eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
781 ویدیو
283 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
آیا روزه خواری گناه بزرگتری است یا خوردن حق مردم؟ سلام علیکم لطفا به شبهه زیر که در فضای مجازی منتشر شده پاسخ دهید: دینی که با خوردن آب در ماه رمضان در ملا عام به خطر بیفتد ولی خوردن حق مردم تکانش هم ندهد، دین نیست، توهمی است برای عوام و نعمتی است برای مسئولین. پاسخ: سلام علیکم. این شبهه نیست، بلکه حرف حساب است. اگر دینی خوردن آب در ماه رمضان را منع کند اما خوردن حق مردم را منع نکند توهم است و ابزاری است برای سوء استفاده و چنین دینی باطل است. برای همین است که اسلام خوردن حق مردم را به شدت منع کرده است و رعایت حق الناس را مهمتر از رعایت حق الله می داند و مجازات خوردن حق مردم چه در نیا و چه در آخرت بسی شدید تر از روزه خواری است. دزدی که مال مردم را خورده دستش قطع می شود، اما مجازات روزه خوار هرگز به این شدت نیست. پس این سؤال کننده محترم صد در صد با نظر اسلام موافق است و با دینی مخالف است که برای حق الناس ارزشی قائل نیست. ما هم با چنین دینی صددر درصد مخالفیم. ✍️ دکتر محمد فنایی؛ استاد تمام موسسه امام خمینی ره http://eitaa.com/dreshkevari 🆔@meshkatnoor
📢 | بیانات علامه مصباح را در صداوسیما دنبال کنید📻 📝 برنامه پخش بیانات آیت الله مصباح یزدی‎قدس‎سره در صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران 📿عبرت‌های بنی اسرائیل 📆هر روز صبح ⏰6:15‏ 📡شبکه یک سیما 📖شرح صحیفه سجادیه 📆هر روز صبح ⏰ 6:10‏ 📡 شبکه چهار سیما 🕋برنامه آیینه حکمت 📆جمعه‌ها صبح ‏⏰ 4:30 📻راديو معارف 💠 کانال و سایت مؤسسه‌ امام خمینی(ره) 🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir ☎️ 02532113627
🔸مصطفی ملکیان در کانال تلگرامی خود سوال و جوابی مطرح نموده است : ❓سوال: اگر از نظر خداوند یک مسلمان واقعاً پاک با یک مسيحی واقعاً پاک یا بودایی واقعاً پاک تفاوت نداشته باشد، پس تفاوت دستورات این ادیان برای چيست؟ پاسخ: 🔹پيشفرض این سؤال گویا این است که مثلاً نماز خواندن، به این نحو خاص که در اسلام هست، انسان را به مقصد می رساند اما به نحو دیگری نه. اما مخّ دین اعمال باطنی است نه اعمال ظاهری و در اعمال باطنی بين ادیان تفاوتی نيست. 🔹نماز و روزه و دیگر اعمال ظاهری نيستند که ما را به خدا می رسانند به تعبير حضرت علی (ع) «فراوانند کسانی که روزه می گيرند اما از روزه فقط گرسنگی و تشنگی می فهمند و فراوانند آنها که شب زنده داری می کنند اما از آن فقط خستگی و ضعف نصيبشان می شود.» این را از ما خواسته اند: غرض ز نماز آن بود که پنهانی حدیث درد فراق تو با تو بگذارم 🔹اینک به ارزیابی دیدگاه ملکیان می پردازیم : ۱- پیشفرض اولیه این ادعا این است که همه آنچه به عنوان دین وجود دارد همگی حق بوده و همه ادیان به یک نتیجه و مقصد واحد ختم می شوند. درحالی که چگونه دینی که توحید محور است با دینی که در تضاد با توحید است و تثلیث محور است یا اساسا خدایی را قبول ندارد به یک نتیجه ختم می شوند؟ (به عبارت دیگر پیش فرض اولیه این دیدگاه اعتقاد به پلورالیزم دینی است) ۲- اما مساله مهم تر این است که چه کسی تعیین کرده است که مخ دین چیست؟ آیا دین چنین اعتقادی دارد و این نسبت را می پذیرد؟آیا واقعا دین به ظاهر اعمال توجه ندارد؟ آیا اینکه دین جزئی ترین احکام در مورد اعمال ظاهری را بیان کرده است و مثلا فرموده است که اگر قرائت نماز فلان شرط را نداشته باشد باطل است و در آیات فراوانی دستور به اقامه نماز و گرفتن روزه با شرایط خاص خودشان داده است، به ظواهر دینی بی اعتناست؟! بله دین به باطن عمل و قصد نیت فاعل توجه ویژه دارد اما اینگونه نیست که فقط باطن اعمال لازم باشد و ظاهر اعمال بی تاثیر باشد. دین هیچکدام را فدای دیگری نمی کند. ۳ - هدف در همه ادیان الهی تحریف نشده، رساندن مخاطبین خود به کمال مطلوب است. از آنجایی که بین اعمال ظاهری و نتیجه آنها رابطه علی و به تعبیر دقیق تر رابطه عینی وجود دارد لذا باید برای رسیدن به هدف دین از اعمال ظاهری استفاده کنیم والا رسیدن به مقصد بدون کمک از اسباب مثل سیراب شدن، بدون نوشیدن آب است. به تعبیر روشن ، نفی ظواهر دینی، نظام علیت را در عالم انکار می نماید . ۴- اینکه در روایات ، فرموده اند که نصیب برخی از افراد از روزه گرفتن فقط گرسنگی و تشنگی است ،بدین معنا نیست که روزه گرفتن این افراد در رساندن آنها به هدف دین داری تاثیری ندارد. بلکه اینگونه روایت در مقام بیان این نکته هستند که برخی فقط به ظواهر اعمال و مناسک چسبیده اند بدون این که مقصود اصلی و ذاتی و هدف نهایی این اعمال که رشد معنوی و اخلاقی انسان است را مورد توجه قرار بدهند. ✍️ احمد رضا کفراشی، دانش پژوه دکترای فلسفه دین 🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بیانیه صدها تن از پژوهشگران و اساتید حوزه و دانشگاه در دفاع از حجاب و عفاف✅ بسم الله الرحمن الرحیم اَلْحَمْدُ للهِِ الَّذي يُؤْمِنُ الْخآئِفينَ، وَيُنَجِّي الصّالِحينَ، وَيَرْفَعُ الْمُسْتَضْعَفينَ، وَيَضَعُ الْمُسْتَكْبِرينَ، وَ يُهْلِكُ مُلُوكاً وَيَسْتَخْلِفُ آخَرينِ انقلاب مقدس اسلامی که در سال ۵۷ به پیروزی رسید و طومار حکومت ۲۵۰۰سالۀ شاهنشاهی را در هم پیچید، پوزۀ مستکبران و ستمگران جهان را به خاک مالید و نور امید را در دل مؤمنان و پیروان شریعت الهی برافروخت، و استقلال و آزادی را برای ایران عزیزمان به ارمغان آورد. بی‌گمان بزرگ‌ترین هدف نهضتی که به پیروزی انقلاب انجامید، نائل شدن به حیات طیبۀ اسلامی بود. برخی از شعارها و ارزش‌های اصلی نیز استقلال، آزادی، عدالت، و برتر و بالاتر از همۀ اینها تحقّق و اجرای احکام دین و شریعت در کشور بود، که این شعارها همچنان حفظ شده است. لزوم رعایت حجاب و پوشش برای بانوان، یکی از احکام مسلّم دینی است که آیات و روایات بر آن تصریح کرده‌اند، و عموم فقیهان و مراجع بزرگوار تقلید، به‌اتفاق و بدون هیچ اختلافی به وجوب آن فتوا داده‌اند. مروری بر وصیت‌نامه‌های شهیدان والامقام نیز به‌خوبی نشان می‌دهد که یکی از دغدغه‌های اصلی ایشان مسئلۀ عفاف بانوان و حفظ حجاب آنان بوده است، که شهیدان راه حق بر آن تأکید کرده‌اند؛ همچنان‌که رهبر حکیم انقلاب فرمودند: «این جوان پا می‌شود می‌رود آنجا (جبهه)، جانش را کف دستش می‌گیرد، از خطرات عبور می‌کند، برای چه؟ این در وصیت‌نامه‌ها منعکس است؛ برای خدا، برای امام، برای حجاب. دیدید در وصیت‌نامه‌های شهدا چقدر دربارۀ حجاب توصیه شده؛ خب، حجاب یک حکم دینی است؛ این آرمان شهیدان فراموش نشود» (۱٣٩۵/٧/۵) بحمدالله عموم مردم مؤمن و متدین ایران اسلامی به احکام شریعت معتقد و پایبندند؛ ولی شماری اندک از کسانی که فریب رسانه‌های بیگانه را خورده‌اند علَم مخالفت با نظام اسلامی و احکام الهی را برافراشته‌اند. آنها با کنار گذاشتن حجاب و مخالفت علنی با احکام شریعت مقدس، به خیال خام خود می‌کوشند که نظام اسلامی را تضعیف کنند و آزادی‌های حیوانی و شیطانی را گسترش دهند. برخی از دنباله‌روان نظام سلطه در خارج و داخل کشور نیز به این حرکت مذبوحانه دل بسته، و در خیال واهی خود، به انتظار متلاشی شدن نظام اسلامی از درون نشسته‌اند. ما جمعی از پژوهشگران و استادان حوزۀ علمیه و دانشگاه، همراه با عموم ملت رشید ایران و به پیروی از رهبر حکیم انقلاب و دیگر مراجع معظم تقلید دامت برکاتهم، از مسئولان کشور به‌جد درخواست و مطالبه می‌کنیم که نگذارند خون پاک شهدا پایمال شود و در جهت حفظ عفاف و حجاب بانوان و مبارزه با بی‌حجابی و ولنگاری و ریشه‌کن کردن آن، از هیچ‌گونه کوششی دریغ نورزند و هر برنامه، طرح و اقدامی که لازم است انجام دهند و اجرای آن را با جدیت پیگیری کنند تا با همت مسئولان انقلابی در قوای سه‌گانه و مردم پاکباخته و همیشه در صحنه، جلوی معدود افرادی که در پی گسترش بی‌حجابی و فسادند گرفته شود، و حجاب و عفاف و آرامش به جامعۀ اسلامی بازگردد. همچنین به مسئولان انقلابی و دلسوز هشدار می‌دهیم که خیال نکنید با مماشات و تسامح در برخورد با این منکر بزرگ، وضعیت بهتر خواهد شد یا دست‌کم، وضعیت به همین منوال باقی خواهد ماند! بدانید که اگر سنگر حیا و عفاف و حجاب از دست برود، دیری نخواهد پایید که با جری‌تر شدن این هنجارشکنانِ بی‌حیا به‌ویژه پس از گرم‌تر شدن هوا، هنجارشکنی‌ها به‌صورت برهنگی رخ می‌نماید یا خدای نخواسته مفاسدی شوم تر و تلخ‌تر بر کشور شهیدان سایه خواهد افکند و امنیت اخلاقی خانواده‌ها را به تاراج خواهد برد که البته ملت غیور ایران اسلامی، هیچ‌گاه چنین اجازه‌ای به آنان نخواهند داد. در پایان اعلام می داریم باهمه ی توان آماده ی پشتیبانی از اقدامات قاطع و بازدارنده دولت، مجلس و قوه قضائیه انقلابی در این زمینه بوده و تا پای جان در مسیر احیای احکام الهی و اجرای وصایای شهیدان گلگون کفن نظام مقدس اسلامی ایستاده ایم. 🆔@meshkatnoor
💥 مردمی ترین و الهی ترین شکل حکومت ✍️ اصغرزمانی 🔻برای بشری که طی قرون متمادی؛ طعم استبداد کلیسایی را چشیده و از آن رویگردان شده و به امید رسیدن به ارمغان آزادی؛ به دامن استبداد پیچیده تری بنام دموکراسی(با مدلهای لیبرالیستی و کمونیستی) پناه برده؛ و زود متوجه فریب خوردن خود از این عناوین پر زرق و برق شده و به بن بست شدیدی در حیطه نظر و عمل رسیده و نا امید از بهبود اوضاع سیاسی_اجتماعی گردیده است؛ نظریه "جمهوری اسلامی" حرفی نو و طرحی تازه و امید آفرین است که هم فطرت خداخواهی بشر امروزی را تامین نموده و هم آزادی خواهی او در این قالب جذاب؛فراهم میکند. 🔻البته برای آشنایان با اسلام ناب محمدی؛ نظریه "جمهوری اسلامی" قدمتی به دیرینه تاریخ بشری دارد،چرا که همه انبیاء و اولیاء الهی طبق آیه شریفه(انا ارسلنا رسلنا....لیقوم الناس بالقسط)[1]موظف به اجرای این نظریه بوده و قالب عادلانه ترین حکومت های دینی که در زمان حکمرانی نبوی و علوی رخ داده به استناد سخنان حکیمانه حضرت امیرالمومنین(ع) در عهدنامه مالک اشتر (انما عماد الدین...العامه من الأمة)[2] شیوه است. 🔻بنابراین وظیفه ماست که از این تحفه الهی با جان و دل محافظت نموده؛ و این نظریه جذاب و فطری را برای بشری که تشنه آزادی در عین معنویت و خداخواهی است،معرفی نماییم. 📚پی نوشت 1_ لَقَدْ أَرْسَلْنٰا رُسُلَنٰا بِالْبَيِّنٰاتِ وَ أَنْزَلْنٰا مَعَهُمُ اَلْكِتٰابَ وَ اَلْمِيزٰانَ لِيَقُومَ اَلنّٰاسُ بِالْقِسْطِ... ﴿حدید ،آیه۲۵﴾ به راستى ما پیامبران خود را با دلایل آشکار روانه کردیم و با آنها کتاب و ترازو را فرود آوردیم تا مردم به اقامه دین و عدل برخیزند. 2_ وَإِنَّمَا عِمَادُ الدِّينِ وَجِمَاعُ الْمُسْلِمِينَ وَالْعُدَّةُ لِلاَْعْدَاءِ، الْعَامَّةُ مِنَ الاُْمَّةِ؛ فَلْيَکُنْ صِغْوُکَ لَهُمْ، وَمَيْلُکَ مَعَهُمْ(نامه۵۳ نهج البلاغه،عهد نامه مالک اشتر) همانا ستون دين و انبوهى مسلمانان و ساز و برگ در برابر دشمنان، عامه مردم هستند، پس، بايد توجه تو به آنان بيشتر و ميل تو به ايشان افزونتر باشد. 🆔@meshkatnoor
چه لزومی دارد آدمی در خلوت به عبادت بپردازد؟ 🔸آیت الله مصباح ره: علت اصلی‌اش این است که لازمه محبت داشتن ارتباط خصوصی‌ با محبوب است... دلش می‌خواهد تمام توجه‌اش به او باشد و خدا هم تمام توجه‌اش به او باشد. ۱۳۹۲/۱۱/۰۲ 🆔@meshkatnoor
📚 شماره 29 از دوفصل‌نامه علمی منتشر شد 1️⃣ ارزیابی ادله عقلی و نقلی معرفت اِکتناهی ذات خدا / حبیب‌الله دانش شهركی، سید علی ملكیان (ص7) 2️⃣ معناشناسی «تابعیت علم از معلوم» و بررسی کارآمدی آن در شبهه «علم پیشین الهی و اختیار انسان» / عبدالرحیم سلیمانی بهبهانی (ص25) 3️⃣ نقد دیدگاه کلارک پیناک در باب «علم پیشین خداوند به آینده» از منظر متکلمان امامیه / محمدابراهیم تركمانی (ص41) 4️⃣ مراتب معرفت به خداوند از نگاه دیونیسیوس و سهروردی / محمدرضائیان‌ حق، بخشعلی قنبری، عبدالحسین طریقی (ص57) 5️⃣ تحلیل انتقادی علم دینی در اندیشة ابن‌حزم قرطبی / فردین جمشیدی‌مهر، محمدعلی محمدپور فخرآبادی، كوكب دارابی (ص73) 6️⃣ تبیین قلمرو دین از منظر اصول کافی / حمیدرضا رمضانی درح، رضا كشاورز سیاهپوش، صفدر الهی‌راد (ص79) 7️⃣ بررسی ابهامات دیدگاه آیت‌الله مصباح یزدی در باب قلمرو دین / عیسی معلم، صفدر الهی راد (ص107) 8️⃣ صحیح مسلم و روایات تحریف‌شده / عبدالرحمان باقرزاده (ص121) 9️⃣ بررسی تحلیلی معیار و مصادیق نص جلی و خفی در کلام امامیه / سید محسن موسوی، محمدحسین فاریاب (ص135) 🔟 بررسی تصرفات تعلیمی انسان در موجودات طبیعی / عبدالقاسم كریمی (ص153) 1️⃣1️⃣ غایت و مصلحت افعال فاعل ارادی از دیدگاه علامه طباطبائی / مهدی برهان مهریزی (ص171) 2️⃣1️⃣ بررسی ... 💠 سایت نشریه معرفت كلامی 🌐 kalami.nashriyat.ir 🆔@meshkatnoor
بيانيه تفصيلي حجاب از سوي مجمع نمايندگان.pdf
2.33M
🌀 مطالبه مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم از سران قوا درباره وضعیت حجاب در کشور 👈 حکم ضروری حجاب را با شيوه‌های مناسب‌تر و به صورت کامل و جدی‌تر اجرا کنيد ♻️ مجمع نمايندگان طلاب و فضلای حوزه علميه قم با نگارش بيانيه تفصيلی، ضمن پاسخ به برخي سؤالات و شبهات درباره حجاب و الزام به آن، از مسئولان به‌ويژه رؤسای سه قوه خواستند حکم ضروری حجاب را با شيوه‌های مناسب‌تر و به صورت کامل و جدی‌تر اجرا کنند. 🔻 برخی محورهای بيانيه 🔰 اجرای حکم حجاب به عنوان حکم اجتماعی اسلام، از وظايف ذاتی و اصلی حکومت اسلامی است. 🔰 اجبارِ حاکميت، تکميل‌کننده آگاهی و انگيزه‌بخشی مردم است و غالبا، بدون اين الزام‌ها، فرهنگ شکل نمی‌گيرد. 🔰 وجود مشکلات اقتصادی و در اولويت بودن حل آنها، مجوز چشم‌پوشی از اجرای قوانين مربوط به حجاب يا کوتاه آمدن در اين زمينه نيست. 🔰 مقابله با پديده بی‌حجابی، نه‌فقط به‌عنوان يکی از مظاهر فساد، بلکه به عنوان يک پروژه ضدامنيتی و ضد‌هويتی بايد در دستور کار قرار گيرد. 🔰 برخورد با بدحجابی و بی‌حجابی چه از سوی آحاد جامعه و چه از سوی حاکميت، به معنای رفتارهای بی‌ضابطه و اتهام‌زنی نيست. 🔰 برخی تشکّل‌ها و نهادها افزون بر داشتن تجربيات ارزشمند در ترويج حجاب و مقابله با بدحجابی، به نگارش و ارائه راهکارهایی پرداخته‌اند که لازم است از آنها استفاده شود. 📲 جدیدترین اخبار مجمع نمایندگان طلاب و فضلا را اینجا دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4022206477C6f03594923 🌐 کانال و سایت مؤسسه‌ امام خمینی(ره) 🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir 🌐 https://iki.ac.ir ☎️ 02532113627
⭕️ «حرام سیاسی» ترکیبی از چندین و چند حرام و گناه کبیره 🔘 رهبر فرزانه انقلاب در دیدار مسؤولان نظام فرمودند: «کشف حجاب هم حرام شرعی است، هم حرام سیاسی.» 👈 حرام سیاسی یعنی؛ ۱) نافرمانی نسبت به ارزش‌های اجتماعی اسلام ۲) همکاری عملی با دشمنان نظام اسلامی ۳) تضعیف بنیان‌های اجتماعی و فرهنگی جامعه اسلامی ۴) تشبّه به کفار و دشمنان دین در سبک زندگی؛ پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «مَنْ‏ تَشَبَّهَ‏ بِقَوْمٍ فَهُوَ مِنْهُم‏» ۵) امیدوار کردن دشمنان اسلام نسبت به تأثیرگذار بودن جنگ نرم و تهاجم فرهنگی علیه جامعه اسلامی ۶) «تعرب بعد الهجره» و «رهاکردن ولایت حق» و پیوستن به ولایت باطل. 🖇 بنابراین «حرام سیاسی» ترکیبی از چندین و چند حرام و گناه کبیره دیگر است. به همین دلیل عقاب و کیفر گناه سیاسی به مراتب سخت‌تر و شدیدتر از گناه فردی است. 🔚 گناهان فردی را با توبه و پشیمانی می‌توان پاک کرد، اما گناهان سیاسی و اجتماعی؛ هم «تضییع حق الناس‌»اند و هم «تضییع شأن و اعتبار نظام اسلامی» و هم «تضییع حق الولایه و الولی» و تضییع این حقوق هرگز با توبه و پشیمانی شخصی بخشیده نخواهد شد. 🖊احمدحسین شریفی 🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
زن‌ در اسلام 🌱خداوند متعال در سوره نحل آیه۹۷ می فرماید: ﴿ مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَىٰ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً ۖ وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ ﴾ 〽️هرکس در حالی که مؤمن است، عمل صالح انجام دهد_ مرد باشد یا زن_ او را به حیاتی پاک زنده می‌داریم؛ و پاداش آنها را به بهترین اعمالی که انجام می‌دادند، خواهیم داد. ✅نکات تفسیری بر اساس این آیه: ۱. ارزش مرد و مردانگی مرد به زور گفتن به زن نیست بلکه ارزش او صرفاً در گرو ایمان و عمل صالح منطبق بر ایمان است‌. ۲. زن نیز اگر می‌خواهد شخصیت زنانگی‌اش ارزش پیدا بکند راهش مسابقه با مرد و تفکرات فمنیستی نیست بلکه اساساً این زورآزمایی‌های دو طرفه که حاصل فرهنگ استکباری غرب است، ارزش انسان_ چه زن و چه مرد_را نشان نمی‌دهد. اگر زن واقعاً دنبال ارزش و شخصیت است باید بداند که از منظر خدای متعال ارزش زن و زنانگی زن نیز در ایمان به حقیقت هستی و عمل صالح منطبق با آن است. ۳. با این اوصاف آنچه ارزش واقعی انسان است و خدا نیز آن را به رسمیت شناخته ایمان و عمل صالح است و نه جنسیت. ۴. ایمان خالص به دادار عالم و عمل صالح منطبق بر دین الهی ( دینی که منطبق بر فطرت و عقل بشر است)، تنها راه ارزشمندی نوع انسان و دستیابی وی به حیات طیبه است. ۵. بر خلاف زندگی مادی( که مدت دار و بسیار محدود است) حیاتی دوام‌دار و ممتد است؛ بر این اساس اگر کسی ارزش انسان را به زور بازو یا به سلطه در آوردن دیگران یا جنسیت و یا... بداند، باید توجه داشته باشد که همهٔ اینها گذرا و خیلی‌محدود است اما حیات طیبه که منطبق بر ارزش واقعی انسان (یعنی= میزان برخورداری از ایمان و عمل صالح) است، به اندازهٔ دنیا و آخرت امتداد دارد. ۶. این آیه مفهوماً با آیه ﴿ خَلَقناكُم مِن ذَكَرٍ وَأُنثىٰ وَجَعَلناكُم شُعوبًا وَقَبائِلَ لِتَعارَفوا ۚ إِنَّ أَكرَمَكُم عِندَ اللَّهِ أَتقاكُم/۱۳؛حجرات ﴾ همخوان بوده و هردو آیه، ارزش انسان را نه به جنسیت نه به قبیله و نه به ملیت بلکه به رعایت تقوا ( عمل صالح منطبق بر ایمان) دانسته‌اند. ۷. اختلاف و تفاوت در آفرینش هم اقتضای نظام مادی است. ۸. نکتهٔ اساسی این است که این ارزش‌گذاری‌ای که قرآن بیان می‌کند ارزش‌گذاری واقعی از نظر خالق و مبدا هستی است و نه ارزش‌گذاری‌های اعتباری انسان‌های محدود. 🍁 سخن پایانی: دیدگاه نسبت به ارزش و کرامت انسان‌ها دیدگاهی واقعی و نه جنسیتی و نه مادی است و قرآن با این تفکر شیطانی رایج (در غرب و در بسیاری تمدن‌های کفرآمیز و شرک آلود) که زن را موجود پست‌تر از مرد می‌داند و مرد را به صرف مرد بودن موجود برتر معرفی می‌کند، مبارزه کرده و مترقی‌ترین دیدگاه را در ارزش‌گذاری‌ زن ارائه کرده و بهترین نمونه‌هایی از زنان با کرامت را در طول تاریخ بشریت معرفی نموده است. ✍️ تقریر: رضا کشاورزسیاهپوش 🆔@meshkatnoor
⁉️قانع کننده ترین پاسخ برای اینکه چرا است؟؟ 1️⃣همه انسانها طوری آفریده شده اند که وقتی به یک سن خاصی می رسند به جنس مخالف دارند؛ مرد گرایش به زن و زن گرایش به مرد دارد! 2️⃣راه عقلی و شرعی تامین صحیح این میل درونی، و تشکیل خانواده است! 3️⃣راه کنترل این میل قلبی از انحراف، حفظ از وسوسه و تحریک این میل است! 4️⃣راه مراقبت از وسوسه قلبی، مراقبت از دریچه های ورودی قلب یعنی و است چون قلب به شدت تحت تاثیر دیدن و شنیدن است! 5️⃣به همین دلیل خداوند برای حفظ قلب از وسوسه، از یک سو، دستور به پرهیز از نگاه به و گوش دادن به ترانه های حرام نموده و از سوی دیگر به خانم ها دستور حفظ حجاب و پرهیز از خودنمایی در مقابل نامحرم داده است. 6️⃣با رعایت حجاب،قلب خود شخص و دیگران از وسوسه و تحریک در امان مانده و جامعه نیز از انحراف و فساد و فحشا در امان خواهد ماند! 7️⃣ولی اگر خانمهای بی حجاب در معرض نگاه نامحرم قرار گیرند، خواه ناخواه این میل تحریک شده و مجرد و متاهل هر یک به نوعی در خطر خواهند بود: 8️⃣ در معرض انحرافات جنسی و به تبع آن مشکلات جسمی و روحی و عدم تمرکز در درس و پرخاشگری و غیره خواهد بود! 9️⃣ نیز علاوه بر این مشکلات، در انتخاب همسر نیز چون تصمیمی از روی هوس و غیر عاقلانه خواهد داشت غالبا به طلاق منجر خواهد شد! 🔟 حتی فرد هم با دیدن خانمهای بی حجاب و آرایش کرده در جامعه، ذهن او خود به خود به طور ناخودآگاه اقدام به مقایسه آنان با همسر خود نموده و به تدریج از محبت قلبی او نسبت به خانواده خود کاسته شده و منجر به بروز اختلافات خانوادگی خواهد شد! ┈••••✾•💞🌺💞•✾•••┈┈• @Andyshedini 🆔@meshkatnoor
✍️ بیانیه جمعی از پژوهشگران و استادان حوزه و دانشگاه به مسئولان درباره حجاب و عفاف ◻️ اگر سنگر حیا و عفاف و حجاب از دست برود، دیری نخواهد پایید که با جری‌تر شدن این هنجارشکنانِ بی‌حیا به‌ویژه پس از گرم‌تر شدن هوا، هنجارشکنی‌ها به‌صورت برهنگی رخ می‌نماید. متن کامل بیانیه +‌ اسامی امضا کنندگان بیانیه👇 https://hawzahnews.com/xcbGB @HawzahNews | خبرگزاری‌حوزه 🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ آقای مهدی نصیری یک روزنامه نگار سابقاً انقلابی بوده که در چند سال اخیر به گذشته فکری و سیاسی اش پشت پا زده است و مطالبی با ادبیات تند در فضای مجازی مطرح می‌کند. وی که ادعای حیرت و جهل و عدم‌امکان تشخيص وظيفه در دوره غیبت دارد، اما خود با قاطعیت آن‌هم در امور جزئی این دوره سخن گفته، احکام قطعی درباره برخی مسائل ديني ، فرهنگي و نيز شخصيتهاي علمي صادر میکند! ⭕️ یادداشتهای زیادی در نقد برخي مطالب وی انتشار یافته است. دعوت از ایشان برای مناظره در برخی موضوعات نیز با پاسخ منفی وی مواجه شده است. اما پاسخ مختصر به شبهه وی درباره الزام به حجاب: ۱. در صدر اسلام پس از نزول تدریجی آيات حجاب و در سايه حاکميت پيامبر، حجاب تثبيت شد و زنانِ جامعه اسلامي خود را موظف به اجراي حکم مي‌دانستند و در مقام عمل تبعيت مي‌کردند؛ به همين سبب، بی حجابي تبديل به معضل نشد تا حاکمان اسلامي با آن به عنوان يک معضل برخورد کنند و در تاريخ ثبت شود. ۲. حکم نگاه کردن به بی‌حجاب، متفاوت از حکم لزوم حجاب بر خود زن و نيز لزوم اجرای قانون حجاب در جامعه از سوي حکومت است‌. آقای نصیری، دانسته یا ندانسته، اینها را خلط کرده است و از جواز نگاه کردن به برخي زنان بدحجاب، نتایج نادرستی می‌گیرد. ⭕️ برای آگاهی تفصيلي از "وضعیت حجاب در صدر اسلام" و پاسخ به شبهات مطرح شده از جمله شبهات آقای نصیری، به سخنرانی کارشناس برجسته‌ تاریخ اسلام جناب حجت الاسلام دکتر محمدرضا جباری، عضو هیات علمی موسسه امام خمینی ره مراجعه شود:👇👇👇 https://www.namavid.com/video/1640756/Hijab-status-in-Islam 🆔@meshkatnoor
💠 قدر شب قدر را بدانیم! ⁉️لیلة القدرچیست و شب قدر به چه معناست؟! ⁉️اینكه شب قدر بهتر از هزار شب است، به چه معناست؟! ⁉️شب قدر كدام شب است؟! ⁉️شب قدر دارای چه ویژگی است كه خداوند آنرا برتری بخشیده است؟! ⁉️نزول ملائكه و روح در شب قدر برای چیست؟! ⁉️در شب قدر، ملائكه بر چه كسی نازل می ‏شوند؟! پاسخ به این سوالات اساسی را در آدرس زیر مطالعه بفرمایید: 🌐 https://mesbahyazdi.ir/node/306 🌐 کانال و سایت مؤسسه‌ امام خمینی(ره) 🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir 🌐 https://iki.ac.ir ☎️ 02532113627
پاسخ به شبهات آقاي علوی بروجردی.pdf
279K
⭕️ تحریف تاریخ اسلام از سوی آقای علوی بروجردی در مورد نحوه برخورد امیرمومنان(ع) با خوارج در تاریخ 16 اسفند 1401 در ابتدای درس 👇👇 « حضرت داخل ممکلت خودشان به خوارج اجازه دادند که عده و عُده و پول جمع کنند، اسلحه بخرند و جایی را به عنوان جبهه در نظر بگیرند و تمرین کنند و بعد از اینکه آمادۀ جنگ شدند، ایشان را برای جنگ خبر کنند. خوارج خودشان مکانی را تعیین کردند، تمرین کردند و اعلام کردند که آماده شده‌ایم. علی بن ابی‌طالب(ع) با لشکر خودشان رفتند. حضرت لشکرشان را برای خوارجی که او را کافر خطاب می‌کردند، حدود سه ماه معطل کردند. صبح و شب می‌رفتند و برایشان خطبه می‌خواندند و به سؤال‌ها و اشکالاتشان جواب می‌دادند. از این پنج ‌شش هزار نفر، پانصد شش‌صد نفر باقی ماندند که به هیچ راهی مستقیم نبودند، جز جنگ. یک صبح تا ظهری جنگ درگیر شد. ... این هم تکفل علی بن ابی‌طالب است با دشمن! اما تکفل ما در حق دوست چطور است؟! ». ✍️پاسخ این تحریف را در فایل پیوست که از سوی مورخ محقق، دکتر جواد سلیمانیٰ استاد تاريخ موسسه امام خميني ره، داده شده است ملاحظه بفرمایید 👆👆👆 🆔@meshkatnoor
🔵سی و پنجمین شماره فصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسلامی منتشر شد. در این شماره ۹ مقاله با موضوعات: 🔺تحلیلی از اصل عدم ‌تفاوت در فلسفه احتمال با تأکید بر دیدگاه شهید صدر و جان مِیْنارد کینز/ مهدی میری، مهدی منفرد 🔺 بررسی ادله تجرد علم بهمثابه مانعی برای اثبات شعور همگانی موجودات در حکمت متعالیه / محمدعلی محیطی اردکان، غلامرضا فیاضی 🔺 زن در فلسفه سیاسی فارابی / علیرضا صدرا 🔺 معیارهای کارآمدی دولت در فلسفه سیاسی خواجه نصیرالدین طوسی / مرتضی یوسفیراد 🔺 بررسی نحوه صدور کثرت از وحدت از دیدگاه ملاصدرا / علی عباسی، جلال حیدری 🔺 روابط فلسفه حقوق و فلسفه سیاست / مرتضی رضائی 🔺 مزایای انحصاری برهان صدیقین علامه طباطبایی در اثبات وجود خدای متعال بدون تنگناها / عسکری سلیمانی امیری 🔺 نقد و بررسی ماهيت معنا در نظریه کاربردی معنای ویتگنشتاین با رويكرد اسلامی / لیلا محسنیان، محمدصادق علی‌پور 🔺 بررسی تطبیقی جاودانگی تناسخی نفس در اسلام و مسیحیت / محمدتقی یوسفی منتشر شد. @hekmateislami 🆔@meshkatnoor
رادیو پاسخ، شب شانزدهم.mp3
40.89M
🎙 / 💠حجاب، حکم شرعی یا عرفی و تبعات عرفی سازی حجاب 📍حجت الاسلام والمسلمین محمدی جورکویه 🆔@meshkatnoor
💢 برگزاری نود و دومین نشست از سلسله نشست‌های مرکز مطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات (حوزه‌های علمیه) 🎙 پخش زنده سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین محمد جعفری هرندی؛ دانشیار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔸با عنوان: «معنویت سکولار در ترازوی قرآن» ⏱زمان پخش: 📆 دوشنبه، ۲۱ فروردین ۱۴۰۲، ساعت ۲۱:۰۰ 🏢 مکان برگزاری به صورت حضوری: 🔵تـــــهران، مصـــــلای بزرگ حــــــضــــــــرت امــــــام خمینی(ره)، نمایشگاه بین‌المللی قرآن، بخش نهادهای حوزوی (ستون ۴۶). 🔸جهت مشاهده لینک تلویزیون اینترنتی پاسخ مرکز مطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات ـ حوزه‌های علمیه به آدرس زیر: 👇 🖇 https://heyatonline.ir/pasokh.tv و همزمان در 🖇 https://heyatonline.ir/livehowzeh.ir تلوزیون اینترنتی حوزه‌های علمیه مشاهده نمائید. ◄مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات (حوزه‌های علمیه) https://eitaa.com/spasokh 🆔@meshkatnoor