eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
762 ویدیو
276 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 عنوان :حجاب اجباری آری یا خیر؟ سؤال: چرا با وجود اینکه حجاب در دیگر کشورهای مسلمان اختیاری است در جامعه ما از طرف حکومت اجباري است؟ 📝 پاسخ: 1️⃣ اصل وجوب حجاب از ضروریات دینی است که آیات و روایات فراوانی دلالت بر آن دارند، از جمله آیه 59 سوره احزاب و نیز آیات 30 و 31 نور که به پوشش گردن و سینه و نیز مخفی کردن زینت از نامحرم (به غیر از زینت هایی که خود به خود آشکار است) دستور می دهد. حضرت زهرا (س) نیز هنگام بيرون رفتن از منزل، از پوشش خاصي مثل چادر و روپوش استفاده مي‌کردند. با عنايت به این آيات، روايات و سیره زنان متدین در تاریخ اسلام، فقها حکم به وجوب پوشیده بودن تمام بدن زن در مقابل نامحرم و گناه بودن بی حجابی نموده و فقط دست‌ها تا مچ و گردي صورت را استثناء کرده‌اند. 2️⃣ در تمامی سیستم‌های حکومتی، دولت می‌تواند نسبت به رفتارهایی که به خودی خود امور شخصی محسوب می‌شوند، ولی در یک بازه زمانی و شرایط خاص، آثار اجتماعی مهمی دارند، قوانینی وضع کند که دامنه اختیارات فردی را به سود منافع اجتماعی، تنگ‌تر کند، نظیر خرید و فروش و مصرف مواد مخدر که ابتدائا جزء امور فردی هستند اما به دلیل عواقب اجتماعی که دارد، در اکثر کشورهای دنیا ممنوع شده و جرم تلقی می‌شود. بی حجابی نیز اگر چه در ظاهر يک امر شخصي به نظر می رسد ولي به دلیل تبعات و مفاسد اجتماعی ناشی از آن، برای مردان، زنان و خانواده ها و نیز با توجه به وقوع آن در بستر جامعه و حریم عمومی در واقع از امور اجتماعي بوده و از این رو دولت اسلامی حق دارد با جعل قوانيني الزامی، از آن جلوگيري کند. 3️⃣بی اعتنایی کشورهای اسلامی به این واجب الهی، نمی تواند توجیه‌کنندۀ بی‌حجابی باشد، همچنانکه در این کشورها شاهد آزادی بسیاری از ناهنجاری ها و مفاسد، فحشا، شرب خمر و دیگر گناهان هستیم که اگر بخواهیم عمل آن‌ها را ملاک قرار دهیم باید درها را به سوی این آسیب‌ها و زشتی های اجتماعی نیز باز کنیم. مرکزمطالعات و پاسخگویی به شبهات👈 🆔 @spasokh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥سردار حاج قاسم سلیمانی: چه آمریکا، چه سعودی، چه هر الاغ دیگری بخواهد کاری انجام دهد، نمی تواند 🔹 درپی مزاحمت دو جنگنده نظامی برای پرواز مسافربری ۱۱۵۲ هواپیمایی ماهان را در آسمان سوریه @Farsna
📚عدالتخواهان نسبی گرا ✅جناب آقای دکتر سعید زیباکلام مدتی است در حال نگارش نامه هایی با انگیزه عدالتخواهی به مسئولین نظام هستند. درباره اینکه آیا این شکل از مطالبه گری و عدالتخواهی چه اندازه با آرمانهای اسلام نزدیک است، گفتگوهای متعددی شکل گرفته است و حقیر نیز در دیگر یادداشتها به برخی از قواعد و اصول این مسیر اشاره کردم. 📕این نوشتار ناظر به بررسی حسن فعلی رفتار دکتر زیباکلام نیست. بلکه به دنبال امکان منطقی طرح چنین موضوعی از جانب ایشان است. با وجود اینکه هر انسانی از حق آزادی بیان برخوردار است، طرح این مباحث از جانب ایشان با یک اشکال منطقی مواجه است!! چراکه دکتر زیبا کلام به شدت از اندیشه کوهن و ویتگنشتاین متأخر تأثیر پذیرفته است. 📌اندیشه های ویتگنشتاین متأخر بر پایه اصولی چون نظریه بازیهای زبانی، جهان تصویر، تغییرپذیری گزاره های پایه، نفی زبان خصوصی و ... استوار و متضمن نسبی گرایی است. وی نظام فکری بشر را نه مرتبط با واقع، بلکه به شدت تحت تأثیر شکل زندگی و فرهنگ میداند. طرح «جهان-تصویر» میکوشد، نشان دهد که ساختارهای معرفتی بشر برخاسته از نوع فرهنگ، تربیت و سلایق افراد است و حتی گزاره های پایه نیز در معرض تحول هستند. درباره نقد این دیدگاه در جای دیگر گفتگو کرده ام. لکن در این مقال فقط به ردپای تفکر ویتگنشتاین متأخر در آراء دکتر زیباکلام اشاره میکنم. 📗دکتر زیباکلام در کتاب «عقل و استدلال و عقلانیت» پی در پی به ویتگنشتاین استناد کرده و سخنان او را به بیان دیگری بازگو میکند. وی تصریح میکند «نظام شواهدی ما و تصویر ما از جهان دچار تغییر و تحول میشود»(عقل و استدلال و عقلانیت، ص28) و در ص 29 در تحقق یقین آفاقی و در ص 40 در وجود معیاری واقعی برای عقلانیت و استدلال تردید میکند، و در ص58 نشان میدهد مبانی و مبادی ما معلول خواستها و امیال ماست (نه مرتبط با واقع خطاناپذیر) و در ص 72 از طوایفی سخن میگوید که مردگان خویش را در هاون میکوبند، و طایفه دیگری که مردگانشان را میسوزانند، و طایفه دیگری که مردگان را با احترام و آداب دینی دفن میکنند و هر کدام رفتار خویش را عقلانی میدانند. و کیست که نداند نتیجه این طرز استدلال، نسبیت اخلاق و معرفت است. سراسر این کتاب در صدد اثبات آن است که نظام استدلال عقلانی و حتی گزاره های پایه، بیش از آنکه مرتبط با واقعیت باشد، با انتخابها و تربیت و فرهنگ ما مرتبط است. وی دیگر آثارش را با عناوین «افسانه عقلانیت» و «افسانه بی طرفی» نام داده است. نتیجه مباحث وی نسبی گرایی و گاه ناواقعگرایی است. 📌همانطور که گذشت اینجا قصد ارزیابی دیدگاههای ویتگنشتاین یا زیباکلام را ندارم. ولی میتوان از وی پرسید شما که استدلال را ناظر به واقع نمیدانید و آن را معلول امیال درونی و خواستهای فرهنگی میدانید، چگونه میخواهید از الگویی خاص در عدالتخواهی سخن بگویید؟ اگر تفاسیر برخاسته از تعلقات افراد و غیر قابل ترجیح بر دیگری هستند، چگونه تفسیر خویش از عدالت را بر دیگران توصیه میکنید؟ طبق مبانی شما، تعریفی که از عدالت، وظایف حاکمیت، وظایف حاکم، استبداد و ... ارائه کرده اید نیز محصول خواست و انتخاب شماست نه امری واقعی! همانطور که از نظر شما شیوه های دفن طوایف گوناگون مدعی عقلانیت و غیرقابل ترجیح بر هم هستند، الگوی عدالتخواهی یا حکمرانی مدنظر شما نیز تنها برای خودتان معتبر است. مخالفان شما نیز میتوانند مدعی شوند، استدلال شما ریشه در واقعیت ندارد و برخاسته از زاویه دید حضرتعالی است. پس برای برترنمایی آن بر دیگر دیدگاهها کوشش بیهوده نکنید. جناب زیباکلام! میدانم و میدانید که با مبانی ویتگنشتاین متأخر دفاع از هیچ فراروایتی ممکن نیست، و همه نظریات، برخاسته از بازیهای زبانی خواهند بود، در نتیجه، دیدگاه شما نیز نه بیانگر حقیقت عدالت است و نه حقیقت اسلام! البته اگر طبق مبانی شما دسترسی به حقیقت عدالت یا اسلام ممکن باشد؟ ✅هدف این نوشتار بیشتر، آگاه سازی جوانان مومن، معتقد و عدالتخواه طرفدار دکتر زیباکلام است که با انگیزه الهی، مسیری را دنبال میکنند که پایان آن نسبی گرایی و تابلویی ذهنی از عدالت و اسلام است که ترجیحی واقعی بر ظلم یا کفر نخواهد داشت. ⚠️پی نوشت: عدالتخواهی زیباکلام تلنگری بر ذهن عزیزانی است که مبانی نظری را به بهانه انتزاعی بودن، طرد و جوانان را به نام عملگرایی از تعمیق معرفتی نهی میکنند. 👤عبدالله محمدی عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران https://eitaa.com/abmohammadi @meshkatnoor
17.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌎بازیچه دشمن! 👈چرا اقدامات ضدفساد نظام جمهوری اسلامی نه تنها مورد استقبال عدالتخواهان قرار نمی گیرد، بلکه با قهر و کنایه های آنها نیز مواجه می شود؟ 👈حکومت ضد فساد، حکومتی نیست که در آن هیچ فسادی رخ ندهد! بلکه حکومتی است که با هیچ مفسدی سازش نکند! 👈عدالتخواهانی که «جلوه های امیدبخش نظام» را برای مخاطبانشان بیان نمی کنند، دنباله های داخلی دشمنند! 👈نتیجه کار این عدالتخواهان ناامید کردن مردم از نظام اسلامی است، یعنی همان چیزی که دشمن نیاز دارد تا بتواند نقشه های خود را اجرا کند. تماشا و دانلود با کیفیت HD👇 namasha.com/tanwir موکب رسانه ای تنویر👇 @Tanwir
18.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 ۱۶ پاسخ به شبهات اعتقادی، کلامی و فلسفی 🔹 جناب آقای دکتر ابوالفضل 🔺جلسه ششم 🔸 و توجیه حکومت دینی (۶) @hekmateislami @meshkatnoor
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤فایل صوتی ⭕️ موضوع : # نسبت دین و معنویت 🔷 اول ✅ آیا معنویت برآمده از دین است یا خارج از دین هم می توان به معنویت دست یافت؟ 🔴 مجموعه سخنان حجت الاسلام دکتر # محمد جعفری، دانشیار فلسفه دین موسسه امام خمینی که از رادیو معارف پخش شده است. @meshkatnoor
🔺🔺معرفی دوره🔺🔺 💢 👈 ویژه معلمان؛ جوانان و فعالان فرهنگی و رسانه ای استانها 👌با حضور اساتید موسسه امام خمینی(ره) و طرح ولایت کشوری در مرکز هر استان 🔴 ثبت نام در: Mabnaha.ir و بنیاد آموزش های انقلابی
19.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 ۱۷ پاسخ به شبهات اعتقادی، کلامی و فلسفی 🔹 جناب آقای دکتر ابوالفضل 🔺جلسه هفتم 🔸 و توجیه حکومت دینی (۷) @hekmateislami @meshkatnoor
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤فایل صوتی ⭕️ موضوع : # نسبت دین و معنویت 🔷 دوم ✅ آیا معنویت ، لزوماً برآمده از دین است یا خارج از دین هم می توان به معنویت دست یافت؟ 🔴 مجموعه مباحث حجت الاسلام دکتر # محمد جعفری، دانشیار فلسفه دین موسسه امام خمینی که از رادیو معارف پخش شده است. @meshkatnoor
🔶«بذل مهجته فیک لیستنقذ عبادک من الجهالة و حیرة الضلالة»🔶 کی می شود چهارگوشهٔ بام دین روشن شود تا برخی از این طرف و برخی دیگر از آن طرفش کله پا نشوند! آن طرف بام شخصی _به اصطلاح مداح اهل بیت_ به نمایندگی از جریان وحدت ستیز تبرائی، اعلام می کند بدون ماسک وارد مراسم عزاداری شوید، اینجا شفاخانه است! ✅فقط نمیدانم این همه توصیه های بهداشتی در دین چه می شود و چرا زین العابدین علیه السلام برای تسکین درد و جراحت ناشی از غل و زنجیر پارچه طلب کرد و از دارالشفای این خشک مغزها برای تسکین و ترمیم جراحاتش استفاده نکرد🤔 طرف دیگر بام عده ای با ژست نوع دوستی و البته مبنای اومانیستی، در مخالفت با برپایی مراسمات دعا و عزاداری محرم فریاد می زنند که «هيچ امري بالاتر از حفاظت از سلامت جامعه و جان انسان‌ها نيست»! ✅این را هم نمی دانم که چرا سید الشهدا جان خود و بهترین انسان ها را فدا کرد «بذل مهجته»؟!🤔 آن چه ارزشی است که حسین باید جانش را فدای آن کند؟ حقیقتش را بخواهید حضرت حسین هدفش رهاندن همین افراد از جهالت و ضلالت بود، پس بیاییم در راستای تحقق هدف قیام آن حضرت سهم خود را ایفا کنیم. خدایا تو را به آبروی سید الشهدا علم و عمل به دینت را به ما عنایت فرما. 📝 حجت الاسلام سید ابوالقاسم کاظمی شیخ شبانی @meshkatnoor
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
استدلال قرآنی- حدیثی برای اثبات خلافت امام علی ( علیه السلام) ❇️ حجت الاسلام دکتر جواد گلی
💡 «علم دینی؛ از چیستی تا چگونگی» جدیدترین اثر چاپی حجة الاسلام و المسلمین استاد وکیلی 📚 مجموعه چهارجلدی «علم دینی» در چهار پنجره، سعی در نگاهی نو و دقیق به چیستی و قلمرو دین، پاسخ به شبهات موضوع علم دینی، الزامات فقهی و اصولی و الگوی تولید علم دینی دارد. 📖 محورهای این چهارجلد عبارتند از: ▫️ جلد اول: بررسی تعریف علم،دین و علم دینی و پاسخ به اشکالات منکران علم دینی ▫️جلد دوم: اثبات امکان علم دینی و روش ساختن تمدن اسلامی و کنار زدن تمدن مدرن غربی ▫️جلد سوم: تغییرات اساسی لازم در علم اصول برای تولید علم دینی و تکمیل مباحثی که در دانش اصول فقه فعلی ناقص است ▫️جلد چهارم: مراحل قدم به قدمی که یک محقق برای تولید علم دینی باید طی کند و ملاحظاتی که در روش تحقیق باید مد نظر قرار بگیرد. 🆔 @mhva_ir @meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠مقام معظم رهبری: بنده کتابی را که به این زیبایی و روانی معارف را برای جوانان بازگو کند، ندیده‌ام. @meshkatnoor 🔹مقام معظم رهبری در دیدار دست اندکاران این کتب: بنده این کتاب‌ها را خواندم. بود؛ نکته‌ی عمده این بودکه همان مباحثِ درست و صحیح و طرح شده در متون عمیق دینی را با زبان قابل فهم برای جوان و اثرگذار بر روی جوانان بیان کردید. بنده کتابی را که به این و معارف را برای جوانان بازگو کند، ندیده‌ام. طراحی کتاب ها هم دارای و است هم تغییر رنگ در برخی متن ها متمایز می شود و هم حاشیه های به کار رفته و... 📚مجموعه 7جلدی معارف کاربردی مجموعه ای غنی, کاربردی و روان و جذاب برای جوانان و نوجوانان @meshkatnoor
20.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 ۱۸ پاسخ به شبهات اعتقادی، کلامی و فلسفی 🔹 جناب آقای دکتر ابوالفضل 🔺جلسه هشتم 🔸 و توجیه حکومت دینی (۸) @hekmateislami @meshkatnoor
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤فایل صوتی ⭕️ موضوع : # نسبت دین و معنویت 🔷 سوم ✅ آیا معنویت ، لزوماً برآمده از دین است یا خارج از دین هم می توان به معنویت دست یافت؟ 🔴 مجموعه مباحث حجت الاسلام دکتر # محمد جعفری، دانشیار فلسفه دین موسسه امام خمینی که در برنامه رواق معرفت رادیو معارف پخش شده است. @meshkatnoor
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
استدلال قرآنی برای اثبات امامت و خلافت اهل بیت پیامبر اکرم(علیهم السلام) ❇️ حجت الاسلام دکتر جواد گلی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤فايل صوتي 🔴موضوع: نقد سخنان کرونائي جناب سيدکمال حيدري 1. کرونا و شکسته شدن شاخ غرور انسان غربی و علم مدرن! 2. کرونا و اثبات ناتوانی قرائت رسمی دين! 3. کرونا و اثبات عدم امتياز اسلام و تشيع نسبت به ساير اديان مذاهب! 4. کرونا و بطلان ادعای توانايی اسلام بر اداره و مديريت جهان! 5. کرونا و ناتوانی امام زمان نسبت به حل مشکلات بشر! 6. کرونا و تعطيلی مسجد الحرام برای اولين بار در تاريخ اسلام! ✅ اينها ادعاهايی است که جناب با تحليل ويروس کرونا مطرح کرده‌اند. ✅جناب استاد در اين فايل صوتي به بيان ملاحظات خود در اين شش مسأله پرداخته‌اند. 🔶اميدواريم که جناب سيدکمال حيدری به دعوت پايانی استاد شريفی مبنی بر برگزاری يک يا گفتگوی علمی در اين موضوع پاسخ مثبت بدهند و جامعه علمی ما شاهد يک مناظره جدی و عالمانه در موضوع "کرونا و دين و معرفت‌ديني و دعا و توسل و امثال آن" باشد. 🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی @meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 در این کلیپ، آقای سید کمال حیدری گرچه به نکات درستی در مورد فقه فردی و فقه اجتماعی و نیز ثابت و متغیر در دین توجه می دهد، اما به صورت کلی نظریه تکامل معرفت دینی دکتر سروش را می پذیرد و فقط دلیل آن را که ترابط علوم است، مورد اشکال می داند و تصریح می نماید که می توان ادله ای درون دینی برای آن دست و پا کرد !!! 🔴آیا این دیدگاه جز به نسبیت دینی منجر می شود ؟ @meshkatnoor
Golshani_Rasael.pdf
3.51M
🚨جریان نفوذ در ترجمه کتب الحادی! 📕 مصاحبه چند سال پیش دکتر با مجله رسائل که در آن ، دغدغه های جدی خودشان را در مورد رسالت فعلی حوزویان طرح کرده اند. ✂️بخشی از این مصاحبه: "ده سال پیش که کمبریج بودم، یک روز رفتم داخل شهر بگردم، یک کتاب فروشی را دیدم که کتاب هاوکینگ را گذاشته بود با چند کتاب جوابش را، کتاب داوکینز را گذاشته بود با چند کتاب جوابش را. یک بار به حضرت آیت الله فیاضی عرض کردم در کتابخانه بلک ول آکسفورد روی یک میز چهار کتاب بر ضد نسبیت گرایی دیدم ، اما یک دانه از اینها داخل کشور ترجمه نشده است.... کتاب کدام یک از مخالفان کتاب به اندازه کتابهای او ترویج شده است. یک کتاب هاوکینگ هشت بار چاپ شده و کتاب پنج تا ترجمه شده است. این برنامه غربیهاست که فرهنگ ما را عوض کنند تا با ما مشکلی نداشته باشند." 🔴 مطالعه کامل این مصاحبه را به دوستان توصیه می کنیم . @meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
•| فلسفه برای کودکان |• 🌐 اﻣﺮوز در دﻧﻴﺎ ﺑﻪ زﺑﺎن ﻛﻮدﻛﻰ ﺑﻪ ﻛﻮدﻛﺎن ﻓﻠﺴﻔﻪ ﻣﻰ‌آﻣﻮزﻧﺪ، ﻳﻌﻨﻰ ﭼﻴﺰى ﻛﻪ از ﻧﻈﺮ ﺑﻌﻀﻰ از ﻃﺮاﺣﺎن ﻛﺸﻮر ﻣﺎ ﺑﻰ‌ﻣﻌﻨﻰ اﺳﺖ، ﻓﻜﺮ ﻣﻰ‌ﻛﻨﻨﺪ ﻓﻠﺴﻔﻪ ﻣﺨﺼﻮص آدﻣﻬﺎى رﻳﺶ و ﺳﺒﻴﻞ‌دار و ﻛﺴﺎﻧﻰ اﺳﺖ ﻛﻪ ﻳﻚ ﺳﻨﻰ از آﻧﻬﺎ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ. 🎥 🌍 🆔 @farhani_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤فایل صوتی ⭕️ موضوع : # نسبت دین و معنویت 🔷 چهارم ✅ آیا معنویت ، لزوماً برآمده از دین است یا خارج از دین هم می توان به معنویت دست یافت؟ 🔴 مجموعه مباحث حجت الاسلام دکتر # محمد جعفری، دانشیار فلسفه دین موسسه امام خمینی که در برنامه رواق معرفت رادیو معارف پخش شده است. @meshkatnoor
✍️ ⭕️ سخنان کرونایی آیة الله در كليپی كه اخيرا از ايشان در فضاي مجازی منتشر شده, ايشان قرائت سنتی از دين را به چالش كشيده است كه به بيان اجمالی آن می پردازيم: 1. ايشان مي گويد كرونا غرور قرائت سنتی از دين را فروريخته زيرا دعا و توسل به خدا و ائمه ع نتوانسته است مشكل را حل كند. در پاسخ می توان گفت: اولا به چه دليل ادعا می كند كه در خصوص بيماری در سطح كشور هيچكس هيچ نتيجه ای نگرفته است؟ اگر چه در سطح كلی مشكل حل نشده است اما آيا در سطح افراد هم هيچ نتيجه ای حاصل نشده است؟ آيا ايشان در اين مورد استقراء كامل كرده است؟ آيا ايشان نقش دعا را در پيشگيری يا درمان بطور كلی منكر است يا در خصوص بيماری كرونا ؟ كافی است كه به پرونده شفا يافتگان در آستانه حرم رضوی يا كريمه اهل بيت يا جمكران و ساير مشاهد مشرفه مراجعه كنند و فهرست شفا يافتگان را ببينند. مدارک و مستندات كافی برای آنها موجود است. ثانيا اگر بگويد چرا در سطح كلی كشور, اين مشكل توسط دعا و توسل حل نشده است ؟ پاسخ اين است كه چه كسی گفته است كه دعا و توسل حتما هميشه مستجاب می شود ؟ همان امامانی ع كه دستور به دعا داده اند،فرموده اند كه هميشه دعا قرين به اجابت نيست و اساسا فلسفه دعا،تضرع به درگاه ربوبی براي كمال معنوی است نه ضرورتا استجابت عينی دعا . 2. ايشان در بخش ديگری از سخنان خود ميگويد: "شما می خواهيد آنها {غير مسلمانان خارج از كشور} را دعوت كنيد به اسلام و از اسلام به مكتب تشيع. ... او {آن فرد غير مسمان} می خواهد از شما تبعيت كند, مي گويد من {برای حل مشکل کرونا} در چه چيزی از شما تبعيت كنم كه امتيازی به من بدهد كه من الان ندارم. اين سوال جدی هست برای حوزه های علميه يا نه؟" ... {به عبارت ديگر شما این مشکل را با دعا حل میکنید یا با علم؟ و چون شما نتوانسته ايد مشكل را با هیچیک از این دو راه حل كنيد امتیاز جدیدی که من ندارم به من نداده اید پس وجهی ندارد كه من دين شما را بپذيرم.} 🔹پاسخ: 1. سخن فوق گوياي اين است كه ملاك حقانيت و ترجيح يك دين بر ديگري حل مشكلات مادي مانند مقابله با ويروس كرونا است و لذا اگر اسلام يا هر دين ديگري نتواند اين مشكل مادی را حل كند وجهی برای پذيرش ان يا ترجيح آن بر ساير اديان وجود ندارد. اين سخن صحيح نيست چون دليل ضرورت رجوع به دين, حل مشكلات مادی مانند درمان بيماريها و كشف واكسن برای ويروسها نيست. ملاك حقانيت دين حل مشكلات مادی نيست. هيچ پيامبری دليل دعوت خود را رسيدن به رفاه مادی و ريشه كن كردن همه شرور دنيوی ذكر نكرده است, بلكه خداوند جهان را مقرون به سختی آفريده است. خداوند در سوره بلد می فرمايد: لقد خلقنا الانسان في كبد "به تحقيق كه ما انسان را در سختی آفريديم" قران در سوره بقره ايه 155 نيز به شرور به عنوان امتحانات الهی كه نردبان كمال است اشاره می‌نماید. "وَلَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ" (بقره/۱۵۵) " قطعاً همه شما را با چیزی از ترس، گرسنگی، زیان مالی و جانی، و کمبود میوه‌ها آزمایش می‌کنیم و بشارت ده به استقامت کنندگان! 2. اگر ملاک حقانيت دين, مستجاب شدن دعاها براي رفع شرور و سختيها و آسايش مادی و حل مشكلات مادی از طرق غيبي باشد لازمه آن فقدان هر گونه سختي دنيوي براي مسلمانان است چون بايد بتوانند هرگونه سختي را با دعا حل كنند و نيازي به تلاش ديگري نداشته باشند. در نتيجه بايد نعوذ بالله پيامبران ع و معصومين ع بويژه امام حسين ع را ملامت كنيم چون سختي هاي فراواني را متحمل شدند و در انتخاب دين خود اين ملاك را درنظر نگرفتند. 3. لازمه استدلال جناب آقای سيد كمال حيدری اين است كه اگر كسی مشكل مادی نداشت نيازی به پذيرش دين ندارد, چون دين برای حل مشكلات مادی است و او چنين مشكلی ندارد. لازمه اين ديدگاه داشتن يك نگاه مادی و تک ساحتی به انسان و جهان است كه با اصل مبنای پذيرش دين در تضاد است. 4. اينكه ايشان اين سخن را به قرائت سنتی و مشهور از اسلام نسبت می دهد نسبت دروغ به علماي اسلام است. كدام عالم يا مجموعه علمای ديني چنين ادعايي را مطرح كرده اند؟ 5. ملاك ترجيح اسلام بر ساير اديان نگاه جامع به انسان و هستی, منطبق با فطرت و عقل, و ارائه نظام فكری منسجم و برخوردار از منبع معتبر وحيانی برای نيل انسان به سعادت است. 6. قبلا در همين كانال در يادداشتی با عنوان (پاسخ به مدعيان بی نيازی از دين) دليل ضرورت رجوع به وحی آسمانی برای رسيدن به سعادت بيان شد. 🆔 کانال استاد ابوالفضل ساجدی 🆔 @meshkatnoor
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️مناظره ای کوتاه و شنیدنی در مورد اثبات و نفی روح بین یک پزشک متخصص مغز و اعصاب ( فیزیکالیست) و یک روان شناس بالینی ( معتقد به روح) 🆔 @meshkatnoor
22.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ پاسخ به شبهات کرونایی آقای سید کمال حیدری 🎥 🎤توسط حجت الاسلام دکتر محمد جعفری ⭕️ قسمت اول 🆔 @meshkatnoor