هدایت شده از علینقی
✅ ارزش علم به معلوم است. وقتی معلوم، افعال و اسماء و اوصاف الهی است اینگونه از علم نیز دانشی در قله محسوب خواهد شد و عالمان آن بر فراز این معرفت اند.
#علامه_مصباح_یزدی ازجمله این عالمان است که به فراخور نیازهای عصر خود مجاهدت علمی کرده و بر تارک روزگار درخشیده به گونه ای که اعتراف دوست و دشمن را برانگیخته است. ارادت و تکریم آن مرحوم، احترام به ساحت علم و اخلاق، و توهین و تنزیل او، نکوهش ساحت دانش و ارزش ها است. #مصباح_عزیز
✍ جعفر علینقی
مدیر موسسه کلامی احیاء
🔴پدران روحانی یا قاتلان حرفهای؟!
🖊احمدحسین شریفی
🔶۱۵۴ سال قبل (از سال ۱۸۶۷) دولت کانادا با همکاری واتیکان و کلیسای کاتولیک، به منظور تعلیم و تربیت و آموزش انسانیت و صلح و محبت مسیحی! به کودکان بومی کانادا، اقدام به تأسیس ۱۵۰ مدرسه شبانهروزی کرد. این مدارس تا اواخر قرن بیستم هم مشغول به فعالیت بودند، آخرین مدرسه از این نوع مدارس تا سال ۱۹۹۶ وجود داشت!
🔶شیوههای تعلیم و تعلم پدران روحانی(!) و رهبران لیبرالی و مدافعان حقوقبشر کانادایی به این صورت بود که
1️⃣کودکان بومی را به زور از والدین خود جدا میکردند! [حدود ۱۵۰ هزار کودک را در طی این سالیان متمادی] و احتمالاً با این روش عملاً میخواستند اخلاق مدرن و معنویت محبتمحور(!) مسیحی را به آنها آموزش دهند.
2️⃣به زور آنها را مجبور میکردند که به زبان انگلیسی حرف بزنند؛ هیچ کس حق نداشتند از زبان بومی خود استفاده کند!
3️⃣هر کودکی که به گونهای دربرابر رفتار خشن و حیوانی پدران روحانی مسیحی (مدافعان صلح و محبت!) مقاومت میکرد، سرنوشتی جز ضرب و شتم و تجاوز جنسی و مرگی مظلومانه و قبری مخفیانه در انتظارش نبود.
4️⃣هر گونه ارتباطی میان کودکان و خانوادههایشان را قطع میکردند و اگر خانوادهای سراغ فرزند خود را میگرفت، پدر روحانی میآمد و با آرامشی معنوی میگفت: «متأسفانه فزرند شما از مدرسه فرار کرده است!»
🔶تاکنون در حفاریهای محدودی که در کنار سه تا از آن ۱۵۰ مدرسه صورت گرفته است، گورهای دستهجمعی وحشتناکی مشتمل بر ۱۰۰۰ جسد از کودکان خردسال و مظلوم بومی پیدا شده است! برخی از کارشناسان تخمین زدهاند که بیش از ۱۰ هزار نفر از کودکان بومی، قربانی حقوقبشر کانادایی و آموزشهای محبتآمیز(!) پدران روحانی مسیحی شدهاند.
🔶این نمونهای کوچک از دروغ بزرگ جایگاه انسانیت و محبت در مدعیان لیبرالیسم و پدران روحانی مسیحیت انحرافی است. اینان قرنهاست که اسلام را به عنوان دین خشم و خشونت و زور؛ و مسیحیت را به عنوان دین محبت و عشق و انسانیت معرفی میکنند.
🔶به تعبیر نویسندهای، تفاوت دین راستین و آیینهای جعلی و دروغین و انحرافی همین است: با حفاری اماکن مذهبی و آموزشی مسلمین به آثار هنری و نفیس و هنرهای انسانی میرسیم و با حفاری اماکن مذهبی و آموزشی مسیحی و لیبرالی به گورهای دستهجمعی کودکان مظلوم و بیپناه و جمجمههای شکسته و استخوانهای خردشده آنها!
🔶تصور کنید اگر یکی از این دست گورستانها در کنار مسجدی از مساجد مسلمانان پیدا میشد، شاهد چه هجمههای سنگینی علیه اسلام و قرآن و پیامبر اعظم(ص) بودیم؟!
@Ahmadhoseinsharifi 🆔@meshkatnoor
💠 سوال از محضر آیت الله العظمی سبحانی پیرامون تجربه های نزدیک به مرگ
💠سؤال: مدتی است بازار«حیات پس از مرگ» در مورد عده ای ازاشخاص بسیار داغ بوده وگزارش های گوناگون ازماورای این عالم مبنی برچگونگی زندگی برزخی ومشاهدات پس از مرگ درفضای مجازی ارایه میشود و تاثیرقابل ملاحظه ای در بینندگان داشته است؛ بسیاری از از افراد که لحظاتی جهان دیگر را مشاهده کرده اند میگویند: «آن عالم مملو از شادی وسروراست وخبری از آتش وعذاب ورنجی که می گفتند نیست، در حیات برزخی از دو ملک (نکیر ومنکر) و...دیگر اموری که در برخی آیات و روایات بدان شاره شده است خبری نیست! و حال آنکه سخن علماء نقل است ولی گزارش آن عده یک عینیت است وحقیقتی است ملموس!
دراین رابطه جهت تنویر افکار وزدودن شبهات درخواست میشود پاسخی به صورت موجز ارایه شود:
💠💠💠 پاسخ استاد :
بسمه تعالی
با اهداء سلام:
در مورد امور یاد شده بصورت مختصر مطالبی را از نظر خوانند گان محترم میگذرد
اولاً: خروج روح این افراد از بدن صددرصد نیست و به اصطلاح شربت مرگ را ننوشیدهاند بلکه به گونهای مانند کسانی هستند که برای جراحی بیهوش میشوند هرچند ممکن است بیهوشی مرتبه ضعیفتر باشد، زیرا اگر مرگ آنان قطعی بود به این دنیا بازنمیگشتند، بازگشت به این دنیا پس از مرگ قطعی، جز در موارد اعجاز امکانپذیر نیست.
ثانیاً: این گروه بخشی از عوالم را مشاهده کردهاند نه همه عوالم را؛ از این جهت، گزارش آنان که در آنجا که از عذاب و عتاب خبری نیست بیپایه است، و گزاره جزئی دلیل بر گزاره کلی نیست و به اصطلاح سالبه جزئیه دلیل بر سالبه کلیه نیست.
ثالثاً : از کجا معلوم آنچه که آنان دیدهاند واقعیت داشته و چه بسا مشاهدات آنان مخلوق نفس و روح آنان بوده چنانچه برای افراد بیمار این مشاهدات رخ میدهد، موضوعاتی را میبینند و از آنها خبر میدهند که واقعیت ندارد ولی آنان فکر میکنند دارای واقعیت است.
رابعاً: روز قیامت هنوز رخ نداده است و تمام آن آثار گناه در روز قیامت تحقق میپذیرد. قرآن میفرماید: {اذا السماء انفطرت} تا جهان زیر رو نشده، کوهها به صورت گرد درنیامده ، قیامت برپا نمیشود. و تمام وعیدها مربوط به روز رستاخیز است.
بنابراین روح روان آنان به آنجا راه نیافته است تا داوری کنند، که از عذاب و عقاب نیست.
خامساً: اما در مورد انکار نکیر و منکر یادآور شدیم موت اینها قطعی نبوده به دلیل بازگشت آنان به این دنیا است و سؤال و جواب این دو فرشته از آن کسانی است که جان به جان آفرین بسپارند و به این جهان برنگردند.
وبه دیگر سخن: سؤال و جواب این دو ملک در مورد مرگی است که بازگشت به دنیا نباشد، و این گروه به دنیا بازگشتهاند.
بر فرض صحت مدعای آنان، آنچه که برای بنده نقل شده است در میان مصاحبه کنندگان، کسانی بر خلاف این ادعا را مشاهده کردهاند و با صورتهای حیوانات درنده روبرو شدند.
💠 تدوین و تنظیم از حجت الاسلام علیرضا سبحانی فرزند گرامی استاد
🆔@meshkatnoor
💠علامه مصباح و مخالفانش
🔹جریان #انقلابی_نمایان در تاریخ معاصر ایران، همواره با #مجتهدان_مجاهد در ستیز بودهاند؛ چه اینکه وقتی جنس اصل در بازار اندیشه و سیاست وجود داشته باشد، مردم بصیر ایران سراغ #جنس_بدلی نمی روند.
ریشه بسیاری از دشمنیهای دیروز و امروز با اندیشه و شخصیت آیتالله مصباح را در همین مسئله باید جست.
🔹نهضت آزادی که بعد از افول جبهه ملی در اردیبهشت ۴۰ با اعلام وفاداری به آرمانهای ملیگراها و مصدق، تاسیس شد، در سالهای بعد همواره به عنوان آلترناتیو یا جنس بدلی دو جریان در کشور شناخته میشد؛
۱. جریان مذهبی وابسته به روحانیت اصیل.
۲.جریان ملی گرایی که مورد اعتماد آمریکاییها بود و خود آلترناتیو هیئت حاکمه تلقی میشد و درباره همواره از آنان به همین جهت هراس داشت.
🔹نهضتی ها در یک انشعاب متصل با جبهه ملی تشکیل شدند؛ اما با ظاهری مذهبی و ژست مبارزه با دربار! صدالبته تحرکات سیاسی آنان در دهه چهل را نمیتوان نادیده گرفت اما این اقدامات تماما در چارچوب مبارزات پارلمانتاریستی بود؛ یعنی تلاش برای رفرم های سیاسی، در چارچوب حفظ اصل نظام فاسد پهلوی.
🔹نهضتی ها از ابتدای دهه چهل تلاش داشتند در صفوف روحانیت #نفوذ کنند؛ در بدو تاسیس تلاش کردند با امام خمینی (که بعد از ارتحال آیتالله بروجردی در زمره مراجع طراز اول قم شناخته می شد) دیدار داشته باشند؛ امام به احزاب سیاسی #بدبین بود آنان را نپذیرفت؛ آقای خسروشاهی را واسطه کردند اما بی نتیجه ماند. بار دیگر به علامه طباطبایی متوسل شدند اما بازهم نتیجه مطلوب را نگرفتند.
🔹از دل نهضت از حدود ۴۴ تا ۴۹ سازمان مجاهدین خلق درآمد؛ بازهم با انشعاب متصل! بنیانگذاران اولیه سازمان، شاخه دانشجویی نهضت بودند.
مجاهدینی ها مرید فکری #بازرگان بودند اما مشی سیاسی نهضت را برای مبارزه نمی پسندیدند و به مرام مسلحانه روی آوردند.
روشی که امام از ابتدای نهضت مخالف آن بود؛ چه از سوی جریانهای اصیل مانند موتلفه باشد، یا از سوی تشکلهای التقاطی مانند مجاهدین.
🔹اعضای سازمان مجاهدین در ایران اعتماد برخی از روحانیان مبارز موجه را به دست آوردند. حمایت مالی از وجوهات شرعیه و استفاده از اعتبار معنوی روحانیت، موجب شد در کوتاه مدت به قدرتی بزرگ تبدیل شوند.
فقط یک مانع بر سر راه داشتند و آن شخص امام بود. آنان دوبار برای مذاکره با امام و جلب اعتماد و حمایت ایشان به نجف رفتند ولی هر دوبار دست خالی برگشتند.
در نجف #سیدمحمود_دعایی عضو سازمان شده بود و تمام تلاشش را کرد برای جلب نظر امام اما بی نتیجه ماند و در نهایت چندین ماه با امام قهر کرد!
سازمانی ها تاییدیه مکتوب از آقای طالقانی داشتند، تاییدیه هاشمی هم به دست ساواک افتاد و همین موجب زندانی شدنش شد. منتظری هم سال ۵۱ در نامه به امام، سازمان را تایید کرد. امام اما به این نامه ها توجهی نکرد؛ چون انحراف سازمان برایش واضح بود.
🔹شریعتی اما ابتدا در دهه سی، جزو جنبش سوسیالیستهای خداپرست بود. بعد از سفر به اروپا، در کنار ابراهیم یزدی و محمد نخشب، جزو جمع پنج نفره شاخه دانشجویی نهضت آزادی بود.
بعد از ورود به ایران، قرائتی سوسیالیستی از اسلام ارائه داد که برای محافل سیاسی و مبارزاتی بسیار جذاب بود؛ از جمله مشتری های ثابت شریعتی، اعضای سازمان مجاهدین بودند.
🔹خروجی و نتیجه آثار شریعتی بعدا منجر به تشکیل گروهک مسلح #فرقان شد! آنان مرحوم آیتالله شهید قاسم اسلامی را صرفا بخاطر نقد آثار شریعتی ترور کردند!
فرقانیسم اسلامی که این روزها اعتدالیها برچسبش را نثار طیفی از انقلابیها میکنند، از دل آثار بازرگان و شریعتی درآمده است!
⭕️آیتالله مصباح از ابتدا با افکار التقاطی میانه ای نداشت؛ هرگز گروه های مبارز مسلحانه منحرف را تایید نکرد. از دهه۴۰ تا کنون همواره مورد غیض و غضب نحله های التقاطی بوده است.
🔻شبهات و شایعات و نارواگویی های بعد از ارتحال علامه مصباح را اگر ردیابی کنید، در اغلب موارد به همین کانونهای فکری و سیاسی می رسید؛ از نهضتی ها و نوشریعتی ها تا نوفرقانی ها...
انقلابی نماها همواره آدرس غلط می دهند! مراقب باشیم...
@rozaneebefarda 🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نماهنگ زیبای "مصباح انقلاب"
سجاده ات بیت الملائک بود
آیینه ی جان تو بی زنگار
ایمان تو "آیین پرواز" است
ای روح جاویدان بی تکرار
سیر و سلوکت در طریق عشق
سرمشق راه "رستگاران" شد
با ارمغان سعی تو "مشکات"
این جاده تا مقصد درخشان شد
حرف تو آفتاب ، بر شبهه ها جواب
ای یار انقلاب
مصباح امتی ، یار ولایتی
عمار انقلاب
"ره توشه"ات تقواست علامه
اندیشه های ناب مدیونت
ای رهنمای عاشق و بیدار
ما تا ابد هستیم ممنونت
از فضل تو هرچند میگوییم
اندازه ی یک "جرعه از دریاست"
پیوسته در دلها پدیداری
تابانی و جان تو نامیراست
یاران تو هر گوشه از این خاک
یک مشعل از مصباح جاویدند
همراه و هم پیمان با مولا
چشم انتظار صبح و خورشیدند
حرف تو آفتاب ، بر شبهه ها جواب
ای یار انقلاب
مصباح امتی ، یار ولایتی
عمار انقلاب
━━━💠🍃🌸🍃💠━━━ 🆔@meshkatnoor
✅رهبر حکیم چه زیبا و دقیق گفت که #مصباح_یزدی ، مطهری زمان است.
🔸آنگونه که شهید مطهری اسلام التقاطی را بر نمی تابید و با تمام قوا در برابر شبهات و تفکرات التقاطی قیام می کرد، #علامه_مصباح نیز با تمام وجود در مقابل اندیشه های سیل آسای ضد دینی و مادی گرای غربی ایستاد و توطئه های فکری و عقیدتی جیره خواران وطنی آنها را خنثی کرد و در این راه از همه چیز خود گذشت.
♨️عقده آن ناکامیهایشان هر از چند گاهی سر می گشاید و در قالب فحش و ناسزا بروز می نماید.
🖋 حجت الاسلام دکتر افشارپور
شاگرد شاگردان علامه #مصباح_عزیز
#مصباح_عزیز
#مصباح_انقلاب
🆔@meshkatnoor
✳️ به مناسبت 12 تیر سالروز ارتحال علامه عبدالحسین امینی (رضوان الله علیه)
✅ معرفی کتاب المعجم الموضوعی لکتاب الغدیر (دوجلد) به همراه لوح فشرده
🔷 اين اثر پژوهشی که به همت مرکز پژوهشی دائرةالمعارف علوم عقلی اسلامی وابسته به مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تهیه و منتشر شده است دربردارنده نزديک به 4500 کليدواژه و 17000 نمايه ترکيبي كتاب ارزشمند الغدیر (اثر علامه شيخ عبدالحسين امينی نجفی) است. بيشتر کليدواژههای اين کتاب، کليدواژههای اصلی است که نمايهها در ذيل آن میآيد؛ برخی کليدواژهها نیز ارجاعی است. فلسفه کليدواژههای ارجاعی اين است که برخی موضوعات و اعلام، افزون بر تعبير رايج و مرجح با تعبيراتی غيرمرجح نيز به کار میرود و ممکن است محققان از راه تعبيرات نامرجح به جستوجوی مطلبی بپردازند؛ ازاينرو واژههای نامرجح نيز بهمثابه کليدهای ارجاعی ارائه شده است.
🌐 اطلاعات بیشتر در مورد کتاب👇👇👇
🌐 http://dmaaref.iki.ac.ir/node/220
🌐 مشاهده و خرید اینترنتی👇👇👇
🌐 https://eshop.iki.ac.ir/shop/7/Product/3255 🆔@meshkatnoor
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷 مرز حقیقت طلبی و آزاد اندیشی
🔸آزاد اندیشی بدون تعمیق مبانی فکری منجر به روشنفکری و نسبی گرایی حاد می شود.
🔸 عدم توحه به مبانی صحیح عقلی و دینی زمینه ساز انحراف فکری است.
🔸 توهینهای اخیر به استاد مصباح ناشی از اسلام التقاطی است.
🔹 شنبه 12 تیرماه ( در جمع طلاب مدرسه رشد)
🎙 بخشی از سخنرانی حجت الاسلام دکتر محمد جعفری
🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 چقدر جای خالی این مرد الهی احساس میشه.
🔰خلاصه تمام درسهای اخلاقی علامه مصباح یزدی ره
😔اگر نتوانستید در درسهای #اخلاق علامه مصباح شرکت کنید
😔اگر مقدور نبوده #کتابی از ایشان مطالعه کنید
😔اگر راز #حکمت و #بصیرت و #شجاعت و #ولایتمداری ایشان را نمیدانید
👌فقط این دو دقیقه را گوش کنید.... 🆔@meshkatnoor
🔘 پردازش آزمون قدیانی...
🌐 Sollam.ir وبگاه سُلَّم
♦️ جوانی که اتفاقاً فرزند شهیدی عزیز میباشد، سیاههای آکنده از توهینهای گوناگون و مملو از اتهامات مختلف را که نثار بزرگی کرده است خطاب به ولی امر مسلمین در فضای بدون مرز مجازی منتشر میکند؛ از قضا آن بزرگ هتک حرمت شده در سیاهه مذکور، محبوب و مورد تایید ولی امر مسلمین میباشد. بعد از مدتی آن جوان متنی که در حجم یک چهام و در صراحت یک پنجم آن سیاهه مذکور نیست را مبنی بر اظهار پشیمانی و عذرخواهی منتشر می کند.
🔹 واکنش و برخورد ارادتمندان آن بزرگ هتک حرمت شده در یک دسته بندی کلی به دو دسته تقسیم میشود. یک؛ لحاظ سابقه و شرایط آن جوان و دلجویی و گفتگو جهت تنویر فکر و تعدیل رفتار وی. دو؛ لحاظ آثار اجتماعی و برخورد قانونی و جریمهای متناسب با جنبه عمومی جرم وی. نگارنده هر دو برخورد را درست و لازم و مکمل هم میداند، به نحوی که فقدان یکی از برخوردها موجب مترتب شدن آثار سوء مخرب و ناجوری بر این ماجرا خواهد شد.
🔸 مواجهه و برخورد اول موجب تلطیف فضا و جلوگیری از سوء استفاده دشمنان و البته حفظ این جوان خواهد شد. مواجهه و برخورد دوم موجب اجرای عدالت و عدم تبعیض و البته درسی برای این جوان و موجب انسداد مسیر این دست اقدامات ناشایست خواهد بود. الحمدلله کفه مواجهه اول سنگین شده و اقداماتی در حال جریان است. امیدواریم که کفه مواجهه دوم نیز به میزان مواجهه اول سنگین شود تا به یک توازن معقول و منطقی در ختم به خیر شدن این ماجرا برسیم.
👤 حسین کاوه ✍️
🆔@meshkatnoor
سخنران:
🔸پروفسور ریچارد سوئین برن
Prof. Richard Swinburne
(استاد برجستۀ فلسفۀ دین دانشگاه آکسفورد)
نقد و بررسی:
🔸حجه الاسلام دکتر علی شیروانی؛ مدیر گروه فلسفه و کلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
🔸دکتر مهدی ذاکری؛ عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
دکتر مجمد جاودان؛ عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب
🔸دکتر محمد علی عبداللهی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
🔸حجه الاسلام دکتر محمد جواد اصغری؛ عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم
➕و با حضور اساتید و متخصصان مباحث فلسفه و کلام
زمان:
🗓چهارشنبه 16 تیرماه 1400، ساعت 14-16
🌏لینک برگزاری جلسه:
https://vc.rihu.ac.ir/ch/meeting3 🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💯 برای اولین بار، از رسانه ملی
پرداختن به موضوع حجاب، از زاویه #درد_مردم،😔
نه قصه متحول شده ها و نه قصه مبلغین حجاب،
بلکه قصه زنان و دختران تحقیر شده،
مردان نامردشده،
و کودکان بی پدر و مادر شده،
...........بخاطر فرهنگ بی حیایی
قصه فریب بزرگی که در زَروَرَق آزادی به ما ارائه دادند تا #مرگ_تدریجی_عشق در زندگی مان را احساس نکنیم.😏
مهمانان این فصل، بانوان وکیل، قاضی، مشاور، مددکار اجتماعی، پژوهشگر و استاد دانشگاه، بانوان مسلمان خارجی، ایرانیان مقیم خارج و... هستند.
در فصل سوم برنامه تلویزیونی چراغ، هر هفته ۲ برنامه(همراه با گزارش مردمی) با طرح یک چالش در مورد تأثرات فرهنگ بی حیایی در زندگی شما، مهمان خانه هایتان هستیم.👌
👈 برنامه #چراغ یک شنبه ها و سه شنبه ها
🕘 ساعت ۲۱:۳۰
♦️ از شبکه ۵ سیما
🆔@meshkatnoor
هدایت شده از فلسفه دین اسلامی
💠 تکامل و آتئیسیم
در کلاب هاوس
با حضور:
👤 دکتر یوسف دانشور
📌 دکتری فلسفه دین از دانشگاه تورنتو
پنجشنبه ۱۷ تیر ساعت ۲۱:۳۰ به وقت ایران
در کلاب سالن اندیشه
📤 کانال فلسفه دین اسلامی
@Islamic_Philosophy_of_Religion
هدایت شده از فلسفه دین اسلامی
تکامل و آتئیسم- گفتوگویی در کلابهاوس با حضور دکتر دانشور.mp3
39.53M
🎙#صوت
✅ گفتگو در کلاب هاوس- کلاب سالن اندیشه
🔰موضوع: تکامل و آتئیسم
👤 با حضور دکتر یوسف دانشور نیلو (عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی)
🗓 پنجشنبه، ۱۷ تیر ۱۴۰۰
🕥 ساعت ۲۱:۳۰
#خداباوری #الحاد #تکامل #فرگشت #فلسفه_دین #فلسفه_دین_اسلامی
کانال فلسفه دین اسلامی
https://eitaa.com/Islamic_Philosophy_of_Religion/362
🔆پاسخ به شبهه اعتقادی به بهانه شهادت حضرت جوادالائمه(ع)
⭕️ امام جواد (ع ) در روايتي بيان ميدارند که هر کس به گويندهاي، گوش فرادهد، مانند اين است که وي را عبادت کرده است؛ حال اگر از زبان خدا حرف بزند خدا را عبادت کرده و اگر از زبان شيطان حرف بزند، شيطان را عبادت کرده است!
🔷 لذا از طرفي تحقيق و شنيدن سخنان مخالف و موافق براي شناخت حق، لازم است و از طرفي اگر انسان به سخن افراد ضد دين گوش فرا دهد، عبادت کننده شيطان خواهد بود؟! اين تعارض چگونه قابل جمع است؟
↙️ اين تعارض مفهومي، زماني است که در نفي و اثبات آنها، اطلاق وجود داشته باشد. اما اگر هر کدام داراي قيود منطقي و قابل فهم و مستدلي باشند، قطعا راه حل مشکل نيست.
↙️ اگر جوان به طور مطلق منع شود، نه تنها مشکل حل نميشود، بلکه گاهي سبب تشديد شبهه ميشود. از طرف ديگر، اگر کاملا افراد آزاد گذاشته شوند تا هر سخني و شبههاي را شنيده و به هر رسانهاي دسترسي داشته باشند، آن هم سبب گمراهي و عدم امکان حل برخي شبهات در ذهن آنها خواهد شد. لذا بايد به جوان و نوجوان فهمانده شود که اولا حق و باطلي وجود دارد و ثانيا تشخيص آنها در هر مرتبهاي نياز به مقدماتي دارد که هر کس با توجه به سن و مقتضيات خودش، مسائلي را ميفهمد و بسياري از مسائل را نميفهمد؛ از اين رو متناسب با سن و معلوماتش، آزادانه کتابها و رسانهها و فيلمهايي در اختيار وي قرار گيرد که وي نيز بتواند خوب و بد آن را درک کند.
↙️ به عنوان نمونه ميتوان شنا را مثال زد که از طرفي منع کردن مطلق افراد براي شنا کردن جايز نيست، چرا که شنا مورد سفارش اسلام و گاهي لازم است، اما آزاد گذاشتن فرد مبتدي در قسمتهاي عميق نيز صحيح نيست ؛
⭕️ البته همانگونه که هر چند شناگر مبتدي نبايد در قسمتهاي عميق حضور داشته باشد، اما نجات غريق بايد در قسمتهاي عميق حاضر باشد، براي برخي افراد خواندن برخي کتب و نوشتهها ممنوع و براي عدهاي از عالمان ديني واجب است تا با خواندن آن به اين شبهات پاسخ دهند.
#شبهه_اعتقادي
#عابدـشيطان
#تضارب_آراء
#آزادي_انديشه
مشروح سخنان علامه مورخ 2 مهرماه 93👇👇👇
http://mesbahyazdi.ir/node/5170
━━━💠🍃🌸🍃💠━
1400.04.07 - کرسي ترويجي گروه عرفان - معنويت سکولار،آب ياسراب ..- دکترجعفرهرندي.mp3
8.61M
🎙#صوت
✅ چیستی و خاستگاه معنویت سکولار
🔰چرایی و چگونگی رخنه و نفوذ معنویتهای سکولار در داخل کشور
👤 حجت الاسلام و المسلمینن دکتر محمد جعفری (دانشیار فلسفه دین موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی)
🗓 دوشنبه 1400/ 04/ 07
🆔@meshkatnoor
سرو و طوفان (پاسخ به شبهات درباره آيتالله مصباح) همراه طرح جلد.pdf
2.2M
🔴 فایل pdf کتاب سرو و طوفان: پاسخ به شبهات درباره حضرت علامه آيتالله مصباح یزدی (رضوان الله تعالی علیه)
⏹ واکاوی انتقادی نوشتارها و گفتارهایی از آقايان:
🔸 رسول جعفريان
🔸 عبدالکريم سروش
🔸 عباس عبدي
🔸 محسن کديور
🔸 مهدي نصيری
🔵 با آثاری از:
🔸 محمد جعفری
🔸 عليرضا جوادزاده
🔸 قاسم شباننيا
🔸 احمد فربهی
🌐 کانال و سايت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 @iki_ac_ir
🆔@meshkatnoor
﷽
💠 تکامل و آتئیسیم ۲
✅ آتئیستها چگونه تکامل را به نفع خود مصادره کردند؟
با حضور:
👤 دکتر یوسف دانشور
📌 دکتری فلسفه دین از دانشگاه تورنتو
🕔 جمعه ۲۵ تیر ساعت ۱۷ تا ۲۰ به وقت ایران
برای شرکت در جلسات گفتگوهای معرفتی، هم اندیشیها و مناظرهها کلاب #سالن_اندیشه را در کلاب هاوس دنبال نمائید.
🆔@meshkatnoor
⚡️ناگفته هایی از طالبان
🔴 تفاوت طالبان با وهابیت
✍️ به قلم مهدی فرمانیان
https://t.me/muslimnair
🔹فهم این موضوع را با قصه ای شروع می کنم. در سالهای پیش روزی یکی از رهبران طالبان با اسامه بن لادن جلسه ای داشت. رهبر طالب به موقع در وقت ملاقات حاضر نشد و اسامه بن لادن به او گفت: "چرا شما پشتوها سر وقت نمی آیید و برای وقت دیگران ارزش قائل نیستید؟!!"
آن رهبر طالب در جواب گفت: "عذر می خواهم. فرزند معلولی دارم و رفته بودم سر مزار فلان ولی خدا تا شفایش را از او بگیرم. می دانم شما این کار را شرک می دانید، اما استغاثه از دیدگاه طالبان به شرط آنکه بداند رابطه ولی با خدا چگونه است، هیچ اشکالی ندارد."
در اینجا رهبر طالب به اسامه بن لادنی که وهابی بود و اکنون رهبر القاعده شده بود، این نکته را متذکر شد که استغاثه با شرط آنکه شرایطش رعایت شود، نزد ما جایز است، اگرچه نزد وهابیون شرک است.
💢 به طور خلاصه تفاوتهای وهابیت با طالبان را می توان در موارد ذیل دانست:
1️⃣ وهابیت در اجتهاد و تقلید، بیشتر رویکرد اجتهادی دارند ولی طالبان، مقلد ابوحنیفه هستند و رویکرد تقلیدی دارند.
2️⃣ وهابیت، ماتریدیه را یک فرقه انحرافی می داند، ولی طالبان از نظر اعتقادی ماتریدی _ اشعری هستند.
3️⃣ وهابیت، صوفیان را مشرک و همه آداب و رسوم صوفیانه را بدعت و ابن عربی را ملحد، زندیق و کافر می داند، اما طالبان نگاه مثبتی به طرائق صوفیه دارند و ابن عربی را قبول دارند.
4️⃣ هر دو تعریف عبادت ابن تیمیه را قبول دارند، اما در مصادیق اختلافات فراوانی دارند.
به نوعی می توان گفت طالبان بسیاری از اعمالی که وهابیت از مصادیق شرک و بدعت می دانند، با شرایطی قبول دارند که در قصه بالا بیان شد.
✔️نمونه بارز آن تخریب قبور توسط وهابیت و عدم تخریب قبور توسط طالبان است. طالبان تا کنون هیچ قبری را تخریب نکرده اند و سفر برای زیارت قبور را نیز مستحب می داند.
✔️البته طالبان عزاداری برای امام حسین (علیه السلام) را بدعت دانسته و نسبت به استغاثه و نذر برای اولیاء الهی حساسیت نشان می دهند و آنرا شرک می دانند، اما مسلمانان را به خاطر این اعمال تکفیر نمی کنند.
#طالبان
#افغانستان
🆔@meshkatnoor