eitaa logo
اَحْلی مِنَ الْعَسَل
84 دنبال‌کننده
412 عکس
371 ویدیو
17 فایل
به کانال اَحْلَی مِنَ الْعَسَل(شیرین تر از عسل) خوش آمدید لینک دعوت: https://eitaa.com/joinchat/87294002C93ca44b5db
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸کلی نکات 👫 در 9 دقیقه 👦پدرها و 🧕مادرها گوش کنند ❓چگونه فرزندانمان را با محبت اهل بیت علیهم السلام تربیت کنیم؟ @mgaroose https://www.aparat.com/v/zL64m
♦️آنچه در غرب مطرح است بخشی از فلسفه است نه خود فلسفه 🔶 هم دیر به دست می‌آید و هم دیرپاست. فلسفه آن است که از یک سو با ازلیت، از سوی دیگر با ابدیت و از سوی سوم با سرمدیت که جامع ازل و ابد است بحث می‌کند. 🔶 آمدند که عقل فلاسفه و متفکران را شکوفا کنند، به انسان بگویند شما یک موجود ابدی هستی، و اگر از اموری می‌ترسید برای اینکه می‌ترسید بمیرید، ولی بدانید که شما را می‌میرانید نه بمیرید. 🔸یک موجود ابدی فکر ابدی لازم دارد، آن فکر ابدی به نام است، این زود پدید نمی‌آید، بلکه قرن‌ها می‌گذرد تا یک فکر پدید بیاید. 🔶ما درباره آن سؤال سوم شما در مورد «پانتئیسم» یا همه‌خدایی است؛ این یک وجود کاذبی است که از برخی‌ها خام‌ها پیدا شده؛ حالا چه در شرق چه در غرب. 🔸خدا آن حقیقت بسیط نامتناهی است؛ یعنی حقیقت است، یک؛ 🔸از سنخ مفهوم نیست و ماهیت ندارد، دو؛ 🔸چون از سنخ مفهوم و انتزاعی نیست، به ذهن نمی‌آید، سه؛ 🔸و چون نامتناهی است مشهود هیچ عارفی قرار نمی‌گیرد، چهار؛ 🔸اگر بسیط است نمی‌شود جزء او را شناخت، چون جزء ندارد و اگر نامتناهی است که نامتناهی است، هیچ کس نمی‌تواند او را مشاهده کند. 🔶خدا را نه از سنخ حصولی انتزاعی مفهومی می‌شود شناخت، چون او مفهوم نیست و نه از سنخ می‌شود یافت، چون او نامتناهی است. ما تنها با برخی از اسمای حسنای او را می‌شناسیم. ♦️همه‌خدایی برای همیشه باطل است، همه آیت خدا و آیینه‌دار خدایند. همه خدا را نشان می‌دهند، نه همه خدا باشند. 🔶فلسفه مربوط به کل است و سرنوشت و شناسنامه را فلسفه تعیین می‌کند. 🔶فلسفه آن قدر آزاد است که آزادانه وارد معرفت جهان می‌شود، هیچ قیدی در آن نیست، هیچ بندی در آن نیست، به هیچ دینی هم تعهد نسپرده است، به هیچ قانونی هم تعهده نسپرده است، چون همه قوانین بعداً پیدا می‌شود. چون آزادانه وارد می‌شود در ابتدا نه دینی است نه دین. 🔶اگر به این نتیجه رسید که در جهان خدای نیست، وحی‌ایی نیست، پیغمبری نیست، این دو تا کار می‌کند: اول خودزنی می‌کند خودش می‌شود . بعد همه علومی که در قلمرو آن قرار دادند همه اینها را الحادی می‌کند. 🔶اما اگر موفق شد خدا را شناخت خدا را ثابت کرد و را ثابت کرد، رسالت را ثابت کرد، اولین کاری که می‌کند آن جامه توحید را بر خودش می‌پوشاند و می‌شود . بعد که زیر مجموعه آن هستند می‌شوند فلسفه الهی. چرا؟ چون دیگر آن دریاشناس دارد درباره فعل خدا سخن می‌گوید. آن ستاره‌شناس درباره فعل خدا سخن می‌گوید. بحث از خدا، بحث از اسم خدا، بحث از فعل خدا، بحث از قول خدا، بحث از اثر خدا، بحث دینی است. 🔶فلسفه که ریاست همه علوم را به عهده دارد، ثابت کرد که کل جهان فعل خداست و خدا هم همه جا حضور دارد و همه جا هم می‌شود او را مشاهده کرد اما هیچ کدام از اینها هم خدا نیستند. ♦️برای جامعه ایران اسلامی هر فکر علمی محترم است حضرت آیت الله العظمی @mgaroose
❓آیا مثنوی هفتاد من شنیده اید؟ فکر می‌کنید منظور چیست؟ ببینید👇👇👇 مثنوی هفتاد "من" مولوی: مَن(۱) اگر با مَن(٢) نباشم میشَوَم تنهاترین کیست با مَن(٣) گر شَوَم مَن(۴) باشد از مَن(۵) ماترین مَن(۶) نمیدانم کی‌اَم مَن(٧) لیک یک مَن(٨) در مَن(٩) است آن که تکلیف مَنَ(١۰) اَش با مَن(١١) مَنِ(١٢) مَن(١٣) روشن است مَن(١۴) اگر از مَن(١۵) بپرسم ای مَن(١۶) ای همزاد مَن(١٧) ای مَنِ(١٨) غمگین مَن(١٩) در لحظه‌های شاد مَن(٢۰) هرچه از مَن(٢١) یا مَنِ(٢٢) مَن(٢٣) در مَنِ(٢۴) مَن(٢۵) دیده‌ای مثل مَن(٢۶) وقتی که با مَن(٢٧) میشوی، خندیده‌ای هیچ کس با مَن(٢٨) چنان مَن(٢٩) مردم آزاری نکرد این مَنِ(٣۰) مَن(٣١) هم نشست و مثل مَن(٣٢) کاری نکرد ای مَنِ(٣٣) با مَن(٣۴) که بی مَن(٣۵) مَن(٣۶) تر از مَن(٣٧) میشوی هرچه هم مَن(٣٨) مَن(٣٩)کنی، حاشا شوی چون مَن(۴۰) قوی مَن(۴١) مَنِ(۴٢) مَن(۴٣) مَن(۴۴) مَنِ(۴۵) بی‌رنگ و بی‌تأثیر نیست هیچ کس با مَن(۴۶) مَنِ(۴۷) مَن(۴۸) مثل مَن(۴۹) درگیر نیست کیست این مَن(۵۰)؟ این مَنِ(۵۱) با مَن(۵۲) زِ مَن(۵۳) بیگانه‌تر این مَنِ(۵۴) مَن(۵۵) مَن(۵۶) کُنِ از مَن(۵۷) کمی دیوانه‌تر ؟ زیر بارانِ مَن(۵۸) از مَن(۵۹) پُر شدن دشوار نیست ورنه مَن(۶۰) مَن (۶۱) کردنِ مَن(۶۲) از مَنِ(۶۳) مَن(۶۴) عار نیست راستی . . . این قدر مَن(۶۵) را از کجا آورده‌ام !!؟ بعد هر مَن(۶۶) بار دیگر مَن(۶۷) چرا آورده‌ام !!؟ در دهانِ مَن(۶۸) نمیدانم چه شد، افتاد مَن(۶۹) مثنوی گفتم که آوردم در آن هفتاد من(۷۰) . . . !!!👏👏 @mgaroose
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺 از اخلاق کریمانه تا مدبرانه... 🌸 توضیح لقب 🌸 نحوه برخورد با ، و @mgaroose
☀️ حکمت شماره 8 ❓بیدار شدن هنگام مرگ به چه معناست؟ پیامبر خدا ص فرمودند: الناس نيامٌ إذا ماتوا انتبهوا (تنبیه الخواطر و نزهة النواظر،ج1ص150) انسان گاهی در خواب می بیند که باغ و ماشین و ...دارد و صبح که برمی خیزد متوجه می‌شود که خواب بوده و خبری از باغ و خانه و ... نیست، مردم هم در دنیا اینگونه اند، یعنی خیال می کند که عنوانی دارد، مقامی دارد، مال و فرزندانی دارد، لکن هنگام احتضار و جان دادن می‌فهمد که دستش خالیست و هیچ کدام از این ها همراه او نیستند، معلوم می‌شود که خواب بوده است، طبق حدیثی که از امام علی علیه السلام وارد شده، انسان به وقت جان دادن از فرزندان کمک می‌طلبد آنها گویند که ما فقط می توانیم تو را دفن کنیم، همین، و کاری از ما ساخته نیست و سپس مال خود را به کمک می طلبد و می‌گوید که من برای جمع آوری تو چه سختی ها که نکشیدم، اکنون برای من چه می کنی؟ که جواب می شنود که من فقط می توانم کفنی برای تو تهیه کنم، سپس رو به عمل خویش می‌کند و استمداد می طلبد که جواب می شنود من تا آخر با تو هستم... (وسائل الشیعه، شیخ حرّ عاملی، ج 16، ص 105). پس چه زیبا فرمود حضرت مولای متقیان که: موتوا قبل آن تموتوا، یعنی قبل از این که بمیرید، بمیرید(بیدار شوید و به هوش بیایید...). به کانال بپیوندید👇 🆔 @mgaroose
بارها و بارها این فراز دعای کمیل را خوانده ایم که {لا یمکن الفرار من حکومتک} (گریز و فرار از ملک و سلطنت و سیطرۀ تو (خداوند) ممکن نیست) و آیات متعدد قرآن کریم از «یفعل ما یشاء تا یرید ما یشاء تا یحکم ما یشاء» ( خداوند هرچه بخواهد اراده می کند و حکم می کند و انجام می دهد...) را از نظر گذرانده ایم، اما شاید امروز بیش از پیش بشر به ضعف خود پی برده است، به اینکه او محکوم قدرت و سلطنت خداوند است و اگر در سابق یا هم اکنون معتقد بود و هست که بشر نیازی به خدا ندارد، امروز خواه نا خواه پی برده که جهان را مالک و صاحبی باشد خدا نام... چراکه به اندرون پناه می برد، امانش نمی دهد، به بیرون می رود، در کمین است، به خرید می رود و های_سرسام آور خُلق او را تنگ می کند، حتی دیگر مثل زمان جنگ هم نیست که ثروتش بتواند او را از دست موشک های صدام به پناهنده کند، چرا که امروز همان اروپا رتبه دوم ضعف و استیصال را بعد از یدک می کشد... گویا درد هم باید به این آیۀ قرآن برسند که: ما اَغنی عنه مالُه و ما کَسَب (ثروت و امکاناتش او را بهره و نجات نداد...)، کاش از ابتدا قبول می کرد که او محکوم است و خداوند مالکِ ملک و ملکوت، و هر عملی که مالک حقیقی اراده کند و بخواهد در ملک خود به اجرا در می آورد و کسی را یارای مقابله واعتراض نیست... حال چاره چیست؟ گویا در این اوضاع عجیب، خداوند به عمد سفره مهمانیش را پهن کرد تا به بشر بیاموزد که چگونه باید با صاحب خانه ای که بر سر سفرۀ پر برکت او نشسته است، سخن بگوید و تشکر کند... همان است که بگوییم، خدایا از قدرت و سلطنت تو به خود خود تو پناه می آوریم: التجئ منک الیک...و غیر تو کسی توان یاری ما را ندارد، «و ما النصر الّا من عند الله العزیز الحکیم»(آل عمران126) گویا چاره در شب های ماه مبارک است که: اَشکو الیک...و شدة الفتن بنا... چاره در: «فَفِرُّوا الی الله» است... چاره در این است که بشر از عمق جان به درک و فهم و قبول این برسد که: «ایا ایّها الناس اَنتم الفُقراء الی الله و الله هو الغنی الحمید».(فاطر15) چاره را در می داند که فرمود: «...و ما کان الله مُعذُّبَهُم و هُم یستغفرون». (انفال23) و: و اَنِ استَغفِروا رَبَّکم ثُمَّ توبوا الیه یُمَتُعکم متاعاً حَسَناً الی اجلٍ مُسَمیً...(هود3) چاره در فریضۀ فراموش شدۀ _به_معروف_و_ نهی_ از_منکر است، خصوصاً امر به معرف و نهی از منکر والیان و مسئولین که گرچه کمک یار مردم در این بحران ها بوده اند و بی انصافی است اگر شاکر نباشیم، لکن این نمک تلخ تر از زهر تورم و گرانی و عدم نظارت و بی ثباتی قیمت ارزاق و مایحتاج خلق الله، کم بر زخم های مردمان سوز نمی زند...و چنین هم نیست که تمام این نمک بر زخم ها مسبوق به عللی نباشد و یکدفعه همچون آوار شده باشد بر سر امت... البته امید است بدانیم و باور کنیم که همۀ زلزله و سیل و کرونا و ... را فقط و فقط دیگران به وجود نیاورده اند، و در قبال زدن جوالدوز به دیگران، سوزنی نیز به خود بزنیم که تا عیوب خود را نبینیم و عیب دیگران را ثبت و ارسال کنیم، داستان شاید همین باشد...و صد البته که این هم فرمودۀ قرآن است: «ظهر الفساد فی البر و البحر بما کسبت ایدی الناس...» و یا: «بما کسبت ایدیکم»... انشاالله که بیدار و هوشیاریم، چرا که هنوز برای زلزله نخوانده ها و هایش را خوانده، کرده و برای سایرین هم کرده ایم... بدانیم که خداوند گرچه أَرْحم الرَّاحمِین است فِی مَوْضِعِ الْعَفْوِ وَ الرَّحْمَةِ َ لکن همو أشَدُّ الْمُعَاقِبِین است فِی مَوْضِعِ النَّکَالِ وَ النَّقِمَةِ... البته فرصت رحمت الهی را در -_رحمت غنیمت بدانیم که خود کریم و مهربانش فرمود:«کَتَبَ عَلی نَفسِه الرحمة»(انعام12) @mgaroose
🌸میلاد با سعادت علیه السلام علیهم السلام مبارک باد.🌸🌸🌸 🖊از اخلاق تا استراتژی مدبرانۀ ☀️امام حسن ع کریم اهل بیت لقب گرفته بود، یعنی کسی که اولاً: بدون درخواست و سوال عطا می کرد بدون اینکه فقرا از ایشون درخواست کنند برخلاف سخی که در صورت درخواست عطا می کند، و ثانیاً: به همه می داد برای او فرقی نمی کرد که نیازمندان در کدام مسلک و قرار داردند. وثالثاً: طوری هم می بخشید که طرف بی نیاز می شد مثلا چندین مرتبه نصف اموالش رو بخشید یه طوری که گاهی طرف کاری برای خود راه می انداخت. در نهایت هم اینکه، بخشش کریمانه داشت یعنی نحوه بخشش او با حفظ کرامت فقرا و نیازمندان بود، بخشش بی منت و بدون اذیت روزی فردی از امام حسن علیه السلام پرسید چرا به هیچ نیازمندی جواب رد نمی دهی؟ امام هم در پاسخ فرمود: من گدای خداوند و چشم به او دوخته ام، شرم دارم که خود سائل باشم و سائلی را رد کنم اگر این عادت و برنامه را ترک کنم او نیز فضل و برنامه اش را وا گذارد... ❓چرا فقط به این امام کریم می گویند: با توجه به جود و کرم امام حسن ع در زمان خودش و در جامعه آن روز، امام ع به کریم شهره شدند وگرنه همه اهل بیت کریم اند و اصلا این خاندان خاندان کرامت اند و کلهم نور واحد هستند. 💥کرامت امام ع فقط در بخشش نیست، بلکه در اخلاق هم اخلاق کریمانه هم هست، برخی برای دیگران خوب اند ولی برای خانواده و همسر بد اخلاق اند 😔امام حسن علیه السلام و همچنین امام جواد علیه السلام را همسرانشان و کردند، آن دو امام هم که می دانستند این ها چگونه هستند( گرچه مأمور به ظاهر بودند) ولی آیا یک نفر موافق یا مخالف نوشته اند که این دو امام به همسرانشان بد و بیرا گفته باشند؟ 💐در داشتن اخلاق کریمانه برای دیگران هم همینگونه بودند: امام حسن ع را در اخلاق، در داستان معروف و پر عبرت برخورد با مرد شامی ببینید که امروز بیش از همیشه خانواده ها و جامعه ما به این رفتار نیاز دارد . روزى مردى از شام كه تحت تأثير تبليغات بنى اميه قرار گرفته بود، در كوچه هاى مدينه به حضرت رسيد و بدون تأمل، شروع به دشنام دادن و ناسزا گفتن به حضرت كرد، حضرت سكوت كرده، تا خوب عقده هايش خالى شد، سپس فرمودند: «من فكر مى كنم تو در اين شهر غريب باشى و امر بر تو مشتبه شده؛ اگر منزل ندارى، منزل ما متعلق به تو است، اگر بدهكارى من قبول مى كنم كه بدهى تو را بدهم، اگر گرسنه اى تو را سير مى كنم». چنان حضرت با او برخورد كردند كه اصلا در فكرش خطور نمى كرد. چنان مجذوب شد كه گفت: يابن رسول الله اگر قبل از اين ملاقات به من مى گفتند، بدترين افراد زير اين آسمان كيست؟ تو را و پدرت را معرفى مى كردم؛ ولى الان به عنوان نيك ترين افراد معرفى مى كنم، او چنان شیفته اخلاق آن حضرت شد كه تا در مدينه بود، در منزل حضرت و سر سفره آن حضرت بود. این برخورد امام ع با اهل بیت ع هست، ببینید با چگونه محبت می کند. این ها تجلی صفات الهی اند که به قول سعدی: دوستان را کجا کنی محروم @ تو که با دشمنان نظر داری؟ 🌹روزی کنیزی شاخه گلی برای امام حسن محتبی(علیه السلام) هدیه آورده است امام هم در مقابل او را آزاد کرد و فرمود: «وَإِذَا حُیِّیتُمْ بِتَحِیَّةٍ فَحَیُّوا بِأَحْسَنَ مِنْهَا أَوْ رُدُّوهَا ۗإِنَّ اللَّهَ کَانَ عَلَیٰ کُلِّ شَیْءٍ حَسِیبًا»(هر گاه کسی به شما یه تحیتی گفت یه لطفی کرد، شما را تحیت و سلامی گفتند شما نیز باید به تحیت و سلامی بهتر از آن یا مانند آن پاسخ دهید، که خدا به حساب هر چیزی کاملاً خواهد رسید)4نساء. حال، نکند در جامعه برخورد ما با همدیگر طوری باشد که با یک کوچک و یا با دعوای بچه ها با هم و یا سر ارث و میراث با نزدیکان خود درگیر بشیم و قهر کنیم و به دل بگیریم. که متأسفانه تا حدودی جامعه از اخلاق و کرامت حسنی ع فاصله دارد که حجم پرونده های در جریان در دادگاهها شاهدی است بر این راه خطا. گرچه خوبی ها رو هم باید دید مثل انواع اکرام ها و بخشش ها که در این ایام کرونایی در همه جای کشور جتی جاهایی که تا به حال سابقه نداشت. که واقعا نشان داد این مردم بیهوده سنگ امام حسن ع را به سینه نمی کوبند بلکه سعی می کنند از این خاندان خوبی ها را بیاموزند. البته محب باید همواره سعی نماید که هرچه بیشتر شبیه محبوب شود... ❗️بحث _حسن ع: تا نام شریف این امام به میان می آید بحث صلحآن معصوم نیز مطرح می شود که به نظر صلح امام حسن ع یک برگ برنده است در دست شیعه، چرا که معنی این رفتار یعنی شیعه اهل منطق هست و تفکر، و نه فقط مثل برخی تکفیری ها جنگ و خشونت و نه مثل برخی ها که باج بدهد به اسم صلح... ادامه👇👇
👆 ص نیز یک بُعدی نبوده است؛ بلکه ایشان جنگ های فراوانی با کفار داشتند و گاهی هم صلح را اختیار نموده اند. اگر صلح به عنوان یک استراتژی در شرایط خاصی واقع شود، اینطور نیست که معنایش باخت یا تسلیم باشد. حدیث شریف «الحسن و الحسین امامان قاما او قعدا» یعنی فرقی نیست بین امام حسن و امام حسین و سائر ائمه. هر امامی در آن شرایط جای امام حسن بود همین کار را می کرد. در نظر اصالت نه با است و نه با صلح؛ بلکه اصل با تدبیر و عقله، امام هم کسی است که با تدبیر خود، مصلحت مسلمین و جامعه مسلمین و عزت و حکمت دین و دین داران جامعه را لحاظ می کند. امام، است که هر روز بارها در نمازهایمان از خداوند هدایت به آن صراط را خواستاریم و چگونه ممکن است بشود بر کار او خرده گرفت و انتقاد کرد؟! حدیثی که امام حسن ع وقتی که خرده میگرفتند جواب داد و فرمودند: «مَا أنَا بِمُذِلِّ المُؤمِنینَ ولکِنّی مُعِزُّ المُؤمِنینَ، إنّی لَمّا رَأَیتُکُم لَیسَ بِکُم عَلَیهِم قُوَّةٌ سَلَّمتُ الأمرَ لأِبقی أنا و أنتُم بَینَ أظهُرِهِم، کَما عابَ العالِمُ السَّفینَةَ لِتَبقی لأِصحابِها و کَذلِکَ نَفسِی و أنتُم لِنَبقی بَینَهُم» (من خوارکننده مؤمنان نیستم، بلکه عزت بخش آنانم. وقتی دیدم شما در برابر دشمن قدرتی ندارید، این کار رو کردم تا بتونید زندگی کنید در میان اونها . همچنان‌که آن فرزانه [خضر] کشتی را سوراخ کرد تا برای صاحبانش باقی بماند، و این چنین است حکایت من و شما تا در میان آنها باقی بمانیم)(ابن شعبه حرانی، حسن بن علی، تحف العقول ص ۳۰۸) یعنی من نیز مثل حضرت خضر که با تدبیری کشتی را از دشمن حفظ کرد، صلح کردم تا شما و خودم را حفظ کنم، که یک بند نیز همین است که معاویه به شیعیان تعرض نکند. مگر می شود به امام و به عقل مجسم اشکال کرد و خرده گرفت، که پیامبر ص فرمود: اگر عقل به‌صورت انسانی مجسم شود به‌صورت حسن(ع) درمی‌آمد. امام حسن(ع) طبق این روایت عقل مجسم است. با سپاهی که چندین فکر مختلف دارد، با جاسوسان و نشر دروغ و در بین سپاه امام که امام صلح کرده و...که باعث شدسپاه خودش در مدائن امام را ترور کردند و زخمی کردند. با یاران دنیا طلب و سران سپاهی که توسط معاویه خریده شدند یا فریب خوردند چه می شود کرد جز آتس بس، و نه تسلیم که برخی کج اندیشان گویند... علاوه اینکه این عمل امام و مفاد صلح نامه امروز پیش روی ماست. قضاوت بدون تعصب و صحیح نشان میدهد که امام بهترین تصمیم را اتخاذ نموده کما هو حقه و غیر از این عمل صحیح و متقن را امام اصلا انجام نمیدهد تا کسی بخواهد اشکال کند. @mgaroose
▫️▫️▫️▫️▫️ ☑️با استفاده از واژه های دلگرم کننده و تایید آمیز به شریک زندگی خود، حس خوب بودن را هدیه دهید. ▪️▪️▪️▪️▪️ 💥از جملات زیر استفاده کنید: "این لباس خیلی بهت میاد" "امروز خیلی خوشگل شدی" "عزیزم دست پختت حرف نداره" "خیلی خوشحالم که تو رو دارم" "آقای من بهت افتخار می کنم" و.... ✅ با استفاده از این واژه ها به همدیگر دلگرمی داده و گفتگو و زندگی خود را شیرین کنید. ┄┅─✵🍃🌺🍃✵─┅┄ @mgaroose
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پول رفت... بچه رفت... سلامتی رفت... خدا که هست.... زندگی با این یقین چه با آرامش می شود... @mgaroose
یکی از الطاف خداوند این است که انسان گاهی گناهان گذشته را به خاطر می آورد، این یادآوری، لطف و فرصتی است از طرف خداوند تا انسان همان لحظه از آن گناه استغفار کند. (علامه جوادی آملی) قدر فقط شب و به گناه است نه گناه، توجیه گناه عذر بدتر از گناه است، در مقابل خداوندی که به همه اسرار و نیت های درونی ما آگاه است فقط باید اعتراف و اقرار کرد و طلب آمرزش خواست... این شب ها با یادآوری گناهان گذشته و اقرار و اعتراف به درگاه خداوند ارحم الراحمین، صاحب شب قدر را وسیله و شفیع قرار دهیم تا علاوه بر آمرزش خطاهای سابق، عاقبت بخیری را برای همه امت اسلام رقم بزند. التماس دعا @mgaroose
🍃 *آثار عجیب بند بند جوشن کبیر*🍃 🌺فراز 1👈🏻برای رزق و روزی. 🌺فراز 2👈🏻برای خلاص شدن از سختی. 🌺فراز 3👈🏻برای رفع دشمن. 🌺فراز 4👈🏻برای رسیدن به جاه و مقام و عزت. 🌺فراز5 👈🏻برای نزدیک شدن به خداوند. فراز 6👈🏻برای تواضع در برابر خداوند. 🌺فراز 7👈🏻برای روزی حلال. 🌺فراز 8👈🏻اگر کسی با شما وعده ای کرده ولی زیر قولش زده این بند را زیاد بخوانید. 🌺فراز 9👈🏻برای جلب محبت. 🌺فراز10_29_33_78👈🏻برای بستن زبان بدگویان و بد زبانان مثل شوهری که بدزبانی میکند و دشمنان. 🌺فراز11_15_17_27_44_46👈🏻برای آسان شدن در کارها. 🌺فراز 12👈🏻برای بخت گشایی جوان ها. 🌺فراز 13👈🏻برای سعادت مندی و خوشبختی 🌺فراز 14👈🏻برای آرامش. 🌺فراز 16👈🏻برای نجات یافتن نکیر و منکر 🌺فراز 18👈🏻اگر با شخص مهمی کاردارید مثل ادارات. 🌺فراز 19👈🏻برای آسان رد شدن از پل صراط. 🌺فراز 20_25👈🏻برای حفظ ایمان. 🌺فراز 21_26👈🏻برای رفع غم. 🌺فراز 22👈🏻اگر دوست دارید کارتان انجام بگیرد قبل از آنکه دنبال آن کار بروید چند روز این ذکر را بخوانید. 🌺فراز 23👈🏻برای پیدا کردن حال خوش در عبادت. 🌺فراز 24_30👈🏻برای دولتمند شدن و بخت بلند پیدا کردن. 🌺فراز 28👈🏻برای موفقیت در کارها مثل دانش آموزان. 🌺فراز 31👈🏻برای سرحال شدن در عبادت 🌺فراز 32👈🏻برای بالا رفتن درجه مثل درس خواندن. 🌺فراز 34👈🏻برای محبوب شدن پیش بزرگان. 🌺فراز 35👈🏻برای عزیز شدن در نظر مردم. 🌺فراز 36_-58👈🏻برای رفع شر. 🌺فراز 37👈🏻برای رفع حالت تهوع مانند خانم های باردار. 🌺فراز 38👈🏻برای دفع چشم و زخم. 🌺فراز 39👈🏻برای محفوظ ماندن مال 🌺فراز 40👈🏻اگر میخواهید به جایی بروید برای شگون آنجا قبل از رفتن بخوانید مانند اسباب کشی.سیسمونی.جهيزيه. 🌺فراز 41_86👈🏻برای رفع بلا 🌺فراز 42👈🏻رحمت خدا. 🌺فراز 43👈🏻برای رها شدن از معصیت و گناهان. 🌺فراز 45👈🏻برای عزیز شدن بزرگان مثل مديران. 🌺فراز 47👈🏻برای بسته شدن زبان مردم که پشت سر شما بدگویی نکنند. 🌺فراز 48👈🏻اگر برای نماز خواندن خواب میمانید. 🌺فراز 49👈🏻اگر دوست دارید به خواندن نماز شب نایل شوید. 🌺فراز 50👈🏻اگر در روز خوابید و دوست دارید ساعت معینی از خواب بیدار شوید. 🌺فراز 51👈🏻برای دفع جن ها. 🌺فراز 52👈🏻برای رفع ناراحتی ها. 🌺فراز 53_54_88👈🏻برای رفع سرخک. 🌺فراز 55_63👈🏻برای رفع سردرد. 🌺فراز 56_57👈🏻برای رفع تهمت. 🌺فراز 59👈🏻برای رفع کمر درد. 🌺فراز 60👈🏻برای رفع بادهای سمی. 🌺فراز 61👈🏻برای کسانی که سرخک گرفته اند. 🌺فراز 62👈🏻برای وارد شدن در دریا. 🌺فراز 64_80👈🏻برای چشم درد. 🌺فراز 65👈🏻برای زکام. 🌺فراز 66👈🏻برای جلوگیری از سردرد مثل میگرن. 🌺فراز 67👈🏻برای نور چشم. 🌺فراز 68👈🏻برای کسانی که چشمشان نمیبیند. 🌺فراز 69👈🏻برای درد بینی. 🌺فراز 70_87👈🏻برای رفع قولنج 🌺فراز 71👈🏻برای کسانی که از اجنه میترسند. 🌺فراز 72👈🏻برای درد ساق پا. 🌺فراز73.74👈🏻برای درد دهان.لثه.زبان. 🌺فراز 75👈🏻برای رفع گوش درد. 🌺فراز 76👈🏻برای رفع دندان درد. 🌺فراز 77👈🏻برای رفع بلا مثل سیل و زلزله ... 🌺فراز 79👈🏻برای کسانی که نميدانندکجایشان درد میکند. 🌺فراز 81.84👈🏻برای کارهای مهم مثل خواستگاری و خرید خانه. 🌺فراز 82👈🏻برای درد حلق مثل مداحان. 🌺فراز 83👈🏻برای رفع دردهاي بدن. 🌺فراز 85👈🏻برای رفع همه بیماری ها. 🌺فراز 95👈🏻برای جلوگیری از کمردرد قبل از آنکه کمرتان درد بگیرد. 🌺فراز 96_98👈🏻برای رفع متروها. 🌺فراز 97👈🏻برای آزادی زندانی. 🌺فراز 99👈🏻برای آنکه مریض نشوید. 🌺فراز 100👈🏻اگر میخواهید همیشه دعاهایتان مستجاب شود. 🌺 *اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج* 🌺 @ebnolhadi 🥀🍃
☀️حکمت خلقت متفاوت... قسمت دوم 👨‍❤️‍👨آنچه هر زن و مردی باید بداند و بخوانند ❓چرا ها به حرف ها گوش نمی‌دهند؟ و ❓چرا زنان زیاد حرف می‌زنند و بد پارک می‌کنند؟( آلن و باربرا پیز) زنان و مردان با یکدیگر فرق می‌کنند؛ نه بهترند و نه بدتر، بلکه متفاوتند و شناختن جنس مخالف یک امتیاز بزرگ است 🌱به گوشه ای از بی انتهای خداوند حکیم در خلق متفاوت زن و مرد اشاره می کنیم: 1.زنان تغییرات جزئی در قوت وضعف و طنین صدا را خیلی بهتر از مردان درک می‌کنند ( بسیاری از ناگفته‌ها را از لحن کسی می‌فهمند ) و استعدادشان برای آواز خواندن چندین برابر مردان است. گوش زنان به صداهای بم و بلند بسیار حساس است ( اغلب به مردان می‌گویند : صدات را واسه من بلند نکن ) و از صدای آرام و زمزمه‌های لالائی‌مانند لذت می‌برند ( مخصوصاً زمزمه‌های عاشقانه). 2.مغز مردان برای آن که جزئیات را ببینند و بشنوند تنظیم نشده است. 3.زنان حس چشائی قوی‌تری از مردان دارند و مزه‌های مختلف بخصوص شیرینی را بهتر تشخیص می‌دهند (به همین خاطر قاتل شیرینی و شکلاتند). ولی مردان مزه تلخی و شوری را بهتر درک می‌کنند و به موادی که مزه‌شان رگه‌ای از تلخی داشته باشند بیشتر علاقه دارند. 4.زنان حس بویائی قوی‌تری نسب به مردان دارند و از بوی هر مردی می‌فهمند که او سیستم ایمنی قوی دارد یا نه. 5.زنان به علت حس‌های قوی‌تر به اصطلاح درک سریع زنانه‌شان، زودتر بالغ می‌شوند. اما پسرها تا سال‌ها به شیطنت‌ها و سبک‌سری‌های کودکانه‌شان را ادامه می‌دهند 6.تحقیقات نشان داده است که در پاسخ به پرسش‌های هوشی، زنان تا 3 درصد بهتر از مردان هستند. 7. در بخش‌های مختلفی از مغز زنان، مرکز کلامی وجود دارد و مهارت کلامی آنان اصولاً عالی است. در صورتی‌که در مردان فقط بخش چپ در رابطه با کلام فعال است. 8.دو نیمکره مغز به‌وسیله‌ی رشته عصب‌هائی که جسم پینه‌ای نامیده می‌شود به هم وصل می‌گردند. جسم پینه‌ای در زنان، 30 درصد ضخیم‌تر از مردان است؛ بنابراین می‌توانند چند کار را به‌طور هم‌زمان انجام دهند. 9.مردان اصولاً با خودشان صحبت می‌کنند چون آنان قدرت بیان زنان را ندارند تا بتوانند با جهان پیرامون خود ارتباط برقرار کنند ( مردان در دلشان حرف می‌زنند و زنان با صدای بلند فکر می‌کنند. ) 10.اگر مردان بخواهند با زنان رابطه خوبی برقرار کنند باید یاد بگیرند بیشتر صحبت کنند. ادامه دارد... به کانال بپیوندید👇 @mgaroose
1_68199593.mp3
1.46M
آیت الله جوادی آملی افضل الاعمال در ماه رمضان چیست؟ ❓چرا ابن ملجم شقی تر از شمر است؟ @mgaroose
راهکارهای زندگی موفق در جز بیستم قرآن کریم💐 @mgaroose
*🌸 داستان واقعی و زیبا از علامه جعفری در دانمارک* علامه محمدتقی جعفری می‌گفتند: عده‌ای از جامعه‌شناسان دنیا در دانمارک جمع شده بودند تا در باره‌ی موضوع مهمی به بحث و تبادل نظر بپردازند. موضع این بود: ارزش واقعی انسان به چیست؟ معیار ارزش انسان‌ها چیست. هر کدام از جامعه‌شناسان، صحبت‌هایی داشتند و معیارهای خاصی را ارائه کردند. بعد، وقتی نوبت به بنده رسید، گفتم: اگر می‌خواهید بدانید یک انسان چه‌قدر ارزش دارد، ببینید به چه چیزی علاقه دارد و به چه چیزی عشق می‌ورزد. کسی که عشق‌اش یک آپارتمان دوطبقه است، در واقع، ارزش‌اش به مقدار همان آپارتمان است. کسی که عشق‌اش ماشین‌اش است، ارزش‌اش به همان میزان است. اما کسی که ‌عشق‌اش خدای متعال است ارزش‌اش به اندازه‌ ی خداست. علامه فرمودند: من این مطلب را گفتم و پایین آمدم. وقتی جامعه‌شناسان صحبت‌های مرا شنیدند، برای چند دقیقه روی پای خود ایستادند و کف زدند. وقتی تشویق آن‌ها تمام شد، من دوباره بلند شدم و گفتم: عزیزان! این کلام از من نبود، بلکه از شخصی به نام علی (ع) است. آن حضرت در نهج‌البلاغه می‌فرمایند: «قِیمَةُ کُلِّ أمْرِئٍ مَا یُحْسِنُهُ» / «ارزش هر انسانی به اندازه‌ی چیزی است که دوست می‌دارد». وقتی این کلام را گفتم، دوباره به نشانه‌ی احترام به وجود مقدس امیرالمؤمنین علی (ع) از جا بلند شدند و چند بار نام آن حضرت را بر زبان جاری کردند. هر چقدر که نسبت به مولا علی (ع) ارادت دارید ارسال کنید 🙏
✅مهم نیست از چه مذهبی است و عمامه اش چه رنگی دارد همین که آمریکا زیر قدم هایش درحال ساقط شدن و کرامت اسلام درحال زنده شدن است کفایت می کند. هشتگ توسط کاربران عرب زبان توئیتر در حال ترند شدن است. @mgaroose
قطره ای از اقیانوس بی کران علیه السلام 1)ابن ابی الحدید عالِم سنی معتزلی در مقدمه شرح نهج البلاغه اش می گوید: من چه بگویم درباره مردی که حتی دشمنانش به فضائلش معترف شدند واز انکار و کتمان عظمت هایش عاجز ماندند؟!..من چه بگویم درباره شخصیتی كه هم دوستانش نام او را مخفی كردند، و هم دشمنانش؟! دوستانش از ترس و خفقان، و دشمنانش از حسادت و با این حال، شخصیت این مرد، شرق و غرب جهان را پر كرده است! 2)به گفته خلیل بن احمد فراهیدی،که از وی سوال شد به چه دلیل علی علیه السلام امام همگان است؟ خلیل پاسخ داد: احتیاج الکل الیه و غناه عن الکل؛ به علت احتیاج همه مردم به آن حضرت و بی نیازی آن بزرگوار از دیگران 3)غیر مولا علی علیه اسلام کیست که بتواند چنین ادعاهایی را کرده و ثابت نماید:«سَلُونِی قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِی»، «سَلُونِی عَمَّا شِئْتُم»،«سَلُونِی فَإِن‌ عِنْدِی عِلْمَ الْأَوَّلِینَ وَ الْآخِرِین»، «فَاسْأَلُونِی عَمَّا یَکُونُ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَةِ وَ عَمَّا کَانَ عَلَی عَهْدِ کُلِّ نَبِیٍّ بَعَثَهُ اللَّهُ»، «وَ اللَّهِ لَوْ شِئْتُ أَنْ أُخْبِرَ کُلَّ رَجُلٍ مِنْکُمْ بِمَخْرَجِهِ وَ مَوْلِجِهِ وَ جَمِیعِ شَأْنِهِ لَفَعَلْت‌ ُ وَ لَکِنْ أَخَافُ أَنْ تَکْفُرُوا فِیَّ بِ رَسُولِ اللَّهِ»؛ 4)برای نهج البلاغه او بیش از هشتاد درصد از شروح را اهل سنت نوشتند و مستشرقین و مسیحی ها در فضائل او کتابها نوشتند 5)اوکسی است که در حرف زدن و خطابه میفرماید:ینهدر عنی السیل ،یعنی من اگر بخواهم حرف بزنم سیل راه می اندازم و لا یرقی علی الطیر و در خطابه آن قله ای هستم که هیچ طایری نمیتواند به آنجا برسد از بس که بلند است. 6) چند سطری از نامه ای که به ابن منذر که حاکم استخر فارس بود نوشت و او را به دلیل کم کاری و گزارشهای بدی که از او رسیده بود هم توبیخ و هم عزل کرد که در آنجا به او نوشتند که شتر خانه تو در نزد من از تو ارزشمند تر است و بند کفش تو نزد من از تو ارزشمندتر است چرا که تو بیت المال مسلمین را ارث پدر و مادرت می دانی،و فرمودند کسی که بیت المال مسلمین را ارث پدرش میداند مطلقا به هیچ کاری نمیاید هیچ و هیچ. 7) فخر رازی، عالم بزرگ اهل سنت درتفسیر کبیرج1ص161،در مسئله جهر و اخفات بسم الله،جهر را برگزیده و یکی از ادّله خود را چنین می نویسد:و عمل علی بن ابیطالب علیه السلام معنا و من اتّخذ علیّاَ اماماً لدینه فقد استمسک بالعروة الوثقی فی دینه و نفسه 8)ابن عربی در فتوحات مکیه :اقرب الناس الی الرسول علی بن ابیطالب علیه السلام امام العالم و سرّالانبیاء اجمعین 9)ابن ابی الحدید گوید:نصّ ابو محمد بن متویه فی کتاب الکفایة علی انّ علیّاَ معصوم وادلة النصوص قد دلّت علی عصمته وانّ ذلک امرُ اختصّ به دون غیره 10)نامه او به عثمان بن حنیف که کارگزار امام علی ع در بصره بود و در یک مهمانی ای شرکت کرده بود که از فقرا خبری نبود و همه مدعوین از ثروتمندان بودند: ما ظننت انک دعیت الی ضیافه عائاها مدعو و غنیها مجفو ... کارگزار علی و مهمانی ای اینگونه؟! حاشا و کلا... 11)خاموش کردن شمع بیت المال در حضور طلعه و زبیر، وقتی که فهمید آنها کار شخصی دارند 12)گرفتن بیت المال از مفت خورها و لو مهریه زنانشان کرده باشند 13)به برادرش عقیل چیزی ندادن و گردنبند را از گردن دخترش باز کردن 14)دستور به برداخت خسارت مِلعقه (ظرفی که سگ در آن ولوق می کند و آب و غذا می خورد) که در درگیری ها شکسته بود (توجه به حق الناس) . 15)توصیه به عدالت با قاتل خود که فرمود ضربة بضربة یعنی یک ضربه زده شما هم یک ضربه بزنید... 16)نامه او به مالک اشتر در نحوه حکومت و برخورد با مردم که همان عهدنامه معروف مالک اشتر است 17)نامه ای مهم دیگری به مردم مصر مبنی بر اینکه حاکم خوب نصف کار است و نصف کارها هم به دست مردم است چرا که حاکم اگر علی هم باشد تا مردم نخواهند و پشت سر رهبری و حاکم قرار نگیرند فرقش را در محراب می شکافند کما اینکه چنین کردند... 16)سوره هل اتی در شان کسی که افطاری خود و بچه هایش را به اسیر مشرک و کافری می دهد که سلاح برداشته و بر جنگ او آمده و اسیر شده چرا که در شهر مسلمان نشین مدینه که اسیر مسلمانی نیست. لکن منطق علی این است که در کشور اسلامی هیچ شکم گرسنه و جگر سوخته ای نباید باشد ولو کافر و مشرک حربی. واز اینجا جریان حقوق بشر واقعی رقم خورد...که در نهایت به خاطر این عمل سوره هل اتی در شأن او و همسر و فرزندانش نازل می شود. 17)امیر مومنان(ع)، هنگام گردش در شهر، پیرمرد نابینایی را دید که از مردم درخواست کمک می کرد. پرسید: «این کیست»؟ گفتند: مرد نصرانی است. امام در پاسخ فرمودند: «شگفتا! از او کار کشیدید، اکنون که پیر و ناتوان شده او را از زندگی بازداشته اید. از بیت المال به او بپردازید تا آبرویش حفظ شود.» @mgaroose ادامه👇👇👇
ادامه👆👆👆 18) حضرت امیر مؤمنان (ع) به منزلت نفس حضرت ختمی نبوت است. آیه مباهله با عبارت ﴿وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَکُم‌﴾ مؤید آن تنزیل و مصحّح: «إِنَّمَا أَنْتَ مِنِّی وَ أَنَا مِنْک» خواهد بود. 19)ولایت امیر مؤمنان (ع) مایهٴ کمال ایمان و اتمام نعمت الهی است: ﴿الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتی‌﴾. 20)امیر مؤمنان (ع) با خوابیدن در بستر رسول گرامی و نزول ﴿وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْری نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ وَ اللَّهُ رَؤُفٌ بِالْعِبادِ﴾ به کمال ایثار باریافت. 21) امیر مؤمنان (ع) حق‌مدار بود، چنان‌که حق نیز علی (ع) محور بود: «یَدُورُ مَعَهُ حَیْثُمَا دَار»؛ حق فعلی در مدار علی (ع) می‌گردد، هرچند علی(ع) ز حق بالذات خلق شده است. 22) امیر مؤمنان (ع) قطب خلافت الهی بود: «إِنَّهُ لَیَعْلَمُ أَنَّ مَحَلِّی مِنْهَا مَحَلُّ الْقُطْبِ مِنَ الرَّحَی». 23) امیر مؤمنان (ع) در اثر تنهایی و تقیّه، خلافت غیر خود را امضا کرد: «لَوْ کَانَ لِی بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ عَمِّی حَمْزَةُ وَ أَخِی جَعْفَرٌ لَمْ أُبَایِعْ کَرْها». و به معاویه نوشت که همچو منی با همچو تویی ابداً با میل و رغبت بیعت نمی کند... 24)در میدان جنگ با مرکب ساده جهاد می‌کرد و می‌گفت: «أَنَا لَا أَفِرُّ مِمَّنْ کَرَّ عَلَیَّ وَ لَا أَکِرُّ عَلَی مَنْ فَرَّ مِنِّی» یعنی علی هیچ وقت از جنگ فرار نمی کند و اگر هم کسی فرار کرد او را تعقیب نمی کند. 25)دربِ قلعه خیبر را کند و نیز بت بزرگ هُبَل را از بالای کعبه به تنهایی به زمین انداخت. 26)بیت‌المال را هر از چندی جاروب می‌کرد و در آن نماز شکر اقامه می‌نمود که حقوق امت را ادا کردم. 27) همانند حضرت ختمی نبوت در فتح مکه بعد از پیروزی در جبهه‌های حق علیه باطل اعلان عفو عمومی می‌کرد، مگر در مورد خطر. 28)در جنگ با یاغی اموی و باغی نفاق و طاغی کفر که قبلاً آب را به روی علویان بسته بودند، با سلطه بر آب، اجازه بستن آن را نداد و فرمود: «کَفَی بِالسَّیْف». 29) اصحاب ادب، صحابهٴ فصاحت و ارباب بلاغت جملگی بر آن‌اند که: «کلامُ علیٍّ دُونَ کَلَامِ الْخَالِقِ وَ فَوْقَ کَلامِ الْمَخْلُوقینِ». 30)دشمنان سیاسی، نظامی و مانند آن را سرکوب می‌کرد؛ ولی بی‌آبرو نمی‌کرد؛ تنها دنیا را با سه طلاق از یک‌سو و پوشیدن جامه‌ای آن چنان و کفشی این چنین، بی‌آبرو کرد: «لَقَدْ رَقَّعْتُ مِدْرَعَتِی هَذِهِ حَتَّی اسْتَحْیَیْتُ مِنْ رَاقِعِهَا». برگرفته از بیانات حضرت آیت الله جوادی آملی(دامت برکاته) آری، اگر کسی یکی از این صفات که فقط قطره ای از دریای بی کران صفات وجودی ایشان است را برای خود یا دیگری (به غیر از حضرت رسول اکرم ص) ادعا کند، هم خود و هم موصوف له را رسوای دو عالم کرده است... کانال 👇 @mgaroose
🌸 داستان واقعی و زیبا از علامه جعفری در دانمارک علامه محمدتقی جعفری می‌گفتند: عده‌ای از جامعه‌شناسان دنیا در دانمارک جمع شده بودند تا در باره‌ی موضوع مهمی به بحث و تبادل نظر بپردازند. موضع این بود: ارزش واقعی انسان به چیست؟ معیار ارزش انسان‌ها چیست. هر کدام از جامعه‌شناسان، صحبت‌هایی داشتند و معیارهای خاصی را ارائه کردند. بعد، وقتی نوبت به بنده رسید، گفتم: اگر می‌خواهید بدانید یک انسان چه‌قدر ارزش دارد، ببینید به چه چیزی علاقه دارد و به چه چیزی عشق می‌ورزد. کسی که عشق‌اش یک آپارتمان دوطبقه است، در واقع، ارزش‌اش به مقدار همان آپارتمان است. کسی که عشق‌اش ماشین‌اش است، ارزش‌اش به همان میزان است. اما کسی که ‌عشق‌اش خدای متعال است ارزش‌اش به اندازه‌ ی خداست. علامه فرمودند: من این مطلب را گفتم و پایین آمدم. وقتی جامعه‌شناسان صحبت‌های مرا شنیدند، برای چند دقیقه روی پای خود ایستادند و کف زدند. وقتی تشویق آن‌ها تمام شد، من دوباره بلند شدم و گفتم: عزیزان! این کلام از من نبود، بلکه از شخصی به نام علی (ع) است. آن حضرت در نهج‌البلاغه می‌فرمایند: «قِیمَةُ کُلِّ أمْرِئٍ مَا یُحْسِنُهُ» / «ارزش هر انسانی به اندازه‌ی چیزی است که دوست می‌دارد». وقتی این کلام را گفتم، دوباره به نشانه‌ی احترام به وجود مقدس امیرالمؤمنین علی (ع) از جا بلند شدند و چند بار نام آن حضرت را بر زبان جاری کردند. هر چقدر که نسبت به مولا علی (ع) ارادت دارید ارسال کنید 🙏 کانال 👇 @mgaroose
مشاهده در https://www.aparat.com/v/zL64m 10نکته قرآنی در ده دقیقه چه غذایی بخوریم ؟ خدای ما کیست؟ @mgaroose
مشاهده در https://www.aparat.com/v/pWNr6 راه خاموش کردن آتش های خود ساخته چیست؟ 3دقیقه @mgaroose
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا