eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
781 ویدیو
283 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸سلسله نشست های نسبت علم با الهیات و فلسفه 🔴 نشست دوم: الهیات طبیعی و و براهین اثبات خداوند بر پایه شواهد تجربی 🎙با حضور حجج اسلام آقایان: ✍️دبیر علمی جلسه: 📅زمان: پنجشنبه 1402/03/18 ⏰ساعت: 10:00 🏢مکان: قم، چهار راه شهداء، ابتدای خیابان معلم، سالن الغدیر (جنب بوستان کتاب)، طبقه منفی2 💠مجری:ستاد مقابله با الحاد 🛎 تذکر: با توجه به محدودیت مکان برگزاری، افرادی که مایل هستند در این نشست شرکت کنند، حتما کلمه «نشست دوم» را به همراه نام خود، به آیدی @haghjoo1 ارسال نمایند. 🆔@meshkatnoor
نقد علمی بیانات آقای علوی بروجردی در مورد بهائیت.mp3
15.03M
🌀 بیانات استاد نجم الدین طبسی در نقد علمی استاد علوی بروجردی درباره بهائیت 🎙 این فقه و فقاهت نیست ❓[آقای علوی بروجردی!] شما بهائیت -که اکثرا جاسوس اسرائیل هستند و قبح بی‌حجابی و فساد و افساد را ترویج می‌دهند- را با ایزدی‌ها مقایسه می‌کنید؟ شما کسانی که مورد ظلم داعش قرار گرفتند را با افرادی مقایسه می‌کنید که خودشان داعش هستند؟ ✅ خدا رحمت کند آیت الله العظمی بروجردی فقیه علی الاطلاق، فتوای قطع ارتباط و تحریم بهائیان از ایشان است. ♨️ من مطمئنم سبق لسان شده و [آقای علوی بروجردی] برمی‌گردند و از مردم می‌کنند. این مسأله‌ای نیست که قابل تحمل باشد. ❓[آقای علوی] شما به قرآن اعتراض دارید؟ مخاطب «کالانعام بل هم أضل» یا «کمثل الحمار» چه کسانی هستند؟ شما به پیامبر که آنگونه با بنی قریظه برخورد کردند اعتراض دارید! 🔺 آن روز که قدرتی نداشتند جد بزرگوار شما موضع گرفت؛ امروز که تا دندان مسلح‌اند و یاد می‌دهند چگونه با مسلمین بجنگند؛ حرف از حقوق این‌ها می‌زنید؟ 🔺 تو را به خدا همان‌قدر که برای بهائیان دل می‌سوزانید یک مقدار برای مذهبی‌ها دل بسوزانید. ⁉️ کی ما به اینها توهین کردیم؟ نکند منظور شما توهین به رژیم جعلی است؟ ♨️ فقهی که یاد گرفتیم این نیست؛ فقه نجف و قم این نیست. این مواضع سر از در می‌آورد. 🆔@meshkatnoor
هدایت شده از ديانت و عقلانيت
حجاب اجباری .pdf
1.26M
👈کتاب با رویکرد کاری از مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی است. 👈پربسامدترین حجاب و جواب‌های روشن و شفاف را در کتاب با رویکرد شبهات ببیینید. 🆔@mjafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تیزر برگزاری همایش بین‌المللی علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه محمدتقی مصباح یزدی(ره) 🗓 زمان برگزاری: 25 و 26 خرداد ماه 1402 جهت دریافت فایل با کیفیت با دبیرخانه همایش تماس حاصل فرمایید ☎️ 025-32113456 ✅ پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی(ره) 🌐 https://mesbahyazdi.ir ✅ کانال اطلاع‌رسانی آثار علامه مصباح(ره) 🔰 @mesbahyazdi_ir ✅ انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و انتشار آثار حضرت علامه مصباح(ره) 🌐 https://eshop.iki.ac.ir/shop/7 🔷 سایت همایش بین‌المللی علوم انسانی در اندیشه علامه مصباح(ره) 🌐 www.ihsam.iki.ac.ir 🔷 کانال همایش در ایتا، سروش و بله 🔰 @ihsam_ir 💠 کانال و سایت مؤسسه‌ امام خمینی(ره) 🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir ☎️ 02532113627
🔸سلسله نشست های نسبت علم با الهیات و فلسفه 🔴 نشست سوم: بررسی ارتباط و امکان اثرگذاری علوم تجربی بر فلسفه و الهیات 🎙با حضور حجج اسلام آقایان: ✍️دبیر علمی جلسه: 📅زمان: پنجشنبه 1402/03/25 ⏰ساعت: 10:00 🏢مکان: قم، چهار راه شهداء، ابتدای خیابان معلم، سالن الغدیر (جنب بوستان کتاب)، طبقه منفی2 💠مجری:ستاد مقابله با الحاد 🛎 تذکر: با توجه به محدودیت مکان برگزاری و رعایت حق علاقه‌مندان به این نشست، تنها افرادی که مایل هستند به صورت قطعی در این نشست شرکت کنند، کلمه «نشست سوم» را به همراه نام خود، به آیدی @haghjoo1 ارسال نمایند تا برای ایشان صندلی رزرو شود. 🆔@meshkatnoor
✅ مرکز آموزش‌های کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی برگزار می‌کند. 🔰 دوره حضوری نقد و بررسی الحاد معاصر 🔸 باتدریس: جناب دکتر دانشور نیلو جناب دکتر علی شهبازی حجت الاسلام والمسلمین طباطبایی جناب دکتر مرصعی جناب دکتر نیما نریمانی جناب دکتر میثم توکلی بینا 🔹 روزهای برگزاری: سه‌شنبه‌ها و چهارشنبه‌ها (ساعت 16 الی 19) پنجشنبه‌ها (ساعت 8:30 الی 12) 🗓 مهلت ثبت نام از 21 خرداد 1402 لغایت 29 خرداد 1402 🔸 شروع دوره از 30 خرداد 1402 🏫 قم، خیابان دورشهر، کوچه یک، مرکز آموزش‌های کاربردی 🔻 ثبت نام و آشنایی بیشتر با سرفصل‌ها و اساتید در سایت مرکز آموزش‌های کاربردی 🌐 El.balagh.ir ارتباط با ادمین 👇 📱 @admin_el ☎️ 02531156361 🔹🔹🔹🔹🔹🔹 ✔️ مرکز آموزش های کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی 💠 https://eitaa.com/joinchat/315686930C4d8d228136
✅ برنامه کمیسیون فلسفه همایش بین‌المللی علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه محمدتقی مصباح یزدی (ره) 🗓 پنج‌شنبه 1402/3/25 🌐 کانال و سایت مؤسسه‌ امام خمینی(ره) 🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir 🌐 https://iki.ac.ir ☎️ 02532113627
✅ برنامه کمیسیون فلسفه همایش بین‌المللی علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه محمدتقی مصباح یزدی (ره) 🗓 جمعه 1402/3/26 🌐 کانال و سایت مؤسسه‌ امام خمینی(ره) 🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir 🌐 https://iki.ac.ir ☎️ 02532113627
✅ برنامه کمیسیون کلام و فلسفه دین همایش بین‌المللی علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه محمدتقی مصباح یزدی (ره) 🗓 جمعه 1402/3/26 🌐 کانال و سایت مؤسسه‌ امام خمینی(ره) 🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir 🌐 https://iki.ac.ir ☎️ 02532113627
💠 سؤال: چرا طبق قرآن کریم بدیها و شروری که نصیب انسان می‌شود مربوط به خودش است و نباید آنها را به خداوند متعال نسبت داد؟ 🔷 پاسخ: در قرآن مجید آمده است: مَّا أَصَابَكَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ وَمَا أَصَابَكَ مِن سَيِّئَةٍ فَمِن نَّفْسِكَ (نساء، ۷۹) وَمَا أَصَابَكُم مِّن مُّصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ وَ يَعْفُو عَن كَثِيرٍ (شوری، ۳۰) 🔷 اینکه تمام خوبیها و حسنات از خداست روشن است؛ چرا که خداوند متعال کامل مطلق و سرچشه و سرمنشأ تمام کمالات است. هر خیر و خوبی که بخواهد نصیب انسان بشود حتما خدا باید بخواهد و توفیق آن را بدهد. البته اختیار انسان و انجام اعمال صالح در کسب این توفیق بسیار مؤثر است. در واقع تمام خوبیها را خدا ایجاد می‌کند. 🔷 اما بدیها و شرور امر وجودی نیستند تا نیاز به خلق و ایجاد از سوی خدا داشته باشند؛ یعنی نبودن و نداشتن چیزی هستند و نبودن نیاز به خلق ندارد. مثل سرما که نبود گرما، تاریکی که نبود نور، جنگ که نبود صلح و فقر که نبود نعمت است. 🔷 البته همین نبودن و نداشتن بستگی به ظرفیت و استعداد و قابلیت افراد دارد. یعنی رحمت و نعمت خدا دائم در حال سرازیر شدن به سوی مخلوقات است اما هر کس به اندازه‌ی استحقاق و شایستگی خودش آن را دریافت می‌کند. خداوند به علم بی‌کران خودش میزان ظرفیت و شایستگی افراد را تشخیص می‌دهد. 🔷 دخالت اختیار و اراده‌ی آزاد انسان هم قابل انکار نیست. یعنی نفس با سوء استفاده از اختیارش و انجام اعمال نادرست و بد شر را به سوی انسان می‌کشاند. نیّتهای پاک و اعمال صالح در کسب نعمت و رحمت الهی دخالت دارد و نیّتهای بد و اعمال زشت نیز باعث از دست دادن رحمت و نعمت پروردگار می‌گردد. در واقع نبودن رحمت و نعمت الهی به خاطر اعمال اشتباه و بد گذشته است. یعنی به نوعی کیفر و مجازات اعمال بد، و به خاطر ترک واجبات و گناهان بشر است. 🔷 در پایان باید بگوییم که: گاهی فقر و مشکلات برای آزمایش و ارتقاء درجات مؤمنین و کسب جایگاه و مقامات اخروی است. گاهی به خاطر کارهای اشتباه خود، دیگران یا دولت است. مثلا تنبلی و کار نکردن، ظلم مردم به هم، ضعف مدیریت دولت و ... گاهی فقر و گرفتاریها برای تنبیه و بازگشت و توبه‌ی انسان از گناهان و مسیری اشتباهی است که در زندگی رفته است. گاهی برای ساخته شدن، صبور شدن و پرورش انسان و کامل‌تر شدن بشر است. گاهی فقر و گرفتاری برای غیرمومن عذاب است. گاهی ثروت و رفاه نوعی عذاب و برای گرفتار شدن و افزایش عذاب اخروی فرد است. ✍️داود اسفندیاری؛ دکترای کلام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🆔@meshkatnoor
هدایت شده از ديانت و عقلانيت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍️ محمد جعفری 💠 یکی از موضوعاتی که همواره مورد بحث بوده است، این است که آیا می توان از دین دفاع علمی نمود یا خیر؟ یعنی آیا می شود از دستاوردهای علمی در توجیه و توضیح باورها و احکام دینی استفاده نمود؟ 🔷 بدیهی است که نمی توان دین را به علم تجربی گره زد زیرا دامنه و درک علم فقط در حوزه محسوسات است و بس و لذا علم نمی تواند به همه مصالح و مفاسد احکام اشراف پیدا نماید. 🔷 اما با توجه به رابطه مکملیت و هم افزایی که بین علم و دین قائلیم، قطعا علم می تواند به پاره ای از حکمتهای احکام و نه فلسفه قطعی آنها دست پیدا نماید. 🔷 در کلیپ فوق، اشارتی علمی به علت حرمت گوشت خوک و حلال بودن گوشت حیوانات اهلی شده که دیدن آن خالی از لطف نیست. 🆔@mjafari_ir
💡💡 امتداد اندیشه در مسایل هوش مصنوعی ✳️به مناسبت برگزاری همایش بین‌المللی علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه محمدتقی مصباح یزدی(ره) 🌐به تازگی یونسکو به عنوان بازوی فرهنگی سازمان ملل سند اخلاقی را در حوزه اخلاق هوش مصنوعی تصویب کرده است. ⚠️در توصیه نامه اخلاق هوش مصنوعی یونسکو،‌ یک‌سری ارزشها و باید و نبایدهای اخلاقی تصویب شده که می بایست کشورهای عضو – از جمله ایران-، در جوامع خود بنابر این ارزشها، توسعه هوش مصنوعی را اجرایی کنند. ❗️❓از این رو می بایست روشن شود ارزشهای اخلاقی این سند مبتنی بر کدام مکتب فلسفه اخلاقی استوار است؟ آیا مبانی و ارزشهای اخلاقی این سند مبتنی بر مکاتب واقع گرایی است یا غیر واقع‌گرایی؟ ✅آیا مبانی اخلاق هوش مصنوعی یونسکو با اصول اخلاقی اسلام و دیدگاه فیلسوفان اسلامی همچون آیت الله مصباح یزدی سازگاری دارد یا نه؟ ✅بنابر اندیشه کمال گرایی قرب الهی آیت الله مصباح یزدی در فلسفه اخلاق، چه نظریه ای را می توان درباره اخلاق هوش مصنوعی ارائه داد؟ ♻️به نظر می رسد می توان مسایل امکان تحقق هوش مصنوعی قوی و اخلاقمندی سیستم های هوشمند را بنابر مبانی حکمت متعالیه بررسی کرد. همچنین: ✅ بنابر مبانی فلسفه اخلاق آیت الله مصباح یزدی، سند اخلاق یونسکو را مورد بررسی قرار داد. ✅ و بنابر نگرش این فیلسوف اخلاق درباره هدف نهایی رفتار اخلاقی، اخلاق هوش را مصنوعی تبیین کرد... ✍️ حمید محسنی 📚منابع: مصباح یزدی، محمدتقی، فلسفه اخلاق، تحقیق و نگارش: احمدحسین شریفی، قم، انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (قدس سره)، 1391. محسنی، حیمد، و فولادی قلعه، کاظم، سازگاری یا ناسازگاری توصیه نامه ی اخلاق هوش مصنوعی یونسکو با نظریه اخلاقی اسلام، در مجموعه مقالات: نخستین کنفراس فضای سایبر دانشگاه تهران، قم، دانشکده مهندسی دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران، 1401، ص133-140. محسنی، حمید، و دیگران، «بررسی توصیه نامه اخلاقی هوش مصنوعی یونسکو و تبیین نقاط ضعف و قوت آن»، در: « نقد و تکمیل پیش نویس نهایی توصیه نامه درباره اخلاق هوش مصنوعی»، دفتر فقه معاصر، انتشارات مرکز مدیریت حوزه های علمیه، قم، 1401 🌸🌸🌸 https://eitaa.com/joinchat/2311520387Cb4166965da 🆔@meshkatnoor
✳️ علامه مصباح یزدی بنیانگذار علوم انسانی اسلامی ✅ به گزارش روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، آیت الله محسن اراکی، عضو مجلس خبرگان رهبری، ۲۵ خرداد در همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه محمدتقی مصباح یزدی(ره) به دو زبان عربی و فارسی به تبیین معنای علوم انسانی اسلامی پرداختند. 🔷 ایشان در ادامه افزودند: اسلام در تعریف علم، تعریف انسان و انسانی بودن علم با غرب تفاوت دارد. 🔷 آیت الله اراکی با انتقاد از افرادی که نقل دینی را در مقابل عقل قرار داده‌اند، اظهار داشتند: نقل غیر عقلانی در اسلام نداریم و در مبادی، مقدمات، روش، استنباط نتایج از مقدمات همگی عقلی است که در نتیجه به تعبیر دقیق‌تر داده‌هایی که به روش علمی از منابع دینی بدست می‌آید اسلامی هستند که این منابع دینی همگی مبتنی بر عقل وحیانی است. 🔷 ایشان علامه مصباح یزدی(ره) را فردی ذو ابعاد معرفی کردند و افزودند: ایشان بنیانگذار یا پدر علوم انسانی اسلامی هستند که یک مکتب جامع و فراگیر را ارائه داده‌اند. 🔷 گفتنی است؛ همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه محمدتقی مصباح یزدی(ره) در دو روز با سخنرانان داخلی و خارجی و برگزاری کمیسیون های تخصصی در مؤسسه آموزشی و پژوهشی برگزار می‌گردد. 🔰@meshkatnoor
اصلی.pptx
42.97M
✳️ پاورپوینت آثار رونمایی شده در همایش بین‌المللی علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه محمدتقی مصباح یزدی(ره) 1️⃣ برخی از آثار علامه آیت‌الله مصباح(ره) 🔹کتاب «فازهای پرواز» 🔹کتاب «هم‌اندیشی معرفت‌شناسی (جلد دوم)» 2️⃣ برخی از آثار مربوط به همایش 📒 مجموعه مصاحبه‌ها 📕 چکیده مقالات 3️⃣ برخی از محصولات مرکز پژوهشی دائرةالمعارف علوم عقلی اسلامی 🔸 اصطلاح‌نامه فلسفه حقوق 🔸 اصطلاح‌نامه فلسفه دین 🌐 کانال و سایت مؤسسه‌ امام خمینی(ره) 🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir 🌐 https://iki.ac.ir ☎️ 02532113627
برنامه کمیسیون تخصصی کلام و فلسفه دین همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه محمدتقی مصباح یزدی «ره» 📆 جمعه 26 خرداد ساعت 8:30 الی 12 📺 همزمان پخش زنده از وبسایت همایش 🌐 ihsam.iki.ac.ir 🆔 @ihsam_ir
✍️ بر اساس تعداد آثار کلامی تولید شده در هر قرن، یکی از روش‌های دوره‌بندی تاریخ علم است که کمتر مورد توجه علم قرار گرفته است. 🔹بر اساس نمودار بالا، می‌توان گفت، ناموزون‌ترین نمودار توزیع آثار علمی، مربوط به علم کلام است. 🔹بیشترین آثار کلامی تولید شده مربوط به قرون 3 تا 5 و دورۀ معاصر است. از جمله دلایل در قرون مذکور می‌توان به این موارد اشاره کرد: آغاز و سرازیر شدن سیل علیه باورهای شیعی، ظهور ، رشد علوم عقلی، آل‌بویه، ظهور فرقه‌ای در عرصه اجتماع و افزایش بین جریان های فکری. 🔹در قرن اخیر اما شاهد و افزایش چشم‌گیر تدوین آثار کلامی با رویکردهای متفاوت هستیم، که مهم‌ترین دلیل آن مواجهه با و علم و و و ناشی از آن است. 🔹اما از قرن 6 تا 14 به استثنای قرن 8 و 11، به دلیل رقابت و ادغام کلام در فلسفه، کمرنگ شدن با و همچنین زمینه‌های نامناسب سیاسی با حضور مغول بوده است. 👈نکته: تحولات علم کلام، علوم متعددی چون ، ، و را تحت تاثیر قرار می‌دهد. و برخی از علوم مثل فقه بدون تحول در علم کلام امکان‌پذیر نخواهد بود. ✍️ حجت الاسلام دکتر قاسم ابراهيمي پور عضو هيات علمي گروه جامعه شناسي موسسه امام خميني ره https://eitaa.com/ghebrahimipour
🔸سلسله نشست های نسبت علم با الهیات و فلسفه 🔴 نشست چهارم : «فاعلیت عام خداوند و طبیعت» 🎙با حضور حجج اسلام آقایان: ✍️دبیر علمی جلسه: 📅زمان: پنجشنبه 1402/04/01 ⏰ساعت: 10:00 🏢مکان: قم، چهار راه شهداء، ابتدای خیابان معلم، سالن الغدیر (جنب بوستان کتاب)، طبقه منفی2 💠مجری:ستاد مقابله با الحاد 🛎 تذکر: با توجه به محدودیت مکان برگزاری و رعایت حق علاقه‌مندان به این نشست، افرادی که مایل هستند به صورت قطعی در این نشست شرکت کنند، کلمه «نشست چهارم» را به همراه نام خود، به آیدی @haghjoo1 ارسال نمایند تا برای ایشان صندلی رزرو شود. 🔰@meshkatnoor
هدایت شده از ديانت و عقلانيت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍️ محمد جعفری 🔸مقوله حقوق زن در اسلام یکی از مسائلی است که دین ستیزان همواره تلاش کرده اند که ما را در این حوزه به چالش بکشند. متاسفانه ما هم همیشه در مقام پاسخگویی و به تعبیری انفعال بوده و هستیم . با این که باید در این عرصه ما بیشتر مدعی و مطالبه گر باشیم و نسبت به تضعیف حقوق زنان در غرب و عدم توجه به تفاوتهای جسمی و روان شناختی او با مردان منتقد باشیم . جالب است که در غرب هزینه های خانواده، بین مرد و زن تقسیم می شود و زن مانند مرد موظف است به دنبال تامین هزینه های زندگی به صورت مساوی باشد. 🔸در فیلم فوق وقتی زنان غربی از لزوم تامین هزینه های خانواده توسط مرد در نگرش اسلامی ، مطلع می شوند حقیقتا از این که اسلام ظرفیتها و توان روحی ، جسمی و روانی زن را کاملا ملاحظه نموده است، شگفت زده می شوند. لازم است برای جوانهایمان این حقایق دینی را آشکار نماییم تا به عقلانیت دین بیشتر پی ببرند. 🔸 خداوند رحمت نماید استاد عزیزمان حضرت آیت الله مصباح یزدی را که در دانشگاه بوینوس آیرس آرژانتین در مورد حقوق زن در اسلام در سالنی که مملو از اساتید و دانشجویان بود، سخنرانی نمودند و بعد از اتمام جلسه ، کل حضار بلند می شوند و چند دقیقه به صورت ممتد دست می زنند و برخی خانمها با حضور نزد ایشان ، اشک شوق می ریزند. این است حقیقت معارف دین الهی. 🆔@mjafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیت الله مکارم شیرازی.mp3
14.29M
📌واکنش آیت الله مکارم شیرازی در مورد اظهارات اخیر جناب آقای علوی بروجردی 1️⃣ به ایشان توصیه می‌کنم یک دوره تاریخچه پیدایش بهائیت را مطالعه کنند 2️⃣ یکی از آقایان محترم اظهار داشتند که باید بهائیان را مثل سایر مذاهب به رسمیت بشناسیم مثل یک اقلیت مذهبی. ولی تاریخ بهائیت نشان می‌دهد که به هیچ وجه، نه اقلیت مذهبی هستند؛ نه نحله‌اند بلکه رسماً یک گروه سیاسی و گاه جاسوسی هستند. بهائیت یک بازی سیاسی است مثل دیگر بازی‌های سیاسی. 3️⃣ بهائیت به دست [روس] و انگلیس پیدا شده و در دامن آمریکا پرورش یافته و امروز آمریکا مدافع آنان است. 🔰@meshkatnoor
مطهری ۲_1.mp3
8.93M
| 🔰 حکمتانه | شماره 107 📻 علت مخالفت شهید مطهری با شریعتی ( به مناسبت سالگرد وفات دکتر شریعتی) 🔹یکی از وجوه مشترک شهید مطهری و دکتر شریعتی این بود که هر دو مضاف بر خطابه و سخنرانی؛ با نوشتن کتاب در تبیین هر چه بهتر ایدئولوژی اسلامی تلاش می‌کردند اما مهمترین اختلافاتشان در نوع نگرش به اسلام و عمق مبانی فکری بود که اندک اندک بین آن دو فاصله انداخته و نهایتا به شکاف عمیق منجر شد. 🔻شما را دعوت به شنیدن این پادکست می‌کنیم. 📽کاری از تیم تولید فکرت 🌐 وبگاه| ایتا | روبیکا | تلگرام |اینستاگرام 🔰@meshkatnoor
حجت الاسلام دکتر ساجدی استاد تمام گروه کلام و فلسفه دين مؤسسه امام خمینی : (پرواز با دو بال عقل و قلب): 1️⃣ بال قلب: • (100) قسمت • (54) قسمت • (9) قسمت • (9) قسمت • با نگاهي به (18 قسمت) • (علل دين گريزي و راههاي دين گرايي) (46) قسمت • (5 قسمت) • (47) قسمت • در (7) قسمت • (4) قسمت • ريشه هاي در جوانان (2) قسمت • (3) قسمت (11) قسمت (3) قسمت 2️⃣ بال عقل: • پاسخ به در شبکه جهانی ولایت (20 قسمت) • در (11 قسمت) فلسفه دين (در غرب و اسلام): • (14 قسمت) • (متني) (10 قسمت) • (صوتي) (37 قسمت) • (مروري اجمالي در 2 ساعت) (5 قسمت) • نقد ديدگاه : در قرآن • درس (16 قسمت) • به شبهات برهان نظم (24 قسمت) • : ، پاچه خواري خدا و حقارت آميز است. (پاسخ در 2 قسمت) • : اثبات نفس مجرد (بررسی فیزیکالیسم ناتقلیل گرا) (10 قسمت) • : شواهد تجربي (5 قسمت) • (3) قسمت • (3 قسمت) • نقد سخنان كرونايي آيه الله (6 قسمت) • : انسان مدرن نيازي به دين ندارد. (3 قسمت) • : انكار آسماني بودن قرآن () (26 قسمت) • نفي (3 قسمت) • چرا ؟ (8 قسمت) • ﭼﺮﺍ ﺩﺭ ﺍﺳﻼﻡ ﺑﺎ ﻣﺮﺩ ﻧﺎﻣﺤﺮﻡ ﺣﺮﺍﻡ ﺍﺳﺖ؟ • چرا ؟ 3️⃣ : • (معرفي سيرهاي مطالعاتي، فايلهاي كتب و مقالات، و ....) • فايل يا ابوالفضل ساجدی • از نگاه بيگانگان ♦️با زدن روي سطر داراي هشتك مي توانيد متن مورد نظر را بيابيد. آدرس كانال:👇🏼 🆔https://eitaa.com/sajedi_ir
بررسی تطبیقی دیدگاه «استمرار روانی» و «جوهر غیرفیزیکی» در باب این‌همانی شخصی.pdf
344.7K
📘بخوانید | مقاله علمی "بررسی تطبیقی دیدگاه «استمرار روانی» و «جوهر غیرفیزیکی» در باب این‌همانی شخصی" نوع مقاله : علمی - پژوهشی نویسنده: صفدر الهی راد | عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى (ره) مجله: دو فصلنامۀ علمی | پژوهشهای هستی‌شناختی | سال یازدهم، شمارۀ 22 پاییز و زمستان 1401 | ص 563-588. چکیده مقاله مسئولیت‌پذیری حقوقی و اخلاقی و همچنین جاودانگی انسان در حیات پس از مرگ و معقولیت آن مبتنی بر پذیرش «این‌همانی شخصی» است. با توجه به وجود تغییرات گوناگون در انسان، در صورتی می‌توان این­همانی شخصی» را پذیرفت که به لحاظ هستی­شناختی، حقیقتی ثابت در طول زمان را بتوان در انسان کشف کرد. از این رو، پرسش مهم از این قرار است که با توجه به وجود تغییرات گسترده در طول حیات انسان، چه ملاکی برای هویت شخصی قابل پذیرش است؟ دیدگاه­ای گوناگونی در باب ملاک«این‌همانی» وجود دارد. مقالۀ حاضر با روش تحیلی-انتقادی به تبیین و بررسی تطبیقی دو دیدگاه مهم در در باب این‌همانی، یعنی «استمرار روانی» یا «این‌همانی عرضی» و دیدگاه «جوهر غیرفیزیکی» می­پردازد. توجه به چالش های مهم هر یک از این دو دیدگاه مورد توجه جدی نوشتار حاضر خواهد بود. از آنجا که دیدگاه جناب ملاصدرا ملاک دقیقی برای این‌همانی جوهری ارائه می‌کند و هم مشکلات دیدگاه‌هایی همانند استمرار فیزیکی (به‌ویژه عرض‌پنداری من) را ندارد، با حل چالش جمع میان «این­همانی» و «حرکت جوهری نفس»، این‌همانی جوهری غیرفیزیکی دیدگاه برگزیدۀ این مقاله به حساب می‌آید. 📥 کانال بنیان (صفدر الهی راد) : ✅https://eitaa.com/joinchat/1848573997Ca2cdb11590
📢 فراخوان مقاله 🔶 دو فصلنامه علمی تخصصی «معارف حکمی جامعه» وابسته به پژوهشکده فلسفه و کلام پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهراعلیهاالسلام آماده دریافت مقالات علمی اندیشمندان این حوزه فکری ،به ویژه بانوان اهل قلم است. 🔰این نشریه به موجب ماده۱۳ قانون مطبوعات مصوبه ۱۳۶۴/۱۲/۲۸ مجلس شورای اسلامی ، پروانه انتشار خود را در زمینه فلسفه (تخصصی)، دریافت و هم اکنون درصدد دریافت رتبه علمی - پژوهشی از کمیسیون نشریات علمی حوزه است. ♦️ علاقمندان می توانند مقالات پژوهشی خود را با ثبت نام و بارگذاری در سامانه mhj.jz.ac.ir ارسال نمایند. 📞 شماره تماس:۰۲۵_۳۲۱۱۲۲۲۴ 🆔@meshkatnoor
🔹 نشست علمی ۷۲🔹 ‌ ✍مرکز کلام اسلامی و تفسیر واحد کرمانشاه برگزار می‌کند 👇 ✅ فرآیند حل مسائل کلامی و روندنمای اجتهاد در ساحت 🔸 استاد ارجمند آیت الله محمد حسین استاد محترم خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم و مؤلف بیش از ۱۰۰ اثر علمی 📆 چهارشنبه ۳۱ خردادماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۸ ◽️با ارائه گواهینامه نشست◽️ ✍به صورت مجازی 🔳 پخش زنده: https://www.skyroom.online/ch/aq2aq2/jalaseh ✍برای هماهنگی حضور، به شماره ‏۰۹۳۳۶۵۳۳۹۷۵‬‏ پیامک دهید. 🆔@meshkatnoor