پخش برنامه آینه معرفت از امروز جمعه ها ساعت ۱۸ قسمت اول ازشبکه قرآن ومعارف سیما.
# با محوریت موضوعات کلامی جدید از منظر قرآنی.
# با حضور کارشناسان برجسته و صاحب نظر حوزوی و دانشگاهی
# با همکاری گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی.
قسمت اول از برنامه آینه معرفت با موضوع "رابطه قرآن و فرهنگ زمانه"
http://www.telewebion.com/episode/2054035. با حضور کارشناسان دکتر رضایی اصفهانی و دکتر ساجدی. # این برنامه با همکاری گروه کلام و فلسفه دین موسسه، تهیه شده است.
توصیف امام علی از زبان روژه گارودی👆👆👆👆
# کاربردی سازی تبلیغ دین
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
گفتگوی بیبیسی فارسی با
#عبدالکریم_سروش
در ارتباط با انتشار کتاب
#کلاممحمدرویایمحمد
در فایل تصویری فوق، 👆👆👆👆 دکتر سروش به زمینه های شکل گیری نظریه رویای نبوی در مورد وحی می پردازد. این نظریه توسط دو نفر از اعضای هیات علمی گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام، حجت الاسلام دکتر ساجدی و حجت الاسلام دکتر جعفری در 6 برنامه گستره شریعت درشبکه 4 سال گذشته مورد نقد و بررسی تفصیلی قرار گرفت که خود سروش هم در صحبتهایش به آن برنامه هم اشاره می نماید. علاقه مندان می توانند آن برنامه را در آرشیو شبکه 4 و یا در آپارات دنبال نمایند. https://www.aparat.com/v/ZR7mn
همچنین نقدهای مکتوب متعددی هم در قالب مقاله یا کتاب به نظریه رویای وحی نگاشته شده است که یکی از آنها نقد دکتر ابولفضل ساجدی است که توسط پژوهشگاه فرهنگ و علوم به چاپ رسیده است. 👇👇👇👇
حامد ساجدي و ابوالفضل ساجدي، رويا انگاري وحي، نشر پژوهشگاه فرهنگ و معارف قرآن، قم 1396
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 شرحي بر کشف المراد: مجموعه درسهاي آیت الله العظمی سبحانی
💠 جلسه چهارم
المسألة الرابعة: في وجوب المعاد الجسماني
🔰 @ofogh_howzah
قسمت دوم از برنامه "رابطه قرآن و فرهنگ زمانه در شبکه قرآن سیما
http://www.telewebion.com/episode/2058346
# با حضور کارشناسان دکتر رضایی اصفهانی و دکتر ساجدی.
# این برنامه با همکاری گروه کلام و فلسفه دین موسسه، تهیه شده است.
اگر به زبان ساده می خواهید ضرورت اسلامی سازی علوم انسانی و نقش حوزه را در آن بدانید، مصاحبه فوق 👆👆👆👆را مطالعه نمایید
یا مهدی(عج):
💢دیدگاه تکامل زیستی در نفی خدا
تبیین و نقد نظرگاه داوکینز
✍️ حجت الاسلام دکتر حمیدرضا شاکرین
⭕️ ریچارد داوکینز استاد «رفتارشناسی حیوانات» دانشگاههای انگلیس است. او برآن است تا با دلایلی احتمالی وجود خدا را تا حد زیادی ناممکن بنمایاند. عمده دلایل وی در این زمینه عبارت است از: 1. اصل انتخاب طبیعی 2. پیچیدگی خدا. دلیل دوم او را طرح و بررسی میکنیم:
❇️ پیچیدگی خدا
داوکینز در کتاب "پندار خدا" میگوید: "احتمال ایجاد [تصادفی] حیات بر زمین، بیش از این احتمال نیست که تندبادی بر یک انبار اوراقی بوزد و از آن قراضهها یک بوئینگ ۷۴۷ بسازد!" او از این مثال استفاده میکند که تبیین پیچیدگیهای جهان از طریق خدا مشکلی را حل نمیکند، زیرا همین مساله در مورد خدا مطرح میشود و بیپاسخ میماند و به عبارت دیگر خدا مانند سازنده آن بوئینگ است که چگونگی پیدایش او سادهتر از آن نیست. از این رو میگوید اگر کسی به عنوان خدا با آنهمه قدرت و دانایی وجود داشته باشد، باید بسیار پیچیده باشد، به ویژه آنکه او مبدع هستی است و هرگاه چیزی، چیز دیگری را طراحی و ابداع کند، دست کم باید به اندازه محصول خود پیچیدگی و اطلاعات داشته باشد. از دیگر سو بین پیچیدگی و اطلاعات با احتمال وجود نسبت معکوس برقرار است؛ یعنی هر اندازه چیزی پیچیدهتر باشد احتمال وجود داشتنش کمتر است. پس تقریباً با اطمینان میتوان گفت خدا وجود ندارد.»
🔻 نقد
داوکینز خدا بودگی را مساوی با پیچیدگی و احتمال وجودش را بسیار اندک میانگارد. در این باره چند نکته در خور توجه است:
❇️ 1. مراد از پیچیدگی چیست؟ او در «ساعت ساز کور» میگوید امری پیچیده است که دارای اجزایی باشد و آن اجزا به گونهای در کنار هم سازمان یافته باشند، به طوری که احتمال سازمان یافتن آنها تنها به واسطه شانس، بسیار کم باشد. ولی خداوند امری روحانی است و نه مادی و بنابراین اصلاً اجزا ندارد. بر این اساس پیچیدگی فقط در مادیات معنی دارد و کاربست این تعابیر در مورد حقایق فرامادی، بهویژه خداوند که بسیط علیالاطلاق است، کاملا نابجاست.
❇️ 2. مدعای داوکینز مبنی بر رابطه معکوس بین پیچیدگی و اطلاعات با احتمال وجود، نه قاعدهای عقلی و فلسفی است و نه اصلی علمی و تجربی. اگر چنین باشد اینهمه ارگانهای پیچیده و جهانی با این همه پیچیدگی نباید وجود میداشت.
❇️ 3. این گمان داوکینز که بر اساس آفرینشگرایی جهان از طریق خدا تبیین میشود، اما همین مساله در مورد خدا تکرار شده و بدون پاسخ میماند، سخنی نادرست است. خداباوران با استناد به ادله فلسفی دیگری ملاکهای نیاز به علت و تبیین را بررسی کرده و ثابت میکنند که او واجب الوجود و متبین بالذات است و در او ضوابط و معیارهای معلولیت وجود ندارد تا سخن از چرایی وجود او رود.
❇️ 4. پلانتینگا معتقد است: «داوکینز در استدلالهای خود ماتریالیسم را مفروض میگیرد و از این رو است که میگوید هرچه میزان اطلاعات و آگاهی موجودی بیشتر باشد امکان وجودش کمتر میشود. زیرا وقتی فرض کنیم آخرین ذرات جهان ذرات بنیادی مادی هستند، توجیه وجود موجودی که به همه چیز آگاه است تنها براساس علل مادی بسیار ناممکن میشود؛ ولی نمیتوان با فرض ماتریالیسم، خداباوری را نفی کرد. براساس الهیات کلاسیک خداوند واجب الوجود است و در تمامی جهانهای ممکن وجود دارد. بنابراین احتمال وجود خدا یک و احتمال عدم وجودش صفر است. بنابراین وقتی داوکینز میگوید وجود خدا غیرمحتمل است باید استدلالی ارائه کند مبنی بر اینکه موجود واجبی با ویژگیهای خداوند وجود ندارد. ظاهراً داوکینز اصلاً نمیداند که میبایست چنین استدلالی ارائه کند.»
لینک اصل مقاله👇👇👇
http://maarefmags.ir/node/3278
💢دیدگاه تکامل زیستی در نفی خدا
تبیین و نقد نظرگاه داوکینز
✍️ حجت الاسلام دکتر حمیدرضا شاکرین
⭕️ ریچارد داوکینز استاد «رفتارشناسی حیوانات» دانشگاههای انگلیس است. او برآن است تا با دلایلی احتمالی وجود خدا را تا حد زیادی ناممکن بنمایاند. عمده دلایل وی در این زمینه عبارت است از: 1. اصل انتخاب طبیعی 2. پیچیدگی خدا. دلیل دوم او را طرح و بررسی میکنیم:
❇️ پیچیدگی خدا
داوکینز در کتاب "پندار خدا" میگوید: "احتمال ایجاد [تصادفی] حیات بر زمین، بیش از این احتمال نیست که تندبادی بر یک انبار اوراقی بوزد و از آن قراضهها یک بوئینگ ۷۴۷ بسازد!" او از این مثال استفاده میکند که تبیین پیچیدگیهای جهان از طریق خدا مشکلی را حل نمیکند، زیرا همین مساله در مورد خدا مطرح میشود و بیپاسخ میماند و به عبارت دیگر خدا مانند سازنده آن بوئینگ است که چگونگی پیدایش او سادهتر از آن نیست. از این رو میگوید اگر کسی به عنوان خدا با آنهمه قدرت و دانایی وجود داشته باشد، باید بسیار پیچیده باشد، به ویژه آنکه او مبدع هستی است و هرگاه چیزی، چیز دیگری را طراحی و ابداع کند، دست کم باید به اندازه محصول خود پیچیدگی و اطلاعات داشته باشد. از دیگر سو بین پیچیدگی و اطلاعات با احتمال وجود نسبت معکوس برقرار است؛ یعنی هر اندازه چیزی پیچیدهتر باشد احتمال وجود داشتنش کمتر است. پس تقریباً با اطمینان میتوان گفت خدا وجود ندارد.»
🔻 نقد
داوکینز خدا بودگی را مساوی با پیچیدگی و احتمال وجودش را بسیار اندک میانگارد. در این باره چند نکته در خور توجه است:
❇️ 1. مراد از پیچیدگی چیست؟ او در «ساعت ساز کور» میگوید امری پیچیده است که دارای اجزایی باشد و آن اجزا به گونهای در کنار هم سازمان یافته باشند، به طوری که احتمال سازمان یافتن آنها تنها به واسطه شانس، بسیار کم باشد. ولی خداوند امری روحانی است و نه مادی و بنابراین اصلاً اجزا ندارد. بر این اساس پیچیدگی فقط در مادیات معنی دارد و کاربست این تعابیر در مورد حقایق فرامادی، بهویژه خداوند که بسیط علیالاطلاق است، کاملا نابجاست.
❇️ 2. مدعای داوکینز مبنی بر رابطه معکوس بین پیچیدگی و اطلاعات با احتمال وجود، نه قاعدهای عقلی و فلسفی است و نه اصلی علمی و تجربی. اگر چنین باشد اینهمه ارگانهای پیچیده و جهانی با این همه پیچیدگی نباید وجود میداشت.
❇️ 3. این گمان داوکینز که بر اساس آفرینشگرایی جهان از طریق خدا تبیین میشود، اما همین مساله در مورد خدا تکرار شده و بدون پاسخ میماند، سخنی نادرست است. خداباوران با استناد به ادله فلسفی دیگری ملاکهای نیاز به علت و تبیین را بررسی کرده و ثابت میکنند که او واجب الوجود و متبین بالذات است و در او ضوابط و معیارهای معلولیت وجود ندارد تا سخن از چرایی وجود او رود.
❇️ 4. پلانتینگا معتقد است: «داوکینز در استدلالهای خود ماتریالیسم را مفروض میگیرد و از این رو است که میگوید هرچه میزان اطلاعات و آگاهی موجودی بیشتر باشد امکان وجودش کمتر میشود. زیرا وقتی فرض کنیم آخرین ذرات جهان ذرات بنیادی مادی هستند، توجیه وجود موجودی که به همه چیز آگاه است تنها براساس علل مادی بسیارغ ناممکن میشود؛ ولی نمیتوان با فرض ماتریالیسم، خداباوری را نفی کرد. براساس الهیات کلاسیک خداوند واجب الوجود است و در تمامی جهانهای ممکن وجود دارد. بنابراین احتمال وجود خدا یک و احتمال عدم وجودش صفر است. بنابراین وقتی داوکینز میگوید وجود خدا غیرمحتمل است باید استدلالی ارائه کند مبنی بر اینکه موجود واجبی با ویژگیهای خداوند وجود ندارد. ظاهراً داوکینز اصلاً نمیداند که میبایست چنین استدلالی ارائه کند.»
لینک اصل مقاله👇👇👇
http://maarefmags.ir/node/3278
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ضرورت تدوین کتب جدید در نقد وهابیت و اهل سنت
کتاب حکیمانه ترین حکومت.pdf
2.7M
📗 #کتاب
🌹 حکیمانه ترین حکومت
🖋 اثر آیت الله #مصباح_یزدی
💠 متن کتاب از سایت آیت الله مصباح نیز قابل دریافت است👌
🚥اندیشه سیاسی👇👇
🆔 @darseenghelab
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❓آیا فلاسفه و عرفا همه چیز را خدا می دانند؟
❓چرا فلاسفه و عرفا را تکفیر می کنند؟
✴️ درد و گرفتاری و تعبیرات فلاسفه و عرفا را نفهمیدند ✴️
✳️ گمان نکنید هر کسی که حرف عرفانی زد کافر است ✳️
♨️ موجب تاثر است که حوزه از خیرات (فلسفه و عرفان) محروم بماند ♨️
#امام_خمینی
#فلسفه
#عرفان
🔴🔴 خانه طلاب جوان 🔰🔰
@khaneTolab
اطلاعیه
بنیاد ملی نخبگان بر اساس آییننامه «پشتیبانی از فعالیتهای علمی و فرهنگی دانشجویان مستعد تحصیلی کشور» در سال تحصیلی 99-1398 اعتبارها و تسهیلاتی را به دانشجویان مستعد دانشگاهها و مراکز آموزشعالی کشور اعطا میکند.
مهمترین نکات برای ثبت درخواست بهرهمندی از پشتیبانیها به شرح زیر است:
دانشجویان هریک از دانشگاها و مراکز آموزش عالی کشور که واجد شرایط مذکور در شیوهنامه پشتیبانی از فعالیتهای علمی و فرهنگی دانشجویان مستعد تحصیلی کشور در سال تحصیلی 99-1398 (کلیک کنید) هستند، میتوانند درخواست خود را از طریق سامانه اطلاعاتی بنیاد (به نشانی sina.bmn.ir) ثبت کنند.
فرایند ثبتنام آن دسته از متقاضیانی که در حال حاضر دانشجو هستند، از پنجم تیرماه سال 1398 آغاز میشود. دانشجویان باید اطلاعات خود را به همراه تصاویر و مدارک مربوطه، در سامانه سینا بارگذاری و یا بهروزرسانی کنند. متقاضیان حداکثر تا پایان روز 15/5/1398 (غیرقابل تمدید) فرصت خواهند داشت گزینه «درخواست بررسی پرونده برای بهرهمندی از پشتیبانیهای دانشجویی» را در بخش «ثبت درخواستها»ی سامانه انتخاب کنند.
تذکر 1. برای ارائه آخرین معدل (معدل فعلی)، نیاز به درج مستندات نیست؛ اما برای معدل کل مقاطع تحصیلی قبلی لازم است مستندات در سامانه ثبت شود.
تذکر 2. زمان ثبت درخواست دانشجویان نوورود در هر یک از مقاطع تحصیلی، متعاقباً از طریق وبگاه بنیاد ملی نخبگان اطلاعرسانی خواهد شد.
بنیاد ملی نخبگان پس از بررسی درخواستها و بر اساس ظرفیت سالیانه، نتیجه اولیه پذیرش متقاضیانی که بالاترین امتیاز را از مجموعه فعالیتهای علمی، پژوهشی و فناورانه در مقایسه با سایر افراد کسب کردهاند را (صرفاً از طریق سامانه سینا) اعلام خواهد کرد.
تذکر 3. با توجه به اینکه نتایج اولیه صرفاً بر اساس مدارک ادعایی مندرج در سامانه سینا اعلام خواهد شد، قویاً تأکید میشود متقاضیان، با مطالعه دقیق شیوهنامه و راهنماهای مرتبط، از بارگذاری اطلاعات نامعتبر و نامربوط در سامانه خودداری نمایند. ضمناً در صورتی که در هر مرحله از بررسیها مشخص شود که متقاضی آگاهانه اطلاعاتی نامعتبر و خلاف واقع بارگذاری کرده است، مطابق مقررات و ضوابط حقوقی بنیاد با وی برخورد خواهد شد.
تذکر 4. در بخش «ثبت مدارک» مربوط به افتخارات در سامانه، برای جلوگیری از درج اشتباه افتخار یا مستندات نامربوط، قبل از درج افتخار مورد نظر، راهنمای مربوط به آن را مطالعه فرمایید.
تذکر5. اکیداً توصیه میشود متقاضیان دقت لازم را در تکمیل اطلاعات و بارگذاری آنها در سامانه سینا، بکار بندند. زیرا پس از تأیید درخواست در سامانه، امکان اصلاح اطلاعات نادرست وجود ندارد و در صورت اثبات درج اطلاعات خلاف واقع، متقاضی از فهرست مشمولان بنیاد حذف خواهد شد
برخی از دانش پژوهان گروه کلام و فلسفه دین هم اکنون عضو بنیاد نخبگان استان قم هستند. انشاءالله دوستان ممتاز دیگر هم بتوانند عضو شوند و از این تسهیلات بهره برند.
سلام علیکم؛ برای پاسخ به سوالاتی که در زمینه اطلاعیه بنیاد نخبگان استان قم دارید با شماره های ذیل تماس بگیرید:
تلفن های تماس:(6 خط)
025-37705800
ارسال نمابر: 37755030
دفتر ریاست و دبیرخانه:
شماره داخلی: 1
کارشناس نظارت و هماهنگی:
شماره داخلی: 2
پست الکترونیکی: Qom@bmn.ir
ساعات کاری بنیاد
شنبه الی چهارشنبه ساعت 8:00 الی 16:00
آدرس:
قم - میدان جهاد، بلوار رضوی، بین کوچه 2 و 4، بنیاد نخبگان استان قم
پیام رسان سروش؛
https://sapp.ir/qom.bmn.ir
شایان ذکر است ملاقات حضوری در روزهای شنبه ، یک شنبه و دوشنیه از ساعت 10 الی 12 میباشد.