eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
787 ویدیو
285 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 الهیات مقایسه ای فرجام‌شناسی و معادشناسی ادیان منتشر شد 🖊 نوشته آقای دکتر امیر خواص، عضو هیئت علمی گروه کلام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔷 فرجام‌شناسی و معادشناسی ادیان، پژوهشی مقایسه‌ای درباره دو مسئله مهم ادیان آسمانی و غیرآسمانی است: 1️⃣ نخست، فرجام و پایان دنیا که از جمله مشتمل است بر بحث منجی آخرالزمان و حکومت پایانی جهان، 2️⃣ و دوم، معاد و سرنوشت انسان و جهان پس از مرگ و گذر از عالم دنیا. 🔶 این پژوهش مباحث مرتبط با این دو مسئله مهم را از دیدگاه شش دین با مراجعه به متون مقدس و اصلی آنها بررسی و مقایسه کرده است. 👈👈مشاهده و خرید اینترنتی 🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir
هدایت شده از ديانت و عقلانيت
✍️ محمد جعفری 💠 روشنفکران دینی و «عقلانیت حقوق اجتماعی » 🔸 آقاى مجتهد شبسترى معتقد است که مفسِر متن ديني (‌مثل قرآن) بايدحجابِ شكلهاى مربوط به عصر گذشته را از چهره كتاب خداوند بزدايد تا بتواند پيامِ جاودانه دين را كشف كند. وى تاكيد مى‏كند كه شكلهاى ديندارى، ممكن است تفاوت پيدا كند ولى باطن ِديندارى كه همان تعلق به حقيقت متعالى است، هيچ گاه تغيير نمى‏كند. او از اين تعلقِ خاطر به حقيقت متعالى در برخى مواضع به «سلوك توحيدى» تعبير مى‏كندكه با هرگونه حيات اجتماعى و سياسى مى‏تواند خود را وفق دهد و لذا حداكثرتغييرات حقوقى و قانونى در جهت تأمين حقوق همه انسان‏ها، در جامعه اسلامی، قابل تصويب و اجراست . از نظر وى اعلاميه حقوق بشرِ موجود كاملا درراستاى سلوك توحيدى قرار مى‏گيرد. و بر اين اساس حكم قصاص و برترى مسلمانان بر غيرمسلمانان و نابرابرى حقوق زن و مرد را مقتضاى واقعيات اجتماعى و تاريخى عصرهاى گذشته دانسته و آنها را در زمان حاضر به دليل منافات با مفاد حقوق بشر، مشروع نمى‏بيند. 🔸بدیهی است که این رویکرد نه تنها با فقه اجتماعی اسلام و به تعبیر اصطلاحی فقهِ معاملات در ستیز است بلکه عملا دامنة آن به فقه عبادی هم کشیده شده و جایی برای تشّرع و رعایت آداب و مناسک دینی با حدود و ثغور تعیین شده شرعی آن نیز باقی نمی گذارد. آن چه در این رویکرد، محور و اصل است، تفکر مدرن است و بس. بر این اساس این اعلامیه حقوق بشر جهانی است که باید ملاک داوری و قضاوت درباره حقوق اسلامی قرارگیرد و هر چه که با آن اعلامیه ناسازگار افتد، غیر عقلانی است. در این جا در صدد نیستیم که در مورد مبانی عقلانی فقه اجتماعی اسلام سخن بگوییم. صرفا در این مجال، در مورد این ادعایِ پیش گفته یعنی عقلانیتِ اعلامیه حقوق بشر و غیر عقلانی بودن حقوق اسلامی، به چند نکته تامل برانگیز اکتفا می کنم: 1. آیا واقعا حقوق بشر غربی، آخرین نسخه عقلانی بشر در مورد مباحث حقوقی است ؟ اگر این گونه است چرا با خود این اعلامیه هم در بدو تصویب و هم در اجرا، مخالفتهای جدی صورت گرفته است؟ چطور در خود غرب، اندیشمندانی چند مانند مک اینتایر، اساسا این اعلامیه را نه یک ایدة مبتنی بر مبانی فلسفی قوی، بلکه یک گزینه و تنها یک برداشت از حقوق انسان می دانند؟ آقای مجتهد شبستری خود در جايى مى‏نويسد كه حقوق اسلامى، عُقلايى است در عرض ديگر حقوق جهانى است. 2. آیا صرفا عدالت را باید در برابریِ کمّی حقوق انسانها دید یا این که با توجه به ظرفیتها و مسوؤلیتهای متفاوت انسانها در جامعه، می توان از تفاوت حقوق انسانها سخن گفت و آن را عین عدالت دانست؟ تفاوت حقوق زن در برخی عرصه ها مانند دیه، ارث و برخی مسائل دیگر، دقیقا ازهمین تئوری، تبعیت می کند. نمی توان بار سنگینتری را به لحاظ مالی بر دوش مرد گذاشت و در عین حال، خسارت از بین رفتن جان او را برای خانواده وجامعه ، دقیقا برابر با زن دانست؟! تفکر مدرن دیه را قیمت جان انسان می داند و لذا تفاوت دیه زن با مرد را به معنای نیمه انسان تلقی کردن زن در اسلام دانسته و آن را تبعیض تلقی می کند! حال سوال این جاست که آیا واقعا دیه، قیمت جان انسانی است؟ از نظر تفکر اسلامی به هیچ وجه این گونه نیست بلکه دیه، خسارت ازدست رفتن جان یک شخص و جبران آن به نفع افرادی است که ازفقدان آن شخص ، دچار آسیب شد ه اند . 3. در مورد ارث هم قصه از همین قراراست که عقل خود بنیادِ بریده از وحی و گستره مصالح و مفاسد مرتبط با انسان، تفاوت دیه زن و مرد را تبعیض آمیز و ناعادلانه می داند. این عقلانیت خود خوانده، گویا خود را به همه شئونِ حیات انسانی واقف می داند که این چنین با قاطعیت، رأی صادر می کند. شاید توجه دادن برخی نکات به این عقلانیت افراطی، او را متوجه نقص فکری اش بنماید؛ البته در صورتی که گرفتار لجاجت و تعصب نشده باشد. باری، در این جا فقط به یک نکته از هزاران توجه می دهم. اسلام، مسوؤلیت مالی و اقتصادی زندگی را به دوش مرد گذاشته و او را متعهد به نفقه و کفایت امور معیشتی همسرش می نماید. حال با این توصیف، آیا کاملا منطقی و عقلانی نیست که وقتی ارثی به دست این مرد می رسد، نسبت به ارثی که زن می رسد، بیشتر باشد ؟ این چند مورد تنها مشت نمونه خروار بود تا نشان داده شود ادعای عقلانی بودن اندیشه های مدرن و غیرعقلانی بودن اندیشه دینی از چه وزنی برخوردار است و تا چه حد عقلانیت خودبنیاد، در برابر چند سوال جزئی، رنگ می بازد و توان دفاع از کیان خود را از دست می دهد. 🆔@mjafari_ir
کمیسیون پنجم تعلیم و هدایت گردی.mp3
42.47M
دومین همایش ملی معنویت‌های نوظهور و معنویت اسلامی ✅ کمیسیون پنجم: تعلیم و هدایت گردی 📋 هیئت رئیسه: ▪️محمدمهدی گرجیان عربی ▪️هادی وکیلی ▪️حمید نگارش ▪️محمد جعفری ▪️وحید سهرابی‌فر عناوین مقالات: ✍️وحیدرضا ملکی (بررسی انتقادی جایگاه انسان در عرفان حلقه با تأ کید بر آرای استاد جوادی آملی) ✍️مرتضی امامی (بررسی مقایسهای برخی معلمان معنویت های نوظهور با مربیان معنویت دینی شیعی) ✍️میثاق محرابی (افق سالک، افق اکیست«غایت سلوک از دیدگاه مولانا و پاول توئیچل») ✍️ عظیم حمزئیان | قاسم رؤفی (نقد محتوایی کتاب »کیمیاگر« بر اساس آموزههای عرفان اسالمی») ✍️ حسن قره‌باغی / دانشجوی دکترای فلسفه دین موسسه امام (تحلیل و بررسی نظام ارزش شناسی معنویت اشو) ✍️ محمدجواد ادبی (بررسی و نقد مدعیات نظری و عملی جنبش بشاره بر اساس آمو زههای ابن عربی) ✍️ جواد منصوری (مکتب شهید سلیمانی، تجربهای از افقهای معنوی انسانیت) 📆 زمان برگزاری: پنج شنبه 9 آذرماه 1402 📍مکان برگزاری: قم، پردیسان، انتهای بلوار دانشگاه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، طبقه دوم، سالن شهید سلیمانی 📁 مجری: پژوهشکده اخلاق و معنویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و قطب تعمیق ایمان و باورهای دینی 🆔@meshkatnoor
کمیسیون‌ چهارم کارکردها و راهکارهای معنوی.mp3
25.08M
دومین همایش ملی معنویت‌های نوظهور و معنویت اسلامی ✅ کمیسیون‌ چهارم: کارکردها و راهکارهای معنوی 📋 هیئت رئیسه: ▪️هادی وکیلی ▪️حمید نگارش ▪️محمد جعفری / دانشیار موسسه امام خمینی ▪️مهدیه السادات مستقیمی ▪️وحید سهرابی‌فر 🗒 عناوین مقالات: ✍️ محمدرضا صمدی فروشانی (بررسی تطبیقی «حسن ظن و یقین به استجابت خداونـد» و «اطمینـان از پاسـخگوئی کائنـات در قانون جذب» و تأثیر آن بر سلامت معنوی) ✍️احمدرضا کفراشی ( دانشجوی دکترای موسسه امام خمینی)|محمد جعفری چیستي رنج و راه درمان آن در معنویت دیني و معنویت غیر دیني؛ «با تأ کیـد بـر عرفـان بودیسـم و پروژه معنویت و عقلانیت» ✍️یدالله حاجی‌زاده (مقایسه دستیابی به امنیت و آرامش در معنویتهای نوظهور و اندیشه امیرالمؤمنین علیه السلام) ✍️ خانم مریم چراغی (مختصات شناختی جدنها: فروکاهی «دین باوری به معنو یت بی دین» با تکنیک کنترل ذهن) ✍️ ولی‌الله عباسی | محمدمهدی‌عباسی (دین اسلام و رو یکرد جامع نگر به سلامت «با تأکید بر سلامت معنوی») ✍️ مرتضی فیضی‌زاده (تجربه معنوی در دیدگاه داوسن چرچ و مقایسه آن با تجربه معنوی در معنو یت اسلامی) 📆 زمان برگزاری: پنج شنبه 9 آذرماه 1402 🎧 از رادیو پژوهش پژوهش بشنوید http://dte.bz/lwQKg 📍مکان برگزاری: قم، پردیسان، انتهای بلوار دانشگاه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، طبقه دوم، سالن شهید سلیمانی 📁 مجری: پژوهشکده اخلاق و معنویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و قطب تعمیق ایمان و باورهای دینی 🆔@meshkatnoor 🆔@mjafari_ir
سلسله نشست های نسبت علم با الهیات و فلسفه.mp3
45.55M
🔸سلسله نشست های نسبت علم با الهیات و فلسفه 🔴 نشست هشتم: «چیستی حیات و چگونگی پیدایش آن» 🎙با حضور حجج اسلام آقایان: دکترمحمدمهدی‌گرجیان دکترمحمدجواداصغری دکترنیمانریمانی 📅زمان: چهارشنبه 1402/09/08 ⏰ساعت: 15-17 🏢مکان: قم، چهار راه شهداء، ابتدای خیابان معلم، سالن الغدیر (جنب بوستان کتاب)، طبقه منفی2
💠مینی دورهٔ مجازی آشنایی با داروینیسم در سینما 🌐در دو جلسه شامل: 🔹آشنایی با داروین 🔹مبانی داروینیسم به زبان ساده 🔹جایگاه داروینیسم در دستگاه فلسفی غرب به عنوان جهان بینی 🔹داروینیسم و صهیونیسم 🔹یووال نوح هراری 🔹داروینیسم در گذشته ، حال و آینده 🔹داروینیسم در سینما 🔹فیلم سینمایی انیمیشن دایناسور خوب 🔹فیلم سینمایی انیمیشن ران معیوب 🔹فیلم سینمایی فینچ 🔹سریالهای انیمیشن ماشین کوکی‌ها، حبابی‌ها، قطار ربات‌ها 🔹جمع بندی و راهکارهای پیشگیری از آسیب ها 💧با ارائهٔ: استاد سید ابوالفضل موسوی، منتقد سینما 🔹۱۶ و ۱۷ آذرماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۷ الی ۱۸ 🔹ورودی: ۵۰.۰۰۰ تومان 🔹ثبت نام: @filmosophi 💙فیلموسوفی، هنر، فلسفه، رسانه @filmosophy 🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 🔴 مگر با بشر جدید غرق در پوچی و بی‌معنایی می‌توان از امر قدسی و دین سخن گفت!! تا چگونگی تبیین دین مسئله ما باشد؟! 🔸گقتگوی اختصاصی سایت سدید 🔹میهمان: استاد اصغر طاهرزاده 🔹میزبان: حجت‌الاسلام نقی‌لو ( دانش آموخته گروه کلام موسسه امام خمینی) 🔺موضوع: نسبت تبیین دین با تاریخ جدید و انسان جدید 4⃣ جلسه چهارم 💢 انتشار نسخه کامل فیلم؛ صوت؛ متن در تاریخ سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۹/۱۴ رسانه "گفتمان سدید" را دنبال کنید ایتا 👇 https://eitaa.com/ghoftemansadid بله 👇 https://ble.ir/ghoftemansadid 🆔@meshkatnoor
✅موسسه آموزش عالی امام صادق(علیه‌السلام) مرکز تخصصی علم کلام برگزار می کند: 💠 نشست علمی با عنوان: 📌"انسان مدرن و بحران معنای زندگی" ✍ بررسی راه برون رفت از این بحران به موجب نظام صحیح اعتقادی ✅ باحضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر الهی راد، عضو هیات علمی موسسه امام خمینی(ره) 📆سه شنبه ۱۴۰۲/۰۹/۱۴، بعداز نمازمغرب و عشا 🏢 شهرک پردیسان، موسسه امام صادق(علیه‌السلام)،سالن نشست ها 🔰پخش زنده از کانال مرکز تخصصی کلام : @kalamcenter 🆔@meshkatnoor
"القای باطل" نتیجۀ در هم‌آمیختگیِ باطل با "حق" ⭕️ اگر کسی فکر کند دشمنان انقلاب‌اسلامی به فکر طراحی "آنتی‌تز انقلاب" نیستند، سخت در اشتباه و دچار یک ساده‌اندیشی شده است. معنا ندارد انقلابی که دشمن سرسختی چون استکبارجهانی، صهیونیسم و الحاد دارد، از حیله‌ها، خیانت‌ها و نفوذ استکبارجهانی در امان باشد. ♨️ دشمن طراحی می‌کند که خلل ایجاد کند، یا گروهی را با تربیت غلط استحاله کند و در مسندی قرار دهد تا سخنش به عنوان "سخن حوزه" شنیده شود؛ دشمن چنین نقشه‌ای را دارد لذا این سخن مقام معظم رهبری(حفظ الله) که فرمودند: «آنتی تز انقلاب را از خودِ انقلاب می‌سازند» حرف حکیمانه‌ای است. منحصر در انقلاب ما هم نیست، بلکه هرجا که خواستند انقلابی را منحرف کنند، این کار را انجام داده‌اند، در اصل خودِ اسلام هم همین است، مثلاً «داعش» آنتی‌تزی بود که دشمنان برای نابودی اسلام ساختند. ⭕️ یکی از این وکلای منحرف گفته‌ بود، هیچ کجا نگویید با اسلام مخالف هستید، بلکه بگویید ما هم اسلام را قبول داریم، منتهی قرائت دیگری از اسلام داریم؛ نقشۀ دشمن همین است که در حوزه و دانشگاه حرف حق و باطل را با هم بیامیزد و به تعبیر امیرالمؤمنین علیه السلام، برای فریب‌دادن خیلی وقت‌ها "حرف حق" هم می زنند اما "حرف باطل" خود را القا می‌کنند. ▫️آیت‌الله محمود رجبی 🆔 @antisecular_ir 🆔@meshkatnoor
دفاع عقلانی از دین؛ از بایستگی تا بایسته‌ها 👤 با ارائه آيت‌الله فیاضی، مدیر گروه فلسفه مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و رئیس هیئت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی 🗓 پنجشنبه ۱۶ آذرماه ⏰ ۱۰:۱۵ 🏢 سالن اجتماعات حوزه علمیه کرمانشاه 🖥 پخش زنده از کانال مرکز تخصصی https://eitaa.com/kalamkermanshah 🖥 لینک نشست در فضای اسکای روم https://www.skyroom.online/ch/aq2aq2/jalaseh 🔖 جهت ارائه گواهی نشست، چکیده مباحث استاد را در ایتا از طریق شماره یا آی دی ارسال کنید ۰۹۳۳۶۵۳۳۹۷۵ @amirhossein_keihani 🆔@hekmateislami 🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir
💢💢💢 نشست علمی: نگاهی به نظریهٔ طراحی هوشمند (ناظر به تکامل داروینی) با ارائهٔ: حجت الاسلام دکتر رضا کشاورز سیاهپوش؛ دانش پژوه دکترای گروه کلام و فلسفه دين مؤسسه امام خمینی میزبان: آریا تخت فیروز استادراهنمای معارف: سعیدریحانی زمان: پنج شنبه(۱۶آذر)؛ ساعت ۱۴:۳۰ لینک ثبت‌نام: https://survey.porsline.ir/s/azIPFPR لینک شرکت: https://vroom.ut.ac.ir/mae2 🔹معاونت علمی دانشکده معارف و اندیشه اسلامی تهران ❇️ معاونت علمی-فرهنگی مؤسسهٔ بین المللی حضرت زینب- سلام الله علیها- ➺ @Andyshedini 🆔@meshkatnoor
هدایت شده از ديانت و عقلانيت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 کلیپ تصویری | آخرین مصاحبه آنتونی فلو دانشمند مشهور آتئیست دانشگاه آکسفورد که دست از الحاد کشید و به طراحی هوشمندانه در جهان اعتراف نمود. ࿐ྀུ༅༅༅࿇࿇࿇༅༅༅࿐ྀུ 🆔@mjafari_ir
🔺سلامت معنوي كودكان با نگرش اسلامی 🔺این کتاب كه قبلا توسط فرهنگستان علوم پزشكی ايران چاپ شده و در بازار، در دسترس عموم «نبود»، اخيرا توسط موسسه امام خمينی چاپ شده و در دسترس قرار گرفته است. 👇فهرست و گزارش كوتاه كتاب در لينكهاي زير موجود است: https://eitaa.com/sajedi_ir/2492 https://eitaa.com/sajedi_ir/1540 ايتا | بله | روبيكا | ويراستي | توييتر | تلگرام | اينستاگرام 🔰 @Sajedi_ir 🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir
شبهات فاطمیه.pdf
653.9K
پاسخ به 9 شبهه مهم و شایع از 9 سال زندگی حضرت زهرا سلام الله علیها در 19 صفحه 1-چرا حضرت علی(ع) سکوت کردند و از همسرشان دفاع نکردند؟ 2- چرا حضرت علی(ع) خودشان پشت در نرفتند و همسرشان را فرستادند؟ 3- شهادت حضرت زهرا از سال 1374 وارد تقویم ایران شد وگرنه قبل از آن وفات گفته می شد نه شهادت 4-چرا تاریخ شهادت حضرت زهرا مشخص نیست؟ و.... ✍ حجت الاسلام عیسی معلم؛ دانش پژوه دکترای گروه کلام و فلسفه دين مؤسسه امام خمینی ره ❇️ تهیه شده در تشکل فرهنگی _ تبلیغی یاوران اندیشه دینی 🆔@meshkatnoor
🌀 دانشکده الهیات دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی با همکاری دانشکده مهندسی دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران برگزار می‌کند: 💢 سلسله نشست‌های «فلسفه هوش مصنوعی» نشست سوم موضوع نشست: 🔻 مسئله چارچوب و عواطف انسانی: از هوش مصنوعی به فلسفه 👤 ارائه‌کننده: دکتر ابوالفضل صبرآمیز پژوهشگر فلسفه 🗓 سه‌شنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۲ ⏰ ساعت ۱۰:۱۵ تا ۱۲ 📍 قم، ابتدای جاده قدیم تهران، دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران، دانشکده مهندسی، سالن اجتماعات 📌 https://balad.ir/p/POi01R3IoFzLRV 🔵 لینک شرکت در جلسه به‌صورت برخط: 🔗 http://vroom.cysp.ir/a 🔴 پخش زنده مستقیم رویداد از سایبرنما: 🔗 http://tv.cysp.ir 🆔@meshkatnoor
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره یکشنبه شب بعد از نماز مغرب و عشا در سالن اندیشه برنامه ویژۀ خود را به مناسبت هفتۀ پژوهش برگزار می کند: 1. معرفی آثار گروه کلام و فلسفه دین 2. معرفی آثار جدید توسط مولفین محترم 3. میزگرد علمی با موضوع آسیب شناسی پژوهش با حضور اساتید محترم گروه 4. قرعه کشی از میان شرکت کنندگان محترم و تقدیم آثار اساتید بزرگوار به عنوان هدیه. 🆔@meshkatnoor
🔰گروه علمی فلسفه دین، جلسه ۱۵۳ 👈 معناشناسی الهیات در فلسفه و ادیان 🎤 استاد آقای دکتر امیر خواص 🗓 سه شنبه، ۲۱ آذر ۱۴۰۲، ساعت ۱۸:۳۰ 🏢 قم، خیابان ۱۹دی، کوچه۱۰، کوچه۲، اتاق جلسات مجمع عالی حکمت اسلامی لینک حضور مجازی 👇 https://b2n.ir/f.din 🆔@meshkatnoor
🌱 ✨ بررسی و نقد الحاد در فیزیک و زیست شناسی معاصر 🔹«جان لنوکس»بر آن است که قوانین طبیعی چگونگی رخ‌دادهای فیزیکی را بیان می¬کنند، نه چرایی وجود آنها را. قانون توصیف¬گر و پیش‌بینی‌کننده است، نه آفریننده. اگر به ¬جای جهان از ما خواسته ¬شود موتور جت را تبیین کنیم؛ آیا باید آن را با لحاظ کردن مخترعش آقای «فرانک ویتل» توضیح دهیم، یا مثل «هاوکینگ» مخترع و سازنده را کنار زده، از مردم بخواهیم بین «ویتل» و قوانین فیزیکی یکی را انتخاب کنند؟ تبیین کامل در گرو هر دو سطح از تبیین است. قوانین فیزیکی می¬توانند توضیح دهند موتور جت چگونه کار می¬کند، اما نمی¬توانند بیان کنند که از کجا آمده است! 📝 🖨 📇این کتاب در 472 صفحه به قیمت 280000 تومان در آذر 1402 به چاپ رسیده است. 📌 @Poiictnews 🆔@meshkatnoor
نوشتار موضوعی پیرامون | ✍️ 🔹 ایام شهادت حضرت زهرا(س) ایام قابل تاملی است به ویژه از جهت پرداختن به سیره حضرت و یا به عبارتی اخلاق اسلامی. برخی ها مقوله اخلاق را در یک موضع انفعال و سستی خلاصه و تعبیر میکنند، یعنی از اخلاق دائما تصویر شخصی که لبخند بر لب داشته و در مقابل هر چیزی و هر طیفی کرنش می کند، این دسته افراد ضعف و سستی خود در دفاع از حقیقت و عدالت را نیز در پناه همین تعبیر غلط اخلاق توجیه می کنند و با این کار اخلاق بردگی را با بزک کردن به جای اخلاق اصیل اسلامی قرار می دهند! تاریخ اسلام و خصوصا مکتب شیعه کم از این جماعت ضربه نخورده است، تا آنجا که به نفع خود، جایگاه خود و...است دین را علم کرده و آنگاه که پای منافع و یا ضعف و سستی به میان می آید با عبارت اخلاق و یا واژه هایی از این قبیل با اغماض از حق و انفعالی عجیب از کنار مسئله عبور می کنند، این دسته افراد اگر فساد هم ببینند با آن گزینشی و بر اساس تفسیر شخصی خود از دین برخورد کرده و یا به عبارتی واکنش نشان می دهند و یا به قولی میل و طبع خود را نماد دین و حتی شیوه سلوک و اخلاق حسنه به شمار می آورند، این در حالی است که فرهنگ یک فرهنگ عظیم دینی، سیاسی و مهمتر از همه اخلاقی است. حضرت زهرا(س) به بهترین وجه ممکن در مقابل ظلم و فساد زمان خویش ایستاد و اخلاق کاربردی را به همه قرون و اعصار آموخت. بیزاری جستن از غاصبین مقام حضرت علی(ع) که از جانب خدای متعال به او اعطا شده به حدی توسط زهرا مرضیه(س) نمود پیدا کرد که بعد از گذر قرنها دیدگان ما از زیارت قبر شریف ایشان محروم است و این یک یادگار و درس اخلاقی برای همه ی ماهاست. حال اگر آن طیف منفعل و بزدل میبودند که منافع خویش را معیار اخلاقی برخورد با ناهنجارها قلمداد میکردند با یک لبخند زشت و یک قلب سیاه از کنار مسئله عبور میکردند و کل واژه اخلاق را در عقب نشینی از آرمانها و پرداختن به خود در سایه دین داری شخصی!! خلاصه می کردند و به حقیقتا این جماعت تا هر جا که باشند نه تنها مدینه فاضله محقق نخواهد شد بلکه مسبب غم دو چندان مهدی فاطمه(س) بوده و خواهند بود و اگر بگوییم عامل ظلم به دخت نبی مکرم اسلام همین جماعت بوده اند گزاف نگفته ایم. و چه زیبا سیدالشهدا(ع) این جماعت را به تصویر می کشند: همانا مردمان بنده دنيايند و دين لقلقه زبان آنهاست و هر جا منافعشان [به وسيله دين ]بيشتر تأمين شود زبان مى چرخانند و چون به بلا آزموده شوند آنگاه دين داران اندكند. eitaa.com/BEYTOSAJJAD 🆔@meshkatnoor
فلسفه دین 1402.9.21.mp3
22.01M
🔰گروه علمی فلسفه دین مجمع عالی حکمت اسلامی 👈 معناشناسی الهیات در فلسفه و ادیان 🎤 استاد آقای دکتر امیر خواص 🆔@meshkatnoor
نشست تخصصی نقد آتئیسم «از علم تا خدا: چالش‌های الاهیاتیِ فیزیک کوانتوم و کیهان‌شناسی الحاد جدید» اساتید: 👤حجت‌الاسلام‌والمسلمین زمانی‌فرد 👤دکتر عباس جوارشکیان 👤دکتر محمود رضایی 👤دکتر میثم توکلی‌بینا 👤دکتر هادی رستگار مقدم رضائیون 🔸زمان: پنج‌شنبه و جمعه ۳۰ آذر و ۱ دی 🔸آخرین مهلت ثبت‌نام: ۲۵ آذر ۱۴۰۲ 📍مکان: مشهد، میدان آزادی، دانشگاه فردوسی، دانشکده علوم، تالار دکتر سعادت 🔹نشانی ثبت‌نام حضوری: https://survey.porsline.ir/s/xUT3bjh0 🔹نشانی ثبت‌نام مجازی: https://survey.porsline.ir/s/RsX5GoHm 🆔@meshkatnoor
✍ نشریه تخصصی «پژوهشنامه معارف کلامی تفسیری» کلام اسلامی و تفسیر واحد کرمانشاه که با همکاری گروه الهیات آغاز به کار نموده است، موفق به دریافت مجوز انتشار گردیده است🌹☘🌹 ✅ فراخوان دریافت مقالات ارزشمند شما فرهیختگان هم به زودی منتشر خواهد شد 🔻▫️ @kalamkermanshah 🔰🔰🔰🔰🔰🔰 گروه کلام و فلسفه دين مؤسسه امام خمینی این موفقیت را به مرکز تخصصی کلام استان کرمانشاه تبریک می گوید. 🆔@meshkatnoor
هدایت شده از فلسفه دین اسلامی
📄 🟪 بررسی رابطه دین و اخلاق از منظر سم هریس ✍🏻 نویسندگان: مرتضی فقیهی فاضل و یوسف دانشور نیلو 📒منتشر شده در پژوهشنامه فلسفه دین، شماره ۴۱، بهار و تابستان ۱۴۰۲ 📮DOI: 10.30497/PRR.2022.242538.1741 🌐 لینک دانلود مقاله: https://prrj.isu.ac.ir/article_76454.html ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔻چکیده چکیده سم هریس، یکی از سردمداران خداناباوری جدید، به تعارض رابطه دین و اخلاق معتقد است. بر خلاف آنچه عموم متدینان فکر می‌کنند، او دین را نه مبنای اخلاق، بلکه ویرانگر آن می‌داند. برای اثبات این مدعا، او به دو طریق عمل می‌کند. نخست، تمسک به بررسی‌های میدانی و استنباط این که در کشورهای دین‌دار اخلاق نوعاً در سطحی نازل قرار دارد و بالعکس در کشورهای خداناباور در وضعیت مناسبی است. او در شیوه اول از معیارهایی همچون رفاه مادی، حقوق زنان، رعایت مسائل بهداشتی، رعایت حقوق بشر، دسترسی همگانی به آموزش و غیره به عنوان شاخص‌های یک جامعه اخلاقی نام می‌برد. در اینجا او به کمک آمارهای میدانی به دنبال القای آن است که کشورهای خداناباور در شاخص‌های فوق در موقعیت به مراتب بهتری نسبت به کشورهای خداباور قرار دارند، و در نتیجه این خداناباوری است که جامعه را اخلاقی‌تر کرده است. دوم، از طریق بررسی آموزه‌های دینی و توجه به آموزه‌هایی همچون جهاد و شهادت و تأکید بر خشونت‌بار بودن آن، که در این صورت دیگر جایی برای دفاع از منبعیت دین باقی نمی‌ماند. در این مقاله به طرح و بررسی مدعیات سم هریس راجع به رابطه دین و اخلاق پرداخته‌ایم و به این نتیجه رسیده‌ایم که این مدعیات دچار اشکالات مهمی از جمله تلقی نادرست از اخلاق و ارزش‌ها و مبانی آنها، عدم تعیین دقیق معنای خداباروی و خداناباوری، عدم توجه به شاخص‌های مختلف در حیات اخلاقی انسان، رویکرد غیرعلمی در ارزیابی شاخص‌های اخلاقی کشورهای خداباور و خداناباور، بی‌توجهی به جنایات خداناباوران در طول تاریخ و نیز نگاه سطحی و نادرست به آموزه‌های دینی است. کلیدواژه‌ها: ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🟪 A Study of the Relationship between Religion and Morality from Sam Harris's Perspective ✍🏻 Authers: Morteza Faghihi Fazel & Yousef Daneshvar Nilo ____________ Abstract A leading figure of "new atheism", Sam Harris, maintains that religion and morality are in conflict. He, despite what religious believers generally think, does not take religion to be a basis for morality, instead, he believes that religion devastates morality and the moral system. In order to substantiate this claim, Harris takes two ways. First, based on some surveys, he argues that religious countries witness a moral decline, while atheist countries are morally in an acceptable situation. Accordingly, he seeks to induce by field studies that atheist countries are in a much better position than the theist countries in the moral indicators such as material well-being, respect for women's rights, human rights, etc.. As a result, it is atheism that has made society more moral. Second, by inspecting some religious doctrines, he decides that they are sources of violence and clashes among human beings and, consequently, lead societies toward moral decline. In this article, we examine Harris' claims concerning the relationship between religion and morality, concluding that they suffer from following flaws: not accurately determining the meaning of theism and atheism, misunderstanding about moarality and values, not paying attention to various indicators in human moral life, taking a weak scientific approach in evaluating the moral indicators of theist and atheist countries, not paying attention to the crimes of atheists throughout history, and having a superficial and false understanding of religious teachings. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📬کانال فلسفه دین اسلامی |ایـتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات | یوتیوپ|
📙فلسفه یونان و خداشناسی ادیان ابراهیمی/ حجت الاسلام سید محمد حسن صالح دانش آموخته گروه کلام 🔹بی‌شک فلسفه یونان به جهت تأثیری که در دیگر مکاتب بشری داشته است، دارای اهمیت ویژه‌ای است. 🔹در یونان باستان علاوه بر محوریت انسان بر خودبسندگی عقل تأکید ویژه‌ای شد. همچنین تمام واقعیات از جمله وجود خدا زمانی مورد پذیرش خواهند بود که مبرهن بشوند. خداوند بیش از آنکه فعال معرفی شود فکور است. شناخت خداوند عمومی نبوده و مخصوص طبقات خاصی است. 🔹از حیث روش هم منطق ارسطویی به عنوان یک دستگاه مدون فکری که قابلیت تحلیل تمام واقعیات را از راه جنس و فصل دارد مورد پذیرش واقع شد و ازاین‌رو برای هر ادعایی باید برهانی ارائه می‌شد که با میزان منطق ارسطو هماهنگ باشد. 🔹آنچه در این کتاب به آن پرداخته شده نوع مواجهه الهیات عقلانی ادیان ابراهیمی با فلسفه یونان است. آیا سه دین یهودیت، مسیحیت و اسلام به نحو یکسانی با میراث فلسفی یونان برخورد و استفاده نمودند یا اینکه استفاده برخی از آن‏ها از فلسفه صرفاً ابزاری بوده است؟ 🔹نتایج بررسی نشان می‌دهد در دین اسلام اگرچه برخی آموزه‌های فلسفی ریشه یونانی دارد اما این دین دارای بن‌مایه‌های عقلانی است که می‌توان تفکر منطقی و استدلالی را اصیل برشمرد. هم چنین یهودیت به واسطه اعتقاد به برتر بودن نژادی، عملا در مواجهه با همه تفکرات وارداتی از جمله فلسفه مقاومت نموده و کمتر تاثیر پذیرفته است. در مقابل الهیات مسیحی در طول تاریخ بیشترین تاثیر را از فلسفه یونان پذیرفته و می‌توان ادعا نمود که چیزی به عنوان فلسفه مسیحی اصلا وجود ندارد. 🆔@meshkatnoor
۳. هرمنوتیک کلاسیک- الهی‌راد.mp3
27.57M
3️⃣ هرمنوتیک کلاسیک 👤 حجت‌الاسلام دکتر صفدر الهی‌راد ؛ عضو هیات علمی گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔@meshkatnoor