eitaa logo
📚|میراث علمی سَلَف|
5.9هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
52 ویدیو
38 فایل
❁﷽❁ 💢 تحصیل علوم حوزوی با رویکرد سنتی 💢 تشکیل حلقه های علمی 💢 نشر سیره علما ❇️ نرخ تبلیغ عادی: ساعت ۲۲ تا ۹، ۴۵ هزار، تجاری: ۷۵هزار. *ارتباط و خرید کتاب میراث علمی سلف: @hm1370 وبگاه رسمی (دانلود صوت): http://mirath.blog. تلگرام(صوت جدید): @mirath
مشاهده در ایتا
دانلود
📚|میراث علمی سَلَف|
⁉️ آیا جناب آقایی که در لباس روحانیت، وارد کارهای غیر حوزوی شده و آموزش کسب و کار راه انداخته، تمام
هدف از این مطالب، مچ گیری نیست، بلکه گوشزد کردن این نکته، خصوصا به تصمیم‌گیران است: در سیستمی که در آن، استادان فن به حاشیه رانده شوند و نمره و مدرک و شماره پایه و تیک های حضور و غیاب اجباری، ملاک و معیار فضل علمی بشمار رود، باید هم منتظر چنین تلف شدن استعدادهایی باشیم‌. طلبه ای که انبوهی از منابع عظیم اسلامی را رها کرده و در روزگاری که ارتداد و تضعیف هنجارهای دینی به اوج خود رسیده، به آموزش پولسازی روی آورده است، در ظاهر امر، برای بهبود اقتصاد مردم کار می کند، اما در باطن کار، خروج از جاده و مسیر طلبگی را رقم زده است. بی تردید، آنقدر کارهای ناتمام و مهم در مسیر طلبگی از جهت علمی و عملی هست، که نوبت به این کارها نمی رسد اما کیست که اینها را بگوید؟ جز استاد فن؟ ایشان تقصیر ندارد، مقصر ما هستیم که سیستم را خراب کردیم. ما باید فردای قیامت، جواب دهیم.
پیش مطالعه، حتی اگر مطلب مدنظر، یک کلمه هم فهم نشود یا حتی فهم شود اما به غلط فهم شود، نقش بسیاری در فرآیند تعلیم و هوشمندسازی ذهن دارد. وقتی طلبه بیان استاد را دریافت می کند، اگر قبلا مطلب را فهمیده باشد، به اطمینان خاطر بیشتری می رسد و همچنین به جای تمرکز اصلی بر مطلب، به افق های بالاتری می اندیشد و دیگر ذهنش خام نیست که فقط به حرف استاد توجه کند. اگر هم مطلب را کلا نفهمیده یا غلط فهمیده باشد، هنگام افاضه استاد، به قرائن و نکاتی که او را از فهم بازداشته توجه می کند و همین مسئله موجب می شود تا در دفعات بعدی، قوت فهمش بالاتر رود و کمتر به استاد متکی باشد.
آیت‌الله مفیدی 3 اسفند 1401.mp3
6.4M
بیانات استاد مفیدی حفظه الله در جمع طلاب مقدمات میبد یزد 🕌قم مقدسه مسجد آیت الله بهجت رحمه الله ۱۴۰۱/۱۲/۳ 🔸دوگانه درس یا تهذیب؟! 🔸طلبه نباید درس بخواند برای خدمت به دین !!! 🔸اگر طلبه درست درس بخواند خداوند متولی معنویت او می شود 🔸به هیچ وجه پیش مطالعه ترک نشود ولو پنج دقیقه 🔸وظیفه هر طلبه است که طوری کتاب را بخواند که بتواند آن را تدریس کند 🔸در عالم طلبگی هیچ چیزی جایگزین تدریس نیست 🔸با دو شرط تدریس کنید: در بند تعداد شاگرد نباشید، تا ممکنه ترتیب کتب را بهم نزنید https://eitaa.com/mdianat
6.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
یه طوری درس بخونیم، اینطوری غوغا و شور بپا کنیم. ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
30.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ره چنان رو که رهروان رفتند. 🔺بیاناتی عالی در رابطه با تحصیل علوم از مرحوم آیت الله ممدوحی ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
✅ تقریر و أمالی نویسی 🔺محمد جواد عامِلی، صاحب مفتاح الکرامه را اولین تقریر نویس دانسته اند که درس استادش، سید محمد مهدی بحر العلوم را تقریر کرد. پس از رواج سنت تقریر نویسی، کتاب های تقریر شده فراوانی در رشته های مختلف نوشته شد. آقا بزرگ تهرانی در "الذریعة"، از آنها یاد می کند. أمالی نویسی، از نمونه های تقریرنویسی است، و عبارت است از نگاشتن مطالبی که استاد در مجالس برای شاگردان خود می خواند. به أمالی، "المجالس" یا "عرض المجالس" نیز می گویند. معروف ترین أمالی ها، أمالی شیخ مفید، شیخ صدوق، شیخ طوسی و سید مرتضی رحمة الله علیهم است. 🔺برخی از معروف ترین تقریرها: الف) مطارح الأنظار مرحوم ابوالقاسم طهرانی (تقریرات درس اصول فقه شیخ اعظم) ب) فوائد الأصول مرحوم کاظمی (تقریرات درس مرحوم میرزا نائینی) ج) أجود التقریرات مرحوم خوئی (تقریرات درس مرحوم میرزا نائینی) د) نهایة الأفکار مرحوم محمد تقی بروجردی (تقریرات درس مرحوم آقاضیاء عراقی) ه) تهذیب الأصول آیت الله سبحانی (تقریرات درس مرحوم امام خمینی) و) تقریر درس حکمة الاشراق خواجه نصیر که توسط قطب الدین شیرازی نوشته شد تحت عنوان شرح حکمت الإشراق. پس این کتاب در حقیقت تقریر درس خواجه است نه تالیف مستقلی از قطب. ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
⁉️ کتب علامه حسن زاده آملی رحمة الله علیه که در طول عمر بابرکتشان تحصیل کردند چه بود، نزد کدام اساتید و در کدام منطقه؟ 💢پاسخ را در مطلب جدید وبگاه میراث علمی سلف ببینید: https://mirath.blog.ir/post/79 ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
✅ لطیفتان 🔺1) غایات مانند "بعد، قبل و ..."، بر خلاف حروفی مانند إلی، خودشان فی نفسه قابل بیان هستند و معنای کلی در ذهن می آورند، گرچه ادراک کاملشان وابسته به شناخت ما بعدشان است مانند: «بعدَ الحمد، بعد الثناء»، اما این باعث نمی شود که معنای حرفی (غیرمستقل اصطلاحی) پیدا کنند، لذا اینها معانی اضافی و اسمی دارند نه حرفی. 🔺2) غایات وقتی مضاف الیه شان، لفظاً محذوف باشد، حالات مختلفی در ذهن دارند. یکی از این حالات، آن است که لفظ و معنا در ذهن نباشد و کاملاً فراموش شده باشد (نسیاً منسیا). در اینجا اشکالی رخ می دهد که اگر کلاً همه چیز فراموش شده، "بعدیت" هم با توجه به معنای اضافی اش، بکماله فهم نمی شود و فقط یک عنوان کلی بعدیت در ذهن می آید که آوردنش در کلام معنا ندارد. پاسخ آن است که نسیان مذکور، بخصوصه است یعنی خصوص معنای مضاف الیه در ذهن نمی آید اما یک امر عامی به عنوان معنای مضاف الیه که بعدیت را به ما بفهماند، در ذهن هست. لذا مشکلی پیش نمی آید. ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
📚|میراث علمی سَلَف|
✅ لطیفتان 🔺1) غایات مانند "بعد، قبل و ..."، بر خلاف حروفی مانند إلی، خودشان فی نفسه قابل بیان هستن
همین دقت ها که در کتب ابتدائی مانند حاشیه میرزاابوطالب بر سیوطی، حواشی میرسیدشریف بر شرح شمسیه یا شرح تفتازانی بر شمسیه، آمده است، طلبه را توانمند می کند تا در آینده علمی خود موفق باشد، حرفهای نو تولید کند و کلمات علما را صحیح بفهمد یا نقد کند. بعد ما چکار می کنیم؟ این همه کتب ارزشمند را به بهانه سیر تحصیل سریع، حذف می کنیم، بعد فراخوان می دهیم که بیایید مقاله پژوهشی بنویسید!
📚|میراث علمی سَلَف|
✅ تقریر و أمالی نویسی 🔺محمد جواد عامِلی، صاحب مفتاح الکرامه را اولین تقریر نویس دانسته اند که درس ا
🔺این مطلب از کتاب تشنه دانش نقل شد اما به طور دقیق تر، در کتاب الذریعة الی تصانیف الشیعه مرحوم آقابزرگ طهرانی، چنین آمده است که قابل توجه است و نشان می دهد که تقریرات با أمالی تفاوت دارد: التقريرات عنوان عام لبعض الكتب المؤلفة من أواخر القرن الثاني عشر و بعده حتى اليوم، و هو نظير الأمالي في كتب الحديث للقدماء، و الفرق أن الأمالي كانت تكتب في مجلس إملاء الشيخ الحديث عن كتابه أو عن ظهر قلبه، و كان السامع يصدر الكتاب باسم الشيخ، و يعد من تصانيف الشيخ، بخلاف التقريرات فإنها مباحث علمية يلقيها الأستاد على تلاميذه عن ظهر القلب و يعيها التلاميذ في حفظهم، ثم ينقلونها إلى الكتابة في مجلس آخر، و يعد من تصانيفهم، و لذلك لاحظنا الترتيب في الأمالي على حسب أسماء المشايخ، و في التقريرات حسب أسماء التلاميذ، و الذي لا بد من ذكره هو أن كتب التقريرات أكثر من أن يستقصيها أحد، و لا سيما التقريرات الأصولية ‏(1) (1) الذريعة إلى تصانيف الشيعة، ج‏4، ص: 367 ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
📚|میراث علمی سَلَف|
✅ لطیفتان 🔺1) غایات مانند "بعد، قبل و ..."، بر خلاف حروفی مانند إلی، خودشان فی نفسه قابل بیان هستن
🟢🔴 در شرح کافیه؛ یعنی الفوائد الضیائیّة معروف به شرح جامی، به زیبایی زائدالوصفی چنین آمده است: مما سبق من التحقيق ظهر أنه لا يختلّ حدّ الاسم جمعا، و لا حدّ الحرف منعا بالأسماء اللازمة الإضافة، مثل: (ذو، و فوق، و تحت، و قدام، و خلف) إلى غير ذلك؛ لأن معانيها مفهومات كلية مستقلة بالمفهوميّة، ملحوظة في حدّ ذاتها، و لزمها تعقّل متعلقاتها إجمالا من غير حاجة إلى ذكرها، لكن لمّا جرت العادة باستعمالها في مفهوماتها مضافة إلى متعلقات مخصوصة ( لأنه الغرض من وضعها) لزم ذكرها، لفهم هذه الخصوصيات، لا لأجل فهم أصل المعنى فهي دالة على معانيها المعتبرة في حدّ نفسها لا في غيرها، فهي داخلة في حدّ الاسم خارجة عن حدّ الحرف‏. ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
عکسی کمتر دیده شده از مرحوم آیت الله شعرانی به همراه فرزندان ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525