هدایت شده از ديانت و عقلانيت
8.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 کلیپ تصویری | آخرین مصاحبه آنتونی فلو
دانشمند مشهور آتئیست دانشگاه آکسفورد که دست از الحاد کشید و به طراحی هوشمندانه در جهان اعتراف نمود.
࿐ྀུ༅༅༅࿇࿇࿇༅༅༅࿐ྀུ
🆔@mjafari_ir
هدایت شده از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
🔺سلامت معنوي كودكان با نگرش اسلامی
🔺این کتاب كه قبلا توسط فرهنگستان علوم پزشكی ايران چاپ شده و در بازار، در دسترس عموم «نبود»، اخيرا توسط موسسه امام خمينی چاپ شده و در دسترس قرار گرفته است.
👇فهرست و گزارش كوتاه كتاب در لينكهاي زير موجود است:
https://eitaa.com/sajedi_ir/2492
https://eitaa.com/sajedi_ir/1540
ايتا | بله | روبيكا | ويراستي | توييتر | تلگرام | اينستاگرام
🔰 @Sajedi_ir
🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🔰 @iki_ac_ir
شبهات فاطمیه.pdf
653.9K
پاسخ به 9 شبهه مهم و شایع از 9 سال زندگی حضرت زهرا سلام الله علیها در 19 صفحه
1-چرا حضرت علی(ع) سکوت کردند و از همسرشان دفاع نکردند؟
2- چرا حضرت علی(ع) خودشان پشت در نرفتند و همسرشان را فرستادند؟
3- شهادت حضرت زهرا از سال 1374 وارد تقویم ایران شد وگرنه قبل از آن وفات گفته می شد نه شهادت
4-چرا تاریخ شهادت حضرت زهرا مشخص نیست؟
و....
✍ حجت الاسلام عیسی معلم؛ دانش پژوه دکترای گروه کلام و فلسفه دين مؤسسه امام خمینی ره
❇️ تهیه شده در تشکل فرهنگی _ تبلیغی یاوران اندیشه دینی
#فاطمیه
#شبهات_فاطمیه
#یازهرا
🆔@meshkatnoor
🌀 دانشکده الهیات دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران
با حمایت
ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی
با همکاری
دانشکده مهندسی دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران
برگزار میکند:
💢 سلسله نشستهای «فلسفه هوش مصنوعی»
نشست سوم
موضوع نشست:
🔻 مسئله چارچوب و عواطف انسانی:
از هوش مصنوعی به فلسفه
👤 ارائهکننده:
دکتر ابوالفضل صبرآمیز
پژوهشگر فلسفه
🗓 سهشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۲
⏰ ساعت ۱۰:۱۵ تا ۱۲
📍 قم، ابتدای جاده قدیم تهران،
دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران،
دانشکده مهندسی، سالن اجتماعات
📌 https://balad.ir/p/POi01R3IoFzLRV
🔵 لینک شرکت در جلسه بهصورت برخط:
🔗 http://vroom.cysp.ir/a
🔴 پخش زنده مستقیم رویداد از سایبرنما:
🔗 http://tv.cysp.ir
🆔@meshkatnoor
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره یکشنبه شب بعد از نماز مغرب و عشا در سالن اندیشه برنامه ویژۀ خود را به مناسبت هفتۀ پژوهش برگزار می کند:
1. معرفی آثار گروه کلام و فلسفه دین
2. معرفی آثار جدید توسط مولفین محترم
3. میزگرد علمی با موضوع آسیب شناسی پژوهش با حضور اساتید محترم گروه
4. قرعه کشی از میان شرکت کنندگان محترم و تقدیم آثار اساتید بزرگوار به عنوان هدیه.
🆔@meshkatnoor
#نشست_تخصصی #فلسفه_دین
🔰گروه علمی فلسفه دین، جلسه ۱۵۳
👈 معناشناسی الهیات در فلسفه و ادیان
🎤 استاد آقای دکتر امیر خواص
🗓 سه شنبه، ۲۱ آذر ۱۴۰۲، ساعت ۱۸:۳۰
🏢 قم، خیابان ۱۹دی، کوچه۱۰، کوچه۲، اتاق جلسات مجمع عالی حکمت اسلامی
لینک حضور مجازی 👇
https://b2n.ir/f.din
🆔@meshkatnoor
#چاپ_اول
🌱 #الحاد_جدید
✨ بررسی و نقد الحاد در فیزیک و زیست شناسی معاصر
🔹«جان لنوکس»بر آن است که قوانین طبیعی چگونگی رخدادهای فیزیکی را بیان می¬کنند، نه چرایی وجود آنها را. قانون توصیف¬گر و پیشبینیکننده است، نه آفریننده. اگر به ¬جای جهان از ما خواسته ¬شود موتور جت را تبیین کنیم؛ آیا باید آن را با لحاظ کردن مخترعش آقای «فرانک ویتل» توضیح دهیم، یا مثل «هاوکینگ» مخترع و سازنده را کنار زده، از مردم بخواهیم بین «ویتل» و قوانین فیزیکی یکی را انتخاب کنند؟ تبیین کامل در گرو هر دو سطح از تبیین است. قوانین فیزیکی می¬توانند توضیح دهند موتور جت چگونه کار می¬کند، اما نمی¬توانند بیان کنند که از کجا آمده است!
📝 #حمیدرضا_شاکرین
🖨 #سازمان_انتشارات_پژوهشگاه_فرهنگ_و_اندیشه_اسلامی
📇این کتاب در 472 صفحه به قیمت 280000 تومان در آذر 1402 به چاپ رسیده است.
📌 @Poiictnews
🆔@meshkatnoor
نوشتار موضوعی پیرامون #اخلاق_فاطمی |
✍️ #علی_تقوی
🔹 ایام شهادت حضرت زهرا(س) ایام قابل تاملی است به ویژه از جهت پرداختن به سیره #اخلاقی حضرت و یا به عبارتی اخلاق اسلامی.
برخی ها مقوله اخلاق را در یک موضع انفعال و سستی خلاصه و تعبیر میکنند، یعنی از اخلاق دائما تصویر شخصی که لبخند بر لب داشته و در مقابل هر چیزی و هر طیفی کرنش می کند، این دسته افراد ضعف و سستی خود در دفاع از حقیقت و عدالت را نیز در پناه همین تعبیر غلط اخلاق توجیه می کنند و با این کار اخلاق بردگی را با بزک کردن به جای اخلاق اصیل اسلامی قرار می دهند!
تاریخ اسلام و خصوصا مکتب شیعه کم از این جماعت ضربه نخورده است، تا آنجا که به نفع خود، جایگاه خود و...است دین را علم کرده و آنگاه که پای منافع و یا ضعف و سستی به میان می آید با عبارت اخلاق و یا واژه هایی از این قبیل با اغماض از حق و انفعالی عجیب از کنار مسئله عبور می کنند، این دسته افراد اگر فساد هم ببینند با آن گزینشی و بر اساس تفسیر شخصی خود از دین برخورد کرده و یا به عبارتی واکنش نشان می دهند و یا به قولی میل و طبع خود را نماد دین و حتی شیوه سلوک و اخلاق حسنه به شمار می آورند، این در حالی است که فرهنگ #فاطمیه یک فرهنگ عظیم دینی، سیاسی و مهمتر از همه اخلاقی است. حضرت زهرا(س) به بهترین وجه ممکن در مقابل ظلم و فساد زمان خویش ایستاد و اخلاق کاربردی را به همه قرون و اعصار آموخت. بیزاری جستن از غاصبین مقام حضرت علی(ع) که از جانب خدای متعال به او اعطا شده به حدی توسط زهرا مرضیه(س) نمود پیدا کرد که بعد از گذر قرنها دیدگان ما از زیارت قبر شریف ایشان محروم است و این یک یادگار و درس اخلاقی برای همه ی ماهاست. حال اگر آن طیف منفعل و بزدل میبودند که منافع خویش را معیار اخلاقی برخورد با ناهنجارها قلمداد میکردند با یک لبخند زشت و یک قلب سیاه از کنار مسئله عبور میکردند و کل واژه اخلاق را در عقب نشینی از آرمانها و پرداختن به خود در سایه دین داری شخصی!! خلاصه می کردند و به حقیقتا این جماعت تا هر جا که باشند نه تنها مدینه فاضله محقق نخواهد شد بلکه مسبب غم دو چندان مهدی فاطمه(س) بوده و خواهند بود و اگر بگوییم عامل ظلم به دخت نبی مکرم اسلام همین جماعت بوده اند گزاف نگفته ایم.
و چه زیبا سیدالشهدا(ع) این جماعت را به تصویر می کشند:
همانا مردمان بنده دنيايند و دين لقلقه زبان آنهاست و هر جا منافعشان [به وسيله دين ]بيشتر تأمين شود زبان مى چرخانند و چون به بلا آزموده شوند آنگاه دين داران اندكند.
eitaa.com/BEYTOSAJJAD 🆔@meshkatnoor
فلسفه دین 1402.9.21.mp3
22.01M
#نشست_تخصصی #فلسفه_دین
🔰گروه علمی فلسفه دین مجمع عالی حکمت اسلامی
👈 معناشناسی الهیات در فلسفه و ادیان
🎤 استاد آقای دکتر امیر خواص
🆔@meshkatnoor
نشست تخصصی نقد آتئیسم
«از علم تا خدا: چالشهای الاهیاتیِ فیزیک کوانتوم و کیهانشناسی الحاد جدید»
اساتید:
👤حجتالاسلاموالمسلمین زمانیفرد
👤دکتر عباس جوارشکیان
👤دکتر محمود رضایی
👤دکتر میثم توکلیبینا
👤دکتر هادی رستگار مقدم رضائیون
🔸زمان: پنجشنبه و جمعه ۳۰ آذر و ۱ دی
🔸آخرین مهلت ثبتنام: ۲۵ آذر ۱۴۰۲
📍مکان: مشهد، میدان آزادی، دانشگاه فردوسی، دانشکده علوم، تالار دکتر سعادت
🔹نشانی ثبتنام حضوری:
https://survey.porsline.ir/s/xUT3bjh0
🔹نشانی ثبتنام مجازی:
https://survey.porsline.ir/s/RsX5GoHm
🆔@meshkatnoor
✍ نشریه تخصصی «پژوهشنامه معارف کلامی تفسیری»
#مرکز_تخصصی کلام اسلامی و تفسیر واحد کرمانشاه که با همکاری گروه الهیات #دانشگاه_رازی آغاز به کار نموده است، موفق به دریافت مجوز انتشار گردیده است🌹☘🌹
✅ فراخوان دریافت مقالات ارزشمند شما فرهیختگان هم به زودی منتشر خواهد شد 🔻▫️
@kalamkermanshah
🔰🔰🔰🔰🔰🔰
گروه کلام و فلسفه دين مؤسسه امام خمینی این موفقیت را به مرکز تخصصی کلام استان کرمانشاه تبریک می گوید.
🆔@meshkatnoor
هدایت شده از فلسفه دین اسلامی
📄#معرفی_مقاله
🟪 بررسی رابطه دین و اخلاق از منظر سم هریس
✍🏻 نویسندگان:
مرتضی فقیهی فاضل و یوسف دانشور نیلو
📒منتشر شده در پژوهشنامه فلسفه دین، شماره ۴۱، بهار و تابستان ۱۴۰۲
📮DOI: 10.30497/PRR.2022.242538.1741
🌐 لینک دانلود مقاله:
https://prrj.isu.ac.ir/article_76454.html
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻چکیده
چکیده
سم هریس، یکی از سردمداران خداناباوری جدید، به تعارض رابطه دین و اخلاق معتقد است. بر خلاف آنچه عموم متدینان فکر میکنند، او دین را نه مبنای اخلاق، بلکه ویرانگر آن میداند. برای اثبات این مدعا، او به دو طریق عمل میکند. نخست، تمسک به بررسیهای میدانی و استنباط این که در کشورهای دیندار اخلاق نوعاً در سطحی نازل قرار دارد و بالعکس در کشورهای خداناباور در وضعیت مناسبی است. او در شیوه اول از معیارهایی همچون رفاه مادی، حقوق زنان، رعایت مسائل بهداشتی، رعایت حقوق بشر، دسترسی همگانی به آموزش و غیره به عنوان شاخصهای یک جامعه اخلاقی نام میبرد. در اینجا او به کمک آمارهای میدانی به دنبال القای آن است که کشورهای خداناباور در شاخصهای فوق در موقعیت به مراتب بهتری نسبت به کشورهای خداباور قرار دارند، و در نتیجه این خداناباوری است که جامعه را اخلاقیتر کرده است. دوم، از طریق بررسی آموزههای دینی و توجه به آموزههایی همچون جهاد و شهادت و تأکید بر خشونتبار بودن آن، که در این صورت دیگر جایی برای دفاع از منبعیت دین باقی نمیماند. در این مقاله به طرح و بررسی مدعیات سم هریس راجع به رابطه دین و اخلاق پرداختهایم و به این نتیجه رسیدهایم که این مدعیات دچار اشکالات مهمی از جمله تلقی نادرست از اخلاق و ارزشها و مبانی آنها، عدم تعیین دقیق معنای خداباروی و خداناباوری، عدم توجه به شاخصهای مختلف در حیات اخلاقی انسان، رویکرد غیرعلمی در ارزیابی شاخصهای اخلاقی کشورهای خداباور و خداناباور، بیتوجهی به جنایات خداناباوران در طول تاریخ و نیز نگاه سطحی و نادرست به آموزههای دینی است.
کلیدواژهها: #سم_هریس #خداناباوری_جدید #دین #اخلاق #خداباوری
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🟪 A Study of the Relationship between Religion and Morality from Sam Harris's Perspective
✍🏻 Authers:
Morteza Faghihi Fazel & Yousef Daneshvar Nilo
____________
Abstract
A leading figure of "new atheism", Sam Harris, maintains that religion and morality are in conflict. He, despite what religious believers generally think, does not take religion to be a basis for morality, instead, he believes that religion devastates morality and the moral system. In order to substantiate this claim, Harris takes two ways. First, based on some surveys, he argues that religious countries witness a moral decline, while atheist countries are morally in an acceptable situation. Accordingly, he seeks to induce by field studies that atheist countries are in a much better position than the theist countries in the moral indicators such as material well-being, respect for women's rights, human rights, etc.. As a result, it is atheism that has made society more moral. Second, by inspecting some religious doctrines, he decides that they are sources of violence and clashes among human beings and, consequently, lead societies toward moral decline. In this article, we examine Harris' claims concerning the relationship between religion and morality, concluding that they suffer from following flaws: not accurately determining the meaning of theism and atheism, misunderstanding about moarality and values, not paying attention to various indicators in human moral life, taking a weak scientific approach in evaluating the moral indicators of theist and atheist countries, not paying attention to the crimes of atheists throughout history, and having a superficial and false understanding of religious teachings.
#Sam_Harris #New_atheism #Religion #Morality #Theism
#فلسفه #فلسفه_دین #فلسفه_دین_اسلامی #فلسفه_اخلاق #دین_و_اخلاق #اخلاق_دینی #اخلاق_علمی #اخلاق_سکولار
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📬کانال فلسفه دین اسلامی
|ایـتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات | یوتیوپ|