرده است، مطابق مقررات و ضوابط حقوقی بنیاد با وی برخورد خواهد شد. تذکر 4. در بخش «ثبت مدارک» مربوط به افتخارات در سامانه، برای جلوگیری از درج اشتباه افتخار یا مستندات نامربوط، قبل از درج افتخار مورد نظر، راهنمای مربوط به آن را مطالعه فرمایید. تذکر5. اکیداً توصیه می‌شود متقاضیان دقت لازم را در تکمیل اطلاعات و بارگذاری آنها در سامانه سینا، بکار بندند. زیرا پس از تأیید درخواست در سامانه، امکان اصلاح اطلاعات نادرست وجود ندارد و در صورت اثبات درج اطلاعات خلاف واقع، متقاضی از فهرست مشمولان بنیاد حذف خواهد شد
برخی از دانش پژوهان گروه کلام و فلسفه دین هم اکنون عضو بنیاد نخبگان استان قم هستند. انشاءالله دوستان ممتاز دیگر هم بتوانند عضو شوند و از این تسهیلات بهره برند.
سلام علیکم؛ برای پاسخ به سوالاتی که در زمینه اطلاعیه بنیاد نخبگان استان قم دارید با شماره های ذیل تماس بگیرید: تلفن های تماس:(6 خط) 025-37705800 ارسال نمابر: 37755030 دفتر ریاست و دبیرخانه: شماره داخلی: 1 کارشناس نظارت و هماهنگی: شماره داخلی: 2 پست الکترونیکی: Qom@bmn.ir ساعات کاری بنیاد شنبه الی چهارشنبه ساعت 8:00 الی 16:00 آدرس: قم - میدان جهاد، بلوار رضوی، بین کوچه 2 و 4، بنیاد نخبگان استان قم پیام رسان سروش؛ https://sapp.ir/qom.bmn.ir شایان ذکر است ملاقات حضوری در روزهای شنبه ، یک شنبه و دوشنیه از ساعت 10 الی 12 میباشد.
❇️ رابطه هنر با دین، انقلاب و اهداف انقلاب ⚫️ نوشتاری از آیت‌الله‌‌ مصباح یزدی ✅ این‌گونه نیست که اگر کاری هنری حکم حرام پیدا کرد، بتوان گفت همه هنرها حرام است. بلکه آن کار هنری حرام ضمیمه‌ای دارد که آن ضمیمه حرام است، اما همه‌جا این‌گونه نیست. مطلب حاضر به قلم آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی به ضرورت‌های تبیین رابطه میان دین و هنر می‌پردازد. رواج سکولاریسم در زمان پهلوی و امتداد آن در هنر، علل محرومیت از ظرفیت‌های هنر و مراحل تحقیقات بنیادین در هنر از موضوعات مورد بحث در این مقاله است که تقدیم خوانندگان گرامی هفته‌نامه افق‌حوزه می‌شود... ➕ متن کامل yon.ir/7bBkv ‌‌🔰 @ofogh_howzah 
📗 معرفی کتاب فضائل الخمسه فی صحاح الستة 🔶 کتاب «فضائل الخمسة من الصحاح الستة و غیرها من الکتب المعتبرة»‌‌ از آثار خواندنی آیه الله فیروزآبادی (ره) در موضوع فضائل خمسه اهل کساء است. مؤلف با استفاده از مهم‌ترین کتاب‌های اهل‌سنت از جمله صحاح الستة، روایات مربوط به فضایل و مناقب خمسه مطهره را جمع‌آوری نموده که بیشتر به مسئله امامت و ولایت امام علی‌ علیه السام اختصاص دارد. 🔶 کتاب شامل پنج مقصد است و در هر مقصد به بیان فضایل یکی از خمسه طیبه پرداخته شد. مؤلف که تمام احادیث کتابش را از کتب معتبر و طراز اول اهل‌سنت جمع‌آوری کرده، پس از نام منبع، سلسله اسناد را حذف و تنها به ذکر نام راوی اصلی بسنده می‌کند. 🔶 این کتاب توسط آقای محمدباقر ساعدی به فارسی ترجمه و با نام فضائل پنج تن‌ علیهم السلام در صحاح شش‌گانه» عرضه شده است. 🔰 @ofogh_howzah 
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 اولین مدرک مستند در غیر علمی بودن کلیپ های کیفیت متوسط مدرک دوم هفته آینده یکشنبه کیفیت های دیگر فیلم 👇 aparat.com/v/J4sdc youtu.be/jRBAgIejYY8
🍂انتشار کتاب با عنوان «اعتبار خبر واحد در اعتقادات و علوم انسانی» 🍂مسئله اعتبار خبر واحد در عقاید، از دیرباز مورد نزاع میان دانشمندان اصول فقه بوده است. 🍂در دههٔ اخیر، این موضوع در حوزه‌های فلسفهٔ دین و معرفت‌شناسی دینی نیز بررسی شده است. 🍂در نگرش مشهور، خبر واحد فقط در مسائل فقهی، معتبر است و در دیگر ساحتها از جمله عقاید، تاریخ، تفسیر و ... نامعتبر است. 🍂کتاب «اعتبار خبرواحد در اعتقادات و علوم انسانی» ضمن تحلیل تاریخی مسئله در دانش اصول و معرفت‌شناسی دینی، این موضوع را با رویکردی جدید واکاوی کرده و دیدگاه موافقان و مخالفان را بررسی نموده است. 🔅این کتاب ارزشمند توسط همکار محترم حجت‌الاسلام دکتر عبدالله محمدی، در موسسه حکمت و فلسفه ایران، نگارش یافته و منتشر شده است. 🆔 @ghafari_ir
💠 ارائه‌ی جذاب و متنوع محتوای کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن ♦️ این کتاب سلسله جلسات امام خامنه‌ای در ماه رمضان سال ۱۳۵۳ مسجد امام حسن مجتبی واقع در شهر مشهد است که در آن اصول و پایه‌های فکری اسلام، در خلال آیات قرآن مطرح شده‌است؛ که از شناخت این اصول، طرح کلی از دین به صورت یک ایدئولوژِی کامل ارائه شده‌است. #طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن @Tarhekoli
کتابی در نقد هاوکینگ از پورفسور جان سی لنوکس استاد دانشگاه آکسفورد ترجمه ابوالفضل حقیری قزوینی انتشارات: نشر علم
🔰 سخن‌نگاشت | با مردم صادق باشیم 👈 اگر همین یک مورد را مراعات کنیم، ببینید چقدر دنیا آباد خواهد شد 🔺️ گزیده‌ای از شرح حدیثی از امام صادق علیه‌السلام توسط حضرت آیت‌الله خامنه‌ای. ۹۷/۱۲/۱۲
♻️ ضرورت و کاربست فلسفه دین در زندگی فردی و اجتماعی 🔘 حجت‌الاسلام والمسلمین محمد جعفری، مدیر گروه فلسفه دین مجمع عالی حکمت اسلامی ✅ فلسفه مضاف، همان‌گونه که از اسم آن هویداست، علمی است که به چیزی اضافه شده است؛ حال ممکن است آن چیز، یک شئ و واقعیت (fact) باشد یا یک علم باشد. در هر دو صورت فلسفه مضاف، علمی است که به مبادی تصوری و تصدیقی آن شئ می‌پردازد؛ یعنی بدون آن‌که ورود به خود آن چیز پیدا نماید... ➕ متن کامل yon.ir/Px9Wz 🔰 @ofogh_howzah
🔵بیانات استاد مصباح یزدی در دیدار با رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد: «در اوایل انقلاب، زمینه‌های تبلیغی ضد انقلاب و ضد اسلام، محدود به کارهای سطحی حزب توده و نظایر آن‌ها بود که به زودی ریشه کن شدند و حتی ابزار انتقال پیام نیز بسیار محدود بود؛ اما امروز گروه‌های ضد انقلاب نه تنها رشد کرده‌اند، بلکه تمام قدرت‌های بزرگ دنیا برای تأسیس و تقویت آن‌ها سرمایه گذاری کرده، تمام قد از آن‌ها حمایت می‌کنند. آنها ایجاد شبهه در احکام، امامت، و ولایت‌فقیه تا اصل دین را در دستور کار قرار داده‌اند، آن هم با استفاده از رسانه‌های مجازی که در دسترس همگان حتی کودکان قرار دارد؛ لذا وضعیت فعلی با اوایل انقلاب در این زمینه، قابل مقایسه نیست.»