eitaa logo
تمدن جهانی
208 دنبال‌کننده
116 عکس
4 ویدیو
21 فایل
🔷️دکترسیدضیاءالدین میرمحمدی. 🔹️فارغ التحصیل مقطع دکتری،گرایش تاریخ و تمدن اسلامی؛دانشگاه معارف اسلامی/عضو هیات علمی گروه تاریخ و تمدن اسلامی؛دانشگاه معارف اسلامی ادمین کانال👈 🔹 @SZMM50 🔹eitaa.com/mir_mohammadi5050 @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">🔹ziya.mirmohammadi@gmail.com
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚: ⏪ از مساله های اساسی و کاربردی که در "فلسفه علم تاریخ"و "فلسفه علم تمدن" ازآن بحث می شود، "الگوی نظری تحقیق" و نسبت آن با "تحلیل تاریخی و تمدنی" هست. "تحلیل تاریخی و تمدنی" به واسطه "الگوی نظری تحقیق" عینیت و تحقق پیدا می کند. 🔶"الگوی نظری تحقیق" در مطالعات تاریخی و تمدنی به صورت چهار حالت ذیل می تواند جریان پیدا کند: 🔸: استفاده از یک "نوع مبنای علمی" از حوزه "علوم انسانی- اجتماعی" در مطالعات تاریخی و تمدنی که سطحی از "تحلیل تاریخی و تمدنی" را عینیت می بخشد؛ 🔸: استفاده از یک "نوع مفهوم علمی" از حوزه "علوم انسانی-اجتماعی" در مطالعات تاریخی و تمدنی" که سطحی از "تحلیل تاریخی و تمدنی" را تحقق می دهد؛ 🔸: استفاده از یک "نوع گزاره علمی" از حوزه "علوم انسانی-اجتماعی" در مطالعات تاریخی و تمدنی که سطحی از "تحلیل تاریخی و تمدنی" را ایجاد می کند."فرض های علمی"،"قضیه های علمی" و"فرضیه های علمی"، گزاره هایی علمی هستند که سطحی از تحلیل تاریخی وتمدنی را عملیاتی می کنند؛ 🔸: استفاده از یک "نوع نظریه علمی" ازحوزه "علوم انسانی-اجتماعی" در مطالعات تاریخی و تمدنی که سطحی از"تحلیل تاریخی وتمدنی" را ایجاد می کند.نظریه های علمی در مطالعات تاریخی و تمدنی "عالی ترین سطح" "تحلیل تاریخی و تمدنی" را به وجود می آورند."نظریه های برون تاریخی- تمدنی" و "نظریه های درون تاریخی- تمدنی" چنین سطح عالی از تحلیل تاریخی و تمدنی را تولید می کنند. 🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
وبینار دانشگاه: 🔖 لینک دانلود فیلم : 🌐 https://maaref.ac.ir/wp-content/uploads/2020/05/%D9%88%D8%A8%DB%8C%D9%86%D8%A7%D8%B1-18-02-1399.mp4 [ حجم ۸۰ مگابایت ] ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir #64 🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050 ŸŸsapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚 : ⏪مفهوم "پارادایم" در "فلسفه علوم انسانی- اجتماعی" و در "فلسفه روش تحقیق"، معانی گوناگونی دارد. ♦️در مجموع پارادایم در چهار معنای متفاوت ذیل به کار می رود. 🔻: "پارادایم" به مثابه یک "نوع جهان بینی"؛ 🔻: "پارادایم"به مثابه یک"منطق معرفت شناختی"؛ 🔻: "پارادایم" به مثابه مجموعه ای از "مبانی و اصول مشترک" حاکم بر یک "حوزه تحقیق علمی"؛ 🔻: "پارادایم" به مثابه یک "الگو و مدل علمی" در تحقیق علمی؛ ♦️پارادایم های گوناگونی در فلسفه علوم انسانی- اجتماعی در مکاتب غربی وجود دارند که سه پارادایم رایج عبارتند از: 🔻الف) پارادایم اثبات گرایی؛ 🔻ب) پارادایم تفسیر گرایی؛ 🔻ج) ‌پارادایم انتقاد گرایی؛ ⬅️ پارادایم های فوق در چهار ساحت، 🔻"هستی شناسی تحقیق علمی"، 🔻"معرفت شناسی تحقیق علمی"، 🔻"روش شناسی تحقیق علمی" 🔻و "روش تحقیق علمی" متمایز از همدیگر هستند. 🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚 : ⏪"استراتژی های تحقیق"،روش های متفاوتی برای پاسخ به سوال های تحقیق دارند. این روش ها، شامل مشخص کردن یک "نقطه شروع"،"چندین مرحله" و "یک نکته پایان" است‌. ⏪استراتژی های تحقیق ریشه و شالوده "فلسفی و نظری" جداگانه ای دارند. دارای مفروض های "هستی شناختی" در باره "ماهیت واقعیت" و مفروض های "روش شناختی" در باره چگونگی شناخت آن "واقعیت ها "می باشند. 🔶"" رایج در مطالعات و پژوهش های "علوم انسانی- اجتماعی" وجود دارد: 1⃣ "" در مطالعات علوم انسانی -اجتماعی؛(متشکل از سه اصل انباشت،استقرا واثبات) 2⃣"" در مطالعات علوم انسانی-اجتماعی؛(شروع استراتژی براساس یک اندیشه موقت یا فرضیه موقت) 3⃣"" در مطالعات علوم انسانی- اجتماعی؛(ساختن مدلی فرضی جهت تحلیل پدیده های انسانی-اجتماعی) 4⃣"" در مطالعات علوم انسانی-اجتماعی؛(تولید تعابیر علوم انسانی-اجتماعی از تعابیر کنشگران اجتماعی) 🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
تمدن جهانی
وبینار دانشگاه: #دانلود_فیلم 🔖 لینک دانلود فیلم : 🌐 https://maaref.ac.ir/wp-content/uploads/2020/0
📚: ⏪ درارتباط با و مرتبط با آن، نکات ذیل را می توان ملاحظه کرد: 🔻: "کرونا" به عنوان یک "پدیده طبیعی" و "فراطبیعی"،"چالش هایی تمدنی" برای "جهان طبیعی"،"جهان انسانی" و "جهان تاریخی-تمدنی" ایجاد کرده است. 🔻: بیشترین "چالش های تمدنی" ایجاد شده براثر "کرونا"در این سه جهان، متوجه "تمدن غرب" شده است. 🔻: "چالش معرفتی"، یکی از چالش های تمدنی ایجاد شده برای "تمدن غرب"، بر اثر "کرونا"است. 🔻: "چالش هویتی"،چالش تمدنی ایجادشده دیگر برای "تمدن غرب"، در اثر "کرونا" است. 🔻: "چالش کارکردی"، از چالش های تمدنی دیگر برای "تمدن غرب"، در اثر "کرونا" است 🔻: "چالش فلسفه اجتماعی"، چالشی دیگر از سنخ تمدنی برای "تمدن غرب" به واسطه "کرونا" است. 🔻: "چالش فلسفه اخلاقی"،سنخی دیگر از چالش تمدنی برای "تمدن غرب"،به واسطه "کرونا" است. 🔻: "چالش تمدنی کرونا" و مساله "انحطاط تمدنی غرب"؛ از منظر "فلسفه نظری تمدن"،تمدن غرب حرکت انحطاطی را شروع کرده است،کرونا این انحطاط تمدنی غرب را، "شتاب فزاینده ای" داده است. 🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚: ⏪ "فلسفه نظری تاریخ" از نوع "فلسفه های مضاف به امور" و از نوع "علوم پیشینی" و از نوع "معرفت های درجه اول" هست."فلسفه نظری تاریخ"با"رویکردی فلسفی"، تاریخ و پدیده های تاریخی را مطالعه و تحلیل می کند. 🔶 پرسش های اساسی ذیل، از جمله پرسش های محوری در "فلسفه نظری تاریخ" هست که این نوع "فلسفه مضاف" در صدد پاسخگویی به آنهاست. 1⃣ : 🔸۱-جایگاه هستی شناختی فلسفه نظری تاریخ در طبقه بندی علوم؛ 🔸۲-جایگاه معرفت شناختی فلسفه نظری تاریخ در طبقه بندی علوم؛ 🔸۳-جایگاه روش شناختی فلسفه نظری تاریخ در طبقه بندی علوم؛ 🔸۴-اعتبار و ارزش فلسفه نظری تاریخ در طبقه بندی علوم؛ 2⃣ : 🔸۱-مبانی خداشناختی فلسفه نظری تاریخ؛ 🔸۲-مبانی جهان شناختی فلسفه نظری تاریخ؛ 🔸۳-مبانی انسان شناختی فلسفه نظری تاریخ؛ 🔸۴-مبانی ارزش شناختی فلسفه نظری تاریخ؛ 🔸۵-مبانی معرفت شناختی فلسفه نظری تاریخ؛ 🔸۶-مبانی روش شناختی فلسفه نظری تاریخ؛ 🔸۷-مبانی دین شناختی فلسفه نظری تاریخ؛ 3⃣ : 🔸۱-قانونمندی تاریخ از دیدگاه پارادایم های اثبات گرایی، تفسیر گرایی،انتقادگرایی و الگوی اجتهادی دینی؛ 🔸۲-تکامل تاریخی از دیدگاه پارادایم های اثبات گرایی،تفسیرگرایی،انتقادگرایی و الگوی اجتهادی دینی؛ 🔸۳-پایان تاریخ از دیدگاه پارادایم های اثبات گرایی،تفسیرگرایی،انتقادگرایی و الگوی اجتهادی دینی؛ 🔸۴-نقش اراده خدا در جهان تاریخی از دیدگاه پارادایم های اثبات گرایی،تفسیرگرایی،انتقادگرایی و الگوی اجتهادی دینی؛ 🔸۵-نقش اراده انسان در جهان تاریخی از دیدگاه پارادایم های اثبات گرایی،تفسیرگرایی،انتقادگرایی و الگوی اجتهادی دینی؛ 🔸۶-قانون تاریخی،جبرتاریخی و اراده انسان ازدیدگاه پارادایم های اثبات گرایی،تفسیرگرایی،انتقادگرایی و الگوی اجتهادی دینی؛ 4⃣ : 🔸۱-الگوی مطالعاتی فلسفه نظری تاریخ ذیل پارادایم اثبات گرایی؛ 🔸۲-الگوی مطالعاتی فلسفه نظری تاریخ ذیل پارادایم تفسیرگرایی؛ 🔸۳-الگوی مطالعاتی فلسفه نظری تاریخ ذیل پارادایم انتقادگرایی؛ 🔸۴-الگوی مطالعاتی فلسفه نظری تاریخ ذیل الگوی اجتهادی دینی؛ 5⃣ : 🔸۱-نظریه های فلسفه نظری تاریخ در پارادایم اثبات گرایی؛ 🔸۲' نظریه های فلسفه نظری تاریخ در پارادایم تفسیرگرایی؛ 🔸۳-نظریه های فلسفه نظری تاریخ در پارادایم انتقادگرایی؛ 🔸۴- نظریه های فلسفه نظری تاریخ در الگوی اجتهادی دینی؛ 6⃣ : 🔸۱-نسبت و نوع تعامل فلسفه نظری تاریخ با فلسفه نظری تمدن؛ 🔸۲-نسبت و نوع تعامل فلسفه نظری تاریخ با فلسفه اجتماعی؛ 🔸۳-نسبت و نوع تعامل فلسفه نظری تاریخ با فلسفه سیاسی؛ 🔸۴-نسبت و نوع تعامل فلسفه نظری تاریخ با فلسفه فرهنگی؛ 🔸۵-نسبت و نوع تعامل فلسفه نظری تاریخ با فلسفه اقتصادی؛ 🔸۶- نسبت و نوع تعامل فلسفه نظری تاریخ با فلسفه دین؛ 7⃣ : 🔸۱-کارکرد فلسفه نظری تاریخ در نظام فرهنگی تمدن ها و تمدن نوین اسلامی؛ 🔸۲- کارکرد فلسفه نظری تاریخ در نظام سیاسی تمدن ها و تمدن نوین اسلامی؛ 🔸۳-کارکردفلسفه نظری تاریخ در نظام اقتصادی تمدن ها و تمدن نوین اسلامی؛ 🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚 : ⏪"علامه محمد تقی جعفری" از متفکران برجسته معاصر است که در حوزه "مطالعات تمدنی"اندیشه های تاسیسی" دارد. ♦️در ارتباط با تمدن پژوهی علامه جعفری نکات کلان ذیل قابل تامل هست: 🔻: "تمدن پژوهی علامه جعفری" در حوزه جغرافیای معرفتی "فلسفه نظری تمدن" قرار دارد.با "رویکرد فلسفی"، تمدن و پدیده تمدنی را "تحلیل فلسفی" می کند. 🔻: "علامه جعفری" "رویکردفلسفی" در تمدن پژوهی را با "رویکرد الهیاتی" یا با "رویکرد دینی" تلفیق و تمدن را "تحلیل فلسفی-دینی" می کند. 🔻نکته_سوم: "رویکرد علامه جعفری" در تمدن پژوهی "فلسفی-دینی"، رویکردی "تاسیس گرایانه-نقدگرایانه"می باشد. 🔻: "قانون" حاکم بر "تمدن"، در "فلسفه نظری تمدن" علامه جعفری، تابعی از "قانون" حاکم بر "تاریخ" در "فلسفه نظری تاریخ" علامه جعفری هست. 🔻: "تمدن پژوهی فلسفی-دینی" علامه جعفری، مبتنی بر یک نوع تمدن پژوهی با "رویکرد میان رشته ای" هست. 🔻: "تمدن پژوهی فلسفی-دینی" علامه جعفری مبتنی بر یک "فلسفه انسان شناسی دینی" می باشد. 🔻: "رویکرد" علامه جعفری در "تعریف تمدن" یک "رویکرد منطقی" ناظر به "ماهیت تمدن" و "کارکرد تمدن" هست. 🔻: در تمدن پژوهی "فلسفی-دینی" علامه جعفری، تمدن مبتنی بر دو عنصراساسی "تشکل انسان ها" با "روابط عالی" و "حیات معقول"می باشد. 🔻: علت اساسی "سقوط تمدن ها" در تمدن پژوهی "فلسفی-دینی" علامه جعفری، عبارت است ازتعدی به "قانون حیات معقول". 🔻: "جهان تمدنی" در اندیشه تمدنی علامه جعفری، جهانی مبتنی بر حضور "اراده خدا"، "اراده انسان" و "عوامل طبیعی"می باشد. 🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚: 📒 مظفر اقبال در سال ۱۹۵۴ در لاهور پاکستان متولد شد. با درجه دکتری در رشته شیمی از دانشگاه ساسکاچوان کانادا در سال ۱۹۸۳ فارغ التحصیل شد. مظفر اقبال را در ایران با پژوهش هایش در رابطه با اسلام و علم می شناسند. عمده این پژوهش ها حاصل تغییر علایق پژوهشی او به سمت مطالعه اسلام وسنت های معنوی وعلمی آن پس از دریافت دکتری شیمی هست. 📒مظفر اقبال در دانشگاه های ساسکاچوان، ویسکانسین مدیسن و مک گیل تدریس کرده است. 📒از فعالیت های غیر پژوهشی مظفراقبال: 🔸تاسیس و ریاست مرکز اسلام و علم در کانادا، 🔸ویراستاری دو فصل نامه اسلام و علم، 🔸ویراستاری عمومی دائره المعارف جامع هفت جلدی قرآن، 🔸مدیریت کمیسیون همکاری علمی وفناوری سازمان کنفرانس اسلامی، 🔸حضور فعال درآکادمی علوم پاکستان، 🔸مدیریت برنامه جهان اسلام برای دوره علمی- دینی مرکز الهیات و علوم طبیعی در برکلی آمریکا 🔸 و عضویت در هیئت موسس بنیادآموزش و پرورش اسلامی کانادا 📒ماحصل پژوهش های مظفر اقبال نزدیک به ۲۰ جلد کتاب و صدها مقاله به سه زبان عربی، اردو و انگلیسی است و در کنار این پژوهش های تالیفی، بخش زیادی از تلاش های علمی اش صرف ویرایش و تالیف مقالات علمی شده است. 📒مجموعه چهار جلدی با عنوان "اسلام و علم": دیدگاه های تاریخی و معاصر، اسلام و علم، علم و اسلام و شکل گیری علم اسلامی از پژوهش های مظفر اقبال در زمینه علم در تمدن اسلامی هست. 📒"شکل گیری علم اسلامی" از جدیدترین آثار اقبال هست که مساله اصلی ایشان در این کتاب یعنی "شکل گیری یا ساختن علم اسلامی"، مطابق با یکی از مهم ترین دغدغه های پژوهشی ایران در دهه گذشته است. 📒دغدغه ای که با عناوین مختلفی همچون "تحول در علوم انسانی" یا "علم دینی" و یا "اسلامی سازی علوم" مطرح شده است. 📌منبع : از مقدمه کتاب شکل گیری علم اسلامی مظفراقبال 🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 : ⏪ "علم شناسی" در تمدن اسلامی را با رویکردهایی مانند؛ رویکرد "فلسفی"،"تاریخی"،"جامعه شناختی" و.‌..می توان تحلیل کرد. "تحلیل فلسفی علوم انسانی" در تمدن اسلامی یا "علم شناسی فلسفی علوم انسانی" در تمدن اسلامی از ضرورت های "معرفت شناختی" و "روش شناختی" علم شناسی فلسفی در تمدن اسلامی هست. 🔶در ارتباط با "" در "" حداقل پنج دیدگاه را می توان رصد و برشمرد: 🔸: "علوم انسانی" به "مثابه علوم اجتماعی"؛ در این دیدگاه بر جریان "قوانین طبیعی" در علوم انسانی وحاکمیت "اصل وحدت روش" در علوم طبیعی و انسانی تاکید می شود. 🔸: "علوم انسانی" به "مثابه علوم تاریخی"؛ در این دیدگاه بر "تمایز قوانین علوم انسانی و علوم طبیعی" و "اصل تعدد روش در علوم طبیعی و انسانی" تاکید می شود. 🔸: "علوم انسانی" به "مثابه علوم روحی"؛ در این دیدگاه بر"روح محور بودن علوم انسانی"،"تعلیم و تربیت محور بودن علوم انسانی" و "سنت عرفانی -دینی بودن علوم انسانی" تاکید می شود. 🔸: "علوم انسانی" به "مثابه علوم اخلاقی"؛ در این دیدگاه بر "انسان کنشگر" به عنوان "موضوع علوم انسانی"و رابطه "جهان طبیعت" با قلمرو "اختیارواراده انسانی"تاکید می شود. 🔸: "علوم انسانی" به "مثابه حکمت عملی"؛ این دیدگاه ریشه در دیدگاه های "ارسطو" و فیلسوفان مسلمان مانند "فارابی"،"ابن سینا"،"خواجه نصیرطوسی" و "علامه طباطبایی" دارد.در این دیدگاه بر تحلیل "کنش های انسانی" و "آثار کنش های انسانی" در "علوم انسانی" تاکید می شود. 📙"": جهت مطالعه بیشتر در ارتباط با دیدگاه های پنج گانه فوق مراجعه به: 🔸"درآمدی برپارادایم اجتهادی دانش عملی"؛ "تالیف دکتر حمیدرضا حسنی"؛"انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه"؛ 🔸"تحلیل فلسفی علوم انسانی" یا "علم شناسی فلسفی علوم انسانی" در تمدن اسلامی بر محور پنج دیدگاه فوق، از "ضرورت های آموزشی و پژوهشی" رشته تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی هست. 🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚 : ⏪"نظریه تاریخی-تمدنی" و نسبت آن با "تحقیق تاریخی-تمدنی" ذیل "رویکرد های تحقیق کمی و کیفی"، فرآیند متفاوتی را طی می کند. 📕: 🔻۱-تحقیق تاریخی-تمدنی و نسبت آن با نظریه تاریخی-تمدنی در رویکرد کمی تحقیق،"تقدم نظریه تاریخی-تمدنی" بر"تحقیق تاریخی-تمدنی" هست؛ 🔻۲-تحقیق تاریخی-تمدنی با رویکرد کمی،براساس یک نظریه تاریخی-تمدنی و"مستند برمنطق قیاس" به سمت واقعیت حرکت می کند؛ 🔻۳-نظریه تاریخی-تمدنی،"فرآیندتحقیق تاریخی-تمدنی" در رویکرد کمی را "مدیریت" می کند؛ 🔻۴-نظریه تاریخی-تمدنی،فرآیند تحقیق تاریخی-تمدنی با رویکرد کمی را، با "طرح قضایا،فرضیه ها و شناسایی متغیرها" پیش می برد؛ 🔻۵-درتحقیق تاریخی-تمدنی با رویکرد کمی،برای "اثبات نتایج تحقیق" براساس "منطق استقرا" رجوع مجدد به "نظریه تاریخی-تمدنی" صورت می گیرد؛ 📕: 🔻۱-تحقیق تاریخی-تمدنی با رویکرد کیفی، برنظریه تاریخی-تمدنی "تقدم زمانی-منطقی" دارد؛ 🔻۲-تحقیق تاریخی-تمدنی با رویکرد کیفی، منجربه "کشف یا ساخت یک نظریه تاریخی-تمدنی" می شود؛ 🔻۳-"آزمون نظریه تاریخی-تمدنی" در تحقیق تاریخی-تمدنی با رویکرد کیفی، "اصالت و موضوعیت" ندارد؛ 🔻۴-"ساخت نظریه تاریخی-تمدنی"، در تحقیق تاریخی-تمدنی با رویکرد کیفی، به معنی "نفی نظریه تاریخی-تمدنی" درفرآیند این تحقیق نیست؛ 🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚: ⏪ "آلبرت شوایتزر" در سال ۱۸۷۵ میلادی در کایزربرگ آلزاس چشم به جهان گشود.در دانشگاه های "استراسبورگ"،"پاریس" و"برلین" به تحصیل پرداخت. 📒شوایتزر قبل از سال ۱۹۱۳ میلادی "کشیش سنت نیکولاس" استراسبورگ بود.شوایتزر علاوه براینکه یکی از برجسته ترین "علمای الهیات" بود،"فیلسوف"،"متفکراجتماعی"،"باخ شناس" معتبر ویکی از بهترین نوازندگان ارگ کلیسا به شمار می رفت. 📒آثار متعددی از شوایتزر مانده است که برخی از آنها عبارتند: "فلسفه تمدن"(۱۹۲۳م"در جستجوی مسیح تاریخی"(۱۹۲۶م)،"یوهان سباستیان باخ"(۱۹۳۸م)و "سیر تحول اندیشه در هند"(۱۹۳۶م) و تالیفات دیگر که تقریبا همه آنها به زبان انگلیسی ترجمه شده است. 🔶 در ارتباط با تمدن پژوهی "آلبرت شوایتزر" نکات ذیل را می توان برشمرد: 🔸۱-"آلبرت شوایتزر" یک تمدن پژوه در حوزه جغرافیای معرفتی "فلسفه نظری تمدن" هست؛ 🔸۲-تمدن پژوهی "آلبرت شوایتزر" با "رویکرد فلسفی" مبتنی بر یک "نوع فلسفه اخلاق" و "عنصر اخلاق" هست؛ 🔸۳-مساله اصلی تمدن پژوهی با رویکرد فلسفی ازدیدگاه "آلبرت شوایتزر"ظهور، بروز، تعالی و انحطاط تمدن" نیست؛ 🔸۴- مساله اصلی تمدن پژوهی با رویکرد فلسفی از منظر "آلبرت شوایتزر"، "مساله وعنصر اخلاق" در تمدن هست؛ 🔸۵-"قانون فلسفی" حاکم بر"فرآیند تمدن"، در تمدن پژوهی "آلبرت شوایتزر" از نوع "قانون اخلاقی" هست؛ 🔸۶-"فلسفه کارکرد تمدن" در تمدن پژوهی "آلبرت شوایتزر"، یک " کارکرد اخلاقی" هست؛ 🔸۷-در تمدن پژوهی "آلبرت شوایتزر"، "تعالی و انحطاط اخلاقی" نسبت و رابطه مستقیم با "تعالی و انحطاط تمدن" دارد. 🔸۸-از منظر فلسفه نظری تمدن "آلبرت شوایتزر"؛ چون تمدن غرب از "جوهره اخلاق" تهی شده است در مسیر "انحطاط تمدنی" قرار دارد؛ 🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚 : ⏪ "تمدن نوین اسلامی" رادر دو "فرآیند مهندسی و مدیریتی" می توان مورد مطالعه و معرفت قرارداد. ♦️این دو فرآیند تمدن نوین اسلامی را می توان از دو حیث "مقام ثبوت" و "مقام اثبات" تمدن نوین اسلامی، تحلیل کرد. 📒الف): در این فرآیند از تمدن نوین اسلامی، مراحل ذیل براساس ترتب منطقی مورد مطالعه قرار می گیرد. 🔻۱- " تمدن نوین اسلامی:؛ تحلیل مبانی آن مانند مبانی "دین شناختی"،"جهان شناختی"،"انسان شناختی"،معرفت شناختی" و "ارزش شناختی" تمدن نوین اسلامی؛ 🔻۲- " تمدن نوین اسلامی"؛تحلیل و شناخت "مفاهیم اساسی" به خصوص مفاهیم از نوع "سازه های مفهومی" تمدن نوین اسلامی؛ 🔻۳-" تمدن نوین اسلامی"؛ تحلیل مساله های اساسی مطرح در تمدن نوین اسلامی مانند "مساله عینیت دین" به عنوان مساله اصلی تمدن نوین اسلامی؛ 🔻۴-" تمدن نوین اسلامی" ؛ تحلیل "الگوهای مطالعاتی رایج" در زمینه تحقق تمدن نوین اسلامی؛ 🔻۵-" تمدن نوین اسلامی"؛ تحلیل "نظریه های تمدنی" مرتبط با تحقق تمدن نوین اسلامی؛ 🔻۶- " تمدن نوین اسلامی"؛ تحلیل "راهبردهای تمدنی" مرتبط با تحقق تمدن نوین اسلامی؛ 📒ب): دراین فرآیند از تمدن نوین اسلامی،مراحل ذیل براساس ترتب منطقی مورد مطالعه قرار می گیرد. 🔻۱- " تمدن نوین اسلامی"؛ تحلیل "سازمان های تمدنی" مرتبط با تحقق تمدن نوین اسلامی؛ 🔻۲-" تمدن نوین اسلامی"؛تحلیل "نمونه های آزمایشی" و "واحدهای آزمایشی تمدنی"، جهت تحقق تمدن نوین اسلامی؛ 🔻۳-" تمدن نوین اسلامی"؛ تحلیل شرایط "ایجاد گفتمان فرهنگی" تمدن نوین اسلامی؛ 🔻۴-" تمدن نوین اسلامی"؛ تحلیل گسترش "دانش های تمدنی" مرتبط با تحقق تمدن نوین اسلامی؛ 🔻۵-" تمدن نوین اسلامی"؛ تحلیل "قوانین حقیقی و حقوقی تمدنی" مرتبط با تحقق تمدن نوین اسلامی؛ 🔻۶-" نوین اسلامی"؛ تحلیل ایجاد "شرایط شبکه ای تمدنی" برای تحقق تمدن نوین اسلامی؛ 🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚 : 📗"اخلاقی بودن علوم انسانی" و یا "علوم انسانی به مثابه علوم اخلاقی"، ریشه ای تاریخی و تجربه ای تاریخی در تمدن اسلامی هست. در دوره ای از "تاریخ علم در تمدن اسلامی"، علوم انسانی با عنوان "علوم اخلاقی" شناخته میشد. "ابن سینا" و "ابن مسکویه" دو تقریر تاریخی در تمدن اسلامی در زمینه اخلاقی بودن علوم انسانی و یا علوم انسانی به مثابه علوم اخلاقی را تبیین و ارائه نمودند. 🔰؛ : تقریر ابن سینا از "علوم انسانی به مثابه علوم اخلاقی" به عنوان تجربه ای از "علم شناسی فلسفی علوم انسانی" در تمدن اسلامی، به حضور "عنصر اخلاق" در سیر مطالعات متافیزیکی در مورد "انسان شناسی" بر می گردد. در علم شناسی فلسفی علوم انسانی در "منطق و حکمت سینوی" به عنوان یک "تجربه علم شناسی" در تمدن اسلامی، علوم اخلاقی تحلیل بخشی از "کنش های انسانی" را برعهده می گیرد. 🔰؛ : تقریر ابن مسکویه از "علوم انسانی به مثابه علوم اخلاقی" به عنوان "تجربه ای از علم شناسی فلسفی علوم انسانی" در تمدن اسلامی،به حضور "علوم اخلاقی در کنش های انسانی" برمی گردد. برمبنای تقریر ابن مسکویه، علوم انسانی به مثابه علوم اخلاقی،علومی هستند که به خلق و خوی انسان ها در جوامع و آثار فردی و اجتماعی این خلق و خوی می پردازد. ✅ تذکر:جهت مطالعه تفصیلی در زمینه علوم انسانی به مثابه علوم اخلاقی به منبع ذیل مراجعه شود: 📖 #کنش_شناسی حکیمان پیشا صدرایی؛ دکتر سید حمیدرضا حسنی ودکترهادی موسوی؛ گروه فلسفه علوم انسانی؛پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛ 🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚 : 📘پرسش های سه گانه هستی شناسانه،معرفت شناسانه و روش شناسانه در تاریخ وتمدن، سه پرسش بنیادی در "حوزه نگاه پارادایمی" به مطالعات تاریخی و تمدنی هست. 1⃣: این پرسش ناظر به "حوزه چیستی و ماهیت تاریخ و تمدن" هست.در این پرسش، تاریخ وتمدن،پدیده های تاریخی وتمدنی و به تعبیری دقیق جهان تاریخی و جهان تمدنی،از حیث جهانی عینی مورد مطالعه و شناخت قرار می گیرد. 2⃣: این پرسش ناظر به "حوزه معرفت و شناخت تاریخی و تمدنی" هست.تاریخ و تمدن، پدیده های تاریخی و تمدنی و جهان تاریخی و جهان تمدنی،از حیث معرفت شناسی واقع گرا یا نسبی گرا، مورد مطالعه و شناخت قرار می گیرد. 3⃣: این پرسش ناظر به "حوزه نوع و اعتبار روش شناسی تاریخی و تمدنی" هست.تاریخ و تمدن،پدیده های تاریخی و تمدنی وجهان تاریخی و جهان تمدنی را از حیث تنوع و اعتبار روش شناسی حاکم بر مطالعات تاریخی و تمدنی مورد مطالعه قرار می دهد. 🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚 : 📕یکی از دیدگاه های اصلی در ارتباط با علم در تمدن اسلامی،"دیدگاه مابعدالطبیعه علم" و"دیدگاه علم به عنوان امرمقدس" می باشد. متفکرانی همچون "رنه گنون"، "دکترسیدحسین نصر"،"نقیب العطاس"،"دکتر عثمان بکار"،"دکتر مهدی گلشنی" و "آلپ ارسلان آچیکگنج" این دیدگاه را مطرح کرده اند. ♦️اصول کلان این دیدگاه "" در تمدن اسلامی، مبتنی بر اصول کلان ذیل هست: 🔻: تاکید بر "علم شناسی مابعدالطبیعی" در مقابل "علم شناسی فلسفی" در تمدن اسلامی در این دیدگاه؛ 🔻: هرفعالیت علمی در این دیدگاه بایستی مبتنی بر "چهارچوب مابعدالطبیعه علم" صورت گیرد و اصول فعالیت علمی بایستی براساس "آموزه های نامتغیر وحی الهی" صورت گیرد؛ 🔻: در این دیدگاه مابعدالطبیعه علم،برخلاف "علم شناسی فلسفی" و "علم شناسی اجتماعی"، "مفهوم مقدسی" از طبیعت و جهان هستی توسط علم تبیین می شود؛ 🔻: در این دیدگاه به لحاظ "نگرش مقدس" به جهان طبیعت،"علوم فیزیکی و علوم سنتی" در شکل گیری و عملکرد تابعی از این نگرش مقدس هستند؛ 🔻: دراین دیدگاه، علوم طبیعی نه فقط "در روش و ارزش اخلاقی"،بلکه دلیل "وجودی و مابعدالطبیعی" خودرا نیز از "اصول وحی الهی" دریافت می کنند؛ 📕: جهت مطالعه تفصیلی در زمینه دیدگاه "مابعدالطبیعی علم"، به منبع ذیل مراجعه شود: "فلسفه علم و دین در اسلام و مسحیت"؛ تدپیترز ،مظفر اقبال و سید نعمان الحق؛ ترجمه جواد قاسمی؛ بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی. 🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚: 📙علم شناسی رویکردهای متنوعی همچون "علم شناسی تاریخی"،"علم شناسی فلسفی"،"علم شناسی جامعه شناختی"،"علم شناسی روان شناختی"،"علم شناسی اقتصادشناختی"،"علم شناسی سیاست شناختی"و نظایر این گونه علم شناسی ها؛ و یکی از رویکرد های علم شناسی، "علم شناسی دینی" هست. 📙علم شناسی دینی را از جهتی می توان از دوحیث "چیستی علم شناسی دینی" و "چرایی علم شناسی دینی"مورد واکاوی و تحلیل قرار داد. 1⃣: چیستی علم شناسی دینی از دو منظر می تواند مورد شناسایی و معرفت قرار گیرد. 🔸: چیستی علم شناسی دینی مستند به آموزه ها و گزاره های دینی؛ 🔸: چیستی علم شناسی دینی مستند به تاسیس علم دینی؛ 2⃣: چرایی علم شناسی دینی به علت های ذیل می تواند مورد واکاوی و تحلیل قرار گیرد: 🔸: ضرورت تبیین وتحلیل "اصل وجود و مختصات علم شناسی دینی"؛ 🔸: ضرورت "وجود استقلالی علم شناسی دینی" در قبال سایر رویکردهای علم شناسی؛ 🔸: ضرورت "اصالت شناسی علم شناسی دینی" در قبال سایر اصالت های رویکردهای علم شناسی؛ 🔸: ضرورت تبیین "کارکرد علم شناسی دینی" به مثابه یک "کارکرد متمایز" از رویکرد های علم شناسی دیگر؛ 🔸: ضرورت تبیین وجود "عینی و انضمامی"، نه "ذهنی و انتزاعی" علم شناسی دینی؛ 🔸: َضرورت تحلیل "علم شناسی دینی" به مثابه رویکردی از علم شناسی مرتبط با "هستی شناسی دینی" و"معرفت شناسی دینی"؛ پرونده فلسفه علم دینی 🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚 : ❇️دیدگاه های مرتبط با "چیستی تمدن اسلامی" از "منظر مستشرقان" را در سنخ ها و گونه هایی می توان طبقه بندی نمود. 📗قبل از سنخ شناسی این دیدگاه ها، تذکر ضروری می باشد: 🔰: چیستی تمدن اسلامی از دوحیث "مقام ثبوت" (مقام منطق و مقام بایسته)و "مقام اثبات"(مقام تحقق ومقام تاریخی)قابل تحلیل هست؛ 🔰: "چیستی تمدن اسلامی" از حیث "بررسی رویکردی"؛ مانند تحلیل چیستی تمدن اسلامی با "رویکرد تاریخی"، "رویکرد فلسفی"،"رویکرد دینی" وسایر رویکردها؛ 🔰: سنخ شناسی های ذیل در ارتباط با "چیستی تمدن اسلامی" از منظر مستشرقان، با ملاحظه چیستی تمدن اسلامی در "مقام اثبات" وبا "رویکرد تاریخی" طبقه بندی شده است. 🟢: چیستی و ماهیت تمدن اسلامی مبتنی بر "ماهیتی اسلامی"؛ با ظهور تاریخی دین اسلام، تمدنی به نام تمدن اسلامی با "هویت اسلامی" شکل گرفت. مستشرقانی همچون "رابرت برونشوویک "فون گوستاو گرونبام" و "مارشال هاجسن" چنین دیدگاهی دارند. 🟢: چیستی وماهیت تمدن اسلامی مبتنی بر "ماهیتی ترکیبی"؛ براساس این دیدگاه با ظهور تاریخی دین اسلام، تمدنی به نام تمدن اسلامی با "هویت ترکیبی" شکل گرفت.این هویت ترکیبی تمدن اسلامی بر اساس ترکیبی از "دین اسلام، فرهنگ عربی و تمدن های همجوار" شکل گرفت. بیشتر مستشرقان چنین دیدگاهی دارند."گوستاو لوبون"، "جرجی زیدان"، "آدام متز"،"آندره میکل" و "ژوزف بورلو" چنین دیدگاهی دارند 🟢: چیستی و ماهیت تمدن اسلامی،مبتنی بر "ماهیتی غیر اسلامی"؛ براساس این دیدگاه با ظهور تاریخی دین اسلام، تمدنی به نام تمدن اسلامی شکل گرفت اما این تمدن ارتباطی به دین اسلام ندارد.چیستی و ماهیت تمدن اسلامی در این دیدگاه، "ماهیتی عربی" و "ماهیتی فرهنگی و غیر اسلامی" دارد.دیدگاه "فلیپ حتی" که ماهیت تمدن اسلامی را ماهیتی مبتنی بر "فرهنگ عربی" می داند.دیدگاه "ارنست رنان" که ماهیت تمدن اسلامی را "ماهیتی ایرانی-یونانی" می داند. 🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚: 📕در ارتباط با "تاریخ علم در تمدن اسلامی" با "رویکرد تاریخی" و با "رویکرد فلسفی"، منابع ذیل از اهمیت مضاعفی برخوردارند: 🔻: اسلام وعلم؛ مظفر اقبال؛ترجمه فرشته ناصری و علی آخیشنی؛ بنیاد پژوهش های علوم اسلامی آستان قدس رضوی 🔻: فلسفه علم و دین در اسلام و مسیحیت؛ تدپیترز،مظفر اقبال، سیدنعمان الحق؛ترجمه جواد قاسمی؛ بنیاد پژوهش های علوم اسلامی آستان قدس رضوی؛ 🔻 : شکل گیری علم اسلامی؛ مظفر اقبال ؛ترجمه محمدرضا قائمی نیک ودیگران؛نشرترجمان؛ 🔻: علم و تمدن در اسلام؛دکتر سیدحسین نصر؛انتشارات علمی وفرهنگی؛ 🔻: تاریخ و فلسفه علوم اسلامی؛عثمان بکار؛ترجمه محمد رضا مصباحی و جواد قاسمی ؛ بنیاد پژوهش های علوم اسلامی آستان قدس رضوی 🔻: طبقه بندی علوم از منظر حکمای مسلمان؛ عثمان بکار؛دکترسید حسین نصر؛ ترجمه جواد قاسمی؛ بنیاد پژوهش های علوم اسلامی آستان قدس رضوی 🔻: تاریخ و فلسفه علم؛ رشدی راشد؛(مجموعه مقالات)؛ ترجمه حسین معصومی همدانی؛ نشر هرمس و دانشگاه تهران؛ 🔻: دانش پیروزمند؛ فرانتس روزنتال؛ترجمه علیرضا پلاسید؛ نشر گستره؛ 🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚 : 📘"انسان کنش شناسی" و "انسان شناسی تمدنی"،مساله ای هست که از حیثی در "فلسفه نظری تمدن" واز حیثی در "فلسفه علم تمدن"،مطالعه می شود. 🔷️"نسبت" بین "انسان کنش شناسی" و "انسان شناسی تمدنی" هم مساله ای هست که در دوحوزه معرفتی "" و ""،ازآن بحث می شود. 💠در ارتباط با"" دو رویکرد ذیل قابل طرح هست: 🔹️: چیستی انسان کنش شناسی به معنی شناخت و تحلیل "کنش های انسانی" در "جهان تمدنی"؛ که مساله ای اساسی در فلسفه نظری تمدن؛ 🔹️: چیستی انسان کنش شناسی به معنی کنش های انسانی به عنوان "مساله ای"در "مطالعات تمدنی" و "تمدن پژوهی"؛ که مساله ای اساسی در فلسفه علم تمدن؛ 💠در ارتباط با"" دو رویکرد ذیل قابل طرح هست: 🔹️: "انسان شناسی تمدنی" به معنی شناخت و تحلیل فلسفی سطحی از "انسان شناسی" در "مقیاس تمدنی"؛ که مساله ای در فلسفه نظری تمدن؛ 🔹️: "انسان شناسی تمدنی" به معنی مساله ای فلسفی در حوزه "انسان شناسی مضاف" که در "تمدن پژوهی" و "مطالعات تمدنی" ازآن بحث می شود که ازاین حیث یک مساله فلسفه علم تمدنی هست؛ 🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📘کتاب “جستارهایی دینی و فلسفی در تاریخ و تمدن” که به قلم "دکتر سید ضیاء الدین میرمحمدی" و تلاش گروه پژوهش تاریخ و تمدن اسلامی دانشگاه معارف اسلامی سامان یافته، به همت این دانشگاه و دفتر نشر معارف در ۲۱۶صفحه و در قطع وزیری منتشر شد. علاقه ­مندان به این کتاب می ­توانند این کتاب را از مدیریت پخش دفتر نشر معارف: قم، خیابان شهدا، کوچه ۲۳، تلفن و نمابر: ۳۷۷۴۰۰۰۴ و یا فروشگاه­ های پاتوق کتاب سراسر کشور تهیه نمایند. 🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
تمدن جهانی
#معرفی_کتاب 📘کتاب “جستارهایی دینی و فلسفی در تاریخ و تمدن” که به قلم "دکتر سید ضیاء الدین میرمحمدی"
📘بخشی از ناآزمودگی و ناپختگی در تحلیل کلان در باب تاریخ و تمدن به خلأ مطالعاتی در عرصه فلسفه تاریخ و تمدن باز می ­گردد. فقدان مطالعات کیفی در نگرش کلی و نظری به فلسفه تاریخ و تمدن و تمرکز انحصاری بر دیگر مباحث این عرصه مطالعاتی حصاری برای کاویدن در عرصه تاریخ و تمدن فراهم آورده که ذهن را از پویایی و درک پاره­ای از افق­های برتر و عمیق­ تر باز می­دارد. بر این اساس بر دوستداران این موضوع در این دیار لازم است تا اندکی از این حصار برون آیند و نگاهی مدقانه به این عرصه علمی بیفکنند. 💠 آنسان که ملاحظه می­ گردد شیوه و حال و هوای مطالعه در عرصه تاریخ و تمدن نشان از ضعف یا فقدان پشتوانه فلسفی در این باب است. همچنین حجم و سطح تألیفات در باب فلسفه تاریخ و تمدن نیز موید همین وضعیت است. 💠هرچند جایگاه موضوع این اثر فی نفسه در خور توجه و اهتمام است اما آن­چه این اثر را شأن و منزلتی خاص می­بخشد تبیین فلسفه تاریخ و تمدن از نظرگاه «دین» است. به نظر می­رسد به جهت ویژگی خاص موضوعات و مسائل مطروحه در فلسفه تاریخ و تمدن و احاطه نداشتن ذهن انسان به وجوه گسترده تاریخ، تنها کسانی می­توانند نگاهی جامع به تاریخ و قوانین و سنن حاکم بر آن داشته باشند که خود حاکم بر تاریخ باشند. بر این مبنا تنها منبع راهگشا در تدوین فلسفه تاریخ و تمدن «دین» است. 💠می­توان اذعان داشت که شناخت مسائل فلسفه تاریخ و تمدن و جستجوی تأثیرات و جلوه­های معرفتی آن در عرصه­ های گوناگون پژوهش ­ها و بررسی­ های زیادی را می ­طلبد. در این راه که بی ­نشیب و فراز هم نخواهد بود رسالت و سهم اندیشمندان دینی از روی قاعده بیش از دیگران است و باید هم چنین باشد. 💠جناب آقای دکتر سید ضیاءالدین میرمحمدی که بیش از یک دهه از عمر خویش را در فهم داده­­ های قرآن و دین در عرصه فلسفه تاریخ و تمدن گذارنده است با تفسیر گزینشی برخی از مقالات خویش این جستار را سامان داده است. 💠گروه پژوهشی تاریخ و تمدن اسلامی دانشگاه معارف اسلامی امید دارد با انتشار این جستار و جدی گرفتن مسائل آن و درگیر شدن با محورهای اصلی آن زمینه طرح اندیشه­ های عمیق­تر و جدیدتری برای اندیشیدن در فلسفه تاریخ و تمدن معاصر به بار آید. 💠گروه پژوهشی تاریخ و تمدن اسلامی در راستای اهداف پژوهشی خود این کتاب را به جامعه علمی و همه علاقه‌مندان به مطالعه در عرصه نگرش دینی-فلسفی به تاریخ و تمدن تقدیم می‌کند. 💠 نیاز به چنین پژوهه‌هایی فراوان است و این گروه پژوهشی سعی می‌کند تا با بهره‌گیری از تلاش‌های خالصانه جمعی از پژوهش‌گران افق‌های جدیدی را فراروی علاقه‌مندان بگشاید. 🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚؛ : 📕"تعامل علوم" و "تعامل یک علم با علم دیگر"،به عنوان مساله ای عام در "فلسفه علم"،و"تعامل علم تاریخ با علوم همگون" مانند علم جامعه شناسی به عنوان مساله ای خاص در "فلسفه علم تاریخ"هست،مساله ای که علاوه بر"حیث نظری"،"حیثی کاملا کاربردی" در مطالعات تاریخی دارد. ♦️تعامل علم تاریخ با علم جامعه شناسی در صورت می گیرد: 🔻: "تعامل هستی شناختی علم تاریخ با علم جامعه شناسی"؛ مانند استفاده از اصل "وجود مبانی" و "مفاهیم" علم جامعه شناسی در علم تاریخ؛ 🔻: "تعامل معرفت شناختی علم تاریخ با علم جامعه شناسی"؛ مانند استفاده از "گزاره ها و نظریه های" علم جامعه شناسی در علم تاریخ؛ 🔻: "تعامل روش شناختی علم تاریخ با علم جامعه شناسی"؛ مانند استفاده از "روش شناسی های کیفی" علم جامعه شناسی در علم تاریخ؛ 🔻: "تعامل روشی یا روش تحقیقی علم تاریخ با علم جامعه شناسی"؛ مانند استفاده از "ابزار،فنون و تکنیک های" گردآوری اطلاعات تحقیق علم جامعه شناسی در علم تاریخ؛ 🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50