eitaa logo
علم الحدیث
12.7هزار دنبال‌کننده
78 عکس
229 ویدیو
73 فایل
بسم‌اللہ‌الࢪحمن‌الࢪحیم‍! در‌ڪانال‌علم‌الحدیث‌ قصد‌ داریم‌ در‌ راستاے ترویج احادیث اهل‌بیت‌''علیھم‌السلام'' مطالبـے ارائہ دهیم!🕊 کپی مطالب آزاده☺ مهم ترویج احادیث است مدیریت: @Isaund24 ࢪَحِم‌َ اللَّہ‌ عَبـْدا‌ً أَحیَا‌ أَمْࢪَنـا🌿-
مشاهده در ایتا
دانلود
سلام چند نکته عرض کنم 1: روحانی در کلیپ بالا عرض کردم شیخ احمد سلمان هستند که از پدر و مادری عربستانی، تونسی متولد شده اند.( ظاهرا مستبصر هستند) خونسردی عجیب ایشان در مناظرات و جواب های موجز، مستدل و کمرشکن ایشان همیشه زبان زد بوده و هست 2: در کلیپ بالا از وی در مورد مناظره با ولید اسماعیل سوال می‌کند و ایشان گزارشی از عبدالرزاق صنعانی نقل میکند 3: ولید اسماعیل یک مبلغ سلفی تندرو اهل مصر هست که به شدت در مورد اهل البیت علیهم السلام جسارت میکند مثلا در اظهار نظری سابّ امیر المومنین و حضرت زهرا سلام الله علیهما(العیاذ بالله) را مسلمان خطاب میکند ولی سبّ صحابه را کفر میداند 4: انشاءالله مِن بعد در کانال کلیپ های با موضوع مباحث شیعه و سنی بارگذاری میشود که اکثرا بدون ترجمه هستند ولی با لسان عربی فصیح خواهند بود. با هشتک کلیپ_عربی، علامت گذاری میشوند 5: انشاءالله بارگذاری اصوات رجالی و حدیثی، از سر گرفته خواهد شد ✍عیسوند ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
راهزن های نیکی چه کسانی هستند⁉️ 🛑لَعَنَ اللَّهُ قَاطِعِي سَبِيلِ الْمَعْرُوفِ، وَ هُوَ الرَّجُلُ يُصْنَعُ إِلَيْهِ الْمَعْرُوفُ فَتُكَفِّرُهُ، فَيَمْنَعُ صَاحِبَهُ مِنْ أَنْ يَصْنَعَ ذَلِكَ إِلَى غَيْرِهِ. 🔰‏امام صادق علیه السلام‏: خدا لعنت کند کسی را که جلو راه احسان و نیکی را می‌گیرد، او آن کسی است که به او احسان و نیکی شود و او (در مقابل آن) ناسپاسی نماید، که در اثر آن شخص نیکوکار (به‌واسطه ناسپاسی وی) از احسان و نیکی به دیگران خودداری می‌کند. 📚:الفقيه ج۲ص۵۷   ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شب جمعه است یادت نکنم میمیرم 🛑..عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ ثُوَیْرٍ قَالَ: کُنْتُ أَنَا وَ یُونُسُ بْنُ ظَبْیَانَ وَ الْمُفَضَّلُ بْنُ عُمَرَ وَ أَبُو سَلَمَهَ السَّرَّاجُ جُلُوساً عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَلَیهِ السَّلامُ، وَ کَانَ الْمُتَکَلِّمُ مِنَّا یُونُسَ وَ کَانَ أَکْبَرَنَا سِنّاً. فَقَالَ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ، إِنِّی کَثِیراً مَا أَذْکُرُ الْحُسَیْنَ عَلَیهِ السَّلامُ، فَأَیَّ شَیْ‏ءٍ أَقُولُ؟ فَقَالَ: «قُلْ: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» تُعِیدُ ذَلِکَ ثَلَاثاً، فَإِنَّ السَّلَامَ یَصِلُ إِلَیْهِ مِنْ قَرِیبٍ وَ مِنْ بَعِید.» 🔰از «حسین بن ثُوَیر» نقل شده است: من و «یونس بن ظَبیان» و «مفضّل بن عمر» و «ابو سلمه سرّاج» نزد امام صادق (علیه‌السلام) نشسته بودیم. از بین ما، یونس که از همه ما بزرگتر بود، سخن می‌گفت. یونس به امام صادق (علیه‌السلام) عرض کرد: فدایتان شوم، من خیلی یاد امام حسین (علیه‌السلام) می‌افتم. (در چنین حالتی) چه بگویم؟ حضرت فرمودند: بگو: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» این را سه بار تکرار کن؛ چراکه سلام، به ایشان می‌رسد، چه از نزدیک و چه از دور.» 📚الكافي، ج۴، ص۵۷۵ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
هدایت شده از  علم الحدیث
ثواب مضاعف اعمال خیر در روز جمعه ...‼️ 🛑 عَنْ هِشَامِ بْنِ الْحَکَمِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: فِی الرَّجُلِ یُرِیدُ أَنْ یَعْمَلَ شَیْئاً مِنَ الْخَیْرِ مِثْلَ الصَّدَقَةِ وَ الصَّوْمِ وَ نَحْوَ هَذَا قَالَ یُسْتَحَبُّ أَنْ یَکُونَ ذَلِکَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ فَإِنَّ الْعَمَلَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ یُضَاعَفُ. 🔰هشام بن حکم درباره کسی که می‌خواهد کار خیری مانند صدقه ، روزه و مانند آنها انجام بدهد ، از امام صادق علیه السّلام این چنین نقل می‌کند: مستحب است در روز جمعه باشد ؛ چرا که کار نیک در روز جمعه ، به صورت مضاعف ثواب دارد. 📚:الخصال للشيخ الصدوق ج ۲ ص ۳۹۳ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
هدایت شده از  علم الحدیث
مامویت ویژه پدرها در روز جمعه 🛑عَنِ اَلسَّكُونِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: «أَطْرِفُوا أَهَالِيَكُمْ‏ فِي كُلِّ جُمُعَةٍ بِشَيْ‏ءٍ مِنَ الْفَاكِهَةِ أَوِ اللَّحْمِ حَتَّى يَفْرَحُوا بِالْجُمُعَةِ.»1 🔰از امام صادق، از رسول خدا (صلوات‌الله‌علیهما) نقل شده است: «خانواده‌هایتان را در تمام روز‌های جمعه، با مقداری میوه یا گوشت شگفت‌زده کنید تا در روز جمعه شادمان باشند.» 👇نکته👇 در متن روایت شریف "أَطْرِفُوا أَهَالِيَكُمْ‏" معنای دقیق"أَطْرِفُوا"👈قال في القاموس: أطرف فلانا أعطاه ما لم يعطه أحد قبله2 قاموس: اطرف یعنی چیزی به کسی عطاء کنی که قبل از تو کسی به وی نداده است. 👈لذا در ادامه حدیث شریف که می فرماید که میوه و گوشت؛ از باب مثال است نه از باب تعیین؛ 👇چرا گوشت و میوه👇 بخاطر آب و هوای گرم و خشک حجاز؛ میوه و گوشت زود فاسد میشدند بخاطر همین مصرف کمتری داشتند لذا در حدیث شریف توصیه به میوه و گوشت کرده است از باب مثال است نه از باب تعیین 👇نتیجه👇 لذا در روز جمعه هر چیزی که باعث خوشحالی خانواده میشود توصیه شده است که پدر خانواده انجام بدهد 📚: منابع 1:الكافي، ج‏۶، ص۲۹۹ 2: ملاذ الأخیار ج ۱۴ ص ۳۳۱ ✍: ادمین نوشت ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سه دلیل برای پرهیز از آرزوهای دور و دراز 🛑...عَنْ أَبَانِ بْنِ تَغْلِبَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ: «تَجَنَّبُوا اَلْمُنَى فَإِنَّهَا تُذْهِبُ بَهْجَةَ مَا خُوِّلْتُمْ وَ تَسْتَصْغِرُونَ بِهَا مَوَاهِبَ اَللَّهِ تَعَالَى عِنْدَكُمْ وَ تُعْقِبُكُمُ اَلْحَسَرَاتِ فِيمَا وَهَّمْتُمْ بِهِ أَنْفُسَكُمْ.» 🔰از امام صادق (علیه‌السلام) نقل شده است: «از آرزوها فاصله بگیرید؛ چراکه آرزوها... شادمانی از داشته‌هایتان را از بین می‌برد، موهبت‌های خداوند (تعالی) را نزدتان کوچک می‌سازد و حسرتِ اوهامی که در دل‌هاتان می‌ساختید را برایتان به‌جا می‌گذارد.» 📚الکافي، ج۵، ص۸۵ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
فرق غبطه و حسادت 🛑إِنَّ الْمُؤْمِنَ یَغْبِطُ وَ لَا یَحْسُدُ وَ الْمُنَافِقُ یَحْسُدُ وَ لَا یَغْبِطُ. 🔰امام صادق علیه السلام می فرمایند: مؤمن غبطه می‌خورد و حسادت نمی ورزد، منافق حسادت می‌ورزد و غبطه نمی خورد. 👇توضیح👇 غبطه آن است که آرزو کنی آنچه دیگری دارد، داشته باشی بدون اینکه آرزوی نابودی نعمت دیگری را داشته باشی و حسد آن است که بخواهی نعمتی را که دیگری دارد، نداشته باشد 📚: الکافی ج۲ص ۳۰۷ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
توضیح روایت شریف در احادیث متعدد، از اهل بیت (علیهم‌السلام) این توصیه را بسیار شنیده‌ایم که باید از آرزوهای بلند (طول الأمل) پرهیز کنیم.)1 برای ما معمولاً عجیب است که علت این توصیه چیست؟ به‌خصوص که این‌سال‌ها در بسیاری از کتاب‌ها و سخنرانی‌های انگیزشی، خلاف آن را می‌شنویم. آرزوهای بلند باعث میشوند که نعمت های که در حال حاضر داریم را نبینیم اولا از وجود نعمت ها لذت نبریم ثانیا باعث کفر نعمت میشود که نتیجه کفر نعمت هم سلب نعمت فعلی و نعمت های میشود که قرار بود به ما برسند، به این روایت زیبا دقت کنید👇🏻 ➖رابطه شکرگذاری و جلب رزق 🔺إذَا وَصَلَتْ إِلَیْکُمْ أَطْرَافُ النِّعَمِ فَلاَ تُنَفِّرُوا أَقْصَاهَا بِقِلَّةِ الشُّکْرِ.)2 🔰امیرالمومنین علیه السلام: هنگامى که مقدمات نعمت ها به شما روى مى آورد دنباله آن را به واسطه کمى شکرگزارى از خود دور نسازید»; 👇شرح👇 نعمت ها غالباً به صورت تدریجى بر انسان وارد مى شود و وظیفه انسان هوشیار این است که به استقبال نعمت برود و استقبال از آن راهى جز شکرگزارى ندارد. 👈هرگاه با آغاز روى آوردن نعمت به شکر قلبى و زبانى و عملى بپردازد ادامه خواهد یافت و تا پایان آن نصیب انسان مى شود و به تعبیر دیگر به گفته بعضى از شارحان نهج البلاغه، نعمت ها مانند گروه هاى پرندگان است که وقتى تعدادى از آنها بر شاخه درختى نشستند بقیه تدریجا به دنبال آنها مى آیند و شاخه ها را پر مى کنند; 👈 ولى اگر گروه اول صداى ناهنجار و حرکت ناموزونى بشنوند یا ببینند فرار مى کنند و بقیه هم به دنبال آنها مى روند و صحنه از وجودشان خالى مى شود. همچنین بسیارى از نعمت ها به صورت تدریجى زوال مى پذیرند; هرگاه انسان در آغاز زوالش هوشیار باشد و به شکر قلبى و زبانى و عملى بپردازد مانع بازگشت و زوال تدریجى آن مى شود. این سخن در اصل برگرفته از قرآن مجید است که مى فرماید: «(وَ إِذْ تَأَذَّنَ رَبُّکُمْ لَئِنْ شَکَرْتُمْ لاََزیدَنَّکُمْ وَلَئِنْ کَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابی لَشَدیدٌ)3; به خاطر بیاورید زمانى که پروردگارتان اعلام داشت اگر شکرگزارى کنید (نعمت خویش را) بر شما خواهم افزود و اگر ناسپاسى مجازاتم شدید است». 📚منابع: 1:الکافي، ج۵، ص۸۵ 2:حکمت ۱۳ نهج البلاغه 3: سوره مبارکه ابراهیم آیه شریفه 7 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
علامهٔ مجلسی رَحِمَه‌ الله در مقدمه کتاب شریف بحارالأنوار مینویسد ؛ 🛑كتاب مشارق الأنوار و كتاب الألفين للحافظ رجب البرسیّ ، و لا أعتمد على ما يتفرّد بنقله ، لاشتمال كتابيْهِ على ما يُوهِم الخَبْط والخَلْط و الإرتفاع. و إنّما أخرجنا منهما ما يوافق الأخبارَ المأخوذةَ من الاُصول المعتبرة. 🔰کتاب مشارق الأنوار و کتاب الألفین تألیف حافظ رجب بُرسی است. من بر احادیثی که تنها او روایت کرده باشد اعتماد نميكنم ، چون آن دو کتاب در بردارنده مطالب بی اساس و مُشَوّش و بی اعتبار و غُلوّآمیز است. من فقط از آن دو کتاب ، احادیثی را که موافق أحادیث کتب معتبرة می‌باشد ، نقل می‌کنم. 📚:بحارالأنوار ١ / ١٠. ✍️برخی مبلّغین ، روایاتی که فقط غلات یا متمایلین به آنان نقل کرده‌‌اند را منتشر می‌کنند و هنگام مطالبه سند و مدرک ، به کتب آنان ارجاع می‌دهند. صِرف ارجاع دادن ، سبب مستند بودن نمی‌شود ، زیرا وقتی طالب سند می‌گوید سندش کجاست؟ مقصودش این است که آیا می‌توانیم به روایت اعتماد کنیم یا خير؟ آیا در کتب معتبر آمده؟ صِرف نام کتاب به چه کار می‌آید ، اعتبارسنجی مهم است. ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
شتاب در کار خیر 🛑عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي اَلْجَارُودِ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ: مَنْ هَمَّ بِشَيْءٍ مِنَ اَلْخَيْرِ فَلْيُعَجِّلْهُ فَإِنَّ كُلَّ شَيْءٍ فِيهِ تَأْخِيرٌ فَإِنَّ لِلشَّيْطَانِ فِيهِ نَظْرَةً . 🔰امام باقر عليه السّلام فرمود: هر كس قصد كار خيرى كند بايد به سوى آن بشتابد زيرا هر كار خيرى كه در آن تأخير بيفتد فرصتى براى شيطان پيدا مى‌شود (تا وى را از آن كار منصرف سازد). 📚:الکافی، ج ۲، ص: ۱۴۳ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مناظره با موضوع آیه تطهیر 👈فرار مناظره کننده اهل تسنن از ادله کمر شکن جوان شیعه طرف شیعه: علاء المهدوی از عراق طرف عامه: اشرف غریب 👈کلیپ عربی با زیرنویس فارسی ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
ادله مورد استفاده جوان شیعه در مناظره 1⃣:قَالَتْ عَائِشَةُ: خَرَجَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ غَدَاةً وَعَلَيْهِ مِرْطٌ مُرَحَّلٌ، مِنْ شَعْرٍ أَسْوَدَ، فَجَاءَ الْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ فَأَدْخَلَهُ، ثُمَّ جَاءَ الْحُسَيْنُ فَدَخَلَ مَعَهُ، ثُمَّ جَاءَتْ فَاطِمَةُ فَأَدْخَلَهَا، ثُمَّ جَاءَ عَلِيٌّ فَأَدْخَلَهُ، ثُمَّ قَالَ: " {إِنَّمَا يُرِيدُ اللهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا} [الأحزاب: 33] "1 🔰پيامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) صبح‌گاهی در حالی که کسائی بافته شده از موی سياه بر دوش داشت بيرون آمد. پس حسن بن علی، حسين، فاطمه و علی [عليهم السلام] بر او وارد شدند و با اجازه داخل کساء کشتند، سپس آن حضرت آيه تطهير را تلاوت فرمود. طبق این حدیث که از اصح الکتب اهل تسنن بعد کتاب الله هست 👈عائشه حق ورود به زیر کساء رو نداشت پس اصلا ایه تطهیر شامل حال وی نمیشود این روایت را مسلم در باب 👈بَابُ فَضَائِلِ أَهْلِ بَيْتِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ 👈یعنی عائشه طبق عقیده مسلم جزء اهل البیت نبوده 👇معنای رجس از قران👇 فَاجْتَنِبُوا الرِّجْسَ مِنَ الْأَوْثَانِ وَاجْتَنِبُوا قَوْلَ الزُّورِ2 🔺از پلید حقیقی یعنی بتها اجتناب کنید و نیز از قول باطل (مانند دروغ و شهادت ناحق و سخنان لهو و غنا) دوری گزینید. 👈مِن در آیه شریفه بیانی است لذا مِنَ الْأَوْثَانِ در حال بیان معنای الرجس است 3⃣: قَالَ الْأَزْهَرِيُّ الرِّجْسُ اسم لكل مستقذر من عمل3 🔺ازهری می گوید رجس هر عمل زشت را می گویند 📚:منابع: 1:صحيح مسلم ج4 ص 1883 2:سوره مبارکه حج آیه شریفه ۳۰ 3: شرح النووي على مسلم 15 ص195 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
وسعتِ رزق و لباس نُو ... 🛑 قَالَ اَلْإِمَامُ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ السلام : مَنْ قَرَأَ إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ ثِنْتَیْنِ وَ ثَلَاثِینَ مَرَّهًًْ فِی إِنَاءٍ جَدِیدٍ وَ رَشَّ بِهِ ثَوْبَهُ الْجَدِیدَ إِذَا لَبِسَهُ لَمْ یَزَلْ یَأْکُلُ فِی سَعَهًٍْ مَا بَقِیَ مِنْهُ سِلْکٌ. 🔰 امام صادق علیه السلام می فرمایند : هرکس سی‌ودو بار سوره قدر را در ظرفی نو بخواند و هنگام پوشیدن لباس جدیدش [از آبِ آن ظرف] بر لباسش بپاشد تا مادامی که نخی از آن لباس باقی بماند او در وسعتِ رزق خواهد بود. 📚:الکافی، ج۶، ص۴۵۹ کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
مراقب باشیم؛ گوشمان را به چه کسانی می‌سپاریم! 🛑...عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ يَقْطِينٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: «مَنْ أَصْغَى إِلَى نَاطِقٍ فَقَدْ عَبَدَهُ فَإِنْ كَانَ النَّاطِقُ يُؤَدِّي عَنِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَقَدْ عَبَدَ اللَّهَ وَ إِنْ كَانَ النَّاطِقُ يُؤَدِّي عَنِ الشَّيْطَانِ فَقَدْ عَبَدَ الشَّيْطَانَ.» 🔰از امام جواد (علیه‌السلام) نقل شده است: «هرکس به گوینده‌ای گوش می‌سپارد، در حقیقت او را عبادت می‌کند؛ پس اگر آن گوینده از جانب خداوند (عزّوجلّ) سخن گوید، در حقیقت خداوند را عبادت کرده است و اگر گوینده از جانب شیطان سخن گوید، در حقیقت شیطان را عبادت کرده است.» 📚الكافي، ج۶، ص۴۳۴ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
➖‏عمل خالص چه عملی است 🛑الْعَمَلُ الْخَالِصُ الَّذِي لَا تُرِيدُ أَنْ يَحْمَدَكَ عَلَيْهِ أَحَدٌ إِلَّا اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ. 🔰امام صادق علیه السلام‏: عمل خالص آن است که نخواهی هیچ کسی جز خدای ﻋﺰوﺟﻞ ترا بر آن بستاید. 📚الکافی،ج ۲ص: ۱۶ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شب جمعه است یادت نکنم میمیرم 🛑..عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ ثُوَیْرٍ قَالَ: کُنْتُ أَنَا وَ یُونُسُ بْنُ ظَبْیَانَ وَ الْمُفَضَّلُ بْنُ عُمَرَ وَ أَبُو سَلَمَهَ السَّرَّاجُ جُلُوساً عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَلَیهِ السَّلامُ، وَ کَانَ الْمُتَکَلِّمُ مِنَّا یُونُسَ وَ کَانَ أَکْبَرَنَا سِنّاً. فَقَالَ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ، إِنِّی کَثِیراً مَا أَذْکُرُ الْحُسَیْنَ عَلَیهِ السَّلامُ، فَأَیَّ شَیْ‏ءٍ أَقُولُ؟ فَقَالَ: «قُلْ: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» تُعِیدُ ذَلِکَ ثَلَاثاً، فَإِنَّ السَّلَامَ یَصِلُ إِلَیْهِ مِنْ قَرِیبٍ وَ مِنْ بَعِید.» 🔰از «حسین بن ثُوَیر» نقل شده است: من و «یونس بن ظَبیان» و «مفضّل بن عمر» و «ابو سلمه سرّاج» نزد امام صادق (علیه‌السلام) نشسته بودیم. از بین ما، یونس که از همه ما بزرگتر بود، سخن می‌گفت. یونس به امام صادق (علیه‌السلام) عرض کرد: فدایتان شوم، من خیلی یاد امام حسین (علیه‌السلام) می‌افتم. (در چنین حالتی) چه بگویم؟ حضرت فرمودند: بگو: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» این را سه بار تکرار کن؛ چراکه سلام، به ایشان می‌رسد، چه از نزدیک و چه از دور.» 📚الكافي، ج۴، ص۵۷۵ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
➖شروط ثابت قدمی در عصر غیبت 🛑قال مولانا سیّد السّاجدین علیُّ بنُ الحسینِ علیه السّلام : إنَّ لِلقائِمِ مِنّا غَيبَتَينِ اِحداهُما أطوَلُ مِنَ الاُخری ….. وَ أمّا الاُخری فَيَطولُ أمَدُها حَتّی يَرجِعَ عَن هذا الأمرِ أكثَرُ مَن يَقولُ بِهِ ، فَلا يَثبُتُ عَليهِ إلّا مَن قَوی يَقينُهُ ، و صَحَّت مَعرِفَتُهُ ، و لَم يَجِد فی نَفسِهِ حَرَجاً مِمّا قَضَيْنا و سَلَّمَ لَنا أهلَ البَيتِ. 🔰زین العابدین سلام الله علیه فرمودند؛ همانا قیام کننده از ما دو غیبت دارد که یکی از آنها طولانی تر از دیگری است . …… و امّا غیبت دیگر ، پس مدت آن به درازا میکشد تا آن حدّ که بیشتر کسانی که اعتقاد به إمامت او دارند ، از این اعتقاد برمیگردند ، پس ثابت قدم نمی ماند مگر کسی که یقینش محکم و معرفتش صحیح باشد و قلباً پذیرفتن احکام ما برایش سخت نباشد و تسلیم ما أهل بیت باشد . 📚: كمال الدين و تمام النعمة، ج‏1، ص: 323 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
معنای دو لقب از القاب مبارک امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف 🛑صَّقْرُ بْنُ أَبِي دُلَفَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ الرِّضَا يَقُولُ: إِنَّ الْإِمَامَ بَعْدِي ابْنِي عَلِيٌّ أَمْرُهُ أَمْرِي وَ قَوْلُهُ قَوْلِي وَ طَاعَتُهُ طَاعَتِي وَ الْإِمَامُ بَعْدَهُ ابْنُهُ الْحَسَنُ أَمْرُهُ أَمْرُ أَبِيهِ وَ قَوْلُهُ قَوْلُ أَبِيهِ وَ طَاعَتُهُ طَاعَةُ أَبِيهِ ثُمَّ سَكَتَ فَقُلْتُ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ فَمَنِ الْإِمَامُ بَعْدَ الْحَسَنِ فَبَكَى ع بُكَاءً شَدِيداً ثُمَّ قَالَ إِنَّ مِنْ بَعْدِ الْحَسَنِ ابْنَهُ الْقَائِمَ بِالْحَقِّ الْمُنْتَظَرَ فَقُلْتُ لَهُ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ لِمَ سُمِّيَ الْقَائِمَ قَالَ لِأَنَّهُ يَقُومُ بَعْدَ مَوْتِ ذِكْرِهِ وَ ارْتِدَادِ أَكْثَرِ الْقَائِلِينَ بِإِمَامَتِهِ فَقُلْتُ لَهُ وَ لِمَ سُمِّيَ الْمُنْتَظَرَ قَالَ لِأَنَّ لَهُ غَيْبَةً يَكْثُرُ أَيَّامُهَا وَ يَطُولُ أَمَدُهَا فَيَنْتَظِرُ خُرُوجَهُ الْمُخْلِصُونَ وَ يُنْكِرُهُ الْمُرْتَابُونَ وَ يَسْتَهْزِئُ بِذِكْرِهِ الْجَاحِدُونَ وَ يَكْذِبُ فِيهَا الْوَقَّاتُونَ وَ يَهْلِكُ فِيهَا الْمُسْتَعْجِلُونَ وَ يَنْجُو فِيهَا الْمُسْلِمُونَ. 🔰 إمام أباجعفر ، محمّد بن علیّ الرضا ، جواد الأئمّة عليه السّلام فرمود ؛ إمام بعد از من فرزندم علیّ است ، أمرِ او أمرِ من ، گفتارِ او گفتارِ من و إطاعتِ از او فرمان بردن از من است. إمامت بعد او در فرزندش حسن است ، قول و أمر او ، قول و أمر پدرش است و إطاعتِ او إطاعتِ پدرش است. حضرت این را فرمودند و ساکت شدند. راوی میگوید پرسیدم ای فرزند رسول خدا ، إمام بعد از حسن کیست؟ حضرت جواد علیه السّلام به شدّت گریستند و سپس فرمودند ، بعد از حسن ، پسرش که قیام به حقّ میکند و منتظَر است به إمامت میرسد. راوی گوید عرض کردم چرا به ایشان قائم میگویند؟ حضرت فرمود زیرا او پس از اینکه نامش به کلّی متروک شد و اکثر قائلين به إمامتش از عقیده خود برگشته اند ، به پا خیزد. راوی میگوید عرضه داشتم چرا به ایشان منتظَر میگویند؟ فرمود زیرا غیبتی دارد که طولانی میشود و زمانش به درازا میکِشد ، کسانی که چشم به راه ظهور او هستند ، اصحاب خالص اویند و کسانی که اهل شکّ و ریب هستند ، إنکارش میکنند ، و منکران یاد او را إستهزاء میکنند ، و بسیار کسانی پیدا میشوند که برای ظهور او تعیین وقت میکنند ، و کسانی که إستعجال میکنند هلاک میشوند و تسلیم شوندگان در آن دوران نجات می یابند. 📚:كمال الدين ج‏2، ص: 378 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
چگونگی سیاه شدن قلب 🛑مَا مِنْ عَبْدٍ إِلَّا وَ فِي قَلْبِهِ نُكْتَةٌ بَيْضَاءُ فَإِذَا أَذْنَبَ ذَنْباً خَرَجَ فِي النُّكْتَةِ نُكْتَةٌ سَوْدَاءُ فَإِنْ تَابَ ذَهَبَ ذَلِكَ السَّوَادُ وَ إِنْ تَمَادَى فِي الذُّنُوبِ زَادَ ذَلِكَ السَّوَادُ حَتَّى يُغَطِّيَ الْبَيَاضَ فَإِذَا غَطَّى الْبَيَاضَ لَمْ يَرْجِعْ صَاحِبُهُ إِلَى خَيْرٍ أَبَداً وَ هُوَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ، «كَلَّا بَلْ رانَ عَلى‌ قُلُوبِهِمْ ما كانُوا يَكْسِبُونَ‌». 🔰‏امام باقر علیه السلام‏: هیچ بنده‌ای نیست جز آنکه در قلبش نقطه سفیدی است، و هرگاه گناهی کند در آن نقطه سیاهی برآید، اگر توبه کند آن سیاهی برود، و اگر دنبال گناه رود سیاهی بیفزاید تا آنجا که همه سفیدی قلب را فرو گیرد، و چون آن سفیدی از سیاهی گناهان پوشیده شد دیگر صاحب آن قلب سیاه هرگز به‌خوبی و صلاح برنگردد، و این است فرموده خدا «هرگز چنین نیست (که آن‌ها گمان می‌کنند) بلکه به سبب آنچه کرده‌اند بر دل‌هایشان زنگار بسته است» (سوره مطففین، آیه ۱۴). 📚:الکافی، ج ۲، ص: ۲۷۳ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
جنگ بین حق و باطل 🛑عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: «إِنَّ لِلْقَلْبِ أُذُنَيْنِ فَإِذَا هَمَّ اَلْعَبْدُ بِذَنْبٍ قَالَ لَهُ رُوحُ اَلْإِيمَانِ لاَ تَفْعَلْ وَ قَالَ لَهُ اَلشَّيْطَانُ اِفْعَلْ وَ إِذَا كَانَ عَلَى بَطْنِهَا نُزِعَ مِنْهُ رُوحُ اَلْإِيمَانِ.» 🔰از امام صادق (علیه‌السلام) نقل شده است: «به‌راستی که قلبِ [هر بنده‌ای] دو گوش دارد. پس هرگاه بنده قصد انجام گناهی را کند؛ روح ایمان (در یکی از گوش‌ها) به او می‌گوید: این کار را نکن! و شیطان (در گوش دیگرش) به او می‌گوید: این کار را بکن! 📚: الکافي، ج۲، ص۲۶۷ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
فایده دیدن خواب های ترسناک 🛑عَنْ أَبَانِ بْنِ تَغْلِبَ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : إِنَّ اَلْمُؤْمِنَ لَيُهَوَّلُ عَلَيْهِ فِي نَوْمِهِ فَيُغْفَرُ لَهُ ذُنُوبُهُ وَ إِنَّهُ لَيُمْتَهَنُ فِي بَدَنِهِ فَيُغْفَرُ لَهُ ذُنُوبُهُ . 🔰حضرت امام صادق عليه السّلام فرمود : همانا مؤمن در خوابش (به سبب ديدن خواب هولناک) ترسانيده شود ، پس گناهانش (به واسطه همان ترس) آمرزيده گردد و به راستى كه تنش (با كار) به رنج و زحمت افتد ، پس گناهانش بخشيده شود 📚: الکافی ج۲ص۴۴۴ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
هر درد کوچک‌ و بزرگی که رخ دهد... 🛑شَمُّونٍ عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ عَبْدِ اَلرَّحْمَنِ عَنْ مِسْمَعِ بْنِ عَبْدِ اَلْمَلِكِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : فِي قَوْلِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ: «وَ مٰا أَصٰابَكُمْ مِنْ مُصِيبَةٍ فَبِمٰا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ وَ يَعْفُوا عَنْ كَثِيرٍ » لَيْسَ مِنِ اِلْتِوَاءِ عِرْقٍ وَ لاَ نَكْبَةِ حَجَرٍ وَ لاَ عَثْرَةِ قَدَمٍ وَ لاَ خَدْشِ عُودٍ إِلاَّ بِذَنْبٍ وَ لَمَا يَعْفُو اَللَّهُ أَكْثَرُ فَمَنْ عَجَّلَ اَللَّهُ عُقُوبَةَ ذَنْبِهِ فِي اَلدُّنْيَا فَإِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَجَلُّ وَ أَكْرَمُ وَ أَعْظَمُ مِنْ أَنْ يَعُودَ فِي عُقُوبَتِهِ فِي اَلْآخِرَةِ. 🔰امام صادق(عليه السّلام)فرمود كه: امير المؤمنين (عليه السّلام)در تفسير قول خدا عز و جل(۳۰ سوره شورى):«هر مصيبتى به شما رسد به خاطر آن باشد كه به دست خود كسب كرده‌ايد و خدا در مى‌گذرد از بسيارى گناهان»فرمود: هيچ پيچش رگى و برخورد به سنگى و لغزش گامى نيست و نه خراش چوبى،مگر براى گناهى و هر آينه آنچه را خدا در مى‌گذرد بيشتر است و خدا در عقوبت هر كس به دنيا شتافت،راستى كه خدا عز و جل والاتر و كريم‌تر و بزرگوارتر است از اينكه باز او را در آخرت عقوبت كند. 📚:الکافي ج ۲، ص ۴۴۵ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
اگر خدا خیر بنده ای را بخواهد... 🛑عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ اِبْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنِ اَلسَّرِيِّ بْنِ خَالِدٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: إِذَا أَرَادَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِعَبْدٍ خَيْراً عَجَّلَ لَهُ عُقُوبَتَهُ فِي اَلدُّنْيَا وَ إِذَا أَرَادَ بِعَبْدٍ سُوءاً أَمْسَكَ عَلَيْهِ ذُنُوبَهُ حَتَّى يُوَافِيَ بِهَا يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ . 🔰امام صادق عليه السّلام فرمود: چون خداى عز و جل خير بنده‌اى را بخواهد،به كيفر او در دنيا بشتابد و چون بد بنده‌اى را بخواهد،گناهانش را نگهدارد تا در روز قيامت همه به او پرداخت كند. 📚:الکافي ج ۲، ص ۴۴۵ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
فلسفه و فواید مریض شدن 🛑ما اخْتَلَجَ عِرْقٌ وَلاصُدِعَ مُؤمِنٌ اِلاّ بِذَنْبِهِ وَ مـا يَعـْفـُو اللّه ُ عَنـْهُ اَكْـثَرُ . وَكانَ اِذا رَأَى الْمَريضَ قَدْبَرَئَ قالَ: لَيُهَنِّئُكَ الطُّهْرُ مِنَ الذُّنُوبِ فَاسْتَأْنِفِ الْعَمَلَ. 🔰امام سجاد عليه السلام فرمودند: رگى نمى جهد، و سر مؤمنى درد نگيرد مگر به دليل گناهش و آنچـه خداوند عـفو مى كند بيش از آن است. وقتى امام سجاد عليه السلام مى ديد كه بيمارى بهبود يافته است، مى فرمود: گوارا باد بر تو پاكى از گناهان، هم اكنون كار را از سرگير. 📚امالى مفيد، ص۴۷ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi