eitaa logo
علم الحدیث
10.2هزار دنبال‌کننده
70 عکس
180 ویدیو
68 فایل
بسم‌اللہ‌الࢪحمن‌الࢪحیم‍! در‌ڪانال‌علم‌الحدیث‌ قصد‌ داریم‌ در‌ راستاے ترویج احادیث اهل‌بیت‌''علیھم‌السلام'' مطالبـے ارائہ دهیم!🕊 کپی مطالب آزاده☺ مدیریت: @Isaund24 ادمین تبادل: @A8R5N3 ࢪَحِم‌َ اللَّہ‌ عَبـْدا‌ً أَحیَا‌ أَمْࢪَنـا🌿-
مشاهده در ایتا
دانلود
➖حق کوچک‌ترها بر بزرگ‌ترها چیست؟ 🛑«أَمَّا حَقُّ الصَّغِيرِ فَرَحْمَتُهُ وَ تَثْقِيفُهُ وَ تَعْلِيمُهُ وَ الْعَفْوُ عَنْهُ وَ السَّتْرُ عَلَيْهِ وَ الرِّفْقُ بِهِ وَ الْمَعُونَةُ لَهُ وَ السَّتْرُ عَلَى جَرَائِرِ حَدَاثَتِهِ فَإِنَّهُ سَبَبٌ لِلتَّوْبَةِ وَ الْمُدَارَاةُ لَهُ وَ تَرْكُ مُمَاحَكَتِهِ فَإِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى لِرُشْدِهِ.» 🔰امام سجاد علیه السلام در رساله حقوق: «...اما حق خردسال این است که: با او مهربانی نمایی، او را به‌خوبی تربیت کنی، (آن‌چه نیاز دارد را) به او بیاموزی، از (اشتباهاتِ) او درگذری، کاستی‌هایش را (از چشم دیگران) بپوشانی، با ملایمت با او رفتار کنی، (در کارهایی که باید انجام دهد و نیاز به کمک دارد،) او را یاری نمایی، جرم‌هایی که از روی خامی انجام داده را بپوشانی؛ چراکه این‌کار موجب توبه(بازگشت) او می‌شود و مدارا با اوست، با او لجبازی نکنی؛ چراکه (رعایت این مسأله) به هدایت او نزدیک‌تر است.» 📚تحف‌العقول، ص۲۷۰ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
خوشا به حال آن‌ها که فرزندانی صالح تربیت می‌کنند 🛑...عَنِ اَلْفَضْلِ بْنِ أَبِي قُرَّةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: «قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: «مَرَّ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ ع بِقَبْرٍ يُعَذَّبُ صَاحِبُهُ ثُمَّ مَرَّ بِهِ مِنْ قَابِلٍ فَإِذَا هُوَ لَا يُعَذَّبُ فَقَالَ: يَا رَبِّ مَرَرْتُ بِهَذَا الْقَبْرِ عَامَ أَوَّلَ فَكَانَ يُعَذَّبُ وَ مَرَرْتُ بِهِ الْعَامَ فَإِذَا هُوَ لَيْسَ يُعَذَّبُ. فَأَوْحَى اللَّهُ إِلَيْهِ أَنَّهُ أَدْرَكَ لَهُ وَلَدٌ صَالِحٌ فَأَصْلَحَ طَرِيقاً وَ آوَى يَتِيماً فَلِهَذَا غَفَرْتُ لَهُ بِمَا فَعَلَ ابْنُهُ.» ثُمَّ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: «مِيرَاثُ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ عَبْدِهِ اَلْمُؤْمِنِ وَلَدٌ يَعْبُدُهُ مِنْ بَعْدِهِ.»» 🔰از امام صادق از رسول خدا (صلوات‌الله‌علیهما) نقل شده است: «عیسی بن مریم (علیهماالسلام) از کنار قبری گذر کرد که صاحبش در حال عذاب کشیدن بود. سال بعد نیز از کنار همان قبر عبور کرد، اما صاحبش دیگر عذاب نمی‌کشید. عیسی (علیه‌السلام) عرض کرد: «پروردگارا! سال اول که از کنار این قبر عبور کردم، عذاب می‌شد، اما امسال که عبور می‌کنم، عذاب نمی‌شود!» خداوند به او وحی فرمود: «او فرزند صالحی داشت که جاده‌ای را تعمیر کرد و یتیمی را سرپرستی نمود. به‌همین‌خاطر او را در عوض کاری که پسرش انجام داد، آمرزیدم.» میراث خداوند (عزّوجلّ) از بنده‌ی مؤمنش؛ فرزندی است که بعد از او، خداوند را بندگی کند.» 📚: الكافي، ج‏۶، ص۴ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
دلیل غیبت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف 🛑عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ اَلْفَرَجِ قَالَ: كَتَبَ إِلَيَّ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ إِذَا غَضِبَ اَللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى عَلَى خَلْقِهِ نَحَّانَا عَنْ جِوَارِهِمْ . 🔰محمد بن فرج گويد: امام باقر عليه السلام بمن نوشت: زمانى كه خداى تبارك و تعالى بر خلقش خشم كند، ما را از مجاورت آنها دور كند 👇شرح روایت👇 🔺يدل على أن غيبة الإمام عليه السلام غضب على أكثر الخلق2 ✍:علامه مجلسی علیه الرحمه: روایت دلالت میکند که غیبت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف غضبی است که بر اکثریت شده است 👇نکته👇 ✍:برای غیبت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف دلائل متعددی در روایت بیان شده است. 1:تا دشمنان امام علیه السلام را به قتل نرسانند3 2:امتحان الهی بندگان4 3: غضب الهی5 4: و.... 📚منابع 1:الکافي ج۱ص۳۴۳ 2:مرآة العقول ; ج ۴  ص ۶۱ 3:الكافي ج 1ص342 4:الغيبة للنعماني ج1ص154 5:الکافي ج۱ص۳۴۳ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
حکمت غیبت امام‌زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف از حکمت های پنهان الهی است َ🛑سمِعْتُ الصَّادِقَ ع يَقُولُ: إِنَّ لِصَاحِبِ هَذَا الْأَمْرِ غَيْبَةً لَا بُدَّ مِنْهَا يَرْتَابُ فِيهَا كُلُّ مُبْطِلٍ قُلْتُ لَهُ وَ لِمَ جُعِلْتُ فِدَاكَ؟ قَالَ الْأَمْرُ لَا يُؤْذَنُ لِي فِي كَشْفِهِ لَكُمْ قُلْتُ فَمَا وَجْهُ الْحِكْمَةِ فِي غَيْبَتِهِ؟ قَالَ وَجْهُ الْحِكْمَةِ فِي غَيْبَتِهِ- وَجْهُ الْحِكْمَةِ فِي غَيْبَاتِ مَنْ تَقَدَّمَهُ مِنْ حُجَجِ اللَّهِ تَعَالَى ذِكْرُهُ إِنَّ وَجْهَ الْحِكْمَةِ فِي ذَلِكَ لَا يَنْكَشِفُ إِلَّا بَعْدَ ظُهُورِهِ كَمَا لَمْ يَنْكَشِفْ وَجْهُ الْحِكْمَةِ لِمَا أَتَاهُ الْخَضِرُ مِنْ خَرْقِ السَّفِينَةِ وَ قَتْلِ الْغُلَامِ وَ إِقَامَةِ الْجِدَارِ لِمُوسَى ع إِلَى وَقْتِ افْتِرَاقِهِمَا يَا ابْنَ الْفَضْلِ إِنَّ هَذَا الْأَمْرَ أَمْرٌ مِنَ اللَّهِ وَ سِرٌّ مِنْ سِرِّ اللَّهِ وَ غَيْبٌ مِنْ غَيْبِ اللَّهِ وَ مَتَى عَلِمْنَا أَنَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ حَكِيمٌ صَدَّقْنَا بِأَنْ أَفْعَالَهُ كُلَّهَا حِكْمَةٌ وَ إِنْ كَانَ وَجْهُهَا غَيْرَ مُنْكَشِفٍ. 🔰 از عبد اللَّه بن فضل هاشمى نقل است كه گفت: از حضرت صادق عليه السّلام شنيدم كه مى‏فرمود: براى صاحب الأمر غيبت ناگزيرى است كه در آن هر باطل‏جويى به ترديد مى‏افتد، عرض كردم: قربانت گردم، براى چه؟فرمود: به جهت امرى كه ما اجازه نداريم آن را آشكار سازيم، گفتم: چه حكمتى در آن غيبت است؟ فرمود: حكمت غيبت او همان حكمت در غيبت حجّتهاى الهى پيش از او است، و وجه حكمت غيبت او پس از ظهورش آشكار خواهد شد، همان طور كه وجه حكمت اعمال خضر عليه السّلام؛ از شكستن كشتى و قتل پسر و بپاداشتن ديوار بر حضرت موسى عليه السّلام روشن نبود تا آنكه وقت جدايى و فراق آن دو فرا رسيد. اى پسر فضل اين امر، امرى از امورى خداوند متعال، و سرّى از اسرار خدا و غيبى از غيوب پروردگار است، و هنگامى كه پى برديم كه خداوند حكيم است، پذيرفته‏ايم كه تمام كردار او حكيمانه است هر چند وجه انكار آن ظاهر نباشد. 📚:الإحتجاج ج‏2، ص: 376 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
حکمت غیبت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف بعد از ظهور مشخص میشود 🛑 قالَ سَمِعْتُ الصَّادِقَ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ ع يَقُولُ‏ إِنَّ لِصَاحِبِ هَذَا الْأَمْرِ غَيْبَةً لَا بُدَّ مِنْهَا يَرْتَابُ فِيهَا كُلُّ مُبْطِلٍ فَقُلْتُ لَهُ وَ لِمَ جُعِلْتُ فِدَاكَ قَالَ لِأَمْرٍ لَمْ يُؤْذَنْ لَنَا فِي كَشْفِهِ لَكُمْ قُلْتُ فَمَا وَجْهُ الْحِكْمَةِ فِي غَيْبَتِهِ قَالَ وَجْهُ الْحِكْمَةِ فِي غَيْبَتِهِ وَجْهُ الْحِكْمَةِ فِي غَيْبَاتِ مَنْ تَقَدَّمَهُ مِنْ حُجَجِ اللَّهِ تَعَالَى ذِكْرُهُ إِنَّ وَجْهَ الْحِكْمَةِ فِي ذَلِكَ لَا يَنْكَشِفُ إِلَّا بَعْدَ ظُهُورِهِ كَمَا لَا يَنْكَشِفُ وَجْهُ الْحِكْمَةِ لَمَّا أَتَاهُ الْخَضِرُ ع مِنْ خَرْقِ السَّفِينَةِ وَ قَتْلِ الْغُلَامِ وَ إِقَامَةِ الْجِدَارِ لِمُوسَى ع إِلَّا وَقْتَ افْتِرَاقِهِمَا يَا ابْنَ الْفَضْلِ إِنَّ هَذَا الْأَمْرَ أَمْرٌ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ وَ سِرٌّ مِنْ سِرِّ اللَّهِ وَ غَيْبٌ مِنْ غَيْبِ اللَّهِ وَ مَتَى عَلِمْنَا أَنَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ حَكِيمٌ صَدَّقْنَا بِأَنَّ أَفْعَالَهُ كُلَّهَا حِكْمَةٌ وَ إِنْ كَانَ وَجْهُهَا غَيْرَ مُنْكَشِفٍ لَنَا. 🔰عبد اللَّه بن فضل هاشمى نقل كرده كه وى گفت: از حضرت صادق جعفر بن محمّد عليهما السّلام شنيدم كه مى‏فرمودند: صاحب امر عليه السّلام غيبتى دارد كه چاره‏اى از آن نيست، هر گمراه و باطلى در آن ترديد و شك مى‏كند. محضرش عرض كردم: فدايت شوم چرا؟ فرمودند: به خاطر امرى كه در بيانش مأذون نيستم. عرض كردم: حكمت در غيبت آن حضرت چيست؟ فرمودند: حكمت در غيبت آن جناب همان حكمت در غيبت حجّت‏هاى گذشته حقّ تعالى مى‏باشد كه بعد از ظهورش آشكار خواهد شد چنانچه حكمت افعالى را كه خضر عليه السّلام مرتكب شد كه عبارت بودند از شكستن و شكافتن كشتى و كشتن جوان و بپا داشتن ديوار براى موسى عليه السّلام بعد از جداشدنش از خضر ظاهر گشت اى پسر فضل، اين امر، امرى است از امور خدا و سرّى است از اسرار الهى و غيبى است از غيب‏هاى ربوبى و وقتى خداى عزّ و جلّ را حكيم دانستيم بايد تمام افعالش را تصديق نموده و معتقد باشيم كلا از روى حكمت صورت مى‏گيرند اگر چه وجه آنها را ما ندانيم. 📚: علل الشرائع بج1 ص 243 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
➖نزدیک ترین حالت به کفر 🛑…عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ وَ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ قَالاَ: «أَقْرَبُ مَا يَكُونُ الْعَبْدُ إِلَى الْكُفْرِ أَنْ يُوَاخِيَ الرَّجُلَ عَلَى الدِّينِ فَيُحْصِيَ عَلَيْهِ عَثَرَاتِهِ وَ زَلَّاتِهِ لِيُعَنِّفَهُ بِهَا يَوْماً مَا.» 🔰از امام باقر و نیز از امام صادق (علیهماالسلام) نقل شده است: «نزدیک‌ترین حالتی که بنده به کفر دارد، این است که دیگری را برادر دینی خود بداند، اما اشتباهات و لغزش‌هایش را شمارش کند تا روزی با (یادآوریِ) آن‌ها، بر او درشتی نماید.» 📚: الكافي، ج‏۲، ص۳۵۴ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
➖آشنایی با منابع حدیثی3/1 بخش نخست 📗کتاب: الفقه المنسوب بالإمام علی بن موسی الرضا علیه السلام 1. نام کتاب: فقه الرضا، فقه رضوی، الفقه (منسوب به امام علی بن موسی الرضا علیه السلام 2. نام مؤلف: نظریات گوناگونی پیرامون مولف فقه الرضا است؛ ۱. تالیف امام علی بن موسی الرضا ۲. تالیف برخی از شاگردان آن حضرت ۳ این کتاب همان کتاب شرایع علی بن حسین (صدوق بزرگ) است ۴ این کتاب کتاب التکلیف محمد بن علی شلمغانی است ۵ این کتاب کتاب المنقبه امام حسن عسکری است بحث مفصل در این رابطه در منابع زیر ملاحظه کنید. 📚مستدرک الوسائل جلد ۱۹ صفحه ۲۳۰به بعد 📚ریاض العلما جلد ۲ صفحه ۳۰ 📚الفصول الغربیه صفحه ۳۱۳ 📚مفاتیح الاصول صفحه ۳۵۲ 📚عوائد الایام صفحه ۲۵۱ الذریعه جلد ۱۶ صفحه ۲۹۲ 📚مقدمه مفصل خود کتاب که توسط کنگره جهانی امام رضا به چاپ رسیده است 📚چهل مقاله از رضا استادی چاپ کتابخانه آیت الله مرعشی علیه رحمة الله. 3. موضوع کتاب: مسائل مختلف فقهی، و در ضمن آن برخی از مسایل عقیدتی، اخلاقی نیز بیان شده است. مطالب کتاب به چهار بخش تقسیم می شود أ. احکام فقهی (بخش عمده کتاب) که مشتمل بر (طهارت، نماز، احکام میت، روزه، حج، زکات، نکاح و طلاق، بیع و اجاره و شفعه و حدود و دیات به طور مفصل) ب. مسائل عقیدتی (معرفت، قضا و قدر، استطاعت، جبر و تفویض، مشیت و اراده) ج. مسائل اخلاقی (حیا، توکل، سخاوت، قناعت، صبر، تواضع، زهد و ...) د. برخی از آداب (آداب شانه زدن، روغن مالیدن، حجامت، استشفا به قرآن، سرمه کشیدن، آداب سفر) 4. عناوین و فصل های محتویات کتاب: کتاب در بر دارنده ۱۱۹ باب و تنظیم به شکل کتاب های فقهی است. در ظاهر نسبت به تنظیم ابواب کمی به هم ریختگی دیده می شود. مثلا برخی مباحث مربوط به نماز در باب ۵۳ ضمن مباحث معاملات آمده است و... 5. تاریخ نگارش یا وفات مؤلف: این کتاب تا قرن یازدهم و زمان علامه محمد تقی مجلسی مشهور نبوده است و او برای اولین بار در کتاب اللوامع القدسیه که شرح بر کتاب من لایحضره الفقیه است از آن یاد کرده است. سپس علامه محمد باقر مجلسی در کتاب بحارالانوار از آن نام برده و معرفی کرده و روایاتش را در فصل‌های مختلف ذکر کرده است. سید فاضل مورد اطمینان محدث قاضی امیرحسین سالیانی دراز مجاور بیت الله الحرام بود و چون به شهر اصفهان آمد به خدمتش مشرف شدم و او را زیارت کردم او به من اظهار داشت هدیه نفیسی برای شما آورده‌ام و آن فقه الرضوی است. زمانی که در مکه بودم گروهی از مردم قم بدان جا آمدند و با آنها کتابی قدیمی بود که در زمان امام رضا نگاشته شده بود و در برخی مواضع آن خط خود آن حضرت وجود داشت و بر آن عده بسیاری از فضلا اجازاتی نگاشته بودند به گونه‌ای که برای من علم عادی پیدا شد که این کتاب تالیف آن حضرت است. و من آن را استنساخ نمودم.... آنگاه سید کتاب را به من داد و من نیز آن را استنساخ نمودم. و آن را به برخی فضلا دادم و فراموش کردم آن را از وی بازپس گیرم و چون شرح عربی من لایحضره الفقیه به نام روضه المتقین را به پایان بردم و شرح فارسی را نیز مقداری نوشتم آن فاضل کتاب را به من باز پس داد. پس در آن اندیشه نمودم و فهمیدم که این کتاب نزد صدوق و پدرش وجود داشته است و هرچه صدوق بزرگ به فرزندش در رساله اش نگاشته عبارات همین کتاب است مگر موارد اندکی و نیز هرچه صدوق در کتاب من لایحضره الفقیه بدون سند ذکر کرده است عبارات همین کتاب فقه رضوی است. ب. تعداد بسیاری از علما نیز نسبت این کتاب به امام رضا را رد کرده و آن را قابل اعتماد ندانستند. نظیر شیخ حر عاملی، شیخ محمد حسین اصفهانی، علامه میرزا عبدالله افندی، علامه سید محسن اعرجی کاظمینی، علامه محدث نوری. برخی از دلایل گروه اول: ۱. جمله‌ای که در اول کتاب آمده «یقول علی بن موسی الرضا» ۲. عباراتی که طی کتاب ذکر شده است نظیر «نحن معاشر اهل البیت» یا جدنا امیرالمومنین» یا« اروی ان ابی العالم» ۳. قرائن و شواهدی که امیر قاضی حسین از آنها یقین پیدا کرد که کتاب تالیف امام رضاست ۴. موافقت روایات بدون سند که در من لایحضر الفقیه آمده است با متن این کتاب و نیز تطابق متن کتاب با برخی فتاوی که مدرک آنها معلوم نیست. ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
معرفی منابع حدیثی شیعه همراهان عزیز توجه داشته باشند علت انتخاب کتاب های نامبرده در برنامه معرفی منابع حدیثی شیعه کتاب هایی است که در سیر مطالعاتی خود مطالعه شده اند، لذا در این سیر کتابی معرفی نمی شود مگر اینکه مطالعه شده باشد. ان شاءالله از این پس تلاش می شود هر چند هفته یک کتاب معرفی شود. ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
چرا رسول خدا فضایل امیرالمؤمنین علیهما السلام را به‌طور کامل بیان نمی‌فرمودند⁉️ 🛑...عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ: بَيْنَا رَسُولُ اللَّهِ ص ذَاتَ يَوْمٍ جَالِساً إِذْ أَقْبَلَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع فَقَالَ لَهُ رَسُولُ اللَّهِ ص: «إِنَّ فِيكَ شَبَهاً مِنْ عِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ وَ لَوْ لَا أَنْ تَقُولَ فِيكَ طَوَائِفُ مِنْ أُمَّتِي مَا قَالَتِ النَّصَارَى فِي عِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ لَقُلْتُ فِيكَ قَوْلًا لَا تَمُرُّ بِمَلَإٍ مِنَ النَّاسِ إِلَّا أَخَذُوا التُّرَابَ مِنْ تَحْتِ قَدَمَيْكَ يَلْتَمِسُونَ بِذَلِكَ الْبَرَكَةَ...» 🔰روزی رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) نشسته بودند که امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) وارد شدند. رسول خدا به ایشان فرمودند: «به‌راستی که در تو شباهت‌هایی به عیسی‌بن‌مریم (صلوات‌الله‌علیهما) هست و اگر گروه‌هایی از امت من چیزهایی نمی‌گفتند که مسیحیان در مورد عیسی‌بن‌مریم گفتند [این‌که او خداست]، درباره تو سخنی می‌گفتم هرگاه اشراف و بزرگان مردم از کنارت عبور می‌کردند، خاکی که زیر پاهایت بود را برمی‌داشتند و به آن تبرک می‌جستند.» 📚الكافي، ج۸، ص۵۷ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
پاسخ دادن به تمام سوالات 🛑قالَ سیدنا الصَّادِقُ صلوات الله علیه :‏ إِنَّ مَنْ أَجَابَ فِی کُلِّ مَا یُسْأَلُ عَنْهُ لَمَجْنُونٌ. 🔰 امام صادق صلوات الله علیه فرمود : به راستی انسانی که به هر چه از او پرسیده شود ، پاسخ گوید ، دیوانه است. 📚: معانی الاخبار: ۲۳۸ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
یک شبهه قدیمی این مدت که الحمدلله زمان سگ کُشی صیهونیست ها فرا رسیده یه عده دانسته یا نادانسته شروع کردند به بیان یک شبهه قدیمی: 1⃣: اهالی فلسطین ناصبی هستند و ما حق کمک به نواصب را نداریم؟. اما آیا اهالی فلسطین ناصبی هستند؟. 2⃣: در روایات شیعه تمام مخالفین را ناصبی خطاب شده است پس کمک کردن به اهالی فلسطین ممنوعه است؟ آما آیا همه مخالفین ناصبی هستند؟. 👈انشاءالله طی چند پست پاسخ خواهیم داد ✍: عیسوند ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
کمک‌های شبانه امام صادق علیه السلام به اهل تسنن 🛑 عنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ قَالَ: کَانَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) إِذَا أَعْتَمَ وَ ذَهَبَ مِنَ اللَّیْلِ شَطْرُهُ أَخَذَ جِرَاباً فِیهِ خُبْزٌ وَ لَحْمٌ وَ الدَّرَاهِمُ فَحَمَلَهُ عَلَی عُنُقِهِ ثُمَّ ذَهَبَ بِهِ إِلَی أَهْلِ الْحَاجَةِ مِنْ أَهْلِ الْمَدِینَةِ فَقَسَمَهُ فِیهِمْ وَ لَا یَعْرِفُونَهُ فَلَمَّا مَضَی أَبُوعَبْدِاللَّهِ (علیه السلام) فَقَدُوا ذَلِکَ فَعَلِمُوا أَنَّهُ کَانَ أَبَاعَبْدِاللَّهِ علیه السلام. 🔰 هشام بن سالم نقل میکند: وقتی پاسی از شب می‌گذشت، امام صادق علیه السلام کیسه‌ای از نان و گوشت و پول برمی‌داشت و بر دوش خود گذاشته و نزد مستمندان مدینه می‌برد و در میانشان تقسیم می‌کرد، ولی آنان او را نمی‌شناختند. وقتی امام صادق علیه السلام بشهادت رسید، دیگر آن صدقات شبانه را ندیدند و فهمیدند که آن مرد، امام صادق علیه السلام بوده است. 📚:الکافی ج7ص224 👇نکته👇 دقت کنید؛ اهالی مدینه که امام صادق علیه السلام شبانه به آنان کمک میکردند شیعه نبودند(پست بعدی را مطالعه کنید) ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
کمک های شبانه امام صادق علیه السلام به اهل تسنن مدینه 🛑عنْ عَنْبَسَةَ بْنِ مُصْعَبٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ الله عليه السّلام یَقُولُ ؛ أَشْکُو إِلَی الله عَزَّ وَ جَلَّ وَحْدَتِی وَ تَقَلْقُلِی بَیْنَ أَهْلِ الْمَدِینَةِ حَتَّی تَقْدَمُوا وَ أَرَاکُمْ وَ آنَسَ بِکُمْ ، فَلَیْتَ هَذِهِ الطَّاغِیَةَ أَذِنَ لِی فَأَتَّخِذَ قَصْراً فِی الطَّائِفِ فَسَکَنْتُهُ وَ أَسْکَنْتُکُمْ مَعِیَ وَ أَضْمَنَ لَهُ أَنْ لَا یَجِیءَ مِنْ نَاحِیَتِنَا مَکْرُوهٌ أَبَداً.1 🔰از عنبسة بن مصعب روایت است که إمام صادق سلام الله علیه فرمود ؛ از تنهایی و پریشانی خود در میان مردم مدینه به خدا شکایت می‌کنم ، تا زمانی که شما [ شیعیانِ کوفه و...] می‌آیید و می‌بینمتان و به شما انس می‌گیرم. ای کاش این ظالمِ سرکش [ منصور دوانیقی ] مرا رها می‌کرد تا در طائف حصاری سنگی بنا کنم و به همراه شما در آن ساکن شوم و به او ضمانت می‌دادم که هرگز از جانب ما هیچ گزندی به او نخواهد رسید. 👇نکته اول👇 🛑قوله عليه السلام: حتى تقدموا أي من الكوفة و غيرها للحج فأراكم و آنس بكم.2 🔰مرحوم مجلسی علیه الرحمه: قسمتی که امام علیه السلام فرمودند صبر میکنم تا شما بیایید منظور امام علیه السلام شیعیان کوفه و مابقی بلاد هستند که برای حج سمت مکه و مدینه می آیند تا امام صادق علیه السلام با شیعیان دیدار کند و ارامش خاطر یابند 👇نکته دوم 👇 مدینه هیچ وقت یک شهر محب اهل بیت علیهم السلام‌نبوده است برای فهم بهتر این‌نکته به این حدیث امام سجاد علیه السلام دقت کنید👇 🛑 روى أبوعمر النهدي قال : سمعت علي بن الحسين يقول : ما بمكة والمدينة عشرون رجلا يحبنا 4 🔰 ابوعمر نهدی نقل می‌کند که خودم از حضرت علی بن حسین (علیه‌السلام) شنیدم که می‌فرمود: در تمام مکه و مدینه بیست مرد که ما را دوست بدارند وجود ندارد 📚:منابع 1:الکافی ج ۸ ص ۲۱۵ 2:مرآة العقول ج۲۶ص ۱۳۶ 3:مناقب آل أبي طالب ج 4ص238 4:شرح نهج البلاغة لابن أبى الحديد ج ٤ ص ١٠١ ✍️: عیسوند ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
➖ اهل سنت ناصبی نیستند 👇مرحوم صدوق در الفقیه👇 🛑الْجُهَّالُ يَتَوَهَّمُونَ أَنَّ كُلَّ مُخَالِفٍ نَاصِبٌ وَ لَيْسَ كَذَلِكَ.1 🔰جاهلین گمان کرده اند که همه مخالفین ناصبی هستند در حالی که اینچنین نیست مرحوم شیخ طوسی المخالف لآل محمد صلى‌الله‌عليه‌وآله على ضربين ، ضرب : يحل اكل ذبائحهم وهم الذين لا يعادون آل محمد صلى‌الله‌عليه‌وآله ويظهرون مودتهم ، والثانى : لا تحل ذبيحتهم وهم الخوارج ومن ضارعهم من مبغضي آل محمد عليهم‌السلام2 🔰مخالفین اهل بیت و آل پیامبر صلی الله علیه و آله به دو گروه تقسیم می شوند.گروهی که با آل پیامبر دشمنی نمیکند و مودت و محبت آل پیامبر را اظهار میکند؛ خوردن ذبیحه این گروه حلال است و اشکالی ندارد. اما عده ای از مخالفین همچون خوارج و پیروان آنان؛ با آل رسول دشمنی دارند؛ خوردن ذبیحه این گروه جایز نیست 👇ناصبی در روایات👇 🛑إنَّ النَّاصِبَ لَنَا أَهْلَ الْبَيْتِ أَنْجَسُ مِنْهُ3 🔰ناصبی نجس تر از کلب است. بعضی از احکام ناصبی در فقه شیعه👇 1:ناصبی نجس و کافر است 2: صید ناصبی نجس است 3:ذبیحه ناصبی نجس است 4:سُور ناصبی نجس است 5:ناصبی از مسلمان ارث نمیبرد 6:نماز و غسل و کفن کردن ناصبی جایز نیست. 7: ازدواج دائم و موقت با زن و مرد ناصبی و ناصبیه جایز نیست4 📚:منابع 1: تهذيب الأحكام ج9ص71 2: من لا يحضره ج3 ص 408 3:علل الشرائع ج1ص292 4:برای اطلاع دقیق از معنای ناصبی و احکام ناصبی و روایات حول ناصبی به کتاب نصب و ناصبی نوشته آقای بلقان آبادی ناشر دلیل ما رجوع کنید کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شب جمعه است یادت نکنم میمیرم 🛑..عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ ثُوَیْرٍ قَالَ: کُنْتُ أَنَا وَ یُونُسُ بْنُ ظَبْیَانَ وَ الْمُفَضَّلُ بْنُ عُمَرَ وَ أَبُو سَلَمَهَ السَّرَّاجُ جُلُوساً عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَلَیهِ السَّلامُ، وَ کَانَ الْمُتَکَلِّمُ مِنَّا یُونُسَ وَ کَانَ أَکْبَرَنَا سِنّاً. فَقَالَ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ، إِنِّی کَثِیراً مَا أَذْکُرُ الْحُسَیْنَ عَلَیهِ السَّلامُ، فَأَیَّ شَیْ‏ءٍ أَقُولُ؟ فَقَالَ: «قُلْ: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» تُعِیدُ ذَلِکَ ثَلَاثاً، فَإِنَّ السَّلَامَ یَصِلُ إِلَیْهِ مِنْ قَرِیبٍ وَ مِنْ بَعِید.» 🔰از «حسین بن ثُوَیر» نقل شده است: من و «یونس بن ظَبیان» و «مفضّل بن عمر» و «ابو سلمه سرّاج» نزد امام صادق (علیه‌السلام) نشسته بودیم. از بین ما، یونس که از همه ما بزرگتر بود، سخن می‌گفت. یونس به امام صادق (علیه‌السلام) عرض کرد: فدایتان شوم، من خیلی یاد امام حسین (علیه‌السلام) می‌افتم. (در چنین حالتی) چه بگویم؟ حضرت فرمودند: بگو: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» این را سه بار تکرار کن؛ چراکه سلام، به ایشان می‌رسد، چه از نزدیک و چه از دور.» 📚الكافي، ج۴، ص۵۷۵ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
ثواب مضاعف اعمال خیر در روز جمعه ...‼️ 🛑 عَنْ هِشَامِ بْنِ الْحَکَمِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: فِی الرَّجُلِ یُرِیدُ أَنْ یَعْمَلَ شَیْئاً مِنَ الْخَیْرِ مِثْلَ الصَّدَقَةِ وَ الصَّوْمِ وَ نَحْوَ هَذَا قَالَ یُسْتَحَبُّ أَنْ یَکُونَ ذَلِکَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ فَإِنَّ الْعَمَلَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ یُضَاعَفُ. 🔰هشام بن حکم درباره کسی که می‌خواهد کار خیری مانند صدقه ، روزه و مانند آنها انجام بدهد ، از امام صادق علیه السّلام این چنین نقل می‌کند: مستحب است در روز جمعه باشد ؛ چرا که کار نیک در روز جمعه ، به صورت مضاعف ثواب دارد. 📚:الخصال للشيخ الصدوق ج ۲ ص ۳۹۳ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
دعاء مخصوص زمان غیبت 🛑عنْ زُرَارَةَ بْنِ أَعْيَنَ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع‏ لَا بُدَّ لِلْغُلَامِ مِنْ غَيْبَةٍ قُلْتُ وَ لِمَ قَالَ يَخَافُ وَ أَوْمَأَ بِيَدِهِ إِلَى بَطْنِهِ وَ هُوَ الْمُنْتَظَرُ وَ هُوَ الَّذِي يَشُكُّ النَّاسُ فِي وِلَادَتِهِ فَمِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ حَمْلٌ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ مَاتَ أَبُوهُ وَ لَمْ يُخَلِّفْ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ وُلِدَ قَبْلَ مَوْتِ أَبِيهِ بِسَنَتَيْنِ قَالَ زُرَارَةُ فَقُلْتُ وَ مَا تَأْمُرُنِي لَوْ أَدْرَكْتُ ذَلِكَ الزَّمَانَ قَالَ ادْعُ اللَّهَ بِهَذَا الدُّعَاءِ- 👈اللَّهُمَّ عَرِّفْنِي نَفْسَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي نَفْسَكَ لَمْ أَعْرِفْكَ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِي نَبِيَّكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي نَبِيَّكَ لَمْ أَعْرِفْهُ قَطُّ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِي حُجَّتَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ عَنْ دِينِي:" 👉قالَ أَحْمَدُ بْنُ الْهِلَالِ سَمِعْتُ هَذَا الْحَدِيثَ مُنْذُ سِتٍّ وَ خَمْسِينَ سَنَةً". 🔰زراره بن اعين گويد: امام صادق (علیه السلام) فرمود: آن جوان(امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف) به ناچار بايد غيبت كند، گفتم: براى چه؟ فرمود: مى‏ترسد و با دستش اشاره به شكمش كرد، فرمود: او است منتظر و او است كه مردم در زايش او شك دارند، برخى گويند در شكم مادر است (يعنى موقع وفات پدرش)، برخى گويند پدرش مرده و جانشينى ندارد، برخى گويند دو سال پيش از مرگ پدرش زائيده شده. زراره گويد: پس من گفتم: اگر من به اين زمان برسم چه دستورى به من مى‏دهى؟ فرمود: به درگاه خدا اين دعا را بخوان: 👈«خدايا خود را به من بشناسان، زيرا اگر تو خود را به من نشناسانى من تو را نشناسم، بار خدايا پيغمبرت را به من بشناسان، زيرا اگر تو پيغمبر خود را به من نشناسانى من هرگز او را نشناسم، بار خدايا حجت خود را به من بشناسان، زيرا اگر تو حجت را به من نشناسانى من از دينم گمراه شوم». احمد بن هلال (دوم راوى اين حديث) گويد: من 56 سال است كه اين حديث را شنيده‏ ام. 📚: الكافي ج 1ص342 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
➖ با این دعا ایمان خود را به کمال برسانید 🛑 محمّدبن‌سلیمان دیلمی گوید: از امام صادق علیه السلام پرسیدم: «جانم فدای شما باد، شیعه‌ی شما می‌گویند ایمان، پایدار و ناپایدار است، به من چیزی را بیاموز که اگر بگویم، ایمان خود را با آن به کمال می‌رسانم.» فرمود: «در پایان هر نماز واجب بگو: ♦️«رَضِيتُ بِاللَّهِ رَبّاً وَ بِمُحَمَّدٍ نَبِيّاً وَ بِالْإِسْلاَمِ دِيناً وَ بِالْقُرْآنِ كِتَاباً وَ بِالْكَعْبَةِ قِبْلَةً وَ بِعَلِيٍّ وَلِيّاً وَ إِمَاماً وَ بِالْحَسَنِ وَ اَلْحُسَيْنِ وَ اَلْأَئِمَّةِ صَلَوَاتُُ اَللَّهِ عَلَيْهِمْ اَللَّهُمَّ إِنِّي رَضِيتُ بِهِمْ أَئِمَّةً فَارْضَنِي لَهُمْ إِنَّكَ عَلىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ» 🔰«راضی شدم به اینکه الله پروردگارم؛ و محمّد صلی الله علیه و آله پیامبرم؛ و اسلام دینم؛ و قرآن کتابم؛ و کعبه قبله‌ام؛ و علی علیه السلام و حسن و حسین و ائمّه علیهم‌السلام ولی و امامم هستند. خداوندا من راضی شدم به اینکه آن‌ها امامان من هستند پس تو هم به حق آن‌ها از من راضی باش که تو بر هر چیزی قادری». 📚: تهذيب الأحکام ج ۲، ص ۱۰۹ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
این سه خصلت را از کلاغ بیاموزیم! 🛑قَالَ الصَّادِقُ ع: «تَعَلَّمُوا مِنَ الْغُرَابِ ثَلَاثَ خِصَالٍ اسْتِتَارَهُ بِالسِّفَادِ وَ بُكُورَهُ فِي طَلَبِ الرِّزْقِ وَ حَذَرَهُ.» 🔰از امام صادق (علیه‌السلام) نقل شده است: «سه خصلت را از کلاغ بیاموزید: پوشاندن (پنهان کردنِ) خود، هنگام نزدیکی صبح بسیار زود برخواستن، برای طلب روزی و احتیاط (هوش‌یاریِ) شدید (در قبال تهدیدها.)» 📚من‌لايحضره‌الفقيه، ج۱، ص۴۸۲ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
«صبر جمیل» چیست؟ 🛑...عَنْ جَابِرٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ ع يَرْحَمُكَ اللَّهُ مَا الصَّبْرُ الْجَمِيلُ؟ قَالَ: «ذَلِكَ صَبْرٌ لَيْسَ فِيهِ شَكْوَى إِلَى النَّاسِ.»   🔰از جابربن‌عبدالله‌انصاری نقل شده‌است، که گفت: به امام باقر (علیه‌السلام) عرض کردم: خداوند شما را رحمت کند! «صبر جمیل» چیست؟ حضرت فرمودند: «صبری است که در آن عرض شکایتی به مردم نباشد.» 📚الكافي، ج۲، ص۹۳ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
➖انواع صبر در روایات 🛑قالَ رَسُولُ اللَّهِ ص الصَّبْرُ ثَلَاثَةٌ صَبْرٌ عِنْدَ الْمُصِيبَةِ وَ صَبْرٌ عَلَى الطَّاعَةِ وَ صَبْرٌ عَنِ الْمَعْصِيَةِ فَمَنْ صَبَرَ عَلَى الْمُصِيبَةِ حَتَّى يَرُدَّهَا بِحُسْنِ عَزَائِهَا كَتَبَ اللَّهُ لَهُ ثَلَاثَمِائَةِ دَرَجَةٍ مَا بَيْنَ الدَّرَجَةِ إِلَى الدَّرَجَةِ كَمَا بَيْنَ السَّمَاءِ إِلَى الْأَرْضِ وَ مَنْ صَبَرَ عَلَى الطَّاعَةِ كَتَبَ اللَّهُ لَهُ سِتَّمِائَةِ دَرَجَةٍ مَا بَيْنَ الدَّرَجَةِ إِلَى الدَّرَجَةِ كَمَا بَيْنَ تُخُومِ الْأَرْضِ إِلَى الْعَرْشِ وَ مَنْ صَبَرَ عَنِ الْمَعْصِيَةِ كَتَبَ اللَّهُ لَهُ تِسْعَمِائَةِ دَرَجَةٍ مَا بَيْنَ الدَّرَجَةِ إِلَى الدَّرَجَةِ كَمَا بَيْنَ تُخُومِ الْأَرْضِ إِلَى مُنْتَهَى الْعَرْش‏ 🔰رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله فرمود: ، صبر بر سه قسم است: صبر در مصيبت و صبر بر طاعت و صبر از گناه، پس هر كه بر مصيبت صبر كند تا آن را با تسلى خوبى رد كند، خدا برايش 300 درجه نويسد كه ميان هر درجه تا درجه ديگر باندازه فاصله ميان آسمان و زمين باشد و هر كه بر طاعت صبر كند خدا برايش 600 درجه نويسد كه ميان هر درجه تا درجه ديگر باندازه فاصله ميان قعر زمين تا عرش باشد و هر كه‏ از گناه صبر كند، خدا برايش 900 درجه نويسد كه ميان هر دو درجه باندازه فاصله ميان قعر زمين تا پايان عرش باشد. 📚: الكافي ج‏2، ص: 91 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
➖تکلمه نصب و ناصبی این چند روزه که ما در مورد نواصب مطلب عرض کردیم عده از دوستان احادیثی رو برای ادمین های بنده ارسال کردند و به طور جد معتقد بودند طبق این احادیث تمام عامه، ناصبی هستند: قبل از اینکه جواب این دوستان را عرض کنیم : دو نکته عرض کنم 1: اینکه بعضی از دوستان به دور از تشکیل خانواده حدیث و بدور از برداشت محدثین و شروح محدثین بر یک حدیث و با دیدن یک حدیث حکم صادر میکند خطرناک است، چون کلام اهل البیت علیهم السلام مفسر همدیگر است و در فهم احادیث باید به فهم متقدمین رجوع رد 2: بعضی از دوستان هم با بی ادبی محدثین علیهم الرحمه رو خطاب میکردند چون ما کلام مرحوم شیخ طوسی و شیخ صدوق را عرض کردیم که تمام مخالفین ناصبی نیستند خدمت این دوستان عرض کنیم شما با دیدن یک روایت اینگونه به محدثین جسارت میکنید، در حالی که مرحوم شیخ طوسی و شیخ صدوق مشرف به روایات ائمه علیهم السلام بودند{ هرچند معصوم نیستند و امکان خطا نفی نمیشود} ولی الحق و الانصاف اکثریت دوستان مودبانه اشکال را به ما منتقل کردند. 👈🏻امروز سعی میکنم انشاءالله جواب دوستانی که اشکالات دوستان را همراه جواب در کانال قرار بدهیم. ✍🏻: عیسوند ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
اشکال اول دوستان به بحث ناصبی ♦️حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ زِيَادٍ وَ مُوسَى بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ قَالَ: كَتَبْتُ إِلَى أَبِي الْحَسَنِ علیه السلام أَسْأَلُهُ عَنِ النَّاصِبِ هَلْ أَحْتَاجُ فِي امْتِحَانِهِ إِلَى أَكْثَرَ مِنْ تَقْدِيمِهِ👈 الْجِبْتَ وَ الطَّاغُوتَ وَ اعْتِقَادِ إِمَامَتِهِمَا فَرَجَعَ الْجَوَابُ مَنْ كَانَ عَلَى هَذَا فَهُوَ نَاصِبٌ.👉1 🔸امام هادی علیه السلام میفرمایند: کسی که معتقد باشد به مقدم بودن عمر و ابوبکر بر امیرالمؤمنین علی علیه السّلام پس همانا او ناصبی است. 👇جواب👇 قاعداتا اول باید از منبع روایت بحث کنیم : به طور اجمال عرض میکنم منبع روایت کتاب السرائر مرحوم ابن ادریس قرن 6 است روایت در قسمت مستطرفات مرحوم ابن ادریس نقل شده است و اولین و تنها منبع این روایت هم کتاب السرائر است و منابع بعدی مثل بحار و وسائل از السرائر نقل کرده اند{ پس خبر منفرد است} 👈 اعتبار احادیث مستطرفات بحث دگیری است که جائی بحث در این باره نیست 👇اما فهم علماء از این روایت👇 ♦️و إنما حملنا هذا الحديث على سابقه لأن المعتقد لإمامة الجبت و الطاغوت إن‏ لم‏ ينصب‏ الحرب‏ أو العداوة لشيعة أهل البيت ع من جهة أنهم شيعتهم فليس بناصب2 🔸مرحوم ملامحسن فیض کاشانی ذیل این روایت : کسانی که به امامت ابوبکر و عمر معتقد هستند اگر جنگ با اهل البیت علیهم السلام را جایز ندانسته و با آنان به جنگ نپردازند و با اینکه شیعیان اهل البیت بخاطر تشیع و ارادتشان به اهل ابیت علیهم السلام عداوت ودشمنی نکنند، ناصبی نیستند مرحوم صاحب جواهر ♦️و احتمال التلازم [بين تقديم الجبت و الطاغوت و بين العداوة للأئمّة (عليهم السلام)] مجازفة، و هو [احتمال الملازمة]- مع معلوميّة بطلانه بالسيرة القاطعة و العمل المستمر، و لذا نسبه في نكاح الفقيه إلى الجهلاء، فقال: «و الجهلاء يتوهّمون أنّ كلّ مخالف ناصب، و ليس كذلك ... إلى آخره و مع أنّا لم نعرف له شاهداً أصلًا عدا الخبر المتقدّم [المروي في مستطرفات السرائر] المغضى عن سنده3 🔸مرحوم صاحب جواهر ذیل این روایت بیان میدارند: احتمال تلازم بین مقدم داشتن جبت و طاغوت و بین عداوت ائمه علیهم السلام درست نیست بخاطر سیره علماء{ که با اهل تسنن حشر و نشر داشتند} و عمل مستمر{ رفتار همیشگی جامعه شیعه با مخالفین} 👈بخاطر همین مرحوم شیخ صدوق کسانی که این تلازم را قبول داشتنه باشند را جاهل خطاب کرده است. و با توجه به اینکه ما برای این موضوع بغیر از روایت السرائر، روایت دیگری در دست نداریم{ اشاره به منفرد بودن روایت دارد} با توجه به چشم پوشی از ضعف سند روایت مورد بحث. 📚منابع: 1:السرائر الحاوي لتحرير الفتاوي (و المستطرفات)، ج‏3، ص: 583 2: الوافي، ج‏2، ص: 230 3: جواهر الكلام في ثوبه الجديدج3 ص300 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
دوستانی که این روایت رو برای ما ارسال کرده بودند{ البته قبل از اینکه دوستان ارسال کنند روایت رو مطالعه کرده بودیم} ذیل روایت 13 تا منبع ردیف کرده بودند{ اسکرین شات رو دقت کنید} پیام قبلی عرض کردیم روایت منفرد است و تمام منابع بعد از مرحوم ابن ادریس از السرائر نقل کرده اند و تعداد بالای نقل از السرائر باعث خروج روایت از تفرد نمیشود. بحث ضمیر خوانی دوستانی که اینگونه با تجمیع منابع سعی در القاء تفکر خاص خود، در مخاطب دارند هم جالبه. ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi