eitaa logo
مرکز فقهی عالم آل محمد عليهم السلام
603 دنبال‌کننده
91 عکس
3 ویدیو
8 فایل
مرکز فقهی عالم آل محمد (علیهم السلام) تحت اشراف آیت الله صدیقی 🔉 صوت دروس روش شناسی فقهی 🔉صوت دروس روش مطالعه رسائل، لمعه و مکاسب 🔉 جمع بندی دروس حوزه 📚 معرفی کتب فقهی 📋 بارگذاری مقالات و تقارير 🗂 تدریس دروس حوزه @Haseb98
مشاهده در ایتا
دانلود
HoseyniNasab-14020622-Ravesh-Shenasi-Sheykh-Dar-Makaseb-Thaqalain_IR.mp3
23.25M
🔉روش شناسی شیخ در مکاسب، معرفی حواشی مکاسب ـ جلسه سوّم سوّمین جلسه «روش شناسی شیخ در مکاسب، معرفی حواشی مکاسب» توسط «حجت الاسلام و المسلمین حسینی نسب» ویژه طلاب پایه ۷ مرکز تخصصی عالم آل محمّد(علیهم السلام) برگزار گردید. https://eitaa.com/mfalem
❇️ به عقیده آیت‌الله خامنه‌ای(دام عزّه)، فقه سیاسی یک گرایش بینارشته‌ای است که بر اساس اصول فقهی منسجم و سازمان‌یافته است. ⬅️ این حوزه شامل مباحث مختلف در زمینه سیاست و نظام سیاسی است و به پرسش‌هایی درباره ماهیت و عملکرد این گرایش پاسخ می‌دهد. ⬅️ فقه سیاسی به بررسی موضوعاتی مانند تاریخچه، منابع، روش‌ها، اهداف و چالش‌های آینده می‌پردازد. هدف این فقه، تأمین سعادت مادی و معنوی مردم و مدیریت جامعه بر اساس نظم مردم‌سالاری دینی است. https://eitaa.com/mfalem
Talebi-13970409-ManhajShenasi-03-Thaqalain_IR.mp3
24.89M
منهج شناسی فقهی – جلسه سوم حجت الاسلام طالبی سومین جلسه کلاس «منهج شناسی فقهی» در روز شنبه مورخ ۰۹ تیر ۱۳۹۷ با حضور « حجت الاسلام طالبی» توسط مرکز فقهی عالم آل محمد عليهم السلام برگزار گردید.   https://eitaa.com/mfalem
مقاله- محمد مهدی زارع نوربخش.pdf
252.7K
📃 مقاله بررسی استناد به قاعده سلطه در مالکیت فکری ✍ محمدمهدی زارع، دانش‌پژوه پایه ۷ مرکز فقهی عالم آل محمد عليهم السلام ⬅️ در این مقاله، نویسنده به بررسی قاعده سلطه در فقه پرداخته و استدلال‌های موافق و مخالف راجع به اعمال این قاعده بر حقوق مالکیت فکری را به طور دقیق واکاوی می‌کند. ❗️این مقاله برای چه کسانی مفید است؟ حقوقدانان و وکلای دادگستری، متخصصان حوزه مالکیت فکری، صاحبان ایده و نوآوری و دانشجویان رشته‌های حقوق و فقه. https://eitaa.com/mfalem
در میان برنامه‌های کاری آیت الله بهجت ره نیز اذکار و اوراد گوناگون بر لبانشان جاری بود؛ حتی زمانی که در میان مطالعه از جا بر‌می‌خاستند تا از قفسه، کتابی را بردارند، زیر لب ذکر می‌گفتند. ایشان می‌فرمودند: «به‌ تجربه برای من معلوم شده كه اگر از مسائل عبادی كم نشود، درسی كه نیاز به یک ساعت مطالعه دارد، با ده دقیقه تمام می‌شود». 📚حضرت حجت، ص۷۴ https://eitaa.com/mfalem
Vahidi-14021011-Hoze-Thaqalain_IR.mp3
10.11M
🔉نیم نگاهی به جایگاه علمی و معنوی «شیخ مرتضی انصاری» (رضوان الله تعالی علیه) حجت الاسلام وحیدی روز دوشنبه مورخ ۱۱ دی ماه ۱۴۰۲، مقارن با ۱۸ جمادی الثانی و سالگرد رحلت شیخ انصاری(رضوان الله تعالی علیه)، مرکز فقهی عالم آل محمد(علیهم السلام) نشست «نیم نگاهی به جایگاه علمی و معنوی شیخ مرتضی انصاری(رضوان الله تعالی علیه)» را برگزار کرد. https://eitaa.com/mfalem
🔆امام بزرگوار، فقه شیعه را از دورانی که خود در تبعید بود، به سمتِ فقه اجتماعی و فقه حکومتی و فقهی که می‌خواهد نظام زندگی ملتها را اداره کند و باید پاسخگوی مسائل کوچک و بزرگ ملتها باشد، کشاند؛ این، یعنی نطقه‌ی مقابل آن آفتی که گفتیم تحجّر است. 🔅حتّی در اواخر سال‌های عمرِ بابرکت امام بزرگوار، مسائلی که به ظاهر جزئی می‌نمود پیش آمد و ایشان باز هم نشان داد که آن کسی که می‌خواهد نظام را اداره کند؛ آن فقهی که می‌خواهد یک ملت یا مجموعه‌ی عظیمی از انسانها و ملتها را اداره کند، بایستی بتواند شرایط زمان را بشناسد و پاسخ هر نیازی را در هنگام آن نیاز، به آن بدهد و نمی‌تواند در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و همه‌ی مسائلِ زندگی مردم، نقطه‌ای را بی‌پاسخ بگذارد. https://eitaa.com/mfalem
📚الگوریتم اجتهاد (جلد اول): روش‌شناسی استنباطی در سه محور مسئله‌یابی، دلیل‌یابی و قرینه‌یابی 📝 این کتاب تلاش کرده است تا مراحل قدم به قدم دست‌یابی به فهم موجه از دین را مبتنی بر اصول و فقه جواهری ارائه کند و در هر مرحله شاخص‌های اعتبارسنجی داده‌ها و پردازش‌ها نیز به تفصیل مورد بررسی قرار گیرد. https://eitaa.com/mfalem
Rahman-Setayesh-13970428-Tafsir-Thaqalain_IR.mp3
25.52M
🔉 نقش علوم حدیث در اجتهاد حجت الاسلام رحمان ستایش 🔅به همت مرکز فقهی عالم آل محمد علیه السلام تهران نشست علمی با موضوع «نقش علوم حدیث دراجتهاد» با حضور «جناب حجت الاسلام والمسلمین رحمان ستایش» از اساتید برجسته علوم حدیث حوزه علمیه قم برگزار گردید. ◀️ در این جلسه روش فقهایی چون شیخ طوسی رحمت الله علیه در کتاب العده و صاحب معالم و شیخ انصاری علیهم الرحمه در رسائل به عنوان نمونه مورد ارزیابی قرار گرفت و تحلیل ایشان مبنی بر این بود که متاسفانه مطالب روشی که قدما نسبت به آن اهتمام شایسته داشته اند، به مرور در کتب فقهای معاصر حذف گردیده و تنها به جمع بندی اکتفا شده است‌. https://eitaa.com/mfalem
⚠️درس خواندن را جدی بگیرید عزیزان! 🔹نگویید این برنامه فلان عیب را دارد پس هیچ؛ نه. تا برنامه تغییر نکرده است، همین برنامه باید با جدیّت دنبال شود. 🔸باید درس بخوانید. تا قبل از اتمام دوره ی سطح، توصیه ی من این است: طلابی که مشغول به سطوح هستند، تا قبل از آنکه از سطح، خارج شوند، به هیچ کار دیگر غیر از درس نپردازند. 🔹درس بسیار جدی است؛ درس بسیار مهم است؛ علم و سواد پایه ی اصلی است؛ بدون آن هیچ نقشی نمی توانید ایفا کنید، یا درست نمی توانید ایفا کنید. نقش آفرینی غلط از نقش آفرین نبودن به مراتب خسارت بارتر است. https://eitaa.com/mfalem
4_5992068591598437066.mp3
5.5M
🔉بررسی برخی مصادر لغوی مورد استناد شیخ انصاری ره استاد احمد عابدی https://eitaa.com/mfalem
✅ سید احمد قاضی از قول علامه طباطبایی نقل می کند که: «پس از ورودم به نجف به بارگاه اميرالمؤمنين علیه السلام رو کرده و از ایشان استمداد کردم. 🔆 در پی آن، آقای قاضی نزدم آمد و گفت: «شما به حضرت علی علیه السلام عرض حال کردید و ایشان مرا فرستاده اند. از این پس هفته ای دو جلسه خواهیم داشت.» 🔅و در همان جلسه گفت:« اخلاصت را بیش تر کن و برای خدا درس بخوان، زبانت را هم بیش تر مراقبت نما» https://eitaa.com/mfalem
Vahidi-14001222-NeshasteFeghahat-Thaqalain_IR-.mp3
26.24M
🔉 «بررسی روشمندی کتب شیخ انصاری(ره) در نظام آموزشی فقاهت» حجت الاسلام وحیدی نشست «بررسی روشمندی کتب شیخ انصاری(ره) در نظام آموزشی فقاهت» توسط مرکز فقهی عالم آل محمد(علیهم السلام) تهران برگزار گردید. https://eitaa.com/mfalem
‼️تفاوت "استصحاب" و "قاعده مقتضی و مانع" چیست؟ 🔆تعریف استصحاب ابقاء ما کان است، یعنی متیقن سابق حالا مشکوک باشد، همان متیقن و شما او را ابقاء کنید، پس بنابراین باید همان متیقن سابق امروز مشکوک باشد‌. 🔅 پس دقت کنید اگر متیقن ما یک شیء بود و مشکوک ما شیء دیگری بود اینجا از باب استصحاب خارج میشود، مثلا شما یقین دارید به وجود آتش بر روی فرش افتاده است(یقین به مقتضی دارید)، شک دارید در اینکه آیا این فرش رطوبت دارد که آتش تاثیر نکند، یا این فرش رطوبت ندارد که آتش تاثیر کند، اینجا یقین شما به آتش است که مقتضی سوختن است، شک شما در مانع است که رطوبت باشد. ✅اینجا متعلق یقین و شک دو چیز است، یقین به مقتضی داریم و شک در مانع داریم، میفرمایند مثل اینجا داخل در باب استصحاب نیست، بلکه یک قاعده‌ی مخصوصی دارد بنام قاعده‌ی مقتضی و مانع، که بعضی از علما میگویند قاعده‌ی مقتضی و مانع حجت است، اگر قاعده‌ی مقتضی و مانع حجت باشد، معنایش این است که چون شما یقین به وجود مقتضی دارید به مقتضی ترتیب اثر بدهید، یعنی بگویید سوختن در این اتاق وجود دارد، و بگو اصل عدم مانع میباشد. https://eitaa.com/mfalem
📚موسوعة طبقات الفقهاء، اثری جامع و ارزشمند است که به بررسی زندگی و آثار فقهای اسلام می‌پردازد. 📖این مجموعه غنی، حاصل تلاش گروهی از پژوهشگران تحت نظر آیت‌الله جعفر سبحانی زید عزه بوده که به زبان عربی نگاشته شده است. 📝كتاب در هفده جلد سامان يافته و به‌ جز دو جلد اول كه بحث و بررسى مفصلى پيرامون منابع و ادوار فقه اسلامى مى‌باشد، در ساير مجلدات، اسامى فقها و اطلاعات مختصرى از زندگى‌نامه ايشان از جمله محل و تاريخ ولادت، اساتيد، شاگردان و آثار، اتفاقات و اقدامات مهم زندگى، عقايد، تاريخ وفات و...، به ترتيب از قرن اول تا قرن چهاردهم هجرى، آورده شده است. 🔍با مطالعه موسوعة طبقات الفقهاء، می‌توانید به درک عمیق‌تری از تاریخ فقه اسلامی دست یابید و به پرسش‌های بسیاری در این زمینه پاسخ دهید. https://eitaa.com/mfalem
Talebi-13970410-ManhajShenasi-04-Thaqalain_IR.mp3
23.64M
🔉منهج شناسی فقهی – جلسه چهارم حجت الاسلام طالبی چهارمین جلسه کلاس «منهج شناسی فقهی» در روز شنبه مورخ ۰۹ تیر ۱۳۹۷ با حضور « حجت الاسلام طالبی» توسط مرکز فقهی عالم آل محمد عليهم السلام برگزار گردید.   https://eitaa.com/mfalem
در حوزه‌ها، اساس، فقاهت است. فقه باید پیشرفت بکند.فقاهت به معنای خاص خود مورد نظر ماست. فقه به معنای عام - که آگاهی از دین است - در این‌جا فعلاً مورد بحث ما نیست؛ فقه به معنای خاص، یعنی آگاهی از علم دین و فروع دینی و استنباط وظایف فردی و اجتماعی انسان از مجموعه‌ی متون دینی، که خیلی هم مهم است. 🔅 انسان از قبل از ولادت تا بعد از ممات احوالی دارد، و این احوال شامل احوال فردی و زندگی شخصی اوست، و نیز شامل احوال اجتماعی و زندگی سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و بقیه‌ی شؤون اوست. تکلیف و سرنوشت همه‌ی اینها در فقه معلوم میشود. فقه به این معنا مورد نظر ماست، که اسمش همان احکام فرعی است؛ استنباط احکام فرعی از اصول. این، اساس حوزه‌هاست. https://eitaa.com/mfalem
HoseyniNasab-14010721-Porsesh-Va-Pasokh-Thaqalain_IR.mp3
8.5M
🔉 «رابطه احکام خمسه و گزاره های اخلاقی» حجت الاسلام و المسلمین حسینی نسب جلسه «پرسش و پاسخ میان رشته ای پیرامون رابطه احکام خمسه و گزاره های اخلاقی» توسط مرکز تخصصی عالم آل محمّد(علیهم السلام) برگزار گردید. https://eitaa.com/mfalem
بازبینی اعتبار رجلیت در قضاوت با توجه به آیه‌ی الرجال قوامون علی النساء .pdf
1.22M
📒بررسی اشتراط مرد بودن در قضاوت با توجه به آیه‌ی «الرجال قوامون علی النساء» ✍ حجت‌الاسلام صادقی، دانش‌پژوه پایه ۷ مرکز فقهی عالم آل محمد عليهم السلام 🖊برخی از فقها با استناد به آیه «الرِّجَالُ قَوَّمُونَ عَلَی ٱلنِّسَآءِ» قضاوت زنان را منع کرده‌اند؛ این پژوهش با رویکردی انتقادی، این استدلال را به چالش می‌کشد. 🔖 نویسنده پس از تبیین دقیق مفاهیم و استدلال‌های طرفداران این دیدگاه، دلایل متعددی را برای رد این استدلال ارائه می‌کند؛ از جمله این دلایل می‌توان به محدود بودن آیه به حوزه خانواده، عدم تناسب دلیل و مدعی، و تفسیر نادرست مفهوم «قوامیت» اشاره کرد. همچنین، نویسنده نشان می‌دهد که پذیرش این استدلال به نتایج متناقض و غیرقابل قبولی منجر می‌شود. https://eitaa.com/mfalem
Bahari-13971103-Feghh-Thaqalain_IR.mp3
19.66M
🔉فقه و نیازهای اقتصادی جامعه بعد از انقلاب حجت الاسلام بهاری 🔅مورخ ۰۳ بهمن ماه ۱۳۹۷ کلاس «فقه و نیازهای اقتصادی جامعه بعد از انقلاب» در قالب اردوی علمی و زیارتی شهر مقدس قم توسط مرکز فقهی عالم آل محمد عليهم السلام برگزار گردید. https://eitaa.com/mfalem
🔅وقتی میگوییم فقاهت، مراد ما آن متد کاری و شیوه‌ی کاری در حوزه‌هاست. این شیوه‌ی استنباط را به عنوان «فقاهت» اصطلاح میکنیم، که در کلمات فقها هم کم و بیش به همین معنا به کار میرود. 🔆روش فقاهت، یعنی همین روش رد فروع به اصول، و استنباط از اصول و مبانی استنباط - کتاب و سنت و عقل و اجماع - و کیفیت این استنباط و تقابل میان ادله و ترتیب و نوبت‌بندی ادله‌ی مختلف. ❇️اول به چه مراجعه کنیم؛ فرضاً اول به ادله‌ی اجتهادی مراجعه میکنیم، به ظواهر مراجعه میکنیم؛ اگر ظواهر تعارض داشتند، چه‌کار بکنیم؟ اگر ظواهری نداشتیم، چه‌کار بکنیم؟ نوبت اصول عملیه کی میرسد؟ کدام اصل بر کدام اصل دیگر مقدم است؟ و از این قبیل. ✅ این شیوه‌یی که ما در علم اصول آن را میخوانیم، اسمش را «فقاهت» میگذاریم. پس، مبنا در حوزه‌های علمیه فقه است و شیوه‌ی فقاهت است. https://eitaa.com/mfalem
Talebi-13970410-ManhajShenasi-05-Thaqalain_IR.mp3
20.48M
🔉منهج شناسی فقهی – جلسه پنجم حجت الاسلام طالبی پنجمین جلسه کلاس «منهج شناسی فقهی» در روز شنبه مورخ ۱۰ تیر ۱۳۹۷ با حضور « حجت الاسلام طالبی» توسط مرکز فقهی عالم آل محمد عليهم السلام برگزار گردید.   https://eitaa.com/mfalem
📋چکیده مقاله ✍علیرضا کرمی زرندی، دانش‌پژوه مرکز فقهی عالم آل محمد عليهم السلام موضوع: اصل عدم تذکیه از دیدگاه امام خمینی (ره) ✅امام خمینی یکی از بارز ترین شخصیت های اصولی و فقهی معاصر است. این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی دیدگاه امام خمینی را در اصل عدم تذکیه بررسی می‌کند و به تنقیح نظر ایشان در اقسام مختلف شک در تذکیه حیوان و نقد هایی که به دیدگاه وی وارد شده است و جواب آن ها می‌پردازد. 🔆 در این تحقیق روشن می‌شود که امام خمینی بر خلاف مشهور اصولیون جریان استصحاب عدم تذکیه را قبول ندارد؛ زیرا از جهتی این اصل به استصحاب عدم قابلیت باز می‌گردد و اصل عدم قابلیت استصحاب عدم ازلی است که وی چنین استصحابی را قبول ندارند، از جهت دیگر استصحاب عدم تذکیه را مثبت حرمت و نجاست می‌داند؛ بنابراین اصل عدم تذکیه را مردود دانسته و هنگام شک در تذکیه حیوان یا اجزائش اصل طهارت و حلیت را جاری می‌داند. https://eitaa.com/mfalem
HoseyniNasab-14020620-Ravesh-Shenasi-Akhound-Dar-Kefaye-Thaqalain_IR.mp3
26.47M
🔉روش شناسی آخوند در کفایه، معرفی حواشی کفایه ـ جلسه اوّل 🔅حجت الاسلام و المسلمین حسینی نسب 🔸 اوّلین جلسه «روش شناسی آخوند در کفایه، معرفی حواشی کفایه» توسط «حجت الاسلام و المسلمین حسینی نسب» ویژه طلاب پایه ۹ مرکز تخصصی عالم آل محمّد(علیهم السلام) برگزار گردید. https://eitaa.com/mfalem
‼️امروز خیلی از مسائل هست که از لحاظ فقهی برای ما روشن نیست؛ حتّی میخواهم این را بگویم که در بعضی از ابواب فقه، برخی از فروع هست که قدمای ما به آنها رسیدگی کردند و احکام آن را بیان نمودند؛ اما متأخرین حتّی آنها را هم بحث نکردند. ⚠️ یعنی شما امروز اگر به «مبسوط» شیخ (رضوان‌اللَّه‌علیه) یا مثلاً به «تحریر» علامه مراجعه بفرمایید، فروع بیشتری خواهید یافت، تا به خیلی از کتب فقهایی که بعد از اینها آمدند؛ و بخصوص فقهایی که نزدیک به زمان ما هستند و به فروع اهمیت کمتری میدهند؛ در حالی که این فروع هر کدام نقشی در زندگی جامعه دارند. پس، فقه بایستی گسترش پیدا کند. ✅ امروز فقه ما باید احکام معاملات را خوب برسد؛ احکام اجاره را به شکل جهانی خوب نگاه کند؛ احکام انواع و اقسام قراردادها را از شرع مقدس استنباط و بیان کند. خیلی از اینها هست که امروز برای ما روشن نیست. 🔅 شما ببینید یک مضاربه‌ی ما - که برای آن خیلی هم تره خرد نمیکردیم - میتواند علی‌الفرض بانکداری را اداره بکند. خیلی خوب، چرا ما در کتب فقهیه و ابواب مختلف فقهیه تفحص لازم نکنیم، تا راههایی را برای اداره‌ی زندگی پیدا نماییم؟ پس، هم از لحاظ سطح بایستی پیشرفت بکند و گسترش بیشتری پیدا نماید، و هم از لحاظ روش. https://eitaa.com/mfalem