eitaa logo
مرکز فقهی عالم آل محمد عليهم السلام
732 دنبال‌کننده
206 عکس
12 ویدیو
31 فایل
عَنِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: عَلَيْنَا إِلْقَاءُ اَلْأُصُولِ وَ عَلَيْكُمُ اَلتَّفْرِيعُ 📍 مرکز فقهی عالم آل محمد (علیهم السلام) 🔉 دروس روش شناسی فقهی 🔉 دروس روش مطالعه رسائل، لمعه و مکاسب 🔉 جمع بندی دروس 📋 مقالات و تقارير @Haseb98
مشاهده در ایتا
دانلود
Vahidi-14001222-NeshasteFeghahat-Thaqalain_IR-.mp3
26.24M
🔉 «بررسی روشمندی کتب شیخ انصاری(ره) در نظام آموزشی فقاهت» حجت الاسلام وحیدی نشست «بررسی روشمندی کتب شیخ انصاری(ره) در نظام آموزشی فقاهت» توسط مرکز فقهی عالم آل محمد(علیهم السلام) تهران برگزار گردید. https://eitaa.com/mfalem
‼️تفاوت "استصحاب" و "قاعده مقتضی و مانع" چیست؟ 🔆تعریف استصحاب ابقاء ما کان است، یعنی متیقن سابق حالا مشکوک باشد، همان متیقن و شما او را ابقاء کنید، پس بنابراین باید همان متیقن سابق امروز مشکوک باشد‌. 🔅 پس دقت کنید اگر متیقن ما یک شیء بود و مشکوک ما شیء دیگری بود اینجا از باب استصحاب خارج میشود، مثلا شما یقین دارید به وجود آتش بر روی فرش افتاده است(یقین به مقتضی دارید)، شک دارید در اینکه آیا این فرش رطوبت دارد که آتش تاثیر نکند، یا این فرش رطوبت ندارد که آتش تاثیر کند، اینجا یقین شما به آتش است که مقتضی سوختن است، شک شما در مانع است که رطوبت باشد. ✅اینجا متعلق یقین و شک دو چیز است، یقین به مقتضی داریم و شک در مانع داریم، میفرمایند مثل اینجا داخل در باب استصحاب نیست، بلکه یک قاعده‌ی مخصوصی دارد بنام قاعده‌ی مقتضی و مانع، که بعضی از علما میگویند قاعده‌ی مقتضی و مانع حجت است، اگر قاعده‌ی مقتضی و مانع حجت باشد، معنایش این است که چون شما یقین به وجود مقتضی دارید به مقتضی ترتیب اثر بدهید، یعنی بگویید سوختن در این اتاق وجود دارد، و بگو اصل عدم مانع میباشد. https://eitaa.com/mfalem
📚موسوعة طبقات الفقهاء، اثری جامع و ارزشمند است که به بررسی زندگی و آثار فقهای اسلام می‌پردازد. 📖این مجموعه غنی، حاصل تلاش گروهی از پژوهشگران تحت نظر آیت‌الله جعفر سبحانی زید عزه بوده که به زبان عربی نگاشته شده است. 📝كتاب در هفده جلد سامان يافته و به‌ جز دو جلد اول كه بحث و بررسى مفصلى پيرامون منابع و ادوار فقه اسلامى مى‌باشد، در ساير مجلدات، اسامى فقها و اطلاعات مختصرى از زندگى‌نامه ايشان از جمله محل و تاريخ ولادت، اساتيد، شاگردان و آثار، اتفاقات و اقدامات مهم زندگى، عقايد، تاريخ وفات و...، به ترتيب از قرن اول تا قرن چهاردهم هجرى، آورده شده است. 🔍با مطالعه موسوعة طبقات الفقهاء، می‌توانید به درک عمیق‌تری از تاریخ فقه اسلامی دست یابید و به پرسش‌های بسیاری در این زمینه پاسخ دهید. https://eitaa.com/mfalem
Talebi-13970410-ManhajShenasi-04-Thaqalain_IR.mp3
23.64M
🔉منهج شناسی فقهی – جلسه چهارم حجت الاسلام طالبی چهارمین جلسه کلاس «منهج شناسی فقهی» در روز شنبه مورخ ۰۹ تیر ۱۳۹۷ با حضور « حجت الاسلام طالبی» توسط مرکز فقهی عالم آل محمد عليهم السلام برگزار گردید.   https://eitaa.com/mfalem
در حوزه‌ها، اساس، فقاهت است. فقه باید پیشرفت بکند.فقاهت به معنای خاص خود مورد نظر ماست. فقه به معنای عام - که آگاهی از دین است - در این‌جا فعلاً مورد بحث ما نیست؛ فقه به معنای خاص، یعنی آگاهی از علم دین و فروع دینی و استنباط وظایف فردی و اجتماعی انسان از مجموعه‌ی متون دینی، که خیلی هم مهم است. 🔅 انسان از قبل از ولادت تا بعد از ممات احوالی دارد، و این احوال شامل احوال فردی و زندگی شخصی اوست، و نیز شامل احوال اجتماعی و زندگی سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و بقیه‌ی شؤون اوست. تکلیف و سرنوشت همه‌ی اینها در فقه معلوم میشود. فقه به این معنا مورد نظر ماست، که اسمش همان احکام فرعی است؛ استنباط احکام فرعی از اصول. این، اساس حوزه‌هاست. https://eitaa.com/mfalem
HoseyniNasab-14010721-Porsesh-Va-Pasokh-Thaqalain_IR.mp3
8.5M
🔉 «رابطه احکام خمسه و گزاره های اخلاقی» حجت الاسلام و المسلمین حسینی نسب جلسه «پرسش و پاسخ میان رشته ای پیرامون رابطه احکام خمسه و گزاره های اخلاقی» توسط مرکز تخصصی عالم آل محمّد(علیهم السلام) برگزار گردید. https://eitaa.com/mfalem
بازبینی اعتبار رجلیت در قضاوت با توجه به آیه‌ی الرجال قوامون علی النساء .pdf
1.22M
📒بررسی اشتراط مرد بودن در قضاوت با توجه به آیه‌ی «الرجال قوامون علی النساء» ✍ حجت‌الاسلام صادقی، دانش‌پژوه پایه ۷ مرکز فقهی عالم آل محمد عليهم السلام 🖊برخی از فقها با استناد به آیه «الرِّجَالُ قَوَّمُونَ عَلَی ٱلنِّسَآءِ» قضاوت زنان را منع کرده‌اند؛ این پژوهش با رویکردی انتقادی، این استدلال را به چالش می‌کشد. 🔖 نویسنده پس از تبیین دقیق مفاهیم و استدلال‌های طرفداران این دیدگاه، دلایل متعددی را برای رد این استدلال ارائه می‌کند؛ از جمله این دلایل می‌توان به محدود بودن آیه به حوزه خانواده، عدم تناسب دلیل و مدعی، و تفسیر نادرست مفهوم «قوامیت» اشاره کرد. همچنین، نویسنده نشان می‌دهد که پذیرش این استدلال به نتایج متناقض و غیرقابل قبولی منجر می‌شود. https://eitaa.com/mfalem
Bahari-13971103-Feghh-Thaqalain_IR.mp3
19.66M
🔉فقه و نیازهای اقتصادی جامعه بعد از انقلاب حجت الاسلام بهاری 🔅مورخ ۰۳ بهمن ماه ۱۳۹۷ کلاس «فقه و نیازهای اقتصادی جامعه بعد از انقلاب» در قالب اردوی علمی و زیارتی شهر مقدس قم توسط مرکز فقهی عالم آل محمد عليهم السلام برگزار گردید. https://eitaa.com/mfalem
🔅وقتی میگوییم فقاهت، مراد ما آن متد کاری و شیوه‌ی کاری در حوزه‌هاست. این شیوه‌ی استنباط را به عنوان «فقاهت» اصطلاح میکنیم، که در کلمات فقها هم کم و بیش به همین معنا به کار میرود. 🔆روش فقاهت، یعنی همین روش رد فروع به اصول، و استنباط از اصول و مبانی استنباط - کتاب و سنت و عقل و اجماع - و کیفیت این استنباط و تقابل میان ادله و ترتیب و نوبت‌بندی ادله‌ی مختلف. ❇️اول به چه مراجعه کنیم؛ فرضاً اول به ادله‌ی اجتهادی مراجعه میکنیم، به ظواهر مراجعه میکنیم؛ اگر ظواهر تعارض داشتند، چه‌کار بکنیم؟ اگر ظواهری نداشتیم، چه‌کار بکنیم؟ نوبت اصول عملیه کی میرسد؟ کدام اصل بر کدام اصل دیگر مقدم است؟ و از این قبیل. ✅ این شیوه‌یی که ما در علم اصول آن را میخوانیم، اسمش را «فقاهت» میگذاریم. پس، مبنا در حوزه‌های علمیه فقه است و شیوه‌ی فقاهت است. https://eitaa.com/mfalem
Talebi-13970410-ManhajShenasi-05-Thaqalain_IR.mp3
20.48M
🔉منهج شناسی فقهی – جلسه پنجم حجت الاسلام طالبی پنجمین جلسه کلاس «منهج شناسی فقهی» در روز شنبه مورخ ۱۰ تیر ۱۳۹۷ با حضور « حجت الاسلام طالبی» توسط مرکز فقهی عالم آل محمد عليهم السلام برگزار گردید.   https://eitaa.com/mfalem
📋چکیده مقاله ✍علیرضا کرمی زرندی، دانش‌پژوه مرکز فقهی عالم آل محمد عليهم السلام موضوع: اصل عدم تذکیه از دیدگاه امام خمینی (ره) ✅امام خمینی یکی از بارز ترین شخصیت های اصولی و فقهی معاصر است. این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی دیدگاه امام خمینی را در اصل عدم تذکیه بررسی می‌کند و به تنقیح نظر ایشان در اقسام مختلف شک در تذکیه حیوان و نقد هایی که به دیدگاه وی وارد شده است و جواب آن ها می‌پردازد. 🔆 در این تحقیق روشن می‌شود که امام خمینی بر خلاف مشهور اصولیون جریان استصحاب عدم تذکیه را قبول ندارد؛ زیرا از جهتی این اصل به استصحاب عدم قابلیت باز می‌گردد و اصل عدم قابلیت استصحاب عدم ازلی است که وی چنین استصحابی را قبول ندارند، از جهت دیگر استصحاب عدم تذکیه را مثبت حرمت و نجاست می‌داند؛ بنابراین اصل عدم تذکیه را مردود دانسته و هنگام شک در تذکیه حیوان یا اجزائش اصل طهارت و حلیت را جاری می‌داند. https://eitaa.com/mfalem
HoseyniNasab-14020620-Ravesh-Shenasi-Akhound-Dar-Kefaye-Thaqalain_IR.mp3
26.47M
🔉روش شناسی آخوند در کفایه، معرفی حواشی کفایه ـ جلسه اوّل 🔅حجت الاسلام و المسلمین حسینی نسب 🔸 اوّلین جلسه «روش شناسی آخوند در کفایه، معرفی حواشی کفایه» توسط «حجت الاسلام و المسلمین حسینی نسب» ویژه طلاب پایه ۹ مرکز تخصصی عالم آل محمّد(علیهم السلام) برگزار گردید. https://eitaa.com/mfalem