eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
762 ویدیو
276 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
بهره مندی از جدیدترین مطالب اساتید برجسته ی علوم عقلی، نقلی و طب در مشهد. 🚀 پیشتازترین مرکز تخصصی در زمینه: 🔹 مدل سازی دینی 🔹 تمدن سازی 🔹 شبکه سازی 🔹 کاربردی سازی علوم دینی 💠 مدل های تولید شده و در دست تولید: 🚭 مدل ترک اعتیاد 💑 مدل روابط زناشویی 👨‍👩‍👧‍👦 مدل خانواده پایدار 👨‍👧‍👦 مدل تربیت فرزند 🌇 مدل شهرسازی اسلامی 🏫 مدارس تخصصی فلسفی و فقه تمدنی 🛠 کارگاه های نگرشی دیگر به دین 🌷🌷🌷 عضویت در کانال موسسه🔰🔰🔰 https://eitaa.com/joinchat/63176758C5be3dc50e0
🔻«بخش بین الملل مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات (حوزه های علمیه)» و «هسته علوم‌شناختی مرکز رشد و نوآوری پژوهشگاه و مرکز پژوهش های مجلس» برگزار میکنند: 💠 سلسله نشست های «مرزهای دانشی-سیاسی» *الهیات و هوش مصنوعی* 🔰 : *آشنایی با دانش هوش مصنوعی و نقاط تلاقی آن با الهیات* سخنرانان: 🎙 *دکتر بهروز مینایی*، دانشگاه علم و صنعت ایران 🎙 *دکتر یوریک ویلکس*، دانشگاه شفیلد انگلستان 🗓 تاریخ: شنبه، ۱۴۰۰/۰۷/۲۴ ⏱ زمان: ۱۹:۳۰ تا ۳۰-۲۱ 📎 لینک حضور در نشست: instagram.com/pasokhtv 📎 لینک پخش زنده نشست از تلویزیون اینترتی پاسخ: http://pasokh.tv 🖇برای جزئیات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید: https://www.andisheqom.com/fa/News/View/92558/
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 فیلم اظهارات پورآذر در اعلام برائت از فرقه مدعی یمانی خدمت همه دوستان و مخاطبین سالروز آغاز امامت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را تبریک عرض میکنم. چند مدتی بود دنبال فرصتی مناسب بودم که حاصل تحقیقات و مطالعات و مباحثات خود را در خصوص دعوت احمدالحسن اعلام کنم. بفضل خدا توفیق شد در این روز مبارک این خبر مهم را که حاصل عنایت امام مهدی عج به این حقیر است خدمتتان اعلام کنم. اینجانب سید حسن سید پور آذر همانطور که می دانید؛ هفت سال به دعوت احمدالحسن ایمان داشتم؛ در کتب احمد الحسن تحقیق کردم؛ مقالات متعددی در این زمینه تالیف کردم؛ در حوزه مهدویت تدریس داشتم و همچنین به عنوان مدیریت دانشکده مهدوی از طرف مسئولین منصوب شدم و برای پیشرفت علمی انصار فعالیتهای متعددی انجام دادم. اما بعد از بازخوانی و تامل دوباره و تحقیق آزادانه و بدون تعصب به این نتیجه رسیدم که اشکالات متعدد و تعارضات و تناقضات علمی بسیار و کمبودهای تربیتی و تعارضات در مواضع سیاسی اجتماعی در این دعوت وجود دارد؛ لذا به صورت رسمی اعلام میکنم که دعوت احمدالحسن را دعوت حقی نمی دانم. والسلام علی من اتبع الهدی سید حسن سید پورآذر @DavateShoom 🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻اندر احوالات خدا ناباوران ؛ 👍هنگ کردن پدر آتئیست ها ، در مقابل استاد ریاضیات آکسفورد 🆔@meshkatnoor
‏دستگاه فکری ‎ امام/ولی فقیه مسئله را تبیین می کند، مسیر حرکت آینده(اهداف ‎) را بیان می کند، کلام امام انواع نظامات(اقتصادی، سیاسی، امنیتی، نظامی، سلامت...) را متناسب با ویژگی های انسانی و دیگر شاخصه ها ایجاد و در آن ها جاری می کند. این کلام ‏در صورت نیاز به نظریه، مدل ریاضی، دستورالعمل، طرح...تبدیل می شود. نظر امام قابلیت اثر گذاری در ماهیت و سیاست های حاکم بر فناوری را پیدا می کند. از همان لحظه اول که امام مسئله را می فهمد تا زمانیکه در جامعه و دولت پیاده سازی می شود نیازمند یک چارچوب است. چارجوب به شما از چگونگی ‏انجام این کار می گوید. به این چارچوب دستگاه فکری می گوییم. این دستگاه فکری باید بتواند هماهنگ کننده، شفاف ساز، دارای قابلیت ردیابی، امکان تحلیل متغیرهای کمی، کیفی و ساختاری...را برای ولایت بوجود بیاورد. همچنین این دستگاه فکری در انواع زیرنظامات نیز باید قابلیت پیاده سازی داشته ‏باشد. برای تحقق این مسیر فیلسوف، دانشمند، مهندس، فقیه باید هرکدام نقشی را ایفاء کنند تا کلام امام از طریق سبک زندگی و سبک حکمرانی در جامعه و دولت امکان مداخله پیدا کند. چارچوب این دستگاه فکری که نقش هر کدام از این افراد را در مسیر ‎ تعیین می‌کند را می توانیم ‏همان ‎ نیز در نظر بگیریم. این دستگاه به صورت چرخه ای و یادگیرنده است. این دستگاه از یک مدل هفتی که برگرفته از الگوی قوس صعود و نزول است تبعیت می کند. 🆔@meshkatnoor
جهت حضور مجازی در جلسه لطفا از لینک زیر وارد شوید. ✅https://b2n.ir/f.din
🔸 کتاب "نقش امام باقر علیه السلام در شکل گیری جامعه اعتقادی امامیه" تألیف آقای روح الله رجبی پور از آثار پژوهشگاه قرآن و حدیث منتشر شد. 📖 معرفی کتاب: ✍️ در این کتاب تلاش شده تا فرضیه‌هایی که پیدایش جامعه اعتقادی امامیه را متأثر از عوامل بیرونی و جریان‌های فکری انحرافی می پندارد بر پایه شواهد و مستندات تاریخی، واکاوی و شکل‌گیری جامعه اعتقادی امامیه در آغاز سده دوم هجری را بر پایه آموزه‌های امام باقر علیه السلام تبیین و تحلیل نموده و نقش مؤثر امام باقر علیه السلام در شکل‎گیری جامعه اعتقادی شیعه را به اثبات برساند. ✍️ در کتاب حاضر، نخست به وضعیت شیعیان در عصر حیات امام باقر علیه السلام پرداخته و با تأکید بر نقش محوری امام باقر علیه السلام و مهمترین دستاوردهای ایشان در عرصه اعتقادی، تحول یافتن امامیه به یک جامعه اعتقادی را نشان داده است. ✍️ کتاب حاضر در چهار فصل تالیف یافته که... ادامه مطلب 👇👇 http://www.riqh.ac.ir/post/72615 🆔@meshkatnoor
⛔️ تناقضات القران ✍️ اصغرزمانی ♦️یکی از روایت های تاریخی که بسیار نقل گردیده و بوسیله آن فلسفه و فلاسفه را در مقابل دین و اهل بیت معرفی میکنند؛ مطلبی است که مرحوم ابن شهر اشوب از جناب کندی نقل میکند.ما ابتدا اصل روایت تاریخی را نقل میکنیم و در ادامه به نقد تحقیقی آن می پردازیم. 🔻جناب ابن شهر آشوب (م 588) به نقل از کتاب «التبدیل [و التحریف]» تألیف «ابو القاسم کوفی» می‌ نویسد: «یعقوب بن اسحاق کندی (185 - حدود 252) فیلسوف عرب در عصر خود، دست به تألیف کتابی [به زعم خود] در تناقضات قرآن زد و کسی را در جریان کار خود نگذاشت. 🔻 روزی یکی از شاگردان او به حضور امام عسکری(علیه السّلام) رسید. امام به او فرمود: آیا در میان شما کسی نیست تا استادتان را از آنچه درباره قرآن می‌ نویسد، بازدارد؟ او گفت: ما شاگرد او هستیم، چگونه می‌ توانیم درباره این موضوع یا غیر آن به او اعتراض کنیم؟ 🔻امام به او فرمود: اگر چیزی بگویم به کندی خواهی گفت؟ آن مرد گفت: آری، امام فرمود: پیش او برو و از وی بپرس: آیا از نظر شما ممکن است منظور قرآن غیر از آن معانی باشد که شما گمان کرده و پذیرفته‌ اید؟ 🔻خواهد گفت ممکن است؛ زیرا اهل فهم است. پس بگو: چه می‌ دانی؟ شاید همان گونه که امکان آن را پذیرفتی، مراد قرآن غیر از آن باشد که تو می‌ فهمی و سخنان آن برای معانی دیگری به کار گرفته شده باشد. آن مرد نزد کندی آمد و سخنان امام را به او منتقل کرد. 🔻کندی که این مسأله را در سخن، امری محتمل و از نظر عقلی جایز می‌ دانست، گفت: قسم می‌ خورم که این کلام از تو نیست. آن مرد گفت: این سخنان از ابو محمد عسکری(علیه السّلام) است. کندی گفت: هم اکنون پیش او می‌ روم که این امر جز از این خاندان بر نمی‌ آید؛ آنگاه آتش خواست و همه آنچه را که نوشته بود، سوزاند و از بین برد»👇👇👇👇
⛔️تناقضات القرآن ✍️ اصغرزمانی ✅نقدی بر روایت تاریخی فوق 🔻۱_ روایت فوق به لحاظ سندی مشکل جدی دارد ؛ زیرا این قضیه را ابن شهر اشوب در کتاب «مناقب» (ج‏۴، ص۴۲۴) از کتاب «التبدیل» نوشته ابوالقاسم کوفى نقل کرده است. 🔻اولا خود ابوالقاسم کوفی متهم به غلو است. ثانیا، این مطلب تنها در کتاب ابوالقاسم کوفى آن هم به صورت مرسل (بدون سند)آمده و ابن شهر اشوب نیز از او نقل کرده است، بنابراین نمى‏ توان براى اثبات قضیه تاریخى به آن اکتفا کرد (محمد الصدر،تاریخ الغیبه الصغرى ، ص‏ ۱۹۶). 🔻۲_ روایت فوق به لحاظ محتوایی هم دچار مشکل است؛ زیرا در صدر روایت فوق آمده که کندی وقتی این کتاب را نوشت کسی را باخبر نکرد؛ اما در ادامه روایت فوق امام عسکری(ع)شاگردان او را به جهت عدم جوابگویی به جناب کندی مواخذه میکند! اگر کندی از نوشتن این کتاب کسی را باخبر نکرده، پس مواخذه امام عسکری(ع) نسبت به شاگردان کندی چه معنایی دارد!! علاوه بر اینکه در ذیل روایت نیز این مطلب آمده که کندی هنگام شنیدن جواب اشکال کتاب؛ به شاگردش گفت که این سخن تو نیست و شاگردش هم گفت این سخن امام عسکری است، بعد هم کندی گفت که" این سخن جز از این خاندان برنمی آید" این سخن یعنی کندی با عظمت علمی امام عسکری و خاندان اهل بیت آشنا بوده است؛ آیا چنین فرد مسلمانی که با جایگاه اهل بیت نیز آشنا است می تواند تناقضات القرآن بنویسد!؟ 🔻۳_ بنا بر تحقیق بزرگانی مثل سیدبن طاووس، شیخ عبدالله نعمه؛آقا بزرگ تهرانی؛ سید محسن امین و شهید مطهری؛جناب کندی شیعه و مدافع عقاید دینی می باشد و بخاطر موقعیت علمی و اجتماعی مورد حسد بوده به همین خاطر نسبت های ناروای متعددی به او زده شده است. 🔻۴_ اساسا نظریات فلسفی جناب کندی بگونه ای است که نمیتوان چنین مطلب سخیفی را به ایشان نسبت داد. 🔻نمونه ای از نظرات جناب کندی را از مقاله وزین "انتقال علوم یونانی به عالم اسلام" استاد محمد علی جاودان تقدیم میکنم. 🔻کندی همان طور که فیلسوف ودانشمندی بزرگ بود، مسلمانی درست اعتقاد بود. وی کتابهای متعددی در حمایت از دین اسلام و رد مذاهب انحرافی نوشته است.(ابن ندیم در فصل "کتبه فی الجدلیات" چند نمونه از این گونه نوشته های کندی آورده است ر.ک: الندیم؛ الفهرست؛ ص 318.) 🔻کندی از فیلسوفانی است که در هر مسئله که میان اصول مسلم اسلامی و پاره ای از نظرهای فلسفی تعارضی می یافت، جانب اسلام را میگرفت؛چنانچه از نظرهای او راجع به حدوث زمانی عالم و حشر اجساد و اثبات امکان معجزه و صحت وحی نبوی، این حقیقت به خوبی روشن میشود.(مرتضی مطهری؛ خدمات متقابل اسلام و ایران؛ چ 8 ،1357 ،فخری؛ سیر فلسفه در جهان اسالم؛ ص 86) 🔻برای کندی رسالت حقیقی فلسفه معارضه با وحی آسمانی یا ادعای گستاخانه برتری یا حتی برابری با آن نبود. او معتقد بود فلسفه باید از این ادعا که والاترین راه وصول به حقیقت است، دست بردارد و چاره ای ندارد جز اینکه به مرتبتی پایینتر تن در دهد.(فخری؛ سیر فلسفه در جهان اسلام؛ 108) 🔻کندی اولین فیلسوف بزرگی است که برای تقریب و تطبیق فلسفه با دین، کوشیده است.(محمدعلی ابوریان؛ تاریخ الفکر الفلسفی فی الاسلام؛ دار النهضة العربیة، 1973 ،ص 2) 🔻چنانچه در میان موافقان و مخالفان کندی هیچ کس دربارۀ نقش اساسی او در این زمینه، تردید نکرده است. نوشته های کندی نشان میدهد وی یکی از مدافعان انطباق سلوک عقلی با نصوص دینی است. رسالهای که کندی در تفسیر و توجیه سجدۀ موجودات عالم، در برابر خداوند دارد، نمونه های بسیار خوب از این تقریب و تطبیق و یا تفسیر فلسفی نظرهای قرآن کریم است. او در این رساله میکوشد سجده جرم اقصای عالم در برابر حق را، بر اساس مقدمات و مبانی فلسفی توضیح بدهد و آن را توجیه کند. در واقع او نظرهای قرآن را کاملاً قبول دارد؛ در عین حال معتقد است؛ فلسفه مقدمات لازم و توانایی فهم آن نظرها را دارد. بنابراین بر اساس همان مبانی و مقدمات، کوشید بیان و زبان قرآن را بفهمد و آن را بیان و تفسیر کند. 🔻آیا میتوان به چنین فیلسوف ژرف نگر و دین مداری نوشتن کتاب"تناقضات القرآن" را نسبت داد!!؟ 🆔@meshkatnoor
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌نقد سخنان جدید درباره شغل انبیاء و اهل بیت علیهم السلام ناقد: حجت الاسلام دکتر محمدرضا 🆔@meshkatnoor
✳️ فراخوان مقاله همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه محمدتقی مصباح یزدی(ره) ✅ محورهای همایش: 🔶 دیدگاه‌های علامه مصباح یزدی(ره) درباره: 🔷 چیستی، امکان و اعتبار علوم انسانی؛ 🔷 مبانی علوم انسانی؛ 🔷 روش و فرآیند تولید علوم انسانی اسلامی؛ 🔷 مسایل علوم انسانی. 🔶 مطالعه تطبیقی اندیشه‌های علامه مصباح یزدی(ره) با دیگر متفکران در حوزه علوم انسانی؛ 🔶 منظومه فکری علامه مصباح یزدی(ره) در علوم انسانی اسلامی؛ 🔶 انعکاس و تأثیرگذاری اندیشه علامه مصباح یزدی(ره) در آثار اندیشمندان علوم انسانی. 🗓 آخرین مهلت ارسال چکیده 1400/8/30 🗓 آخرین مهلت ارسال مقالات 1400/12/29 🗓 زمان برگزاري 8 و 9 دي ماه 1401 🏢 دبیرخانه همایش: قم، خیابان جمهوری اسلامی، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔷 سایت همایش 🌐 www.ihsam.iki.ac.ir ☎️ 02532113429 🌐 پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت علامه مصباح ره 🌐 https://mesbahyazdi.ir 🆔@meshkatnoor
🚫 دسته هفتم از روایاتی که صاحبان رویکرد دوم (بی‌تفاوت نسبت به زمینه‌سازی و تشکیل حکومت) به آن استناد می‌کنند: 🛑 ۷) طبق روایات فضای پیش از ظهور سرشار از گرفتاری و ناامیدی است، بنابراین قبل از قیام حضرت زمینه و شرایطی که امید به فرج را زیاد کند، وجود ندارد. ⚠️ از پیامبر خدا (ص): «ای حذیفه! همواره آن بلا بر اهل آن زمان خواهد بود تا آن گاه که ناامید و مأیوس و بدگمان شوند که گشایش در کارشان نخواهد شد. خداوند، مردی از پاکان عترتم و نیکان خاندانم را بر می‌انگیزد...» (📚الملاحم و الفتن، ص۲۶۴) در نتیجه پیش از ظهور امام عصر (ع)، دولت یا تمدنی اسلامی که مسلمانان را به آسایش و عزتی (هرچند نسبی) برساند، وجود ندارد. ✅ پاسخ 1️⃣ اضطرار و نا امیدی مردم پیش از قیام امام زمان (ع) با لزوم زمینه‌سازی برای آن منافاتی ندارد. زیرا ممکن است با وجود تشکیل حکومت اسلامی و ارتباط وثیق تمدنی بین مسلمانان، بر اثر فشار دشمنان یا کارشکنی منافقان شرایط سختی پدید بیاید که امید مردم از اسباب ظاهری قطع شده و از پیروزی مأیوس شوند. 🔸 برای مثال، در یکی از ایام جنگ صفین که به لیلة‌الهریر (شب غرّش) معروف است شرایط به قدری سخت شد که دو طرف فرصت نمی‌کردند نماز کامل به جا بیاورند و تنها به تکبیر و اشاره اکتفا می‌کردند. (📚الفتوح، ج۳، ص۱۸۰) راوی می‌گوید: سه روز و سه شب با تمام سلاح‌ها جنگیدیم و با پایان یافتن تیرها و شکسته شدن نیزه‌ها و شمشیرها گلاویز شدیم و با دندان همدیگر را می‌گزیدیم. (📚وقعة صفین، ص۳۶۹) در این میان هر چند گاه يك بار، امام على (عليه السلام) ایستاده و چنین دعا می‌کردند: «بار خدايا! به سوى تو، گام‌ها برداشته، دل‌ها روان، دست‌ها برداشته، گردن‌ها بركشيده، نيازها خواسته، و چشم‌ها خيره گشتند. بار خدايا! «ميان ما و قوم‌مان، به حق راهى بگشا، كه تو بهترينِ راهگشايانى! »» (📚بحار، ج۳۲، ص۵۸۸) 🔸 اگر امام پیش از دوران خلافت از فرا رسیدن این شرایط اضطرارآمیز خبر می‌دادند، آیا باعث می‌شد که مسلمانان نسبت به زمینه‌سازی برای تشکیل حکومت علوی دیگر وظیفه‌ای نداشته باشند؟! 2️⃣ اساسا اضطرار و ابتلا برای کسانی متصور است که در کشاکش مبارزه و درگیری با دشمنان باشند؛ نه کسانی که در کنج خلوت تنها به دعا برای تعجیل در فرج مشغول باشند! 3️⃣ نباید فراموش کرد که «سختی‌های پیش از ظهور» از علائم غیر قطعی است و با دعا و توسل ممکن است مورد بدا قرار بگیرد. به همین جهت در ادعیه درخواست برای تسهیل در خروج امام نمود دارد: «و سهّل مخرجَه» (دعای عهد) 🔸 پس چه بسا در اثر دعای مؤمنین و با شکل گرفتن تمدن اسلامی، از ابتلائات منتهی به ظهور کاسته شود. 📖 مطالعه بیشتر: 📌دانشنامه امام مهدی(ع)، ج۸، ص۸۲-۱۰۳ 📌 دانشنامه امام علی(ع)، ج۶، فصل۱۰ 📣 @tafakoraat 🆔@meshkatnoor
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 بشنوید 👇👇👇 ✅ ✅ موضوع: تحلیل و بررسی نظریه اثر پذیری ایمان از عوامل غیر معرفتی 👤 سخنران : حجت الاسلام والمسلمین علی قربانی 🗓 برگزار شده در مجمع عالی حکمت اسلامی 🆔@meshkatnoor
♨️نشست ستاد راهبری علوم انسانی اسلامی، شامگاه دوشنبه در مرکز مدیریت حوزه های علمیه برگزار شد 🔻حجت الاسلام و المسلمین اعرافی، مدیر حوزه های علمیه: ستاد راهبری علوم انسانی اسلامی حوزه علمیه تداخلی با نهادهای مشابه نخواهد داشت. 🔻عباسی، رئیس جامعةالمصطفی: علوم انسانی اسلامی نیازمند تربیت نیرو است. 🔻حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی: نباید بهانه دست جنجال کنندگان علیه رابطه حوزه و دانشگاه داد. 🔻رجبی، رئیس موسسه امام خمینی(ره): بدون تربیت نیروی انسانی کارآمد به نتیجه نمی رسیم 🔻طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی: برای علوم انسانی اسلامی تولید محتوا نیاز داریم. 🔻پارسانیا، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی: حوزه به متن آموزشی دانشگاه ها ورود تدریجی داشته باشد. 🔻سعدی، رئیس دانشگاه امام صادق(ع): چالشها و ظرفیتهای علوم انسانی اسلامی شناسایی شود. 🔻رجائی‌نیا، رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس: حوزه از ظرفیت ایجاد شده در دولت جدید استفاده کند. ♨️🆔@meshkatnoor
مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔶 مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) به عنوان یکی از مراکز مهم علمی کشور در زمینه علوم انسانی اسلامی است که هم اکنون در 15 گروه علمی «معارف اسلامی و اخلاق، ادیان، اقتصاد، تاریخ، تاریخ معاصر، حقوق، فلسفه، کلام، مدیریت، جامعه‌شناسی، روان‌شناسی، علوم تربیتی، علوم سیاسی، علوم قرآنی و عرفان» به تربیت طلاب مستعد می‌پردازد. هر کدام از گروه‌های علمی در حال حاضر نشریاتی منتشر می‌کنند که برای آشنایی با آنها به سایت نشریات مؤسسه مراجعه فرمایید. 🔶 همچنین مراکز وابسته به مؤسسه امام خمینی(ره) نیز دارای نشریاتی می‌باشند که می‌توانید در سایت نشریات با آنها نیز آشنا شوید. 🔷 12 نشریه علمی پژوهشی: معرفت فلسفی، معرفت کلامی، معرفت ادیان، معرفت اقتصاد اسلامی، معرفت سیاسی، معرفت فرهنگی اجتماعی، روان‌شناسی و دین، قرآن‌شناخت، تاریخ اسلام در آینه پژوهش، اسلام و پژوهش‌های تربیتی، معارف منطقی، انوار معرفت 🔷 6 نشریه علمی ترویجی: معرفت، معرفت اخلاقی، معارف عقلی، اسلام و پژوهش‌های مدیریتی، اندیشه‌های حقوقی عمومی، عیار پژوهش در علوم انسانی 🔷 5 نشریه عمومی: پویشی در علوم انسانی، پویا، پرتو، دیدار، خانه خوبان 🔷 1 نشریه علمی تخصصی به زبان انگلیسی Horizons of Thought 🌐سایت نشریات مؤسسه امام خمینی(ره) 🌐 http://nashriyat.ir 🌐 سایت فروشگاه اینترنتی کتاب و مقالات 🌐 https://eshop.iki.ac.ir 🆔@meshkatnoor
☘️مهبانگ نظریه‌ای برای انکار خدا(12) ☘️ برای نفی علت در انفجار بزرگ تحلیل خاصی از زمان آغاز انفجار ارائه می‌دهد که بر اساس آن زمان یک سطح بستۀ بدون مرز است و آغاز واضحی ندارد تا نیاز به داشته باشد. 🌷بدیهی است این تحلیل هاوکینگ تحلیلی صرفاً نظری است و مبتنی بر رویکرد تجربی نیست گذشته از اینکه حتی در صورت اثبات تجربی، نمی‌تواند مدعای او را ثابت کند. 🔸او گمان می‌کند که نیاز به خدای خالق زمانی است که ما علت ایجاد پدیده‌ها را نشناسیم و با پیشرفت‌های فیزیک و کشف علل ایجاد عالم دیگر نیازی به فرض وجود خدا نداریم. 🔸این تحلیل به دو جهت ضعیف است: 🔻اولا پذیرش نظریۀ مهبانگ به معنای پذیرش این نظریۀ به عنوان علت ایجاد عالم نیست و حتی در صورت پذیرش آن به عنوان علت، صرفا علتی در طول علت‌العلل خواهد بود نه علتی در عرض و رقیب آن. 🔺ثانياحتی اگر مهبانگ قوی‌ترین تبیین‌ها را برای لحظۀ آغازین جهان ارائه کند باز هم این پرسش عقلی باقی خواهد ماند که چه چیزی فیزیک و ساختارهای بنیادین آن را وجود بخشیده است؟ 🔸به تعبیر دقیق‌تر، هیچ فیزیکی برای عدم مطلق وجود ندارد و منشأ نهایی و متافیزیکی وجود تنها از طریق سئوالات فلسفی و دینی درباره‌ی خلقت مشخص می‌شود. 🔸@Andyshedini ☘️ 🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔺 رهبر معظم انقلاب : «امروز انقلاب ما و حرکتِ عمومیِ ملّتِ عزیزِ ما در ادامه‌ی خطّ پیغمبر است و همین طور که بارها گفته‌ایم، یک بعثت دوباره‌ای است که اسلام پیدا کرده. البتّه در صدر اوّل، بعثت پیغمبر اکرم بود و بر اثر بعثت پیغمبر، بعثت عمومی مسلمین و بیداری بشریّت؛ [ولی] امروز پیغمبر نیست امّا تعالیم پیغمبر، قرآن پیغمبر، معارف پیغمبر در اختیار ما است و رهبری‌ای از همان سبک و همان نوع، در اختیار ما و هادی و رهنمای ما است؛ و نمونه‌ای از خصوصیّات آن جامعه، دوستی‌هایش، دشمنی‌هایش، جبهه‌گیری‌هایش، با ما مواجه است؛ و ملّتی با همان ایده‌ها و با همان انگیزه‌ها و با همان تصمیم قاطع در این نقطه‌ی از جهان آماده‌ی به تعقیب این راه است. بنابر‌این، این یک بعثت دوباره و یک حرکت دوباره است، تجدید حیات اسلام است» 🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 معرفی کتاب «معاد» 🔸بازسازی فصل معاد کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی» بر اساس بیانات رهبر معظم انقلاب 💢 اثرِ مشترکِ دفتر اعزام مبلغ و مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه‌السلام 📚 نشر معارف 🔺 شما می‌توانید با مراجعه به سایت نشر معارف به نشانی https://nashremaaref.ir/، کتاب را تهیه کنید. 🆔@meshkatnoor