📚#علامه_محمد_تقی_جعفری
#و_تمدن_پژوه_فلسفی_دینی:
⏪"علامه محمد تقی جعفری" از متفکران برجسته معاصر است که در حوزه "مطالعات تمدنی"، "اندیشه های تاسیسی" دارد.
♦️در ارتباط با تمدن پژوهی علامه جعفری نکات کلان ذیل قابل تامل هست:
🔻#نکته_اول:
"تمدن پژوهی علامه جعفری" در حوزه جغرافیای معرفتی "فلسفه نظری تمدن" قرار دارد.با "رویکرد فلسفی"، تمدن و پدیده تمدنی را "تحلیل فلسفی" می کند.
🔻#نکته_دوم:
"علامه جعفری" "رویکردفلسفی" در تمدن پژوهی را با "رویکرد الهیاتی" یا با "رویکرد دینی" تلفیق و تمدن را "تحلیل فلسفی-دینی" می کند.
🔻نکته_سوم:
"رویکرد علامه جعفری" در تمدن پژوهی "فلسفی-دینی"، رویکردی "تاسیس گرایانه-نقدگرایانه"می باشد.
🔻#نکته_چهارم:
"قانون" حاکم بر "تمدن"، در "فلسفه نظری تمدن" علامه جعفری، تابعی از "قانون" حاکم بر "تاریخ" در "فلسفه نظری تاریخ" علامه جعفری هست.
🔻#نکته_پنجم:
"تمدن پژوهی فلسفی-دینی" علامه جعفری، مبتنی بر یک نوع تمدن پژوهی با "رویکرد میان رشته ای" هست.
🔻#نکته_ششم:
"تمدن پژوهی فلسفی-دینی" علامه جعفری مبتنی بر یک "فلسفه انسان شناسی دینی" می باشد.
🔻#نکته_هفتم:
"رویکرد" علامه جعفری در "تعریف تمدن" یک "رویکرد منطقی" ناظر به "ماهیت تمدن" و "کارکرد تمدن" هست.
🔻#نکته_هشتم:
در تمدن پژوهی "فلسفی-دینی" علامه جعفری، تمدن مبتنی بر دو عنصراساسی "تشکل انسان ها" با "روابط عالی" و "حیات معقول"می باشد.
🔻#نکته_نهم:
علت اساسی "سقوط تمدن ها" در تمدن پژوهی "فلسفی-دینی" علامه جعفری، عبارت است ازتعدی به "قانون حیات معقول".
🔻#نکته_دهم:
"جهان تمدنی" در اندیشه تمدنی علامه جعفری، جهانی مبتنی بر حضور "اراده خدا"، "اراده انسان" و "عوامل طبیعی"می باشد.
#پرونده_فلسفه_نظری_تمدن
#69
🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#مظفر_اقبال_و_شکل_گیری_علم_اسلامی:
📒 مظفر اقبال در سال ۱۹۵۴ در لاهور پاکستان متولد شد. با درجه دکتری در رشته شیمی از دانشگاه ساسکاچوان کانادا در سال ۱۹۸۳ فارغ التحصیل شد. مظفر اقبال را در ایران با پژوهش هایش در رابطه با اسلام و علم می شناسند. عمده این پژوهش ها حاصل تغییر علایق پژوهشی او به سمت مطالعه اسلام وسنت های معنوی وعلمی آن پس از دریافت دکتری شیمی هست.
📒مظفر اقبال در دانشگاه های ساسکاچوان، ویسکانسین مدیسن و مک گیل تدریس کرده است.
📒از فعالیت های غیر پژوهشی مظفراقبال:
🔸تاسیس و ریاست مرکز اسلام و علم در کانادا،
🔸ویراستاری دو فصل نامه اسلام و علم،
🔸ویراستاری عمومی دائره المعارف جامع هفت جلدی قرآن،
🔸مدیریت کمیسیون همکاری علمی وفناوری سازمان کنفرانس اسلامی،
🔸حضور فعال درآکادمی علوم پاکستان،
🔸مدیریت برنامه جهان اسلام برای دوره علمی- دینی مرکز الهیات و علوم طبیعی در برکلی آمریکا
🔸 و عضویت در هیئت موسس بنیادآموزش و پرورش اسلامی کانادا
📒ماحصل پژوهش های مظفر اقبال نزدیک به ۲۰ جلد کتاب و صدها مقاله به سه زبان عربی، اردو و انگلیسی است و در کنار این پژوهش های تالیفی، بخش زیادی از تلاش های علمی اش صرف ویرایش و تالیف مقالات علمی شده است.
📒مجموعه چهار جلدی با عنوان "اسلام و علم": دیدگاه های تاریخی و معاصر، اسلام و علم، علم و اسلام و شکل گیری علم اسلامی از پژوهش های مظفر اقبال در زمینه علم در تمدن اسلامی هست.
📒"شکل گیری علم اسلامی" از جدیدترین آثار اقبال هست که مساله اصلی ایشان در این کتاب یعنی "شکل گیری یا ساختن علم اسلامی"،
مطابق با یکی از مهم ترین دغدغه های پژوهشی ایران در دهه گذشته است.
📒دغدغه ای که با عناوین مختلفی همچون "تحول در علوم انسانی" یا "علم دینی" و یا "اسلامی سازی علوم" مطرح شده است.
📌منبع : از مقدمه کتاب شکل گیری علم اسلامی مظفراقبال
🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#علم_شناسی_فلسفی_علوم_انسانی
#در_تمدن_اسلامی:
⏪ "علم شناسی" در تمدن اسلامی را با رویکردهایی مانند؛
رویکرد "فلسفی"،"تاریخی"،"جامعه شناختی" و...می توان تحلیل کرد. "تحلیل فلسفی علوم انسانی" در تمدن اسلامی یا "علم شناسی فلسفی علوم انسانی" در تمدن اسلامی از ضرورت های "معرفت شناختی" و "روش شناختی" علم شناسی فلسفی در تمدن اسلامی هست.
🔶در ارتباط با "#چیستی_و_کارکرد_علوم_انسانی" در "#تاریخ_علوم_انسانی" حداقل پنج دیدگاه را می توان رصد و برشمرد:
🔸#دیدگاه_اول:
"علوم انسانی" به "مثابه علوم اجتماعی"؛ در این دیدگاه بر جریان "قوانین طبیعی" در علوم انسانی وحاکمیت "اصل وحدت روش" در علوم طبیعی و انسانی تاکید می شود.
🔸#دیدگاه_دوم:
"علوم انسانی" به "مثابه علوم تاریخی"؛ در این دیدگاه بر "تمایز قوانین علوم انسانی و علوم طبیعی" و "اصل تعدد روش در علوم طبیعی و انسانی" تاکید می شود.
🔸#دیدگاه_سوم:
"علوم انسانی" به "مثابه علوم روحی"؛ در این دیدگاه بر"روح محور بودن علوم انسانی"،"تعلیم و تربیت محور بودن علوم انسانی" و "سنت عرفانی -دینی بودن علوم انسانی" تاکید می شود.
🔸#دیدگاه_چهارم:
"علوم انسانی" به "مثابه علوم اخلاقی"؛ در این دیدگاه بر "انسان کنشگر" به عنوان "موضوع علوم انسانی"و رابطه "جهان طبیعت" با قلمرو "اختیارواراده انسانی"تاکید می شود.
🔸#دیدگاه_پنجم:
"علوم انسانی" به "مثابه حکمت عملی"؛ این دیدگاه ریشه در دیدگاه های "ارسطو" و فیلسوفان مسلمان مانند "فارابی"،"ابن سینا"،"خواجه نصیرطوسی" و "علامه طباطبایی" دارد.در این دیدگاه بر تحلیل "کنش های انسانی" و "آثار کنش های انسانی" در "علوم انسانی" تاکید می شود.
📙"#تذکر":
جهت مطالعه بیشتر در ارتباط با دیدگاه های پنج گانه فوق مراجعه به:
🔸"درآمدی برپارادایم اجتهادی دانش عملی"؛ "تالیف دکتر حمیدرضا حسنی"؛"انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه"؛
🔸"تحلیل فلسفی علوم انسانی" یا "علم شناسی فلسفی علوم انسانی" در تمدن اسلامی بر محور پنج دیدگاه فوق، از "ضرورت های آموزشی و پژوهشی" رشته تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی هست.
#پرونده_فلسفه_علوم_انسانی
#پرونده_فلسفه_علم_تمدن
#71
🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#نسبت_نظریه_تاریخی_تمدنی_با
#تحقیق_تاریخی_تمدنی_در_رویکردهای_تحقیق:
⏪"نظریه تاریخی-تمدنی" و نسبت آن با "تحقیق تاریخی-تمدنی" ذیل "رویکرد های تحقیق کمی و کیفی"، فرآیند متفاوتی را طی می کند.
📕#فرآیند_این_نسبت_در_رویکرد_کمی_تحقیق:
🔻۱-تحقیق تاریخی-تمدنی و نسبت آن با نظریه تاریخی-تمدنی در رویکرد کمی تحقیق،"تقدم نظریه تاریخی-تمدنی" بر"تحقیق تاریخی-تمدنی" هست؛
🔻۲-تحقیق تاریخی-تمدنی با رویکرد کمی،براساس یک نظریه تاریخی-تمدنی و"مستند برمنطق قیاس" به سمت واقعیت حرکت می کند؛
🔻۳-نظریه تاریخی-تمدنی،"فرآیندتحقیق تاریخی-تمدنی" در رویکرد کمی را "مدیریت" می کند؛
🔻۴-نظریه تاریخی-تمدنی،فرآیند تحقیق تاریخی-تمدنی با رویکرد کمی را، با "طرح قضایا،فرضیه ها و شناسایی متغیرها" پیش می برد؛
🔻۵-درتحقیق تاریخی-تمدنی با رویکرد کمی،برای "اثبات نتایج تحقیق" براساس "منطق استقرا" رجوع مجدد به "نظریه تاریخی-تمدنی" صورت می گیرد؛
📕#فرآیند_این_نسبت_دررویکرد_کیفی_تحقیق:
🔻۱-تحقیق تاریخی-تمدنی با رویکرد کیفی، برنظریه تاریخی-تمدنی "تقدم زمانی-منطقی" دارد؛
🔻۲-تحقیق تاریخی-تمدنی با رویکرد کیفی، منجربه "کشف یا ساخت یک نظریه تاریخی-تمدنی" می شود؛
🔻۳-"آزمون نظریه تاریخی-تمدنی" در تحقیق تاریخی-تمدنی با رویکرد کیفی، "اصالت و موضوعیت" ندارد؛
🔻۴-"ساخت نظریه تاریخی-تمدنی"، در تحقیق تاریخی-تمدنی با رویکرد کیفی، به معنی "نفی نظریه تاریخی-تمدنی" درفرآیند این تحقیق نیست؛
#پرونده_فلسفه_علم_تاریخ
#پرونده_فلسفه_علم_تمدن
#72
🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#آلبرت_شوایتزر_و_تمدن_پژوه_فلسفی:
⏪ "آلبرت شوایتزر" در سال ۱۸۷۵ میلادی در کایزربرگ آلزاس چشم به جهان گشود.در دانشگاه های "استراسبورگ"،"پاریس" و"برلین" به تحصیل پرداخت.
📒شوایتزر قبل از سال ۱۹۱۳ میلادی "کشیش سنت نیکولاس" استراسبورگ بود.شوایتزر علاوه براینکه یکی از برجسته ترین "علمای الهیات" بود،"فیلسوف"،"متفکراجتماعی"،"باخ شناس" معتبر ویکی از بهترین نوازندگان ارگ کلیسا به شمار می رفت.
📒آثار متعددی از شوایتزر مانده است که برخی از آنها عبارتند: "فلسفه تمدن"(۱۹۲۳م)، "در جستجوی مسیح تاریخی"(۱۹۲۶م)،"یوهان سباستیان باخ"(۱۹۳۸م)و "سیر تحول اندیشه در هند"(۱۹۳۶م) و تالیفات دیگر که تقریبا همه آنها به زبان انگلیسی ترجمه شده است.
🔶 در ارتباط با تمدن پژوهی "آلبرت شوایتزر" نکات ذیل را می توان برشمرد:
🔸۱-"آلبرت شوایتزر" یک تمدن پژوه در حوزه جغرافیای معرفتی "فلسفه نظری تمدن" هست؛
🔸۲-تمدن پژوهی "آلبرت شوایتزر" با "رویکرد فلسفی" مبتنی بر یک "نوع فلسفه اخلاق" و "عنصر اخلاق" هست؛
🔸۳-مساله اصلی تمدن پژوهی با رویکرد فلسفی ازدیدگاه "آلبرت شوایتزر"، "ظهور، بروز، تعالی و انحطاط تمدن" نیست؛
🔸۴- مساله اصلی تمدن پژوهی با رویکرد فلسفی از منظر "آلبرت شوایتزر"، "مساله وعنصر اخلاق" در تمدن هست؛
🔸۵-"قانون فلسفی" حاکم بر"فرآیند تمدن"، در تمدن پژوهی "آلبرت شوایتزر" از نوع "قانون اخلاقی" هست؛
🔸۶-"فلسفه کارکرد تمدن" در تمدن پژوهی "آلبرت شوایتزر"، یک " کارکرد اخلاقی" هست؛
🔸۷-در تمدن پژوهی "آلبرت شوایتزر"، "تعالی و انحطاط اخلاقی" نسبت و رابطه مستقیم با "تعالی و انحطاط تمدن" دارد.
🔸۸-از منظر فلسفه نظری تمدن "آلبرت شوایتزر"؛ چون تمدن غرب از "جوهره اخلاق" تهی شده است در مسیر "انحطاط تمدنی" قرار دارد؛
#پرونده_فلسفه_نظری_تمدن
🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#فرآیند_مهندسی_و_فرآیند_مدیریتی
#تمدن_نوین_اسلامی:
⏪ "تمدن نوین اسلامی" رادر دو "فرآیند مهندسی و مدیریتی" می توان مورد مطالعه و معرفت قرارداد.
♦️این دو فرآیند تمدن نوین اسلامی را می توان از دو حیث "مقام ثبوت" و "مقام اثبات" تمدن نوین اسلامی، تحلیل کرد.
📒الف)#فرآیند_مهندس_تمدن_نوین_اسلامی:
در این فرآیند از تمدن نوین اسلامی، مراحل ذیل براساس ترتب منطقی مورد مطالعه قرار می گیرد.
🔻۱- "#مبنا_شناسی تمدن نوین اسلامی:؛ تحلیل مبانی آن مانند مبانی "دین شناختی"،"جهان شناختی"،"انسان شناختی"،معرفت شناختی" و "ارزش شناختی" تمدن نوین اسلامی؛
🔻۲- "#مفهوم_شناسی تمدن نوین اسلامی"؛تحلیل و شناخت "مفاهیم اساسی" به خصوص مفاهیم از نوع "سازه های مفهومی" تمدن نوین اسلامی؛
🔻۳-"#مساله_شناسی تمدن نوین اسلامی"؛ تحلیل مساله های اساسی مطرح در تمدن نوین اسلامی مانند "مساله عینیت دین" به عنوان مساله اصلی تمدن نوین اسلامی؛
🔻۴-"#الگو_شناسی تمدن نوین اسلامی" ؛ تحلیل "الگوهای مطالعاتی رایج" در زمینه تحقق تمدن نوین اسلامی؛
🔻۵-"#نظریه_شناسی تمدن نوین اسلامی"؛ تحلیل "نظریه های تمدنی" مرتبط با تحقق تمدن نوین اسلامی؛
🔻۶- "#راهبرد_شناسی تمدن نوین اسلامی"؛ تحلیل "راهبردهای تمدنی" مرتبط با تحقق تمدن نوین اسلامی؛
📒ب)#فرآیند_مدیریتی_تمدن_نوین_اسلامی:
دراین فرآیند از تمدن نوین اسلامی،مراحل ذیل براساس ترتب منطقی مورد مطالعه قرار می گیرد.
🔻۱- "#منشور_سازی_سازمانی تمدن نوین اسلامی"؛ تحلیل "سازمان های تمدنی" مرتبط با تحقق تمدن نوین اسلامی؛
🔻۲-"#نمونه_سازی_آزمایشی تمدن نوین اسلامی"؛تحلیل "نمونه های آزمایشی" و "واحدهای آزمایشی تمدنی"، جهت تحقق تمدن نوین اسلامی؛
🔻۳-"#گفتمان_فرهنگی تمدن نوین اسلامی"؛ تحلیل شرایط "ایجاد گفتمان فرهنگی" تمدن نوین اسلامی؛
🔻۴-"#گسترده_سازی_دانشی تمدن نوین اسلامی"؛ تحلیل گسترش "دانش های تمدنی" مرتبط با تحقق تمدن نوین اسلامی؛
🔻۵-"#قانون_شناسی_تمدنی تمدن نوین اسلامی"؛ تحلیل "قوانین حقیقی و حقوقی تمدنی" مرتبط با تحقق تمدن نوین اسلامی؛
🔻۶-"#شبکه_سازی_عینی_تمدن نوین اسلامی"؛ تحلیل ایجاد "شرایط شبکه ای تمدنی" برای تحقق تمدن نوین اسلامی؛
#پرونده_فلسفه_علم_تمدن
#74
🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#علوم_انسانی_به_مثابه_علوم_اخلاقی #تجربه_ای_در_تمدن_اسلامی:
📗"اخلاقی بودن علوم انسانی" و یا "علوم انسانی به مثابه علوم اخلاقی"، ریشه ای تاریخی و تجربه ای تاریخی در تمدن اسلامی هست. در دوره ای از "تاریخ علم در تمدن اسلامی"، علوم انسانی با عنوان "علوم اخلاقی" شناخته میشد.
"ابن سینا" و "ابن مسکویه" دو تقریر تاریخی در تمدن اسلامی در زمینه اخلاقی بودن علوم انسانی و یا علوم انسانی به مثابه علوم اخلاقی را تبیین و ارائه نمودند.
🔰#تقریر_اول؛
#معادله_علوم_اخلاقی_و_علوم_انسانی
#از_دیدگاه_ابن_سینا:
تقریر ابن سینا از "علوم انسانی به مثابه علوم اخلاقی" به عنوان تجربه ای از "علم شناسی فلسفی علوم انسانی" در تمدن اسلامی، به حضور "عنصر اخلاق" در سیر مطالعات متافیزیکی در مورد "انسان شناسی" بر می گردد.
در علم شناسی فلسفی علوم انسانی در "منطق و حکمت سینوی" به عنوان یک "تجربه علم شناسی" در تمدن اسلامی، علوم اخلاقی تحلیل بخشی از "کنش های انسانی" را برعهده می گیرد.
🔰#تقریر_دوم؛
#معادله_میان_علوم_اخلاقی_و_علوم_انسانی
#از_دیدگاه_ابن_مسکویه:
تقریر ابن مسکویه از "علوم انسانی به مثابه علوم اخلاقی" به عنوان "تجربه ای از علم شناسی فلسفی علوم انسانی" در تمدن اسلامی،به حضور "علوم اخلاقی در کنش های انسانی" برمی گردد.
برمبنای تقریر ابن مسکویه، علوم انسانی به مثابه علوم اخلاقی،علومی هستند که به خلق و خوی انسان ها در جوامع و آثار فردی و اجتماعی این خلق و خوی می پردازد.
✅ تذکر:جهت مطالعه تفصیلی در زمینه علوم انسانی به مثابه علوم اخلاقی به منبع ذیل مراجعه شود:
📖 #انسان#کنش_شناسی حکیمان پیشا صدرایی؛ دکتر سید حمیدرضا حسنی ودکترهادی موسوی؛ گروه فلسفه علوم انسانی؛پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛
#پرونده_فلسفه_علم_تمدن
#75
🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#پرسش_های_هستی_شناسانه_معرفت_شناسانه
#و_روش_شناسانه_در_تاریخ_و_تمدن:
📘پرسش های سه گانه هستی شناسانه،معرفت شناسانه و روش شناسانه در تاریخ وتمدن، سه پرسش بنیادی در "حوزه نگاه پارادایمی" به مطالعات تاریخی و تمدنی هست.
1⃣#پرسش_هستی_شناسانه_در_تاریخ_و_تمدن:
این پرسش ناظر به "حوزه چیستی و ماهیت تاریخ و تمدن" هست.در این پرسش، تاریخ وتمدن،پدیده های تاریخی وتمدنی و به تعبیری دقیق جهان تاریخی و جهان تمدنی،از حیث جهانی عینی مورد مطالعه و شناخت قرار می گیرد.
2⃣#پرسش_معرفت_شناسانه_در_تاریخ_و_تمدن:
این پرسش ناظر به "حوزه معرفت و شناخت تاریخی و تمدنی" هست.تاریخ و تمدن، پدیده های تاریخی و تمدنی و جهان تاریخی و جهان تمدنی،از حیث معرفت شناسی واقع گرا یا نسبی گرا، مورد مطالعه و شناخت قرار می گیرد.
3⃣#پرسش_روش_شناسانه_در_تاریخ_و_تمدن:
این پرسش ناظر به "حوزه نوع و اعتبار روش شناسی تاریخی و تمدنی" هست.تاریخ و تمدن،پدیده های تاریخی و تمدنی وجهان تاریخی و جهان تمدنی را از حیث تنوع و اعتبار روش شناسی حاکم بر مطالعات تاریخی و تمدنی مورد مطالعه قرار می دهد.
#پرونده_فلسفه_علم_تاریخ
#پرونده_فلسفه_علم_تمدن
🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#مابعدالطبیعه_علم_و_امر_مقدس
#به_عنوان_تجربه_ای_در_تمدن_اسلامی:
📕یکی از دیدگاه های اصلی در ارتباط با علم در تمدن اسلامی،"دیدگاه مابعدالطبیعه علم" و"دیدگاه علم به عنوان امرمقدس" می باشد.
متفکرانی همچون "رنه گنون"، "دکترسیدحسین نصر"،"نقیب العطاس"،"دکتر عثمان بکار"،"دکتر مهدی گلشنی" و "آلپ ارسلان آچیکگنج" این دیدگاه را مطرح کرده اند.
♦️اصول کلان این دیدگاه "#علم_شناسی_مابعدالطبیعی" در تمدن اسلامی، مبتنی بر اصول کلان ذیل هست:
🔻#اصل_اول:
تاکید بر "علم شناسی مابعدالطبیعی" در مقابل "علم شناسی فلسفی" در تمدن اسلامی در این دیدگاه؛
🔻#اصل_دوم:
هرفعالیت علمی در این دیدگاه بایستی مبتنی بر "چهارچوب مابعدالطبیعه علم" صورت گیرد و اصول فعالیت علمی بایستی براساس "آموزه های نامتغیر وحی الهی" صورت گیرد؛
🔻#اصل_سوم:
در این دیدگاه مابعدالطبیعه علم،برخلاف "علم شناسی فلسفی" و "علم شناسی اجتماعی"، "مفهوم مقدسی" از طبیعت و جهان هستی توسط علم تبیین می شود؛
🔻#اصل_چهارم:
در این دیدگاه به لحاظ "نگرش مقدس" به جهان طبیعت،"علوم فیزیکی و علوم سنتی" در شکل گیری و عملکرد تابعی از این نگرش مقدس هستند؛
🔻#اصل_پنجم:
دراین دیدگاه، علوم طبیعی نه فقط "در روش و ارزش اخلاقی"،بلکه دلیل "وجودی و مابعدالطبیعی" خودرا نیز از "اصول وحی الهی" دریافت می کنند؛
📕#تذکر:
جهت مطالعه تفصیلی در زمینه دیدگاه "مابعدالطبیعی علم"، به منبع ذیل مراجعه شود:
"فلسفه علم و دین در اسلام و مسحیت"؛ تدپیترز ،مظفر اقبال و سید نعمان الحق؛ ترجمه جواد قاسمی؛ بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی.
#پرونده_فلسفه_علم_تمدن
🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#چیستی_و_چرایی_علم_شناسی_دینی:
📙علم شناسی رویکردهای متنوعی همچون "علم شناسی تاریخی"،"علم شناسی فلسفی"،"علم شناسی جامعه شناختی"،"علم شناسی روان شناختی"،"علم شناسی اقتصادشناختی"،"علم شناسی سیاست شناختی"و نظایر این گونه علم شناسی ها؛ و یکی از رویکرد های علم شناسی، "علم شناسی دینی" هست.
📙علم شناسی دینی را از جهتی می توان از دوحیث "چیستی علم شناسی دینی" و "چرایی علم شناسی دینی"مورد واکاوی و تحلیل قرار داد.
1⃣#چیستی_علم_شناسی_دینی:
چیستی علم شناسی دینی از دو منظر می تواند مورد شناسایی و معرفت قرار گیرد.
🔸#منظر_اول:
چیستی علم شناسی دینی مستند به آموزه ها و گزاره های دینی؛
🔸#منظر_دوم:
چیستی علم شناسی دینی مستند به تاسیس علم دینی؛
2⃣#چرایی_علم_شناسی_دینی:
چرایی علم شناسی دینی به علت های ذیل می تواند مورد واکاوی و تحلیل قرار گیرد:
🔸#علت_اول:
ضرورت تبیین وتحلیل "اصل وجود و مختصات علم شناسی دینی"؛
🔸#علت_دوم:
ضرورت "وجود استقلالی علم شناسی دینی" در قبال سایر رویکردهای علم شناسی؛
🔸#علت_سوم:
ضرورت "اصالت شناسی علم شناسی دینی" در قبال سایر اصالت های رویکردهای علم شناسی؛
🔸#علت_چهارم:
ضرورت تبیین "کارکرد علم شناسی دینی" به مثابه یک "کارکرد متمایز" از رویکرد های علم شناسی دیگر؛
🔸#علت_پنجم:
ضرورت تبیین وجود "عینی و انضمامی"، نه "ذهنی و انتزاعی" علم شناسی دینی؛
🔸#علت_ششم:
َضرورت تحلیل "علم شناسی دینی" به مثابه رویکردی از علم شناسی مرتبط با "هستی شناسی دینی" و"معرفت شناسی دینی"؛
پرونده فلسفه علم دینی
🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#سنخ_شناسی_دیدگاه_های
#چیستی_تمدن_اسلامی_از_منظر_مستشرقان:
❇️دیدگاه های مرتبط با "چیستی تمدن اسلامی" از "منظر مستشرقان" را در سنخ ها و گونه هایی می توان طبقه بندی نمود.
📗قبل از سنخ شناسی این دیدگاه ها، تذکر #سه_نکته ضروری می باشد:
🔰#نکته_اول:
چیستی تمدن اسلامی از دوحیث "مقام ثبوت" (مقام منطق و مقام بایسته)و "مقام اثبات"(مقام تحقق ومقام تاریخی)قابل تحلیل هست؛
🔰#نکته_دوم:
"چیستی تمدن اسلامی" از حیث "بررسی رویکردی"؛ مانند تحلیل چیستی تمدن اسلامی با "رویکرد تاریخی"، "رویکرد فلسفی"،"رویکرد دینی" وسایر رویکردها؛
🔰#نکته_سوم:
سنخ شناسی های ذیل در ارتباط با "چیستی تمدن اسلامی" از منظر مستشرقان، با ملاحظه چیستی تمدن اسلامی در "مقام اثبات" وبا "رویکرد تاریخی" طبقه بندی شده است.
🟢#سنخ_اول_دیدگاه_چیستی_تمدن_اسلامی:
چیستی و ماهیت تمدن اسلامی مبتنی بر "ماهیتی اسلامی"؛ با ظهور تاریخی دین اسلام، تمدنی به نام تمدن اسلامی با "هویت اسلامی" شکل گرفت.
مستشرقانی همچون "رابرت برونشوویک"، "فون گوستاو گرونبام" و "مارشال هاجسن" چنین دیدگاهی دارند.
🟢#سنخ_دوم_دیدگاه_چیستی_تمدن_اسلامی:
چیستی وماهیت تمدن اسلامی مبتنی بر "ماهیتی ترکیبی"؛ براساس این دیدگاه با ظهور تاریخی دین اسلام، تمدنی به نام تمدن اسلامی با "هویت ترکیبی" شکل گرفت.این هویت ترکیبی تمدن اسلامی بر اساس ترکیبی از "دین اسلام، فرهنگ عربی و تمدن های همجوار" شکل گرفت.
بیشتر مستشرقان چنین دیدگاهی دارند."گوستاو لوبون"، "جرجی زیدان"، "آدام متز"،"آندره میکل" و "ژوزف بورلو" چنین دیدگاهی دارند
🟢#سنخ_سوم_دیدگاه_چیستی_تمدن_اسلامی:
چیستی و ماهیت تمدن اسلامی،مبتنی بر "ماهیتی غیر اسلامی"؛ براساس این دیدگاه با ظهور تاریخی دین اسلام، تمدنی به نام تمدن اسلامی شکل گرفت اما این تمدن ارتباطی به دین اسلام ندارد.چیستی و ماهیت تمدن اسلامی در این دیدگاه، "ماهیتی عربی" و "ماهیتی فرهنگی و غیر اسلامی" دارد.دیدگاه "فلیپ حتی" که ماهیت تمدن اسلامی را ماهیتی مبتنی بر "فرهنگ عربی" می داند.دیدگاه "ارنست رنان" که ماهیت تمدن اسلامی را "ماهیتی ایرانی-یونانی" می داند.
#پرونده_فلسفه_علم_تمدن
🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#منبع_شناسی_تاریخ_علم_در_تمدن_اسلامی:
📕در ارتباط با "تاریخ علم در تمدن اسلامی" با "رویکرد تاریخی" و با "رویکرد فلسفی"، منابع ذیل از اهمیت مضاعفی برخوردارند:
🔻#منبع_اول:
اسلام وعلم؛ مظفر اقبال؛ترجمه فرشته ناصری و علی آخیشنی؛ بنیاد پژوهش های علوم اسلامی آستان قدس رضوی
🔻#منبع_دوم:
فلسفه علم و دین در اسلام و مسیحیت؛ تدپیترز،مظفر اقبال، سیدنعمان الحق؛ترجمه جواد قاسمی؛ بنیاد پژوهش های علوم اسلامی آستان قدس رضوی؛
🔻#منبع_سوم :
شکل گیری علم اسلامی؛ مظفر اقبال ؛ترجمه محمدرضا قائمی نیک ودیگران؛نشرترجمان؛
🔻#منبع_چهارم:
علم و تمدن در اسلام؛دکتر سیدحسین نصر؛انتشارات علمی وفرهنگی؛
🔻#منبع_پنجم:
تاریخ و فلسفه علوم اسلامی؛عثمان بکار؛ترجمه محمد رضا مصباحی و جواد قاسمی ؛ بنیاد پژوهش های علوم اسلامی آستان قدس رضوی
🔻#منبع_ششم:
طبقه بندی علوم از منظر حکمای مسلمان؛ عثمان بکار؛دکترسید حسین نصر؛ ترجمه جواد قاسمی؛ بنیاد پژوهش های علوم اسلامی آستان قدس رضوی
🔻#منبع_هفتم:
تاریخ و فلسفه علم؛ رشدی راشد؛(مجموعه مقالات)؛ ترجمه حسین معصومی همدانی؛ نشر هرمس و دانشگاه تهران؛
🔻#منبع_هشتم:
دانش پیروزمند؛ فرانتس روزنتال؛ترجمه علیرضا پلاسید؛ نشر گستره؛
#پرونده_منبع_شناسی_تاریخ_علم
🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#انسانْ_کنش_شناسی
#و_انسان_شناسی_تمدنی:
📘"انسان کنش شناسی" و "انسان شناسی تمدنی"،مساله ای هست که از حیثی در "فلسفه نظری تمدن" واز حیثی در "فلسفه علم تمدن"،مطالعه می شود.
🔷️"نسبت" بین "انسان کنش شناسی" و "انسان شناسی تمدنی" هم مساله ای هست که در دوحوزه معرفتی "#فلسفه_نظری_تمدن" و "#فلسفه_علم_تمدن"،ازآن بحث می شود.
💠در ارتباط با"#چیستی_انسان_کنش_شناسی" دو رویکرد ذیل قابل طرح هست:
🔹️#رویکرد_اول:
چیستی انسان کنش شناسی به معنی شناخت و تحلیل "کنش های انسانی" در "جهان تمدنی"؛ که مساله ای اساسی در فلسفه نظری تمدن؛
🔹️#رویکرد_دوم:
چیستی انسان کنش شناسی به معنی کنش های انسانی به عنوان "مساله ای"در "مطالعات تمدنی" و "تمدن پژوهی"؛ که مساله ای اساسی در فلسفه علم تمدن؛
💠در ارتباط با"#چیستی_انسان_شناسی_تمدنی"
دو رویکرد ذیل قابل طرح هست:
🔹️#رویکرد_اول:
"انسان شناسی تمدنی" به معنی شناخت و تحلیل فلسفی سطحی از "انسان شناسی" در "مقیاس تمدنی"؛ که مساله ای در فلسفه نظری تمدن؛
🔹️#رویکرد_دوم:
"انسان شناسی تمدنی" به معنی مساله ای فلسفی در حوزه "انسان شناسی مضاف" که در "تمدن پژوهی" و "مطالعات تمدنی" ازآن بحث می شود که ازاین حیث یک مساله فلسفه علم تمدنی هست؛
#پرونده_فلسفه_نظری_تمدن
#پرونده_فلسفه_علم_تمدن
#81
🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
#معرفی_کتاب
📘کتاب “جستارهایی دینی و فلسفی در تاریخ و تمدن” که به قلم "دکتر سید ضیاء الدین میرمحمدی" و تلاش گروه پژوهش تاریخ و تمدن اسلامی دانشگاه معارف اسلامی سامان یافته، به همت این دانشگاه و دفتر نشر معارف در ۲۱۶صفحه و در قطع وزیری منتشر شد.
علاقه مندان به این کتاب می توانند این کتاب را از مدیریت پخش دفتر نشر معارف: قم، خیابان شهدا، کوچه ۲۳، تلفن و نمابر: ۳۷۷۴۰۰۰۴ و یا فروشگاه های پاتوق کتاب سراسر کشور تهیه نمایند.
🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
#معرفی_کتاب
📘بخشی از ناآزمودگی و ناپختگی در تحلیل کلان در باب تاریخ و تمدن به خلأ مطالعاتی در عرصه فلسفه تاریخ و تمدن باز می گردد. فقدان مطالعات کیفی در نگرش کلی و نظری به فلسفه تاریخ و تمدن و تمرکز انحصاری بر دیگر مباحث این عرصه مطالعاتی حصاری برای کاویدن در عرصه تاریخ و تمدن فراهم آورده که ذهن را از پویایی و درک پارهای از افقهای برتر و عمیق تر باز میدارد. بر این اساس بر دوستداران این موضوع در این دیار لازم است تا اندکی از این حصار برون آیند و نگاهی مدقانه به این عرصه علمی بیفکنند.
💠 آنسان که ملاحظه می گردد شیوه و حال و هوای مطالعه در عرصه تاریخ و تمدن نشان از ضعف یا فقدان پشتوانه فلسفی در این باب است. همچنین حجم و سطح تألیفات در باب فلسفه تاریخ و تمدن نیز موید همین وضعیت است.
💠هرچند جایگاه موضوع این اثر فی نفسه در خور توجه و اهتمام است اما آنچه این اثر را شأن و منزلتی خاص میبخشد تبیین فلسفه تاریخ و تمدن از نظرگاه «دین» است. به نظر میرسد به جهت ویژگی خاص موضوعات و مسائل مطروحه در فلسفه تاریخ و تمدن و احاطه نداشتن ذهن انسان به وجوه گسترده تاریخ، تنها کسانی میتوانند نگاهی جامع به تاریخ و قوانین و سنن حاکم بر آن داشته باشند که خود حاکم بر تاریخ باشند. بر این مبنا تنها منبع راهگشا در تدوین فلسفه تاریخ و تمدن «دین» است.
💠میتوان اذعان داشت که شناخت مسائل فلسفه تاریخ و تمدن و جستجوی تأثیرات و جلوههای معرفتی آن در عرصه های گوناگون پژوهش ها و بررسی های زیادی را می طلبد. در این راه که بی نشیب و فراز هم نخواهد بود رسالت و سهم اندیشمندان دینی از روی قاعده بیش از دیگران است و باید هم چنین باشد.
💠جناب آقای دکتر سید ضیاءالدین میرمحمدی که بیش از یک دهه از عمر خویش را در فهم داده های قرآن و دین در عرصه فلسفه تاریخ و تمدن گذارنده است با تفسیر گزینشی برخی از مقالات خویش این جستار را سامان داده است.
💠گروه پژوهشی تاریخ و تمدن اسلامی دانشگاه معارف اسلامی امید دارد با انتشار این جستار و جدی گرفتن مسائل آن و درگیر شدن با محورهای اصلی آن زمینه طرح اندیشه های عمیقتر و جدیدتری برای اندیشیدن در فلسفه تاریخ و تمدن معاصر به بار آید.
💠گروه پژوهشی تاریخ و تمدن اسلامی در راستای اهداف پژوهشی خود این کتاب را به جامعه علمی و همه علاقهمندان به مطالعه در عرصه نگرش دینی-فلسفی به تاریخ و تمدن تقدیم میکند.
💠 نیاز به چنین پژوهههایی فراوان است و این گروه پژوهشی سعی میکند تا با بهرهگیری از تلاشهای خالصانه جمعی از پژوهشگران افقهای جدیدی را فراروی علاقهمندان بگشاید.
🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#تعامل_علم_تاریخ_با_علم_جامعه_شناسی؛ #مدلی_از_تعامل_علوم_همگون:
📕"تعامل علوم" و "تعامل یک علم با علم دیگر"،به عنوان مساله ای عام در "فلسفه علم"،و"تعامل علم تاریخ با علوم همگون" مانند علم جامعه شناسی به عنوان مساله ای خاص در "فلسفه علم تاریخ"هست،مساله ای که علاوه بر"حیث نظری"،"حیثی کاملا کاربردی" در مطالعات تاریخی دارد.
♦️تعامل علم تاریخ با علم جامعه شناسی در #چهار_سطح صورت می گیرد:
🔻#سطح_اول_تعامل:
"تعامل هستی شناختی علم تاریخ با علم جامعه شناسی"؛ مانند استفاده از اصل "وجود مبانی" و "مفاهیم" علم جامعه شناسی در علم تاریخ؛
🔻#سطح_دوم_تعامل:
"تعامل معرفت شناختی علم تاریخ با علم جامعه شناسی"؛ مانند استفاده از "گزاره ها و نظریه های" علم جامعه شناسی در علم تاریخ؛
🔻#سطح_سوم_تعامل:
"تعامل روش شناختی علم تاریخ با علم جامعه شناسی"؛ مانند استفاده از "روش شناسی های کیفی" علم جامعه شناسی در علم تاریخ؛
🔻#سطح_چهارم_تعامل:
"تعامل روشی یا روش تحقیقی علم تاریخ با علم جامعه شناسی"؛ مانند استفاده از "ابزار،فنون و تکنیک های" گردآوری اطلاعات تحقیق علم جامعه شناسی در علم تاریخ؛
#پرونده_فلسفه_علم_تاریخ
🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#جایگاه_فرهنگی_تمدنی_خواجه_نصیر_طوسی:
📒خواجه نصیر طوسی دانشمندی در طراز و سطح جهانی،جایگاه فرهنگی-تمدنی برجسته ای در تمدن اسلامی دارد. در مجموع جایگاه های #فرهنگی_تمدنی ذیل را برای ایشان می توان برشمرد:
📝#جایگاه_اول:
دانشمندی ذوالفنون و صاحب رای در منطق،فلسفه،کلام،ریاضیات و مثلثات،نجوم واخترشناس،شعر،اخلاق و سیاست؛
📝#جایگاه_دوم:
طراحی وتاسیس نوعی نظام علمی،آموزشی وپژوهشی به خصوص با تاسیس رصدخانه مراغه در دوره ای ازتمدن اسلامی؛
📝#جایگاه_سوم:
رونق و اعتبار به حکمت مشاء با نگارش شرحی بر اشارات ابن سینا پس از کم رنگ شدن حکمت مشاء براثرمیدان داری حکمت اشراقی؛
📝#جایگاه_چهارم:
تاسیس کلام فلسفی با رویکرد حکمت مشاء با نگارش تجرید الاعتقاد به عنوان اثری مهم در علم کلام با رویکرد فلسفی؛
📝#جایگاه_پنجم:
نگارش اساس الاقتباس به عنوان اثری گران سنگ در تاریخ منطق جهان اسلام؛
📝#جایگاه_ششم:
تاثیری کلان در آشتی وآشنا سازی مغولان با فرهنگ وتمدن اسلام وایران وازاین حیث مانع نابودی فرهنگ و تمدن ایرانی واسلامی توسط مغولان؛
📝#جایگاه_هفتم:
حضور فرهنگی -تمدنی خواجه نصیر طوسی در راستای تحکیم پایه های تشیع در ایران اسلامی؛
📝#جایگاه_هشتم:
تاسیس رصد خانه مراغه به عنوان بزرگترین مرکز علمی،آموزشی وپژوهشی با محوریت اخترشناسی ،ریاضیات وابزارهای نجومی ورصد و زیج ایلخانی؛
📝#جایگاه_نهم:
گردآوردن اندیشمندان و دانشمندان متخصص در زمینه های مختلف از بلادهای گوناگون با رشته های متفاوت و گرایش های دینی متنوع در این مرکز علمی؛
📝#جایگاه_دهم:
گرد آوری ۴۰۰ هزارجلد کتاب در کتابخانه رصد خانه مراغه به عنوان منبع عظیم مطالعاتی در زمینه علوم اسلامی و علوم غیر اسلامی؛
📌#جهت_مطالعه_بیشتر به منبع ذیل مراجعه شود:
📒#مساله_علم_در_ایران (از تاریخ و فلسفه علم تا فرهنگ دانشگاهی)؛ تالیف:#دکتر_موسی_اکرمی؛ پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم،تحقیقات و فناوری؛
#پرونده_تاریخ_تمدن_اسلامی
#85
🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
💠 #بیانیه_گام_دوم_انقلاب_و_رویکرد_تمدنی_به_مهدویت
💢جناب آقای دکتر #سید_ضیاء_الدین_میر_محمدی عضو هیات علمی دانشگاه معارف اسلامی در ویژه برنامه مهدوی «#حاضر_غایب_از_نظر» که در 🗓روز جمعه مورخ ۳۱ خردادماه
⏱از ساعت ۱۰:۴۵ دقیقه
با موضوع بیانیه گام دوم و رویکرد تمدنی به مهدویت در شبکه قرآن سیما برگزار شد، به عنوان کارشناس برنامه حضور داشتند.
🔴 که این برنامه در روز جمعه
🗓 ۲۳ خرداد ۹۹
مجددا از شبکه قران برنامه "حاضر غائب از نظر" پخش شد.
🔴 برای مشاهده فایل برنامه👈 اینجا کلیک کنید.
🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#جایگاه_فرهنگی_تمدنی_ابوریحان_بیرونی:
📙ابوریحان بیرونی دانشمندی با موقعیت جامع علوم درجهان اسلام؛ برای این دانشمند بزرگ جهان اسلام جایگاه های فرهنگی-تمدنی ذیل را می توان برشمرد:
🔸#جایگاه_اول:
براساس برخی دیدگاه ها، علم درجهان اسلام را به قبل و بعد ابوریحان بیرونی، به لحاظ جامع علوم بودن ایشان، تقسیم کرده اند؛
🔸#جایگاه_دوم:
ابوریحان بیرونی دانشمندی چند بعدی؛ به عنوان یک اخترشناس، تاریخ نگار و تقویم نگار، انسان شناس و مردم شناس،جغرافی دان،داروشناش گیاه شناسانه، وزن مخصوص شناس اشیاء و ابزار شناش نجوم شناسانه حضور علمی فعال در جهان اسلام داشت؛
🔸#جایگاه_سوم:
حضور همه جانبه در جهان علم با خلق آثاری همچون: التفهیم لاوایل صناعه التنجیم وقانون مسعودی و مقالید العلم الهیاه در اخترشناشی؛ آثارالباقیه در حوزه گاه شماری تاریخی و تقویم نگاری؛ تحقیق ماللهند در حوزه انسان شناسی و مردم شناسی؛ الجماهر در حوزه وزن مخصوص شناسی اشیا؛ الصیدنه فی الطب در باره دارو شناسی گیاهی؛ استیعاب الوجوه الممکنه فی صنعه الاسطرلاب در حوزه مبانی و ساخت اسطرلاب و تحدید نهایت اماکن در حوزه جغرافی؛
🔸#جایگاه_چهارم:
حضور برجسته در جهان علم نجوم؛ با قانون مسعودی مهم ترین کتاب نجومی و نوعی دائره المعارف نجومی در جهان اسلام ؛
🔸#جایگاه_پنجم:
حضور فعال در جهان علم ریاضیات؛ به عنوان یک نویسنده تاریخ ریاضیات و به عنوان استفاده کننده ریاضیات در علم نجوم، مانند بحث کروی و اندازه گیری سینوس یک درجه در کتاب مقالید العلم الهیاه؛
🔸#جایگاه_ششم:
آثار الباقیه به عنوان اثری: فوق العاده اطلاعات ناب درباره گاه شماری اقوام وملل مختلف با رویکرد مبانی نجومی آن ملل و اقوام؛
🔸#جایگاه_هفتم:
جایگاهی کم نظیر یا حتی بی نظیر در انسان شناسی و مردم شناسی با خلق اثر تحقیق ماللهند به خصوص انسان شناسی و مردم شناسی در حوزه هند؛
🔸#جایگاه_هشتم:
حضوری فعال و روش مند در گزارش احوال فرهنگی یک ملت گسترده و متنوع از نظر جمعیتی و آداب و رسوم و اعتقادات دینی و فلسفی؛
🔸#جایگاه_نهم:
حضور فعال در حوزه علوم انسانی به خصوص مردم شناسی و مردم شناسی فرهنگی (فرهنگ به معنی بسیار گسترده) مبتنی بر یک نوع روش شناسی میدانی؛
🔸#جایگاه_دهم:
حضور در جهان علوم طبیعی با ساخت ترازوی مخصوصی جهت اندازه گیری وزن مخصوص اجسام گوناگون با دقت بسیار بالا با نگارش کتاب الجماهر؛
#پرونده_تاریخ_تمدن_اسلامی
🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#جایگاه_فرهنگی_تمدنی_محمد_بن_زکریای_رازی:
📗محمد بن زکریای رازی،فیلسوف، پزشک و شیمیدان جهان اسلام، جایگاه برجسته فرهنگی_تمدنی ویژه ای در تمدن اسلامی دارد. در ارتباط با جایگاه فرهنگی_تمدنی محمدبن زکریای رازی موارد ذیل را می توان برشمرد:
🔰#جایگاه_اول:
بزرگ ترین پزشک ایرانی در قرون وسطی از حیث نظری و عملی در جهان علم پزشکی با تاکید افرادی مانند جرج سارتون؛
🔰#جایگاه_دوم:
داشتن جایگاهی ممتاز در روش شناسی علم و فلسفه، وعدم تداوم روش شناسی رازی در علم و فلسفه، خسرانی در روش شناسی علم و فلسفه در جهان اسلام؛
🔰#جایگاه_سوم:
جایگاهی انحصاری در فلسفه علم قرن سوم وچهارم هجری تمدن اسلامی، با نگرش ها و روش های ترکیبی در فلسفه علم؛
🔰#جایگاه_چهارم:
تاکید بر حضور عقل و عقلانیت در حوزه های نظری مابعدالطبیعی و حوزه های متافیزیکی؛
🔰#جایگاه_پنجم:
تاکید بر روش شناسی مبتنی بر مشاهده، آزمایش و روش تجربی در شیمی شناسی، دارو شناسی و بیماری شناسی؛
🔰#جایگاه_ششم:
تاکید بر روش شناسی مبتنی بر روش استقرایی در حوزه مطالعات احکام عملی و اخلاق عملی؛
🔰#جایگاه_هفتم:
جایگاه رازی در حوزه علم پزشکی، داری حیثیت نظریه پردازی و حیثیت عملگرایی در جهان علم پزشکی؛
🔰#جایگاه_هشتم:
جایگاه رازی در مطالعات علم شیمی، دارای حیثیت اکتشافی و حیثیت طبقه بندی فلزات و غیر فلزات در جهان علم شیمی؛
🔰#جایگاه_نهم:
در درجه اول آزمایش و تجربه و در درجه دوم نظریه پردازی در حوزه طبقه بندی مواد شیمیایی، اعتبار روش شناسی مطالعاتی رازی؛
🔰#جایگاه_دهم:
نماینده برجسته روش شناسی تجربی در شیمی و پزشکی به خصوص در اثر برجسته "الحاوی"؛
🔰#جایگاه_یازدهم:
عدم وابستگی رازی به سنت فلسفی ارسطو و فلسفه مشاء و مخالفت با روش شناسی فلسفه مشایی؛
🔰#جایگاه_دوازدهم:
تاثیر پذیری از اندیشه های فلسفی دموکریتوس یونانی و پذیرش نظریه اتم گرایی دموکریتوس در نظام فلسفی اش؛
🔰#جایگاه_سیزدهم:
در تبیین مابعدالطبیعی جهان هستی یا در هستی شناسی خود علاوه برخداوند، به چهار هستومند نفس کلی،هیولای نخستین،فضای مطلق وزمان مطلق استدلال می کند؛
🔰#جایگاه_چهاردهم:
رساله" سیره الفلسفیه" و کتاب "طب روحانی" رازی نشان دهنده ویژه رازی به فلسفه و اخلاق و ابداع یک نوع فلسفه اخلاق عقلانی؛
🔰#جایگاه_پانزدهم:
تجلی عشق به تبیین عقلی یا فلسفی اخلاق به گونه ای دیگر در شاهکاری چون کتاب اخلاق اسپینوزا و در نگاه به زندگی فیلسوفانه، روان شناسی اخلاق، ابتکاری تازه از رازی؛
#پرونده_تاریخ_تمدن_اسلامی
🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#چیستی_شناسی_تمدن_و_کارکرد_شناسی_آن:
⏪ تمدن به مثابه یک پدیده تاریخی و واقعیت بیرونی، هویتی ترکیبی دارد. این هویت ترکیبی تمدنی با رویکرد تاریخی،فلسفی ورویکردها دیگر،قابل تحلیل هست.
📒 در ارتباط با چیستی و کارکرد تمدن، نکات ذیل را می توان ملاحظه کرد:
📝#نکته_اول:
تمدن به لحاظ چیستی، یک نوع نظام اجتماعی کلان ترکیبی پیچیده هست؛
📝#نکته_دوم:
این نظام اجتماعی کلان ترکیبی پیچیده تمدن، از نظام های خرد سیاسی، فرهنگی و اقتصادی تشکیل شده است؛
📝#نکته_سوم:
نظام های کلان و خرد تمدنی، برای پاسخ گویی به نظام نیازهای انسانی می باشد؛
📝#نکته_چهارم:
نظام نیازهای انسانی، ناظر به نظام نیازهای سیاسی، فرهنگی و اقتصادی انسان هست و تمدن قدرت پاسخ گویی به این نظام نیازهای انسانی دارد؛
📝#نکته_پنجم:
این نظام نیازهای انسانی در سطح خرد و کلان، در مقیاس ملی، منطقه ای و جهانی جریان دارد؛
📝#نکته_ششم:
تمدن عالی ترین سطح نظام اجتماعی، که قدرت پاسخ گویی به عالی ترین نظام نیازهای انسانی را در مقیاس جهانی دارد؛
📝#نکته_هفتم:
چیستی تمدن در فرآیند تکوین تمدنی، یک فرآیند مهندسی ناپذیر، درعین اینکه یک فرآیند مهندسی پذیر هست؛
📝#نکته_هشتم:
چیستی تمدن در فرآیند تکوین تمدنی، یک فرآیند مدیریت ناپذیر، در عین اینکه یک فرآیند مدیریت پذیر هست؛
#پرونده_فلسفه_نظری_تمدن
🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
✔️ #برگزاری_کلاس "مسئله عینیت در فلسفه علم و عینیت تاریخی در فلسفه علم تاریخ"
✔️ ویژه دانشجویان دانشگاه معارف اسلامی.
✔️ مدرس:#دکتر_میر_محمدی
⏱ زمان:پنجشنبه ها از ساعت 15 الی 17
🏢مکان:دانشگاه معارف اسلامی
📃با ارائه گواهی شرکت در کارگاه
✔️ جهت ثبت نام با شماره تلفن 02532110684 تماس بگیرید.
#دانشگاه_معارف_اسلامی
🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#فلسفه_و_کارکرد_علم_شناسی_فلسفی:
📗علم شناسی فلسفی مانند رویکردهای دیگر علم شناسی، فلسفه و کارکردهایی دارد. فلسفه و کارکردهای ذیل را می توان برای علم شناسی فلسفی برشمرد:
🔰#فلسفه_و_کارکرد_اول:
تعریف، شناخت و تحلیل هستی شناسی علم و تاسیس هستی شناسی جدید برای علم؛
🔰#فلسفه_و_کارکرد_دوم:
تعریف، شناخت و تحلیل معرفت شناسی علم و تاسیس معرفت شناسی جدید برای علم؛
🔰#فلسفه_و_کارکرد_سوم:
تعریف، شناخت و تحلیل روش شناسی علم و تاسیس روش شناسی جدید برای علم؛
🔰#فلسفه_و_کارکرد_چهارم:
تعریف، شناخت و تحلیل روش جدید علم و تاسیس روش جدید برای علم؛
🔰#فلسفه_و_کارکرد_پنجم:
وضعیت شناسی، محیط شناسی و آینده شناسی فلسفی علم، برای تعریف و تدوین راهبردهای منجر به تحول علم شناسی؛
🔰#فلسفه_و_کارکرد_ششم:
توسعه و گسترش طولی و عرضی علم وایجاد فضاهای تاسیسی جدید برای علم شناسی فلسفی؛
🔰#فلسفه_و_کارکرد_هفتم:
شناخت اکتشافی و شناخت تحلیلی انسان شناسی فلسفی، جهان شناسی فلسفی و خداشناسی فلسفی به واسطه علم شناسی فلسفی؛
#پرونده_علم_شناسی_فلسفی
🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50