eitaa logo
علم الحدیث
12.8هزار دنبال‌کننده
80 عکس
232 ویدیو
74 فایل
بسم‌اللہ‌الࢪحمن‌الࢪحیم‍! در‌ڪانال‌علم‌الحدیث‌ قصد‌ داریم‌ در‌ راستاے ترویج احادیث اهل‌بیت‌''علیھم‌السلام'' مطالبـے ارائہ دهیم!🕊 کپی مطالب آزاده☺ مهم ترویج احادیث است مدیریت: @Isaund24 ࢪَحِم‌َ اللَّہ‌ عَبـْدا‌ً أَحیَا‌ أَمْࢪَنـا🌿-
مشاهده در ایتا
دانلود
کتاب چهره گشایی از نفاق در حیات رسول خدا صلی الله علیه و آله ص ۱۴۰ نویسنده: مرحوم علامه آشیخ محمدرضا جعفری ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
هدایت شده از  علم الحدیث
ثواب مضاعف اعمال خیر در روز جمعه ...‼️ 🛑 عَنْ هِشَامِ بْنِ الْحَکَمِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: فِی الرَّجُلِ یُرِیدُ أَنْ یَعْمَلَ شَیْئاً مِنَ الْخَیْرِ مِثْلَ الصَّدَقَةِ وَ الصَّوْمِ وَ نَحْوَ هَذَا قَالَ یُسْتَحَبُّ أَنْ یَکُونَ ذَلِکَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ فَإِنَّ الْعَمَلَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ یُضَاعَفُ. 🔰هشام بن حکم درباره کسی که می‌خواهد کار خیری مانند صدقه ، روزه و مانند آنها انجام بدهد ، از امام صادق علیه السّلام این چنین نقل می‌کند: مستحب است در روز جمعه باشد ؛ چرا که کار نیک در روز جمعه ، به صورت مضاعف ثواب دارد. 📚:الخصال للشيخ الصدوق ج ۲ ص ۳۹۳ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
هدایت شده از  علم الحدیث
چرا گاهی بدون دلیل غمگین میشویم❓ 🖊گاهی غمی در جان انسان رخنه کرده و حزنی بر قلب او می نشیند بی آنکه علت و سببی برای آن بیابد. مانند غروب غمگین جمعه ها. اما در روایت علتی بسیار زیبا برای این لحظات سراسر غم وجود دارد. ابابصیر می گوید: به خدمت امام صادق علیه السلام رسیدم و عرض کردم: جُعِلْتُ فِدَاکَ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ إِنِّی لَأَغْتَمُّ وَ أَحْزَنُ مِنْ غَیْرِ أَنْ أَعْرِفَ لِذَلِکَ سَبَباً فدایتان شوم ای فرزند رسول خدا! من گاهی غمگین و محزون می شوم بدون آنکه علت و سببی برای آن بدانم. حضرت فرمودند: إِنَّ ذَلِکَ الْحَزَنَ‏ وَ الْفَرَحَ یَصِلُ إِلَیْکُمْ مِنَّا إِذَا دَخَلَ عَلَیْنَا حَزَنٌ‏ أَوْ سُرُورٌ کَانَ ذَلِکَ دَاخِلًا عَلَیْکُمْ لِأَنَّا وَ إِیَّاکُمْ مِنْ نُورِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَجَعَلَنَا وَ طِینَتَنَا وَ طِینَتَکُمْ وَاحِدَهً این حزن و یا سروری که به شما می رسید از سوی ماست. هرگاه ما محزون یا مسرور شویم این حزن و سرور بر شما نیز وارد می شود. زیرا ما و تنها شما از نور الهی هستیم و خدا طینت ما و طینت شما را یکی خلق کرد. 📚علل الشرائع: ج۱، ص۹۳٫ ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
چرائی شکست سپاه امیرالمومنین علیه السلام در مقابل سپاه معاویه علیه ما علیه 🛑وَ اللَّهِ مَا مُعَاوِيَةُ بِأَدْهَى مِنِّي وَ لَكِنَّهُ يَغْدِرُ وَ يَفْجُرُ وَ لَوْ لَا كَرَاهِيَةُ الْغَدْرِ لَكُنْتُ مِنْ أَدْهَى النَّاسِ وَ لَكِنْ كُلُّ غُدَرَةٍ فُجَرَةٌ وَ كُلُّ فُجَرَةٍ كُفَرَةٌ وَ لِكُلِّ غَادِرٍ لِوَاءٌ يُعْرَفُ بِهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ اللَّهِ مَا أُسْتَغْفَلُ بِالْمَكِيدَةِ وَ لَا أُسْتَغْمَزُ بِالشَّدِيدَة 🔰سوگند به خدا، معاويه از من سياستمدارتر نيست، امّا معاويه حيله‏گر و جنايتكار است اگر نيرنگ ناپسند نبود من زيرك‏ترين افراد بودم، ولى هر نيرنگى گناه، و هر گناهى نوعى كفر و انكار است، روز رستاخيز در دست هر حيله‏گرى پرچمى است كه با آن شناخته مى‏شود. به خدا سوگند، من با فريب كارى غافلگير نمى‏شوم، و با سخت‏گيرى ناتوان نخواهم شد. 📚 :نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص: 319 ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
این روزا دقیقا بعد از شهادت پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم اتفاقاتی در مدینه رخ می دهد که بشریت را تحت تاثیر قرار می دهد . 🔥غصب خلافت به دست غاصبان خلافت🔥 👈طبق عقیده شیعه پیامبر صلی االله علیه و اله در روز دوشنبه 28 صفر از دنیا رفتند( دو ساعت مانده به ظهر) 👈 و سه روز بعد بدن مبارکشان دفن شد . 😔 این چند روزه خیلی فکر کردم که چطور مباحث مربوطه رو شروع کنم و بنویسنم و هربار نتیجه جدید و تردید جدیدتر تو ذهنم نقش می بست . انشاءالله شروع میکنم مباحث غصب خلافت را عرض میکنم.انشاءالله حضرت زهرا سلام الله علیها به قلمون برکت بده تا در مسیر اهل بیت علیهم السلام قلم بزنیم ✍:ادمین نوشت
ما معتقدیم که ماجرای سقیفه و غصب خلافت یک برنامه یهویی و بدون پشتوانه برنامه ریزی نشده ای نبوده است . ⬅️ "ویلفِرْد فردیناند مادِلونگ" استاد دانشگاه آکسفورد ؛ در کتابِ جانشینی حضرت محمد "صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم " پژوهشی درباره* خلافت نخستین*اثبات می‌کند که : 👈 یک برنامه‌ریزیِ حساب شده و علیه خاندان رسالت بود ؛ ایشان همچنین در این کتاب بیان می‌کند که مشی امیرمومنان "علیه‌السلام" در پنج سال خلافت مبتنی بر وفاداری بر سنت پیامبر خدا" صلی الله علیه و آله "بوده است. 👈 \:نکته حائز اهمیت سخن استفاده از کلمه است، که به نظر می آید بهترین انتخاب واژه را با توجه به فرق هایی که اندیشمندان در باب خصوصیت کودتا و فرق بین کودتا و انقلاب بیان کرده اند، داشته است .
علم الحدیث
ما معتقدیم که ماجرای سقیفه و غصب خلافت یک برنامه یهویی و بدون پشتوانه برنامه ریزی نشده ای نبوده است
برای فهم درست حرف مادلدونگ میتونید مراجعه کنید و فرق بین انقلاب و کودتا را مطالعه کنید .{ کودتا 28 مرداد➖انقلاب 57}
➖اقدامات سران سقیفه 👈سران سقیفه اقداماتی قبل از شهادت پیامبر صلی الله علیه و اله داشتند و اقداماتی بعد از شهادت پیامبر صلی الله علیه و اله اقدامات قبل از شهادت پیامبر صلی الله علیه و اله { از حجه البلاغ} 👇 1⃣ :تشکیل جلسه سری پنج نفره در کعبه امضاء تعهد نامه برای غصب خلافت. 2⃣ : همهمه و تشکیک در غدیرخم. 3⃣: اقدام به ترور پیامبر صلی الله علیه و اله در هرشی 4⃣ با وجود تاکید پیامبر صلی الله علیه و اله از لشکر اسامه سرپیچی کردند . 5⃣:تشکیل دومین جلسه سری در مدینه با شرکت نمایندگان بنی امیه در خانه خلیفه اول 6⃣: نسبت دادن هذیان به پیامبر صلی الله علیه و اله در هنگامی که پیامبر صلی الله علیه و اله طلب قلم و دوات کردند برای نوشتن وصیت خود را. 7⃣ خود را جایگزین پیامبر کردند در نماز جماعت ⬅️ این اقداماتی بود که سران سقیفه از حجه البلاغ تا شهادت پیامبر صلی الله علیه و اله انجام دادند .{ تقریبا در سه ماه یعنی از ذی الحجه که حج در آن ماه بود تا اخر صفر که شهادت پیامبر صلی الله علیه و اله بوده است} 👈 انشاءالله ما اقدامات سران سقیفه بعد از شهادت پیامبر صلی الله علیه و اله را تا جائی که توفیق باشد عرض میکنیم . ✍:ادمین نوشت
علت تاخبر در دفن بدن مبارک پیامبر صلی الله علیه و آله از نگاه ابن ابی الحدید عایشه درباره دفن پیامبر (ص) می‌گوید 🛑«مَا عَلِمْنَا بِدَفْنِ رَسُولِ اللَّهِ(ص) حَتَّی سَمِعْنَا صَوْتَ الْمَسَاحِی فِی جَوْفِ لَیلَةِ الْأَرْبِعَاءِ» 🔰ما از دفن پیامبر اکرم(ص) با خبر نشدیم تا اینکه صدای بیل و کلنگ را در شب چهارشنبه شنیدیم. 👈ابن ابی الحدید معتزلی درباره علت تاخیر در دفن پیکر مطهر پیامبر اکرم (ص) این گونه می نویسد:👇 ⬅️«لِیثبِتَ عِندَ النَّاسِ أَنَّ الدُّنیا شَغَلَتهُم عَن نَبِیهِم ثَلَاثَةَ أَیامِ حَتَی أَمَرَهُ إلَی مَا تَرَون وَ قَد کانَ یتَطَلَّبُ الحَیلَةَ فِی تَهجِینَ أَمرِ أَبِی بَکرِ حَیثُ وَقَعَ فِی مَا وَقَعَ بِکلِّ طَرِیقِ وَ یتَعَلَّقُ بِأَدنَی سَبَبِ مِن أُمُورِ کانَ یعتَمِدُهَا» 👈علی(ع) بدین خاطر بدن رسول اکرم(ص) را تا سه روز دفن ننمود، تا به مردم بفهماند که دنیا آن چنان اهل سقیفه را به خود مشغول نموده بود، که تا سه روز حتی سراغ بدن رسول اکرم(ص) را نگرفتند! چرا که علی(ع) پس از جریان سقیفه برای رسوا کردن هیات حاکمه از هر راهی که می¬توانست کوتاهی نکرد. 👉 ⬅️ ابن ابی الحدید برای توجیح این خرابکاری عائشه که گفته بود ما با صدای کلنگ¬ها متوجه شدیم که پیامبر را میخواهند دفن کند. می¬گوید: چطور عائشه¬ای که در خانه بوده است با صدای کلنگ¬ها متوجه شده است؟ و لذا در اصل این حرف عائشه تشکیک می¬کند . 👈«و أيضا فمن العجب كون عائشة و هو في بيتها لا تعلم بدفنه حتى سمعت صوت المساحي أ تراها أين كانت و قد سألت عن هذا جماعة فقالوا لعلها كانت في بيت يجاور بيتها عندها نساء كما جرت عادة أهل الميت و تكون قد اعتزلت بيتها و سكنت ذلك البيت لأن بيتها مملوء بالرجال من أهل رسول الله ص و غيرهم من الصحابة و هذا قريب و يحتمل أن يكون.» نتیجه:📣 📣امیرالمومنین علی(ع) با این اقدام واقعیتی را در تاریخ به یادگار نهاد و آن افشای نیم‎رخی از چهره کسانی بود که بانقاب تزویر، خود را اول مسلمان، یار غار و صحابی طراز اول و برجسته پیامبر معرفی کردند، اما در این شرائط جنازه مطهر پیامبر(ص) را سه روز رها می¬کنند و بر خلاف دستور پیامبر(ص)، به دنبال تثبیت خلافت شومی می¬روند که سالها برای آن برنامه ریخته¬اند. 1⃣تاریخ الاسلام ذهبی، ج۱، ص۵۸۲. 2⃣شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج۶، ص۵_۱۰
بدتر از کسی که پدر و مادر ندارد❗️ 🛑أَشَدُّ مِنْ يُتْمِ الْيَتِيمِ الَّذِي انْقَطَعَ عَنْ أُمِّهِ وَ أَبِيهِ يُتْمُ يَتِيمٍ انْقَطَعَ عَنْ إِمَامِهِ وَ لَا يَقْدِرُ عَلَى الْوُصُولِ إِلَيْهِ وَ لَا يَدْرِي كَيْفَ حُكْمُهُ فِيمَا يُبْتَلَى بِهِ مِنْ شَرَائِعِ دِينِهِ أَلَا فَمَنْ كَانَ مِنْ شِيعَتِنَا عَالِماً بِعُلُومِنَا وَ هَذَا الْجَاهِلُ بِشَرِيعَتِنَا- الْمُنْقَطِعُ عَنْ مُشَاهَدَتِنَا يَتِيمٌ فِي حَجْرِهِ أَلَا فَمَنْ هَدَاهُ وَ أَرْشَدَهُ وَ عَلَّمَهُ شَرِيعَتَنَا كَانَ مَعَنَا فِي الرَّفِيقِ الْأَعْلَى‌ 🔰امام عسکری (علیه السلام) فرمودند: ناگوارتر از نداشتن پدر و مادر، یتیمی آن کسی است که از خود دور افتاده و توان وصول به او را ندارد و پاسخ مسائل مورد نیازش را نمی داند. پس بدانید: ما دانای به ما است. افرادی که از علم ما بی خبرند، همچون یتیمی در کنف حمایت ایشانند. بدانید جایگاه کسی که می کند و دستورات ما را می دهد، همراه ما در گروه اعلی است. 📚طبرسی، احتجاج، ج۱، ص۱۶ ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
علیکم السلام وقتتون بخیر . ممنون بابت حُسن نیتتون‌. حرفتون خیلی برام با ارزش است🌹 👇لینک ناشناس👇 https://harfeto.timefriend.net/16485623763563
➖اهم مطالب کانال👇 1⃣:چه کسانی قصد ترور پیامبر صلی الله علیه و اله داشتند❓ https://eitaa.com/mirasehadisi/1209 2⃣:جملات پایانی خلفاء هنگام‌مرگ https://eitaa.com/mirasehadisi/1025 3⃣: آیا بنی امیه اصل و نسب قریشی دارند❓ https://eitaa.com/mirasehadisi/976 4⃣:بحثی پیرامون دفن شهداء کربلاء https://eitaa.com/mirasehadisi/1271 5⃣:آیا امام حسین علیه السلام اگر به کوفه نمی رفت به شهادت نمی رسید❓ https://eitaa.com/mirasehadisi/1247 6⃣:علت مخفی بودن قبر مبارک امیرالمومنین علیه السلام❓ https://eitaa.com/mirasehadisi/1035 7⃣:شخصیت شناسی معاویه علیه ما علیه https://eitaa.com/mirasehadisi/1285 8⃣:تصوف در مدارس ایران https://eitaa.com/mirasehadisi/1057 9⃣:معنای الرافضی https://eitaa.com/mirasehadisi/860 0⃣1⃣:چرا میگن کوچه علی چپ❓ https://eitaa.com/mirasehadisi/844 1⃣1⃣:اهمیت کتاب نهج الفصاحه https://eitaa.com/mirasehadisi/790
انکار کردن رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله توسط خلیفه دوم 👈وقتی که پیامبر از دنیا رفت، عمر در کوچه¬های مدینه داد می¬زد و می¬گفت پیامبر نمرده است و هر کسی که بگوید پیامبر مرده است منافق است.👉 🛑«فإن عمر رضي اللّه تعالى عنه صار في ناحية المسجد يقول: و اللّه مات رسول اللّه (صلى اللّه عليه و سلم)، و لا يموت رسول اللّه (صلى اللّه عليه و سلم) حتى يقطع أيدي ناس من المنافقين كثير و أرجلهم، و صار رضي اللّه عنه يتوعد من قال إنه مات، بالقتل أو القطع. و نقل عنه رضي اللّه عنه أنه قال: إن رجالا من المنافقين يزعمون أن رسول اللّه (صلى اللّه عليه و سلم) مات، و لكن ما مات، و لكن ذهب إلى ربه كما ذهب موسى بن عمران (عليه السلام)، ثم رجع إلى قومه بعد أربعين ليلة بعد أن قيل قد مات، و اللّه ليرجعن رسول اللّه (صلى اللّه عليه و سلم) كما رجع موسى بن عمران عليه الصلاة و السلام، فليقطعن أيدي رجال و أرجلهم، و لا زال رضي اللّه عنه يتوعد المنافقين حتى أزبد شدقاه. ⬅️عمر در قسمتی از مسجد داد می¬زد که پیامبر نمرده است و نمی¬میرد تا دست و پا زیادی از منافق را قطع کند و به زودی برمی¬گردد و هر کسی که گفته است وی مرده است یا او را می¬کشد یا قطع عضو می¬کند. یا عمر گفت: گروهی از منافقین فکر کرده¬اند که پیامبر مرده است ولی او نمرده است. پیامبر رفته است پیش خدا. همانطور که موسی بن عمران بعد از 40 روز وقتی که گفته اند موسی بن عمران مرده است برگشت. به خدا قسم پیامبر برمی¬گردد همانطور که موسی بن عمران برگشت و دست و پایی کسانی که گفته¬اند او مرده است را قطع می¬کند و پیامبر نمی¬میرد تا منافقین را بکشد. 📚:نام کتاب : السيرة الحلبية نویسنده : أبو الفرج الحلبي الشافعي جلد : 3 صفحه : 501 ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
نکته اول: هدف خلیفه دوم از این کار چی بود❓ نکته دوم: داستان عروج پیامبر را عمر از کجا نقل کرده است❓ اول جواب دوم: 👇 مسلما عُمر داستان حضرت موسی را از قرآن نقل نکرده است . 👈چون قرآن در مورد حضرت موسی می فرماید : وَوَاعَدْنَا مُوسَىٰ ثَلَاثِينَ لَيْلَةً وَأَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً ۚ وَقَالَ مُوسَىٰ لِأَخِيهِ هَارُونَ اخْلُفْنِي فِي قَوْمِي وَأَصْلِحْ وَلَا تَتَّبِعْ سَبِيلَ الْمُفْسِدِينَ و ما با موسی سی شب وعده قرار دادیم و ده شب دیگر بر آن افزودیم تا آنکه زمان وعده پروردگارش به چهل شب تکمیل شد. و موسی به برادر خود هارون گفت: تو اکنون جانشین من در قوم من باش و راه صلاح پیش گیر و پیرو راه اهل فساد مباش.. اعراف 142 اولا : حضرت موسی رفتن خود را به مردم اعلام کرده بوده و مدت میقات نیز تعیین نمود . همچنین برای خود جانشین تعیین کرده بود. ثانیا: حضرت موسی با بدن جسمانی خود به میقات پروردگارش رفت. اما هنگامی که عمر ادعا می کند که پیامبر اسلام مانند موسی به لقاء پرودگارش رفته است بدن مطهر پیامبر در برابر دیدگان همگان قرار داشت. ثالثا: وقتی موسی به میقات رفت قومش نگفتند که او مرده است بلکه بحث این بود که موسی بی جهت به دنبال خدای غیر مشهود رفته است و خدای مشهود گوساله سامری است رابعا: وقتی موسی بازگشت از ایکه کسی معتقد به مرگ او شده باشد ناراحت نشد { اساسا هم چنین چیزی نبود یعنی مردم فکر نکرده بودند موسی مرده است} بلکه از گوساله پرستی قومش نارحت شده بود اما عُمر می گفت که پیامبر مانند موسی از قومش جدا شده است و به لقاء پرورگارش رفته است . و بعد از چهل روز می آید.و هر کسی را که خیال می کرده است او مرده است به اشد مجازات تنبیه می کند یعنی دست و پای آنها را قطع میکند. خامسا: عمر چگونه ادعاء میکند که وقتی پیامبر برگردد دست و پای مردم را قطع میکند؟ باید به عمر گفت: قطع کردن دست و پا، کار فرعون و فرعونیان است نه پیامبر که رحمه للعالمین است . ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
انکار کردن وفات پیامبر صلی الله علیه و آله توسط خلیفه دوم: قسمت دوم 🛑فقام أبو بكر رضي اللّه عنه و صعد المنبر و قال كلاما بليغا. ثم قال: أيها الناس، من كان يعبد محمدا فإن محمدا قد مات‌ وَ ما مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَ فَإِنْ ماتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلى‌ أَعْقابِكُمْ وَ مَنْ يَنْقَلِبْ عَلى‌ عَقِبَيْهِ فَلَنْ يَضُرَّ اللَّهَ شَيْئاً وَ سَيَجْزِي اللَّهُ الشَّاكِرِينَ [آل عمران: الآية 144] فقال عمر رضي اللّه عنه: هذه الآية في القرآن. و في لفظ: فكأني لم أسمع بها في كتاب اللّه تعالى قبل الآن لما نزل. 📚:نام کتاب : السيرة الحلبية نویسنده : أبو الفرج الحلبي الشافعي جلد : 3 صفحه : 501 🔰در این هنگام ابوبکر آمد{ دقت کنید ابوبکر بیرون مدینه بوده، تازه از راه رسیده} ابوبکر به منبر رفت و کلام بلیغی گفت . و گفت ای مردم : کسانی که پیامبر را می پرستید. پیامبر فوت کرد . و ایاتی دال بر وفات پیامبر خواند . 144 آل عمران: . 👈وَمَا مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ ۚ أَفَإِنْ مَاتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلَىٰ أَعْقَابِكُمْ ۚ وَمَنْ يَنْقَلِبْ عَلَىٰ عَقِبَيْهِ فَلَنْ يَضُرَّ اللَّهَ شَيْئًا ۗ وَسَيَجْزِي اللَّهُ الشَّاكِرِينَ 👈محمد (صلّی اللّه علیه و آله و سلّم) جز یک پیامبر نیست که پیش از او نیز پیغمبرانی بودند و درگذشتند، آیا اگر او به مرگ یا شهادت درگذشت شما باز به دین جاهلیّت خود رجوع خواهید کرد؟ پس هر که مرتد شود به خدا ضرری نخواهد رسانید، و البته خدا جزای نیک اعمال به شکرگزاران عطا کند. ⬅️ عُمر گفت این آیه در قرآن است؟ مثل این است که تا به الان این ایه را نشیده بودم. 📣سوالاتی که از این قضیه پیش می آید این است:👇 اولا: عمر که خود را خلیفه دوم مسلمین و ذی حق در خلافت می دانست چطور از آیات الهی بی خبر بوده است؟ ثانیا: تا قبل از امدن ابوبکر هیچکسی در مدینه آیاتی دال بر رحلت پیامبر برای عمر نخوانده بود که حتما باید ابوبکر این آیات را می خواند؟ ثالثا: نکته حائز اهمیت این است که عمر بن الخطاب به هوچی گری خود ادامه داد تا زمانی که ابوبکر از راه رسید. اولا هدف عمر چه بود از این کار؟ ثانیا ابوبکر مگر کجا رفته بود؟ ادامه دارد... ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
😕با پسری که اموال پدرش را به باد داده، چه باید کرد❓ 🛑...عَنْ مُعَمَّرِ بْنِ خَلَّادٍ قَالَ: كَانَ دَاوُدُ بْنُ زُرْبِيٍّ شَكَا ابْنَهُ إِلَى أَبِي الْحَسَنِ ع فِيمَا أَفْسَدَ لَهُ‏ فَقَالَ لَهُ: «اسْتَصْلِحْهُ فَمَا مِائَةُ أَلْفٍ فِيمَا أَنْعَمَ اللَّهُ بِهِ عَلَيْكَ؟» 🔰معمّر بن خلّاد نقل کرده است: داود بن زُربی شکایت پسرش را به‌خاطر خسارتی که بر او وارد کرده بود، نزد امام کاظم (علیه‌السلام) برد. 🔶حضرت فرمودند: 🔸«خراب‌کاری‌اش را درست کن. مگر صدهزار (درهم) در برابر نعمتی که خداوند به واسطه فرزندت به تو ارزانی داشته، چه ارزشی دارد؟» 📚الكافي، ج‏۶، ص۴۸ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
حُسن نیت 🛑قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام :مَنْ حَسُنَتْ نِيَّتُهُ زِيدَ فِي رِزْقِه 🔰 امام صادق علیه السلام فرمودند : هر کسی که حٌسن نیت داشته باشد رزق او زیاد میشود ‏ 📚الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏2، ص: 105 اما معنای حٌسن نیت داشتن چیست❓ علامه مجلسی رحمة‌الله علیه ذیل این حدیث شریف بیان می‌دارند: 👈" و من حسنت نيته" أي عزمه على الطاعات أو على إيصال النفع إلى العباد ✍ حٌسن نیت داشتن یعنی عزم و اراده طاعت الهی یا عزم و اراده خیر رساندن به دیگران داشته باشد . (حتی اگر مالی برای انفاق نداشته باشد بگوید خدایا کاش مال و ثروتی داشتم که با او در راه تو انفاق می‌کردم یا نیت داشته باشد که خدیا کاش در مکه و منی بودم یا کاش توفیق داشتم که نماز شب به جا می اوردم) 📚:مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول، ج‏8، ص: 186 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
راه حل رفع بدهی سنگین ... 🛑 عَنْ إِسْمَاعِیلَ‌بْنِ‌سَهْلٍ قَالَ: کَتَبْتُ إِلَی أَبِی جَعْفَرٍ آيَةَ اَللهِ اَلْعُظْمَى اَلْإِمَامُ اَلْبَاقِرُ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِ : إِنِّی قَدْ لَزِمَنِی دَیْنٌ فَادِحٌ فَکَتَبَ أَکْثِرْ مِنَ الِاسْتِغْفَارِ وَ رَطِّبْ لِسَانَکَ بِقِرَاءَهًِْ إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ. 🔰 اسماعیل‌ بن‌ سهل گوید : در نامه‌ ای به حضرت آیت الله العظمی امام باقر صلوات الله علیه چنین نوشتم : بدهی بسیار سنگینی بر عهده‌ ام می‌باشد [که از پرداخت آن ناتوانم]». امام سلام الله علیه در پاسخم نوشتند : «فراوان استغفار نما و پیوسته زبانت را به خواندن سوره‌ ی قدر مرطوب نگه‌دار». 📚:اصول کافی، ج۵، ص۳۱۷ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
چرا گاهی کارهای خیر، سنگین و کارهای شر، سبک است❓ 🛑عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ علیه السلام يَقُولُ إِنَّ اللَّهَ ثَقَّلَ الْخَيْرَ عَلَى أَهْلِ الدُّنْيَا كَثِقْلِهِ فِي مَوَازِينِهِمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ- وَ إِنَّ اللَّهَ خَفَّفَ الشَّرَّ عَلَى أَهْلِ الدُّنْيَا كَخِفَّتِهِ فِي مَوَازِينِهِمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ. 🔰محمد بن مسلم نقل می کند که از امام باقر علیه السلام شنیدم همانا خداوند خیر را بر اهل دنیا مانند سنگینی در میزانهایشان در روز قیامت سنگین نموده است. و شر را برای اهل دنیا مانند سبکی میزانهایشان در روز قیامت سبک کرده است. 📚:الکافی ج 2 ص143 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
شراکت در کارهای خیر وشر چگونه است⁉️ 🛑عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) عَنْ آبَائِهِ عَنْ عَلِيٍّ (علیه السلام) قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص مَنْ أَمَرَ بِمَعْرُوفٍ أَوْ نَهَى عَنْ مُنْكَرٍ أَوْ دَلَّ عَلَى خَيْرٍ أَوْ أَشَارَ بِهِ فَهُوَ شَرِيكٌ وَ مَنْ أَمَرَ بِسُوءٍ أَوْ دَلَّ عَلَيْهِ أَوْ أَشَارَ بِهِ فَهُوَ شَرِيكٌ. 🔰حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه واله)فرمودند: کسی که امر به معروف و نهی از منکر ڪند و بسوے خیر راهنمائی ڪند و یا به آن اشاره نماید در عمل شریڪ ثواب است و ڪسی که امرکند به کار ناشایستے و یا به آن دلالت کند یا اشاره به آن نماید شریڪ گناه است. 📚بحارالانوار ج2ص24 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
پاداش کار نکرده‼️ 🛑..عن أَبی بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ، علیه السلام، قَالَ: 🍃«إِنَ الْعَبْدَ الْمُؤْمِنَ الْفَقِيرَ لَيَقُولُ يَا رَبِّ ارْزُقْنِي حَتَّى أَفْعَلَ كَذَا وَ كَذَا مِنَ الْبِرِّ وَ وُجُوهِ الْخَيْرِ فَإِذَا عَلِمَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ ذَلِكَ مِنْهُ بِصِدْقِ نِيَّةٍ كَتَبَ اللَّهُ لَهُ مِنَ الْأَجْرِ مِثْلَ مَا يَكْتُبُ لَهُ لَوْ عَمِلَهُ إِنَّ اللَّهَ وَاسِعٌ كَرِيمٌ.» 🔰ابوبصیر از امام صادق، علیه‌السلام، نقل می‌کند، که فرمودند: 🔶«بنده‌ی مؤمنِ فقیر می‌گوید: "پروردگارا، به من روزی بده، تا (با آن) فلان‌کارهای خیر را انجام دهم"، 🔸اگر خدا بداند او با نیتی صادق این را می‌گوید، اجری مانند اجر کسی که آن (کارهای خیر) را انجام داده، برایش می‌نویسد. 🔸به راستی که خداوند، وسعت‌دهنده‌ای کریم است.» 📚:الكافي، ج۲، ص۸۵ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
➖حکمت وضو 🛑الإمامُ الرِّضا عليه السلام ـ في عِلَّةِ الوُضوءِ ـ: لأنّهُ يَكونُ العَبدُ طاهِرا إذا قامَ بَينَ يَدَيِ الجَبّارِ عِندَ مُناجاتِهِ إيّاهُ ، مُطيعا لَهُ فيما أمَرَهُ ، نَقِيّا مِن الأدناسِ و النَّجاسَةِ ، مَع ما فيهِ مِن ذَهابِ الكَسَلِ و طَردِ النُّعاسِ ، و تَزكِيَةِ الفُؤادِ لِلقِيامِ بَينَ يَدَيِ الجَبّارِ . 🔰امام‌رضا سلام‌الله‌علیه درباره حكمت وضو فرمودند: براى اينكه بنده وقتى براى مناجات با خداوند جبّار در برابر او مى ايستد، پاك باشد، فرمان او را اطاعت كرده باشد و از آلودگى ها و نجاست پاكيزه باشد، به علاوه اينكه وضو باعث از بين رفتن حالت كسالت و زدودن خواب‌آلودگى و پاك ساختن دل براى ايستادن در حضور خداوند جبّار است. 📚:علل الشرائع : ۲۵۷/۹. ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadis
➖توجه به حیوانات🐝🦂🐜 🛑 : 🔹 «مَن أكَلَ في مَنزِلِهِ طَعاما فَسَقَطَ مِنهُ شَيءٌ فَليَتَناوَلهُ ، ومَن أكَلَ في الصَّحراءِ أو خارِجا فَليَترُكهُ لِطائِرٍ أو سَبُعٍ». 🔰«هر كس در منزلش غذا مى خورد و چيزى از آن [بر سفره] مى ريزد، آن را بخورد، و هر كس در صحرا يا بيرون غذا مى خورد، ريزه هايش را براى پرندگان و يا درندگان بگذارد». 📚: الكافي : ج ٦ ص ٢٩٨ ح ١٥ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadis
آغاز 🌝و پایان🌚 روز با نیکی ... 🛑قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ" علیه السلام" افْتَتِحُوا نَهَارَكُمْ بِخَيْرٍ وَ أَمْلُوا عَلَى حَفَظَتِكُمْ فِى أَوَّلِهِ خَيْراً وَ فِى آخِرِهِ خَيْراً يُغْفَرْ لَكُمْ مَا بَيْنَ ذَلِكَ إِنْ شَاءَ اللَّهُ . 🔰امام صادق (علیه السلام) فرمود : روز خود را با کار خیر آغاز کنید ، و در اول و آخر روز برفرشتگان گماشته خود نیکى املا کنید (تا در اول و آخر روزنامه عمل شما نیکى نوشته شود) و در آن میان براى شما آمرزش باشد انشاء الله. 📚:اصول کافى جلد ۳ صفحه ۲۱۲ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadis
اللهم انا نشکو الیک فقد نبینا، صلواتک علیه و اله، و غیبه ولینا، و کثره عدونا، و قله عددنا و شده الفتن بنا، و تظاهر الزمان علینا خدا باعث و بانی این خلا امنیتی رو لعنت کنه که الان اینطور حرم حضرت شاه چراغ علیه السلام مملو از خون نشه 😭😭 یا صاحبنا و مولانا و سیدنا و امامنا ضاق صدرنا لشهدئنا😭😭
دفع بیماری و امراض به وسیله ذان گفتن: 🛑قالَ‌ حَدَّثَنِي هِشَامُ‌ بْنُ‌ إِبْرَاهِيمَ‌ : أَنَّهُ‌ شَكَا إِلَى أَبِي الْحَسَنِ‌ الرِّضَا عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌ سُقْمَهُ‌ وَ أَنَّهُ‌ لاَ يُولَدُ لَهُ‌ وَلَدٌ فَأَمَرَهُ‌ أَنْ‌ يَرْفَعَ‌ صَوْتَهُ‌ بِالْأَذَانِ‌ فِي مَنْزِلِهِ‌ قَالَ‌ فَفَعَلْتُ‌ فَأَذْهَبَ‌ اللَّهُ‌ عَنِّي سُقْمِي وَ كَثُرَ وُلْدِي قَالَ‌ مُحَمَّدُ بْنُ‌ رَاشِدٍ وَ كُنْتُ‌ دَائِمَ‌ الْعِلَّةِ‌ مَا أَنْفَكُّ‌ مِنْهَا فِي نَفْسِي وَ جَمَاعَةِ‌ خَدَمِي وَ عِيَالِي فَلَمَّا سَمِعْتُ‌ ذَلِكَ‌ مِنْ‌ هِشَامٍ‌ عَمِلْتُ‌ بِهِ‌ فَأَذْهَبَ‌ اللَّهُ‌ عَنِّي وَ عَنْ‌ عِيَالِيَ‌ الْعِلَلَ‌ 🔰محمَّد بن راشد گوید: " هشام بن ابراهیم "به من گفت: که 👈او از بیماری خود و این که صاحب فرزند نمی شود نزد امام رضا علیه السَّلام شکایت کرده 👉 پس امام رضا علیه السَّلام به او فرمودند: در منزل با صدای بلند اذان بگو هشام بن ابراهیم گوید: پس من انجام دادم و خداوند👈 مرا از بیماری ام شفا داده و فرزندانم زیاد شد ،👉 سپس محمَّد بن راشد گوید :و من نیز همیشه درگیر بیماری و مریضی بودم و از آن رهایی نداشتم اهل و عیالم و خدامم نیز همیشه بیمار و مریض بودند هنگامی که این حدیث را از هشام شنیدم به آن عمل کردم پس آن گاه خداوند بیماری ها را از من و خانواده ام دور ساخت. 📚الکافی،الکلینی،ج۶،ص۹،ح۹ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadis
لینک گروه کتابخانی https://eitaa.com/joinchat/3825598684C8e359a2672
💠 خصال نویسی : 🔶کتب حدیثی در چند سبک متفاوت نوشته شده اند ،یکی از این سبک نگارش ⏪سبک خصال نویسی است . ✅ در این سبک مولف احادیث عددی را نوبت به نوبت ذکر می کند مثلا 👈 دو چیز که باعث عاقبت به خیری می شود یا سه چیزی که باعث هلاکت می شود . 🔶 اولین کسی که این سبک را به رشته تحریر در آورد شیخ صدوق بود که الان کتاب # الخصال وی در بازار چاپ شده است. صدوق در مقدمه کتاب اینگونه بیان می کند: "فإني وجدت مشايخي و أسلافي رحمة الله عليهم قد صنفوا في فنون العلم کتبا" 🔷**علماء شیعه در علوم مختلف کتاب های مختلفی نوشته اند** ⬇️ ولی در نوشتن کتابی که احادیث عددی راجمع آوری کند غفلت کرده اند : ⬇️ "و أغفلوا عن تصنيف كتاب يشتمل على الأعداد و الخصال المحمودة و المذمومة " ☑️ به این خاطر من در نوشتن این نوع کتاب نفعی دیدم که شروع به نگارش آن کردم . "و وجدت في تصنيفه نفعا كثيرا لطالب العلم و الراغب في الخير" لذا خصال نویسی به سبکی از نوشتار گفته می شود که احادیث عددی در اون‌جمع شده باشند ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadis
اگر ما نبودیم خداوند عبادت نمیشد 🛑قالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ "سلام الله علیه": إِنَّ اللَّهَ خَلَقَنَا فَأَحْسَنَ خَلْقَنَا وَ صَوَّرَنَا فَأَحْسَنَ صُوَرَنَا وَ جَعَلَنَا عَيْنَهُ فِي عِبَادِهِ وَ لِسَانَهُ النَّاطِقَ فِي خَلْقِهِ وَ يَدَهُ الْمَبْسُوطَةَ عَلَى عِبَادِهِ بِالرَّأْفَةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ وَجْهَهُ الَّذِي يُؤْتَى مِنْهُ وَ بَابَهُ الَّذِي يَدُلُّ عَلَيْهِ وَ خُزَّانَهُ فِي سَمَائِهِ وَ أَرْضِهِ بِنَا أَثْمَرَتِ الْأَشْجَارُ وَ أَيْنَعَتِ الثِّمَارُ وَ جَرَتِ الْأَنْهَارُ وَ بِنَا يَنْزِلُ غَيْثُ السَّمَاءِ وَ يَنْبُتُ عُشْبُ الْأَرْضِ وَ بِعِبَادَتِنَا عُبِدَ اللَّهُ وَ لَوْ لَا نَحْنُ مَا عُبِدَ اللَّهُ. 🔰 امام صادق "سلام الله علیه" فرمود: خداوند ما را آفرید، پس خلقت ما را نیکو ساخت. و ما را صورت بخشید، پس صورتهای نیکو به ما داد. و ما را چشم خود در میان بندگانش، و زبان گویای خود در میان خلقش، و دست باز خویش در مهربانی و رحمت بر بندگانش، و روی خود که وسیله توجه به اوست، و در خویش که بر او دلالت می کند، و گنجینه داران خود در آسمان و زمینش قرار داد. به سبب ما درختها میوه داده و میوه ها به ثمر رسیده و نهرها جاری گشته اند. و به سبب ما باران💦 از آسمان می بارد و گیاه🌱 از زمین می روید. 💥و به وسیله عبادت ما خدا پرستش می شود. و اگر ما نبودیم خدا عبادت نمی شد. 📚:الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏۱ ،ص: ۱۴۴ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadis