یک کاربر در توئیتی نوشت: آیا میدانستید، میانگین مشارکت در ۱۲ دوره اخیر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، ۵۷٪ بوده است ولی میانگین مشارکت در ۱۲ دوره اخیر انتخابات ریاست جمهوری ایران، ۷۲.۴ درصد بوده است.
🆔@meshkatnoor
📝فراخوان فصلنامۀ مطالعات شبههپژوهی (الهیات و معارف اسلامی)
Research on the Study of Doubt
(Theology and Islamic Teachings)
📌از کلیۀ طلاب و دانشجویان عزیز رشتههای الهیات و معارف اسلامی، کلام جدید و فلسفۀ دین دعوت میشود تا مقالات ارزشمند خود را که مشتمل بر نقد و بررسی یک پرسش یا شبهۀ مطرح در یکی از عرصههای دینی است را به این مرکز ارسال نمایند تا پس از داوری و تأیید در فصلنامۀ علمی ـ پژوهشی «مطالعات شبهه پژوهی» منتشر گردد.
📣 پس از انتشار دو شماره درخواست درجۀ علمی پژوهشی می گردد.
آدرس جهت ارسال مقاله (ایتا): kohsari@
مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات (حوزه های علمیه)
🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید| خدا را به خاطر داشتن چنین مردمی شکر میکنیم
🔺 پایگاه اطلاع رسانی MESBAHYAZDI.IR به مناسبت پیروزی ملت ایران و حضور پرشور مردم در انتخابات ریاست جمهوری بخشی از دیدار حجت الاسلام و المسلمین رئیسی با حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) را برای #اولین_بار منتشر می کند.
۹۶/۰۴/۰۲
💻 @mesbahyazdi_ir 🆔@meshkatnoor
🔺 به مناسبت سالگشت درگذشت دکتر شریعتی ✍️ نامه تاریخی #شهید_مطهری به #امام_خمینی در گلایه از آثار #دکتر_شریعتی
💥 سال ۱۳۵۶
👈 شهید مطهری: به خدا قسم اگر روزی مصلحت اقتضا کند که اندیشههای این شخص (دکتر علی شریعتی) حلاّجی شود و ریشههایش به دست آید و با اندیشههای اصیل اسلامی مقایسه شود، صدها مطالب به دست میآید که بر ضدّ اصول اسلام است، و بعلاوه بیپایگی آنها روشن میشود.
▫️متن تفصیلی نامه را در اینجا بخوانید .
🆔@meshkatnoor
هدایت شده از @javadgoli
🔴عدم مشارکت هفتاد درصدی مردم در انتخابات دیروز ( یکشنبه) فرانسه
📝بی بی سی در این زمینه نوشت:
«خانم لوپن علت کاهش مشارکت را ناتوانی دولت در ایجاد اطمینان به نهاد سیاسی در میان مردم دانسته و گفت "باید قبول کنیم که عدم شرکت تاریخی نزدیک به ۷۰ درصد مردم، به دلیل بیاعتمادی آنان به یک سیستم انتخاباتی است، رایدهندگان احساس میکنند که هیچچیز را نمیتوانند تغییر دهند و همه چیز ما مصادره شده است".
📡https://www.bbc.com/persian/world-57550188.amp
⚫️سیاست یک بام و دو هوای غرب و غربگرایان
❓❓چگونه عدم مشارکت ۷۰ درصدی مردم فرانسه در انتخابات دیروز( یکشنبه) فرانسه، موجب نامشروع شدن نظام لیبرال دموکراسی فرانسه نمی شود اما عدم مشارکت پنجاه درصدی مردم ایران ( که بخشی از آن به دلیل کارشکنی ها و عملکرد نادرست برخی مسئولان اجرایی، شرایط کرونایی و بدعمل کردن دولت بوده است) موجب نامشروع شدن نظام جمهوری اسلامی ایران می شود؟!
🆔@meshkatnoor
🔹دیدن نیمه پر لیوان
◀️ همانطور که میدانیم نقطه ضعف انتخابات اخیر پایین بودن مشارکت عمومی مردم نسبت به انتخابات قبلی بود اما این نقطه ضعف که البته دلایل خود را دارد و باید تحلیل شود، نباید مانع توجه به نقاط قوت این انتخابات شود. لذا طبق مثال معروف باید نیمه پر لیوان را هم دید:
1️⃣ عدم ملاحظه شورای نگهبان نسبت به نام و جایگاه نامزدها و اعلام عدم احراز صلاحیت نامزدهای معروف سیاسی به رغم فشارهای سیاسی و رسانه ای و قبیله ای و نزدیک شدن به شاخصهای احراز صلاحیت نامزدها در سطح نامزد تراز انقلاب اسلامی .
2️⃣ مشارکت (یا حداقل تمایل به مشارکت) بالای 50 درصد مردم برغم تبلیغات منفی دهها رسانه داخلی و خارجی، مشکلات فراوان اقتصادی در سه سال اخیر، اخلال در فرایند رأی گیری و ابهام در نحوه اعلام آرای کلی و باطله.
3️⃣ رأی قاطع مردم به نامزد جریان انقلابی آن هم در کسوت روحانیت به رغم حضور نامزدهای غیر روحانی از دو جریان سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا.
4️⃣رفتار منطقی و قانونی نامزدهایی که توسط شورای نگهبان احراز صلاحیت نشدند و نامزدهایی که موفق به کسب اکثریت آراء نشدند.
5️⃣ رفتار منطقی و اخلاقی برخی از نامزدها به رغم فشارهای روانی و تخریب های گسترده رقبا.
کانال سیاست ودیانت/حجت الاسلام ابوطالبی
@aboutalebi57 🆔@meshkatnoor
صد و چهل و هفتمین کرسی ترویجی موسسه امام خمینی ره برگزار می گردد. 🆔@meshkatnoor
هدایت شده از @javadgoli
📡یورونیوز در گزارشی درباره « چاه برهوت» چنین می نویسد:
✅داستان یک سوراخ طبیعی در یمن که «چاه برهوت» نام دارد به درستی روشن نیست.
✅این حفره عظیم و هولناک در زمین که ساکنان محلی به آن «چاه جهنم» میگویند در بیابانی در شرق استان «مَهره» در نزدیکی مرز یمن با عمان واقع شده و با صنعا، پایتخت این کشور هزار و ۳۰۰ کیلومتر فاصله دارد.
✅ عمق این چاه عظیم بین ۱۰۰ تا ۲۵۰ متر برآورد میشود و قطر دهانه آن نیز ۳۰ متر است.
✅از آنجا که معمولا بوی بدی از ژرفای این چاه متصاعد میشود، افراد محلی بر این باورند که این مکان برای زندانی کردن شیاطین ایجاد شده است.
✅مهندس صلاح احمد بابحیر، مدیر کل پژوهشهای زمینشناسی و منابع معدنی استان مَهره یمن به خبرگزاری فرانسه گفت: «این چاه بسیار عمیق است و ما هرگز به کف آن نرسیدیم زیرا در اعماق آن اکسیژن کم است و هیچ تهویهای نیز وجود ندارد.»
✅وی افزود: «ما برای بازدید به منطقه رفته و وارد چاه شدهایم و به حدود ۵۰، ۶۰ متری عمق آن نفوذ کردیم. در درون چاه متوجه وجود چیزهای شگفتآوری شدیم. همچنین بوهای عجیبی را نیز استشمام کردیم. در کل وضعیت عجیب و مرموزی بود.»
✅فیلمبرداری که از نزدیک درون این چاه را مشاهده کردهاند، میگویند که گرفتن نمای نزدیک از فضای داخلی آن تقریباً غیرممکن است. بر پایه برخی خرافات محلی، چاه برهوت یا چاه جهنم اشیا نزدیک به دهانه سوراخ را به درون خود میکشد.
✅مهندس بابحیر با اعلام این که این پدیده طبیعی «میلیونها سال» قدمت دارد گفت: «شناخت دقیق این گونه مکانها نیاز به مطالعه و تحقیق بیشتری دارد.»
🆔@meshkatnoor
4_5945057928275823064.pdf
2.51M
#معرفی_نشریات
@studiesofshia
✳️ معرفی مجلات خارجی در حوزه مطالعات دینی
🔹سید مجید نبوی، رباب شاهمرادی
🔸این کتابچه شامل معرفی مجلاتی با موضوع اسلام، مسیحیت، یهود و مطالعات دینی عمومی می باشد.
🆔@meshkatnoor
✅ با توجه به تماسهای متعدد با دبیرخانهی ششمین کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی، پیشنهاد رؤسای کمیسیونهای کنگره و موافقت دبیر علمی، تاریخ ثبتنام و ارسال چکیده تا 31 تیرماه 1400 تمدید شد. مهلت ارسال اصل مقاله برای کنگره نیز پایان مرداد ماه 1400 میباشد.
✅ ششمین کنگرهی بینالمللی علوم انسانی اسلامی، پاییز سال جاری در تهران و قم با تشکیل 16 کمیسیون «فلسفه و روششناسی علوم انسانی اسلامی»، «مدیریت تحول علوم انسانی»، «الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت»، «قرآن و علوم انسانی»، «سیاستگذاری عمومی و حکمرانی اسلامی»، «تمدن نوین اسلامی»، «اقتصاد اسلامی»، «تعلیم و تربیت اسلامی»، «ارتباطات و جامعهشناسی اسلامی»، «روانشناسی اسلامی»، «علوم سیاسی اسلامی»، «حقوق اسلامی»، «مدیریت اسلامی»، «شهرسازی و معماری اسلامی»، «هنر اسلامی» و «فقه و علوم انسانی» برگزار خواهد شد.
آدرس سایت کنگره:
🌐 www.icih.ir
مجمع عالی علوم انسانی اسلامی:
🔰@icihch 🆔@meshkatnoor
#کرسی_علمی_ترویجی148
✳️ گروه علمی «عرفان» مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با همکاری دبیرخانه کرسیها برگزار میکند
✅ موضوع: معنويت سكولار، آب يا سراب؟
👤 ارائهکننده: حجت الاسلام و المسلمين آقاي دكتر حسين مظفري
👤 ناقد: حجت الاسلام و المسلمين آقاي دكتر محمد جعفري
👤 مدیر کرسی: حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر داود حسنزاده
🗓 دوشنبه 7 تیرماه 1400 ⏰ 11
🌐 درگاه مجازی شرکت در کرسی علمی👇👇👇
🔸 میهمانان محترم:
iki.ac.ir/su/?u=1
🔸 ورود اعضای پرتال:
http://person.iki.ac.ir/Manage/OnlineMeeting/OnlineMeeting.aspx
#کرسی_علمی_ترویجی
🆔@meshkatnoor
1400.04.03 - کرسي ترويجي - ارتباط دين واخلاق ونقش آن دراسلام سازي علوم انساني ازمنظرعلامه مصباح - دکترخواص.mp3
11.96M
بشنوید صوت #کرسی_علمی_ترویجی147
✅ موضوع: ارتباط دین و اخلاق و نقش آن در اسلامیسازی علوم انسانی از دیدگاه استاد علامه مصباح یزدی(ره)
👤 ارائهکننده: جناب آقای دکتر امیر خواص، عضو هیئت علمی گروه کلام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🗓 برگزار شده در روز پنجشنبه 3 تیرماه 1400 🆔@meshkatnoor
فرزند #آخوند_خراسانی (صاحب کفایه الاصول) بارها از پدرشان این جمله را برای بنده نقل می کردند:
کسانی که فلسفه الهی را خوب نفهمیده باشند، اخبار آل محمد (ع) در عقاید را نمی فهمند.
و همانطور که فقه بدون اصول فقه بی معناست، درک اصول و عقاید حقه، بدون بنیه علمی فلسفی و کلامیِ تحقیقی، میسور نیست.
📔 نقدی بر تهافت فلاسفه، اثر علامه سید جلال الدین #آشتیانی (کتاب سال حوزه)، ص ۷۷-۸۰
✅ @feghheakbar 🆔@meshkatnoor
استاد جعفری 00_00_49-00_11_06.mp3
2.47M
🔸 به مناسبت تزریق واکسن برکت توسط رهبر معظم انقلاب 👇👇👇
🔸به رسمیت شناختن علم تجربی مدرن و دستاوردهای آن توسط رهبری معظم به عنوان عالیترین مقام دینی - سیاسی کشور
🔸 طب اسلامی ؛ برآمده از نگاه نادرست و حداکثری به دین
🔸 ضرورت رویکرد صحیح و مبنایی به هدف و قلمرو ذاتی دین
🔹 شنبه 5 تیرماه
🎙 حجت الاسلام دکتر محمد جعفری
🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ دیدگاه حضرت استاد آیت الله جوادی در مورد طب نبوی و اسلامی 👆👆👆
🆔@meshkatnoor
از همه علاقه مندان دعوت می شود که با ورود به لینک ذیل 👇👇👇وارد صفحه سمینار شوند. https://engage.shatel.com/b/moh-rwr-0c6-xuj
گزارشی از جلسه اول اعتبار سنجی تجربه های نزدیک به مرگ ؛ حجت الاسلام دکتر عبدالله محمدی 👇👇👇
✅ پنج گام برای اعتبار سنجی این تجربه ها:
✅ گام اول: این تجربه ها جزو کدام یک از شناخت ها هستند. آیا جزو شهودند یا عقل اند و....
راه های اصلی معرفت، حس ، عقل و شهود است و این تجربیات ملحق به شهود هستند.
✅ گام دوم: چه زمینه های خطایی در اینها وحود دارد؟
✅ گام سوم: ملاک های اعتبار سنجی
✅ گام چهارم: آیا این تجربیات نردیک به مرگ، مولد معرفت های جدید هستند؟ یا فقط رسالت اینها تایید و تقویت معرفت های پیشین هستند؟
✅ گام پنجم: در صورت تعارض اینها با دین و عقل چه کنیم. مثلا اگر این تجربیات با تناسخ همراه بود چه باید کرد؟
🔸توضیح گام اول: راه های معرفت حس ، عقل و شهود است و شهود مراتب دارد.
کشف های عرفانی یک مصداق از شهودند و این تجربیات از قسم کشف های عرفانی نیستند. اینکه گفته می شود از قسم کشف هستند مراد کشف به معنای عام هستند.
🔸توضیح گام دوم: ایا شهود خطا می کند؟
شهود از مصادیق علمحضوری است لذا خطا نمی کند چون واقع یافت می شود.پس چرا عرفا ضابطه مشخص می کنند؟
🔸بیان چند اصطلاح لازم برای مشخص شدن بحث
۱ مثال متصل و منفصل
متصل همان قوه خیال است و ادراکاتی که در خواب داریم ادراک در مثال متصل است و منفصل، همان عالمبرزخ، عالم مثال، حقایقی دارد که از سنخ حقایق مادی نیستند.
گاهی فرد در ارتباط با چنین ادراکاتی چه عرفانی و چه تجربیات نزدیک به مرگ گاهی به مثال متصل راه پیدا می کند و گاهی سیر در مثال منفصل دارد .
۲. کشف صوری و کشف معنوی( غیر صوری): در کشف صوری صورت های را درکمی کنیم که خارج از قلمرو حواس ظاهری است.
ما در کنار حواس ظاهری پنج حس باطنی داریم. گاهی با حواس باطنی صورتی می بینیم مثلا ارواح مومنین به صورت متجسد. ما سامعه باطنی داریم؛ ما شامه باطنی داریم؛همچنین ذائقه باطنی
کشف غیر صوری: در آین قسم معنا وجود دارد. صورت نیست. معانی درک می شود. اعتبار این قسم بالاتر از کشف های صوری است.
این مراتب کشف، تناظر دارد با عالمهستی. در عالم هستی، ما عالم مادی، عالم برزخ و عقول مجرد، بعد عالم اسما و صفات را داریم.
در چنین تجربیاتی فرد به مرتبه ای از جدایی از عالممادی می رسد. وقتی فرد از سطح محسوس جدا می شود یک اداراکاتی دارد که حسی نیست.فرد به مرتبه ای از انقطاع از عالممادی دست می یابد.در مرگانقطاع کامل است اما در این تجربیات، فرد یک قدم از عالم مادی بالا می آید و ادراکاتی پیدا می کند که متعارف نیست.
گاهی شخص در حیطه مثال متصل می ماند و گاهی به مرتبه مثال منفصل راه پیدا می کند
گاهی فرد به خاطر وابستگی روحی و فکری به عالم مادی، نمی تواند از عالم متصل خیلی جدا شود . هر چقدر بیشتر جدا شود کشف های بیشتری برایش رخ می دهد و البته اگر بالاتر رود به عالم عقل، دیگر در آن جا شکل و صورت نیست. تجربیات نزدیک به مرگ بیشتر از نوع کشف صوری است. شکل و صوت و... دارد
🔸 سوال: چرا در علم حضوری خطا رخ می دهد؟؟
وقتی گفته می شود علم حضوری است یعنی واسطه ی مفهومی نیست مثل درک شادی. وقتی گفته می شود این جا علمحضوری است به معنای این نیست که چنین چیزی در عالم خارج هست؛فقط منظور این است که واسطه نیست. علاوه بر این ما باید سهم شهود محض را از تفاسیر تمییز دهیم. یعنی شخص حقیقتی را مشاهد کرده ولی در مقامتفسیر حتی برای خودش دچار خطا شده است . در اینجا دانش های قبلی شخص و پیش فرضها می تواند دخالت کند. حتی گاهی شخص در مقاممشاهده پیش فرض های خود را دخالت می دهد. نه در مقام تفسیر. لذا باید سهم پیش قرض ها تشخیص داده شود. چیزی دیگر که اختلال ایجاد می کند سهمشیطان و وهم است. ابن عربی می گوید: تا جایی که فرد با حیثیت خلقی و جسم ارتباط دارد از وهم و شیطان در امان نیست. ابزار دخالت او در قوه واهمه است. مشکله دیگر زبان و محدودیت های زبانی است. فرد در اصل مشاهد مراقبت کرده و در مقام تفسیر مدیریت می کند، و... کشف زلال دارد ولی در مقام انتقال و بیان باید از لفظ استفاده کند. عقلا برای چیزی های که تجربه داشته اند لفظ وضع کرده اند حال برای نقل چیزی که تجربه نکرده ایمنیز باید از همین الفاظ استفاده کرد. حتی شخص روانپریش برای نقل حالت خودش از همین الفاظ استفاده می کند. برای نقل این تجربیات نیز چاره ای نیست باید از همین الفاظ استفاده کرد. لذا افراد صاحب این تجربیات نوعا نمی توانند حق مطلب را ادا کنند. اساسا اصطلاح شطحیات از همین جا پیدا شده است . و آخرین نکته سهم مزاج است که استیس سهم مزاج را به زیبایی توضیح می دهد.
🆔@ meshkatnoor
🔸 به مناسبت هفتم تیرماه شهادت آیت الله بهشتی ✍️شهید آیت الله بهشتی:
تحقيق درباره اسلام بايد به وسيله كسانى صورت گيرد كه علوم اسلامى متداول و معمول را حداقل تا سرحد اجتهاد تحصيل كرده و به شيوه تحقيق در اين علوم و مآخذ آن آشنايى كافى داشته باشند. كسانى كه معلومات اسلامیشان در حد معلومات عمومى يا قدرى بيش از آن است ولى در اين رشته به حد تخصّص نرسيده اند، نبايد در مسائل مربوط به اين رشته ها از خود نظر اجتهادى دهند. مكرر ديده شده افرادى فاضل و مؤمن و علاقمند به اسلام چه در لباس روحانيت و چه خارج از آن، درباره يك مسئله اسلامى نظرى تازه ابراز میكنند و در آن به چند آيه يا روايت استناد میکنند. در ميان اين افراد كسانى پيدا میشوند كه قريحه و استعدادى سرشار دارند و چه بسا با اين قريحه خوب و ذوق و استعداد سرشار، از آن آيات يا احاديث مطلبى را استنباط كرده اند كه قبلاً به ذهن دانشمندان و محققان اسلامى نرسيده است. ولى اين نوع استنباط نبايد خود آنها و ديگران را به اشتباه اندازد و خيال كنند كه كار آنها در حد يك تحقيق تازه اسلامى است و نظر تازه اى كه داده اند در حدّ يك نظر تحقيقى داراى امتياز است.
📚کتابچه "طرح کوششی نو در راه شناخت تحقیقی اسلام"
🆔@meshkatnoor
🔺به همت رسانه اندیشه و آگاهی فکرت:
🔸فراخوان مقاله و یادداشت با موضوع«الحاد مدرن و چالش های پیش رو»
❇️ پیش از ارسال مطلب، نکات زیر را مدنظر قرار دهید:
1. پیش از ارسال و انتخاب عنوان حتماً موضوع انتخاب شده و مورد نظر را به آیدی (@mp2815) در ایتا اطلاع بدهید؛
2. فکرت در ویرایش و اصلاح مطالب آزاد است، اما چنانچه میزان ویرایش بیش از حد متعارف باشد، به اطلاع صاحب اثر خواهد رسید.
3. تعداد کلمات مقاله ارسالی حداقل 2000کلمه و حداکثر 5000 کلمه باشد.
4. آثاری که قبل از نگارش عنوان را با هماهنگی آیدی (@mp2815) انتخاب کرده باشند و مطالب آنها تولیدی و جدید ضمن رعایت شرایط ذکر شده فکرت باشد مبلغی تحت عنوان #حقالزحمه به انها پرداخت خواهد شد.
5. به همراه ارسال فایل مقالات نام و نام خانوادگی، سطح تحصیلات، رشته تخصصی، شماره تماس و شماره کارت بانکی ارسال شود.
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net 🆔@meshkatnoor
نویسنده در این کتاب، نظریۀ جدید خود در باب ارزش اخلاقی مبتنی بر جهانبینی توحیدی را پیشنهاد داده است؛ این اثر در ۲۷۵ صفحه و در شمارگاه ۳۵۰ نسخه و به قیمت ۵۵۰۰۰۰ ریال تقدیم علاقهمندان شده است.
در این کتاب، نظريهاي جديد در باب ارزش اخلاقي مبتني بر جهانبيني توحيدي ارائه ميشود؛ نويسنده بحث را با برخي تأملات معناشناختي و بررسي برخي نظريات به ويژه نظريۀ ارزش آيت الله مصباح يزدي شروع و سپس با توجه به اشکالات موجود، نظریۀ توحیدی جایگزین را پیشنهاد میكند؛ این پيشنهاد بر مفهوم تناسب و هماهنگی میان موجودات استوار است و تناسب محوري را میان خالق و مخلوقات لحاظ میكند؛ بر اساس مفهوم تناسب، نه تنها ارزش، بلکه عقلانیت نیز تبیینی جدید مییابد که از آن با عنوان عقلانیت وجودی یا ارزشی یاد میشود.
🆔@meshkatnoor