eitaa logo
مرکز فقهی امام محمدباقر علیه‌السلام
533 دنبال‌کننده
423 عکس
52 ویدیو
4 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰یادداشت محقق ✅ حکم نکاح با تغییر دین زوجه کافر- بخش اول 🔸انتقال زوجه از دینی به دین دیگر، خواه زوج مسلمان باشد یا کافر ذمّی صور مختلفی دارد: ۱. انتقال از اسلام به کفر، ۲. از کفر به اسلام، ۳. از کفر به کفر. 🔹صورت سوم در کتب سابقین کمتر مطرح گردیده، و پیش از شرایع، تنها در خلاف، مبسوط و اصباح کیدری به این مسأله پرداخته شده است و بقیۀ کتب، مسائل انتقال از کفر به کفر را مسکوت عنه گذاشته‌اند. 🔸اصل کفر هم، آن گونه که در بحث جهاد مطرح شده دو قسم است: کفری که «لا يُقرُّ علیه اهله» و کفری که « يُقرُّ علیه اهله»؛ قسم اول (لا يُقرُّ علیه اهله) کفری است که از نظر حکومت اسلام، بقاء بر آن جایز نبوده و پیروان آن ناگزیرند از آن عدول کنند و در صورت خودداری، محکوم به قتل خواهند بود؛ مثل بت پرستی و وثنیت. 🔸قسم دوم (يُقرُّ علیه اهله) عبارت از کفری است که اگر کسی ذاتاً و ابتداءً به آن معتقد بود، متعرض او نمی‏‌شوند و حکومت اسلام به او اجازه می‏دهد که بر اعتقاد باطل خود باقی بماند؛ مثل یهودیت، نصرانیت و مجوسیت. 🔹 اکنون فرض مسأله اینگونه است که ازدواجى واقع شده بین دو نفر و آن ازدواج هم به حسب خود آن دين صحيح بوده و اسلام نيز با «لکل قوم نکاح» آن را صحيح دانسته، ولی زن تغيير دين داده، و از کفری به کفر دیگر منتقل شده است. 👈نظر به اینکه درباره هیچ یک از صور چهارگانه، روایتی به ما نرسیده است، برای یافتن حکم مسئله در هر یک از صور، باید بر اساس قواعد مشی کرد. ✳️متن کامل بخش اول مقاله را اینجا بخوانید: https://b2n.ir/h43478 — 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
۲۷ صفر سالروز ارتحال ابوالمعالی کلباسی اصفهانی ، فقیه اصولی(م ۱۳۱۵ه‍.ق): میرزا ابوالمعالی کلباسی اصفهانی می‌گفته: در جوانی که من در نجف مشغول تحصیل بودم، کور شدم. ایشان به حرم حضرت امیر علیه السلام می‌رود و توسّل پیدا می‌کند. به حضرت می‌گوید که چشم، نعمتی از نعمت‌های است و خداوند صلاح ندانسته و از من گرفته است؛ ولی چنین به نظر می‌آید که ما مطرود دستگاه الهی هستیم؛ چون خداوند نمی‌خواهد به دست من خدمتی به شرع بشود؛ زیرا روحانی بدون چشم نمی‌تواند برای مردم کاری بکند. معلوم می‌شود که ما چنین لیاقتی نداریم که به دست ما چنین خدمتی بشود و از این ناحیه خیلی ناراحتیم. ایشان گریه می‌کند و توسل پیدا می‌کند. همان جا به او القا می‌شود که معالجه‌ات دست تو است. حس می‌کند که ریگی در دستش است. آن ریگ را به چشمش می‌کشد و چشمش باز می‌شود. می‌بیند: دُرّی است اهدایی حضرت. این درّ را نگین انگشت می‌کند و برای شفا و برای همه چیزها از آن استفاده می‌کند. (جرعه‌ای از دریا، ج۱، ص ۵۱۳) --- @mfeqhi
✳️ فراخوان مقاله علمی پژوهشی با موضوع «فقه‌ شهر» 🔅 فراخوان مقاله علمی پژوهشی فصلنامه جستارهای فقهی و اصولی با موضوع «فقه‌ شهر» ویژه همایش الهیات شهر از سوی مرکز تخصصی آخوند خراسانی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در ۲۱ محور منتشر شد. ✅ محورها و نحوه ارسال مقالات را اینجا ببینید: https://b2n.ir/b30106 — 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
✳️ یکصد و هفتمین شماره فصلنامه علمی ـ پژوهشی «فقه» منتشر شد. ☀️عناوین و خلاصه مقالات را اینجا ببینید: https://b2n.ir/q11572 — 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
🔰یادداشت محقق ✅ چگونگی استفاده حکم ارث دو دختر از آیۀ ۱۱ سورۀ نساء - بخش اول 🔸در آیه شریفۀ «يُوصِيكُمُ اللَّهُ فِي أَوْلاَدِكُمْ لِلذَّكَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنْثَيَيْنِ فَإِنْ كُنَّ نِسَاءً فَوْقَ اثْنَتَيْنِ فَلَهُنَّ ثُلُثَا مَا تَرَكَ وَ إِنْ كَانَتْ وَاحِدَةً فَلَهَا النِّصْفُ» سهم ارث تک دختر و سه دختر و بالاتر به روشنی قابل استفاده است. 🔹هرچند بین فقها و مفسرین اتفاقی است که سهم ارث دو دختر مانند سه دختر و بالاتر است، ولی در استفاده آن از این آیه شریفه و آیات دیگر اختلاف وجود ندارد. برخی آن را خارج از مدلول این آیه دانسته‌اند و برخی آن را مستفاد از همین آیه دانسته، منتهی وجوهی برای این استفاده اختیار کرده‌اند که از یکدیگر متفاوت است. در این نوشتار درصدد تبیین و نقد و بررسی این وجوه هستیم. 1️⃣ وجه اول: استفاده از فراز «لِلذَّكَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنْثَيَيْن» 2️⃣ وجه دوم: اکتفا به فراز «وَ إِنْ كَانَتْ وَاحِدَةً فَلَهَا النِّصْفُ» 3️⃣ وجه سوم: استفاده از آیۀ «فَإِنْ كَانَتَا اثْنَتَيْنِ فَلَهُمَا الثُّلُثَانِ مِمَّا تَرَكَ» ✳️ متن کامل بخش اول مقاله را اینجا بخوانید: https://b2n.ir/d03089 — 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
📙 کتاب ارزشمند «آراء الإمامیّه» اثر مرحوم آیت‌الله‌العظمی حاج سید احمد زنجانی برای نخستین بار توسط انتشارات امام محمد باقر (ع) (m-feqhi.ir) چاپ و منتشر شد. 🔻درباره کتاب: مرحوم آیت‌اللّه زنجانی، پس از توصیۀ مرحوم آیت‌اللّه سیّدصدرالدین صدر، تعلیقاتی ارزشمند بر کتاب «الفقه علی المذاهب الأربعة» نگاشت و کوشید آراء مشهور امامیّه را در کنار فتاوای مذاهب چهارگانۀ عامّه، ذکر کند و بدین‌گونه آراء امامیه را در مجامع علمی جهان اسلام، بیشتر مطرح نماید. این تعلیقات که کتاب «آراء الإمامیّة» یا «الفقه علی المذاهب الخمسة» نام گرفت -با توجه به حُسن سلیقه و احاطۀ علمی ایشان در ابواب مختلف فقهی- از ارزنده‌ترینِ کتاب‌های فقه مقارن است که پیش از دیگر تعلیقاتِ بر کتاب «الفقه علی المذاهب الأربعة» نگاشته شده‌است. ❖ مراکز پخش:🔻 • انتشارات مرکز فقهی امام محمد باقر (ع)، 02537743869 • انتشارات دار زین‌العابدین، قم، خ ارم، پاساژ قدس، واحد36؛ (02537732631) @zanjani_net
🌟نکات و اشارات🌟 🔰اشتراط ایمان در اعتکاف آیا اجماع دلیل بر اشتراط ایمان در اعتکاف است؟ آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: آقای حکیم، هم در بحث اعتکاف و هم در بحث صوم بر اشتراط ایمان در صحت عبادت ادعای اجماع می‌کنند.۱ 🔸ما اجماع را ما نفهمیدیم چه نوع اجماعی است! البته فرصت نشد استقراء کنیم، چون احتیاجی به استقراء نداشت؛ ولی در همین دو کتابی که محل مراجعه همه ما است، یعنی شرایع۲ و کتاب‌های شهیدین ـ شرح لمعه۳ و دروس۴ ـ چنین چیزی نیست. 🔹اینها می‌گویند: شرط برای اعتکاف و صوم عبارت است از اسلام، و در تفسیر اسلام، ایمان را داخل اسلام نمی‌کنند. بلکه در تفسیری که در همین کتاب‌ها هست، مقابل اسلام خوارج و غلات و امثال اینها را ذکر می‌کنند، نه فرق منحرفه دیگر از اسلام را. 🔸 هیچکدام از آنها را داخل در فاقد اسلام نمی‌دانند؛ پس ایشان از کجا این دعوای اجماع را کردهاند؟ ما وجهش را نمی‌فهمیم. با این که این کتابها دم دست خود ایشان بوده است و این کتابها مخفی نبوده است. البته بعضی کتابهای دیگر مثل جواهر۵ و مثل مدارک۶ فتوای‌شان این است که ایمان شرط است؛ اما نه این که دعوای اجماع کرده باشند بلکه رای خودشان این طور است. ✅ خلاصه از ناحیه اجماع نمی‌شود این مطلب را اثبات کرد. من حدس می‌زنم اصلاً شهرت هم در کار نباشد. پس از نظر اجماع مطلب تمام نیست. —— ۱. مستمسک العروة الوثقی، ج۸، ص ۵۳۹. ۲. شرائع الإسلام فی مسائل الحلال و الحرام، ج۱، ص ۱۹۲. ۳. الروضة البهیة فی شرح اللمعة الدمشقیة (المحشی - کلانتر)، ج۲، ص ۱۴۹. ۴. الدروس الشرعیة فی فقه الإمامیة، ج۱، ص ۲۹۸. ۵. جواهر الکلام فی شرح شرائع الإسلام، ج۱۷، ص ۱۶۱. ۶. مدارک الأحکام فی شرح عبادات شرائع الإسلام، ج۶، ص ۳۱۰. ◀️ منبع: دروس خارج فقه، کتاب الاعتکاف، جلسه ۵. قابل دسترسی در نرم افزار آثار آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی ____ 🌐 کانال مرکز فقهی امام محمدباقر علیه السلام 👉@mfeqhi
🔰یادداشت محقق ✅ چگونگی استفاده حکم ارث دو دختر از آیۀ ۱۱ سورۀ نساء - بخش دوم 🔸در نوشتار پیشین برای استفاده حکم ارث دو دختر به عنوان فرض الله از منطوق یا مفهوم آیه «يُوصِيكُمُ اللَّهُ فِي أَوْلاَدِكُمْ لِلذَّكَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنْثَيَيْنِ فَإِنْ كُنَّ نِسَاءً فَوْقَ اثْنَتَيْنِ فَلَهُنَّ ثُلُثَا مَا تَرَكَ وَ إِنْ كَانَتْ وَاحِدَةً فَلَهَا النِّصْفُ» و یا از آیات دیگر سه وجه بیان و بررسی شد. در این نوشتار به سه وجه دیگر و وجه مختار اشاره می‌شود. 4️⃣ وجه چهارم: الحاق دو دختر به بیش از دو دختر، از باب الحاق سنت به فریضه 5️⃣ وجه پنجم: اراده اثنتین فما فوقها 6️⃣ وجه ششم: استعمال «فوق» به عنوان رابط 🔆وجه مختار: استعمال «فوق» به معنای «شامل» گاهی از معنای «فوق»، شمولیت و در مقابلش از کلمه «تحت» مشمول بودن اراده می‌شود. مانند اینکه گفته شود فلان فرد تحت فلان عام است. یعنی آن فرد مشمول عام است و عام شامل آن است. یا مثلاً درباره طبیعت گفته می‌شود که فوق مصادیقش است و مصادیقش تحت آن است که از آن اراده شده که طبیعت همه مصادیقش را شامل است. آیه شریفه «فَإِنْ كُنَّ نِساءً فَوْقَ اثْنَتَيْنِ» هم درصدد بیان این است که اگر ورثه زنانی باشند که شامل دو نفر باشند دو سوم سهم دارند، لذا زنانی که شامل دو باشند هم دو دختر را شامل می‌شود و هم بیش از دو دختر را. ✨روایت «لا تسافر المرأة سفرا فوق ثلاثة أيام إلا و معها زوجها أو ذو محرم لها، و معناه لا تسافر سفرا ثلاثة أيام فما فوقها» که از مجمع البیان برای وجه پنجم ذکر شد بر همین معنا قابل حمل است که زوجه سفری که مشتمل بر سه روز و بیشتر است نرود مگر اینکه همسر یا یکی از محارمش همراه او باشد. ✳️ متن کامل بخش دوم مقاله را اینجا بخوانید: https://b2n.ir/a96144 — 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
🔸حضرت امام حسن عسکری علیه‌السلام: "خصلتان ليس فوقهما شي‏ء الإيمان بالله و نفع الإخوان‏" دو خصلت است كه بالاتر از آن دو، چيزى نیست: ايمان به خدا و نفع رساندن به برادران دینی. 🔺تحف‌العقول، ص489 ✨ولادت با سعادت حضرت امام حسن عسکری علیه‌السلام را محضر مبارک فرزند گرا‌می‌شان حضرت ولی‌عصر «عجل‌الله فرجه الشریف» و همه موالیان و محبین آن حضرت تبریک و تهنیت می‌گوییم. @zanjani_net
۲۵ 💠 موضوع : انواع سیاق و حدود حجیت آن 👤ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین حسن رضایی صرمی 📆زمان: دوشنبه 8 آذر ماه ساعت 11 ✅ مکان: مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام 🌐 لینک پخش زنده 🆔https://www.instagram.com/mfeb.ir 🔸️معاونت پژوهش مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام
📙 کتاب «المسائل الشرعیة»، رساله عملیه آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی به زبان عربی، با ویرایش و اصلاحات، تجدید چاپ شد. ✳️ نرم‌افزار «المسائل الشرعیة» نیز بروزرسانی شد. این نرم افزار را می‌توانید از اپلیکیشن بازار و گوگل‌پلی دریافت نمایید. ❖ مراکز پخش کتاب:🔻 • انتشارات مرکز فقهی امام محمد باقر (ع)، (02537743719) • انتشارات دار زین‌العابدین، قم، خ ارم، پاساژ قدس، واحد36؛ (02537732631) • کتابفروشی تخصصی احکام؛ قم، خ صفائیه، ک24، ک8، پ8 (02537832545) @zanjani_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 از کتاب «آراء الإمامیّة» اثر مرحوم آیت‌الله‌العظمی حاج سید احمد زنجانی با حضور آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی و جمعی از اساتید حوزه علمیه قم🔺 ▫️جمعه 28آبان 1400- دفتر معظمٌ له ▫️کاری از امام محمّد باقر علیه السلام @zanjani_net
هدایت شده از مباحثه فقاهت
💠 جواز ازدواج مرد با دختری که از نطفه خودش تکوّن یافته! 👤 📝نسب و علل آن یکی از مباحثی که در کلمات فقهاء مطرح شده است. مشهور، تکون و پیدایش فرزند از نطفه را یکی از علل نسب می‌دانند و برای آن اصطلاح شرعی قائل نیستند. اما مرحوم آقای حکیم مفهوم عرفی نسب را متقوم به انجام عملیات جنسی می‌داند و فرزندی که در اثر عمل جنسی (نه لزوما جماع بلکه به نحوی که سبق الماء را هم شامل شود) متولد نشده باشد را اصلا فرزند نمی‌داند حتی عرقا! حضرت استاد پنج دلیل برای مدعای مرحوم آقای حکیم ذکر کرده‌اند که البته از نظر ایشان همه آنها ناتمام است. ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2342 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه، تالار علمی فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
نسخه الکترونیکی شماره اول مجله علمی ـ تخصصی «فقه و پژوهش» منتشر شد. 🔻 در این شماره می‌خوانید: 1️⃣ تأسی و قلمرو موضوعی آن 2️⃣ واکاوی فقهی مالکیت معنوی 3️⃣ موضوع شناسی ارتداد در عصر حاضر 4️⃣ بررسی موارد «عام آبی از تخصیص» در کلام علما 5️⃣ تبیین گستره قیمومیت مرد بر زن 6️⃣ تبیین نظر شهید صدر و مرحوم آیت‌الله شاهرودی نسبت به تتمیم نظر آخوند در «استحاله اخذ قصد امر در متعلّق امر» 7️⃣ بررسی موضوعی و حکمی دسترسی به خلاصه مقالات در اینجا: https://b2n.ir/r26905 — 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
هدایت شده از عصرانه علمی
🔻 سلسله نشست های "بررسی ظرفیت حجیت اصولی در علوم انسانی" 🔺️ جلسه ی دوم نشست؛ با تمرکز بر مسالک حجیت: 💬 با گفتگوی ارزشمند حجج اسلام اسکندری و حسینی نسب زیدعزهما ⏳ دوشنبه ۲۹ آذر، ساعت ۱۲:۳۰ 📍 مدرسه تخصصی فقه امام کاظم علیه السلام طبقه ۳ سالن سلمان فارسی 🔗 جهت کسب اطلاعات بیشتر از جزییات گفتگو با ما در کانال عصرانه علمی همراه باشید. 📌 شما هم رسانه باشید؛ ما را به دوستانتان معرفی کنید. @asranehelmi
شماره 49 نشست علمی با موضوع: بررسی حجیت قرائات مختلف قرآن 🎤 ارائه توسط استاد معظم حاج آقای حسین مفیدی 📆زمان: چهارشنبه 1 دی ماه ⏱ساعت 18:30 🔷مکان: خ صفائیه انتهای کوچه 19 سمت راست مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام 🌐پخش آنلاین از طریق صفحه مدرسه فقهی در اینستاگرام 🆔https://www.instagram.com/mfeb.ir 🌐کانال نشست و گزارشات علمی 🆔️ @neshast_mfemb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ویژۀ ▪️ای کوثر خدا و ای پارۀ تن رسول! طنین دادخواهی‌ات را از لابلای قرن‌ها شنیدم. اشک‌هایت را بر کوبه‌ی درهای کوچه پس کوچه‌های سرد مدینه یافتم و نشانِ کبودینِ تو را از قافله‌های سفر تاریخ، سراغ گرفتم... مادرم! روی‌گردانم از آنانی که بر ایشان خشم گرفتی و از آنان، روی برتافتی! و دلداده‌ام به مولایی که هنگام تنهایی و مظلومیّتش، به او چنین گفتی: «علی جان! جانم فدای جان تو، و وجودم سپرِ بلای تو! همواره همراهِ تواَم: در خیر و خوشی،‌ با تواَم؛ و در سختی و گرفتاری نیز، با تو خواهم بود!» س ع ▫️ امام محمد باقر علیه‌السلام @zanjani_net
🔆 تمدید مهلت فراخوان مقاله «فصلنامۀ جستارهای فقهی و اصولی» با موضوع «فقه شهر» 👈 اطلاعات بیشتر را در پوستر فراخوان مطالعه فرمایید. — 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خوشا به حال پیمبر چه مادری دارد درون خانه بهشت معطری دارد... 📹 ویژه ولادت با سعادت حضرت صدیقۀ کبری سلام‌الله‌علیها س س ✳️ امام محمد باقر علیه‌السلام @zanjani_net
هدایت شده از مباحثه فقاهت
🔰 💠 اشکالات روشی در مطالعات تاریخ حدیث 🔻همان طور که حدیث، در سرتاسر علوم اسلامی تاثیر دارد، آشنایی با تاریخ حدیث نیز می تواند در همین گستره اثر گذار باشد. نحوه ی اعتبارسنجی احادیث، شناخت تصحیفات و تحریفات، چگونگی تعامل با نقل های متفاوت یک حدیث، چگونگی تعامل با نقل های متعدد یک متن واحد و ... همگی در گرو شناخت و تلقی ما از تاریخ حدیث است. گرچه پژوهش های متعددی در این زمینه انجام شده اما روش شناسی این شاخه از تاریخ نگاری، چندان منقح و مدون نشده و در این پژوهش ها مکررا با خطاهای روشی مواجه می شویم. در ادامه به برخی از این خطاها اشاره می شود... 📚تحقیق طلاب ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2426&pid=8788#pid8788 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
🔔نقش روایات در تفسیر آیات الأحكام 🎤 ارائه: استاد معظم حجةالاسلام و المسلمین سید محمدجواد شبیری زنجانی 📆زمان: سه‌شنبه 5 بهمن ماه، ساعت 18:30 🏢مکان: قم، خ صفائیه انتهای کوچه 19 سمت راست مدرسه فقهی امام محمدباقر علیه‌السلام 🌐پخش آنلاین از طریق صفحه مدرسه فقهی در اینستاگرام: https://www.instagram.com/mfeb.ir
🔰 نقد و نظر ✅ دلالت آیۀ «تکریم بنی آدم» بر حرمت اهانت بر مقدسات ادیان - بخش اول 🔸یکی از ادله‌ای که ممکن است برای اثبات حرمت اهانت به مقدسات ادیان دیگر بدان تمسک کرد، آیۀ شریفۀ تکریم بنی آدم است: 🔆 «وَ لَقَدْ کرَّمْنا بَنِی آدَمَ وَ حَمَلْناهُمْ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ رَزَقْناهُمْ مِنَ الطَّیباتِ وَ فَضَّلْناهُمْ عَلى کثِیرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضِیلاً». ما فرزندان آدم را گرامى داشتیم و در خشکى و دریا، سیرشان دادیم و از چیزهاى پاکیزه روزى‏شان کردیم و بر بسیارى از آفریده‏هاى خویش، آنان را برترى کامل دادیم. ✳️می‌توان سه دیدگاه را در مسأله مطرح نمود: 1️⃣دیدگاه کسانی که به کرامت ذاتی باور دارند، و تمام موضوع آن را انسانیت می‌‌دانند. در این دیدگاه، همۀ حقوق انسان‌ها مبتنی بر کرامت است و چون همه در انسان بودن مشترکند؛ لذا از حقوق مساوی برخوردارند. 2️⃣دیدگاهی که انسانیت بالفعل را بنیاد کرامت انسان می‌داند، یعنی باورهای دینی و ایمان، نقش به سزایی در شمول این کرامت نسبت به انسان‌ها دارد. انسان از آن جهت که با شأن خلیفة‌اللهی به منزلت کرامت رسیده است، کسانی که این شأن را نادیده می‌انگارند وآن را نابود می‌کنند، در حقیقت خود را از کرامت وپیامدهای آن محروم می‌سازند. لذا انسان منهای ایمان، انسان منهای کرامت شناخته می‌‌شود. 3️⃣در برابر این دو دیدگاه، دیدگاه سومی ارائه شده است که با قبول کرامت ذاتی انسان، آثار حقوقی این کرامت را محدود دانسته، وتفاوت‌های حقوقی انسان‌ها را در فضایی فراتر از کرامت ذاتی، قابل توجیه می‌داند. ✳️ متن کامل بخش اول مقاله را اینجا بخوانید: https://b2n.ir/q55008 — 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
▪️ إنّا لله و إنّا إلیه راجعون رحلت تأسف‌بار فقیه اهل‌بیت عصمت و طهارت(علیهم‌السلام)، آیت‌الله‌العظمی آقای حاج شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی (رضوان‌الله‌علیه) را به محضر امام زمان حضرت بقیة‌الله‌الاعظم (ارواحنا فداه)، حوزه‌های علمیه و عموم شیعیان و خصوصا بیت معظم ایشان تسلیت عرض می‌کنیم. آن فقیه معظم که ارادت خاص به ساحت حضرت ولی‌عصر (عجل‌الله فرجه‌الشریف) داشت، عمر با برکت خویش را در راستای ترویج تعالیم نورانی اسلام و آموز‌ه‌های مکتب اهل‌بیت(علیهم‌السلام)، و مبارزۀ با افکار و جریان‌های انحرافی گذراند و با تربیت فضلا و تألیفات ارزنده و خدمات اجتماعی، حسنات فراوان از خویش به یادگار گذاشت. خدمات آن مرجع عالی‌قدر به حوزه‌های علمیه و محققان و مبلغان مذهب شیعه فراموش‌ناشدنی است. خداوند متعال روح آن فقیه پارسا را با انبیاء و اولیای الهی محشور گرداند. دفتر آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی @zanjani_net
✳️ «كاربرد قواعد فقهی در روابط زوجین» منتشر شد 👈 متن کامل خبر را اینجا بخوانید: https://b2n.ir/z55558 — 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
🔆اهمیت «شواهد التنزیل» - نظر حضرتعالی در باب کتاب «شواهد التنزیل» حاکم حسکانی چیست؟ - شواهد التنزیل کتاب خوبی است؛ چون در آن از کتاب‌های اصلی ما که اکنون در دست نیست یا مرسلا به دست ما رسیده، با سند نقل حدیث می‌کند؛ مثل جلد دوم تفسیر عیّاشی که به دست ما نرسیده و یا جلد اول تفسیر عیّاشی و تفسیر فرات کوفی که مرسلا به دست ما رسیده است. 👈 پوسترهای جدید را در اینستاگرام مرکز فقهی ببینید: 🔆https://b2n.ir/d70241 — 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi