📚#شناخت_گروه_های_فکری_ناظر_به_علم_اسلامی:
📙درجهان اسلام، گروه ها و مجموعه هایی فکری وجود دارند که در ارتباط با علم اسلامی و علوم انسانی اسلامی فعال هستند.
📙#گروه_سوم؛
#گروه_اجمالی_یا_اجمالیون:
این گروه و موسسه مرتبط با علم اسلامی و تمدن اسلامی، مجموعه نسبتا پراکنده و غیر منسجمی بود که شخصیت اصلی این گروه دکتر ضیاءالدین سردار پاکستانی هست. در مجموع نکات ذیل را در ارتباط با این گروه به صورت مختصر می توان بیان کرد:
🔶#نکته_اول:
در این گروه، مهمترین همکاران دکتر ضیاءالدین سردار، شخصیت هایی همچون منور احمد انیس،مریل وین دیویس، پرویز منظور، جروم آر.راوتز و آتشین بودند.
🔶#نکته_دوم:
این گروه، واژه اجمالیون را در معنای تسخیر نوعی حرکت زیبایی شناسانه کل نگرانه،برای معرفی رهیافت های نظری خود در موضوعات مرتبط با اسلام ، انتخاب کرد.
🔶#نکته_سوم:
برخلاف ایده های محوری بنیانگذاران اسلامی سازی دانش و موسساتی چون موسسه جهانی تفکر اسلامی و موسسه بین المللی تفکر اسلامی، اجمالیون معتقد بودند تفکر غرب دارای مبانی متضادی با مبانی موجود در جهان بینی اسلامی است.
🔶#نکته_چهارم:
از جهت تضاد مبانی، این گروه اعتقاد دارند، اسلام قابلیت سازگاری با علم غرب را ندارد و با تهذیب علم غرب، نمی توان به علم و دانش اسلامی دست یافت.
🔶#نکته_پنجم:
از نظر این گروه، نمی توان بنیاد های روش شناختی و معرفت شناختی غرب را مورد ارزیابی قرار داد و گزاره هایی از آن را که با تفکر اسلامی متناقض هست، با مفاهیم اسلامی جایگزین کرد.
🔶#نکته_ششم:
از نظر این گروه، برای رسیدن به اندیشه، علم و دانش اسلامی، باید روش شناسی خاص اسلام طراحی شود و تفکر و علم اسلامی، باید مبتنی برجهان بینی اسلامی طراحی و ارائه گردد و مبانی معرفت شناختی و اسلامی باید به عنوان الگو و زیر بنای معرفتی علم اسلامی در نظر گرفته شود.
🔶#نکته_هفتم:
طبق نظر این گروه، معرفت شناسی اسلامی نیز در قرآن و سنت نهفته است.در اسلام، اهداف وابزار علم به وسیله نظام اخلاقی اسلام معرفی و محول شده است.
🔶#نکته_هشتم:
اجمالیون معتقدند غرب در همه ابعاد تمدنی،فرهنگی، اقتصادی و... تهدیدی جدی برای دنیای اسلام به شمار می رود.تهدید جدی غرب این است که تلاش دارد ایده های خود را با ادعای جهان شمولی به صورت سلطه آمیزی بر کشور های اسلامی تحمیل کند.
🔶#نکته_نهم:
ضیاءالدین سردار و همکارانش به بسیاری از حوزه های علوم انسانی، از سیاست گرفته تا مردم شناسی و حتی پست مدرنیزم پرداخته اند.این گروه در اواخر قرن بیستم، از هم گسسته شد، البته ضیاءالدین سردار با خانم دیویس، فعالیت های فکری خودرا تداوم بخشید.
🔶#نکته_دهم:
آرای دکتر ضیاءالدین سردار حوزه و گستره وسیعی را شامل می گردد که می توان گفت عمده فعالیت های فکری سردار از سال ۱۹۷۷م، آغاز می شود که در سه حوزه اصلی فعال بوده است. این سه حوزه عبارتند از:
1⃣#اول؛ بررسی رابطه اسلام، علم و تکنولوژی.
2⃣#دوم؛ نظریه پردازی نسبت به آینده تمدن اسلامی.
3⃣#سوم؛ مطالعات فرهنگی و پرداختن به پست مدرنیزم.
📙#جهت_مطالعه_تفصیلی در ارتباط با گروه اجمالیون، به منبع ذیل مراجعه شود:
📙روش شناسی علوم انسانی نزد اندیشمندان مسلمان(مدلی روش شناختی از علم اسلامی)، دکتر محمد تقی ایمان و احمد کلاته ساداتی، نشر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، زمستان سال ۱۳۹۲.
#پرونده_علوم_انسانی_اسلامی
#پرونده_فلسفه_علم_دینی
#011_311
🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
20120328151356-2017-7.pdf
234.9K
📚#معرفی_مقاله
*نقد و بررسی نظریه توین بی در فلسفه تاریخ*
#درجه_علمی: علمی - پژوهشی (حوزوی)
#نویسندگان: سید ضیاءالدین میرمحمدی
#منبع: تاریخ در آیینه پژوهش، سال هفتم، بهار 1389، شماره 1، (پیاپی 25).
#011_312
🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
20131211081914-9893-7-۱.pdf
890.7K
#معرفی_مقاله
*قانونمندی تاریخ و ویژگیهای آن در قران*
#نویسندگان: سید ضیاءالدین میرمحمدی، محسن الویری
#منبع: تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی، سال دوم، پاییز 1390، شماره 4.
#011_313
🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
مصاحبه اقای دکتر میرمحمدی- فلسفه نظری تاریخ.pdf
3.58M
#گفتگو با دکتر سید ضیاءالدین میرمحمدی:
#با_موضوع؛ فلسفه نظری تاریخ؛ قانونی هستی شناختی و معرفت شناختی در تاریخ
*مرکز پژوهشهای علوم اسلامی صدرا*
#011_314
🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
20131124145302-9484-41.pdf
378.7K
#معرفی_مقاله
*درآمدی بر چیستی تمدّن اسلامی از دیدگاه مستشرقان*
#درجه_علمی: علمی-پژوهشی (حوزوی)
#نویسندگان: سید ضیاءالدین میرمحمدی، محمدرضا بارانی
#منبع: تاریخ اسلام، سال سیزدهم، تابستان 1391، شماره 50.
#011_315
🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#تمدن_اسلامی_و_ایجاد_کارکردهای_جهانی:
📙با جریان ظهور تاریخی اسلام، "جهان بینی اسلامی" ، "فلسفه اسلامی" و یا به تعبیری "حکمت اسلامی" به عنوان یک نوع عامل، تمدن اسلامی را ایجاد و تاسیس نمود.
🔶این فرآیند عاملیت منجر به ایجاد و تاسیس تمدن اسلامی، کارکردهای جهانی برای تمدن اسلامی تعریف و عملیاتی کرد.
🔸#کارکرد_اول:
ایجاد یک نوع "انسان گرایی جهانی" با رویکرد دینی با جهت داری تمدنی؛
🔸#کارکرد_دوم:
ایجاد یک نوع "مدنیت جهانی" متمایز در هستی شناختی و معرفت شناختی در مقایسه با سایر تمدن های جهانی؛
🔸#کارکرد_سوم:
ایجاد یک نوع "فرهنگ جهانی" جدید با رویکرد دینی در امتداد فرهنگ تمدنی؛
🔸#کارکرد_چهارم:
ایجاد یک نوع "فلسفه جهانی" مبتنی بر یک نوع فلسفه علم دینی تاسیسی؛
🔸#کارکرد_پنجم:
ایجاد یک نوع "علم تمدنی جهانی" ناظر بر مسئولیت های اجتماعی جدید برای علم از حیث هستی شناسی علم؛
🔸#کارکرد_ششم:
ایجاد یک نوع "عقل تمدنی جهانی" ناظر بر کنش های تمدنی حاصل از تاسیس یک نوع عقلانیت دینی؛
#پرونده_فلسفه_نظری_تمدن
#پرونده_فلسفه_علم_تمدن
#008_258
#012_316
🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#اصالت_و_اعتبار_انسان_شناسی_تاریخی_تمدنی:
📒یکی از فلسفه ها و کارکردهای معرفتی فلسفه علوم انسانی-اجتماعی، مقوله و مساله انسان شناسی است.
📒انسان شناسی انواع و گونه های متفاوتی دلرد، از جمله انسان شناسی تجربی،انسان شناسی عرفانی، انسان شناسی فلسفی، انسان شناسی فرهنگی و سایر انسان شناسی ها که محصول نظریه های تجربی، نظریه های فلسفی، نظریه های عرفانی، نظریه های فرهنگی و سایر نظریه هاست.
📒انسان شناسی تاریخی-تمدنی نوع و گونه ای از انسان شناسی هاست که از اصالت و اعتبار هستی شناختی و معرفت شناختی برخوردار هست و در عرض سایر انسان شناسی ها قرار دارد.
📒اصالت و اعتبار انسان شناسی تاریخی-تمدنی،حاصل حضور هستی شناسانه و معرفت شناسانه نظریه های تاریخی-تمدنی در مطالعات تاریخی و تمدنی است.
📒انسان شناسی تاریخی-تمدنی، یک نوع انسان شناسی عینی هست که شدت تجریدی و انتزاعی آن به مراتب کمتر از سایر گونه های انسان شناسی است.
📒انسان شناسی تاریخی-تمدنی،تابع پارادایم حاکم بر نظریه های تاریخی-تمدنی هست.
📒نظریه های تاریخی-تمدنی ذیل پارادایم اثبات گرایی، نسبت به پارادایم تفسیر گرایی و پارادایم انتقاد گرایی، انسان شناسی تاریخی-تمدنی متمایزی تولید می کنند.
📒نظریه های تاریخی-تمدنی ذیل پارادایم های علم دینی و پارادایم های علوم انسانی-اجتماعی اسلامی، گونه و مدلی از انسان شناسی تاریخی-تمدنی دینی متمایز تولید می کنند.
#فلسفه_نظری_تاریخ_و_تمدن
#فلسفه_علم_تاریخ_و_تمدن
#009_293
#012_317
🟡http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟠http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📗#سیره_پژوهی_قسمت_اول
📚#سنخ_شناسی_سیره_پژوهی:
#چهار_مفهوم_اساسی
#در_سیره_پژوهی وجود دارد که باعث مطالعات هستی شناختی،معرفت شناختی و روش شناختی در سیره می شود.
🔻۱ #سیره؛
🔻۲ #علم_سیره؛
🔻۳ #فلسفه_سیره؛
🔻۴ #فلسفه_علم_سیره؛
🔶#سیره: سیره حوزه مطالعاتی نیست، بلکه ناظر به ماده و هستی سیره هست که در جهان منطقی و جهان تاریخی وجود عینی دارد و ماده مطالعات سیره پژوهی با رویکردهای گوناگون هست.
🔶#علم_سیره: سیره شناسی از نوع معرفت درجه اول هست و چگونگی و چرایی ظهور و تطور پدیده های ناظر به سیره را توصیف و تحلیل زمانی و مکانی می کند
🔶#فلسفه_سیره: سیره شناسی از نوع معرفت درجه اول که با رویکرد فلسفی پدیده های ناظربه سیره رابه صورت فرازمانی و فرامکانی تحلیل فلسفی می کند.قانون شناسی در سیره پژوهی، خروجی اساسی مطالعات فلسفه سیره هست.
🔶#فلسفه_علم_سیره: سیره شناسی از نوع معرفت درجه دوم که علم سیره را با رویکرد فلسفی مورد معرفت و مطالعه قرار می دهد.در واقع فلسفه علم سیره، علم شناسی فلسفی علم سیره هست، که در چهار حوزه هستی شناسی،معرفت شناسی،روش شناسی و روش ،علم سیره را تحلیل می کند.
📚#فسلفه_سیره_یا #فلسفه_نظری_سیره:
🔻#نکته_اول:
یک نوع معرفت درجه اول در ارتباط با پدیده های سیره؛
🔻#نکته_دوم:
یک نوع علم پیشینی در ارتباط با پدیده های سیره؛
🔻#نکته_سوم:
یک نوع فلسفه مضاف به امور در ارتباط با پدیده های سیره؛
🔻#نکته_چهارم:
اکتشاف و تحلیل قانون شناسی از سیره، مساله اساسی فلسفه سیره یا فلسفه نظری سیره؛
🔻#نکته_پنجم:
قانون های حقیقی یا قانون های فلسفی حاکم برانسان شناسی از مساله های اساسی فلسفه سیره یا فلسفه نظری سیره؛
🔻#نکته_ششم:
قانون های حقیقی یا قانون های فلسفی حاکم بر جهان شناسی از مساله های اساسی فلسفه سیره یا فلسفه نظری سیره؛
🔻#نکته_هفتم:
قانون های حقیقی یا قانون های فلسفی حاکم بر عقل شناسی از مساله های اساسی فلسفه سیره یا فلسفه نظری سیره؛
🔻#نکته_هشتم:
قانون های حقیقی یا قانون های فلسفی حاکم بر علم شناسی از مساله های اساسی فلسفه سیره یا فلسفه نظری سیره؛
📙#تذکر_دو_مساله بسیار مهم:
🔻#مساله_اول:
برای شناخت تمدن اسلامی در جهان منطقی و درجهان تاریخی، اکتشاف و تحلیل قوانین انسان شناسی، جهان شناسی، عقل شناسی و علم شناسی در سیره معصومان علیه السلام بسیار ضروری هست؛
🔻#مساله_دوم:
اکتشاف و تحلیل این قوانین از سیره معصومان علیه السلام ضرورت توجه به فلسفه سیره یا فلسفه نظری سیره را خیلی مضاعف می کند؛
#008_259
#012_318
#پرونده_فلسفه_نظری_سیره
#پرونده_فلسفه_علم_سیره
🟡http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟠http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📗#سیره_پژوهی_قسمت_دوم
📚#فلسفه_علم_سیره_یا #فلسفه_تحلیلی_سیره:
در ارتباط با فسلفه سیره که به نوعی می توان آن را "علم شناسی فلسفی علم سیره" نامید،نکات ذیل را می توان ملاحظه کرد.
🔸#نکته_اول:
یک نوع معرفت درجه دوم در ارتباط با علم سیره و ابعاد هستی شناختی،معرفت شناختی و روش شناختی علم سیره؛
🔸#نکته_دوم:
یک نوع علم پسینی در ارتباط با علم سیره و ابعاد هستی شناختی،معرفت شناختی و روش شناختی علم سیره؛
🔸#نکته_سوم:
یک نوع فلسفه مضاف به علوم در ارتباط با علم سیره و ابعاد علم سیره؛
🔸#نکته_چهارم:
ازمساله های اساسی فلسفه علم سیره،شناخت انواع تبیین های عقلانی، علی و روایی و تحلیل فرآیند به کارگیری این تبیین ها در مطالعات سیره پژوهی؛
🔸#نکته_پنجم:
از مساله های اساسی فلسفه علم سیره،تحلیل عینیت تاریخی و موانع معرفت شناختی و روش شناختی آن در مطالعات سیره پژوهی؛
🔸#نکته_ششم:
از مساله های اساسی فلسفه علم سیره،تحلیل تعامل معرفت شناختی و روش شناختی علم سیره با علوم همگون؛
🔸#نکته_هفتم:
ازمساله های اساسی فلسفه علم سیره،تحلیل چیستی، اعتبار و کاربست نظریه پردازی در مطالعات سیره پژوهی؛
🔸#نکته_هشتم:
ازمساله های اساسی فلسفه علم سیره،تحلیل تعامل معرفت شناختی و روش شناختی مطالعات میان رشته ای با مطالعات سیره پژوهی؛
🔸#نکته_نهم:
ازمساله های اساسی فلسفه علم سیره،تحلیل معرفت شناختی و روش شناختی مطالعات فرارشته ای با مطالعات سیره پژوهی؛
🔸#نکته_دهم:
از مساله های اساسی فلسفه علم سیره، تحلیل دینی مطالعات سیره پژوهی براساس گزاره های دینی و علم دینی؛
📙هم چنان که اشاره شد فلسفه نظری سیره مساله های متنوع گوناگون مرتبط با پدیده های سیره را مورد مطالعه فلسفی قرار می دهد. یکی از این مساله های بسیار مهم و اساسی شناخت "#قوانین_انسان_شناسی" می باشد.
📙فلسفه نظری سیره مجموعه قوانین ناظر به "#جهان_انسانی_و_انسان_شناسی" را دراختیار مطالعات سیره پژوهی فلسفی قرار می دهد. بنابراین "#فلسفه_نظری_سیره" یک نوع "#منطق_انسان_شناسی" و "#قانون_انسان_شناسی" را در اختیار ما قرار می دهد.
📙این منطق انسان شناسی و قانون انسان شناسی حاصل از مطالعات فلسفی سیره، در مساله ها و مصادیق ذیل می تواند ظهور و بروز پیدا کند:
1⃣منطق و قانون ناظر به انسان شناسی فرهنگی؛
2⃣منطق و قانون ناظر به انسان شناسی سیاسی؛
3⃣منطق و قانون ناظر به انسان شناسی اقتصادی؛
4⃣منطق و قانون ناظر به انسان شناسی تاریخی؛
5⃣منطق و قانون ناظر به انسان شناسی تمدنی؛
6⃣منطق و قانون ناظر به علم شناسی تمدنی در جهان تمدنی؛
7⃣منطق و قانون ناظر به عقل شناسی تمدنی در جهان تمدنی؛
8⃣منطق و قانون ناظر به کنش های تمدنی در جهان تمدنی؛
📙بنابراین در یک فرآیند مطالعاتی اکتشافی و تحلیلی با رویکرد فلسفی در سیره پژوهی، مجموعه ای از منطق ها و قوانین ناظربه انسان شناسی کشف و تحلیل فلسفی می شود.
#008_260
#012_319
#پرونده_فلسفه_نظری_سیره
#پرونده_فلسفه_علم_سیره
🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#فلسفه_علم_تمدن و #تحول_مطالعات_تمدنی:
⏪ تحول در مطالعات تمدنی وتمدن پژوهی و ضرورت تحول در این نوع مطالعات،ازمساله های دیگری هست که در فلسفه علم تمدن از آن بحث می شود. تحول و ضرورت تحول در مطالعات تمدنی و تمدن پژوهی را در "پنج محور کلان" ذیل می توان ایجاد کرد:
1⃣#تحول_در_رویکرد_آموزشی_مطالعات_تمدنی:
رویکرد آموزشی در مطالعات تمدنی در نظام آموزشی موجود برای "دانستن مطالب تمدنی"، "انتقال مطالب تمدنی" و "وضعیت شناسی مطالعات تمدنی" هست. تحولی که باید صورت گیرد، خارج کردن رویکرد آموزشی مطالعات تمدنی از این وضعیت موجود هست. رویکرد آموزشی مطالعات تمدنی با "رویکرد نقدگرایانه" و"رویکرد نظریه گرایانه" تحولی هست که در مطالعات تمدنی ضروری به نظر می رسد.
2⃣ #تحول_در_ساختار_آموزشی_مطالعات_تمدنی:
در نظام آموزشی موجود در حوزه مطالعات تمدن پژوهی، ساختار این مطالعات مبتنی بر "تمدن پژوهی رشته ای" و یا "تمدن پژوهی دو رشته ای" بنیانگذاری شده است. ضرورت تحول در ساختار آموزشی مبتنی بر "تمدن پژوهی میان رشته ای" و "تمدن پژوهی فرارشته ای" از الزامات لازم درساختار آموزشی مطالعات تمدنی هست.
3⃣#تحول_در_رویکرد_دانشی و#پژوهشی_مطالعات_تمدنی:
رویکرد موجود دانش و پژوهش مطالعات تمدنی تمرکز بر "وضعیت شناسی مطالعات تمدنی" و "نقد شناسی مطالعات تمدنی" دارد.
ضروری هست؛ رویکرد "نظریه شناسی تمدنی در حوزه مطالعات تمدنی"،"معرفت شناسی تمدنی در حوزه مطالعات تمدنی"، "انسان شناسی تمدنی در حوزه مطالعات تمدنی" به رویکرد رایج دانش و پژوهش تمدنی تبدیل شود.
4⃣#تحول_در_رویکرد_سازمانی_مطالعات_تمدنی:
علاوه بر تحول در رویکرد آموزشی،ساختارآموزشی ورویکرد دانشی مطالعات تمدنی،ضروری هست رویکرد سازمانی مطالعات تمدنی هم تحول لازم را داشته باشد.
رویکرد سازمانی مطالعات تمدنی بایستی از "سیاستگذاری مطالعات تمدنی" ، "برنامه ریزی مطالعات تمدنی" و" الگوی نظارتی و مدیریتی مطالعات تمدنی" بهره مند شود.
5⃣#تحول_در_ساختار_سازمانی_مطالعات_تمدنی:
در تحول ساختار سازمانی مطالعات تمدنی بایستی، این مطالعات تبدیل به "یک سیستم اجتماعی هوشمند" شود. حضور پررنگ "فضای مجازی در جهان تمدنی" در ساختار سازمانی مطالعات تمدنی نهادینه شود. "کارکرد بین المللی مطالعات تمدنی" در این ساختار سازمانی مطالعات تمدنی لحاظ شود.
#36
#012_320
#پرونده_فلسفه_علم_تمدن
🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#مسئولیت_اجتماعی_علم_در_تمدن_اسلامی:
📗جایگاه ثبوتی علم در اسلام، جایگاه اثباتی متمایزی نسبت به سایر مکاتب برای علم در تمدن اسلامی تعریف و نهادینه کرد.
❇️ پارادایم های علمی از حیث تعریف متفاوت از هستی شناسی علم و معرفت شناسی علم، مسئولیت اجتماعی متمایزی برای علم تعریف و تاسیس نموده اند.
❇️ مسئولیت اجتماعی علم، به معنی موضع گیری هر پارادایم علمی، نسبت به مساله هایی مانند چیستی علم و نقش ارزش ها در روند تولید و توسعه علمی هست.
❇️ مسئولیت اجتماعی علم، ارتباط مستقیم با تعریف انسان و جایگاه انسان در جهان هستی، جهان تاریخی - تمدنی و جهان انسانی دارد.
❇️ اسلام و تمدن اسلامی با توجه به تعریف جدیدی از جهان هستی، جهان تاریخی - تمدنی و جهان انسانی، مسئولیت متمایزی از سایر پارادایم های علمی، برای مسئولیت اجتماعی علم تعریف می کند.
❇️ با توجه به اصالت دانش و علم در اسلام و تمدن اسلامی، نوعی مسئولیت اجتماعی بر دوش عالمان و دانشمندان تعریف و نهادینه شده است.
❇️ با توجه به اینکه انسان در اسلام، ماهیتی این جهانی و آن جهانی دارد، مسئولیت اجتماعی علم در اسلام، ناظر به هر دو جهان تعریف شده است.
❇️ مسئولیت اجتماعی علم در اسلام و تمدن اسلامی،با مفاهیم اساسی مانند عدالت و اخلاق پیوند خورده است.عالمان و دانشمندان در تمدن اسلامی بنا بر مسئولیت اجتماعی، وظیفه نهادینه شدن عدالت و اخلاق اسلامی را دارند.
❇️ مسئولیت اجتماعی علم در تمدن اسلامی، بایستی انسان و جامعه انسانی را متوجه مسئولیت انسان در قبال خداوند کند.
❇️ مسئولیت اجتماعی علم در تمدن انسانی، بایستی انسان را متوجه مسئولیتش در قبال نفس خودش کند.
❇️ مسئولیت اجتماعی علم در تمدن اسلامی، بایستی انسان را متوجه مسئولیتش در قبال سایر انسان ها کند.
❇️ مسئولیت اجتماعی علم در تمدن اسلامی، بایستی انسان را متوجه مسئولیتش در قبال جامعه خویش کند.
📚#جهت_مطالعه_تفصیلی
#در_زمینه_مسئولیت_اجتماعی_علم
به منبع ذیل مراجعه کنید:
📗#روش_شناسی_علوم_انسانی_نزد_اندیشمندان_مسلمان؛ دکتر محمدتقی ایمان؛احمد کلاته ساداتی؛ نشر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛
#پرونده_فلسفه_نظری_تمدن
#141
#007_238
#013_321
🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#فلسفه_علم_تمدن_و_تحقیق_تمدنی:
⏪ یکی از مساله های اساسی و کاربردی فلسفه علم تمدن، "تحقیق تمدنی" می باشد.
⬅️مانند هرتحقیق علمی، تحقیق تمدنی هم از "چهار ساحت و بخش اصلی" تشکیل شده است.
این چهارساحت و بخش عبارتند از:
♦️الف) #هستی_شناسی_تحقیق_تمدنی:
هستی شناسی تحقیق تمدنی بیشتر به حوزه "چیستی و ماهیت تحقیق تمدنی" می پردازد و مساله های ذیل در هستی شناسی تحقیق تمدنی بحث می شود:
1⃣ چیستی جهان تمدنی در تحقیق تمدنی؛
2⃣ چیستی انسان در جهان تمدنی در تحقیق تمدنی؛
3⃣ چیستی عناصر جهان تمدنی در تحقیق تمدنی؛
4⃣ چیستی کنش تمدنی در جهان تمدنی در تحقیق تمدنی؛
♦️ب) #معرفت_شناسی_تحقیق_تمدنی:
معرفت شناسی تمدنی بیشتر به حوزه "اعتبار و کاربست معرفت تمدنی" در تحقیق تمدنی می پردازد و مساله های ذیل در معرفت شناسی تحقیق تمدنی بحث می شود:
1⃣ اعتبار معرفت شناسی تمدنی در تحقیق تمدنی؛
2⃣ کاربست معرفت شناسی تمدنی در تحقیق تمدنی؛
3⃣ الگوهای معرفتی و نظم های موجود در جهان تمدنی در تحقیق تمدنی؛
4⃣ اصول شناخت معرفت جهان تمدنی در تحقیق تمدنی؛
5⃣ کشف و تحلیل روابط علی در جهان تمدنی در تحقیق تمدنی؛
♦️ج) #روش_شناسی_تحقیق_تمدنی:
روش شناسی تحقیق تمدنی به مقوله "انواع روش شناسی ها و اعتبار روش شناسی ها" در تحقیق تمدنی می پردازد و مساله های ذیل در روش شناسی تحقیق تمدنی بحث می شود:
1⃣اعتبار روش شناسی های کمی و کیفی در جهان تمدنی در تحقیق تمدنی؛
2⃣انواع و اعتبار استراتژی های تحقیق(استراتژی قیاسی ، استراتژی استقرایی،استراتژی پس کاوی و استراتژی استفهامی) در تحقیق تمدنی؛
3⃣روش شناسی رفتار انسانی در جهان تمدنی در تحقیق تمدنی؛
♦️د) #روش_تحقیق_تمدنی:
روش تحقیق تمدنی به "فنون تکنیک ها و ابزارهای استخراج اطلاعات" تحقیق تمدنی می پردازد واز مساله های ذیل در روش تحقیق تمدنی بحث می شود:
1⃣مشاهده های مشارکتی و غیر مشارکتی در جهان تمدنی در تحقیق تمدنی؛
2⃣مصاحبه های ساخت بندی شده،مصاحبه های غیرساختارمندومصاحبه های متمرکز شده در تحقیق تمدنی؛
3⃣اطلاعات تجربی و اطلاعات غیرتجربی و پرسش نامه ها در تحقیق تمدنی؛
#پرونده_فلسفه_علم_تمدن
#006_196
#013_322
🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#پیش_فرض_ها_و_اصول_معرفتی
#نظریه_دینی_در_مطالعات_تاریخی_تمدنی:
⏪ "نظریه دینی" در مطالعات تاریخی-تمدنی مبتنی بر "پیش فرض ها و اصول معرفتی" می باشد، سه پیش فرض و اصل معرفتی ذیل برای "جریان نظریه دینی" در مطالعات تاریخی- تمدنی ضروری می باشد.
1⃣ #پیش_فرض_و_اصل_معرفتی
#امکان_و_اعتبار_علم_دینی؛
"نظریه دینی" در مطالعات تاریخی و تمدنی تابع "امکان ،ضرورت واعتبار علم دینی" می باشد. به تعبیر دقیق تر و منطقی،"جریان نظریه دینی" در مطالعات تاریخی-تمدنی "نتیجه منطقی" امکان،ضرورت واعتبار علم دینی می باشد.
2⃣#پیش_فرض_و_اصل_معرفتی
#امکان_و_اعتبار_علم_تاریخ_دینی_و_علم_تمدن_دینی؛
"نظریه دینی" در مطالعات تاریخی_تمدنی تابع یک "پیش فرض و اصل معرفتی" دیگری بنام "امکان و اعتبار علم تاریخ دینی و علم تمدن دینی" هست. امکان و اعتبار علم تاریخ دینی و علم تمدن دینی "ضرورت نظریه دینی" در مطالعات تاریخی-تمدنی را تجویز می کند.
3⃣#پیش_فرض_و_اصل_معرفتی
#امکان_و_اعتبار_تحلیل_دینی_تاریخ_تمدن؛
پدیده های تاریخی وتمدنی را با "رویکردهای متنوعی" می توان تحلیل کرد. "تحلیل تاریخی و تحلیل فلسفی" تاریخ و تمدن از رویکردهای اساسی تحلیلی در مطالعات تاریخی و تمدنی هست. "تحلیل دینی تاریخ-تمدن" نتیجه منطقی و معرفتی "علم تاریخ دینی" و "علم تمدن دینی" می باشد.
#پرونده_فلسفه_علم_تاریخ
#پرونده_فلسفه_علم_تمدن
#54
#006_198
#013_323
🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#الگوهای_علم_شناسی_در_تمدن_اسلامی:
⏪ علم شناسی در تمدن اسلامی با رویکردهای گوناگونی مانند" علم شناسی تاریخی"،"علم شناسی فلسفی"، "علم شناسی سیاست شناختی"، " علم شناسی جامعه شناختی"، " علم شناسی روان شناختی"، " علم شناختی اقتصاد شناختی" و" علم شناختی دین شناختی" صورت می گیرد.
♦رویکرد های علم شناختی فوق در تمدن اسلامی را می توان با الگوهایی علم شناختی ذیل، مورد تحلیل و واکاوی قرار داد:
🔻الف:#الگوی_علم_شناسی_پارادایمی در تمدن اسلامی:
⏪رویکرد های گوناگون علم شناسی در تمدن اسلامی را با الگوی علم شناسی پارادایمی می توان تحلیل تمدنی کرد.در الگوی علم شناسی پارادایمی چهار ساحت اصلی علم در تمدن اسلامی را مورد شناخت و معرفت قرار می دهند که این چهار ساحت علم عبارتند از:
1⃣ هستی شناسی علم در تمدن اسلامی؛
2⃣ معرفت شناسی علم در تمدن اسلامی؛
3⃣ روش شناسی علم در تمدن اسلامی؛
4⃣ روش علم در تمدن اسلامی؛
🔻ب:#الگوی_علم_شناسی_مولفه_ای در تمدن اسلامی:
⏪ رویکرد های گوناگون علم در تمدن اسلامی را می توان با الگوی علم شناسی مولفه ای مورد معرفت و شناخت قرار داد.علم شناسی در تمدن اسلامی بر اساس الگوی علم شناختی مولفه ای بر ارکان ذیل استوار هست:
1⃣ علم شناسی در تمدن اسلامی براساس مبانی علم؛
2⃣ علم شناسی در تمدن اسلامی براساس مفاهیم علم؛
3⃣ علم شناسی در تمدن اسلامی براساس گزاره های علم؛
4⃣ علم شناسی درتمدن اسلامی براساس مساله های علم؛
5⃣ علم شناسی در تمدن اسلامی براساس نظریه های علم؛
🔻ج:#الگوی_علم_شناسی_عنصری در تمدن اسلامی:
رویکرد های گوناگون علم در تمدن اسلامی را براساس الگوی علم شناسی عنصری می توان تحلیل تمدنی نمود.الگوی علم شناسی عنصری در تمدن اسلامی به در دوحالت ذیل ایجاد می شود:
1⃣ الگوی علم شناسی یک عنصری درتمدن اسلامی (یک عنصری بودن علم ودین درتحلیل علم در تمدن اسلامی)؛
2⃣ الگوی علم شناسی دوعنصری در تمدن اسلامی(دوعنصری بودن علم ودین در تحلیل علم درتمدن اسلامی)؛
#پرونده_فلسفه_علم_تمدن
#پرونده_فلسفه_نظری_تمدن
#37
#013_324
🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#گونه_شناسی_تاریخ_علم_و #فلسفه_علم_در_تمدن_اسلامی:
⏪علم شناسی به صورت عام و علم شناسی به صورت خاص در تمدن ها و تمدن اسلامی، رویکردهای گوناگونی دارد. رویکرد تاریخی به علم شناسی که "#تاریخ_علم" نام دارد و رویکرد فلسفی به علم شناسی که "#فلسفه_علم "نام دارد، گونه های متفاوتی دارد. گونه های " تاریخ علم" و " فلسفه علم" در تمدن اسلامی چهار حالت ذیل را می تواند داشته باشد:
🔶حالت اول: (#تحلیل_تاریخی_تاریخ_علم)
تاریخ علم با رویکرد تاریخی؛ که دراین حالت تحولات تاریخی علم در تمدن اسلامی را با رویکرد تاریخی و با روش و متد تاریخی مورد مطالعه قرار می دهند.
1⃣ کتاب "علم و تمدن دراسلام" اثر دکتر حسین نصر؛
2⃣ کتاب "تاریخ علوم عقلی در تمدن اسلامی" اثر دکتر ذبیح الله صفا؛
3⃣ و کتاب "دانش پیروزمند" اثر فرانتس روزنتال؛
نمونه هایی از تاریخ علم با رویکرد تاریخی در ارتباط بامطالعه علم در تمدن اسلامی هستند.
🔶حالت دوم:(#تحلیل_فلسفی_تاریخ_علم)
تاریخ علم با رویکرد فلسفی؛ که دراین حالت تحولات تاریخی علم درتمدن اسلامی را با رویکرد فلسفی و با روش و متد فلسفی مورد مطالعه قرار می دهند.
1⃣کتاب "تاریخ و فلسفه علوم اسلامی" اثر دکتر عثمان بکار
2⃣ و هم چنین کتاب دیگر دکتر عثمان بکار تحت عنوان "طبقه بندی علوم ازمنظر حکمای مسلمان"
رویکرد فلسفی به تاریخ علم در بررسی ومطالعه علم در تمدن اسلامی را تا حدودی دارند.
🔶حالت سوم:(#تحلیل_تاریخی_فلسفه_علم)
فلسفه علم با رویکرد تاریخی؛ که دراین حالت فلسفه علم و علم شناسی فلسفی را با رویکرد تاریخی و با روش و متد تاریخی مورد مطالعه قرار می دهند.
1⃣کتاب "در آمدی تاریخی به فلسفه علم" اثر جان لازی
2⃣ و کتاب "فلسفه علم": تکامل تاریخی مفاهیم علمی و پیامدهای فلسفی آن ها" اثر نیکلاس کاپالدی
دو گونه از فلسفه علم با رویکرد تاریخی هستند.
🔶حالت چهارم:(#تحلیل_فلسفی_فلسفه_علم)
فلسفه علم با رویکرد فلسفی؛که دراین حالت فلسفه علم و علم شناسی فلسفی را با رویکرد فلسفی و روش و متد فلسفی مورد مطالعه قرار می دهند.
1⃣کتاب "فلسفه علم" اثر الکس روزنبرگ
2⃣ و کتاب "چیستی علم" اثر آلن چالمرز
گونه هایی از فلسفه علم با رویکرد فلسفی هستند.
#پرونده_فلسفه_علم_تمدن
#38
#013_325
🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#فلسفه_علم_تمدن و #سطوح_معرفت_شناسی_تمدنی:
⏪ یکی از مساله هایی که در فلسفه علم تمدن مطرح هست،سطوح معرفت شناسی حاصل از مطالعات تمدنی است.به نظر می رسد پنج سطح معرفت شناسانه تمدنی حاصل از مطالعات تمدنی را به صورت ذیل می توان رصد کرد:
🔸سطح اول:
سطح اول معرفت شناسی تمدنی حاصل از مطالعات تمدنی و تمدن پژوهی، "#وضعیت_شناسی_پدیده_تمدنی" مورد مطالعه در تمدن پژوهی هست.این سطح معرفتی تمدنی، نیازمند مطالعه تمدنی با #رویکرد_تاریخی هست؛
🔸سطح دوم:
سطح دوم معرفت شناسی تمدنی حاصل از مطالعات تمدنی و تمدن پژوهی؛ "#نقدشناسی_پدیده_تمدنی" مورد مطالعه در تمدن پژوهی هست.این سطح معرفتی تمدنی،نیازمند مطالعه تمدنی با #رویکرد_فلسفی_علوم_انسانی هست؛
🔸سطح سوم:
سطح سوم معرفت شناسی تمدنی حاصل از مطالعات تمدنی وتمدن پژوهی،"#نظریه_شناسی_پدیده_تمدنی" مورد مطالعه در تمدن پژوهی هست.این سطح معرفتی تمدنی،نیازمند مطالعات تمدنی با #رویکرد_فلسفه_علم_تمدنی هست؛
🔸سطح چهارم:
سطح چهارم معرفت شناسی تمدنی حاصل از مطالعات تمدنی و تمدن پژوهی،"#معرفت_شناسی_پدیده_تمدنی" مورد مطالعه در تمدن پژوهی هست.این سطح معرفتی تمدنی، نیازمند مطالعات تمدنی با #رویکرد_میان_رشته ای هست؛
🔸سطح پنجم:
سطح پنجم معرفت شناسی تمدنی حاصل از مطالعات تمدنی و تمدن پژوهی، "#انسان_شناسی_پدیده_تمدنی" مورد مطالعه در تمدن پژوهی هست.این سطح معرفتی تمدنی، نیازمند مطالعات تمدنی با #رویکرد_فرارشته_ای هست؛
#پرونده_فلسفه_علم_تمدن
#33
#013_326
🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#تحلیل_تاریخی_تاریخ_علم_درتمدن_اسلامی:
⏪رویکردهای گوناگون علم شناسی در تمدن ها و تمدن اسلامی را با گونه های چهارگانه می توان تحلیل کرد. یکی از این گونه ها، "تحلیل تاریخی تاریخ علم" در تمدن ها و تمدن اسلامی هست.
در "تحلیل تاریخی تاریخ علم" یا "علم شناسی تاریخی تاریخ علم" در تمدن اسلامی، سه سطح معرفتی علم در تمدن اسلامی تحلیل تاریخی می شود.
🔻الف)#سطح_اول_تحلیل_تاریخی_علم در تمدن اسلامی:
پاسخ به "چرایی ظهور علم در تمدن اسلامی" ؛ در این پاسخ به چرایی ظهور علم بر اساس یک "مفهوم تمدنی"، یک "گزاره تمدنی" و یا یک "نظریه تمدنی"، ظهور علم در تمدن اسلامی تحلیل تاریخی می شود.
🔻ب)#سطح_دوم_تحلیل_تاریخی_علم در تمدن اسلامی:
پاسخ به "چرایی تطور علم در تمدن اسلامی"؛دراین پاسخ چرایی تطور علم بر اساس یک "مفهوم تمدنی"، یک "گزاره تمدنی" و یا یک "نظریه تمدنی" تطور علم در تمدن اسلامی تحلیل تاریخی می شود.
🔻ج#سطح_سوم_تحلیل_تاریخی_علم در تمدن اسلامی:
پاسخ به "وضعیت نهایی علم در تمدن اسلامی"؛ در این پاسخ چرایی وضعیت نهایی علم براساس یک "مفهوم تمدنی" ، یک "گزاره تمدنی" و یا یک "نظریه تمدنی" وضعیت نهایی علم در تمدن اسلامی را می توان تحلیل تاریخی کرد.
♦️یادآوری یک نکته اساسی:
⏪بنابراین در تحلیل تاریخی علم در تمدن اسلامی با تمرکز بر یک "#مفهوم_تمدنی" ، یک "#گزاره_تمدنی" و یا در نهایت با یک "#نظریه_تمدنی" علم در تمدن اسلامی را می توان تحلیل تاریخی کرد. اما عالی ترین سطح تحلیل تاریخی علم در تمدن اسلامی براساس : یک نوع "نظریه تمدنی" ایجاد می شود.
#پرونده_فلسفه_علم_تمدن
#39
#013_327
🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#تجربه_های_معرفت_شناسی_علم_در_تمدن_اسلامی:
⏪ تمدن اسلامی حیث وجودی "جهان علمی" را در چهار ساحت "هستی شناسی علم" ، "معرفت شناسی علم"، "روش شناسی علم" و "روش علم" تحول جهانی داد.
♦️در حوزه "#معرفت_شناسی_علم" تمدن اسلامی تجربه های جدیدی در حوزه "#علم_شناسی_تمدنی"پدیدار ساخت.
به نمونه هایی از تجربه های "#معرفت_شناسی_علم" در تمدن اسلامی در ذیل اشاره می شود:
🔻#تجربه_اول_معرفت_شناسی_علم:
تعریف جدیدی از "مبانی علم شناختی" برای علوم طبیعی، تجربی و انسانی- اجتماعی در تمدن اسلامی ناظر به "جهان طبیعی"، "جهان انسانی" و "جهان تمدنی"؛
🔻#تجربه_دوم_معرفت_شناسی_علم:
تعریف و ایجاد "جایگاه جدید" در ارتباط با "تعامل علوم" و "روابط علوم" با جهان طبیعی، جهان انسانی و جهان تمدنی در تمدن اسلامی؛
🔻#تجربه_سوم_معرفت_شناسی_علم:
عدم جدایی و "تفکیک ناپذیری علوم" از "معرفت دینی" ،"معنایی" و"متافیزیکی" در تمدن اسلامی به عنوان "تجربه ای عینی"؛
🔻#تجربه_چهارم_معرفت_شناسی_علم:
ایجاد جریان تاریخی "وحدت علم و معرفت" در تمدن اسلامی به علت تاکید بر "جهت داری علم" در سنت اسلامی؛
🔻#تجربه_پنجم_معرفت_شناسی_علم:
ایجاد نظام جدیدی در "طبقه بندی علوم" مبتنی بر "دین محوری" در تمدن اسلامی به لحاظ جایگاه "وجوب عینی علم" در "مقام ثبوت و اثبات" تمدن اسلامی؛
🔻#تجربه_ششم_معرفت_شناسی_علم:
تعریف "رابطه جدیدی" میان "خداوند" و "جهان طبیعی" و "جهان انسانی" و "جهان تمدنی" در تمدن اسلامی مبتنی بر "وحدت علم و دین"؛
#پرونده_فلسفه_علم_تمدن
#42
#013_328
🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#تجربه_های_روش_شناسی_علم_در_تمدن_اسلامی:
⏪ تمدن اسلامی در "#جهان_شناسی_علم" تحول جهانی و کلانی ایجاد کرد. این تحول جهانی در حوزه "علوم طبیعی"، "علوم تجربی" و "علوم انسانی _اجتماعی" ایجاد شد و حیث متمایزی برای تمدن اسلامی در "جهان تمدنی" به وجود آورد.
🔶 در حوزه "روش شناسی علم" هم تمدن اسلامی تجربه های جدیدی در حوزه "علم شناسی تمدنی" ایجاد نمود، که به نمونه هایی از این تجربه های روش شناسی علم در تمدن اسلامی در ذیل اشاره می شود:
🔸#تجربه_اول_روش_شناسی_علم:
تمایز دریافت از "روش شناسی علم" در تمدن اسلامی با دریافت روش شناسی علم تمدن های همجوار و غیر همجوار جهانی؛
🔸#تجربه_دوم_روش_شناسی_علم:
پذیرش اصل "کاربرد گسترده روش شناسی علم" در تمدن اسلامی با تاکید بر "جهان شناسی علم" جدیدی در تمدن اسلامی؛
🔸#تجربه_سوم_روش_شناسی_علم:
ایجاد "تنوع روش شناسی علم" و "کثرت گرایی روش شناختی علم" در علوم اسلامی و غیر اسلامی در تمدن اسلامی؛
🔸#تجربه_چهارم_روش_شناسی_علم:
ایجاد یک "نوع روش شناسی علم" مبتنی بر یک "نوع هستی شناسی و معرفت شناسی بنیادین" در تمدن اسلامی؛
🔸#تجربه_پنجم_روش_شناسی_علم:
ایجاد یک "نوع فرآیند خلاقیت" در "روش شناسی علم" در تاریخ علم جهان تمدنی و تمدن اسلامی؛
🔸#تجربه_ششم_روش_شناسی_علم:
"نقش جهت دار وحی الهی" در "روش شناسی علوم طبیعی، انسانی و اسلامی" در تمدن اسلامی؛
🔸#تجربه_هفتم_روش_شناسی_علم:
تمرکز "روش شناسی علم" در تمدن اسلامی بر ارتباط اساسی بین "جهان طبیعی"، "جهان انسانی" و "جهان تمدنی"؛
#پرونده_فلسفه_علم_تمدن
#41
#013_329
🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#قرآن_و_جریان_تاریخی_تمدن_اسلامی:
⏪قرآن رکن اصلی "اکتشاف و تحلیل" تمدن اسلامی در "مقام ثبوت" هست.
⬅️قرآن در جریان تاریخی تمدن اسلامی و به تعبیری "مقام اثبات" تمدن اسلامی عنصر و مولفه ای از نوع "متغیر مستقل" هست.
⬅️قرآن در جریان تاریخی تمدن اسلامی به عنوان یک متغیر مستقل، علاوه بر "تاثیر منطقی" در تمدن اسلامی، "تاثیری تاریخی" بر تمدن اسلامی داشته است.
🔶مصادیق #اثرات_تاریخی_قرآن بر تمدن اسلامی را می توان به صورت ذیل برشمرد:
🔸#اثر_تاریخی_اول:
قرآن سرچشمه "معرفت دینی"، "دانش دینی"، "عقلانیت دینی"و منبع اصلی "وحدت علم و معرفت" در جریان تاریخی تمدن اسلامی؛
🔸#اثر_تاریخی_دوم:
گزاره های قرآنی بیانگر "اصول علم"، "مبانی مابعدالطبیعی علم" وارتباط "علم با عقلانیت" در جریان تاریخی تمدن اسلامی؛
🔸#اثر_تاریخی_سوم:
اثر قرآن و گزاره های قرآنی در "حضور دین و معنویت" در "دانش ها و علوم" در تمدن اسلامی به عنوان "الگویی هوشمند در تاریخ علم" تمدن اسلامی؛
🔸#اثر_تاریخی_چهارم:
ورود انواع "علوم و دانش ها" در تمدن اسلامی به مطالعه جنبه ای از "هستی ها و معرفت های نظام طبیعت" تحت تاثیر گزاره های قرآنی؛
🔸#اثر_تاریخی_پنجم:
ورود "علوم" در تمدن اسلامی جهت نشان دادن "وحدت در طبیعت" به عنوان "صورتی از وحدت مبدا الهی" تحت تاثیر گزاره های قرآنی؛
🔸#اثر_تاریخی_ششم:
توجه "علوم طبیعی"، "علوم انسانی" و "علوم اسلامی" در تمدن اسلامی به مطالعه همه جانبه "جهان طبیعی"،"جهان انسانی" و "جهان تمدنی" تحت تاثیر گزاره های قرآنی؛
#پرونده_فلسفه_علم_تمدن
#پرونده_فلسفه_نظری_تمدن
#43
#013_330
🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#کارکرد_شناسی_علم_در_تجربه_تمدن_اسلامی:
⏪در فلسفه علم تمدن و ازجهتی در فلسفه نظری تمدن، "کارکرد شناسی علم" در تمدن ها و تمدن اسلامی، مساله ای اساسی و مساله ای کارکرد گرایانه می باشد.
♦️در "سنت علمی" تمدن اسلامی "کارکرد شناسی علم" تجربه های بی بدیلی را نشان می دهد که در ذیل به مصادیقی از این کارکرد شناسی ها اشاره می شود:
🔻#کارکرد_شناسی_اول_علم:
تبدیل "علم ریاضی" به عنوان دانشی" کمی و کیفی" در تمدن اسلامی جهت اکتشاف و تحلیل مساله های "جهان طبیعی"، "جهان انسانی" و "جهان تمدنی"؛
🔻#کارکرد_شناسی_دوم_علم:
تحلیل "نفوس انسانی" در "جهان انسانی" و "جهان تمدنی" در تمدن اسلامی از کارکردهای "علوم طبیعی" و "علوم انسانی"؛
🔻#کارکرد_شناسی_سوم_علم:
"طبیعت شناسی" به عنوان تجلی ونمادی از "عالم معنا" از کارکردهای "علوم طبیعی" در تمدن اسلامی به عنوان "تجربه ای بی بدیل"؛
🔻#کارکرد_شناسی_چهارم_علم:
کارکرد "دانش جهان شناسی" در تمدن اسلامی، مرجعی درچارچوب نظری برای "وحدت علم ومعرفت"؛
🔻#کارکرد_شناسی_پنجم_علم:
عدم شکاف میان "قوانین طبیعت" ، "قوانین انسانی"، "قوانین تاریخی" و "قوانین تمدنی" به عنوان مصادیقی از "قوانین الهی" از کارکرد های "علوم طبیعی" و "علوم انسانی" در تمدن اسلامی؛
🔻#کارکرد_شناسی_ششم_علم:
تبدیل "جهان کثرت ها" به "جهان وحدت" در تمدن اسلامی از کارکردهای "علوم طبیعی" و "علوم انسانی" از تجربه های بی بدیل علم شناختی تمدن اسلامی؛
#پرونده_فلسفه_علم_تمدن
#پرونده_فلسفه_نظری_تمدن
#44
#013_331
🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#نظریه_شناسی_در_مطالعات_تاریخی_و_تمدنی:
⏪ "نظریه شناسی" در مطالعات تاریخی و تمدنی از مساله های اساسی و بسیار کاربردی "فلسفه علم تاریخ" و "فلسفه علم تمدن" هست.
⏪ "نظریه شناسی" در مطالعات تاریخی از مساله های "فلسفه علم تاریخ" و "نظریه شناسی" در مطالعات تمدنی از مساله های "فلسفه علم تمدن" می باشد.
🔶"نظریه شناسی" مطالعات تاریخی و تمدنی به عنوان یک مساله کلان، سه بحث بسیارمهم ذیل را پاسخ می دهد:
🔸"#بحث_اول":
"چیستی نظریه های تاریخی و تمدنی" در مطالعات تاریخی و تمدنی؛
🔸"#بحث_دوم":
"اعتبار نظریه های تاریخی و تمدنی" در مطالعات تاریخی و تمدنی؛
🔸"#بحث_سوم":
"کاربست نظریه های تاریخی و تمدنی" در مطالعات تاریخی و تمدنی؛
🔶#انواع_نظریه در مطالعات تاریخی و تمدنی: دونوع نظریه در مطالعات تاریخی و تمدنی داریم:
1⃣"#نظریه_های_برون_تاریخی_و_تمدنی" در علم تاریخ و علم تمدن؛
2⃣"#نظریه_های_درون_تاریخی_و_تمدنی"در علم تاریخ و علم تمدن؛
#پرونده_فلسفه_علم_تاریخ
#پرونده_فلسفه_علم_تمدن
#45
#013_332
🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#نظریه_های_برون_و_درون_تاریخی_و_تمدنی:
🔶"نظریه شناسی" در حوزه مطالعات تاریخی و تمدنی از مساله های کاربردی "فلسفه علم تاریخ" و "فلسفه علم تمدن" هست.
🔶#دو_نوع_نظریه در مطالعات تاریخی و تمدنی داریم:
1⃣#نظریه_های_برون_تاریخی_و_تمدنی"؛ این نوع نظریه ها در مطالعات تاریخی و تمدنی ، نظریه هایی هستند که در "علوم انسانی _ اجتماعی" تولید شده اند ولی به لحاظ تناسب "هستی شناختی"،"معرفت شناختی" و "روش شناختی" با مطالعات تاریخی و تمدنی، در علم تاریخ و علم تمدن هم مورد استفاده قرار می گیرند.
مانند "#نظریه_همبستگی_اجتماعی_دورکیم"و "#نظریه_کنش_اجتماعی_ماکس_وبر" که به لحاظ تناسب معرفتی و روشی این دو نظریه با مطالعات تاریخی و تمدنی، امکان استفاده از این دو نظربه در علم تاریخ و علم تمدن هست.
2⃣#نظریه_های_درون_تاریخی_و_تمدنی"؛
این نظریه ها در مطالعات تاریخی و تمدنی، نظریه هایی هستند که حاصل "مطالعه تاریخی -تمدنی"، "استقرا تاریخی- تمدنی" و "قیاس تاریخی- تمدنی" هستند.
بنابراین نظریه های "درون تاریخی و تمدنی" نظریه هایی هستند که در مطالعات "فلسفه علم تاریخ" و "فلسفه علم تمدن" تولید شده اند و درمطالعات تاریخی و تمدنی به کار می روند.
مانند نظریه درون تاریخی- تمدنی "#الگوی_چالش_پاسخ" یا "#الگوی_کنش_واکنش" "آرنولد جوزف توین بی" که در مطالعات تاریخی و تمدنی کاربرد دارد.
#پرونده_فلسفه_علم_تاریخ
#پرونده_فلسفه_علم_تمدن
#46
#013_333
🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#چیستی_نظریه_های
#برون_و_درون_تاریخی_تمدنی:
⏪ "عموم نظریه ها" و به خصوص "نظریه های برون و درون تاریخی -تمدنی"، به لحاظ "هستی شناختی" مبتنی بر مختصات ذیل هستند:
🔸الف)#نظریه_های_برون_و_درون_تاریخی_تمدنی
#مبتنی_بر_مفاهیم_نظری؛
مفاهیم نظری از اجزا سازنده نظریه های برون و درون تاریخی-تمدنی هستند. "هویت وجودی" و "واقعیت عینی" این نظریه ها بدون "مفاهیم نظری" امکان تحقق خارجی ندارد.
🔸ب)#نظریه_های_برون_و_درون_تاریخی_تمدنی #مبتنی_بر_مقوله_ای_فرا_مشاهده_ای؛
"مقوله مشاهده ای" ویا "فرامشاهده ای" بودن نظریه های برون و درون تاریخی-تمدنی تابع "نگرش پارادایمی" هست.تجربه "جهان انسانی"، "جهان تاریخی" و "جهان تمدنی" بیش از آنکه یک "مقوله مشاهده ای" باشد یک "مقوله فرامشاهده ای" هست. تعلق این نظریه ها به یک "پارادایم علمی" نسبت آنها را با مقوله "مشاهده ای" و "فرامشاهده ای" روشن می کند.
🔸ج)#نظریه_های_برون_و_درون_تاریخی_تمدنی
#تابع_پارادایم_علمی؛
نظریه های تاریخی- تمدنی، تابعی از "نوع پارادایم های حاکم" براین نظریه هاست. نظریه های برون و درون تاریخی-تمدنی ذیل هریک از پارادایم های "اثبات گرایی"، "تفسیرگرایی"،"انتقادگرایی" و "اجتهادی دینی" هویت متمایزی دارد.
🔸د)#نظریه_های_برون_و_درون_تاریخی_تمدنی #مقوله_ای_عینی_نه_ذهنی؛
عینی و ذهنی بودن نظریه های برون و درون تاریخی -تمدنی، مقوله ای هست که ارتباط هستی شناختی بانوع پارادایم های حاکم براین نظریه ها دارد. بنابراین عینی بودن چیستی این نظریه های تاریخی - تمدنی، تابعی از چیستی نظریه های ذیل هر پارادایمی هست.
#پرونده_فلسفه_علم_تاریخ
#پرونده_فلسفه_علم_تمدن
#47
#013_334
🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#معرفت_شناسی_نظریه_های_برون_و_درون_تاریخی_تمدنی:
⏪در "#معرفت_شناسی" این نوع نظریه های تاریخی-تمدنی، "#هویت_معرفتی" و "#ابعاد_معرفتی" آنها مورد واکاوی و تحلیل قرار می گیرد.ابعاد و لایه های معرفتی این نظریه ها را در محورهای کلان ذیل می توان مورد شناسایی قرارداد:
1⃣#هویت_معرفتی_نظریه_های
#برون_و_درون_تاریخی_تمدنی
#به_مثابه_یک_نظام_منطقی؛
هویت معرفتی این نظریه های تاریخی-تمدنی به مثابه یک "الگو و نظام منطقی" هست. این الگو و نظام منطقی علاوه براینکه یک "هویت هستی شناختی" دارد، یک "هویت معرفت شناختی" است.این نظریه ها در مطالعات تاریخی- تمدنی مبتنی بر یک نوع نظام منطقی "اسقرایی-قیاسی" و "قیاسی - اسقرایی" هست.
2⃣#هویت_معرفتی_نظریه_های
#برون_و_درون_تاریخی_تمدنی
#به_مثابه_تحلیل_فرایندهای_علی؛
این نظریه ها در مطالعات تاریخی-تمدنی به مثابه یک "فرآیند علی" و یا یک "نظام علی _ معلولی" رفتار می کنند. هویت معرفتی این نظریه ها در مطالعات تاریخی -تمدنی، مبتنی بر "مفاهیم و گزاره هایی" موقعیت هایی را برای "تبیین و تحلیل تاریخی و تمدنی" فراهم می سازند.
3⃣#هویت_معرفتی_نظریه_های
#برون_و_درون_تاریخی_تمدنی
#به_مثابه_قانون_علمی؛
این نظریه ها در مطالعات تاریخی - تمدنی به "مثابه نوعی از قانون علمی" در تحلیل های تاریخی و تمدنی حضور دارند. این نظریه ها در مطالعات تاریخی- تمدنی یک "نوع نظمی پایدار" در تحلیل های تاریخی و تمدنی ارائه می کنند.
4⃣#هویت_معرفتی_نظریه_های
#برون_و_درون_تاریخی_تمدنی
#تابع_پارادایم_علمی؛
هویت معرفتی این نظریه های تاریخی- تمدنی تابعی از "نوع پارادایم های حاکم براین نظریه هاست"."جهان تاریخی" و "جهان تمدنی" حاصل از نظریه های برون ودرون تاریخی- تمدنی،ذیل پارادایم های "اثبات گرایی" ، "تفسیرگرایی"، "انتقاد گرایی" و"اجتهادی دینی" تمایز معرفتی باهمدیگر دارند.
#پرونده_فلسفه_علم_تاریخ
#پرونده_فلسفه_علم_تمدن
#49
#007_234
#013_335
🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50