➖ فرق غبطه و حسادت
🛑إِنَّ الْمُؤْمِنَ یَغْبِطُ وَ لَا یَحْسُدُ وَ الْمُنَافِقُ یَحْسُدُ وَ لَا یَغْبِطُ.
🔰امام صادق علیه السلام می فرمایند:
مؤمن غبطه میخورد و حسادت نمی ورزد، منافق حسادت میورزد و غبطه نمی خورد.
👇توضیح👇
غبطه آن است که آرزو کنی آنچه دیگری دارد، داشته باشی بدون اینکه آرزوی نابودی نعمت دیگری را داشته باشی و حسد آن است که بخواهی نعمتی را که دیگری دارد، نداشته باشد
📚: الکافی ج۲ص ۳۰۷
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖توضیح روایت شریف
در احادیث متعدد، از اهل بیت (علیهمالسلام) این توصیه را بسیار شنیدهایم که باید از آرزوهای بلند (طول الأمل) پرهیز کنیم.)1
برای ما معمولاً عجیب است که علت این توصیه چیست؟
بهخصوص که اینسالها در بسیاری از کتابها و سخنرانیهای انگیزشی، خلاف آن را میشنویم.
آرزوهای بلند باعث میشوند که نعمت های که در حال حاضر داریم را نبینیم
اولا از وجود نعمت ها لذت نبریم
ثانیا باعث کفر نعمت میشود که نتیجه کفر نعمت هم سلب نعمت فعلی و نعمت های میشود که قرار بود به ما برسند،
به این روایت زیبا دقت کنید👇🏻
➖رابطه شکرگذاری و جلب رزق
🔺إذَا وَصَلَتْ إِلَیْکُمْ أَطْرَافُ النِّعَمِ فَلاَ تُنَفِّرُوا أَقْصَاهَا بِقِلَّةِ الشُّکْرِ.)2
🔰امیرالمومنین علیه السلام:
هنگامى که مقدمات نعمت ها به شما روى مى آورد دنباله آن را به واسطه کمى شکرگزارى از خود دور نسازید»;
👇شرح👇
نعمت ها غالباً به صورت تدریجى بر انسان وارد مى شود و وظیفه انسان هوشیار این است که به استقبال نعمت برود و استقبال از آن راهى جز شکرگزارى ندارد.
👈هرگاه با آغاز روى آوردن نعمت به شکر قلبى و زبانى و عملى بپردازد ادامه خواهد یافت و تا پایان آن نصیب انسان مى شود و به تعبیر دیگر به گفته بعضى از شارحان نهج البلاغه، نعمت ها مانند گروه هاى پرندگان است که وقتى تعدادى از آنها بر شاخه درختى نشستند بقیه تدریجا به دنبال آنها مى آیند و شاخه ها را پر مى کنند;
👈 ولى اگر گروه اول صداى ناهنجار و حرکت ناموزونى بشنوند یا ببینند فرار مى کنند و بقیه هم به دنبال آنها مى روند و صحنه از وجودشان خالى مى شود.
همچنین بسیارى از نعمت ها به صورت تدریجى زوال مى پذیرند; هرگاه انسان در آغاز زوالش هوشیار باشد و به شکر قلبى و زبانى و عملى بپردازد مانع بازگشت و زوال تدریجى آن مى شود.
این سخن در اصل برگرفته از قرآن مجید است
که مى فرماید: «(وَ إِذْ تَأَذَّنَ رَبُّکُمْ لَئِنْ شَکَرْتُمْ لاََزیدَنَّکُمْ وَلَئِنْ کَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابی لَشَدیدٌ)3;
به خاطر بیاورید زمانى که پروردگارتان اعلام داشت اگر شکرگزارى کنید (نعمت خویش را) بر شما خواهم افزود و اگر ناسپاسى مجازاتم شدید است».
📚منابع:
1:الکافي، ج۵، ص۸۵
2:حکمت ۱۳ نهج البلاغه
3: سوره مبارکه ابراهیم آیه شریفه 7
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖علامهٔ مجلسی رَحِمَه الله در مقدمه کتاب شریف بحارالأنوار مینویسد ؛
🛑كتاب مشارق الأنوار و كتاب الألفين للحافظ رجب البرسیّ ، و لا أعتمد على ما يتفرّد بنقله ، لاشتمال كتابيْهِ على ما يُوهِم الخَبْط والخَلْط و الإرتفاع. و إنّما أخرجنا منهما ما يوافق الأخبارَ المأخوذةَ من الاُصول المعتبرة.
🔰کتاب مشارق الأنوار و کتاب الألفین تألیف حافظ رجب بُرسی است. من بر احادیثی که تنها او روایت کرده باشد اعتماد نميكنم ، چون آن دو کتاب در بردارنده مطالب بی اساس و مُشَوّش و بی اعتبار و غُلوّآمیز است. من فقط از آن دو کتاب ، احادیثی را که موافق أحادیث کتب معتبرة میباشد ، نقل میکنم.
📚:بحارالأنوار ١ / ١٠.
✍️برخی مبلّغین ، روایاتی که فقط غلات یا متمایلین به آنان نقل کردهاند را منتشر میکنند و هنگام مطالبه سند و مدرک ، به کتب آنان ارجاع میدهند.
صِرف ارجاع دادن ، سبب مستند بودن نمیشود ، زیرا وقتی طالب سند میگوید سندش کجاست؟ مقصودش این است که آیا میتوانیم به روایت اعتماد کنیم یا خير؟ آیا در کتب معتبر آمده؟ صِرف نام کتاب به چه کار میآید ، اعتبارسنجی مهم است.
#غلو
#غالی
♻️کانال:علم الحدیث
@mirasehadisi
➖شتاب در کار خیر
🛑عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي اَلْجَارُودِ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ: مَنْ هَمَّ بِشَيْءٍ مِنَ اَلْخَيْرِ فَلْيُعَجِّلْهُ فَإِنَّ كُلَّ شَيْءٍ فِيهِ تَأْخِيرٌ فَإِنَّ لِلشَّيْطَانِ فِيهِ نَظْرَةً .
🔰امام باقر عليه السّلام فرمود:
هر كس قصد كار خيرى كند بايد به سوى آن بشتابد زيرا هر كار خيرى كه در آن تأخير بيفتد فرصتى براى
شيطان پيدا مىشود (تا وى را از آن كار منصرف سازد).
📚:الکافی، ج ۲، ص: ۱۴۳
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
➖مناظره با موضوع آیه تطهیر
👈فرار مناظره کننده اهل تسنن از ادله کمر شکن جوان شیعه
طرف شیعه: علاء المهدوی از عراق
طرف عامه: اشرف غریب
👈کلیپ عربی با زیرنویس فارسی
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖ادله مورد استفاده جوان شیعه در مناظره
1⃣:قَالَتْ عَائِشَةُ: خَرَجَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ غَدَاةً وَعَلَيْهِ مِرْطٌ مُرَحَّلٌ، مِنْ شَعْرٍ أَسْوَدَ، فَجَاءَ الْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ فَأَدْخَلَهُ، ثُمَّ جَاءَ الْحُسَيْنُ فَدَخَلَ مَعَهُ، ثُمَّ جَاءَتْ فَاطِمَةُ فَأَدْخَلَهَا، ثُمَّ جَاءَ عَلِيٌّ فَأَدْخَلَهُ، ثُمَّ قَالَ: " {إِنَّمَا يُرِيدُ اللهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا} [الأحزاب: 33] "1
🔰پيامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) صبحگاهی در حالی که کسائی بافته شده از موی سياه بر دوش داشت بيرون آمد. پس حسن بن علی، حسين، فاطمه و علی [عليهم السلام] بر او وارد شدند و با اجازه داخل کساء کشتند، سپس آن حضرت آيه تطهير را تلاوت فرمود.
طبق این حدیث که از اصح الکتب اهل تسنن بعد کتاب الله هست
👈عائشه حق ورود به زیر کساء رو نداشت
پس اصلا ایه تطهیر شامل حال وی نمیشود
این روایت را مسلم در باب
👈بَابُ فَضَائِلِ أَهْلِ بَيْتِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
👈یعنی عائشه طبق عقیده مسلم جزء اهل البیت نبوده
👇معنای رجس از قران👇
فَاجْتَنِبُوا الرِّجْسَ مِنَ الْأَوْثَانِ وَاجْتَنِبُوا قَوْلَ الزُّورِ2
🔺از پلید حقیقی یعنی بتها اجتناب کنید و نیز از قول باطل (مانند دروغ و شهادت ناحق و سخنان لهو و غنا) دوری گزینید.
👈مِن در آیه شریفه بیانی است لذا مِنَ الْأَوْثَانِ در حال بیان معنای الرجس است
3⃣: قَالَ الْأَزْهَرِيُّ الرِّجْسُ اسم لكل مستقذر من عمل3
🔺ازهری می گوید رجس هر عمل زشت را می گویند
📚:منابع:
1:صحيح مسلم ج4 ص 1883
2:سوره مبارکه حج آیه شریفه ۳۰
3: شرح النووي على مسلم 15 ص195
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖ وسعتِ رزق و لباس نُو ...
🛑 قَالَ اَلْإِمَامُ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ السلام : مَنْ قَرَأَ إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ ثِنْتَیْنِ وَ ثَلَاثِینَ مَرَّهًًْ فِی إِنَاءٍ جَدِیدٍ وَ رَشَّ بِهِ ثَوْبَهُ الْجَدِیدَ إِذَا لَبِسَهُ لَمْ یَزَلْ یَأْکُلُ فِی سَعَهًٍْ مَا بَقِیَ مِنْهُ سِلْکٌ.
🔰 امام صادق علیه السلام می فرمایند :
هرکس سیودو بار سوره قدر را در ظرفی نو بخواند و هنگام پوشیدن لباس جدیدش [از آبِ آن ظرف] بر لباسش بپاشد تا مادامی که نخی از آن لباس باقی بماند او در وسعتِ رزق خواهد بود.
📚:الکافی، ج۶، ص۴۵۹
کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖مراقب باشیم؛ گوشمان را به چه کسانی میسپاریم!
🛑...عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ يَقْطِينٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ:
«مَنْ أَصْغَى إِلَى نَاطِقٍ فَقَدْ عَبَدَهُ فَإِنْ كَانَ النَّاطِقُ يُؤَدِّي عَنِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَقَدْ عَبَدَ اللَّهَ وَ إِنْ كَانَ النَّاطِقُ يُؤَدِّي عَنِ الشَّيْطَانِ فَقَدْ عَبَدَ الشَّيْطَانَ.»
🔰از امام جواد (علیهالسلام) نقل شده است:
«هرکس به گویندهای گوش میسپارد، در حقیقت او را عبادت میکند؛
پس اگر آن گوینده از جانب خداوند (عزّوجلّ) سخن گوید، در حقیقت خداوند را عبادت کرده است
و اگر گوینده از جانب شیطان سخن گوید، در حقیقت شیطان را عبادت کرده است.»
📚الكافي، ج۶، ص۴۳۴
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖عمل خالص چه عملی است
🛑الْعَمَلُ الْخَالِصُ الَّذِي لَا تُرِيدُ أَنْ يَحْمَدَكَ عَلَيْهِ أَحَدٌ إِلَّا اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ.
🔰امام صادق علیه السلام:
عمل خالص آن است که نخواهی هیچ کسی جز خدای ﻋﺰوﺟﻞ ترا بر آن بستاید.
📚الکافی،ج ۲ص: ۱۶
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
➖شب جمعه است یادت نکنم میمیرم
🛑..عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ ثُوَیْرٍ قَالَ: کُنْتُ أَنَا وَ یُونُسُ بْنُ ظَبْیَانَ وَ الْمُفَضَّلُ بْنُ عُمَرَ وَ أَبُو سَلَمَهَ السَّرَّاجُ جُلُوساً عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَلَیهِ السَّلامُ، وَ کَانَ الْمُتَکَلِّمُ مِنَّا یُونُسَ وَ کَانَ أَکْبَرَنَا سِنّاً. فَقَالَ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ، إِنِّی کَثِیراً مَا أَذْکُرُ الْحُسَیْنَ عَلَیهِ السَّلامُ، فَأَیَّ شَیْءٍ أَقُولُ؟ فَقَالَ: «قُلْ: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» تُعِیدُ ذَلِکَ ثَلَاثاً، فَإِنَّ السَّلَامَ یَصِلُ إِلَیْهِ مِنْ قَرِیبٍ وَ مِنْ بَعِید.»
🔰از «حسین بن ثُوَیر» نقل شده است:
من و «یونس بن ظَبیان» و «مفضّل بن عمر» و «ابو سلمه سرّاج» نزد امام صادق (علیهالسلام) نشسته بودیم. از بین ما، یونس که از همه ما بزرگتر بود، سخن میگفت.
یونس به امام صادق (علیهالسلام) عرض کرد:
فدایتان شوم، من خیلی یاد امام حسین (علیهالسلام) میافتم. (در چنین حالتی) چه بگویم؟
حضرت فرمودند:
بگو:
«صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» این را سه بار تکرار کن؛ چراکه سلام، به ایشان میرسد، چه از نزدیک و چه از دور.»
📚الكافي، ج۴، ص۵۷۵
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖شروط ثابت قدمی در عصر غیبت
🛑قال مولانا سیّد السّاجدین علیُّ بنُ الحسینِ علیه السّلام : إنَّ لِلقائِمِ مِنّا غَيبَتَينِ اِحداهُما أطوَلُ مِنَ الاُخری ….. وَ أمّا الاُخری فَيَطولُ أمَدُها حَتّی يَرجِعَ عَن هذا الأمرِ أكثَرُ مَن يَقولُ بِهِ ، فَلا يَثبُتُ عَليهِ إلّا مَن قَوی يَقينُهُ ، و صَحَّت مَعرِفَتُهُ ، و لَم يَجِد فی نَفسِهِ حَرَجاً مِمّا قَضَيْنا و سَلَّمَ لَنا أهلَ البَيتِ.
🔰زین العابدین سلام الله علیه فرمودند؛
همانا قیام کننده از ما دو غیبت دارد که یکی از آنها طولانی تر از دیگری است . …… و امّا غیبت دیگر ، پس مدت آن به درازا میکشد تا آن حدّ که بیشتر کسانی که اعتقاد به إمامت او دارند ، از این اعتقاد برمیگردند ، پس ثابت قدم نمی ماند مگر کسی که یقینش محکم و معرفتش صحیح باشد و قلباً پذیرفتن احکام ما برایش سخت نباشد و تسلیم ما أهل بیت باشد .
📚: كمال الدين و تمام النعمة، ج1، ص: 323
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖معنای دو لقب از القاب مبارک امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف
🛑صَّقْرُ بْنُ أَبِي دُلَفَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ الرِّضَا يَقُولُ:
إِنَّ الْإِمَامَ بَعْدِي ابْنِي عَلِيٌّ أَمْرُهُ أَمْرِي وَ قَوْلُهُ قَوْلِي وَ طَاعَتُهُ طَاعَتِي وَ الْإِمَامُ بَعْدَهُ ابْنُهُ الْحَسَنُ أَمْرُهُ أَمْرُ أَبِيهِ وَ قَوْلُهُ قَوْلُ أَبِيهِ وَ طَاعَتُهُ طَاعَةُ أَبِيهِ ثُمَّ سَكَتَ فَقُلْتُ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ فَمَنِ الْإِمَامُ بَعْدَ الْحَسَنِ فَبَكَى ع بُكَاءً شَدِيداً ثُمَّ قَالَ إِنَّ مِنْ بَعْدِ الْحَسَنِ ابْنَهُ الْقَائِمَ بِالْحَقِّ الْمُنْتَظَرَ فَقُلْتُ لَهُ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ لِمَ سُمِّيَ الْقَائِمَ قَالَ لِأَنَّهُ يَقُومُ بَعْدَ مَوْتِ ذِكْرِهِ وَ ارْتِدَادِ أَكْثَرِ الْقَائِلِينَ بِإِمَامَتِهِ فَقُلْتُ لَهُ وَ لِمَ سُمِّيَ الْمُنْتَظَرَ قَالَ لِأَنَّ لَهُ غَيْبَةً يَكْثُرُ أَيَّامُهَا وَ يَطُولُ أَمَدُهَا فَيَنْتَظِرُ خُرُوجَهُ الْمُخْلِصُونَ وَ يُنْكِرُهُ الْمُرْتَابُونَ وَ يَسْتَهْزِئُ بِذِكْرِهِ الْجَاحِدُونَ وَ يَكْذِبُ فِيهَا الْوَقَّاتُونَ وَ يَهْلِكُ فِيهَا الْمُسْتَعْجِلُونَ وَ يَنْجُو فِيهَا الْمُسْلِمُونَ.
🔰 إمام أباجعفر ، محمّد بن علیّ الرضا ، جواد الأئمّة عليه السّلام فرمود ؛
إمام بعد از من فرزندم علیّ است ، أمرِ او أمرِ من ، گفتارِ او گفتارِ من و إطاعتِ از او فرمان بردن از من است. إمامت بعد او در فرزندش حسن است ، قول و أمر او ، قول و أمر پدرش است و إطاعتِ او إطاعتِ پدرش است.
حضرت این را فرمودند و ساکت شدند.
راوی میگوید پرسیدم ای فرزند رسول خدا ، إمام بعد از حسن کیست؟
حضرت جواد علیه السّلام به شدّت گریستند و سپس فرمودند ، بعد از حسن ، پسرش که قیام به حقّ میکند و منتظَر است به إمامت میرسد.
راوی گوید عرض کردم چرا به ایشان قائم میگویند؟
حضرت فرمود زیرا او پس از اینکه نامش به کلّی متروک شد و اکثر قائلين به إمامتش از عقیده خود برگشته اند ، به پا خیزد.
راوی میگوید عرضه داشتم چرا به ایشان منتظَر میگویند؟
فرمود زیرا غیبتی دارد که طولانی میشود و زمانش به درازا میکِشد ، کسانی که چشم به راه ظهور او هستند ، اصحاب خالص اویند و کسانی که اهل شکّ و ریب هستند ، إنکارش میکنند ، و منکران یاد او را إستهزاء میکنند ،
و بسیار کسانی پیدا میشوند که برای ظهور او تعیین وقت میکنند ، و کسانی که إستعجال میکنند هلاک میشوند و تسلیم شوندگان در آن دوران نجات می یابند.
📚:كمال الدين ج2، ص: 378
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖چگونگی سیاه شدن قلب
🛑مَا مِنْ عَبْدٍ إِلَّا وَ فِي قَلْبِهِ نُكْتَةٌ بَيْضَاءُ فَإِذَا أَذْنَبَ ذَنْباً خَرَجَ فِي النُّكْتَةِ نُكْتَةٌ سَوْدَاءُ فَإِنْ تَابَ ذَهَبَ ذَلِكَ السَّوَادُ وَ إِنْ تَمَادَى فِي الذُّنُوبِ زَادَ ذَلِكَ السَّوَادُ حَتَّى يُغَطِّيَ الْبَيَاضَ فَإِذَا غَطَّى الْبَيَاضَ لَمْ يَرْجِعْ صَاحِبُهُ إِلَى خَيْرٍ أَبَداً وَ هُوَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ، «كَلَّا بَلْ رانَ عَلى قُلُوبِهِمْ ما كانُوا يَكْسِبُونَ».
🔰امام باقر علیه السلام:
هیچ بندهای نیست جز آنکه در قلبش نقطه سفیدی است، و هرگاه گناهی کند در آن نقطه سیاهی برآید، اگر توبه کند آن سیاهی برود، و اگر دنبال گناه رود سیاهی بیفزاید تا آنجا که همه سفیدی قلب را فرو گیرد، و چون آن سفیدی از سیاهی گناهان پوشیده شد دیگر صاحب آن قلب سیاه هرگز بهخوبی و صلاح برنگردد، و این است فرموده خدا «هرگز چنین نیست (که آنها گمان میکنند) بلکه به سبب آنچه کردهاند بر دلهایشان زنگار بسته است» (سوره مطففین، آیه ۱۴).
📚:الکافی، ج ۲، ص: ۲۷۳
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖جنگ بین حق و باطل
🛑عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ:
«إِنَّ لِلْقَلْبِ أُذُنَيْنِ فَإِذَا هَمَّ اَلْعَبْدُ بِذَنْبٍ قَالَ لَهُ رُوحُ اَلْإِيمَانِ لاَ تَفْعَلْ وَ قَالَ لَهُ اَلشَّيْطَانُ اِفْعَلْ وَ إِذَا كَانَ عَلَى بَطْنِهَا نُزِعَ مِنْهُ رُوحُ اَلْإِيمَانِ.»
🔰از امام صادق (علیهالسلام) نقل شده است:
«بهراستی که قلبِ [هر بندهای] دو گوش دارد. پس هرگاه بنده قصد انجام گناهی را کند؛
روح ایمان (در یکی از گوشها) به او میگوید: این کار را نکن!
و شیطان (در گوش دیگرش) به او میگوید: این کار را بکن!
📚: الکافي، ج۲، ص۲۶۷
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖فایده دیدن خواب های ترسناک
🛑عَنْ أَبَانِ بْنِ تَغْلِبَ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : إِنَّ اَلْمُؤْمِنَ لَيُهَوَّلُ عَلَيْهِ فِي نَوْمِهِ فَيُغْفَرُ لَهُ ذُنُوبُهُ وَ إِنَّهُ لَيُمْتَهَنُ فِي بَدَنِهِ فَيُغْفَرُ لَهُ ذُنُوبُهُ .
🔰حضرت امام صادق عليه السّلام فرمود :
همانا مؤمن در خوابش (به سبب ديدن خواب هولناک) ترسانيده شود ، پس گناهانش (به واسطه همان ترس) آمرزيده گردد و به راستى كه تنش (با كار) به رنج و زحمت افتد ، پس گناهانش بخشيده شود
📚: الکافی ج۲ص۴۴۴
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖هر درد کوچک و بزرگی که رخ دهد...
🛑شَمُّونٍ عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ عَبْدِ اَلرَّحْمَنِ عَنْ مِسْمَعِ بْنِ عَبْدِ اَلْمَلِكِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : فِي قَوْلِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ: «وَ مٰا أَصٰابَكُمْ مِنْ مُصِيبَةٍ فَبِمٰا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ وَ يَعْفُوا عَنْ كَثِيرٍ » لَيْسَ مِنِ اِلْتِوَاءِ عِرْقٍ وَ لاَ نَكْبَةِ حَجَرٍ وَ لاَ عَثْرَةِ قَدَمٍ وَ لاَ خَدْشِ عُودٍ إِلاَّ بِذَنْبٍ وَ لَمَا يَعْفُو اَللَّهُ أَكْثَرُ فَمَنْ عَجَّلَ اَللَّهُ عُقُوبَةَ ذَنْبِهِ فِي اَلدُّنْيَا فَإِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَجَلُّ وَ أَكْرَمُ وَ أَعْظَمُ مِنْ أَنْ يَعُودَ فِي عُقُوبَتِهِ فِي اَلْآخِرَةِ.
🔰امام صادق(عليه السّلام)فرمود كه:
امير المؤمنين (عليه السّلام)در تفسير قول خدا عز و جل(۳۰ سوره شورى):«هر مصيبتى به شما رسد به خاطر آن باشد كه به دست خود كسب كردهايد و خدا در مىگذرد از بسيارى گناهان»فرمود: هيچ پيچش رگى و برخورد به سنگى و لغزش گامى نيست و نه خراش چوبى،مگر براى گناهى و هر آينه آنچه را خدا در مىگذرد بيشتر است و خدا در عقوبت هر كس به دنيا شتافت،راستى كه خدا عز و جل والاتر و كريمتر و بزرگوارتر است از اينكه باز او را در آخرت عقوبت كند.
📚:الکافي ج ۲، ص ۴۴۵
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖اگر خدا خیر بنده ای را بخواهد...
🛑عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ اِبْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنِ اَلسَّرِيِّ بْنِ خَالِدٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: إِذَا أَرَادَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِعَبْدٍ خَيْراً عَجَّلَ لَهُ عُقُوبَتَهُ فِي اَلدُّنْيَا وَ إِذَا أَرَادَ بِعَبْدٍ سُوءاً أَمْسَكَ عَلَيْهِ ذُنُوبَهُ حَتَّى يُوَافِيَ بِهَا يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ .
🔰امام صادق عليه السّلام فرمود:
چون خداى عز و جل خير بندهاى را بخواهد،به كيفر او در دنيا بشتابد و چون بد بندهاى را بخواهد،گناهانش را نگهدارد تا در روز قيامت همه به او پرداخت كند.
📚:الکافي ج ۲، ص ۴۴۵
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖فلسفه و فواید مریض شدن
🛑ما اخْتَلَجَ عِرْقٌ وَلاصُدِعَ مُؤمِنٌ اِلاّ بِذَنْبِهِ وَ مـا يَعـْفـُو اللّه ُ عَنـْهُ اَكْـثَرُ . وَكانَ اِذا رَأَى الْمَريضَ قَدْبَرَئَ قالَ: لَيُهَنِّئُكَ الطُّهْرُ مِنَ الذُّنُوبِ فَاسْتَأْنِفِ الْعَمَلَ.
🔰امام سجاد عليه السلام فرمودند:
رگى نمى جهد، و سر مؤمنى درد نگيرد مگر به دليل گناهش و آنچـه خداوند عـفو مى كند بيش از آن است. وقتى امام سجاد عليه السلام مى ديد كه بيمارى بهبود يافته است، مى فرمود: گوارا باد بر تو پاكى از گناهان، هم اكنون كار را از سرگير.
📚امالى مفيد، ص۴۷
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖اگر چهل روز بگذرد و....
🛑عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ: اَلْمُؤْمِنُ لاَ يَمْضِي عَلَيْهِ أَرْبَعُونَ لَيْلَةً إِلاَّ عَرَضَ لَهُ أَمْرٌ يَحْزُنُهُ يُذَكَّرُ بِهِ .
🔰محمد بن مسلم مىگويد:شنيدم امام صادق عليه السّلام فرمود:
بر مؤمن،چهل شب نگذرد جز آنكه برايش پيشآمدى شود كه او را غمگين سازد و وسيله براى آگاهى او شود
(او بداند آنچه كه از ناراحتى به او رسد بخاطر گناهان و لغزشهاى اوست متنبه و آگاه گردد و از لغزشهاى خود توبه كند).
📚: الکافي ج ۲، ص ۲۵۴
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖پیامبرخدا صلی الله علیه و آله از این انسان فرار کرد
🛑عَنْ أَبِي دَاوُدَ اَلْمُسْتَرِقِّ رَفَعَهُ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : دُعِيَ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ إِلَى طَعَامٍ فَلَمَّا دَخَلَ مَنْزِلَ اَلرَّجُلِ نَظَرَ إِلَى دَجَاجَةٍ فَوْقَ حَائِطٍ قَدْ بَاضَتْ فَتَقَعُ اَلْبَيْضَةُ عَلَى وَتِدٍ فِي حَائِطٍ فَثَبَتَتْ عَلَيْهِ وَ لَمْ تَسْقُطْ وَ لَمْ تَنْكَسِرْ فَتَعَجَّبَ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ مِنْهَا فَقَالَ لَهُ اَلرَّجُلُ أَ عَجِبْتَ مِنْ هَذِهِ اَلْبَيْضَةِ فَوَ اَلَّذِي بَعَثَكَ بِالْحَقِّ مَا رُزِئْتُ شَيْئاً قَطُّ قَالَ فَنَهَضَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ لَمْ يَأْكُلْ مِنْ طَعَامِهِ شَيْئاً وَ قَالَ مَنْ لَمْ يُرْزَأْ فَمَا لِلَّهِ فِيهِ مِنْ حَاجَةٍ
🔰امام صادق(عليه السّلام)فرمود: پيغمبر(صلّى الله عليه و آله)براى خوردن طعامى دعوت شد،و چون به منزلِ آن مردِ ميزبان در آمد،ديد مرغى بر سر ديوارى تخم كرد و آن تخم بر سر ميخى افتاد كه در ديوار باغى بود و روى آن به جا ماند،نه افتاد و نشكست،پيغمبر از آن در شگفت شد،آن مردِ ميزبان گفت: شما از اين تخم مرغ در شگفت شديد،سوگند بدان كه تو را به راستى فرستاده من هرگز زيان و غمى نديدم،فرمود:پيغمبر(صلّى الله عليه و آله)از جابر خاست و از خوراك او چيزى نخورد،فرمود:كسى كه زيانى نديده، خدا را بدو نيازى نيست.
📚الکافي ج ۲، ص ۲۵۶
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖هرچقدر ایمان زیاد شود
🛑عَنْ عَبْدِ اَلرَّحْمَنِ بْنِ اَلْحَجَّاجِ قَالَ: ذُكِرَ عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ اَلْبَلاَءُ وَ مَا يَخُصُّ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ اَلْمُؤْمِنَ فَقَالَ سُئِلَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ مَنْ أَشَدُّ اَلنَّاسِ بَلاَءً فِي اَلدُّنْيَا فَقَالَ اَلنَّبِيُّونَ ثُمَّ اَلْأَمْثَلُ فَالْأَمْثَلُ وَ يُبْتَلَى اَلْمُؤْمِنُ بَعْدُ عَلَى قَدْرِ إِيمَانِهِ وَ حُسْنِ أَعْمَالِهِ فَمَنْ صَحَّ إِيمَانُهُ وَ حَسُنَ عَمَلُهُ اِشْتَدَّ بَلاَؤُهُ وَ مَنْ سَخُفَ إِيمَانُهُ وَ ضَعُفَ عَمَلُهُ قَلَّ بَلاَؤُهُ
🔰عبد الرحمن بن حجاج گويد:
خدمت امام صادق عليه السّلام سخن از بلا و آنچه خداى عز و جل مؤمن را بآن مخصوص ميدارد بميان آمد، حضرت فرمود: از رسول خدا صلى اللّٰه عليه و آله پرسيدند: در دنيا بلاى كدام كس سختتر است؟ فرمود: پيغمبران، سپس هر كه بآنها شبيهتر است بترتيب و بعد از آن مؤمن باندازه
ايمان و نيكى كردارش گرفتار شود، پس هر كه ايمانش درست و كردارش نيكو باشد گرفتاريش سخت است و هر كه ايمانش سست و عملش ضعيف باشد گرفتاريش اندكست.
📚: الکافي ج ۲، ص ۲۵۲
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
➖استاد شهیدی استاد درس خارج قم
موضوع:
چرائی والی شدن زیاد بن ابیه در دوران خلافت امیرالمومنین علیه السلام
➖اسارت فرزندان زیاد بن ابیه توسط معاویه لعین
🔺وبعث مُعَاوِيَة بسر بْن أبي أرطاة إلى البصرة، وأمره بقتل من خالفه، وكان هواه مع علي، فلما قدم بسر البصرة أخذ بني زياد وهم عبيد اللَّه وسلم وعبد الرحمن والمغيرة و (أبو) حرب ، وكانوا غلمانًا، فَقَالَ: لأقتلنكم أو ليأتيني زياد
🔰بسر بن ارطاه از طرف معاویه به سمت بصره فرستاده شد و به وی امر کرد که هر کسی مخالفت کرد او را بکشد، در حالی که زیاد بن ابیه از هواداران امام علی علیه السلام بود
زمانی که بسر بن ارطاه به بصره رسید، فرزندان زیاد بن ابیه را اسیر کرد؛ عبیدالله و سلم و عبدالرحمن، مغیره و حرب درحالی که جوان بودند، ابن ارطاه اعلام کرد اگر ابن زیاد نیایید شمارو میکشم
📚انساب الاشراف ج5 ص189
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖تلاش های معاویه برای گمراهی زیاد بن ابیه لعین
به آیه شریفه دقت کنید👇
ثُمَّ لَآتِيَنَّهُمْ مِنْ بَيْنِ أَيْديهِمْ وَ مِنْ خَلْفِهِمْ وَ عَنْ أَيْمانِهِمْ وَ عَنْ شَمائِلِهِمْ وَ لا تَجِدُ أَكْثَرَهُمْ شاكِرينَ )1
سپس(ابلیس) از پيشرو و از پشتسر، و از طرف راست و از طرف چپ آنها، به سراغشان مىروم؛(گمراه میکنم) و بيشتر آنها را شكرگزار نخواهى يافت.
⬅️حالا به کلام امیرالمومنین علیه السلام دقت کنید👇
🛑قَدْ عَرَفْتُ أَنَّ مُعَاوِیَهًَْ کَتَبَ إِلَیْکَ یَسْتَزِلُّ لُبَّکَ وَ یَسْتَفِلُّ غَرْبَکَ فَاحْذَرْهُ فَإِنَّمَا هُوَ الشَّیْطَانُ یَأْتِی الْمَرْءَ مِنْ بَیْنِ یَدَیْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ وَ عَنْ یَمِینِهِ وَ عَنْ شِمَالِهِ لِیَقْتَحِمَ غَفْلَتَهُ وَ یَسْتَلِبَ غِرَّتَه.
🔰امام علی علیه السلام در نهجالبلاغه، در نامه امام علی به زیادبنأبیه آن هنگامکه امام باخبر شد، معاویه نامهای به او نوشته، آمده است:👈 «اطّلاع یافتم که معاویه برای تو نامهای نوشته تا عقل تو را بلغزاند، و ارادهی تو را سست کند. از او بترس که شیطان است، و از پیشرو، و پشتسر، و از راست و چپ بهسوی انسان میآید تا درحال فراموشی، او را تسلیم خود سازد، و شعور و درکش را بر باید».
👈دقت کنید تمام خصلت های ابلیس که در آیه شریفه بیان شده بود، امیرالمومنین علیه السلام در وصف معاویه فرمودند
📚منابع:
1:اعراف ۱۷
2:نهج البلاغة ج۱ ص۴۱۵
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖سیاست خبیث بنی امیه در اسارت گرفتن
👈معاویه و تفکر بنی امیه برای پیشبرد اهداف و افکار خود به هر دستاویزی چنگ میزدند و از هر وسیلهای استفاده میکردند از جمله به اسارت گرفتن زنان و کودکان، افرادی که مخالف دستگاه بنی امیه بودند.
👇به این دو مثال دقت کنید👇
1.به اسارت گرفتن فرزندان زیاد بن ابیه برای اینکه پدرشان(زیادبن ابیه) را از حمایت امیرالمومنین علیه السلام منصرف کنند)1
👈کلیک کنید👉
۲. آمنه بنت شرید همسر عمرو بن الحمق الخزاعی
👈 عمرو از اصحاب خاص امیرالمومنین علیه السلام بود و هدف معاویه از این اسارت، دستگیری عمرو بن الحمق بود.
🔺عن أبيه قالا لما قتل عليّ بن أبي طالب عليه السلام بعث معاوية في طلب شيعته فكان في من طلب عمر بن الحمق الخزاعي فراغ منه فأرسل إلى امرأته آمنة بنت الشريد فحبسها في سجن دمشق سنتين)2
🔰زمانی که امیرالمومنین علیه السلام به شهادت رسید: اصحاب امام علی علیه السلام توسط معایه تحت پیگیری قرار گرفتند یکی از کسانی که تحت تعقب معاویه قرار گرفت عمرو ین الحمق خزاعی بود، زمانی که عمرو بن الحمق از دست ایادی معاویه فرار کرد، معاویه همسر وی یعنی آمنه بنت الشرید را دستگیر کرد و دوسال در شام در زندان اسیر بود
👇نکته مهم👇
باتوجه به سابقهی بنی امیه در اسارت گرفتن زنان و کودکان؛ امام حسین علیه السلام بیم آن را داشتند که در صورت همراه نبردن خانواده و همسران خویش بنی امیه دست به اسارت آنان بزنند، که امام علیه السلام مجبور به بیعت با آنان شود.(یکی از دلائل همراهی زنان و کودکان بنی هاشم با امام حسین علیه السلام)
📚منابع:
۱. انساب الاشراب، ج۵،ص۱۸۹
۲. بلاغات النساء،ج۱،ص۶۴
✍ وحید عیسوند
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖خانههایمان را از ترس قطع شدن روزی، بیبرکت نکنیم!
🛑…عَنْ بَكْرِ بْنِ صَالِحٍ قَالَ: كَتَبْتُ إِلَى أَبِي اَلْحَسَنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أَنِّي اِجْتَنَبْتُ طَلَبَ اَلْوَلَدِ مُنْذُ خَمْسِ سِنِينَ وَ ذَلِكَ أَنَّ أَهْلِي كَرِهَتْ ذَلِكَ وَ قَالَتْ إِنَّهُ يَشْتَدُّ عَلَيَّ تَرْبِيَتُهُمْ لِقِلَّةِ اَلشَّيْءِ فَمَا تَرَى؟ فَكَتَبَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ إِلَيَّ: «اُطْلُبِ اَلْوَلَدَ فَإِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَرْزُقُهُمْ.»
🔰بکر بن صالح گوید:
خطاب به امام کاظم (علیهالسلام) نوشتم:
من پنج سال است که از آوردن فرزند خودداری کردهام و دلیلش این است که همسرم خوشش نمیآید و میگوید: «چون امکاناتمان کم است، پرورش آنها برایم سخت است.» نظر شما چیست؟
حضرت (در پاسخِ نامهام) خطاب به من نوشتند:
«فرزند بیاور؛ چراکه خداوند (عزّوجلّ) حتماً به آنها روزی میدهد.»
📚الكافي، ج۶، ص۳
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi