eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
800 ویدیو
294 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺آیا عمل به دستورات حاكم اسلامی مولد فرهنگ استبدادی است؟ ✅ پاسخ به شبهه آقای سلیمانی امیری (ملحد)6️⃣ 👈صوت شبهه در کلیپ زیر موجود است: https://eitaa.com/sajedi_ir/3598 🎤 حجت الاسلام و المسلمین دکتر ابوالفضل ساجدی، عضو هیئت علمی گروه کلام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔸مغالطه 🔰@Sajedi_ir 🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir
📚 الهیات مقایسه ای فرجام‌شناسی و معادشناسی ادیان منتشر شد 🖊 نوشته آقای دکتر امیر خواص، عضو هیئت علمی گروه کلام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔷 فرجام‌شناسی و معادشناسی ادیان، پژوهشی مقایسه‌ای درباره دو مسئله مهم ادیان آسمانی و غیرآسمانی است: 1️⃣ نخست، فرجام و پایان دنیا که از جمله مشتمل است بر بحث منجی آخرالزمان و حکومت پایانی جهان، 2️⃣ و دوم، معاد و سرنوشت انسان و جهان پس از مرگ و گذر از عالم دنیا. 🔶 این پژوهش مباحث مرتبط با این دو مسئله مهم را از دیدگاه شش دین با مراجعه به متون مقدس و اصلی آنها بررسی و مقایسه کرده است. 👈👈مشاهده و خرید اینترنتی 🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir
هدایت شده از ديانت و عقلانيت
✍️ محمد جعفری 💠 روشنفکران دینی و «عقلانیت حقوق اجتماعی » 🔸 آقاى مجتهد شبسترى معتقد است که مفسِر متن ديني (‌مثل قرآن) بايدحجابِ شكلهاى مربوط به عصر گذشته را از چهره كتاب خداوند بزدايد تا بتواند پيامِ جاودانه دين را كشف كند. وى تاكيد مى‏كند كه شكلهاى ديندارى، ممكن است تفاوت پيدا كند ولى باطن ِديندارى كه همان تعلق به حقيقت متعالى است، هيچ گاه تغيير نمى‏كند. او از اين تعلقِ خاطر به حقيقت متعالى در برخى مواضع به «سلوك توحيدى» تعبير مى‏كندكه با هرگونه حيات اجتماعى و سياسى مى‏تواند خود را وفق دهد و لذا حداكثرتغييرات حقوقى و قانونى در جهت تأمين حقوق همه انسان‏ها، در جامعه اسلامی، قابل تصويب و اجراست . از نظر وى اعلاميه حقوق بشرِ موجود كاملا درراستاى سلوك توحيدى قرار مى‏گيرد. و بر اين اساس حكم قصاص و برترى مسلمانان بر غيرمسلمانان و نابرابرى حقوق زن و مرد را مقتضاى واقعيات اجتماعى و تاريخى عصرهاى گذشته دانسته و آنها را در زمان حاضر به دليل منافات با مفاد حقوق بشر، مشروع نمى‏بيند. 🔸بدیهی است که این رویکرد نه تنها با فقه اجتماعی اسلام و به تعبیر اصطلاحی فقهِ معاملات در ستیز است بلکه عملا دامنة آن به فقه عبادی هم کشیده شده و جایی برای تشّرع و رعایت آداب و مناسک دینی با حدود و ثغور تعیین شده شرعی آن نیز باقی نمی گذارد. آن چه در این رویکرد، محور و اصل است، تفکر مدرن است و بس. بر این اساس این اعلامیه حقوق بشر جهانی است که باید ملاک داوری و قضاوت درباره حقوق اسلامی قرارگیرد و هر چه که با آن اعلامیه ناسازگار افتد، غیر عقلانی است. در این جا در صدد نیستیم که در مورد مبانی عقلانی فقه اجتماعی اسلام سخن بگوییم. صرفا در این مجال، در مورد این ادعایِ پیش گفته یعنی عقلانیتِ اعلامیه حقوق بشر و غیر عقلانی بودن حقوق اسلامی، به چند نکته تامل برانگیز اکتفا می کنم: 1. آیا واقعا حقوق بشر غربی، آخرین نسخه عقلانی بشر در مورد مباحث حقوقی است ؟ اگر این گونه است چرا با خود این اعلامیه هم در بدو تصویب و هم در اجرا، مخالفتهای جدی صورت گرفته است؟ چطور در خود غرب، اندیشمندانی چند مانند مک اینتایر، اساسا این اعلامیه را نه یک ایدة مبتنی بر مبانی فلسفی قوی، بلکه یک گزینه و تنها یک برداشت از حقوق انسان می دانند؟ آقای مجتهد شبستری خود در جايى مى‏نويسد كه حقوق اسلامى، عُقلايى است در عرض ديگر حقوق جهانى است. 2. آیا صرفا عدالت را باید در برابریِ کمّی حقوق انسانها دید یا این که با توجه به ظرفیتها و مسوؤلیتهای متفاوت انسانها در جامعه، می توان از تفاوت حقوق انسانها سخن گفت و آن را عین عدالت دانست؟ تفاوت حقوق زن در برخی عرصه ها مانند دیه، ارث و برخی مسائل دیگر، دقیقا ازهمین تئوری، تبعیت می کند. نمی توان بار سنگینتری را به لحاظ مالی بر دوش مرد گذاشت و در عین حال، خسارت از بین رفتن جان او را برای خانواده وجامعه ، دقیقا برابر با زن دانست؟! تفکر مدرن دیه را قیمت جان انسان می داند و لذا تفاوت دیه زن با مرد را به معنای نیمه انسان تلقی کردن زن در اسلام دانسته و آن را تبعیض تلقی می کند! حال سوال این جاست که آیا واقعا دیه، قیمت جان انسانی است؟ از نظر تفکر اسلامی به هیچ وجه این گونه نیست بلکه دیه، خسارت ازدست رفتن جان یک شخص و جبران آن به نفع افرادی است که ازفقدان آن شخص ، دچار آسیب شد ه اند . 3. در مورد ارث هم قصه از همین قراراست که عقل خود بنیادِ بریده از وحی و گستره مصالح و مفاسد مرتبط با انسان، تفاوت دیه زن و مرد را تبعیض آمیز و ناعادلانه می داند. این عقلانیت خود خوانده، گویا خود را به همه شئونِ حیات انسانی واقف می داند که این چنین با قاطعیت، رأی صادر می کند. شاید توجه دادن برخی نکات به این عقلانیت افراطی، او را متوجه نقص فکری اش بنماید؛ البته در صورتی که گرفتار لجاجت و تعصب نشده باشد. باری، در این جا فقط به یک نکته از هزاران توجه می دهم. اسلام، مسوؤلیت مالی و اقتصادی زندگی را به دوش مرد گذاشته و او را متعهد به نفقه و کفایت امور معیشتی همسرش می نماید. حال با این توصیف، آیا کاملا منطقی و عقلانی نیست که وقتی ارثی به دست این مرد می رسد، نسبت به ارثی که زن می رسد، بیشتر باشد ؟ این چند مورد تنها مشت نمونه خروار بود تا نشان داده شود ادعای عقلانی بودن اندیشه های مدرن و غیرعقلانی بودن اندیشه دینی از چه وزنی برخوردار است و تا چه حد عقلانیت خودبنیاد، در برابر چند سوال جزئی، رنگ می بازد و توان دفاع از کیان خود را از دست می دهد. 🆔@mjafari_ir
کمیسیون پنجم تعلیم و هدایت گردی.mp3
42.47M
دومین همایش ملی معنویت‌های نوظهور و معنویت اسلامی ✅ کمیسیون پنجم: تعلیم و هدایت گردی 📋 هیئت رئیسه: ▪️محمدمهدی گرجیان عربی ▪️هادی وکیلی ▪️حمید نگارش ▪️محمد جعفری ▪️وحید سهرابی‌فر عناوین مقالات: ✍️وحیدرضا ملکی (بررسی انتقادی جایگاه انسان در عرفان حلقه با تأ کید بر آرای استاد جوادی آملی) ✍️مرتضی امامی (بررسی مقایسهای برخی معلمان معنویت های نوظهور با مربیان معنویت دینی شیعی) ✍️میثاق محرابی (افق سالک، افق اکیست«غایت سلوک از دیدگاه مولانا و پاول توئیچل») ✍️ عظیم حمزئیان | قاسم رؤفی (نقد محتوایی کتاب »کیمیاگر« بر اساس آموزههای عرفان اسالمی») ✍️ حسن قره‌باغی / دانشجوی دکترای فلسفه دین موسسه امام (تحلیل و بررسی نظام ارزش شناسی معنویت اشو) ✍️ محمدجواد ادبی (بررسی و نقد مدعیات نظری و عملی جنبش بشاره بر اساس آمو زههای ابن عربی) ✍️ جواد منصوری (مکتب شهید سلیمانی، تجربهای از افقهای معنوی انسانیت) 📆 زمان برگزاری: پنج شنبه 9 آذرماه 1402 📍مکان برگزاری: قم، پردیسان، انتهای بلوار دانشگاه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، طبقه دوم، سالن شهید سلیمانی 📁 مجری: پژوهشکده اخلاق و معنویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و قطب تعمیق ایمان و باورهای دینی 🆔@meshkatnoor
کمیسیون‌ چهارم کارکردها و راهکارهای معنوی.mp3
25.08M
دومین همایش ملی معنویت‌های نوظهور و معنویت اسلامی ✅ کمیسیون‌ چهارم: کارکردها و راهکارهای معنوی 📋 هیئت رئیسه: ▪️هادی وکیلی ▪️حمید نگارش ▪️محمد جعفری / دانشیار موسسه امام خمینی ▪️مهدیه السادات مستقیمی ▪️وحید سهرابی‌فر 🗒 عناوین مقالات: ✍️ محمدرضا صمدی فروشانی (بررسی تطبیقی «حسن ظن و یقین به استجابت خداونـد» و «اطمینـان از پاسـخگوئی کائنـات در قانون جذب» و تأثیر آن بر سلامت معنوی) ✍️احمدرضا کفراشی ( دانشجوی دکترای موسسه امام خمینی)|محمد جعفری چیستي رنج و راه درمان آن در معنویت دیني و معنویت غیر دیني؛ «با تأ کیـد بـر عرفـان بودیسـم و پروژه معنویت و عقلانیت» ✍️یدالله حاجی‌زاده (مقایسه دستیابی به امنیت و آرامش در معنویتهای نوظهور و اندیشه امیرالمؤمنین علیه السلام) ✍️ خانم مریم چراغی (مختصات شناختی جدنها: فروکاهی «دین باوری به معنو یت بی دین» با تکنیک کنترل ذهن) ✍️ ولی‌الله عباسی | محمدمهدی‌عباسی (دین اسلام و رو یکرد جامع نگر به سلامت «با تأکید بر سلامت معنوی») ✍️ مرتضی فیضی‌زاده (تجربه معنوی در دیدگاه داوسن چرچ و مقایسه آن با تجربه معنوی در معنو یت اسلامی) 📆 زمان برگزاری: پنج شنبه 9 آذرماه 1402 🎧 از رادیو پژوهش پژوهش بشنوید http://dte.bz/lwQKg 📍مکان برگزاری: قم، پردیسان، انتهای بلوار دانشگاه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، طبقه دوم، سالن شهید سلیمانی 📁 مجری: پژوهشکده اخلاق و معنویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و قطب تعمیق ایمان و باورهای دینی 🆔@meshkatnoor 🆔@mjafari_ir
سلسله نشست های نسبت علم با الهیات و فلسفه.mp3
45.55M
🔸سلسله نشست های نسبت علم با الهیات و فلسفه 🔴 نشست هشتم: «چیستی حیات و چگونگی پیدایش آن» 🎙با حضور حجج اسلام آقایان: دکترمحمدمهدی‌گرجیان دکترمحمدجواداصغری دکترنیمانریمانی 📅زمان: چهارشنبه 1402/09/08 ⏰ساعت: 15-17 🏢مکان: قم، چهار راه شهداء، ابتدای خیابان معلم، سالن الغدیر (جنب بوستان کتاب)، طبقه منفی2
💠مینی دورهٔ مجازی آشنایی با داروینیسم در سینما 🌐در دو جلسه شامل: 🔹آشنایی با داروین 🔹مبانی داروینیسم به زبان ساده 🔹جایگاه داروینیسم در دستگاه فلسفی غرب به عنوان جهان بینی 🔹داروینیسم و صهیونیسم 🔹یووال نوح هراری 🔹داروینیسم در گذشته ، حال و آینده 🔹داروینیسم در سینما 🔹فیلم سینمایی انیمیشن دایناسور خوب 🔹فیلم سینمایی انیمیشن ران معیوب 🔹فیلم سینمایی فینچ 🔹سریالهای انیمیشن ماشین کوکی‌ها، حبابی‌ها، قطار ربات‌ها 🔹جمع بندی و راهکارهای پیشگیری از آسیب ها 💧با ارائهٔ: استاد سید ابوالفضل موسوی، منتقد سینما 🔹۱۶ و ۱۷ آذرماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۷ الی ۱۸ 🔹ورودی: ۵۰.۰۰۰ تومان 🔹ثبت نام: @filmosophi 💙فیلموسوفی، هنر، فلسفه، رسانه @filmosophy 🆔@meshkatnoor
23.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 🔴 مگر با بشر جدید غرق در پوچی و بی‌معنایی می‌توان از امر قدسی و دین سخن گفت!! تا چگونگی تبیین دین مسئله ما باشد؟! 🔸گقتگوی اختصاصی سایت سدید 🔹میهمان: استاد اصغر طاهرزاده 🔹میزبان: حجت‌الاسلام نقی‌لو ( دانش آموخته گروه کلام موسسه امام خمینی) 🔺موضوع: نسبت تبیین دین با تاریخ جدید و انسان جدید 4⃣ جلسه چهارم 💢 انتشار نسخه کامل فیلم؛ صوت؛ متن در تاریخ سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۹/۱۴ رسانه "گفتمان سدید" را دنبال کنید ایتا 👇 https://eitaa.com/ghoftemansadid بله 👇 https://ble.ir/ghoftemansadid 🆔@meshkatnoor
✅موسسه آموزش عالی امام صادق(علیه‌السلام) مرکز تخصصی علم کلام برگزار می کند: 💠 نشست علمی با عنوان: 📌"انسان مدرن و بحران معنای زندگی" ✍ بررسی راه برون رفت از این بحران به موجب نظام صحیح اعتقادی ✅ باحضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر الهی راد، عضو هیات علمی موسسه امام خمینی(ره) 📆سه شنبه ۱۴۰۲/۰۹/۱۴، بعداز نمازمغرب و عشا 🏢 شهرک پردیسان، موسسه امام صادق(علیه‌السلام)،سالن نشست ها 🔰پخش زنده از کانال مرکز تخصصی کلام : @kalamcenter 🆔@meshkatnoor
"القای باطل" نتیجۀ در هم‌آمیختگیِ باطل با "حق" ⭕️ اگر کسی فکر کند دشمنان انقلاب‌اسلامی به فکر طراحی "آنتی‌تز انقلاب" نیستند، سخت در اشتباه و دچار یک ساده‌اندیشی شده است. معنا ندارد انقلابی که دشمن سرسختی چون استکبارجهانی، صهیونیسم و الحاد دارد، از حیله‌ها، خیانت‌ها و نفوذ استکبارجهانی در امان باشد. ♨️ دشمن طراحی می‌کند که خلل ایجاد کند، یا گروهی را با تربیت غلط استحاله کند و در مسندی قرار دهد تا سخنش به عنوان "سخن حوزه" شنیده شود؛ دشمن چنین نقشه‌ای را دارد لذا این سخن مقام معظم رهبری(حفظ الله) که فرمودند: «آنتی تز انقلاب را از خودِ انقلاب می‌سازند» حرف حکیمانه‌ای است. منحصر در انقلاب ما هم نیست، بلکه هرجا که خواستند انقلابی را منحرف کنند، این کار را انجام داده‌اند، در اصل خودِ اسلام هم همین است، مثلاً «داعش» آنتی‌تزی بود که دشمنان برای نابودی اسلام ساختند. ⭕️ یکی از این وکلای منحرف گفته‌ بود، هیچ کجا نگویید با اسلام مخالف هستید، بلکه بگویید ما هم اسلام را قبول داریم، منتهی قرائت دیگری از اسلام داریم؛ نقشۀ دشمن همین است که در حوزه و دانشگاه حرف حق و باطل را با هم بیامیزد و به تعبیر امیرالمؤمنین علیه السلام، برای فریب‌دادن خیلی وقت‌ها "حرف حق" هم می زنند اما "حرف باطل" خود را القا می‌کنند. ▫️آیت‌الله محمود رجبی 🆔 @antisecular_ir 🆔@meshkatnoor
دفاع عقلانی از دین؛ از بایستگی تا بایسته‌ها 👤 با ارائه آيت‌الله فیاضی، مدیر گروه فلسفه مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و رئیس هیئت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی 🗓 پنجشنبه ۱۶ آذرماه ⏰ ۱۰:۱۵ 🏢 سالن اجتماعات حوزه علمیه کرمانشاه 🖥 پخش زنده از کانال مرکز تخصصی https://eitaa.com/kalamkermanshah 🖥 لینک نشست در فضای اسکای روم https://www.skyroom.online/ch/aq2aq2/jalaseh 🔖 جهت ارائه گواهی نشست، چکیده مباحث استاد را در ایتا از طریق شماره یا آی دی ارسال کنید ۰۹۳۳۶۵۳۳۹۷۵ @amirhossein_keihani 🆔@hekmateislami 🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir
💢💢💢 نشست علمی: نگاهی به نظریهٔ طراحی هوشمند (ناظر به تکامل داروینی) با ارائهٔ: حجت الاسلام دکتر رضا کشاورز سیاهپوش؛ دانش پژوه دکترای گروه کلام و فلسفه دين مؤسسه امام خمینی میزبان: آریا تخت فیروز استادراهنمای معارف: سعیدریحانی زمان: پنج شنبه(۱۶آذر)؛ ساعت ۱۴:۳۰ لینک ثبت‌نام: https://survey.porsline.ir/s/azIPFPR لینک شرکت: https://vroom.ut.ac.ir/mae2 🔹معاونت علمی دانشکده معارف و اندیشه اسلامی تهران ❇️ معاونت علمی-فرهنگی مؤسسهٔ بین المللی حضرت زینب- سلام الله علیها- ➺ @Andyshedini 🆔@meshkatnoor