eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
762 ویدیو
276 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ کمیسیون‌ اول: مفهوم شناسی معنویت های نوظهور و معنویت اسلامی ▪️موضوع: مفهوم شناسی معنویت های نوظهور و معنویت اسلامی 🗒 عناوین مقالات: ✍️ خانم سیده عالیه نقوی (نگاهی بر تصویرپردازی جنبش(عصر جدید) از مقوله معنویت) ✍️ محمدشریف عظیمی ( تمایزات معنویت دینی از معنویت های عرفی) ✍️ علی قربانی کلنکاری (بررسی تحلیلی- انتقادی نقش و جایگاه عقلانیت در باورهای ارزشی معنویت اسلامی و معنویت مدرن)/ دانشجوی دکترای فلسفه دین موسسه امام ✍️ سید محمدتقی جعفری | احمد شاکر نژاد | جواد جعفریان (تاثیر معنویت عصر جدید بر تصوف معاصر در غرب از دیدگاه مارک سجویک) ✍️ زهرا خوشنودی‌فر (تاملی بر معنویت های نوظهور در عصرجدید) 📆 زمان برگزاری: چهارشنبه 8 آذرماه 1402 از رادیو پژوهش بشنوید http://dte.bz/94j44 📁 مجری: پژوهشکده اخلاق و معنویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و قطب تعمیق ایمان و باورهای دینی 🆔@meshkatnoor
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
دومین همایش ملی معنویت‌های نوظهور و معنویت اسلامی ✅ کمیسیون‌ سوم: انسان جهان و سبک زندگی 📋 هیئت رئیسه: ▪️هادی وکیلی ▪️مهدی علیزاده ▪️محمد جعفری؛ دانشيار موسسه امام خمینی ▪️حمید رفیعی‌هنر ▪️وحید سهرابی‌فر 🗒 عناوین مقالات: ✍️ فلاحی قمی ساره | خانوم مهدیه السادات مستقیمی (مروری بر گونه‌های پدیده و توانایی دریافت نداهای فراطبیعی و فراعلمی درونی “در معنویت اسلامی و معنویت نوپدید تفکر نوین”) ✍️ سید سعیدرضا منتظری|سید محمدمهدی فرشاد ( عین القضات و معنویت؛ الگوی زیست معنوی در تمهیدات) ✍️محسن ابراهیمی (تبیین مساله معنویت در نسبت با سیر به سوی آینده) ✍️ خانوم نجمه امانی| مجتبی الهی خراسانی (معنابخشی به زندگی در مقایسه مناسک عبادی اسلام و آیین های معنوی نوپدید) ✍️ حسن غروی| خانوم محدثه مهرابی‌زاده (بررسی تحلیلی بنیان های اومانیستی معنویت مدرن بر اساس اندیشه علامه طباطبایی ره ) ✍️ محمدجواد وحیدی | امید منفردی ( دانش آموختگان رشته فلسفه دین موسسه امام) (بررسی چیستی، جایگاه و نحوه مواجهه‌ی با رنج در معنویت دینی) 🎧 از رادیو پژوهش بشنوید http://dte.bz/Ih9QR 📆 زمان برگزاری: پنج شنبه 9 آذرماه 1402 📁 مجری: پژوهشکده اخلاق و معنویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و قطب تعمیق ایمان و باورهای دینی 🆔@meshkatnoor 🆔@mjafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺آیا عمل به دستورات حاكم اسلامی مولد فرهنگ استبدادی است؟ ✅ پاسخ به شبهه آقای سلیمانی امیری (ملحد)6️⃣ 👈صوت شبهه در کلیپ زیر موجود است: https://eitaa.com/sajedi_ir/3598 🎤 حجت الاسلام و المسلمین دکتر ابوالفضل ساجدی، عضو هیئت علمی گروه کلام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔸مغالطه 🔰@Sajedi_ir 🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir
📚 الهیات مقایسه ای فرجام‌شناسی و معادشناسی ادیان منتشر شد 🖊 نوشته آقای دکتر امیر خواص، عضو هیئت علمی گروه کلام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔷 فرجام‌شناسی و معادشناسی ادیان، پژوهشی مقایسه‌ای درباره دو مسئله مهم ادیان آسمانی و غیرآسمانی است: 1️⃣ نخست، فرجام و پایان دنیا که از جمله مشتمل است بر بحث منجی آخرالزمان و حکومت پایانی جهان، 2️⃣ و دوم، معاد و سرنوشت انسان و جهان پس از مرگ و گذر از عالم دنیا. 🔶 این پژوهش مباحث مرتبط با این دو مسئله مهم را از دیدگاه شش دین با مراجعه به متون مقدس و اصلی آنها بررسی و مقایسه کرده است. 👈👈مشاهده و خرید اینترنتی 🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir
✍️ محمد جعفری 💠 روشنفکران دینی و «عقلانیت حقوق اجتماعی » 🔸 آقاى مجتهد شبسترى معتقد است که مفسِر متن ديني (‌مثل قرآن) بايدحجابِ شكلهاى مربوط به عصر گذشته را از چهره كتاب خداوند بزدايد تا بتواند پيامِ جاودانه دين را كشف كند. وى تاكيد مى‏كند كه شكلهاى ديندارى، ممكن است تفاوت پيدا كند ولى باطن ِديندارى كه همان تعلق به حقيقت متعالى است، هيچ گاه تغيير نمى‏كند. او از اين تعلقِ خاطر به حقيقت متعالى در برخى مواضع به «سلوك توحيدى» تعبير مى‏كندكه با هرگونه حيات اجتماعى و سياسى مى‏تواند خود را وفق دهد و لذا حداكثرتغييرات حقوقى و قانونى در جهت تأمين حقوق همه انسان‏ها، در جامعه اسلامی، قابل تصويب و اجراست . از نظر وى اعلاميه حقوق بشرِ موجود كاملا درراستاى سلوك توحيدى قرار مى‏گيرد. و بر اين اساس حكم قصاص و برترى مسلمانان بر غيرمسلمانان و نابرابرى حقوق زن و مرد را مقتضاى واقعيات اجتماعى و تاريخى عصرهاى گذشته دانسته و آنها را در زمان حاضر به دليل منافات با مفاد حقوق بشر، مشروع نمى‏بيند. 🔸بدیهی است که این رویکرد نه تنها با فقه اجتماعی اسلام و به تعبیر اصطلاحی فقهِ معاملات در ستیز است بلکه عملا دامنة آن به فقه عبادی هم کشیده شده و جایی برای تشّرع و رعایت آداب و مناسک دینی با حدود و ثغور تعیین شده شرعی آن نیز باقی نمی گذارد. آن چه در این رویکرد، محور و اصل است، تفکر مدرن است و بس. بر این اساس این اعلامیه حقوق بشر جهانی است که باید ملاک داوری و قضاوت درباره حقوق اسلامی قرارگیرد و هر چه که با آن اعلامیه ناسازگار افتد، غیر عقلانی است. در این جا در صدد نیستیم که در مورد مبانی عقلانی فقه اجتماعی اسلام سخن بگوییم. صرفا در این مجال، در مورد این ادعایِ پیش گفته یعنی عقلانیتِ اعلامیه حقوق بشر و غیر عقلانی بودن حقوق اسلامی، به چند نکته تامل برانگیز اکتفا می کنم: 1. آیا واقعا حقوق بشر غربی، آخرین نسخه عقلانی بشر در مورد مباحث حقوقی است ؟ اگر این گونه است چرا با خود این اعلامیه هم در بدو تصویب و هم در اجرا، مخالفتهای جدی صورت گرفته است؟ چطور در خود غرب، اندیشمندانی چند مانند مک اینتایر، اساسا این اعلامیه را نه یک ایدة مبتنی بر مبانی فلسفی قوی، بلکه یک گزینه و تنها یک برداشت از حقوق انسان می دانند؟ آقای مجتهد شبستری خود در جايى مى‏نويسد كه حقوق اسلامى، عُقلايى است در عرض ديگر حقوق جهانى است. 2. آیا صرفا عدالت را باید در برابریِ کمّی حقوق انسانها دید یا این که با توجه به ظرفیتها و مسوؤلیتهای متفاوت انسانها در جامعه، می توان از تفاوت حقوق انسانها سخن گفت و آن را عین عدالت دانست؟ تفاوت حقوق زن در برخی عرصه ها مانند دیه، ارث و برخی مسائل دیگر، دقیقا ازهمین تئوری، تبعیت می کند. نمی توان بار سنگینتری را به لحاظ مالی بر دوش مرد گذاشت و در عین حال، خسارت از بین رفتن جان او را برای خانواده وجامعه ، دقیقا برابر با زن دانست؟! تفکر مدرن دیه را قیمت جان انسان می داند و لذا تفاوت دیه زن با مرد را به معنای نیمه انسان تلقی کردن زن در اسلام دانسته و آن را تبعیض تلقی می کند! حال سوال این جاست که آیا واقعا دیه، قیمت جان انسانی است؟ از نظر تفکر اسلامی به هیچ وجه این گونه نیست بلکه دیه، خسارت ازدست رفتن جان یک شخص و جبران آن به نفع افرادی است که ازفقدان آن شخص ، دچار آسیب شد ه اند . 3. در مورد ارث هم قصه از همین قراراست که عقل خود بنیادِ بریده از وحی و گستره مصالح و مفاسد مرتبط با انسان، تفاوت دیه زن و مرد را تبعیض آمیز و ناعادلانه می داند. این عقلانیت خود خوانده، گویا خود را به همه شئونِ حیات انسانی واقف می داند که این چنین با قاطعیت، رأی صادر می کند. شاید توجه دادن برخی نکات به این عقلانیت افراطی، او را متوجه نقص فکری اش بنماید؛ البته در صورتی که گرفتار لجاجت و تعصب نشده باشد. باری، در این جا فقط به یک نکته از هزاران توجه می دهم. اسلام، مسوؤلیت مالی و اقتصادی زندگی را به دوش مرد گذاشته و او را متعهد به نفقه و کفایت امور معیشتی همسرش می نماید. حال با این توصیف، آیا کاملا منطقی و عقلانی نیست که وقتی ارثی به دست این مرد می رسد، نسبت به ارثی که زن می رسد، بیشتر باشد ؟ این چند مورد تنها مشت نمونه خروار بود تا نشان داده شود ادعای عقلانی بودن اندیشه های مدرن و غیرعقلانی بودن اندیشه دینی از چه وزنی برخوردار است و تا چه حد عقلانیت خودبنیاد، در برابر چند سوال جزئی، رنگ می بازد و توان دفاع از کیان خود را از دست می دهد. 🆔@mjafari_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
دومین همایش ملی معنویت‌های نوظهور و معنویت اسلامی ✅ کمیسیون پنجم: تعلیم و هدایت گردی 📋 هیئت رئیسه: ▪️محمدمهدی گرجیان عربی ▪️هادی وکیلی ▪️حمید نگارش ▪️محمد جعفری ▪️وحید سهرابی‌فر عناوین مقالات: ✍️وحیدرضا ملکی (بررسی انتقادی جایگاه انسان در عرفان حلقه با تأ کید بر آرای استاد جوادی آملی) ✍️مرتضی امامی (بررسی مقایسهای برخی معلمان معنویت های نوظهور با مربیان معنویت دینی شیعی) ✍️میثاق محرابی (افق سالک، افق اکیست«غایت سلوک از دیدگاه مولانا و پاول توئیچل») ✍️ عظیم حمزئیان | قاسم رؤفی (نقد محتوایی کتاب »کیمیاگر« بر اساس آموزههای عرفان اسالمی») ✍️ حسن قره‌باغی / دانشجوی دکترای فلسفه دین موسسه امام (تحلیل و بررسی نظام ارزش شناسی معنویت اشو) ✍️ محمدجواد ادبی (بررسی و نقد مدعیات نظری و عملی جنبش بشاره بر اساس آمو زههای ابن عربی) ✍️ جواد منصوری (مکتب شهید سلیمانی، تجربهای از افقهای معنوی انسانیت) 📆 زمان برگزاری: پنج شنبه 9 آذرماه 1402 📍مکان برگزاری: قم، پردیسان، انتهای بلوار دانشگاه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، طبقه دوم، سالن شهید سلیمانی 📁 مجری: پژوهشکده اخلاق و معنویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و قطب تعمیق ایمان و باورهای دینی 🆔@meshkatnoor
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
دومین همایش ملی معنویت‌های نوظهور و معنویت اسلامی ✅ کمیسیون‌ چهارم: کارکردها و راهکارهای معنوی 📋 هیئت رئیسه: ▪️هادی وکیلی ▪️حمید نگارش ▪️محمد جعفری / دانشیار موسسه امام خمینی ▪️مهدیه السادات مستقیمی ▪️وحید سهرابی‌فر 🗒 عناوین مقالات: ✍️ محمدرضا صمدی فروشانی (بررسی تطبیقی «حسن ظن و یقین به استجابت خداونـد» و «اطمینـان از پاسـخگوئی کائنـات در قانون جذب» و تأثیر آن بر سلامت معنوی) ✍️احمدرضا کفراشی ( دانشجوی دکترای موسسه امام خمینی)|محمد جعفری چیستي رنج و راه درمان آن در معنویت دیني و معنویت غیر دیني؛ «با تأ کیـد بـر عرفـان بودیسـم و پروژه معنویت و عقلانیت» ✍️یدالله حاجی‌زاده (مقایسه دستیابی به امنیت و آرامش در معنویتهای نوظهور و اندیشه امیرالمؤمنین علیه السلام) ✍️ خانم مریم چراغی (مختصات شناختی جدنها: فروکاهی «دین باوری به معنو یت بی دین» با تکنیک کنترل ذهن) ✍️ ولی‌الله عباسی | محمدمهدی‌عباسی (دین اسلام و رو یکرد جامع نگر به سلامت «با تأکید بر سلامت معنوی») ✍️ مرتضی فیضی‌زاده (تجربه معنوی در دیدگاه داوسن چرچ و مقایسه آن با تجربه معنوی در معنو یت اسلامی) 📆 زمان برگزاری: پنج شنبه 9 آذرماه 1402 🎧 از رادیو پژوهش پژوهش بشنوید http://dte.bz/lwQKg 📍مکان برگزاری: قم، پردیسان، انتهای بلوار دانشگاه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، طبقه دوم، سالن شهید سلیمانی 📁 مجری: پژوهشکده اخلاق و معنویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و قطب تعمیق ایمان و باورهای دینی 🆔@meshkatnoor 🆔@mjafari_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸سلسله نشست های نسبت علم با الهیات و فلسفه 🔴 نشست هشتم: «چیستی حیات و چگونگی پیدایش آن» 🎙با حضور حجج اسلام آقایان: دکترمحمدمهدی‌گرجیان دکترمحمدجواداصغری دکترنیمانریمانی 📅زمان: چهارشنبه 1402/09/08 ⏰ساعت: 15-17 🏢مکان: قم، چهار راه شهداء، ابتدای خیابان معلم، سالن الغدیر (جنب بوستان کتاب)، طبقه منفی2
💠مینی دورهٔ مجازی آشنایی با داروینیسم در سینما 🌐در دو جلسه شامل: 🔹آشنایی با داروین 🔹مبانی داروینیسم به زبان ساده 🔹جایگاه داروینیسم در دستگاه فلسفی غرب به عنوان جهان بینی 🔹داروینیسم و صهیونیسم 🔹یووال نوح هراری 🔹داروینیسم در گذشته ، حال و آینده 🔹داروینیسم در سینما 🔹فیلم سینمایی انیمیشن دایناسور خوب 🔹فیلم سینمایی انیمیشن ران معیوب 🔹فیلم سینمایی فینچ 🔹سریالهای انیمیشن ماشین کوکی‌ها، حبابی‌ها، قطار ربات‌ها 🔹جمع بندی و راهکارهای پیشگیری از آسیب ها 💧با ارائهٔ: استاد سید ابوالفضل موسوی، منتقد سینما 🔹۱۶ و ۱۷ آذرماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۷ الی ۱۸ 🔹ورودی: ۵۰.۰۰۰ تومان 🔹ثبت نام: @filmosophi 💙فیلموسوفی، هنر، فلسفه، رسانه @filmosophy 🆔@meshkatnoor
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 🔴 مگر با بشر جدید غرق در پوچی و بی‌معنایی می‌توان از امر قدسی و دین سخن گفت!! تا چگونگی تبیین دین مسئله ما باشد؟! 🔸گقتگوی اختصاصی سایت سدید 🔹میهمان: استاد اصغر طاهرزاده 🔹میزبان: حجت‌الاسلام نقی‌لو ( دانش آموخته گروه کلام موسسه امام خمینی) 🔺موضوع: نسبت تبیین دین با تاریخ جدید و انسان جدید 4⃣ جلسه چهارم 💢 انتشار نسخه کامل فیلم؛ صوت؛ متن در تاریخ سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۹/۱۴ رسانه "گفتمان سدید" را دنبال کنید ایتا 👇 https://eitaa.com/ghoftemansadid بله 👇 https://ble.ir/ghoftemansadid 🆔@meshkatnoor
✅موسسه آموزش عالی امام صادق(علیه‌السلام) مرکز تخصصی علم کلام برگزار می کند: 💠 نشست علمی با عنوان: 📌"انسان مدرن و بحران معنای زندگی" ✍ بررسی راه برون رفت از این بحران به موجب نظام صحیح اعتقادی ✅ باحضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر الهی راد، عضو هیات علمی موسسه امام خمینی(ره) 📆سه شنبه ۱۴۰۲/۰۹/۱۴، بعداز نمازمغرب و عشا 🏢 شهرک پردیسان، موسسه امام صادق(علیه‌السلام)،سالن نشست ها 🔰پخش زنده از کانال مرکز تخصصی کلام : @kalamcenter 🆔@meshkatnoor
"القای باطل" نتیجۀ در هم‌آمیختگیِ باطل با "حق" ⭕️ اگر کسی فکر کند دشمنان انقلاب‌اسلامی به فکر طراحی "آنتی‌تز انقلاب" نیستند، سخت در اشتباه و دچار یک ساده‌اندیشی شده است. معنا ندارد انقلابی که دشمن سرسختی چون استکبارجهانی، صهیونیسم و الحاد دارد، از حیله‌ها، خیانت‌ها و نفوذ استکبارجهانی در امان باشد. ♨️ دشمن طراحی می‌کند که خلل ایجاد کند، یا گروهی را با تربیت غلط استحاله کند و در مسندی قرار دهد تا سخنش به عنوان "سخن حوزه" شنیده شود؛ دشمن چنین نقشه‌ای را دارد لذا این سخن مقام معظم رهبری(حفظ الله) که فرمودند: «آنتی تز انقلاب را از خودِ انقلاب می‌سازند» حرف حکیمانه‌ای است. منحصر در انقلاب ما هم نیست، بلکه هرجا که خواستند انقلابی را منحرف کنند، این کار را انجام داده‌اند، در اصل خودِ اسلام هم همین است، مثلاً «داعش» آنتی‌تزی بود که دشمنان برای نابودی اسلام ساختند. ⭕️ یکی از این وکلای منحرف گفته‌ بود، هیچ کجا نگویید با اسلام مخالف هستید، بلکه بگویید ما هم اسلام را قبول داریم، منتهی قرائت دیگری از اسلام داریم؛ نقشۀ دشمن همین است که در حوزه و دانشگاه حرف حق و باطل را با هم بیامیزد و به تعبیر امیرالمؤمنین علیه السلام، برای فریب‌دادن خیلی وقت‌ها "حرف حق" هم می زنند اما "حرف باطل" خود را القا می‌کنند. ▫️آیت‌الله محمود رجبی 🆔 @antisecular_ir 🆔@meshkatnoor
دفاع عقلانی از دین؛ از بایستگی تا بایسته‌ها 👤 با ارائه آيت‌الله فیاضی، مدیر گروه فلسفه مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و رئیس هیئت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی 🗓 پنجشنبه ۱۶ آذرماه ⏰ ۱۰:۱۵ 🏢 سالن اجتماعات حوزه علمیه کرمانشاه 🖥 پخش زنده از کانال مرکز تخصصی https://eitaa.com/kalamkermanshah 🖥 لینک نشست در فضای اسکای روم https://www.skyroom.online/ch/aq2aq2/jalaseh 🔖 جهت ارائه گواهی نشست، چکیده مباحث استاد را در ایتا از طریق شماره یا آی دی ارسال کنید ۰۹۳۳۶۵۳۳۹۷۵ @amirhossein_keihani 🆔@hekmateislami 🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir
💢💢💢 نشست علمی: نگاهی به نظریهٔ طراحی هوشمند (ناظر به تکامل داروینی) با ارائهٔ: حجت الاسلام دکتر رضا کشاورز سیاهپوش؛ دانش پژوه دکترای گروه کلام و فلسفه دين مؤسسه امام خمینی میزبان: آریا تخت فیروز استادراهنمای معارف: سعیدریحانی زمان: پنج شنبه(۱۶آذر)؛ ساعت ۱۴:۳۰ لینک ثبت‌نام: https://survey.porsline.ir/s/azIPFPR لینک شرکت: https://vroom.ut.ac.ir/mae2 🔹معاونت علمی دانشکده معارف و اندیشه اسلامی تهران ❇️ معاونت علمی-فرهنگی مؤسسهٔ بین المللی حضرت زینب- سلام الله علیها- ➺ @Andyshedini 🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 کلیپ تصویری | آخرین مصاحبه آنتونی فلو دانشمند مشهور آتئیست دانشگاه آکسفورد که دست از الحاد کشید و به طراحی هوشمندانه در جهان اعتراف نمود. ࿐ྀུ༅༅༅࿇࿇࿇༅༅༅࿐ྀུ 🆔@mjafari_ir
🔺سلامت معنوي كودكان با نگرش اسلامی 🔺این کتاب كه قبلا توسط فرهنگستان علوم پزشكی ايران چاپ شده و در بازار، در دسترس عموم «نبود»، اخيرا توسط موسسه امام خمينی چاپ شده و در دسترس قرار گرفته است. 👇فهرست و گزارش كوتاه كتاب در لينكهاي زير موجود است: https://eitaa.com/sajedi_ir/2492 https://eitaa.com/sajedi_ir/1540 ايتا | بله | روبيكا | ويراستي | توييتر | تلگرام | اينستاگرام 🔰 @Sajedi_ir 🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir
شبهات فاطمیه.pdf
653.9K
پاسخ به 9 شبهه مهم و شایع از 9 سال زندگی حضرت زهرا سلام الله علیها در 19 صفحه 1-چرا حضرت علی(ع) سکوت کردند و از همسرشان دفاع نکردند؟ 2- چرا حضرت علی(ع) خودشان پشت در نرفتند و همسرشان را فرستادند؟ 3- شهادت حضرت زهرا از سال 1374 وارد تقویم ایران شد وگرنه قبل از آن وفات گفته می شد نه شهادت 4-چرا تاریخ شهادت حضرت زهرا مشخص نیست؟ و.... ✍ حجت الاسلام عیسی معلم؛ دانش پژوه دکترای گروه کلام و فلسفه دين مؤسسه امام خمینی ره ❇️ تهیه شده در تشکل فرهنگی _ تبلیغی یاوران اندیشه دینی 🆔@meshkatnoor
🌀 دانشکده الهیات دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی با همکاری دانشکده مهندسی دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران برگزار می‌کند: 💢 سلسله نشست‌های «فلسفه هوش مصنوعی» نشست سوم موضوع نشست: 🔻 مسئله چارچوب و عواطف انسانی: از هوش مصنوعی به فلسفه 👤 ارائه‌کننده: دکتر ابوالفضل صبرآمیز پژوهشگر فلسفه 🗓 سه‌شنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۲ ⏰ ساعت ۱۰:۱۵ تا ۱۲ 📍 قم، ابتدای جاده قدیم تهران، دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران، دانشکده مهندسی، سالن اجتماعات 📌 https://balad.ir/p/POi01R3IoFzLRV 🔵 لینک شرکت در جلسه به‌صورت برخط: 🔗 http://vroom.cysp.ir/a 🔴 پخش زنده مستقیم رویداد از سایبرنما: 🔗 http://tv.cysp.ir 🆔@meshkatnoor
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره یکشنبه شب بعد از نماز مغرب و عشا در سالن اندیشه برنامه ویژۀ خود را به مناسبت هفتۀ پژوهش برگزار می کند: 1. معرفی آثار گروه کلام و فلسفه دین 2. معرفی آثار جدید توسط مولفین محترم 3. میزگرد علمی با موضوع آسیب شناسی پژوهش با حضور اساتید محترم گروه 4. قرعه کشی از میان شرکت کنندگان محترم و تقدیم آثار اساتید بزرگوار به عنوان هدیه. 🆔@meshkatnoor
🔰گروه علمی فلسفه دین، جلسه ۱۵۳ 👈 معناشناسی الهیات در فلسفه و ادیان 🎤 استاد آقای دکتر امیر خواص 🗓 سه شنبه، ۲۱ آذر ۱۴۰۲، ساعت ۱۸:۳۰ 🏢 قم، خیابان ۱۹دی، کوچه۱۰، کوچه۲، اتاق جلسات مجمع عالی حکمت اسلامی لینک حضور مجازی 👇 https://b2n.ir/f.din 🆔@meshkatnoor
🌱 ✨ بررسی و نقد الحاد در فیزیک و زیست شناسی معاصر 🔹«جان لنوکس»بر آن است که قوانین طبیعی چگونگی رخ‌دادهای فیزیکی را بیان می¬کنند، نه چرایی وجود آنها را. قانون توصیف¬گر و پیش‌بینی‌کننده است، نه آفریننده. اگر به ¬جای جهان از ما خواسته ¬شود موتور جت را تبیین کنیم؛ آیا باید آن را با لحاظ کردن مخترعش آقای «فرانک ویتل» توضیح دهیم، یا مثل «هاوکینگ» مخترع و سازنده را کنار زده، از مردم بخواهیم بین «ویتل» و قوانین فیزیکی یکی را انتخاب کنند؟ تبیین کامل در گرو هر دو سطح از تبیین است. قوانین فیزیکی می¬توانند توضیح دهند موتور جت چگونه کار می¬کند، اما نمی¬توانند بیان کنند که از کجا آمده است! 📝 🖨 📇این کتاب در 472 صفحه به قیمت 280000 تومان در آذر 1402 به چاپ رسیده است. 📌 @Poiictnews 🆔@meshkatnoor
نوشتار موضوعی پیرامون | ✍️ 🔹 ایام شهادت حضرت زهرا(س) ایام قابل تاملی است به ویژه از جهت پرداختن به سیره حضرت و یا به عبارتی اخلاق اسلامی. برخی ها مقوله اخلاق را در یک موضع انفعال و سستی خلاصه و تعبیر میکنند، یعنی از اخلاق دائما تصویر شخصی که لبخند بر لب داشته و در مقابل هر چیزی و هر طیفی کرنش می کند، این دسته افراد ضعف و سستی خود در دفاع از حقیقت و عدالت را نیز در پناه همین تعبیر غلط اخلاق توجیه می کنند و با این کار اخلاق بردگی را با بزک کردن به جای اخلاق اصیل اسلامی قرار می دهند! تاریخ اسلام و خصوصا مکتب شیعه کم از این جماعت ضربه نخورده است، تا آنجا که به نفع خود، جایگاه خود و...است دین را علم کرده و آنگاه که پای منافع و یا ضعف و سستی به میان می آید با عبارت اخلاق و یا واژه هایی از این قبیل با اغماض از حق و انفعالی عجیب از کنار مسئله عبور می کنند، این دسته افراد اگر فساد هم ببینند با آن گزینشی و بر اساس تفسیر شخصی خود از دین برخورد کرده و یا به عبارتی واکنش نشان می دهند و یا به قولی میل و طبع خود را نماد دین و حتی شیوه سلوک و اخلاق حسنه به شمار می آورند، این در حالی است که فرهنگ یک فرهنگ عظیم دینی، سیاسی و مهمتر از همه اخلاقی است. حضرت زهرا(س) به بهترین وجه ممکن در مقابل ظلم و فساد زمان خویش ایستاد و اخلاق کاربردی را به همه قرون و اعصار آموخت. بیزاری جستن از غاصبین مقام حضرت علی(ع) که از جانب خدای متعال به او اعطا شده به حدی توسط زهرا مرضیه(س) نمود پیدا کرد که بعد از گذر قرنها دیدگان ما از زیارت قبر شریف ایشان محروم است و این یک یادگار و درس اخلاقی برای همه ی ماهاست. حال اگر آن طیف منفعل و بزدل میبودند که منافع خویش را معیار اخلاقی برخورد با ناهنجارها قلمداد میکردند با یک لبخند زشت و یک قلب سیاه از کنار مسئله عبور میکردند و کل واژه اخلاق را در عقب نشینی از آرمانها و پرداختن به خود در سایه دین داری شخصی!! خلاصه می کردند و به حقیقتا این جماعت تا هر جا که باشند نه تنها مدینه فاضله محقق نخواهد شد بلکه مسبب غم دو چندان مهدی فاطمه(س) بوده و خواهند بود و اگر بگوییم عامل ظلم به دخت نبی مکرم اسلام همین جماعت بوده اند گزاف نگفته ایم. و چه زیبا سیدالشهدا(ع) این جماعت را به تصویر می کشند: همانا مردمان بنده دنيايند و دين لقلقه زبان آنهاست و هر جا منافعشان [به وسيله دين ]بيشتر تأمين شود زبان مى چرخانند و چون به بلا آزموده شوند آنگاه دين داران اندكند. eitaa.com/BEYTOSAJJAD 🆔@meshkatnoor
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰گروه علمی فلسفه دین مجمع عالی حکمت اسلامی 👈 معناشناسی الهیات در فلسفه و ادیان 🎤 استاد آقای دکتر امیر خواص 🆔@meshkatnoor
نشست تخصصی نقد آتئیسم «از علم تا خدا: چالش‌های الاهیاتیِ فیزیک کوانتوم و کیهان‌شناسی الحاد جدید» اساتید: 👤حجت‌الاسلام‌والمسلمین زمانی‌فرد 👤دکتر عباس جوارشکیان 👤دکتر محمود رضایی 👤دکتر میثم توکلی‌بینا 👤دکتر هادی رستگار مقدم رضائیون 🔸زمان: پنج‌شنبه و جمعه ۳۰ آذر و ۱ دی 🔸آخرین مهلت ثبت‌نام: ۲۵ آذر ۱۴۰۲ 📍مکان: مشهد، میدان آزادی، دانشگاه فردوسی، دانشکده علوم، تالار دکتر سعادت 🔹نشانی ثبت‌نام حضوری: https://survey.porsline.ir/s/xUT3bjh0 🔹نشانی ثبت‌نام مجازی: https://survey.porsline.ir/s/RsX5GoHm 🆔@meshkatnoor
✍ نشریه تخصصی «پژوهشنامه معارف کلامی تفسیری» کلام اسلامی و تفسیر واحد کرمانشاه که با همکاری گروه الهیات آغاز به کار نموده است، موفق به دریافت مجوز انتشار گردیده است🌹☘🌹 ✅ فراخوان دریافت مقالات ارزشمند شما فرهیختگان هم به زودی منتشر خواهد شد 🔻▫️ @kalamkermanshah 🔰🔰🔰🔰🔰🔰 گروه کلام و فلسفه دين مؤسسه امام خمینی این موفقیت را به مرکز تخصصی کلام استان کرمانشاه تبریک می گوید. 🆔@meshkatnoor