eitaa logo
علم الحدیث
11.4هزار دنبال‌کننده
72 عکس
199 ویدیو
71 فایل
بسم‌اللہ‌الࢪحمن‌الࢪحیم‍! در‌ڪانال‌علم‌الحدیث‌ قصد‌ داریم‌ در‌ راستاے ترویج احادیث اهل‌بیت‌''علیھم‌السلام'' مطالبـے ارائہ دهیم!🕊 کپی مطالب آزاده☺ مدیریت: @Isaund24 ࢪَحِم‌َ اللَّہ‌ عَبـْدا‌ً أَحیَا‌ أَمْࢪَنـا🌿-
مشاهده در ایتا
دانلود
Amali 5.mp3
42.33M
جلسه پنچم: از کلاس حدیث خوانی استاد موضوع : کتاب امالی مرحوم شیخ مفید لینک کتاب امالی مرحوم شیخ مفید https://lib.eshia.ir/15035/1/1 👇نکته👇 🔺شيخنا و أستاذنا رضي الله عنه. فضله أشهر من أن يوصف‏. 📚: رجال النجاشي، ص: 399 مرحوم نجاشی از شاگردان مرحوم شیخ مفید در مورد شیخ مفید : 👈 فضلِ؛ بزرگ ما و استاد ما(مرحوم شیخ مفید) مشهور تر از آن است که نیاز به توصیف داشته باشد ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
04- 75-87 ملاک انتخاب پیامبران و امامان از منظر احادیث.pdf
512.3K
مقاله بخوانیم 📝اسم: ملاک انتخاب پیامبران و امامان از منظر احادیث تعداد صفحات: 13 👇چکیده👇 یکی از سوالات مهمی که در بحث نبوت مطح می شود، این است که 👈چرا در میان همه انسان ها تنها افراد خاصی به عنوان پیامبر انتخاب می شوند و به آنان مقام عصمت داده می شود❓ آیا این انتخاب بر اساس لیاقت و شایستگی خود آنان بوده، یا این که صرفا موهبتی الهی است که خداوند به آنان داده و به دیگران نداده است؟ اگر این انتخاب بر اساس شایستگی آنان بوده است، این شایستگی را چگونه به دست آورده اند؛ با این که تشیع معتقد است: آنان از ابتدای تکلیف و قبل از بعثت معصوم بوده اند و بعضی از آنان در زمان کودکی پیامبر بودند؛ و اگر این انتخاب فقط یک موهبت الهی است، چرا این موهبت تنها شامل آنان شده است و در این صورت عدالت و حکمت خداوند چگونه توجیه می شود و این مقام چه افتخاری برای آنان خواهد بود؟ در این مقاله تلاش شده است که بر اساس روایات و استفاده از مبانی علم کلام به این سوالات پاسخ داده شود. ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
هدایت شده از  علم الحدیث
ثواب مضاعف اعمال خیر در روز جمعه ...‼️ 🛑 عَنْ هِشَامِ بْنِ الْحَکَمِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: فِی الرَّجُلِ یُرِیدُ أَنْ یَعْمَلَ شَیْئاً مِنَ الْخَیْرِ مِثْلَ الصَّدَقَةِ وَ الصَّوْمِ وَ نَحْوَ هَذَا قَالَ یُسْتَحَبُّ أَنْ یَکُونَ ذَلِکَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ فَإِنَّ الْعَمَلَ یَوْمَ الْجُمُعَةِ یُضَاعَفُ. 🔰هشام بن حکم درباره کسی که می‌خواهد کار خیری مانند صدقه ، روزه و مانند آنها انجام بدهد ، از امام صادق علیه السّلام این چنین نقل می‌کند: مستحب است در روز جمعه باشد ؛ چرا که کار نیک در روز جمعه ، به صورت مضاعف ثواب دارد. 📚:الخصال للشيخ الصدوق ج ۲ ص ۳۹۳ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
الکافی قسمت سوماما نام کتاب چیست❓ خود مرحوم_کلینی نام کتاب را بیان نکرده است وکتاب ابتداء مشهور بود به کتاب الکلینی،طبق بیانی که مرحوم نجاشی دارد👈صنف الکتاب الکبیر المعروف بالكليني . ولی نام کتاب الکافی چگونه بر این کتاب گذاشته شد❓ ⬅️ نام کتاب از مقدمه کتاب استخراج شده است آنجا که مرحوم کلینی بیان میکند: 🔺أَنْ يَكُونَ عِندَكَ كِتَابٌ كَافٍ يُجْمَعُ فِيه‏ 👈از کاف نام کتاب به الکافی نهاده شد . 🌐این خلاصه ای از مقدمه کتاب الکافی بود برای مطالعه بیشتر میتوانید به مقدمه کتاب الکافی رجوع کنید. 📝ادامه دارد ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
شیعیان آخرالزمان 🛑 الْفَضْلُ عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله: سَیَأْتِی قَوْمٌ مِنْ بَعْدِکُمْ الرَّجُلُ الْوَاحِدُ مِنْهُمْ لَهُ أَجْرُ خَمْسِینَ مِنْکُمْ قَالُوا یَا رَسُولَ اللَّهِ نَحْنُ کُنَّا مَعَکَ بِبَدْرٍ وَ أُحُدٍ وَ حُنَیْنٍ وَ نَزَلَ فِینَا الْقُرْآنُ فَقَالَ إِنَّکُمْ لَوْ تَحَمَّلُوا لِمَا حُمِّلُوا لَمْ تَصْبِرُوا صَبْرَهُمْ. 🔰حضرت امام جعفر صادق علیه السلام روایت کرده که رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: «مردمی بعد از شما خواهند آمد که یک مرد آنها، ثواب پنجاه نفر از شما دارند. » اصحاب عرض کردند: «یا رسول اللَّه! ما در جنگ بدر و احد و حنین در رکاب شما پیکار کرده ایم و قرآن در میان ما نازل شده است! » (یعنی چطور می‌شود که مردمی بیایند که یک نفر آنها ثواب پنجاه نفر ما را داشته باشند؟ ) فرمود: «آنچه را که آنها متحمل می‌گردند اگر شما ببینید، نمی توانید مانند آنها صبر کنید! » 📚: غیبت طوسی: ۴۵۶ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
حضرت زهرا سلام الله علیها مادر مومنین هست السَّلَامُ عَلَیْکِ یَا زَوْجَهَ وَلِیِّ اللَّهِ وَ خَیْرِ خَلْقِهِ بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَیْکِ یَا أُمَّ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ سَیِّدَیْ شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّهِ👈 السَّلَامُ عَلَیْکِ یَا أُمَّ الْمُؤْمِنِینَ 📚: إقبال‏الأعمال، ص 624، ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
وقتى به بازار مى رويماميرالمؤمنين علي" عليه السلام": 🛑 أكثِرُوا ذِكرَ اللّه ِ عزّوجلّ إذا دَخَلتُمُ الأسواقَ عِندَ اشتِغالِ الناسِ، فإنّهُ كَفّارةٌ لِلذُّنوبِ و زِيادَةٌ في الحَسَناتِ، ولاتُكتَبُوا في الغافِلينَ. 🔰 امیرالمؤمنین على "عليه السلام "فرمودند: وقتى به بازار مى رويد و مردم سرگرم كارند خداوند عز و جل را بسيار ياد كنيد ؛ زيرا اين كار گناهان را مى زدايد و بر حسنات مى افزايد و در زمره غافلان نوشته نمى شويد. 📚: الخصال: ۶۱۴/۱۰ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
الکافی قسمت چهارم ♦️مولف کتاب الکافی محمد بن یعقوب الکلینی الرازی است معروف به ثقه الاسلام کلینی 🔸مرحوم کلینی اهل شهر ریّ است (در عرب به کسی که اهل شهر ریّ باشد به او رازیّ می گویند )مثل اینکه به یک شخص اهل تهران ،تهرانیّ می گویند .1 🔺اهل روستایی به نام کُلِین (بر وزن فُعیل)است لذا مشهور به کُلینی است. 2 🔸مرحوم "کلینی "متوفی سال ۳۲۹ است یعنی دقیقا درسالی که غیبت کبری شروع شده است. سال ۳۲۹ معروف به سال 👈 "تناثر النجوم"است. یعنی ⏪ سال سقوط ستاره ها علت نام گذاری تناثر النجوم لكثرة فوت العلماء و لذا سموا ابتداء الغيبة الكبرى سنة تناثر النجوم لفوت كثير من أكابر العلماء فيها كالكليني و علي بن بابويه و السمري آخر السفراء و غيرهم رضي الله عنهم.3 🔰تناثر النجوم بخاطر کثرت فوت علماء در این سال بود بخاطر همین ابتداء غیبت صغری(۳۲۹) بخاطر فوت بزرگانی مثل کلینی و صدوق(پدر) و علی بن محمد سمری(آخرین سفیر اربعه،) و... 👇 رحلت👇 أبو جعفر الكليني رحمه الله ببغداد، سنة تسع و عشرين و ثلاثمائة، سنة تناثر النجوم، و صلى عليه محمد بن جعفر الحسني أبو قيراط، و دفن بباب الكوفة4 مرحوم کلینی در سال ۳۲۹ از دنیا رفتند در سال سقوط ستاره ها و محمد بن جعفر ابوقیراط بر وی نماز خواند و در باب الکوفه در بغداد به خاک سپرده شد 🔺مرحوم کلینی تحصیل کرده قم بوده است ولی زمانی که کتاب الکافی را نوشت کتاب را به بغداد برد ودر آنجا به بازار علمی شیعه عرضه کرد 📚منابع،: 1و 2: محمد حسن ربانی بیرجندی کتاب شناخت کافی 3: بحار الأنوار ج‏58، ص233 4:رجال النجاشي، ص: 378 📝ادامه دارد ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
آیه غار و فضیلت ابوبکر (1).pdf
428.8K
📚نام :بررسی ایه غار و فضیلت ابابکر به همراه بیان و شرح کتاب شرح المنام ✍: نویسنده: ادمین نوشت 💬تعداد صفحات: 20 👈خوشحال میشم اگه نقدی بود بیان کنید ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
بی وفاتر از بنی آدم نیست... 🛑 قالَ الصَّادِقُ "علیه السلام": كُلُّ شَيْ‏ءٍ خَلَقَهُ اللَّهُ مِنْ طِينٍ أَوْ بَهِيمَةٍ أَوْ شَيْ‏ءٍ فِيهِ رُوحٌ هُوَ أَسْمَعُ لَنَا وَ أَطْوَعُ مِنِ ابْنِ آدَم‏. 🔰امام صادق "صلوات الله علیه ":فرمودند: هرچه خداوند متعال آفریده است از پرنده و چرنده و آنچه دارای روح است نسبت به ما مطیع ترند از بنی آدم. 📚الكافي (الإسلامية)، ج‏۱، ص: ۴۷۱ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
Amali 6.mp3
35.25M
جلسه ششم: از کلاس حدیث خوانی استاد موضوع : کتاب امالی مرحوم شیخ مفید لینک کتاب امالی مرحوم شیخ مفید https://lib.eshia.ir/15035/1/1 👇نکته👇 مرحوم شیخ مفید بخاطر شرایط خاصی که در بغداد داشتند لذا به مباحث عقلی توجه داشتند(یعنی بیان احادیث با بیان عقلی) بخاطر همین از آثار باقیمانده از مرحوم شیخ مفید فقط دو کتاب حدیثی محض هستند یکی المزار و دیگری امالی ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
سلام یه نکته عرض کنم حدیث قبلی که ذکر کردم در متن حدیث «كُلُّ شَيْ‏ءٍ خَلَقَهُ اللَّهُ مِنْ طِين‏» نقل شده بود 👇 من به نسخه‌های موجود مراجعه کردم متوجه شدم: این روایت توسط مرحوم کلینی در الکافی به لفظ ٍ«كُلُّ شَيْ‏ءٍ خَلَقَهُ‏ اللَّهُ‏ 👈مِنْ‏ طَيْر» نقل شده است .1 و تنها نسخه بصائر الدرجات مرحوم صفار «كُلُّ شَيْ‏ءٍ خَلَقَهُ‏ اللَّهُ‏ 👈من طین» نقل کرده است2 . اول فکر کردم که اختلاف نسخه است ولی وقتی به نقل مرحوم مجلسی از بصائر الدرجات رجوع کردم متوجه شدم مرحوم مجلسی به نقل از بصائر الدرجات «من طیر» نقل کرده بود 3فلذا « من طین» اشتباه ناشر است نه اختلاف نسخه. از دوست گرامی که با سوالشون این نکته را گوشزد کردند ممنونم 📚: منابع 1: الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏1، ص: 471 2: بصائر الدرجات ج‏1، ص: 342 3: بحار الأنوار ج‏46، ص: 238 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
➖ دلیل دردهای که در طول روز برای ما اتفاق می افتند 🛑قَالَ سَمِعْتُ الصَّادِقَ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ " علیه السلام "يَقُولُ مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ كُلُّ بَدَنٍ لَا يُصَابُ فِي كُلِّ أَرْبَعِينَ يَوْماً قُلْتُ مَلْعُونٌ قَالَ مَلْعُونٌ فَلَمَّا رَأَى عِظَمَ ذَلِكَ عَلَيَّ قَالَ لِي يَا يُونُسُ إِنَّ مِنَ الْبَلِيَّةِ الْخَدْشَةَ وَ اللَّطْمَةَ وَ الْعَثْرَةَ وَ النَّكْبَةَ وَ الْقَفْزَةَ وَ انْقِطَاعَ الشَّسْعِ وَ أَشْبَاهَ ذَلِكَ يَا يُونُسُ إِنَّ الْمُؤْمِنَ أَكْرَمُ عَلَى اللَّهِ تَعَالَى مِنْ أَنْ يَمُرَّ عَلَيْهِ أَرْبَعُونَ لَا يُمَحَّصُ فِيهَا مِنْ ذُنُوبِهِ وَ لَوْ بِغَمٍّ يُصِيبُهُ لَا يَدْرِي مَا وَجْهُهُ وَ اللَّهِ إِنَّ أَحَدَكُمْ لَيَضَعُ الدَّرَاهِمَ بَيْنَ يَدَيْهِ فَيَزِنُهَا فَيَجِدُهَا نَاقِصَةً فَيَغْتَمُّ بِذَلِكَ ثُمَّ يَزِنُهَا فَيَجِدُهَا سَوَاءً فَيَكُونُ ذَلِكَ حَطّاً لِبَعْضِ ذُنُوبِه‏ ........... 🔰یونس ابن یعقوب از امام صادق(علیه السلام) نقل کرده که امام فرمودند: "هر بدنی که چهل روز آسیبی به آن نرسد، ملعون و از رحمت خدا به دور است. گفتم: واقعاً ملعون است❓ فرمودند : بله 🌺 امام وقتی سنگینی مطلب را بر من احساس کردند ، فرمودند : 🔹"ای یونس ، همین خراش پوست و ضربه خوردن و لغزیدن و چشم درد و مانند اینها بلا و آسیب برای بدن است ، نه لزوماً مصیبت ‌های بزرگ. 🔹زیرا مؤمن نزد خداوند بافضیلت ‌تر و گرامی‌تر از آن است که چهل روز بر او بگذرد و خداوند گناهان او را پاک ننماید ، و لو به یک غم پنهانی در دل که او نفهمد این غم از کجا به وجود آمده است". 🔹"به خدا قسم، وقتی یکی از شماها سکه‌ها را در کف دست خود می‌شمارد و متوجه کمبود آن شده و غصه‌دار می‌شود، سپس دوباره شمارش می‌کند و متوجه می‌شود درست است، همین غصه کوتاه و گذرا موجب آمرزش برخی گناهان اوست. 📚: بحار الأنوار ج‏۷۳ ص: ۳۵۴ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مناظره طرف اهل تسنن: مولوی حکیمی طرف شیعه: اقای خسروی موضوع: غضب حضرت زهرا سلام الله علیها به خلیفه اول ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
معنای الله اکبر⁉️ ‏امام صادق علیه السلام‏ 🛑قَالَ رَجُلٌ عِنْدَهُ «اللَّهُ أَكْبَرُ» فَقَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ «اللَّهُ أَكْبَرُ مِنْ أَيِّ شَيْءٍ؟» فَقَالَ «مِنْ كُلِّ شَيْءٍ» فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ «حَدَّدْتَهُ» فَقَالَ الرَّجُلُ «كَيْفَ أَقُولُ؟» قَالَ «قُلْ اللَّهُ أَكْبَرُ مِنْ أَنْ يُوصَفَ». 🔰مردی در نزد آن حضرت گفت «الله اکبر» که حضرت فرمود: «خدا از چه چیز بزرگ‌تر است؟» آن مرد عرض کرد: «از هر چیزی»، حضرت صادق (ع) فرمود: «خدا را به‌اندازه در آوردی»، آن مرد عرض کرد: «پس چگونه و به چه وضع بگویم؟» فرمود: «بگو که خدا بزرگ‌تر است از آنکه به وصف در آید». 📚:الکافی، ج ۱، ص: ۱۱۷ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
معنای سجده‌های نماز چیست⁉️ 🛑سَأَلَ رَجُلٌ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع فَقَالَ لَهُ: يَا ابْنَ عَمِّ خَيْرِ خَلْقِ اللَّهِ! مَا مَعْنَى السَّجْدَةِ الْأُولَى؟ فَقَالَ: «تَأْوِيلُهَا اللَّهُمَّ إِنَّكَ مِنْهَا خَلَقْتَنَا يَعْنِي مِنَ الْأَرْضِ وَ تَأْوِيلُ رَفْعِ رَأْسِكَ وَ مِنْهَا أَخْرَجْتَنَا وَ تَأْوِيلُ السَّجْدَةِ الثَّانِيَةِ وَ إِلَيْهَا تُعِيدُنَا وَ رَفْعِ رَأْسِكَ وَ مِنْهَا تُخْرِجُنَا تَارَةً أُخْرَى.» 📚من‌لايحضره‌الفقيه، ج۱، ص۳۱۴ 🔰مردی از امیر مؤمنان (علیه‌السلام) پرسید: 🔹ای پسرعموی بهترین مخلوقات خداوند! معنای سجده اول چیست؟ 🔶حضرت فرمودند: 🔸«تأویلِ سجده اول، این است: خدایا! تو ما را از این – یعنی از زمین – خلق فرموده‌ای. 🔸تاویل این‌که سرت را (از سجده اول) برمی‌داری، این است: خدایا! تو ما را از این خاک خارج نمودی [و به دنیا آوردی.] 🔸تأویل سجده دوم، این است: خدایا تا ما را به زمین باز خواهی گرداند. 🔸و تأویل این‌که سرت را (از سجده دوم) برمی‌داری، این است: خدایا! ما را بار دیگر از آن خارج می‌گردانی.» ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
الکافی قسمت پنچم 👈کتاب الکافی شامل سه بخش است 1⃣: اصول الکافی : این قسم شامل باب ها واحادیثی است که در مورد اصول دین است اعم از امامت ،توحید و....است . 2⃣: فروع الکافی: این قسمت شامل احادیث فقهی است اعم احادیث در مورد نماز و روزه و جهاد و .... 3⃣: روضه الکافی: این قسم شامل احادیث اخلاقی است وبعضی از خطبه های ائمه علیهم السلام . نکته📣 وقتی گفته می شود کتاب الکافی یعنی هم فروع ،هم اصول و روضه الکافی منظور است . 👇سوال👇 آیا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در مورد کتاب الکافی فرمودند👈 الکافی کاف لشیعتنا❓ 👈کتاب الکافی برای شیعیان کافی است 👇 جواب 👇 "هذا كاف لشيعتنا» فبين انه لا أصل له و لا أثر في مؤلفات أصحابنا، و لم تأت به رواية قط لا صحيحة و لا ضعيفة، بل صرّح المحدث الأسترآبادي- و هو شيخ الأخباريين في عصره- بأنه لا أصل له و لا حقيقة، مع ان الأسترآبادي- رحمه اللّه تعالى- رام أن يجعل تمام أحاديث الكافي قطعية الصدور........... 🔰:جمله کاف لشیعتنا هیچ اصلی و نشانه ای در کتب علماء ما ندارد هیچ روایتی در این باب نه صحیح و نه ضعیف وارد نشده است و همین سخن را مرحوم استرآبادی که بزرگ اخباری ها است گفته است با اینکه معتقد به قطعی الصدور بودن تمام احادیث الکافی بوده است 📚: خاتمه مستدرک ج‏1، ص: 39 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
اگر ما نبودیم خداوند عبادت نمیشد 🛑قالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ "سلام الله علیه": إِنَّ اللَّهَ خَلَقَنَا فَأَحْسَنَ خَلْقَنَا وَ صَوَّرَنَا فَأَحْسَنَ صُوَرَنَا وَ جَعَلَنَا عَيْنَهُ فِي عِبَادِهِ وَ لِسَانَهُ النَّاطِقَ فِي خَلْقِهِ وَ يَدَهُ الْمَبْسُوطَةَ عَلَى عِبَادِهِ بِالرَّأْفَةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ وَجْهَهُ الَّذِي يُؤْتَى مِنْهُ وَ بَابَهُ الَّذِي يَدُلُّ عَلَيْهِ وَ خُزَّانَهُ فِي سَمَائِهِ وَ أَرْضِهِ بِنَا أَثْمَرَتِ الْأَشْجَارُ وَ أَيْنَعَتِ الثِّمَارُ وَ جَرَتِ الْأَنْهَارُ وَ بِنَا يَنْزِلُ غَيْثُ السَّمَاءِ وَ يَنْبُتُ عُشْبُ الْأَرْضِ وَ بِعِبَادَتِنَا عُبِدَ اللَّهُ وَ لَوْ لَا نَحْنُ مَا عُبِدَ اللَّهُ. 🔰 امام صادق "سلام الله علیه" فرمود: خداوند ما را آفرید، پس خلقت ما را نیکو ساخت. و ما را صورت بخشید، پس صورتهای نیکو به ما داد. و ما را چشم خود در میان بندگانش، و زبان گویای خود در میان خلقش، و دست باز خویش در مهربانی و رحمت بر بندگانش، و روی خود که وسیله توجه به اوست، و در خویش که بر او دلالت می کند، و گنجینه داران خود در آسمان و زمینش قرار داد. به سبب ما درختها میوه داده و میوه ها به ثمر رسیده و نهرها جاری گشته اند. و به سبب ما باران💦 از آسمان می بارد و گیاه🌱 از زمین می روید. و به وسیله عبادت ما خدا پرستش می شود. و اگر ما نبودیم خدا عبادت نمی شد. 📚الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏۱ ،ص: ۱۴۴ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
➖"آصف بن برخیا" چطور توانست تخت پادشاهی بلقیس را با آن سرعت حاضر کند❓ 🛑عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ "عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ "قَالَ:«إِنَّ اِسْمَ اَللَّهِ اَلْأَعْظَمَ عَلَى ثَلاَثَةٍ وَ سَبْعِينَ حَرْفاً وَ إِنَّمَا كَانَ عِنْدَ آصَفَ مِنْهَا حَرْفٌ وَاحِدٌ فَتَكَلَّمَ بِهِ فَخُسِفَ بِالْأَرْضِ مَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ سَرِيرِ بِلْقِيسَ حَتَّى تَنَاوَلَ اَلسَّرِيرَ بِيَدِهِ ثُمَّ عَادَتِ اَلْأَرْضُ كَمَا كَانَتْ أَسْرَعَ مِنْ طَرْفَةِ عَيْنٍ وَ نَحْنُ عِنْدَنَا مِنَ اَلاِسْمِ اَلْأَعْظَمِ اِثْنَانِ وَ سَبْعُونَ حَرْفاً وَ حَرْفٌ وَاحِدٌ عِنْدَ اَللَّهِ تَعَالَى اِسْتَأْثَرَ بِهِ فِي عِلْمِ اَلْغَيْبِ عِنْدَهُ وَ لاَ حَوْلَ وَ لاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللَّهِ اَلْعَلِيِّ اَلْعَظِيمِ. 🔰از امام باقر (علیه‌السلام) نقل شده است: «به‌راستی که اسم اعظم خداوند بر هفتاد و سه حرف است. نزد آصف (بن برخیا) فقط یک حرف از این هفتاد و سه حرف بود. پس آن حرف را به زبان آورد و زمینی که میان او و تخت بلقیس بود، فرو رفت و ناپدید شد تا او تخت را با دستش گرفت. سپس زمین، سریع‌تر از چشم بر هم زدن،. به جای خود برگشت. و نزد ما (اهل بیت) هفتاد و دو حرف از (هفتاد و سه حرف) اسم اعظم هست و یک حرف نزد خداوند (تعالی) است و آن را، در علم غیبی که نزد اوست، به خود اختصاص داده است. «و لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم»؛ ▪️«و هیچ توان و قدرتی نیست، مگر با (توفیقِ) خداوندِ بلندمرتبه‌ی عظیم.»» 📚: الکافي، ج۱، ص۲۳۰ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
الکافی قسمت ششم 🔰 بررسی ویژگی ها ،خاصِ کتاب الکافی : 1⃣: نزدیکی کتاب به زمان معصوم "علیه السلام " 👈کتاب کلینی دقیقا در غیبت صغری نوشته است، لذا نزدیکی ترین زمان به زمان حضور امام معصوم "علیه السلام "است . 2⃣: حجم نگاشته کتاب و زمانی که برای آن وقت گذاشته شده است : 👈به بیان مرحوم نجاشی زمانی که مرحوم کلینی برای نوشتن این کتاب صرف کرده است 20 سال است و از حیث حجم کتابالکافی چاپ فعلی 8 جلد است . 3⃣ :چند بعدی بودن کتاب الکافی: 👈اکثر کتب معمولا در یک بعد نوشته شده اند۰ 👈 مثلا یا فقط در موضوع فقهی 👈یا فقط در موضوع کلامی 👈 ولی کتاب الکافی هم مباحث کلامی دارد و هم مباحث فقهی و هم مباحث اخلاقی 4⃣: بازه زمانی حیات مرحوم کلینی گاهی در یک زمانی کتابی نوشته میشود و به خاطر" قحط الرجال"بودن آن کتاب زبانزد میشود . 〽️ولی زمانی که مرحوم کلینی در قید حیات بوده است و کتاب الکافی را نوشته است جمعیتی فراوان از علماء و فضلاء شیعه هم در بغداد و هم در قم بودند لذا مرحوم کلینی در بین این تعداد فراوان فضلاء معروف به علم و فضل میشود . 5⃣ : معیار داوری ها : 👈گاهی کتابی در یک شهر نوشته میشود و "علماء "و "فضلاء "آن شهر در مورد آن داوری میکنند ولی کتاب الکافی در قم نوشته شده و داوران رجالی که در مورد آن نظرات کاملا مثبتی داده اند تمام بغدادی بودند .(تفکر بغدادی داشته اند) مثل مرحوم شیخ طوسی یا مرحوم نجاشی یا مرحوم ابن غضائری. پ ن : برگرفته از درس های استاد سید علیرضا حسینی شیرازی پ ن: انشاءالله سعی میکنم دوتا صوت از استاد سید علیرضا حسینی شیرازی بارگذاری کنم در مورد کتاب الکافی ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
Amali 7.wav
35.12M
جلسه هفتم: از کلاس حدیث خوانی استاد موضوع : کتاب امالی مرحوم شیخ مفید لینک کتاب امالی مرحوم شیخ مفید https://lib.eshia.ir/15035/1/1 👇نکته👇 برخی از شاگردان مرحوم شیخ مفید سید مرتضى علم الهدى( مولف امالی سید مرتضی) سید رضى(مولف نهج البلاغه) شیخ طوسى( مولف دو تا از کتب اربعه شیعه) نجاشى(مولف فهرس النجاشی از مهمترین کتاب های رجالی شیعه) ابوالفتح کراجکى( مولف کنز الفوائد) ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
معنای کشیدنِ گردن در حالت رکوع 🛑سَأَلَ رَجُلٌ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع فَقَالَ: يَا ابْنَ عَمِ خَيْرِ خَلْقِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ! مَا مَعْنَى مَدِّ عُنُقِكَ فِي الرُّكُوعِ؟ فَقَالَ: «تَأْوِيلُهُ آمَنْتُ بِاللَّهِ وَ لَوْ ضُرِبَتْ عُنُقِي.» 🔰مردی از امیر مؤمنان (علیه‌السلام) پرسید: 🔹ای پسرعموی بهترین مخلوقات خداوند عزّوجلّ! معنای این‌که در رکوع گردنت را می‌کشی، چیست؟ حضرت فرمودند: «تأویلش این است: به خداوند ایمان دارم، حتی اگر گردنم را بزند.» 📚:من‌لايحضره‌الفقيه، ج۱، ص۳۱۱ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
4_5916002590482498498.mp3
6.29M
🔺هِشام بن حَکَم؛ شخصی تیزهوش که در إبتدا انسانی مُنحرف و در پایان زبان شیعه، علیه دشمنان شیعه 🎤 ✍:توصیه ویژه ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شب جمعه است یادت نکنم میمیرم صلی الله علیک یا اباعبدلله علیه السلام صلی الله علیک یا اباعبدالله علیه السلام صلی الله علیک یا ابا عبدالله علیه السلام ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
چطور خداوند عز و جل زائر الحسین صلوات الله علیه می شود❓ 🛑قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّه جعفر بن محمد الصادق صلوات الله علیه: وَ اللَّهُ‏ يَزُورُهُ‏ فِي‏ كُلِ‏ لَيْلَةِ جُمُعَةٍ1 🔰امام صادق صلوات الله علیه: خداوند در هر شب جمعه او (امام حسین صلوات الله علیه) را زیارت می کند بیان:📝 زیارته تعالی کنایة عن إنزال رحماته الخاصة علیه و علی زائریه صلوات الله علیه قوله علیه السلام و ذلک تفضیل أی زیارة الرب.2 ✍علامه مجلسی می فرماید: زیارت خدای تعالی از او (امام حسین صلوات الله علیه) به معنی فرو فرستادن لطف و رحمتهای خاص خود بر حسین صلوات الله علیه و زائرانش است و منظور از \\"این امر\\"، زیارت خداوند است. 🛑قال الامام حسین بن علی علیهما السلام: مَجِيئُهُ مِنْ غَيْرِ تَنَقُّلٍ3 🔰حضرت آقا امام حسین صلوات الله علیه: آمدن خداوند به معنى جا به جا شدن نيست 📚: منابع: 1:کامل الزیارات باب 38 حدیث 4 2:بحارالانوار ج 98 ص 60 3: تحف العقول، ص: 245 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi