eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
761 ویدیو
276 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ببینید ارتباط افرادی که به حیثیت شیعه ضربه می زنند با تشیع انگلیسی!!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
علیه ارزشهای دینی به اسم رمز کرونا. # مراقب باشیم با ترویج خرافات،ناخواسته در زمین دشمن بازی نکنیم
هدایت شده از مهدی عبداللهی
💥 علل طبیعی یا ماوراءطبیعی؛ دوگانه پنداری کرونایی! (2) در پدیده ویروس نیز هم در سوی 1) ریشه یابی و علت شناسی و هم در جهت 2) پیشگیری و درمان باید از یک جانبه نگری پرهیز کرد: 1) نه می توان علل و زمینه های مادی کرونا را نادیده گرفت و نه رواست که چشم بر زمینه های معنوی این پدیده ببندیم. کرونا یک پدیده مادی است که به بدن ما آسیب جدی میرساند. همان طور که عوامل مادی و طییعی و یا حتی آزمایشگاهی!!! این پدیده مادی را باید بررسی کرد، نباید از نگاه کلان ایمانی به آن نیز غافل شد. بنا بر توحید افعالی هیچ موجودی در هستی بی اذن و اراده الهی وجود نمی یابد، باید در این مسئله اندیشید که ممکن است این بیماری و بلا ریشه در برخی رفتارهای نادرست ما داشته باشد. بلاها برای برخی مایه تعالی و عروج در مراتب معنوی اند و برای برخی دیگر، مجازات رفتارهای نادرستی که در زبان دین، «گناه» نامیده میشوند. 2) دوجانبه نگری در بعد ریشه یابی و پیدایش کرونا ما را به دوجانبه نگری در بعد پیشگیری و درمان رهنمون میشود: الف) حاصل شناسایی علل مادی پیدایش و تشدید کرونا آن است که از این عوامل دوری کنیم و امید است دانشمندان تلاشگر کشورمان بتوانند داروی درمان آن را نیز کشف کنند. پس با رعایت مسائل بهداشتی باید از پیدایش کرونا جلوگیری کنیم، یا اگر بدان آلوده شدیم، یاید فرآیند طبیعی درمان را به درستی و دقیق دنبال کنیم. اما این بعد مادی مسئله منافاتی با رویه معنوی آن ندارد، بلکه ب) عوامل ماوراطبیعی همچنان که در سایر موارد تأثیرگذارند، در این عرصه نیز بریده از قلمرو طبیعت نیستند. بر همین اساس، استغفار از گناهان خود، دعا و تضرع به درگاه پروردگار، توسل به اولیاء الهی، صدقه دادن و دیگر اموری که تأثیر معنوی آنها در جای خود اثبات شده است، بعد دیگر مسئله است که در کنار بعد مادی باید مورد توجه اهل ایمان باشد. از همین روست که اندیشمندان دینی ما همچون حضرت امام خمینی قدّس سرّه هم بر رعایت مسائل مادی و توصیه های پزشکی تأکید داشتند و هم بر امور معنوی. وقتی تشنه می شویم، آب می خوریم. خدا به وسیله آب ما را سیراب میکند. در اینجا هم با رعایت توصیه های پزشکان عزیز و ارتباط معنوی با پروردگار جهانیان، از ابتلای به کرونا دور می مانیم، چنان که امیرمؤمنان علیه السلام از دیوار در حال سقوط فاصله گرفت، و فرمود: از قضای الهی به قدر او پناه بردم. (الصدوق، التوحید، ص369) ❇️ در این پدیده ناگوار کرونا نادیده گرفتن توصیه های پزشکی که برآمده از یافته های تجربی مستند به روشهای معتبر عقلایی و علمی است، به همان میزان غیرعقلانی است که انکار تأثیر امور معنوی از قبیل دعا و توسل. اصرار بر این قبیل تنها فایده اش، ضرر و زیان مردمی است که در میانه مشکلات اقتصادی فراوان، گرفتار بیماری واگیرداری شده اند که برآورد دقیقی از آن ندارند. علل طبیعی و علل ماوراءطبیعی هر دو در نظام هستی دخالت دارند، اما همگی به اراده الهی! اَللَّهُمَّ فَصَلِّ عَلى‏ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ . . . وَ طَهِّرْنى مِنْ دَنَسِ ما اَسْلَفْتُ، وَ اَوْجِدْنى حَلاوَةَ الْعافِيَةِ، وَاَذِقْنى بَرْدَ السَّلامَةِ. . . بارخدایا بر محمد و آلش درود فرست . . و مرا از آلودگى اعمال گذشته پاک کن، و از لذّت عافیت کامیابم فرما، و گوارایى تندرستى را به من بچشان . . . (فرازی از دعای 15 صحیفه سجادیه امام زین العابدین علیه السلام) __________________________ ✍️ کانال مهدی عبدالهی عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷 👉 🆔 @MAbdullahi
❇️شبهه : *‏این روزها را بخاطر بسپارید* ‏بسته شدن *درب‌های حرم* ثابت کرد معجزه‌ای وجود ندارد؟ ‏ثابت کرد مَرضی که شفا نداشته باشه *کعبه* هم جلودارش نیست چه برسه به *حرم و امام زاده* و .... ‏ *پس مگر همین اماکن مذهبی نبود که مردم را برای شفا و سلامتی و گرفتن حاجات تشویق می‌کردید ؟؟!!!! ❇️ پاسخ شبهه : اولاً اگر دعا و توسل در همه موارد موجب شفا از بیماری نمیشه و این را دلیل دوری از دعا و توسل میدانید، عیناً به همین دلیل باید از علم پزشکی و مراجعه به پزشک باید دست بدارید چون اکثر بیماران در بیمارستانها مرده اند و درمان پزشکی فایده نداشته است. دوماً اینکه پیشفرض این شبهه، آن است که دین و متخصصان دینی فقط توسل و حضور در مشاهد مشرفه را سبب شفا و نجات می‌دانند در حالی که بزرگان دین فرموده اند که عالم هستی عالم اسباب و مسببات است و برای هر پدیده اسباب طبیعی و ماورای طبیعی وجود دارد که به همه آنها باید توجه کرد مگر انسان آنگاه که گرسنه میشود فقط دعا می‌کند نخیر مسلما باید سراغ غذا برود اما سببیت غذا در سیر کردن را از خدای تعالی بداند یا اگر کسی مریض شد فقط باید نماز بخواند و دعا کند مسلما خیر بلکه به طبیب مراجعه کند و دارو مصرف کند کما اینکه خود ائمه سراغ طبیب می‌رفتند لکن نباید ایشان را مستقل ببیند پس مراجعه علمای دین به پزشک یا مراعات دستورات پزشکی از سوی ایشان به معنای دست شستن از توسل و دعا نیست . سوم اینکه تعطیلی اجتماعات دینی نیز فقط به توصیه پزشکان بوده و دین عقلانی اسلام منافاتی با توصیه های علمی صحیح ندارد. چهارم اینکه همیشه در طول تاریخ بوده و هستند که از دین سوء استفاده ابزاری میکنند کما اینکه از پزشکی و ... نیز سوء استفاده شده است این دلیل بر خرافی بودن نیست همچنان که پزشکی خرافه انگاشته نمی‌شود. پنجم این که از زاویه ای دیگر می توان گفت که کرونا آمده تا انسان را بیازماید و مومنان را از غیر ایشان متمایز کند و معلوم شود چه کسانی چه کینه ها دارند و چه کسانی ایمانشان قوی یا ضعیف است. مشخص کند چه کسانی کفتار صفت از مشکلات مردم شاد می‌شوند و چه کسانی به کمک می‌شتابند و البته خیلی برکات دیگر . ❇️حجت الاسلام بهنام ملک زاده
📜 متن دعای هفتم صحیفه سجادیه که امروز رهبر انقلاب خواندن آن را به مردم توصیه کردند: 💠و كَانَ مِنْ دُعَائِهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ إِذَا عَرَضَتْ لَهُ مُهِمَّةٌ أَوْ نَزَلَتْ بِهِ، مُلِمَّةٌ وَ عِنْدَ الْكَرْبِ: يَا مَنْ تُحَلُّ بِهِ عُقَدُ الْمَكَارِهِ، وَ يَا مَنْ يَفْثَأُ بِهِ حَدُّ الشَّدَائِدِ، وَ يَا مَنْ يُلْتَمَسُ مِنْهُ الْمَخْرَجُ إِلَى رَوْحِ الْفَرَجِ. ذَلَّتْ لِقُدْرَتِكَ الصِّعَابُ، وَ تَسَبَّبَتْ بِلُطْفِكَ الْأَسْبَابُ، وَ جَرَى بِقُدرَتِكَ الْقَضَاءُ، وَ مَضَتْ عَلَى إِرَادَتِكَ الْأَشْيَاءُ. فَهِيَ بِمَشِيَّتِكَ دُونَ قَوْلِكَ مُؤْتَمِرَةٌ، وَ بِإِرَادَتِكَ دُونَ نَهْيِكَ مُنْزَجِرَةٌ. أَنْتَ الْمَدْعُوُّ لِلْمُهِمَّاتِ، وَ أَنْتَ الْمَفْزَعُ فِي الْمُلِمَّاتِ، لَا يَنْدَفِعُ مِنْهَا إِلَّا مَا دَفَعْتَ، وَ لَا يَنْكَشِفُ مِنْهَا إِلَّا مَا كَشَفْتَ وَ قَدْ نَزَلَ بِي يَا رَبِّ مَا قَدْ تَكَأَّدَنِي ثِقْلُهُ، وَ أَلَمَّ بِي مَا قَدْ بَهَظَنِي حَمْلُهُ. وَ بِقُدْرَتِكَ أَوْرَدْتَهُ عَلَيَّ وَ بِسُلْطَانِكَ وَجَّهْتَهُ إِلَيَّ. فَلَا مُصْدِرَ لِمَا أَوْرَدْتَ، وَ لَا صَارِفَ لِمَا وَجَّهْتَ، وَ لَا فَاتِحَ لِمَا أَغْلَقْتَ، وَ لَا مُغْلِقَ لِمَا فَتَحْتَ، وَ لَا مُيَسِّرَ لِمَا عَسَّرْتَ، وَ لَا نَاصِرَ لِمَنْ خَذَلْتَ. فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ افْتَحْ لِي يَا رَبِّ بَابَ الْفَرَجِ بِطَوْلِكَ، وَ اكْسِرْ عَنِّي سُلْطَانَ الْهَمِّ بِحَوْلِكَ، وَ أَنِلْنِي حُسْنَ النَّظَرِ فِيمَا شَكَوْتُ، وَ أَذِقْنِي حَلَاوَةَ الصُّنْعِ فِيمَا سَأَلْتُ، وَ هَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً وَ فَرَجاً هَنِيئاً، وَ اجْعَلْ لِي مِنْ عِنْدِكَ مَخْرَجاً وَحِيّاً. وَ لَا تَشْغَلْنِي بِالِاهْتِمَامِ عَنْ تَعَاهُدِ فُرُوضِكَ، وَ اسْتِعْمَالِ سُنَّتِكَ. فَقَدْ ضِقْتُ لِمَا نَزَلَ بِي يَا رَبِّ ذَرْعاً، وَ امْتَلَأْتُ بِحَمْلِ مَا حَدَثَ عَلَيَّ هَمّاً، وَ أَنْتَ الْقَادِرُ عَلَى كَشْفِ مَا مُنِيتُ بِهِ، وَ دَفْعِ مَا وَقَعْتُ فِيهِ، فَافْعَلْ بِي ذَلِكَ وَ إِنْ لَمْ أَسْتَوْجِبْهُ مِنْكَ، يَا ذَا الْعَرْشِ الْعَظِيمِ. 🔻 ترجمه دعای هفتم: اي آنكه گرهِ كارهاي فرو بسته به سر انگشت تو گشوده مي‌شود، و اي آن كه سختيِ دشواري‌ها با تو آسان مي‌گردد، و اي آن كه راه گريز به سوي رهايي و آسودگي را از تو بايد خواست. سختي‌ها به قدرت تو به نرمي گرايند و به لطف تو اسباب كارها فراهم آيند. فرمانِ الاهي به نيروي تو به انجام رسد، و چيزها، به اراده‌ي تو موجود شوند، و خواستِ تو را، بي آن كه بگويي، فرمان برند، و از آنچه خواستِ تو نيست، بي آن كه بگويي، رو بگردانند. تويي آن كه در كارهاي مهم بخوانندش، و در ناگواري‌ها بدو پناه برند. هيچ بلايي از ما برنگردد مگر تو آن بلا را بگرداني، و هيچ اندوهي بر طرف نشود مگر تو آن را از دل براني. اي پروردگار من، اينك بلايي بر سرم فرود آمده كه سنگيني‌اش مرا به زانو درآورده است، و به دردي گرفتار آمده‌ام كه با آن مدارا نتوانم كرد. اين همه را تو به نيروي خويش بر من وارد آورده‌اي و به سوي من روان كرده‌اي. آنچه تو بر من وارد آورده‌اي، هيچ كس باز نَبَرد، و آنچه تو به سوي من روان كرده‌اي، هيچ كس برنگرداند. دري را كه تو بسته باشي. كَس نگشايد، و دري را كه تو گشوده باشي، كَس نتواند بست. آن كار را كه تو دشوار كني، هيچ كس آسان نكند، و آن كس را كه تو خوار گرداني، كسي مدد نرساند. پس بر محمد و خاندانش درود فرست. اي پروردگار من، به احسانِ خويش دَرِ آسايش به روي من بگشا، و به نيروي خود، سختيِ اندوهم را درهم شكن، و در آنچه زبان شكايت بدان گشوده‌ام، به نيكي بنگر، و مرا در آنچه از تو خواسته‌ام، شيرينيِ استجابت بچشان، و از پيشِ خود، رحمت و گشايشي دلخواه به من ده، و راه بيرون شدن از اين گرفتاري را پيش پايم نِه. و مرا به سبب گرفتاري، از انجام دادنِ واجبات و پيروي آيين خود بازمدار. اي پروردگارِ من، از آنچه بر سرم آمده، دلتنگ و بي‌طاقتم، و جانم از آن اندوه كه نصيب من گرديده، آكنده است؛ و اين در حالي است كه تنها تو مي‌تواني آن اندوه را از ميان برداري و آنچه را بدان گرفتار آمده‌ام دور كني. پس با من چنين كن، اگر چه شايسته‌ي آن نباشم، اي صاحب عرش بزرگ.
معرفی کتاب امنیت متعالیه/دکتر نجف لک زایی
🔻🔻 حجت الاسلام دکتر خلیلیان اشکذری که بود؟ 🔻این روزها که تب ویروس کرونا در کشور بالا گرفته و خبرهای رسانه ها را نیز به خود اختصاص داده، سبب شده تا دیگر وقایع تلخ و شیرین به چشم نیایند. 🔹دکتر خلیلیان که یکی از نخبگان حوزوی بود در این ایام غریبانه، چون گوهری در صدف خاک، قرار گرفت، کمتر فرصتی برای معرفی این اندیشمند فرزانه، فراهم شد. 🔸 مرحوم حجه الاسلام و المسلمين دكتر محمد جمال خلیلیان اشکذری ۲۰شهریور ۱۳۴۱ در اشکذر یزد چشم به جهان گشود. وي پس از گذراندن مقطع دبيرستان؛ تحصیلات حوزوی را از سال ۱۳۵۶ در یزد شروع كرد. وی بعد از پیروزی انقلاب ‌اسلامی در سال 1358 به حوزه علمیه قم رفت و تا سال ۱۳۶۴ دوره سطح را به پایان رساند. ايشان همزمان از سال ۱۳۵۹ ‌دوره معارف و فلسفه موسسه در راه حق را نیز گذراند. 🔹وی از سال ۱۳۶۸ در کنار درس خارج فقه و اصول دوره کارشناسی و ‌سپس کارشناسی ارشد رشته اقتصاد را گذراند و در سال ۱۳۷۵ از پایان نامه خود دفاع كرد. ايشان از سال ۱۳۷۶ در کنار دروس ‌حوزوی مقطع دکترای اقتصاد را شروع و در اوائل سال ۱۳۸۳ از رساله دكتري خود در زمینه شاخص های توسعه اقتصادی از ‌دیدگاه اسلام با راهنمايي مرحوم دكتر حسين عظيمي دفاع كرد. 🔸 وي در طول جنگ هشت‌ساله تحميلي، بارها به عنوان بسيجي عازم جبهه‌هاي نبرد حق عليه باطل شد. 🔹دكتر خلیلیان به عنوان دانشيار گروه اقتصاد موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) و قائم مقام گروه، علاوه بر تدريس در موسسه، در ساير دانشگاه‌ها و مراكز علمي، دانش‌جويان و دانش‌پژوهان بسياري را تربيت كرد. 🔸عضويت در شورای علمی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، عضويت در شورای عالی تدوین برنامه پنجم توسعه، عضويت در ستاد تلفیق و کارگروه مشترک فرهنگی برنامه پنجم توسعه، همکاري علمی با معاون اول رییس جمهور در دولت نهم، شرکت در کارگروه تدوین منشور جمهوری اسلامی ایران، تالیف ۵ عنوان کتاب در حوزه اقتصاد اسلامی، و نگارش مقالات علمي متعدد در زمينه اقتصاد اسلامي از جمله افتخارات و فعالیت‌هایی است که وی طی بیش از نیم قرن زندگی از خود به جای گذاشت. 🔹روحش شاد و راهش پر رهرو باد🌺
با سلام و آرزوي تندرستي براي شما همراهان فهيم! به منظور افزايش سطح آرامش و بهداشت روان جامعه در آزمون كرونا، مركز مشاوره مأوای موسسه امام خمینی محصولات رسانه‌اي و مكتوب را با استفاده از ظرفيت كارشناسان مركز توليد كرده است. لطفا در بازنشر اين اطلاعات سهم داشته باشيد. آدرس كانال مركز مشاوره مأوا در ايتا:👇👇👇👇 https://eitaa.com/moshaveremava
سرمقاله خانم وسمقی و طرح و ترویج شبهات به بهانه کرونا👇👇👇
⚠️سرمقاله روزنامه مستقل سه شنبه ۱۳/اسفند، شماره ۸۰۴  🔺خرافات و ویروس کورونا ✍ صدیقه وسمقی_ استاد دانشگاه ♦️ در اطراف ادیان همواره خرافات زیادی شکل گرفته است و خرافه‌بافان از آن بهره‌ها برده‌اند. متاع دکان‌داران دین خرافه است و خریداران آن مردمان ساده‌اندیش که می‌خواهند در پناه باورهای معنوی و دینی در این جهان ناآرام آرامشی یابند. آنان به دنبال خرافه‌ها نیستند، اما خرافه‌بافان به دنبال مردمانی می‌گردند تا متاع آنان را خریدار باشند. در این میان، این وظیفه‌ی دانشمندان و پژوهشگران علوم دینی است که خرافه‌بافان را از صحنه خارج کرده و عرصه‌ی دین و معنویت را از دست‌اندازی آنان مصون سازند. ♦️در روزها و هفته‌های اخیر که کشور ما با بحران تازه‌ای به نام ویروس کورونا مواجه بوده است خرافه‌های دردسر ساز نیز مشغول آسیب‌رسانی بوده‌اند. عده‌ای از بسته شدن زیارت‌گاه‌ها ممانعت کرده، عده‌ای از دین‌داران دست به حرکات و اقداماتی زدند که از دین چهره‌ای نامعقول و از باورهای آنان وجهه‌ای خرافی به نمایش گذاشته است. در این رابطه مناسب یافتم به دو نکته اشاره نمایم: ◼ نکته‌ی نخست آنکه پیامبر اسلام و خاندان آن حضرت شفابخش بیماران نبودند و هیچگاه نیز چنین ادعایی نداشتند. این ادعایی بی‌اساس است که در قرآن و تاریخ هیچ مدرک معتبری برای اثبات آن نمی‌توان یافت. شیعه معتقد است که حضرت زهرا بیمار شد و در بیماری از دنیا رفت و یا اعتقاد شیعه بر آن است که حضرت سجاد همواره بیمار بود. چرا آنان خود را شفا ندادند؟ اساسا باید گفت که این انتظار از دین و اولیای دین ادعای بی اساسی است. ادیان برای شفا دادن بیماران نیامدند آن‌ها برای شفا بخشیدن دل‌ها و باورهای ما آمدند. آنان برای رها کردن انسان‌ها از بند اسارت خرافات و خرافه‌بافان آمدند. اولیای دین در زمان حیات خود بیماران را برای شفا دادن به سوی خود نمی‌خواندند تا چه رسد پس از مرگ خود. ◼نکته‌ی دوم آنکه قبور و زیارت‌گاه‌های اولیای دین اگرچه محترم است، اما مقدس نیست. مقدس دانستن آرامگاه‌ها که ساختمان‌هایی بیش نیستند، بی‌پایه و اساس است و معلوم نیست این عقیده چه منطقی دارد. پیامبر اسلام پس از فتح مکه اقدام به تخریب همه‌ی معابد و زیارت‌گاه‌هایی نمود که کاهنان و روحانیون از وجود آن‌ها سود می‌بردند و مردم نذورات خود را به آن‌ها اهدا می‌کردند و با توسل به آن مکان‌ها امید شفا و بهبودی اوضاع خویش را داشتند. پیامبر اسلام در طول زندگانی خویش هیچ زیارت‌گاهی نساخت. او آمد تا مردم را به سوی خدا فرا بخواند. این روزها معلوم گشت که علمای دین و پژوهشگران این حوزه کار خود را به درستی انجام نداده‌اند و کار اصلی در تبلیغ دین را به کسانی سپرده‌اند که از کمترین سواد دینی برخوردارند و عقاید و باورهای مردم را به بازی می‌گیرند. اینکه تصور شود آرامگاه اولیای دین مصون از آلودگی‌های ویروسی است از چه منطقی سرچسمه می‌گیرد جز خرافه؟ کدام دلیل و مدرک دینی و عقلی تقدس ساختمان قبور و آرامگاه را تایید می‌کند؟ ♦️ شگفت نیست که از حوزه‌های علوم دینی صدایی برنمی‌خیزد، اما شگفت است روحانیونی که اهل پژوهش و تحقیقند و گاه از آنان صدای متفاوتی شنیده می‌شود، در برابر هجوم خرافه‌ها سکوت کرده‌اند. در شرایطی که برای مهار ویروس کورونا و جلوگیری از تلفات بیشتر، همه‌ی نهادها باید هماهنگ با نظام بهداشتی کشور عمل کنند، می‌بینیم که خرافه‌ها سربرآورده و به سدی در برابر سلامت جامعه بدل شده حتی جان مردم را به خطر انداختند. با خرافه‌ها نیز مانند کرونا باید مبارزه کرد.
❌در پاسخ به سرمقالۀ خانم وسمقی در روزنامۀ مستقل سه شنبه ۱۳/اسفند، شماره ۸۰۴ نکات حایز اهمیت است که مختصرا بدان پرداخته می شود.❌ ✅ قطعا در طول تاریخ پیرامون هر امر گران بها، افراد سودجو نیز حاضر بوده و به منافع خود اندیشیده اند؛ دین و مسائل دینی نیز از این اتفاق مستثنی نبوده و نیست. امری که خواه ناخواه از دیر زمان جایگاه رفیعی در جامعۀ انسانی داشته و نقش پررنگی را در شکل گیری ساختاری ها اجتماعی ایفا کرده است و ما نیز معتقدیم در مقابله با این سودجویان باید هوشیار و بیدار بود؛ اما در مقالۀ مزبور، به مسائلی پرداخته شده که نشان از کم اطلاعی عمیق نویسنده آن نسبت به دین و علی الخصوص اسلام دارد. ⛔️ 1) در رابطه با شفابخشی معصومین دو نکته قابل توجه است: یکی شفابخشی آنان در زمان حیات است و دیگری شفابخشی آنان پس از رحلت. در ارتباط با مورد اول موارد قطعی فراوانی در زندگی معصومین از پیامبر گرفته تا دیگر حضرات در رابطه با دعای آنان و شفای مریض رخ داده است پس این مطلب که چنین مسائلی هیچ سند و مدرک معتبری ندارد ادعایی بیش نیست. و البته قابل درک است این که کار نیز توسط معصومین با اهداف مختلفی از جمله اثبات حقانیت خود برای شیعیان یا مخالفان خود بوده است. اما در رابطه با مورد دوم نیز نکته ای وجود دارد که از دید نویسنده دور مانده و یا نویسنده قصد نموده تا به عمد آن را نادیده بگیرد. میان درخواست از حضرات معصومین برای شفا گرفتن با واسطه قرار دادن آنان در درگاه الهی به عنوان صاحبان آبرو و جایگاه والا در نزد او و درخواست از خداوند متعال به منظور شفا یافتن بیماران تفاوتی است از زمین تا آسمان. اینکه چرا معصومین خود را ازمرگ و شهادت نجات نداده و باعث شفای خود نشده اند خود دلیل بالاتری دارد؛ شفابخشی حضرات از پیش خود و قائم به خود نبوده و تنها قابلیتی است که از جانب خداوند به آنان اهدا شده و تنها به اذن او عمل می کند از طرف دیگر در جای خود اثبات شده است که برای اتفاقات زندگی انسان یک قضا و قدر حتمی و قطعی وجود دارد که تغییر ناپذیر است و یک قضا و قدری که امکان تغییر دارد و با دعا و ... و لطف پروردگار تغییر می کند. قطعا شهادت حضرات معصومین از قسم اول است که تغییر ناپذیر بوده باید این اتفاق صورت می پذیرفت و اراده الهی نیز محقق می گردید. البته فراموش نکنیم که دین فقط برای شفا بخشیدن دل ها و نجات انسان ها از خرافات نیامده بله دین چنین نیز می کند اما هدف اصلی دین رساندن انسان به سعادت اخروی و کمال است. ⛔️ 2) قداست آرامگاه و مزار ائمه اطهار امری است که به عینه در کلمات پیامبر و سایر معصومین وارد شده است. خبر دادن از شفابخشی تربت کربلا در کلمات پیامبر پیش از شهادت اباعبدالله و یا امر به زیارت اعتاب مقدسه در کلمات معصومین خصوصا کربلا، مشهد و... توصبه به زیارت برخی امامزادگان همچون حضرت ابالفضل العباس و فاطمۀ معصومه و... تنها گوشه ای از نگاه دین به این مسئله است. در ثانی این امر منافاتی با عمل پیامبر در فتح مکه ندارد. آنچه در فتح مکه اتفاق افتاد پاک کردن مظاهر شرک و بت پرستی از سطح شهر بود. و این با توصیه به اموری همچون زیارت اماکن مقدسه که خود ترویج دین و هدایت به سمت مبادی هدایت است کاملا سازگار است. البته با این بیانات، مقدس شمردن ساختمان ها و کلیۀ امور منتسب به حضرات نیز توجیه منطقی می یابد. هیچ فرد صاحب خردی پارچه و سنگ و چوب در بیابان و یا هر جایی غیر از امکان زیارتی را مقدس و محترم نمی شمرد بله زمانی این سنگ و جمادات بی جان مقدس شمرده می شوند که منتسب به معصوم یا فرد صالح می گردند. وقتی سنگ بی جان سنگ حرم شریفت ترین انسان ها شد آن زمان است که بوسه بر آن قداست می یابد که این بوسه نه تقدیس سنگ که تقدیس فرد منتسب به آن است. چون سنگ و چوب مربوط به او شد نزد ما جایگاه می یابد، و الا چه بسا بسیاری از این جمادات که در خارج از حرم در زیر پای قرار می گیرند و کمترین اعتنایی هم بدان ها نمی شود. ❇️ 3) اینکه گاهی در حوزۀ علمیه و منتسبان به حوزه افرادی یافت می شوند که افکار و عقاید شاذ دارند دلیل بر کوبیدن کل یک نهاد نمی شود. بارها توسط بزرگان حوزه علمیه لزوم رعایت نکات بهداشتی و رعایت دستورات وزارت بهداشت مورد تأیید قرار گرفته و از بیان رسمی آن نیز ابایی وجود نداشته است. در ثانی مشکل حوزه و حوزیان همین نگاه یک طرفه ای است که امثال نویسنده به حوزه دارند که اجازه مطرح شدن سخنان آنان را در مجامع عمومی نمی دهند. سم پاشی های مغرضانه و نداشتن رسانه ای که زحمات کشیده شده را در این عرصه به نمایش بگذارد و مطالب تولید شده را به دست اهلش برساند نیز در شکل گیری چنین شرایطی تأثیر بسزایی داشته اند. حجت الاسلام منصور کثیری