eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
791 ویدیو
290 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
7- در مورد سریال مذکور می‌توان گفت با توجه به اینکه در این فضای پر از آسیب شبکه‌های ماهواره‌ای و اجتماعی، ساعتی مردم را سرگرم ‌می‌کند، مفید است در عین حال لازم است به صدا و سیما هم متذکر شد تا با توجه به حساسیتهای دینی سازندگان آن دقت کنند و اعتقادات مردم را زیر سئوال نبرند، بر این اساس سئوال این‌است که آیا واقعا بر دیالوگ‌های کوچه‌بازاری و ناهنجار شخصیتی مانند بهتاش نظارت شده است و آیا برخی موسیقی‌ها، جایگزینی نداشت؟ ✍️ حجت الاسلام دکتر داود فاضل فلاورجانی 🔺https://eitaa.com/meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ یادداشتی از یا از صداوسیما برای دعوت از مراجع تقلید 🔺هم‌اکنون به بهانه گروهی از خرده‌گرایش‌های خبیث که نامدارترین آنها گروه‌های وهابی و روشنفکرنماهای سکولار هستند، در فضای‌رهاشدهٔ مجازی -قتلگاه جوانان- در حال گرفتن ماهی از آب گل‌آلودند و بر اعتقادات شیعیان که پایه‌های قویِ عقلی، قرآنی و روایی دارد، می‌تازند. 🔺حرکت نیروهای ارزشی و انقلابی در پاسخ به شبهات، چندان موثر و موج‌آسا به نظر نمی‌رسد. (سوگمندانه باید گفت برخی از انرژی‌ها هم صرف دعوای طب سنتی و جدید می‌شود‌.) آیا صدا و سیما نباید مانند شب‌های رمضان، تمام امکانات خود را برای سخن گفتن مستقیم مراجع عظام تقلید با مردم به کار گیرد⁉️ آیا صداوسیما همچنان می‌خواهد به جای تزریق آرامش واقعی که تنها با علم و معنویت حاصل می‌شود با مخدرهایی چون موسیقی و کم‌سواد به جامعه آرامش کاذب دهد⁉️ 🇮🇷 که مظهر و تلفیق علم و معنویت‌اند، در طول تاریخ پرافتخار ایران، همواره پناهگاه و ملجأ مردم ما بوده‌اند. سخن گفتن مستقیم این بزرگواران با مردم، هم برای مردم آرامش‌آفرین است و هم جهت پاسخ علمی به شبهات و ایمن‌سازی روح و روان جامعه لازم است. ⛔️ احتمالا گروهی این امر را بدین سبب بر‌نمی‌تابند که تنها خواص را درگیر کرده، نه توده‌های مردم را و اگر به این مباحث ضریب داده شود، گروه بیشتری در معرض شبهات قرار می‌گیرند. پاسخ این است: 🔺اولا، آشنایان با فضای مجازی می‌دانند، با ورود ویروس شبهه در فضای مجازی، احتمال سرایت آن (wanted or unwanted) برای همه وجود دارد. این خاصیت امر دیجیتالی است. 🔺ثانیا، دگر اندیشان با تمام ظرفیت رسانه‌ای در پی انتشار این شبهات هستند. 🔺ثالثا، در آینده ممکن است، ویروس‌های شبهات در سطح وسیع‌تری انتشار یابد و بدیهی است، پیشگیری و مقاوم‌سازی فکری جامعه، همواره بهتر از درمان است. تا کی ما باید پدافندی عمل کرده و منتظر حمله باشیم. آفند، بهترین دفاع است. به عنوان یک طلبه کوچک برایم چقدر تلخ است که بگویم، شبکه‌های مسیحی انگلیسی و ایتالیایی زبان (با توجه به تلفات بالای در ایتالیا و ) بهتر از امثال بنده وارد میدان شده‌اند!! سیدعلیرضا طباطبائی دانش آموخته حوزه علمیه قم دکتری حقوق عمومی دکتری فضای مجازی‌
🔸پاسخی کوتاه به نگاه سروش به توسل در عرصه کرونا👇👇👇👇 سروش در مصاحبه خود در مورد کرونا ادعای می‌کند که دین باید معرفت بخش باشد و انسان را به تفکر وادارد ولی خود وی خدا را محدود به یک معشوق صرف می نماید و معتقد است که حل مشکلات طبیعی و از جمله کرونا را باید در همین عالم مادی و ساز و کارهای آن جستجو نمود . سوال این جاست که در این بیماری فراگیر ، باید از چه کسی کمک بخواهم؟ از کسانی که خود درگیر این بیماری هستند و با فوت هزاران نفر هنوز درمانی قطعی برای آن پیدا نکرده اند یا این که در کنار درمانِ پزشکی، چشم امید به کمک کسی داشته باشم که قدرتش ورای همه قدرتهاست. سروش با تفکیک دینداری به سه شاخه دینداری معیشت اندیش، معرفت اندیش و تجربت اندیش، دینداری همراه با توسل و و دعا را معیشت اندیش و نامعقول دانسته و دینداری صحیح را دینداری مبتنی بر معرفت می داند . در پاسخ باید گفت که این بیماری بهانه ای شد تا ببینم انسان آنقدر ضعیف است که موجودی میکروسکوپی او را از پای درمی‌آورد، پس باید به دنبال قدرتی فراتر از قدرت انسان بود؛ آیا این معرفتی نامعقول است !؟ پس دینداری متدینان و توسل و تضرع کاملا مبتنی بر معرفت اندیشی است. 🔸حجت الاسلام امیر پژوهنده 🔸https://eitaa.com/meshkatnoor
🔆دیدگاه علامه مصباح یزدی دربارۀ طب اسلامی ✏️آیت الله مصباح یزدی در زمینه طب اسلامی چنین می نویسد: ✅آيا پيغمبر اكرم و ائمه اطهار(ع) در زمينه «طب»؛ مطلب جديدي آورده‌اند يا آنچه نقل شده[مثلاً در کتاب‌های طب النبی و طب الرضا]، كم و بيش در كتاب‏هاي پيشينيان و هم دوره‏هاي آنان هست؟ ✅ آيا آنها [منقولات از پیامبر اکرم و اهل بیت]همان دستوراتي است كه در طب‏هاي قديم باستاني نظير طب يوناني، طب ايراني، هندي و چيني مطرح بوده است،...به هر حال نخستين پرسش در اين باب اين است كه بين آنچه در روايات اهل بيت(ع) راجع به مسايل طبي آمده، با آنچه در كتب يوناني يا كتب ايراني يا ساير تمدن‏هاي كهن وجود داشته، چه تفاوتي است؟ ✅اگر قرار است به مسأله طب اسلامي بها دهيم، و آن را بكاويم و بررسي كنيم كه در اين ميراث ديني، چه چيزهايي وجود دارد كه مي‏توان از آن استفاده كرد، بايد طرح تحقيقي عالمانه‏اي براي اين كار طراحي كنيم. ✅صرف قرائت چند آيه و روايت و نقل يك داستان، مشكل ما را در تحقيق طب اسلامي يا طب نبوي حل نمي‏كند. روايات در دسترس است، كتاب‏هايي هم نوشته شده و شرح‏هايي نيز براي آن، نگاشته‏اند، اين‏ها اگر كارآيي داشت، تا به حال از آن استفاده مي‏كردند. ✅آيا تعريف از طب بوعلي و محمدبن زكريا رازي، مفهوم طب النبي را شرح مي‏كند؟ آيا طب النبي همان است كه آنها گفته‏اند؟! درحالي كه : 🔹بيشتر مطالب آنان[طب بوعلی و رازی] از يونانيان گرفته شده و براساس نظر و روش آنها پيش رفته و تحقيق شده است. مباني طب بوعلي همان اصول موضوع يونانيان است. مطالبي از قبيل: عناصر اربعه و اخلاط اربعه كه در بدن موجود است مثل: خون، صفرا، بلغم و سودا در طب يوناني و طب باستاني وجود دارد. 🔹پس نمي‏توان مطالب ذكر شده را طب اسلامي ناميد؛ چرا كه در آن‏ها نه از اسلام اثري پيداست، نه وحي در آن مطالب نازل شده و نه بر تحقيقاتي كه ديگران كرده‌اند مطلب خاصي اضافه شده است. گاهي مفاهيم براي ما خلط مي‏شود. ✅اگر گفتيم طب اسلامي همان طب يوناني است ــ يا چيزي شبيه آن يا با يكي از طب‏هاي باستاني شباهت دارد ـ تحقيق درباره طب اسلامي (به عنوان اسلامي) ديگر جايگاهي نخواهد داشت، و اگر بخواهيم تحقيق كنيم بايد در همان طب سنتي تحقيق كنيم. ✅وقتي مي‏توانيم طب اسلامي را به عنوان يك موضوع ويژه تحقيق كنيم كه، بر اين باور باشيم اسلام موارد خاصي را در اين زمينه آورده است و اين مي‏تواند پيش‏فرض تحقيق باشد، يعني بدانيم كه اسلام مطلب جديدي را در اين زمينه آورده كه بايد آن را كشف كرد. براي مثال صرف اين كه روايتي را پيدا كنيم كه مسأله‏اي را مورد تأكيد قرار داده كه هم در قانون بوعلي، هم در كتاب جالينوس، هم در كتاب بقراط و... نشانه‏اي از اشاره به آن مسأله ديده مي‏شود نمي‏توان اظهار داشت كه آن را اسلام آورده است. ✅مرتبه و شأن پيغمبر(ص) هيچ وقت بيان مطالب طبي يا مطالب فيزيكي نبوده، بلكه شأن او هدايت است. دليلي كه ما براي نبوت اقامه مي‏كنيم اين نيست كه نيازهاي مادي بشر را رفع كند. بشر با تحقيقات علمي خود و به همراه انگيزه‏هايي كه در نهان دارد، مي‏تواند راه زندگي دنيايي و راه تأمين سلامتي خود را كسب كند. ✅ اگر پيغمبر اكرم و ائمه اطهار مطالبي را در اين زمينه‏ها فرموده‏اند، براي اين نبوده كه وظيفه نبوت و رسالت آنان اقتضاء مي‏كرده است؛ بلكه آن مسايل مصالحي بوده از روي تفضل و كمك به مردم، عنايت مي‏فرمودند، بيان و راهنمايي مي‏كردند. وظيفه‏ي اسلام اين نيست كه مطالب طبي بيان كند. ✅در حقيقت، ما اگر طبي به عنوان طب اسلامي نداشته باشيم، هيچ نقصي در دين اسلام يا در انجام وظيفه پيغمبري نيست. اگر در اين زمينه مي‏خواهيم تحقيقي كنيم، براي دانستن اين مهم است كه بدانيم پيامبر و امامان علاوه بر وظيفه نبوت و رسالت چه كمك‏هايي به انسانيت كردند و چه مواريث علمي و گرانبهايي براي ما جهت بهره‏گيري برجا گذاشتند. پس اولين اصلي كه ما بايد به عنوان يك اصل و پيش‏فرض تحقيق دربارة طب اسلامي يا طب النبي بپذيريم اين است كه پيغمبر مطالب جديدي آورده باشد. ◀️ منبع: استاد محمد تقی مصباح یزدی، پيش‌فرض‌هاي طب اسلامي: ‌پرسش‌‌هايي براي پژوهش، همايش طب‌النبي(ص) _ سالن همايش‌هاي رازي دانشگاه علوم پزشكي تهران _85/12/10
طرحهای پژوهشی با موضوع شرور و بلایا 3.pdf
228.7K
موضوعات پژوهشی در مورد «مساله شر در حوزه باورها و ارزشها » از استاد آیت الله کعبی 👆👆👆
هدایت شده از یاحسین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 نشر حداکثری به حوزویان علامه : "عالم زمان شناس" ، به شبهه عبائیه نائینی نمی پردازد. به شبهه و می پردازد که دانشجویان ما را بی نماز می کند. ♦️ حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
❓❓❓شبهه: چند روزی است که این اشکال را زیاد شنیده ام که : 🔹وظیفه طلبه های حوزه های علمیه، درس خواندن و تبلیغ است نه: ☑️ضد عفونی کردن ماشین ها و معابر ☑️توزیع ماسک و دستکش ☑️پرستاری از بیماران کرونایی ☑️کفن و دفن فوت شدگان در اثر کرونا ☑️امداد رسانی به سیل و زلزله زدگان *⃣چرا طلبه ها در همه امور دخالت می کنند؟ 🔆پاسخ: ✅یکی از وظایف روحانیت، دعوت مردم به خدا و دین داری و انذار است: " قل هذه سبیلی ادعو الی الله علی بصیره انا و من اتبعنی"(یوسف، 108) "فلولا نفر من کل فرقه منهم طائفه لیتفقهوا فی الدین و لینذروا قومهم"(توبه، 122) ✅بر اساس بیانات اولیای دین، تبلیغ عملی موثرتر از تبلیغ لسانی است و در هدایت مردم کارایی بیشتری دارد: "کونوا دعاه الناس بغیر السنتکم"(کافی، ج2، ص105) ✅در وصف پیامبر اکرم در احادیث چنین آمده: " طبیب دوار بطبه"(نهج البلاغه، خطبه 108) یعنی پیامبر اکرم در جامعه حرکت می کرد و بیماری های معنوی را درمان می کرد. ✅پیامبر اکرم و اهل بیت (علیهم السلام) به عیادت بیماران می رفتند، در کفن و دفن یارانشان مشارکت می کردند و با دست خود نیازمندان را کمک و یاری می کردند. ✅قرآن مجید دستور می دهد که در نیکی کردن به همدیگر کمک کنید: " تعاونوا علی البر و التقوی"(مائده، 2) ⬅️امداد و یاری رسانی طلاب جهادی در این ایام که بیماری کرونا برای مردم بحران ایجاد کرده است: 🔹 مصداق تبلیغ عملی آموزه های دینی مانند ایثار و نوع دوستی و رفع حوائج مومنان است. 🔹پیروی از سیره عملی اولیای دین است؛ 🔹همکاری در نیکی کردن به دیگران است که توصیه قرآن مجید می باشد. 🔆اقدامات طلاب جهادی موجب شده که: وقتی مردم طلبه ها را در خط مقدم امداد رسانی به بیماران کرونایی و مردم گرفتار و سیل و زلزله زدگان می بینند: *⃣بسیاری از تبلیغات منفی دشمنان اسلام ضد حوزه و روحانیت که در ذهن مردم بود، رفع شود؛ *⃣همنشینی طلاب با بیماران و مردم گرفتار، موجب تقویت روحیه دینداری مردم شود؛ *⃣مردم، طلاب را از خودشان ببینند که نسبت به مشکلات مردم دغدغه مند هستند، نه قشری منزوی و بی اعتنا به مشکلات جامعه. 🔆بدین گونه است که حضور طلاب جهادی بیشترین تاثیر را در زمینه نشر دین در جامعه ایفا می کند و در راستای وظایف روحانیت انقلابی و دیندار است. 📝حجت الاسلام دکتر جواد گلی
🔆نزاع علم با دین مسیحیت یا با برخی روحانیون مسیحی در اروپا در ایام شیوع کرونا در این قاره⬆️ 📢به گزارش خبرگزاری یورونیوز: 🔹انتشار تصاویر تعدادی از کشیشان ارتُدُکس رومانیایی در حالیکه به رسم معمول با قاشق طلای مشترک میان ایمانداران نان مقدس توزیع می‌کنند، واکنش رسانه‌ها و مقامات این کشور را برانگیخت. 🔹این تصاویر که متعلق به مراسم یکشنبه در شهر کلوژ این کشور است نخستین بار از سوی یک وبسایت خبری محلی منتشر شد. این درحالی است که یک روز پیش از آن رومانی، محدودیت‌های سفت‌وسختی را برای پیشگیری از شیوع هرچه بیشتر ویروس کرونا اعمال کرده بود. 🔹بوگدان تاناس، رئیس انجمن پزشکان رومانی در این باره گفت:‌ «بسیاری از کشیشان متوجه نشده‌اند که اوضاع از چه قرار است و با توجه به این نکته که سراسقف مسئول نیز به آنها دستورات لازم را نداده بود، به شکل معمول عمل کرده‌اند.» وی افزود:‌ «این کارها تأثیرش را می‌گذارد و اگر ۱۰۰ نفر جمعیت در کار باشد، احتمال آنکه یکی‌شان مبتلا باشد بالاست.» 📡 https://farsi.euronews.com/2020/03/25/romanian-priests-give-communion-with-shared-spoon *⃣اعمال و رفتارهای خلاف علم، ممکن است توسط طلبه مسلمان یا کشیش مسیحی یا عالم هر دینی انجام شود اما باید مشخص شود که آیا تعالیم آن دین، این رفتارها را توصیه می کند یا این اعمال برخاسته از سلیقه شخصی روحانی آن دین است نه توصیه آن دین خاص. در صورت دوم، نمی توان رفتار دینداران را مساوی با دین تلقی کرد و دین را مخالف علم معرفی کرد و بر طبل تعارض علم و دین کوبید. 📝حجت الاسلام دکتر جواد گلی
✅شبهه: اگر نظام عالم بر اساس علیت است، پس چگونه خداوند و معصومان می توانند در این نظام علی دخالت کرده و ما را از بیماری ها و خصوصا کرونا شفا دهند؟؟ ✅ پاسخ: 1. سنت ها قوانینی هستند که خداوند در جهان جاری کرده و به طور معمول جهان بر اساس این سنت ها اداره می شود. خداوند می توانست سنت های دیگری نیز در جهان جاری کند. اما همه این سنتها در چارچوب اصل علیت است، یعنی این مطلب که هر حادثه ای علتی دارد و تصادف محال است. 2. خداوند می تواند با معجزه، سنتی را نقض کند و علتی را جایگزین علتی دیگر کند. مثلا وقتی نمرود، حضرت ابراهیم را در داخل آتش افکند، آتش به امر الهی: "قلنا یا نار کونی بردا و سلاما علی ابراهیم"(انبیاء 69)، بر حضرت ابراهیم سرد شد و آسیبی به او وارد نکرد. 3. غیر از جایگزین کردن علتی به جای علتی دیگر، خداوند، و معصومان به اذن خدا، می توانند مستقیما در جهان تاثیر بگذارند. در اینجا نیز علیت نقض نشده است، زیرا علت، خدا یا اهل بیت ع هستند. 4. دخالت خدا و معصومان می تواند در چارچوب همین سنت های رایج، و بدون معجزه نیز باشد، مثلا خدا و معصومان راه درمان را به ذهن دانشمندی خطور دهند و او داروی یک بیماری را کشف کند. یا این که دارویی را که در طبیعت وجود دارد، از راه هایی وارد بدن بیمار کنند و او بدین ترتیب شفا یابد. ✅ حجت الاسلام دکتر رضا برنجکار https://eitaa.com/meshkatnoor
❓❓❓ شبهه: چرا با این که دینداران به خداوند اعتقاد دارند و خدا را شفادهنده می دانند اما در بیماری ها مانند کرونا به پزشک و دارو مراجعه می کنند؟ ☑️یکی از آسیب های دین شناسی، نگاه جزیی به بخشی از متون دینی و نادیده گرفتن بخش های دیگر است. در حالی که، شیوه صحیح این است که برای نسبت دادن نظریه ای به اسلام، باید به تمام آیات و احادیث مرتبط با موضوع بحث توجه کرد، سپس نظریه اسلام در آن موضوع را استنباط کرد. با توجه به مقدمه بالا می گوییم: ✅ قرآن مجید از یک سو، خدا را شفادهنده معرفی می کند:" و اذا مرضت فهو یشفین"(شعراء، 80) 🔹 همچنین، در قرآن مجید، حضرت عیسی شفا دهنده بیماری ها معرفی شده است: "ابری الاکمه و الابرص ... باذن الله"(آل عمران، 49) 🔹همچنین در قرآن، عسل هم به عنوان شفا دهنده معرفی شده است: " یخرج من بطونها شراب مختلف الوانه فیه شفاء للناس"(نحل، 69) 🔆با تدبر در این آیات به این نتیجه می رسیم که اگر چه شفا دهنده اصلی خدا است اما این شفا از مجرای امور معنوی(مانند دعا و توسل به اولیای الهی) و از مجرای امور مادی(مانند عسل) در جهان هستی ظهور می یابد و تجلی می کند. 🗝 همچنین مشخص می شود که در دین الهی: هم به اسباب مادی شفای بیماری و هم به اسباب معنوی شفای بیماری توجه شده است. ⏺ انسان دین دار بر اساس تعالیم دینی، هم به توکل بر خدا و توسل به پیامبران و اهل بیت می پردازد و هم سراغ اسباب مادی شفای بیماری(اعم از پیشگیری و داروها) می رود و این دو منافاتی با یکدیگر ندارد؛ زیرا طبق احادیث اهل بیت (علیهم السلام): "ابی الله ان یجری الاشیاء الا باسباب"(کافی، ج1، ص183) خداوند با استفاده از اسباب، امور را تدبیر می کند و بر اساس آیات و احادیث، این اسباب هم شامل اسباب معنوی است هم شامل اسباب مادی. 🔆داستان ذیل که در متون دینی نقل شده، مدعای بالا را روشن می سازد: 🔹حضرت موسی (ع) بیمار شد. بنی اسرائیل نزد او آمدند و بیماری او را شناختند و گفتند: اگر فلان دارو را مصرف کنی، شفا یابی. 🔹موسی (ع) گفت: مداوا نمی کنم تا خدا مرا بی دوا بهبود بخشد. پس بیماری او طولانی شد. 🔹 خدا به او وحی فرمود: به عزت و جلالم سوگند! ترا عافیت نمی دهم تا به دوائی که گفته اند درمان کنی. 🔹پس موسی به بنی اسرائیل گفت: داروئی که می گفتید به آن مرا معالجه می کنید، بیاورید. پس او را مداوا کردند و بهبود یافت. این در دل موسی (ع) حالت شکوه و اعتراضی را پدید آورد. 🔹خدای تعالی به او وحی فرستاد: "خواستی حکمت مرا به توکّل خود باطل کنی، چه کسی غیر از من داروها و منفعتها را در گیاهان و اشیاء نهاد؟" 📝 منبع: ملا مهدی نراقی، جامع السعادات، جلد سوم، ص 228؛ شیخ عباس قمی، سفینه البحار، ذیل ماده "مرض" 📝حجت الاسلام دکتر جواد گلی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مهمترین وظایف روحانیت در عصر حاضر از منظر مقام معظم رهبری: ۱. بصیرت و درک زمانه ۲. آشنایی با فضای مجازی ۳. پاسخگویی لازم به شبهات ۴. اهتمام به فقه اکبر و معارف اعتقادی
مسأله شر.pdf
187.1K
پاسخ به مساله شر؛ حجت الاسلام دکتر صفدر الهی راد 🔺https://eitaa.com/meshkatnoor
VID-20200326-WA0023(2).mp3
7.89M
📛 نقدِ آفات و خرافاتِ دکتر عبدالکریم سروش ❇️ ناقد: آیت الله ابوالقاسم علیدوست 🔹 فایل صوتی سخنان حضرت آیت الله علیدوست مسئول محترم انجمن فقه و حقوق اسلامی در پاسخ به دکتر سروش درباره خرافه در جامعه دینی و ... ✅ کانال دروس استاد علیدوست 🆔 @alidost_fiqh
✅ شبهه : قرآن می گوید که بخوانید مرا تا شما را استجابت کنم ، پس چرا خداوند با این همه دعا و تضرع، این بیماری را برطرف نمی کند؟ ✅ پاسخ : 1. هر چند استجابت دعا قطعی است ولی استجابت دعا به معنای تحقق چیز خواسته شده نیست، بلکه به معنای جواب دادن خداست. 2. در احادیث، استجابت دعا به یکی از سه صورت، تفسیر شده است: الف. تحقق مورد دعا به صورت فوری. ب. تحقق ثواب و ذخیره در آخرت.ج. بر طرف شدن شری مثل خیر خواسته شده در دعا. از پیامبر اکرم چنین نقل شده است: ‏ مَا مِنْ مُسْلِمٍ دَعَا لِلَّهِ سُبْحَانَهُ دَعْوَةً لَيْسَ فِيهَا قَطِيعَةُ رَحِمٍ وَ لَا إِثْمٌ إِلَّا أَعْطَاهُ اللَّهُ بِهَا أَحَدَ خِصَالٍ ثَلَاثَةٍ إِمَّا أَنْ يُعَجِّلَ‏ دَعْوَتَهُ‏ وَ إِمَّا أَنْ يَدَّخِرَ لَهُ وَ إِمَّا أَنْ يَدْفَعَ عَنْهُ مِنَ السُّوءِ مِثْلَهَا( وسائل الشیعه 7/27/2 ). 3.. در برخی روایات شرایطی برای استجابت دعا ذکر شده مانند معرفت خدا، وفا به عهدی که با خدا بسته ایم، و کسب روزی حلال. ✅حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر رضا برنجکار 🔺https://eitaa.com/meshkatnoor
🔆 دکتر عبدالکریم سروش و نقل قول های خلاف واقع برای اثبات مدعیاتش و پاسخی به هجمه جدید وی به روحانیت شیعه 🔹چندین سال است که دکتر سروش مدعیاتی جنجالی را مطرح می کند. آن گاه برای اثبات مدعایش به نقل قول هایی خلاف واقع متوسل می شود که در ذیل به نمونه هایی اشاره می کنیم: ✅ نمونه اول: آبان ماه سال 1393 دکتر سروش در مقاله ای که درباره اسیدپاشی در اصفهان نگاشت، خاطره ای از آقای عطاء الله مهاجرانی نقل می کند تا بر اساس آن، امام جمعه و حزب الله اصفهان را تخریب کند. اما سید عطاءالله مهاجرانی، نقل قول منسوب به خود در مقاله عبدالکریم سروش درباره ی انصار حزب الله اصفهان را تکذیب کرد و با طعنه به دکتر سروش می نویسد: " حتما ناقل خاطره‌ای که به نام اینجانب در مقاله دکتر سروش آمده است، فرد دیگری بوده است." 📡 سایت: جنبش راه سبز www.rahesabz.net(1393؛ 16 آبان) ✅نمونه دوم: در تیر ماه سال 1392 دکتر سروش در مقاله "بازی با دین مردم" که در باب نقد حکم فقهی " بهتان به مخالفان" نوشته، به دروغ به آیت الله مومن نسبت می دهد که وی وارد کردن اتهام لواط و زنا و ... به مخالفان را مجاز می داند. این ادعای خلاف واقع سروش با واکنش مهاجرانی روبرو شده است. متن یادداشت آقای مهاجرانی در زیر می آید:  ««دانشمند گرامی، جناب آقای دکتر سروش در مقاله تازه خود که در ۲۷ تیرماه، با عنوان: "بازی با دین مردم" در سایت جرس منتشر شده است؛ به عنوان شاهدی و مصداقی بر نوشته خویش مطلبی را از فقیه ارجمند آیه الله مومن روایت کرده اند:  (فقیهی چون آیت الله محمد مومن، عضو فقهای شورای نگهبان، صریحاً فتوا می دهد که جائز بل راجح است که به بد دینان و بدعت گذران تهمت زنا و لواط بزنیم تا از میدان به در روند و از شرّشان آسوده شویم.) به گمانم دکتر سروش متن نوشته آیه الله مومن را ندیده اند، و یا دقیق نخوانده اند و یا نسخه مورد استناد ایشان به کلی متفاوت از نسخه ای است که اینجانب دیده ام و گرنه ممکن نبود چنین نسبتی را به آیه الله مومن نمی دادند. 📡 منبع: تامل درشیوه تدقیق یک متن فقهی، پاسخی به سروش ... - سایت جنبش راه سبز www.rahesabz.net (1392؛ 31 تیر) ✅دکتر سروش در سال 1387 با خبرنگار هلندی میشل هوبینگ مصاحبه می کند. سروش در این مصاحبه اظهار داشته که قرآن کلام بشر است نه کلام خدا. سپس سروش مدعی می شود که معتزله نیز چنین دیدگاهی داشتند. انتساب چنین دیدگاهی به معتزله برای کسی که اندک آشنایی با دیدگاه و آثار متفکران معتزله درباره قرآن داشته باشد، بسیار مضحک است؛ زیرا معتزلیان بر خلاف اهل حدیث، قرآن را مخلوق می دانستند نه قدیم؛ یعنی قرآن را مخلوق خدا می دانستند.(ر.ک: الفائق؛ شرح اصول خمسه؛ ذیل بحث وحی و قرآن) در حالی که دکتر سروش، دیدگاه معتزله درباره مخلوق بودن قرآن را به دروغ به این معنا معرفی می کند که آنان قرآن را مخلوق بشر می دانستند تا پشتوانه ای برای مدعایش در انکار الهی بودن قرآن دست و پا کند. 📡 منبع: کلام محمد -- گفت و گو با عبدالکریم سروش www.drsoroush.com ✅اخیرا نیز دکتر سروش، برای تخریب روحانیت شیعه، داستانی را نقل کرده است. طبق نقل سروش، وقتی که آیت الله جوادی آملی به شوروی سفر کرد تا نامه امام خمینی را به گورباچف بدهد مترجم روسی از آیت الله جوادی سوال می کند چرا خداوند زلزله را می فرستد که در اثر آن هزاران نفر کشته می شوند؟ و آیت الله جوادی آملی از پاسخ دادن عاجز می شود؛ چون تاکنون به این مسئله فکر نکرده بود. 📡منبع: عبدالکریم سروش: امروز قم به‌دست مداح‌ها افتاده است - رادیو فردا(1399؛ 4 فروردین) www.radiofarda.com 🔆بدیهی است که نقل مزبور نادرست است؛ زیرا مسئله شرور یکی از مباحث اصلی علم کلام و فلسفه و تفسیر است که حتی طلاب متوسط حوزه بارها در طول تحصیل در حوزه آنها را می خوانند؛ چه برسد به آیت الله جوادی آملی که در تفسیر آیات ناظر به شرور و در مباحث فلسفی به طور عمیق و تحلیلی به مباحث شرور پرداخته اند(ر.ک: جوادی آملی، تفسیر تسنیم، تفسیر آیات مرتبط با شرور- رحیق مختوم، مباحث مرتبط با شرور) ⬅️ همچنین دکتر سروش، همان طور که در بالا به نمونه هایی اشاره شد، در نقل قول ها و انتساب های خلاف واقع، کارنامه سیاهی دارد و دستور قرآن مجید در این باره چنین است: "یا ایها الذین آمنوا ان جائکم فاسق بنبا فتبینوا"(حجرات، 6) 📝حجت الاسلام دکتر جواد گلی
هدایت شده از مرکز مشاوره ماوا
خدمتی دیگر از مرکز ملی پاسخگویی: 📱تولید نرم افزار اندرویدی «پرسش کرونا» ✅پرسش و پاسخ هایی با رویکرد 🔹قرآنی 🔸حدیثی 🔹کلامی 🔸تاریخی 🔹اخلاقی 🔸مشاوره و روانشناسی 🔹احکام شرعی ✅ارائه پاسخ ها به دو صورت اجمالی و تفصیلی ✅ذکر منابع پاسخ ها ✅ارائه پاسخ ها به دو صورت متنی و صوتی ✅امکان ارسال پرسش ✅دریافت از سایت مرکز ملی پاسخگویی لینک دانلود نرم افزار در کافه بازار: https://cafebazaar.ir/app/com.pasokhgoo.corona @moshaveremava
😷 0️⃣1️⃣ ریزهای غول افکن😳 ۱_ فیل های چند تنی ابرهه با کدام جنگ افزار قدرتمندی از پای درآمدند؟ ۲_احزابِ (گروههایِ) مشرکان در حوالی مدینه با چه سلاحی درهم کوبیده شدند؟ ۳_ بالگردهای نظامی در طبس با کدام سلاح فوق پیشرفته متلاشی شدند؟ ۴_ قرن بیست و یکم عرصهٔ خود نمایی کدام ریزِ غول افکن دیگری است تا هیمنهٔ استکبار را در هم بکوبد؟ نمی دانم! شاید covid19 به ما یاد میده: ریزها می توانند غولهای بزرگی را از پا در آورند، غولهای نظامی و اقتصادی و... 👍 ✅ در سپاه خدا چه فرقی میان شن و ویروس در انجام «مأموریت» است؟ 📝حجت الاسلام سید ابوالقاسم کاظمی شیخ شبانی
کرونا و فرصت تعمیق باورهای دینی.mp3
15.84M
❇️کرونا و فرصت تعمیق باورهای دینی ؛ 📛 نقد و پاسخ به شبهات برآمده از بیماری کرونا 🔹 فایل صوتی سخنان حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد حسین شریفی ، عضو هیات علمی و استاد تمام موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی در بیان مباحث معرفتی مرتبط به کرونا و سایر روشنفکران 🔺https://eitaa.com/meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ طب اسلامی؛ پیش فرض ها، ابهامات و سئوالات / قسمت دوم 🔹آیا طب سنتی با طب اسلامی یکی است؟ 🔸آیا پسوند اسلامی به جهت جذابیت به طب سنتی اضافه شده است؟ 🔹اسلامی بودن طب اسلامی، از چه جهت است؟ 🔸آیا طب سنتی می تواند ما را از طب جدید بی نیاز کند؟ 👈بیانات علامه #مصباح در دیدار با اطبای طب اسلامی- 19 اسفند 95 @mesbahedustan
40.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ اجرای زنده سرود «جهاد سلامت» کار تولیدی از ٬٬٬ قرارگاه جهادی شهدای روحانیت استان قزوین٬٬٬ ( مرکز مدیریت و ‌خدمات حوزه علمیه قزوین) با همکاری و اجرای گروه سرود مرآت قزوین. 🔷 پخش شده از شبکه استانی قزوین و شبکه سراسری شما. 👇👇👇👇👇👇👇👇 🆔 @howze_qazvin_ir ↪️ eitaa.com/howze_qazvin_ir ⬆️بعد از صحبت های مقام معظم رهبری که عنوان‌ جهاد سلامت را مطرح کردند حجت الاسلام آقای رضا کشاوز ( از دانش پژوهان نخبه کارشناسی ارشد گروه کلام و فلسفه دین) شروع به تولید محتوا کرد و بعد از تایید شعر و سبک، کلیپ بالا را روی آنتن صدا و سیما برد؛ نمونه ای از طلاب جهادی مردان علم در میدان عمل🌹