eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
762 ویدیو
276 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره): ⭕️ زیبایی‌های مکتب اسلام و کلام اهل بیت علیهم‌السلام را به جوامع نشان دهیم ◻️ باید زیبایی های مکتب اسلام و کلام اهل بیت علیهم السلام را به جوامع اسلامی نشان دهیم که اگر بتوانیم در این زمینه موفق عمل کنیم، طبق فرمایش معصومان علیهم السلام مردم از ما تبعیت کرده و به سوی اسلام و آموزه‌های آن بیش از پیش روی خواهند آورد. https://hawzahnews.com/xc86j 🆔@meshkatnoor
📩 از شبهه نباید رنجید / این شبهه‌ها مثل این تحریمهاست؛ ما را وادار میکند بیشتر فکر کنیم / مراقب باشیم حرف سست نزنیم 🔻 رهبر انقلاب: از شبهه هم نباید رنجید. نرنجیم؛ بالاخره شبهه است و وجود دارد. مرحوم آقای مطهری (رضوان‌اللّه‌علیه) خودش شبهه را کشف میکرد، زودتر میفهمید و بنا میکرد روی آن فکر کردن. برای مواجهه‌ی با شبهه بایستی کاملاً آماده شد. من میخواهم این را عرض بکنم حتی این شبهه‌ها مثل این تحریمهاست، این تحریمها اگر نبود مطمئن باشید ما این پیشرفتهای صنعتی و فنی را نمی‌داشتیم... نه قطعه می‌فروختند، نه علم می‌فروختند، نه فناوری می‌فروختند ناچار شدیم خودمان اقدام کنیم. شبهه هم همین‌جور است، شبهه‌ هم ما را وادار میکند بیشتر فکر کنیم، بیشتر مطالعه کنیم، بیشتر مراجعه کنیم، بیشتر مشورت کنیم، بیشتر از کسی که بیش از ما میفهمد سئوال کنیم، شبهه هم از این قبیل است. مراقب باشیم حرف سست نزنیم. ۱۴۰۱/۱۲/۴ 🆔@meshkatnoor
📚کتاب «خداباوری و خداناباوری» اثر دکتر قاسم از سوی انتشارات صراط منتشر شد. 🔸 کشکمش میان خداباوری و خداناباوری امروزه تبدیل به یکی از مهمترین موضوعات شده و بسیاری از قلمروهای اندیشه ای را تحت تاثیر قرار داده است. الحاد امری تاریخی است اما در دوره کنونی با صریح ترین و روشن ترین معنا از الحاد روبرو هستیم. در معنای عام، خداناباوری به " نداشتن هر نوع باوری به خدا" و نیز به " داشتن این باور که خدایی وجود ندارد" ، بکار میرود لذا با دو نوع خداناباوری ایجابی و سلبی روبرو هستیم. الحاد محدود به مناقشه در باب براهین علیه یا له خدا نمیشود بلکه دارای ساحات گسترده ای است. براهین علیه بقاء و جاودانگی نفس، ادله وجود شرور در عالم، جایگزینی علم و تلقی علم محوری نیز بخشی از جریان الحاد بشمار می آید. نباید الحاد را محدود در کتاب ساعت ساز نابینا یا پندار خدا داوکینز دانست و از پندار دین و آینده فروید چشم پوشید. اطلاعات بیشتر در گفتگو با مولف 🆔@meshkatnoor
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
◀️ نشست «نقد و بررسی نگرش اسطوره ای یوآل نوح هراری به دین و پیامدهای آن» ❇️ حجت الاسلام دکتر محمد عباسی 🔶 ارائه شده در گروه فلسفه دین مجمع عالی حکمت اسلامی / دوم اسفند ماه 1401 🆔@meshkatnoor
💢 کارگروه کلام جدید مرکز تخصصی علم کلام برگزار می کند: ۳ 🔵 طبیعت گرایی روش شناختی و رابطه علم و دین 🔴 ارائه دهنده: حجت الاسلام دکتر سیدمصطفی میرباباپور ✔️ مکان: پردیسان، موسسه آموزش عالی امام صادق علیه السلام، مدرس۶ ✔️ زمان: چهارشنبه، ۱۰ اسفند، بعد از نماز مغرب و عشا 📌کارگروه کلام جدید مرکز تخصصی علم کلام 🆔@modern_theology 🆔@meshkatnoor
📚 سیرمطالعاتی آثار علامه مصباح یزدی(ره) ✅ ✳️ مدیریت مجموعه آثار علامه مصباح یزدی(ره) 🔰مرکز آموزش مجازی و نیمه حضوری مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ❇️ توضیحات و شرایط: 🔹شرکت برای برای عموم علاقمندان مجاز است. 🔸شرایط سن شرکت کنندگان ۱۵ سال به بالا می‌باشد. 🔹سطح یک ۴ کتاب هستند. 🔸مهلت ثبت نام تا ۱۵ اسفند ماه 🔹اعطای گواهی با هزینه مصوب مرکز 🔸اساتید مجرب مؤسسه 📲کسب اطلاعات کانال سیر مطالعاتی 🌐 https://eitaa.com/joinchat/2257584343Cf0573d0cc8 ☎️ تماس 02532113757 داخلی‌های 371 و 360 👈 لینک ثبت نام👇🏻 🌐 https://open.ikvu.ac.ir/main/register/register.php?tid=388 💠 کانال و سایت مؤسسه‌ امام خمینی(ره) 🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir ☎️ 02532113627
📚 فهم‌های متقابل از متون اعتقادی 🖊نوشته سید مصطفی حسینی نسب 🔷 پدیده فهم‌های متقابل از متون دینی، پدیده‌ای آشنا برای هر پژوهشـگری در عرصه معارف اسلامی است. در این پژوهش، 26 عامل برای این پدیده شناسایی و در سه دستۀ بینشی، گرایشی و روشی معرفی شده‌اند. 🔷 ارائه راهکارهای مختلف برای کاهش این گونه تقابل‌ها، به ویژه راهکار لزوم توجه به جامعه هدف و فضای تخاطب از دیگر ویژگی‌های این پژوهش است. 👈مشاهده و خرید اینترنتی 🆔@meshkatnoor
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📒دومین نشست علمی همایش؛ جریان های انحرافی و مدعیان دروغین مهدویت معاصر 🗒موضوع: چرایی گرایش و روش های جذب در جریان انحرافی احمد اسماعیل بصری ( مدعی یمانی) 🎙ارائه دهنده: حجت الاسلام سید حسن پور آذر ◾️از مستبصرین جریان های انحرافی مدعی یمانی ◾️رئیس سابق دانشکده این فرقه در ایران 🆔@meshkatnoor
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧صوت_اندیشه 🔷تبیین مفهومی و دسته بندی الحاد عملگرا 🔷 اصناف الحاد عملی 🔷 نقد و بررسی 5 چالش الحاد عملی در مساله « دین محدود کننده قوای شناختی و ظرفیتهای معرفتی انسان» 💠حجت الاسلام استاد محمد جعفری ؛ دانشیار فلسفه دین موسسه امام خمینی 🆔@meshkatnoor
✳️بازنشر ☀️اثبات ولایت تکوینی حضرت مهدی (علیه السلام) ✅در قرآن مجید در مورد معجزات حضرت عیسی (که نشانه رسالتش بود)، چنین آمده است: «وَ رَسُولاً إِلى‏ بَنِي إِسْرائِيلَ أَنِّي قَدْ جِئْتُكُمْ بِآيَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ أَنِّي أَخْلُقُ لَكُمْ مِنَ الطِّينِ كَهَيْئَةِ الطَّيْرِ فَأَنْفُخُ فِيهِ فَيَكُونُ طَيْراً بِإِذْنِ اللَّهِ وَ أُبْرِئُ الْأَكْمَهَ وَ الْأَبْرَصَ وَ أُحْيِ الْمَوْتى‏ بِإِذْنِ اللَّهِ وَ أُنَبِّئُكُمْ بِما تَأْكُلُونَ وَ ما تَدَّخِرُونَ فِي بُيُوتِكُمْ إِنَّ فِي ذلِكَ لَآيَةً لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ» (آل عمران، 49) «و (او را به عنوان) رسول و فرستاده به سوى بنى اسرائيل (قرار داده، كه به آنها مى‏گويد:) من نشانه‏اى از طرف پروردگار شما، برايتان آورده‏ام، من از گل، چيزى به شكل پرنده مى‏سازم، سپس در آن مى‏دمم و به فرمان خدا، پرنده‏اى مى‏گردد. و به اذن خدا، كور مادرزاد و مبتلايان به برص [پيسى‏] را بهبودى مى‏بخشم، و مردگان را به اذن خدا زنده مى‏كنم، و از آنچه مى‏خوريد، و در خانه‏هاى خود ذخيره مى‏كنيد، به شما خبر مى‏دهم، مسلما در اينها، نشانه‏اى براى شماست، اگر ايمان داشته باشيد.» ✅بر اساس احادیث بسیاری که از پیامبر اکرم نقل شده است در دوره آخر الزمان، حضرت مهدی(علیه السلام) امامت می‌کند و حضرت مسیح نیز دوباره به زمین باز می‌گردد و حضرت مهدی را یاری می‌کند و امام آن زمان، حضرت مهدی است. ✳️در کتاب «صحیح بخاری» و «صحیح مسلم» (که مهمترین و معتبرترین کتاب‌های حدیث نزد تمامی اهل سنت است و آنان همۀ احادیث این دو کتاب را صحیح می‌دانند) در این زمینه چنین آمده است: قال رسول الله صلى عليه و سلم: "كيف أنتم إذا نزل عيسى بن مريم فيكم و إمامكم منكم.» (بخاری، صحيح البخاري - كتاب أحاديث الأنبياء - باب نزول عيسى إبن مريم ، حدیث 3265؛ مسلم نیشابوری، صحيح مسلم - كتاب الإيمان - باب نزول عيسى إبن مريم حاكماً بشريعة نبينا محمد، حدیث 155) «چه حالی خواهید داشت وقتی که عیسی بن مریم نازل می‌شود در حالی که امام شما، شخصی از شما است.» ✳️ طبق احادیث متواتر، آن شخصی که در زمان نزول حضرت عیسی، امامت دارد و حضرت عیسی نیز وی را یاری می کند و در نماز به ایشان، اقتدا می کند، حضرت مهدی است. این مطلبی است که حتی مخالفان معاند نیز به آن اذعان دارند. به عنوان نمونه، ابن قیم جوزیه، شاگرد برجسته ابن تیمیه و از بزرگان سلفیه، برای این که امامت حضرت مهدی را (که از نسل پیامبر اکرم است) اثبات کند و دیدگاه کسانی را که به استناد حدیث ضعیف(لا مهدی الا عیسی)، امام مسلمانان در دوره آخر الزمان را حضرت عیسی معرفی کرده اند، ابطال کند، ابن قیم به سخنان آبری از علمای بزرگ اهل سنت استناد می کند و چنین می‌نویسد: ✳️« قال أبو الحسين محمد بن الحسين الآبري في كتاب مناقب الشافعي: ... وقد تواترت الأخبار واستفاضت عن رسول الله صلى الله عليه وسلم بذكر المهدي وأنه من أهل بيته وأنه يملك سبع سنين وأنه يؤم الأرض عدلا وأن عيسى يخرج فيساعده على قتل الدجال وأنه يؤم هذه الأمة ويصلي عيسى خلفه.»(ابن قیم جوزیه، المنار المنیف، ص142، تحقیق: عبدالفتاح ابوغده، حلب، مکتب المطبوعات الاسلامیه) طبق این عبارت، بر اساس احادیث متواتر که اهل سنت نقل کرده‌اند، حضرت مهدی که از اهل‌بیت پیامبر اکرم است پیشوای امت اسلامی می‌گردد و حضرت عیسی نیز در نماز به او اقتدا می‌کند.» ✅امامت حضرت مهدی و مأموم شدن حضرت عیسی (در زمانی که وی به زمین باز می‌گردد) نشانه برتری مقام حضرت مهدی بر حضرت عیسی و مقرب‌تر بودن ایشان در درگاه خداوند متعال است. ✅قدرت حضرت عیسی در انجام معجزات به این دلیل بود که وی مقام ولایت تکوینی داشت؛ مقامی که به دلیل تقرب به خداوند متعال به آن نایل شده بود و با پشتوانه آن می توانست به اذن و امداد الهی در جهان هستی تصرفات خارق العاده الهی انجام دهد تا مردم با دیدن معجزات الهی به رسالت وی ایمان آورند: «اذ قال الله یا عیسی ابن مریم اذکر نعمتی علیک... اذ أیدتک بروح القدس... و اذ تخلق من الطین ... و تبری الاکمه و الابرص باذنی و اذ تخرج الموتی باذنی»(مائده، 110) ✅چون مقام معنوی حضرت مهدی(علیه السلام) برتر از حضرت عیسی است؛ بنابراین،ولایت تکوینی را که حضرت عیسی داشت؛ بلکه برتر از آن را، حضرت مهدی نیز دارا است. از این رو، حضرت مهدی می‌تواند (هم در زمان غیبتش و هم در زمان ظهورش)، با اذن الهی کراماتی را در راستای هدایت مردم و تقویت ایمان مؤمنان اظهار کند؛ مثلا مریضان را شفا دهد(ابری الاکمه و الابرص) و در هنگام ظهورش، آن دسته از شیعیان عاشقش را که در زمان حیات دنیوی مشتاق یاری وی بودند، دوباره زنده کند تا رجعت کنند.(احی الموتی باذن الله) 📝جواد گلی 🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴سلسله نشست های نسبت علم با الهیات و فلسفه 🔺نشست اول: بررسی نسبت مبانی فلسفی علم جدید با الهیات اسلامی 🎙با حضور: ✍️دبیرجلسه: 📅زمان: یکشنبه ۱۴۰۱/۱۲/۲۱ ⏰ساعت: ۱۹:۰۰ 🏢قم، چهار راه شهداء، ساختمان معاونت فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات، طبقه منفی1 💠مجری:کمیته مقابله با الحاد دفتر تبلیغات اسلامی با همکاری موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه ها و پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 رهبر سیاه پوستان مسلمان آمریکا: 90 میلیون ایرانی اعتقاد دارند مهدی می آید و حاضرند برایش جان دهند. مردم جذابی هستند نه ؟ دلتان نمی خواهد مثل آنها باشید؟ 🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
رهبر انقلاب سال ۱۴۰۲ را سال «مهار تورم، رشد تولید» نامگذاری کردند
☑️🔸 کتاب «ملاک های هویت شخصی از منظر اندیشمندان اسلامی و غربی» با روش تحلیلی ـ انتقادی در پی یافتن پاسخی صحیح به ملاک هویت شخصی است؛ 🔸 ملاکی که در حلّ مسائلی چون حیات پس از مرگ، جزا و کیفرهای حقوقی و مسئولیت های اخلاقی نقش بسیار زیادی دارد. 🟡 مسئله این است که به چه ملاکی انسانِ در زمان ب همان انسانِ در زمان الف است. 🔵 در این رابطه به صورت کلی ملاک های نفس، بدن، بدن لطیف و حافظه از سوی فلاسفه ذهن مطرح شده است. هر یک از این ملاک‌ها خود، تقریرهای مختلفی دارند. 🟢 لازم به ذکر است که این تحقیق به دنبال ملاک هستی شناختی است نه ملاک روان شناختی. 🟠 پس از بررسی و ارزیابی ملاک ها به دست می آید که تنها، ملاک نفس است که با تقریر حرکت جوهری غیرامتدادی می تواند ملاک صحیح هویت شخصی باشد. 📝 نویسنده: حجت الاسلام دکتر سیدمحمد قاضوی؛ فارغ التحصیل ارشد رشته فلسفه دین موسسه امام 🖨 انتشارات سپهر حکمت 🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ⁉️چرا با وجود آیه «لا اکراه فی الدین...» در قرآن؛ عمل به احکام دینی اجباری است؟ 🌐 مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات (حوزه‌های علمیه) 🆔@meshkatnoor
📚 تجرد نفس 🖊 نوشته حجت الاسلام و المسلمین آقای مصطفی ایزدی یزدان آبادی مبحث تجرد نفس يکي از مباحث مهم در فلسفه است که در طول تاريخ همواره موافقان و مخالفاني داشته است. در فلسفة اسلامی و غربی گروهي همچون ابن سینا، ملاصدرا، آگوستین، دکارت و... معتقد به تجرد نفس هستند. در مقابل، فیزيکالیست‌ها در فلسفة ذهن معتقدند انسان چیزی جز بدن مادی نیست. این کتاب تلاش می‌کند از طریق مبانی فلسفة اسلامی از تجرد نفس دربرابر انتقادات فیزکالیست‌های غربی دفاع کند. 👈🏻 مشاهده و تهیه 💠 کانال و سایت مؤسسه‌ امام خمینی(ره) 🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir ☎️ 02532113627
🌸 از درگاه خدای متعال عاجزانه، خاضعانه و متذللانه درخواست می‌کنيم که عيدی ما را [در این سال نو] تعجيل در ظهور ولی‌عصر ارواحنا فداه قرار بدهد، سايه‌ی مقام معظم رهبری را بر سر مستدام بدارد، و همه‌ی ما را در راه انجام وظايفمان موفق بدارد. ۱۳۹۰/۱۲/۲۶ 🆔@meshkatnoor
🔆 جریان شناسی مواجهه با مسئله بی حجابی در کشور ✅ در شرايط کنونی ، در مواجهه با مسئله عفاف و حجاب سه رويکرد وجود دارد: 🔴 الف) لغو حجاب قانونی و اختياری کردن حجاب: عده‌ای معتقدند در حال حاضر، نظر بسياری از مردم اين است که [التزام اجتماعی] به حجاب لازم نيست و مايل نيستند حجاب داشته باشند لذا بهتر است حجاب، امری اختياری و بدون الزام قانونس باشد. ولی از آن‌جا که "حجاب [شرعی]" حد پوشش در حريم اجتماع است ، در صورت رها سازی پوشش و برداشتن حدود قانونی آن، طبيعی است که هيچ حدی برای پوشش نمی‌توان تصور کرد و بدپوششی تا برهنگی و ارتباطات نامشروع علنی و ناهنجاري های پيرامون آن پيش خواهد رفت و به تدريج در ادامه عادی سازی ، از بين رفتن حريم عفت و حيا در جامعه، پويش هم‌جنس‌گرايی و هم‌آغوشی و... راه‌اندازی خواهد شد. در نتيجه با لغو حجاب قانونی نه تنها مشکل رفع نمی‌شود بلکه در مسائل نازل اخلاقی و حادتر، در ابعاد گسترده‌تری ، مشکل تشديد خواهد شد. اما اکثريت جامعه بر اساس فطرت انسانی خود چنين وضعيتی را نمی‌پسندند و از اين رو حتی در کشورهای مختلف دنيا نيز برای پوشش، قوانين مختلفی وضع شده است. 🔴 ب) سکوت و حفظ وضع موجود : عده‌ای ديگر معتقدند مسئله حجاب و لزوم حد پوشش در حريم اجتماع، به دلايل مختلف مانند: شرايط بحرانی کشور و وجود انبوه مشکلات اقتصادی و... جزء اولويت‌های نظام نبوده و در حال حاضر مطرح نمودن مسئله عفاف و حجاب به مصلحت کشور نمی‌باشد. اين گروه معتقدند در شرايطی که مردم از مسائل اقتصادی رنج می‌برند ، نبايد مردم را عصبانی و ناراحت کرد بلکه بايد فعلاً از کنار اين مسئله عبور و صرفاً به رهنمودها و کارهای فرهنگی اکتفاء کرد. اين درحالی است که با چنين رويکردی ، بيش از چهل سال بعد از انقلاب بدون برنامه در دولت‌های مختلف نسبت به مسئله عفاف و حجاب ، تغافل و تساهل شده است و صرفاً در حد برگزاری جلسات و بعضا تصميمات مقطعیِ کم‌فايده و يا مضر ، خصوصا توسط مديران دولتی اکتفا شده است و در عين حال مرتبا شعارهای زيبا و تکراری سر داده شد. شعارهايی مانند: ☝️ اول کار فرهنگی ، ريشه‌ای ، اصولی ☝️ اول حل مشکلات اقتصادی ☝️ اول مقابله با اختلاس و رانت و... ☝️ اول حل مشکل ازدواج، مسکن، اشتغال و... ⚠️❗️با اول و دوم کردن بيش از چهل سال است که حل اين مسئله بدون نتيجه باقی مانده و مرتبا اين شعارهای بی پشتوانه تکرار مي‌شوند. اين در حالی است که سال به سال وضعيت عفاف و حجاب در جامعه بحرانی و حادتر می‌شود. 🚫 پذيرش و امضاء شکست بعد از گذشت اين‌ همه سال، از رويکرد اول بسی نامناسب‌ تر و خطرناک‌ تر است زيرا در رويکرد اول ، نظام فرضاً خود تصميم می‌گيرد مسئله حجاب را رها سازی کند ولی در رويکرد دوم مجبور به شکست می‌شود. 🅾️ در مقابل اين انفعال، دشمن مسئله ترويج بی‌حجابی و بی عفتی را در اولويت قرار داده است و احساس می‌کند در سايه بی‌تفاوتی و غفلت مسئولين تصميم ساز و با هجوم همه جانبه و برنامه‌ ريزی شده می‌تواند در اين تهاجم فرهنگی موفق و پيروز شود. 🚫متاسفانه در اين فرصت سوزی ، روز به روز وضع اخلاقی جامعه ، نابسامان‌تر می‌ شود و هر از چندی شاهد جريحه‌ دار نمودن عفت عمومی با حريم شکنی های جديد خواهيم بود. لذا اگر وضعيت به همين منوال، بلا تکليف رها شود، در نهايت جمهوری اسلامی در انفعال کامل‼️ نسبت به حل مسئله عفاف و حجاب ، مجبور به پذيرش شکست خواهد شد و به تبع کشور با شتاب بيشتری به سمت پيش خواهد رفت. 🔴 ج) حل مسئله با ارائه برنامه و طرح جامع : چنانچه بپذيريم 🔸اولا: دو رويکرد پيشين راه‌گشا نبوده و 🔸 ثانيا: برای اين معضل اجتماعی راه حل وجود دارد و در عين حال نااميدی از حل مسئله پیدا نشده باشد در نتيجه بايد طرحی جامع و قابل اجراء در خصوص عفاف و حجاب ارائه شود تا کشور و کيان خانواده از اين تهديد عيان به سلامت گذر کند. ✅ در واقع بهترين رويکرد ، به جاي بی‌تفاوتی و پاک کردن صورت مسئله و يا ارائه نظرات شعاری، سطحی و احساسی که در دراز مدت ضررش بيش‌تر از فايده آن براي جامعه است، تبديل اين مسئله طی فرا‌يندی هوشمندانه و دقيق در کوتاه مدت و بلند مدت به مسئله‌ای در سطح مسئوليت‌های اجتماعی و ارتقاء عفاف و حجاب در اجتماع بدون تنش و بحران می‌باشد. در همين راستا، ستاد امر به معروف و نهی از منکر بنا به وظيفه ذاتی و قانونی خود «طرح جامع و نقشه راه عفاف و حجاب» را تدوين و ارائه کرده است و با جمع آوري گسترده نظرات و پيشنهادات صاحب نظران، آن را کامل نموده تا در عين جهاد تبيين مسئله عفاف و حجاب و رفع ابهامات و اشکالات، بتواند طرحي جامع و کاربردي و مستمر را به مرحله اجرا درآورد. 📎دانلود طرح جامع عفاف و حجاب 📚 برگرفته از طرح جامع عفاف و حجاب ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور
12.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📡 دفتر ارتباطات فرهنگی مؤسسه‌ آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار می‌کند: 🗂 ویژه برنامه ماه مبارک رمضان 👇 📣 با حضور کارشناسان معارف دینی ⏰ هر شب در ماه مبارک رمضان ساعت ۲۳:۰۰ 🔶 نشانی‌های ورود به جلسه👇 🌐http://dpfqom.iki.ac.ir/live 🌐https://heyatonline.ir/kanoon.tolloe 🆔 @difqom 💠 کانال و سایت مؤسسه‌ امام خمینی(ره) 🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir ☎️ 02532113627
⚡️صف آرایی دو انتشارات برای سنجش عیار مقاصد الشریعه ✍️ به قلم: سید علی بطحائی ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 💠 گزافه نیست اگر زمستان سرد و برفی ۱۴۰۱ قم، برای بررسی ایده «فقه المقاصد» را یک فصل داغ علمی تابستانی نامید. از طرفی انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب در اواسط بهمن خبر از انتشار کتاب «رویکرد تعلیل مداری در اجتهاد» نوشته حجه الاسلام والمسلمین سیّد ابوالحسن نواب ریاست دانشگاه ادیان و مذاهب را رسانه ای و از سویی در اواخر بهمن انتشارات مرکز فقهی ائمه اطهار (علیهم السلام) درس گفتارهای مدرس بلندپایه سطوح عالی حوزه علمیه قم استاد محمد جواد فاضل لنکرانی را با عنوان «نگاهی به فقه المقاصد» را روانه بازار نشر کرد. 💠 استاد محمدجواد فاضل لنکرانی بر آن است که مقاصدیون در کشف تعداد ملاکات دچار تزلزل هستند و خلط مبحث در ارائه ملاکات احکام وجود دارد. همچنین در بررسی ملاکات احکام، با ملاکات دین در مواردی تعارض وجود دارد. عدم وجود دلیل معتبر از قرآن و حدیث دال بر مشروعیت مقاصد الشریعه از موانع جدی مراجعه به فقه المقاصد است. از آن سو استاد سید ابوالحسن نواب بر آن است که در فقه امامیه عناوینی مانند علل الشرایع، حکمت احکام، ملاکات شریعت، تنقیح مناط و... وجود دارد و فقها می توانند با استفاده از ظرفیت بلااستفاده از این مجوزهای شرعی، راهکارهای جدید فقهی را پیش روی مکلفین قرار دهند و تاکنون از این پتانسیل مشروعِ مغفول استفاده کافی نشده است. اهمّیت مقاصد الشریعه تا جایی است که حتّی برخی از بزرگان جهان اسلام در صورت تعارض مقاصد با آیات الهی و روایات، مقاصد را مقدّم دانسته اند. 🔸به مناسبت انتشار این دو اثر در زمستان جاری، در یادداشت پیش رو به معرفی کتاب «نگاهی به فقه المقاصد» و نگاهی به نقدهای وارده بر نظریه مقاصد الشریعه استاد فاضل لنکرانی خواهیم داشت. 🔹مصنف در فصل اول، نخستین جرقه تاریخی فقه المقاصد را در کتاب «البرهان فی اصول الفقه» امام الحرمین جوینی متکلم اشعری و فقیه شافعی (متوفی ۴۸۷قمری) ردگیری می کند. از نظر تاریخی، دفتر فقه المقاصد جوینی با اذن حاکم بر دریافت وجوهی غیر از زکات و مالیات متعارف در دوران عسر کشورداری باز شده است. 🔸مطالعه موردی (Case study) در بخش بعدی این کتاب تقریر شده است. ملاک های عدم قتل منافق شهیر مدینه «عبدالله بن اُبَیّ معروف به ابن‌سَلول» توسط رسول خدا (صلی الله علیه وآله و سلم) و بررسی علل تحریم خمر وقمار و ارتباط آن با عدوات منصوص در قرآن و ... از نمونه هایی هستند که در این کتاب بررسی شده اند. 1️⃣ مطالعه کامل یادداشت معرفی کتاب «نگاهی به فقه المقاصد» ⬅️↙️ yun.ir/gzcub3 2️⃣ مطالعه کامل یادداشت معرفی کتاب «رویکرد تعلیل مداری در اجتهاد» ⬅️↙️ yun.ir/m0s41c 🏷 🆔@meshkatnoor
📚 بررسی نظام اعتقادی وهابیت، محمد حسین فاریاب، انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، بهمن ۱۴۰۱، ۴۲۱صفحه، ۱۶۸هزارتومان 📚 یکی از آسیب های مهم وهابیت پژوهی در ایران، پربرگ بودن انتشارات و اندک بودن اطلاعات در مورد آنهاست. امروزه وهابیت پژوهی در ایران، بسان کاریکاتوری ناهمگن شده است که از طرفی خداشناسی وهابیت بزرگ و از سویی شناخت هستی شناسی، شناخت شناسی، زن شناسی و اجتماع شناسی آنها کوچک شمرده شده است. از آن بدتر که شناخت ما از وهابیت در نسل اول و دوم وهابیت محدود شده و با وهابیت معاصر میانه ای نداریم. 📚 عدم ورود به نقد منظومه وار از مجموعه آراء وهابیت، چالش دیگر سلفی پژوهی در ایران است. 📚 کتاب «بررسی نظام اعتقادی وهابیان» را نمی توان بهترین کتاب در معرفی و نقد وهابيان دانست؛ ولی به نظر می رسد قابل قبولترین کتاب در حوزه ارزیابی اندیشه اعتقادی آنها باشد؛ چرا که عمده تلاش پژوهشگران فعلی، معطوف به بررسی اندیشه های توحيدی این جریان متمرکز شده است و بررسی و نقد دیگر اندیشه های اعتقادی وهابیان توجهی نشده است. 📚 از دیگر امتیازات این کتاب این است که باید پذیرفت وهابيت نيز مانند هر مکتب فکری، تطوراتی به خود دیده است و تطورات وهابیت را نمی توان نادیده گرفت و این مهم بر پژوهشگران واجب می سازد تا نگاهی جامع تر به دیدگاه های آنها در ادوار تاریخی وهابیت داشته باشند. 📚 در این کتاب، کوشش شده نظریات وهابيان را به طور مستقيم از منابع قدیم و جدید خودشان استخراج شود. مؤلف پس از گذری بر تاریخچه شکل گيری وهابيت و آشنایی با بزرگان آنها به معرفی پيشوایان فکری آنها در دوران معاصر پرداخته است. 📚 در فصل دوم، تبيين و بررسی منابع فکری آنها معرفی شده است. فصل سوم به معرفی و نقد دیدگاههای آنها در محور خداشناسی اختصاص دارد و در این قسمت ضمن تبيين ادلة عقلی آنها بر وجود خدا، انواع توحيد و تقسيم صفات الهی درباره این نظریات داوری شده است. 📚 فصل چهارم به نظریات وهابيان در حوزه راهنماشناسی، نبوت و امامت اختصاص یافته است. در فصل پنجم نيز به مسئله مهم انسان شناسی پرداخته است. دیدگاه آنها را درباره وجود روح، چيستی انسان و کرامت او و نيز جایگاه زن در واپسین فصل این کتاب تبیین و بررسی شده است. 📚 حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد حسین فاریاب عضو هیات علمی گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام می باشند . 🆔@meshkatnoor