eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
762 ویدیو
276 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
آقای نصیری! اگر یکی دیگر از مراجع یا فقها یا رجال سیاسی کشور چنین صلاحدیدی کرده بود نشان «نقش مهم و بی بدیل»! در همه شئون نظام و وضعیت کشور بود؟! ظاهرا شما یک مورد جزئی که یک نفر به جهت سیاسی چاره ای جز گوش کردن به صلاحدید رهبری نداشته را ملاک قرار داده اید که همه ناکارآمدی های ناشی از نادیده گرفتن صلاحدیدهای رهبری را به گردن رهبری بیاندازید! و گرنه کسی منکر نقش بی بدیل رهبری در رفع مشکلات کشور نیست به شرط آنکه همه مسئولان امور به این نقش التزام عملی داشته باشند. @MohamadRezaBagherzadeh 🌐@meshkatnoor
✳️ طرح یک پرسش در فضای مجازی 🔸آیا خدا اشتباه کرد؟!!! ✍️"یک روز تلویزیون بخشی از پیشرفت های شگرفِ چین در ۳۰ ، ۴۰ سالِ اخیر را نشان می داد‌ ؛ دود از مغزم بلند شد . یادم آمد روزهایی را که سجاده زیر بغل به نمازِ جمعه می رفتیم تا از خدا بخواهیم که کافران را نابود، کشورمان را آباد ، زندگیمان را پُربرکت ، تنمان را سالم ، دلمان را شاد و طول عُمر اماممان را دراز گرداند و او را تا انقلاب مهدی (ع) برامون نگه دارد؛ امّا نمی دانم چه شد که سر از اینجا در آوردیم . آیا خُدا {لعیاذ بالله} اشتباه کرد؟!! و همه چیزهایی را که همه ما ملتِ ایران در مدتِ نزدیک به ۴۰ سال با اَشک و آه و توسل به مقامِ کبریایی خودش ، عزّت و آبروی ۱۴ معصوم ، پهلوی شکسته زهرا (ع) ، فرقِ شکسته علی (ع) ، سرِ بریده حسین (ع) ، دستِ قطع شده عباس ، علی اکبر جوان ، علی اصغرِ خِردسال و با گرو گذاشتنِ خونِ شهدا ، امامِ شهدا ، ناله و ضجهٔ مادران ، پدران و همسران شهدا ، اشکِ یتیمانِ شهدا ، حرمتِ میلیونها جلسه قرائتِ قرآن ، جلساتِ دعای ندبه ، کُمیل ، سمات ، ابوحمزه ، جعفر طیار و غیره ما از خدا می خواستیم ، همه را به چینی های کمونیست خدانشناس و از خدا بیخبر ، داده و در عوض همه درد و رنج روحی و جسمی ، فقر‌ ، خرابی مملکت ، بیکاری و فحشا ، خرابی اعصاب و روان ، خزانه خالی ، لشکر معتادین ، میلیونها پرونده قضایی ، تهمت ، افترا ، دروغ ، دزدی ها و اختلاس های میلیاردی ، چپاول بیت المال توسط کسانی که خود را مرد خدا می خوانند، پری زندانها ، شلوغی دادگاه های حقوقی و جنائی و غیره . همه را یکجا به ما داده . اشکال کار کجا بود؟! شاید خدا به خاطر مهربانی چینی ها، تمام موهبت ها را به آنها داده ، چرا که بازار مملکت را پر کرده‌اند از تمام وسایل زندگی ، از سفیدی قند تا سیاهی زغال ؛ تا ما وقت گرانبهایمان را با خیال راحت برای کسب جواز بهشت به دعا و عبادت بگذرانیم . یا شاید رهبران چین ، مدیران فرصت طلب و زیرکی بودند ! یا شاید چراغ عقل ما و مسئولانمان خاموش شده بود و در بی خبری و توهم به سر می بردیم ! شاید هم هردو ! 👈در پاسخ به چنین پرسش ها و چنین طرز تفکر هایی باید دو نکته خیلی مهم را تذکر داد: 🔹 ۱. ان لیس للانسان الا ما سعی(۳۹ نجم): بسیاری از دینداران تصور می کنند که چون دین دار هستند و پیرو حقیقت هستند پس باید همه چیز به کام آنها باشد و با کمترین زحمت،بیشترین نتیجه را بدست بیاورند.در حالی که خداوند دنیا را براساس اسباب و مسببات پیش می برد و در قران تصریح می کند که برای انسان پاداشی جز آنچه که خودش کرده و انجام داده نیست. با تحقیقی اجمالی کاملا روشن می شود که میزان کار،تلاش و فعالیت کارمندان و کارگران چینی و ...به مراتب بیشتر و بهتر از میزان کار مفیدِ ما ایرانیان است، پی منطقی است که نتیجه بیشتر بگیرند. 🕋 آثار دعا و مناجات و استمداد از خداوند در پیشرفت کارها را باید زمانی انتظار داشت که تلاش و حرکت قابل توجهی از سوی ما انجام گیرد و در اینجاست که خداوند متعال در جهت پیشرفت و سرعت عمل بیشتر و... پیروان خود را یاری می نماید. 🔹۲. عدم مسئولیت پذیری:عده ای از مردم ما یاد گرفته اند که پیوسته انتخاب های اشتباه و نابه جا و... انجام دهند و وظایف خود را انجام ندهند با این حال انتظار دارند که دیگران اشتباهات آنان را جبران کنند و همه چیز بر وفق مراد باشد. حال اینکه ما در یک جامعه زندگی میکنیم و فعالیت هر کدام از اعضای جامعه می تواند آن جامعه را به سمت رشد و تعالی پیس ببرد و یا بالعکس. این تفکر که اگر یک رهبر خوب وجود داشته باشد برای رسیدن جامعه به اوج شکوفایی کفایت می کند،یک تفکر غلط است . یک رهبر و فرمانده خوب، یاوران و حامیان پای کار و معتقد می خواهد تا بتواند به نتیجه مطلوب برسد و از قدیم هم گفته اند که با یک گل بهار نمی شود. مثلا در مسابقات قایقرانی گروهی اگر توجه کنید یک نفر که رهبر و هماهنگ کننده پارو زنان است مرتب بر طبل می کوبد و پاروزنها با توجه به صدای طبل به صورت هماهنگ پارو می زنند و قایق آنان با سرعت بیشتری حرکت می کند. حال فرض کنید بعضی از پاروزنها بر عکس برخی دیگر پارو بزنند، در اینجا کل تیم شکست می خورد و هر چه هماهنگی بیشتر شود نتیجه نیز بهتر خواهد شد. 👇👇👇
👌اما در آخر توجه به این نکته هم لازم است که پیشرفت و موفقیت چین یا کشورهای غربی، حاصل دو سه قرن تلاش و زحمات آنان بوده و چند ساله به دست نیامده است و مقایسه این کشورها با ایران اسلامی که ۴۰ سال است که طلوع کرده ،یک مقایسه نادرست و باطل است. و پیشرفت ایران اسلامی در طول این ۴۰ سال به مراتب بیشتر از مدت مشابه در کشور های دیگر است مثلا رشد علمی ایران چند برابر رشد علمی جهان بوده و سایر آمارهایی که در صنایع نظامی و هوافضا و...به دست آورده ایم و این آمار توسط مراکز بین المللی ارائه شده است . ✍️ حجت الاسلام جواد فتحی ؛ دانش آموخته کلام 🌐 @meshkatnoor
🌿مطالب اين كانال ناظر به پرورش دو بال براي پرواز در آسمان كمال است: 1️⃣ بال اول پاسخگوي پرسشهاي نوظهور در الحاد مدرن، نفي قرآن و شريعت و ... است 2️⃣ بال دوم از عشق، تربيت و سلامت معنوي، نماز و زندگي، علل دين گريزي، و ... سخن مي گويد. 🆔https://eitaa.com/sajedi_ir/ فهرست مطالب كانال:👇🏼 https://eitaa.com/sajedi_ir/672
✅کلام کاربردی در یک نگاه 🔸کلام کاربردی در اطلس عقاید دینی چه کارکردهایی می تواند داشته باشد و چه تفاوت هایی با کلام هنجاری و اسلامی دارد؟ 🔸کلام کاربردی Applied Theology) ) که مدت کوتاهی است به صورت محدود در برخی مراکز حوزوی و دانشگاهی کشور مطرح شده است و پیش از این در کشورهای غربی با کارکردهای متعددی مورد توجه واقع گردیده و می تواند تحول رفتار دینی مبتنی بر اندیشه کارکردگرایی را نوید بخش باشد، ضرورت دارد اندکی ابعاد آن تشریح و تبیین گردد. 🔸در یادداشت پیش رو به صورت خلاصه و فهرست وار جهت عموم پژوهشگران، نیم نگاهی به این موضوع شده، ضمن اینکه سعی شده با رویکردی تطبیقی و مقایسه ای به مساله بپردازد. 1️⃣در ابتدا باید دو نکته را یادآور شد، نخست آنکه تحقيقات در حوزه کلام را در مجموع با دو رويكرد هنجاری و کاربردی می توان دسته بندی کرد، که اولی واقع‌گرايانه و دومی كاركردگرايانه به حساب می آید، که از اولی با عناوینی چون کلام سنتی، کلاسیک و اسلامی نیز یاد می شود و از کلام کاربردی نیز می توان با مفا هیم فرعی چون کارکردی، کاربستی و عملیاتی یاد کرد. 2️⃣دوم آنکه کلام کاربردی همانند همه موارد مشابه در علوم دیگر مانند اخلاق و جامعه شناسی کاربردی، نه در عرض و بلکه در طول کلام اسلامی است، از این رو نباید حس تقابل و یا تعارض این دو رویکرد در اذهان تداعی شود ؛ که این ستم بر هر دو رویکرد در این دانش است. 🔸مجموعه ویژگی ها و تفاوت های کلام هنجاری و کاربردی را می توان به صورت تطبیقی در موارد زیر ارائه داد: 1. کلام هنجاری به‌دنبال تبیین و اثبات موضوعات كلامي مانند دات و صفات الهي ، نبوت، معاد و موارد مشابه از طريق مباحث عقلی و نقلی است ولی کلام کاربردی به‌دنبال اثربخشي اعتقاد به مباحث کلامی پیش گفته در زندگي فردی و اجتماعی با غایت باور مومنانه مي‌باشد، که این نکته می تواند مهم ترین یافته و فارق میان این دو رویکرد باشد. 2. کلام هنجاری بیشتر کلی و موضوع محور هست، ولی کلام کاربردی مساله محور و ناظر بر یک قلمرو خاص رفتاری می باشد. از این‌رو یکی از مأموریت‌های مهم کلام کاربردی، ورود به حوزه های نوپدید و حل تعارضات اعتقادی در زمینه های مختلف است. 3. کلام هنجاری حالت قوانین کلی و اساسی را دارد، که کمتر قابلیت سنجش دارد، از این رو می بینیم در یک مساله خاص مانند براهین خودشناسی صدها تحلیل بدون یک رای مبنا و محور به چشم می خورد، بر خلاف دانش های کاربردی که سنجه پذیری جزء ساختار آن هاست. 4. با توجه به توضیحات پیش گفته کلام هنجاری جزء تحقيقات بنيادي نظري شمرده مي‌شوند. ولی کلام کاربردی از پژوهش های بنياديِ کاربردی و ميان‌رشته‌اي به حساب می آید. 5. شاید بتوان این را هم افزود که کلام هنجاری به دلیل ضبغه و سابقه آن، غالبا نگاه فردی دارد، اما کلام کاربردی را باید در حوزه های اجتماعی دنبال کرد، که این نیاز ضروری امروز جامعه ماست، هرچند مغفول واقع شده است. و در پایان یاداوری می شود، اهم وظائف کلام کاربردی تمرکز بر بخش‌های کارآمد و عملی و عدم طرح مباحث صرفاً نظری و تئوری از مباحث کلامی است، دیگری استخراج آسیب ها و پرسش‌های عینی و واقعی جامعه با در نظر گرفتن مخاطبان خاص مانند کودکان و جوانان و تیپ های مختلف جامعه است و در نهایت نگاه درمان گری و کلینیکالی در دانش کلام کاربردی است. 🔸و آخر اینکه چون تربیت دینی و اعتقادی یکی از مهم ترین اهداف حاکمیت دینی است، لازمه آن برنامه ریزی درست، وجود تصویری روشن از سامانه مفهومی و محتوایی باورها و نیازهای اعتقادی جامعه است، تا بر اساس آن بتوان اقدامات لازم را برای ترویج و تعمیق آن ها برنامه ریزی کرد، که چنین خواسته ای را از رویکردی چون کلام کاربردی می توان انتظاری را داشت. 🔸قابل توجه اینکه این نطریه، پیش از این در قالب مقاله ای با عنوان "کلام کاربردی، ضرورت و هویت" در مجله علمی – پژوهشی تحقیقات کلامی، در شماره 8، بهار1394به چاپ رسید، که جهت مطالعه بیشتر می توان به آن مراجعه نمود. 🔸ضمنا با توجه به ایجاد زمینه های اولیه آموزشی و پزوهشی کلام کاربردی در برخی مراکز علمی، بی صبرانه علاقمند استفاده از نظریات همه دغدغه مندان و پژوهشگران در این حوزه نو ورود از طریق نشانی شخصی mo.mohammadi@ut.ac.ir هستم. ✍️ مسلم محمدی، هیات علمی دانشگاه تهران و عضو انجمن کلام اسلامی حوزه 🌐 @meshkatnoor
🔸 فراخوان مقالات ملی "اجتهاد عقل‌گرا" 🔰 محورهای همایش: 1️⃣ اجتهاد عقلگرا 2️⃣ اجتهاد نقلگرا 3️⃣ و علم 4️⃣ علم 5️⃣ علم 6️⃣ علم 7️⃣ علم 8️⃣ سایر - اجتماعی اقتصاد، حقوق، علوم سیاسی، علوم تربیتی، جامعه شناسی، روان شناسی، مدیریت و … 📅 مهلت ارسال چکیده مقالات: پایان فروردین ماه ۱۴۰۰ 📅 مهلت ارسال اصل مقالات: پایان تیرماه سال ۱۴۰۰ 📚🗓برگزاری همایش: پاییز سال ۱۴۰۰ 📩 صندوق پستی: 🌐 rinc@iict.ac.ir 📱دریافت اطلاعات بیشتر: ۰۲۵۳۷۶۰۳۵۷۱ داخلی ۱۳۹ (دبیرخانه همایش) ⚜️ بیشتر بخوانید: 🌐 iict.ac.ir/aghlgera-2 🌐 @meshkatnoor
🌹 منکرین زمینه‌سازی، قیام و تشکیل حکومت برای اثبات ادعای خود به روایاتی از جمله روایت ذیل استناد می‌کنند: 🛑 پرچمهای برافراشته شده قبل از ظهور طاغوت است. 📌«كلّ رايةٍ ترفع قبل قيام القائم فصاحُبها طاغوتٌ يُعْبَدُ مِنْ دون الله عزّوجلّ» (📚کافی، ج۸، ص۲۹۵) امام صادق ـ عليه السّلام ـ فرمودند: «هر پرچمي قبل از قيام قائم بلند شود صاحب آن طاغوت است (و با اين كار) غير خدا را پرستيده و بندگي نموده است.» ◀️ نقد و بررسی ▫️اين روايات ناظر به قيامهايى است كه رهبر آن به جاى دعوت به معصوم، قيام‌كنندگان را به خود دعوت مى‌كند. به عبارت روشن‌تر رهبران آنها به جاى دعوت به حاكميت اهل بيت عليهم السلام خود را مطرح مى‌كنند و ديگران را به انانيت و نفسانيت خود فرا مى‌خوانند. ▫️همچنين منظور نفى قيام كسانى است كه خود را مهدى موعود معرفى مى‌كنند، مانند مهدى عباسى. ◀️ پاسخ تفصیلی جواب نقضی: ▫️اگر چنین روایاتی را بپذیریم حتّي قيام امام حسين عليه‌السّلام هم مصداق پرچمهای طاغوت مي‌شود، چون قبل از قيام مهدي (علیه‌السلام) رخ داده است. ▫️همچنین قيامهاي فراواني که در تاريخ اسلام مورد تأييد ائمه قرار گرفته باید منحرف تلقی شود. مانند قيام «مختار»، «شهید فخ»، «زيد بن علي» و «یمانی». برای نمونه امام رضا عليه السّلام در مورد قیام زید فرمودند: «زيد از علمای آل محمد بود و براي خداوند خشم نمود، و براي خداوند با دشمنانش جنگيد تا به شهادت رسيد.» (📚 عیون اخبار الرضا، ج۱، ص۲۴۸) ✅ جواب حلی: ▫️با توجه به تناسب حکم و موضوع، از خود این روايت می‌فهمیم كه مراد امام از قیام‌های مورد نظر، انقلاب‌هایی است كه در مسير خدا و اهل بيت نباشد، بلكه در مقابل آنها باشد، زیرا در محمول این روایت از واژه «طاغوت» و جمله «يَعبدُ من دون الله» استفاده شده است. ▫️مؤید این برداشت اینکه با توجه به سایر روایات مشابه نیز مشخص می‌شود که مراد امام از قیامهای قبل از ظهور، هر قیامی نیست: «و مَنْ رَفَعَ راية ضلالة فصاحبها طاغوت» (📚کافی، ج۸، ص۲۹۶و۲۹۷) «هر كسي پرچم ضلالت بر افرازد، صاحبش طاغوت است.» در این روایت پرچم به «ضلالت» مقید شده. پس تنها پرچمي كه در مسير ضلالت برافراشته شود طاغوت است نه هر پرچمی. ▫️با توجه به روایات، اهل بیت قیام زید را به این خاطر تأیید کردند که او مردم را به سوی خود نمی‌خواند بلکه در صدد جهاد با سلطان جائر بود. امام صادق علیه السلام: «زید شما را به سوی خود دعوت نکرد بلکه تنها شما را به فرد مورد پسند از آل محمد فراخواند و اگر پیروز میشد به آنچه عهد کرده بود وفا میکرد. او در برابر سلطنت و حكومتى قيام كرد كه محكم و يكپارچه بود و مى‌خواست اركان آن را متلاشى کند.» (📚کافی، ج۸، ص۲۶۴) ▫️همچنین از امام صادق علیه‌السلام نقل شده که در پاسخ به عبدالله بن حسن که امام را به بیعت با فرزندش -محمد نفس زکیه- به عنوان مهدی فرامی‌خواند، فرمودند: «هرگز چنين كارى را انجام ندهيد! هنوز زمان حضرت مهدى عليه‌السلام فرا نرسيده است و اگر تو گمان مى كنى كه اين فرزندت همان مهدى است، اين طور نيست و اين زمان، آن زمان نيست. اگر انگيزه تو آن است كه براى خدا غضبناك شوى و مى‌خواهى با قيام فرزندت، امر به معروف و نهى از منكر كنى، در اين صورت ما تو را رها نمى‌كنيم. (و از تو حمایت میکنیم)» (📚بحار، ج۴۷، ص۲۷۷) ❇️ بنابراین قیام‌هایی که در راستای حاکمیت معصومین باشد و به قصد نهی از منکر و مبارزه با طاغوت شکل گیرد مورد تأیید اهل بیت است و تخصصا از موضوع روایات مورد نظر خارج است. 📖منابع: 📌مجموعه آثار پنجمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت، ج۳، ص۳۵-۵۸ (محمدرضا فؤادیان) 📌 http://noo.rs/lH7L5 📣 @tafakoraat 🌐 @meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◀️ اگر مشکلی پیش بیاید از کجا بدانیم که رحمت الهی است یا عذاب الهی و به خاطر گناهان، آن مشکل پیش آمده؟ @hashtagdin 🌐 @meshkatnoor
کتاب تاملاتی در دین و رسانه 📝به قلم دکتر کمال اکبری ▫️جهت خرید فایل PDF کتاب روی لینک زیر کلیک کنید 👇 https://idpay.ir/armaghanhayat/file/201280 جهت خرید نسخه چاپی، تماس بگیرید👇 📱09357306615 👈🏼 نکته مهم ؛ تکثیر پس از دانلود فایل شرعا و قانونا مجاز نمی باشد. 📌 موسسه رسانه‌ی دین‌گستر ماندگارانتشارات ارمغان حیات 🌐 @meshkatnoor
🔰 ماه گذشتن از خواسته‌ها 🔺 رهبر انقلاب: حدیث صحیح معتبر از پیغمبر اکرم (صلّی‌اللَّه‌علیه‌واله‌وسلّم) این است: «الصّوم جنّة من النّار» روزه، سپر آتش است. خصوصیت روزه عبارت است از کفّ نفس. مظهر صبر در مقابل گناه و غلبه‌ی مشتهیات، روزه است. لذا در روایات، ذیل آیه‌ی شریفه‌ی «واستعینوا بالصّبر و الصّلاة» صبر را به روزه تعبیر کرده‌اند. روزه، مظهر گذشت از خواسته‌هاست. ۱۳۸۳/۰۸/۰۶ 🌐 @meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥گفتگوی میرداماد و شیخ بهایی با دو تن از علمای اخباری مسلک ... : بارها گفته ام و باز هم میگویم که آقایان حوزه دینی طلبه محقق میخواهد ، نه چاکر مقلد ! ..‌. : خاصه اینکه بخواهیم به هر نوجویی متکی بر اصول دین حکم بدعت بزنیم و صاحب آن را به ، آواره کوه و بیابان بکنیم ( تبعید ) ... میرداماد : خیال میکنید در هر عصر و زمانه ای خداوند تبارک و تعالی چند نفر چون او ( شیرازی ) را به امتی هدیه میکند ؟ خیال میکنید عزیز کرده خداوند تبارک رو میشه ذلیل کرد ؟!! ... ✂️برشی از سریال روشن تر از خاموشی (زندگینامه ملاصدرا) 💠 @kashkolenab 🌐 @meshkatnoor
✴️ 🔸یکی از روشهای بسیار مهم و کارآمد در مطالعه و پژوهش های علمی، روش تجربی است. با اینکه بهره گیری از این روش در مطالعه طبیعت دارای سابقه زیادی است، لکن همزمان با (1543-1687)، انقلابی نیز در روش تجربی رخ داده است. 🔸 ظهور تجربه گرایی جدید در این دوره با عبور از تجربه گرایی ارسطوئی و نقد آن صورت میگیرد. در تجربه گرایی ارسطوئی اشیاء بر اساس "اصول اولیه" ای تبیین می شوند که ارتباط وثیقی با "ذات معقول" و "هدف" اشیاء دارد و در قالب یک استدلال قیاسی معتبر سامان داده می شوند. چنین تبیین هایی "ذات گرایانه" و "غایت شناختی" اند و به همین سبب، در چنین تبیین هایی، بهای اندکی به تجربه و آزمایش داده میشود و روابط منطقی اشیاء از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. 🔸🔸🔸 🔸در دوره جدید اقداماتی صورت گرفت که نگاه مذکور در تجربه گرایی رخت از میان بربست: 1️⃣گالیله با تاکید زیادی که بر تجربه و مشاهده مستقیم داشت، پژوهش های خود را معطوف بر چگونگی حرکت اشیاء و سبب آنها کرد، نه بر چرائی و هدف آنها. از این رو، با اقدامات او تبیین های و جایگاه خود را در تبیین علمی از دست می دهند. 2️⃣از سوی دیگر، فرانسیس بیکن در برابر منطق قیاسی ارسطوئی، منطقی استقرائی را ارائه می دهد و بر این باور است که به سبب مشکلات موجود در روش قیاسیِ معتبر، این روش قانع کننده نبوده و نمی توان در علم از آن استفاده کرد. به جای روش قیاسی، باید از استدلال استقرائی سود جست. این روش گرچه به لحاظ منطقی معتبر نیست، لکن در عمل مفید و در شرایط معمولی متقاعدکننده است. 🔸🔸🔸 بنابراین، تجربه گرایی جدید با فراز و فرودهایی که تا به امروز در مطالعه علمی داشته و تفاسیر متعددی که از آن ارائه شده است، اولا مشاهده و آزمایش های تکرارپذیر در آن جایگاه ویژه ای دارد، ثانیا بر علل فاعلی و چگونگی تاکید دارد، نه بر ذات معقول و اهداف اشیاء که از دسترس حس و تجربه خارج اند و ثالثا قالب استدلال در تجربه گرایی قیاسی نیست. ____________________________ ⬅️اما آیا تجربه گرایی تنها روش مطالعه و پژوهش علمی است؟ ادامه دارد... 📝جواد قلی پور @meshkatnoor
💠 موسسه کلامی احیاء با همکاری معاونت پژوهش حوزه علمیه خواهران استان همدان و مرکز تخصصی کلام و تفسیر کرمانشاه برگزار می کند. ❇️ نشست علمی با موضوع "شواهد عدم تحریف قرآن و پاسخ به شبهات" 🎙 با ارائه: حجت الاسلام و المسلمین استاد جعفر انواری (عضو هیئت علمی موسسه امام‌خمینی "ره") 📆 تاریخ: دوشنب ۱۴۰۰/۱/۳۰ 🕰 ساعت ۲۲ 🖥 به عنوان‌ میهمان کلیک‌ کنید👇🌷 https://www.skyroom.online/ch/bonyadamin/ehyahamadan
دکتر وحید یامین پور: کتاب‌هایی که معرفی میکنم جزو بهترین‌هاست یک دوره کامل و مختصر آشنایی با تاریخ تمدن و مطالعات سیاسی؛ مجموعه پنج جلدی "روایت تفکر، فرهنگ و تمدن از آغاز تا کنون" 🔶جلد اول: از آغاز تا پایان قرون وسطی 🔶جلد دوم: تمدن اسلامی 🔶جلد سه: از رنسانس تا روشنگری 🔶جلد چهار:از مدرنیته تا جنگ جهانی 🔶جلد پنج: اعتراض های مدرن تا کنون پی نوشت: بعضی ها می پرسن برای تاریخ تمدن و نگاه صحیح به مباحث تمدنی از چه کتابی میشه شروع کرد این 5جلد واقعا مفید هستن و دید خوبی میدن... @meshkatnoor
📌 شبهه : چرا در دعای فرج، برای سلامتی امام زمان دعا می کنیم ؛ مگر خداوند حفظ ولی خود را تضمین نکرده است ؟ 🔰پاسخ : ۱. منظور از سلامتی تنها سلامتی جسمی نیست؛ زدوده شدن غم و ناراحتی‌هایی که به علل مختلف از جمله گناهان ما بر آن حضرت (عج) عارض می‌شود نیز زیرمجموعه سلامتی قرار می‌گیرد؛ کسی که برای سلامتی حضرت حجت (عج) دعا می‌کند، طبیعتا باید مراقب باشد تا با اعمال خود، آسیبی به سلامتی و آرامش ایشان وارد نکند؛ و این خود یکی از فواید چنین دعایی است. ۲. این که امام زمان (عج) از نظر غائب هستند، به این معنا نیست که ایشان در معرض سختی‌ها و ناراحتی‌های جسمی قرار نداشته و همیشه و در همه حال در سطح عالی از سلامتی هستند. آنچه در دوران غیبت تضمین شده، طول عمر آن حضرت است نه سلامتی کامل ایشان؛ زنده بودنِ ایشان تا زمانِ ظهور و قیام جهانی را نمی‌توان دلیل بر این مطلب دانست که در طول مدت غیبت یا بعد از آن هیچ‌گاه دچار بیماری و سختی‌های جسمی و روحی نمی‌شوند. ۳. نکته مهم و نیازمند دقت بیشتر این که: بر اساس روایات، خداوند اراده خود را از طریق اسباب و وسایلی انجام می‌دهد. گاهی اراده خداوند این است که کاری حتما محقق شود و در عین حال ما نیز این امکان را داریم که خودمان را در مسیر اسباب و عوامل آن کار قرار دهیم. هر چند اگر ما این توفیق را از دست بدهیم و دست به کار نشویم، کار خدا بر زمین نمانده و از طریق اسباب دیگری انجام می‌گیرد. مثلا پیروزی نهایی حق بر باطل، از اموری است که حتما محقق خواهد شد؛ چه بنده و شما در راستای این پیروزی فعالیتی بکنیم، چه نکنیم. پس تلاش یا عدم تلاش ما، در حصول نتیجه قطعی که پیروزی حق است، تفاوتی ایجاد نمی کند؛ اما تفاوتی که وجود دارد، بهره بردن یا نبردن ماست. با توجه به این مثال می‌توان گفت حتی اگر تضمینی نبودن سلامتی امام زمان (عج) را _که ذکر کردیم_ نپذیرید و اصرار داشته باشید که آن حضرت به هر حال در سلامت کامل خواهند بود، در پاسخ می‌توان گفت دعا، خود می‌تواند از اسبابی باشد که خداوند متعال به وسیله آنها اراده‌اش را تحقق می‌بخشد؛ یعنی ما با دعا کردن در واقع خودمان را در تحقق این خواست خداوند دخیل می‌کنیم و بهره‌مند می‌شویم. هرچند در صورتی که دعا نکنیم نیز خداوند اراده خود را از طرق دیگر به انجام می‌رساند و این خود ما هستیم که از این ثواب عظیم محروم می‌شویم. ۴. توصیه به دعا برای حفظ آن حضرت از بلاها و شرور، در روایات اهل بیت (ع) نیز آمده است. از جمله این روایات، دعایی است که شیخ طوسی رحمه الله در کتاب مصباح المتهجد آورده است که امام رضا (ع) برای دعا کردن برای حضرت صاحب الامر، به خواندن آن امر می‌کردند. بخشی از آن دعا چنین است: «خداوندا هر گونه بلا را از ساحت ولی خود دور گردان... و او را در پناه خود از شر تمام آنچه آفریده و ایجاد و انشا و صورت‌گری فرموده‌ای، محفوظ بدار ... حفظ كردنی كه هر كس را آن طور محفوظ گردانی از بین نرود...» (مصباح المتهجد، صفحه 409). ۵. این گونه نیست که تنها ثمره دعا کردن برای سلامتی امام زمان (عج)، صرفا سالم ماندن آن حضرت در مقابل بلایا باشد تا بتوان نتیجه گرفت که اگر فرضا سلامتی آن حضرت تضمین شده باشد -هر چند توضیح داده شد که اینطور نیست- ، دعا برای سلامتی ایشان دیگر فایده‌ای نخواهد داشت؛ دعا کردن برای آن حضرت، ثمرات و فواید متعدد دیگری نیز دارد. از جمله اینکه نوعی ابراز ارادت به آن وجود مقدس است و یاد ایشان را در دلها زنده می‌دارد. همچنین خود دعا عملی عبادی است و موجب تقرب به خداوند متعال می‌شود. و فواید دیگر... پس حتی اگر فرض کنیم دعای ما در سلامتی آن حضرت تاثیری ندارد، باز هم نمی‌توان نتیجه گرفت که چنین دعایی بی‌فایده خواهد بود. جمع بندی _غایب بودن امام زمان (عج) و زنده ماندن آن حضرت تا ظهور، به این معنا نیست که ایشان در طول این مدت در معرض آسیبهای روحی و جسمی قرار ندارند. _احادیث اهل بیت (ع) نیز بر دعا برای سلامتی آن حضرت (عج) تاکید دارند. _افزون بر اینها، دعا به طور کلی و مخصوصا دعا برای سلامتی ایشان آثار مثبت متعددی برای خود ما نیز دارد. آن سفر کرده که صد قافله دل همره اوست هر کجا هست خدایا به سلامت دارش 📝حجت الاسلام مطیعی؛ دانش پژوه دکترای کلام اسلامی 🌐 @meshkatnoor
📣 ♻️مدرسه علمیه معصومیه قم برای سال تحصیلی ۱۴۰۰ از بین داوطلبان مومن، انقلابی و ممتازی که ضمن برخورداری از تحصیلات دانشگاهی و شرایط عمومی حوزه، واجد شرایط اختصاصی پذیرش در این مدرسه مبارکه میباشند، بر اساس و ویژه طلاب فارغ التحصیل از دانشگاه، طلبه می پذیرد. 🔰مزایای مدرسه علمیه معصومیه: ✅محوریّت اندیشه های امامین انقلاب در نظام علمی و تربیتی ✅تربیت محوری، جامعیّت، تعمیق و کارآمدی عالمانه ✅رشد و هدایت علمی و تربیتی با نظارت اساتید برجسته و مجرّب ✅کوتاه شدن دوره تحصیل و کاهش تعطیلات زائد و بی ضابطه ✅رشد جامع و توانمندسازی تخصصی در قالب رویکردهای پایه ✅پیوستگی برنامه در مقدمات و سطح عالی با هدف نقش آفرینی اجتماعی و تمدنی ⏳زمان ثبت نام: 28 فروردین لغایت 31 اردیبهشت ⚠️ کلیه داوطلبانی که موفق به ثبت نام در سامانه پذیرش مرکز مدیریت شده و یا داوطلبانی که هنوز موفق به ثبت نام در آن نشده اند، بایستی از طریق ، اطلاعات خود را وارد نمایند تا در نوبت مصاحبه ها قرار گیرند. لینک ثبت نام: http://reg.masoumieh.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | لحظاتی دیده نشده از گفتگوی سردار سرتیپ محمد حجازی (ره) جانشین سابق نیروی قدس با حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس‌سره) 🔺پایگاه اطلاع رسانی MESBAHYAZDI.IR به مناسبت عروج ملکوتی سردار سرتیپ سید محمد حجازی (ره) لحظاتی از این جلسه را برای منتشر می کند. 🌙 @mesbahyazdi_ir 🌐 @meshkatnoor
💢 توصیه‌ و راهکارهای فلسفی رهبر انقلاب در زمینه تالیف کتب فلسفه اسلامی انقلاب 🔸 مسئله‌ی دیگر ، مسئله‌ی کتاب‌هائی است که باید در مجموعه تولید شود. بله، من هم عقیده‌ام همین است که شما کار ستادی بکنید؛ کار صف را به همان مجموعه‌هائی که در قم هستند، واگذار کنید. خود شماها هم در آن مجموعه‌ها و در آن پژوهشکده‌ها شرکت دارید؛ کار صف را آنها بکنند، منتها هدایت را شما باید بکنید. یعنی کار ستادی به مسئله‌ی کتاب بپردازد. ما در مورد کتاب واقعاً مشکل داریم. حالا مثلاً آقایان فرمودند که ما میخواهیم فلسفه‌ی مشّاء یا فلسفه‌ی اشراق را برای طلبه‌ها تبیین کنیم. طلبه‌های ما از فلسفه‌ی مشّاء خبری ندارند. 🔸 خب، چگونه تبیین میکنید؟ حتماً «شرح اشارات» بخوانیم؟ یا فرض کنید که «شفاء» بخوانیم؟ باید حتماً این متن طولانىِ مفصلِ محتاج به تبیین کان یکون را خواند؟ راهش این است؟ یا نه، راه دیگری هم وجود دارد. امروز خواندن تفکراتِ مثلاً فرض کنید مارکسیستی حتماً متوقف به این نیست که انسان بردارد کتاب «سرمایه» را تدریس کند، یا بردارد متن کتابهای کانت یا هگل را بخواند. چه لزومی دارد که حتماً متن مطرح شود؟ متن باید در اختیار باشد؛ هر کس می‌خواهد، مراجعه کند. من قبلاً در جمع آقایان راجع به فلسفه‌ی ملاصدرا مطالبی گفتم و خب، یکی دو تا کارِ خوب شد. جناب آقای مصباح هم یکی از کتابهائی را که یکی از آقایان نوشتند - آقای عبودیت - که خلاصه‌ی آراء ملاصدرا در مسائل گوناگون فلسفی است، برای من آوردند. اینها خوب است، اما کم است. به یک کتاب اکتفاء نشود؛ از نگاه‌های مختلف نوشته شود. در خود فلسفه‌ی ملاصدرا، در بخشهای مختلف میتواند یک منظومه‌سازی‌هائی بشود. عین همین قضیه، در مورد فلسفه‌ی اشراق است؛ عین همین قضیه، در مورد فلسفه‌ی مشّاء است. ما باید منظومه‌سازی کنیم. بالاخره مجموعه‌ی تفکرات فلسفی و عرفانی ابن‌سینا با همدیگر همراه است، غیر قابل انفکاک است. 🔸 این‌ها چیست؟ کسی بخواهد این‌ها را بداند، حتماً لازم نباشد که برود بنشیند مثلاً «شفاء» را بخواند؛ این خیلی لازم نیست. گاهی اوقات خواندن کتابی که در هزار سال پیش نوشته شده است، با ادبیات آن روز، با مشکلاتی که فهم این کلمات دارد، اصلاً خودش تضییع وقت محسوب می‌شود؛ ممکن است افرادی را از فلسفه دور کند؛ در حالی که اگر شما بنشینید مثلاً یک کتابی درباره‌ی آراء فلسفی ابن‌سینا تبیین کنید، از آراء او منظومه‌سازی کنید، این مسلّماً جاذبه‌ی زیادی خواهد داشت. این جزو کارهای لازم است، اما این کار در حوزه انجام نمی‌گیرد. 🔸 خب، مرحوم آقای این کار را در «بدایة» و «نهایة» به یک شکلی انجام دادند؛ منتها این کارِ آقای طباطبائی است، این که کار نهائی نیست؛ کار یکی از بزرگانِ این قضیه است؛ و تازه، آراء خود آقای طباطبائی است، آراء ملاصدرا نیست؛ یعنی در کتاب «بدایة» و «نهایة» برای آراء ملاصدرا منظومه‌سازی نشده، بلکه خود ایشان نظراتی دارند، نظرات ابتکاری هم دارند، حرفهای خاصی هم دارند، چیزهائی هم اضافه کردند، اینها را ایشان بیان کردند. فرق میکند که انسان خودش در فلسفه تألیفی بکند، یا اینکه یک فلسفه‌ی معروفی را تبیین و ارائه کند. این دومی جایش خالی است. _ بیانات در دیدار اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی /بهمن۹۱ 🌐 @meshkatnoor
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
۱۴۰۰ 🔸برنامه_پنجم ویژه برنامه های فرهنگی(مجازی) مجمع عالی حکمت اسلامی در ماه مبارک ۱۴۰۰ 🔹حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمد حسین 🔺جلسه اول 🔸 آگاهی از نقص‌ها، ضعف‌ها و آسیب‌ها (گام اول) @hekmateislami 🌐 @meshkatnoor
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 جلوه‌های خداشناسی در زندگی 🔸 سلسله جلسات در راستای زمینه سازی برای تفکر در مورد تاثیرات خداشناسی در جنبه‌های مختلف زندگی، تولید شده است. 📌 سخنران: حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مجتبی مصباح 📥 کانال استاد مجتبی مصباح👇👇👇 ✅ @mojtabamesbah_ir 🌐 @meshkatnoor
✴️ 3 برخی از اندیشه‌ورزانِ نامی همچون فرانسیس بیکن و هیوم، بر این باور بودند که روش تجربی تنها روش مطالعه طبیعت است، لکن امروزه با پژوهش‌های جدیدی که صورت گرفته، سستی این ادعا بر کسی پوشیده نیست. یکی از شواهد نقض ادعای مذکور، رابطه ناگسستنی میان علم و ریاضیات است که حکایتگر استفاده چشم‌گیر هر یک از علوم طبیعی، به فراخور نیاز خود از ریاضیات است. __________________________ 🔸یکی از علومی که باید رابطه آن با ریاضیات بررسی شود، اخترشناسی است. شاید جالب باشد که اولین جرقه‌های به مدد ریاضیات و به دست کوپرنیک آن‌هم در این علم زده شد. بنیان نظریه خورشید مرکزی نه مشاهده و آزمایش‌های دقیق، بلکه اصول ریاضیاتی بودند که دستمایه کوپرنیک برای دستیابی به این نظریه قرار گرفتند. به کمک این اصول، کوپرنیک مدلی برای کیهانشناسی ارائه داد که صرفا به لحاظ ریاضیاتی ساده‌تر از مدل بطلمیوسی بود. در ادامه، کپلر نیز با همین اصول کاستی‌های نظریه را جبران کرد و بعد از این ماجرا بود که شواهد تجربی بوسیله ابزارهای جدید به کمک این نظریه شتافت. در همین دوره شاید مهمترین مروج ریاضیات گالیله بود که به پیروی از افلاطون باور داشت «کتاب طبیعت»، به نوشته شده است. 🔸قصه رابطه فیزیک و ریاضیات نیز شنیدنی است؛ در نیوتون بوسیله اصول ریاضیاتی، حرکات سیارات و اجرام آسمانی را تبیین کرد و امیدوار بود تا روزی تمام پدیده‌های طبیعی را با آن تبیین کند. نیز به همان اندازه به ریاضیات وابسته است. به عنوان نمونه، کشف رفتار ذرات بنیادی و توصیف آنها بدون مدلسازی ریاضی امکان ندارد. 🔸بهره‌گیری علوم طبیعی از ریاضیات به یک اندازه نیست؛ فیزیک و اخترشناسی وابستگی بیشتری دارند و در مقابل وابستگی نسبتا کمتر؛ تا جایی که زیست‌شناس مشهوری چون داروین علاقه‌ای به ریاضیات نداشته، لکن امروزه در بهره زیادی از برده می‌شود. ________________________________ ♦️ سوال بسیار مهمی که درباره ریاضیات و بویژه کارکرد آن وجود دارد و برخی آنرا جزء علم می‌دانند، این است که چرا ریاضیات در کشف و مطالعه جهان از چنین دقت و ظرافتِ مثال‌زدنی برخوردار است؟ به تعبیر دیگر، چرا می‌توان بر اساس مجموعه‌ای از اصول ریاضیاتی، آن هم بدون مشاهده مستقیم، جهان را شناخت؟ به اعتراف پژوهشگران،علم توان پاسخگویی به این سوال را ندارد و چنین پرسش‌هایی را نمایان می‌سازند. از این رو، علم باید برای پاسخ دادن به این پرسش‌ها دست نیاز به سوی دین و الهیات دراز کند. پاسخ اجمالی سوال مذکور این است که هم جهان خارج و هم اصول ریاضیاتی که محصول ذهن انسانی‌اند، منشأ واحدی دارند که هر دوی آنها بر اساس علم الهی بوجود آمده‌اند. ___________________________ *️⃣آیا اصول ریاضیاتی و مشاهده و آزمایش‌های تکرارپذیر، تنها تکیه‌گاه علم هستند؟ ادامه دارد... 📝جواد قلی پور 🌐 @meshkatnoor
گفتگوی دکتر سروش و آقای مصطفی ملکیان / امشب شنبه شب در اینستاگرام . ♦️ لازم به ذکر است که تضاد درونی مباحث روشنفکری دینی ، آقای ملکیان را به سمت روشنفکری معنوی کشاند که خود پروژه ای است که در طی 20 سالی که از طرح آن می گذرد، مورد چالش و نقدهای جدی از ناحیه اندیشمندان قرار گرفته است . این گفتگو می تواند اختلافات فیما بین این دو طیف روشنفکری را بهتر نشان دهد. 🌐 @meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👓 فیلم جالب آیت الله بهجت در خانه یکی از شاگردانشان. - این گلدانها را آب دادید؟ + آقاجان! گلها مصنوعی است. - تمام‌این عالم مصنوعیه! حقیقیش جای دیگه‌است! 🔻 جان به فدای علمای ربانی که از هر فرصت و از هر موقعیتی ، برای تذکر نکات معرفتی، بهره می گیرند. 🌐 @meshkatnoor