eitaa logo
مرکز فقهی عالم آل محمد عليهم السلام
662 دنبال‌کننده
143 عکس
8 ویدیو
15 فایل
عَنِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: عَلَيْنَا إِلْقَاءُ اَلْأُصُولِ وَ عَلَيْكُمُ اَلتَّفْرِيعُ 📍 مرکز فقهی عالم آل محمد (علیهم السلام) 🔉 دروس روش شناسی فقهی 🔉 دروس روش مطالعه رسائل، لمعه و مکاسب 🔉 جمع بندی دروس 📋 مقالات و تقارير @Haseb98
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ سید احمد قاضی از قول علامه طباطبایی نقل می کند که: «پس از ورودم به نجف به بارگاه اميرالمؤمنين علیه السلام رو کرده و از ایشان استمداد کردم. 🔆 در پی آن، آقای قاضی نزدم آمد و گفت: «شما به حضرت علی علیه السلام عرض حال کردید و ایشان مرا فرستاده اند. از این پس هفته ای دو جلسه خواهیم داشت.» 🔅و در همان جلسه گفت:« اخلاصت را بیش تر کن و برای خدا درس بخوان، زبانت را هم بیش تر مراقبت نما» https://eitaa.com/mfalem
Vahidi-14001222-NeshasteFeghahat-Thaqalain_IR-.mp3
26.24M
🔉 «بررسی روشمندی کتب شیخ انصاری(ره) در نظام آموزشی فقاهت» حجت الاسلام وحیدی نشست «بررسی روشمندی کتب شیخ انصاری(ره) در نظام آموزشی فقاهت» توسط مرکز فقهی عالم آل محمد(علیهم السلام) تهران برگزار گردید. https://eitaa.com/mfalem
‼️تفاوت "استصحاب" و "قاعده مقتضی و مانع" چیست؟ 🔆تعریف استصحاب ابقاء ما کان است، یعنی متیقن سابق حالا مشکوک باشد، همان متیقن و شما او را ابقاء کنید، پس بنابراین باید همان متیقن سابق امروز مشکوک باشد‌. 🔅 پس دقت کنید اگر متیقن ما یک شیء بود و مشکوک ما شیء دیگری بود اینجا از باب استصحاب خارج میشود، مثلا شما یقین دارید به وجود آتش بر روی فرش افتاده است(یقین به مقتضی دارید)، شک دارید در اینکه آیا این فرش رطوبت دارد که آتش تاثیر نکند، یا این فرش رطوبت ندارد که آتش تاثیر کند، اینجا یقین شما به آتش است که مقتضی سوختن است، شک شما در مانع است که رطوبت باشد. ✅اینجا متعلق یقین و شک دو چیز است، یقین به مقتضی داریم و شک در مانع داریم، میفرمایند مثل اینجا داخل در باب استصحاب نیست، بلکه یک قاعده‌ی مخصوصی دارد بنام قاعده‌ی مقتضی و مانع، که بعضی از علما میگویند قاعده‌ی مقتضی و مانع حجت است، اگر قاعده‌ی مقتضی و مانع حجت باشد، معنایش این است که چون شما یقین به وجود مقتضی دارید به مقتضی ترتیب اثر بدهید، یعنی بگویید سوختن در این اتاق وجود دارد، و بگو اصل عدم مانع میباشد. https://eitaa.com/mfalem
📚موسوعة طبقات الفقهاء، اثری جامع و ارزشمند است که به بررسی زندگی و آثار فقهای اسلام می‌پردازد. 📖این مجموعه غنی، حاصل تلاش گروهی از پژوهشگران تحت نظر آیت‌الله جعفر سبحانی زید عزه بوده که به زبان عربی نگاشته شده است. 📝كتاب در هفده جلد سامان يافته و به‌ جز دو جلد اول كه بحث و بررسى مفصلى پيرامون منابع و ادوار فقه اسلامى مى‌باشد، در ساير مجلدات، اسامى فقها و اطلاعات مختصرى از زندگى‌نامه ايشان از جمله محل و تاريخ ولادت، اساتيد، شاگردان و آثار، اتفاقات و اقدامات مهم زندگى، عقايد، تاريخ وفات و...، به ترتيب از قرن اول تا قرن چهاردهم هجرى، آورده شده است. 🔍با مطالعه موسوعة طبقات الفقهاء، می‌توانید به درک عمیق‌تری از تاریخ فقه اسلامی دست یابید و به پرسش‌های بسیاری در این زمینه پاسخ دهید. https://eitaa.com/mfalem
Talebi-13970410-ManhajShenasi-04-Thaqalain_IR.mp3
23.64M
🔉منهج شناسی فقهی – جلسه چهارم حجت الاسلام طالبی چهارمین جلسه کلاس «منهج شناسی فقهی» در روز شنبه مورخ ۰۹ تیر ۱۳۹۷ با حضور « حجت الاسلام طالبی» توسط مرکز فقهی عالم آل محمد عليهم السلام برگزار گردید.   https://eitaa.com/mfalem
در حوزه‌ها، اساس، فقاهت است. فقه باید پیشرفت بکند.فقاهت به معنای خاص خود مورد نظر ماست. فقه به معنای عام - که آگاهی از دین است - در این‌جا فعلاً مورد بحث ما نیست؛ فقه به معنای خاص، یعنی آگاهی از علم دین و فروع دینی و استنباط وظایف فردی و اجتماعی انسان از مجموعه‌ی متون دینی، که خیلی هم مهم است. 🔅 انسان از قبل از ولادت تا بعد از ممات احوالی دارد، و این احوال شامل احوال فردی و زندگی شخصی اوست، و نیز شامل احوال اجتماعی و زندگی سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و بقیه‌ی شؤون اوست. تکلیف و سرنوشت همه‌ی اینها در فقه معلوم میشود. فقه به این معنا مورد نظر ماست، که اسمش همان احکام فرعی است؛ استنباط احکام فرعی از اصول. این، اساس حوزه‌هاست. https://eitaa.com/mfalem
HoseyniNasab-14010721-Porsesh-Va-Pasokh-Thaqalain_IR.mp3
8.5M
🔉 «رابطه احکام خمسه و گزاره های اخلاقی» حجت الاسلام و المسلمین حسینی نسب جلسه «پرسش و پاسخ میان رشته ای پیرامون رابطه احکام خمسه و گزاره های اخلاقی» توسط مرکز تخصصی عالم آل محمّد(علیهم السلام) برگزار گردید. https://eitaa.com/mfalem
بازبینی اعتبار رجلیت در قضاوت با توجه به آیه‌ی الرجال قوامون علی النساء .pdf
1.22M
📒بررسی اشتراط مرد بودن در قضاوت با توجه به آیه‌ی «الرجال قوامون علی النساء» ✍ حجت‌الاسلام صادقی، دانش‌پژوه پایه ۷ مرکز فقهی عالم آل محمد عليهم السلام 🖊برخی از فقها با استناد به آیه «الرِّجَالُ قَوَّمُونَ عَلَی ٱلنِّسَآءِ» قضاوت زنان را منع کرده‌اند؛ این پژوهش با رویکردی انتقادی، این استدلال را به چالش می‌کشد. 🔖 نویسنده پس از تبیین دقیق مفاهیم و استدلال‌های طرفداران این دیدگاه، دلایل متعددی را برای رد این استدلال ارائه می‌کند؛ از جمله این دلایل می‌توان به محدود بودن آیه به حوزه خانواده، عدم تناسب دلیل و مدعی، و تفسیر نادرست مفهوم «قوامیت» اشاره کرد. همچنین، نویسنده نشان می‌دهد که پذیرش این استدلال به نتایج متناقض و غیرقابل قبولی منجر می‌شود. https://eitaa.com/mfalem
Bahari-13971103-Feghh-Thaqalain_IR.mp3
19.66M
🔉فقه و نیازهای اقتصادی جامعه بعد از انقلاب حجت الاسلام بهاری 🔅مورخ ۰۳ بهمن ماه ۱۳۹۷ کلاس «فقه و نیازهای اقتصادی جامعه بعد از انقلاب» در قالب اردوی علمی و زیارتی شهر مقدس قم توسط مرکز فقهی عالم آل محمد عليهم السلام برگزار گردید. https://eitaa.com/mfalem
🔅وقتی میگوییم فقاهت، مراد ما آن متد کاری و شیوه‌ی کاری در حوزه‌هاست. این شیوه‌ی استنباط را به عنوان «فقاهت» اصطلاح میکنیم، که در کلمات فقها هم کم و بیش به همین معنا به کار میرود. 🔆روش فقاهت، یعنی همین روش رد فروع به اصول، و استنباط از اصول و مبانی استنباط - کتاب و سنت و عقل و اجماع - و کیفیت این استنباط و تقابل میان ادله و ترتیب و نوبت‌بندی ادله‌ی مختلف. ❇️اول به چه مراجعه کنیم؛ فرضاً اول به ادله‌ی اجتهادی مراجعه میکنیم، به ظواهر مراجعه میکنیم؛ اگر ظواهر تعارض داشتند، چه‌کار بکنیم؟ اگر ظواهری نداشتیم، چه‌کار بکنیم؟ نوبت اصول عملیه کی میرسد؟ کدام اصل بر کدام اصل دیگر مقدم است؟ و از این قبیل. ✅ این شیوه‌یی که ما در علم اصول آن را میخوانیم، اسمش را «فقاهت» میگذاریم. پس، مبنا در حوزه‌های علمیه فقه است و شیوه‌ی فقاهت است. https://eitaa.com/mfalem
Talebi-13970410-ManhajShenasi-05-Thaqalain_IR.mp3
20.48M
🔉منهج شناسی فقهی – جلسه پنجم حجت الاسلام طالبی پنجمین جلسه کلاس «منهج شناسی فقهی» در روز شنبه مورخ ۱۰ تیر ۱۳۹۷ با حضور « حجت الاسلام طالبی» توسط مرکز فقهی عالم آل محمد عليهم السلام برگزار گردید.   https://eitaa.com/mfalem
📋چکیده مقاله ✍علیرضا کرمی زرندی، دانش‌پژوه مرکز فقهی عالم آل محمد عليهم السلام موضوع: اصل عدم تذکیه از دیدگاه امام خمینی (ره) ✅امام خمینی یکی از بارز ترین شخصیت های اصولی و فقهی معاصر است. این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی دیدگاه امام خمینی را در اصل عدم تذکیه بررسی می‌کند و به تنقیح نظر ایشان در اقسام مختلف شک در تذکیه حیوان و نقد هایی که به دیدگاه وی وارد شده است و جواب آن ها می‌پردازد. 🔆 در این تحقیق روشن می‌شود که امام خمینی بر خلاف مشهور اصولیون جریان استصحاب عدم تذکیه را قبول ندارد؛ زیرا از جهتی این اصل به استصحاب عدم قابلیت باز می‌گردد و اصل عدم قابلیت استصحاب عدم ازلی است که وی چنین استصحابی را قبول ندارند، از جهت دیگر استصحاب عدم تذکیه را مثبت حرمت و نجاست می‌داند؛ بنابراین اصل عدم تذکیه را مردود دانسته و هنگام شک در تذکیه حیوان یا اجزائش اصل طهارت و حلیت را جاری می‌داند. https://eitaa.com/mfalem
HoseyniNasab-14020620-Ravesh-Shenasi-Akhound-Dar-Kefaye-Thaqalain_IR.mp3
26.47M
🔉روش شناسی آخوند در کفایه، معرفی حواشی کفایه ـ جلسه اوّل 🔅حجت الاسلام و المسلمین حسینی نسب 🔸 اوّلین جلسه «روش شناسی آخوند در کفایه، معرفی حواشی کفایه» توسط «حجت الاسلام و المسلمین حسینی نسب» ویژه طلاب پایه ۹ مرکز تخصصی عالم آل محمّد(علیهم السلام) برگزار گردید. https://eitaa.com/mfalem
‼️امروز خیلی از مسائل هست که از لحاظ فقهی برای ما روشن نیست؛ حتّی میخواهم این را بگویم که در بعضی از ابواب فقه، برخی از فروع هست که قدمای ما به آنها رسیدگی کردند و احکام آن را بیان نمودند؛ اما متأخرین حتّی آنها را هم بحث نکردند. ⚠️ یعنی شما امروز اگر به «مبسوط» شیخ (رضوان‌اللَّه‌علیه) یا مثلاً به «تحریر» علامه مراجعه بفرمایید، فروع بیشتری خواهید یافت، تا به خیلی از کتب فقهایی که بعد از اینها آمدند؛ و بخصوص فقهایی که نزدیک به زمان ما هستند و به فروع اهمیت کمتری میدهند؛ در حالی که این فروع هر کدام نقشی در زندگی جامعه دارند. پس، فقه بایستی گسترش پیدا کند. ✅ امروز فقه ما باید احکام معاملات را خوب برسد؛ احکام اجاره را به شکل جهانی خوب نگاه کند؛ احکام انواع و اقسام قراردادها را از شرع مقدس استنباط و بیان کند. خیلی از اینها هست که امروز برای ما روشن نیست. 🔅 شما ببینید یک مضاربه‌ی ما - که برای آن خیلی هم تره خرد نمیکردیم - میتواند علی‌الفرض بانکداری را اداره بکند. خیلی خوب، چرا ما در کتب فقهیه و ابواب مختلف فقهیه تفحص لازم نکنیم، تا راههایی را برای اداره‌ی زندگی پیدا نماییم؟ پس، هم از لحاظ سطح بایستی پیشرفت بکند و گسترش بیشتری پیدا نماید، و هم از لحاظ روش. https://eitaa.com/mfalem
Talebi-13970409-Makaseb-01-Thaqalain_IR.mp3
29.52M
🔉جمع بندی مکاسب محرّمه(فقه۱) – جلسه اول 🔸حجت الاسلام طالبی 📍مرکز فقهی عالم آل محمد عليهم السلام https://eitaa.com/mfalem
کاربرد قاعده الزام در بیان آیت الله جوادی آملی: ‼️الآن نفت که مِلک طیب و طاهر این ملت است را می‌فروشیم و در برابر آن پولی را می‌گیریم که بخشی از آن یا برای قمار است یا خمر است یا خنزیر است یا برای محرّمات دیگر است، این را می‌گیریم و وارد مملکت هم می‌شود؛ حالا یا شخصیت حقیقی یا شخصیت حقوقی معامله می‌کند همین است. 🔆 در کتاب شریف جواهر جلد سی‌ویکم، بخش پایانی صفحه نُه را ملاحظه بفرمایید؛ این سه چهار سطر در خیلی از مسائل فقهی ما اثر دارد! چون دوتا قاعده است، یک مسئله فقهی یا دو‌تا مسئله فقهی نیست؛ دوتا قاعده است و وقتی قاعده شد در خیلی از موارد کارآمد است، محل ابتلای روز ما هم هست. 🔰 از این‌طرف مال طیب و طاهر می‌فروشند و از آن‌طرف ثمن خمر و خنزیر می‌گیرند، آیا حلال است یا حلال نیست؟ این دین می‌گوید بنا بر قاعده «الزام» حلال است. https://eitaa.com/mfalem
HoseyniNasab-14020621-Ravesh-Shenasi-Akhound-Dar-Kefaye-Thaqalain_IR.mp3
30.25M
🔉روش شناسی آخوند در کفایه، معرفی حواشی کفایه ـ جلسه دوم 🔅حجت الاسلام و المسلمین حسینی نسب 🔸 دومین جلسه «روش شناسی آخوند در کفایه، معرفی حواشی کفایه» توسط «حجت الاسلام و المسلمین حسینی نسب» ویژه طلاب پایه ۹ مرکز تخصصی عالم آل محمّد(علیهم السلام) برگزار گردید. https://eitaa.com/mfalem
📝 تقریر بررسی حکم بیع سلاح به اعداء دینمحمدصالح قنبریان، دانش‌پژوه مرکز فقهی عالم آل محمد عليهم السلام ✅یکی از عناوینی که در مکاسب محرمه به خاطر حرمت قصد انجام می گیرد، بحث از فروش سلاح به اعداء مسلمین است. ‼️ خصوصیت این عنوان که ذیل حرمت قصد قرار گرفته در این است که قصد حرمت شانی در این عنوان محقق می شود. یعنی قصد استفاده سلاح بر علیه مسلمین، لزوما در سلاح به فعلیت نرسیده است، بلکه مبیع که سلاح است و مشتری که اعدا و کفار هستند شان این را دارند که این فعل را در حرام مصرف کند در نتیجه قصد حرام در عقد گرچه بطور فعلی وجود ندارد بلکه بالقوه و شانی محقق است. 🔰تقریر فوق را می توانید در پورتال ثقلین به آدرس زیر مطالعه بفرمائید: https://B2n.ir/j81967 https://eitaa.com/mfalem
ما باید به فقه عمق ببخشیم؛ از سطحی‌نگری در فقه بایستی پرهیز بشود. 🔆 امروز فقه ما باید از فقه زمان شیخ و شاگردان شیخ و شاگردان شاگردان شیخ - که بزرگان دوره‌ی ماقبل ما هستند - عمیقتر باشد. ⚠️در مسائل، ما به‌هیچ‌وجه نباید سطحی فکر کنیم. باید به فقه پیچیدگی و عمق ببخشیم. این، یک بعد از ابعاد پیشرفت فقاهت است. https://eitaa.com/mfalem
HoseyniNasab-14020622-Ravesh-Shenasi-Akhound-Dar-Kefaye-Thaqalain_IR.mp3
14.27M
🔉روش شناسی آخوند در کفایه، معرفی حواشی کفایه ـ جلسه سوم 🔅حجت الاسلام و المسلمین حسینی نسب 🔸 سومین جلسه «روش شناسی آخوند در کفایه، معرفی حواشی کفایه» توسط «حجت الاسلام و المسلمین حسینی نسب» ویژه طلاب پایه ۹ مرکز تخصصی عالم آل محمّد(علیهم السلام) برگزار گردید. https://eitaa.com/mfalem
📝تقریر «تحلیل جواز معاوضه عصیر عنبی ناظر بر آراء جناب شهیدی و مامقانی» ✍محمدصالح سعادتمندی، دانش‌پژوه مرکز فقهی عالم آل محمد عليهم السلام 📌یکی از مسائلی که در فقه درباره آن بحث می شود مساله جواز خرید و فروش عصیر عنبی یعنی آب انگور می باشد. 🔎این مسئله سه حالت دارد که در حالت سوم، عصیر عنبی بعد از غلیان و قبل ذهاب ثلثین که در خرید و فروش این حالت، دو نظر وجود دارد. ‼️بررسی و تحلیل این تقریر در رابطه با جواز بیع یعنی خرید و فروش عصیر عنبی در همین حالت سوم می باشد که آیا بیع آن جایز هست یا خیر. 🔰تقریر فوق را می توانید در پورتال ثقلین به آدرس زیر مطالعه کنید: https://B2n.ir/z52147 https://eitaa.com/mfalem
HoseyniNasab-14000405-MoasseseAlem-j-01-Thaqlain_IR.mp3
25.73M
🔉پیش نیازهای ورود به سطح عالی حوزه ـ جلسه اول 🔸حجت الاسلام حسینی نسب 🔹اولین جلسه نشست «پیش نیازهایی برای ورود به سطح عالی حوزه» با موضوع اختصاصی معرفی و زندگینامه شیخ انصاری توسط مرکز فقهی عالم آل محمد عليهم السلام برگزار گردید. https://eitaa.com/mfalem
❓چه کسی گفته استناد مجمعین به (العقود تابعه للقصود) بوده؟ اجماع برای بعد از اسلام است در حالی قاعده برای قبل از اسلام مطرح بوده است. 🔅 زندگی اجتماعی با عقود شکل گرفته و شکل می گیرد، پس این قاعده قضیه تعبدیه متاخذ از نبی و معصومین نیست بلکه قضیه ای است که سیره عقلائیه بر آن است، جای شک که عقود تابع قصود هستند یا نه در این مساله نیست. عقل می گوید محال است بدون قصد، عقدی شکل بگیرد. https://eitaa.com/mfalem
دوره تمهیدیه فقه_ استاد وحیدی.m4a
26.99M
🔉 تمهید ورود به فقه و اصول 🔸حجت الاسلام وحیدی 🔹 دوره تمهیدیه فقه و اصول توسط مرکز فقهی عالم آل محمد عليهم السلام برای طلاب پایه های ۴ و ۵ به منظور تسهیل و تعمیق دروس فقه و اصول و آمادگی برای ورود به سطوح عالی برگزار گردید. https://eitaa.com/mfalem
HoseyniNasab-14000406-MoasseseAlem-j-02-Thaqlain_IR.mp3
17.44M
🔉پیش نیازهای ورود به سطح عالی حوزه ـ جلسه دوم 🔸حجت الاسلام حسینی نسب 🔹دومین جلسه نشست «پیش نیازهایی برای ورود به سطح عالی حوزه» با موضوع اختصاصی معرفی کتاب رسائل توسط مرکز فقهی عالم آل محمد عليهم السلام برگزار گردید. https://eitaa.com/mfalem